بزرگترین ضربه ای که برخی از مبلغین کم مایه بر پیکرهی دین زده اند این است که دین را نسیه کرده اند؛
قیامت، نسیه شد
جهنم، نسیه شد
بهشت، نسیه شد
صراط، نسیه شد
کارنامه اعمال، نسیه شد
فشار قبر، نسیه شد
شفاعت، نسیه شد
یک مشارالیه بعید و ابعد درست کرده اند و مدام به آن اشاره میکنند ...
و بزرگترین خدمت حکمت متعالیه صدرایی به متدینین این بود که گفت: دین، نقد است؛
قیامت، نقد است
جهنم خودتی
بهشت خودتی
صراط خودتی
کارنامه اعمال خودتی
فشار قبر خودتی
و ...
پ ن:
اهلش به مباحث زیر رجوع کنند؛
۱. اتحاد علم و عالم؛ بخش عظیمی از جلد۳ اسفار
۲. اتحاد عمل و عامل؛ بحث های جلد۸و۹ اسفار
♦️ نقل از کانال حوزه و فلسفه
✅ ejtehad_jame
🗓سالروز پایان جنگ جهانی دوم
🏴بابیشاز ۸۵ میلیون کشته درآن
💠رهبرانقلاب:
‼️من تاریخ اروپا را تا حدود زیادی ورق زدهام و حداقل در این ۱۰۰سال همین آقایان اروپاییها دو جنگ جهانی پر از مفسده بوجود آوردند! ۷۶/۲/۱۰
‼️شما اروپا را در چهرههای بزک کردهی اتو کشیدهی کراوات بستهی ادکلن زده نبینید، حقیقت اروپا در جنگ جهانی اول و دوم است! ۷۳/۱۱/۳
‼️جنگ اول و دوم جهانی میوه تلخ جدایی دین از سیاست است! ۸۳/۳/۱۴
#نقل از جهاد تبیینی
@ejtehad_jame
🔸حرمت فطری و عقلی ظلم به همسر
یکی از اساسیترین دستورهای اسلام درباره نظام رفتاری خانواده، سفارش به «معاشرت معروف با زنان» است که در آیه ۱۹ سوره نساء آمده است:
«عَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ»
❖ آیتالله شبیری زنجانی در درس خارج «نکاح» درباره مقصود آیه شریفه از «معاشرت به معروف» گفتهاند: 🔻
«به نظر ما به حسب ذوق عرفی، این آیه یک حکم تأسیسی نیست، بلکه یک حکم فطری عقلی است که آفریدگار، زن را خلق کرده تا مرد و زن با هم مأنوس باشند.
نظام اجتماع بر محور تزویج میچرخد و معاشرت بین زوجین باید معاشرتی صحیح و مطلوب باشد و این حکم فطری عقلی است.
کلمه معروف در آیه یعنی آنچه که شایسته است و مصداقش را هم عرف تشخیص میدهد. این آیه شریفه بیانگر این مطلب است که عقلاً و فطرتاً نباید نسبت به زن ظلم شود و این یک حکم مولوی است.
بر مرد واجب است آن مرتبهای از سازگاری و برخورد خوب را که عرف در زندگی زناشویی لازم میداند، نسبت به همسرش رعایت کند».
🔻 @ejtehad_jame
💠اخلاص در تألیف کتاب
[به مناسبت 22ذيالحجة سالروز وفات مرحوم حاج شیخ عباس قمی صاحب "مفاتیح الجنان"]
📝 از بیانات آیتالله شبیری زنجانی دام ظله:
🔹من اين قضيه را از آقاى واله، از منبرىهاى متّقى مشهد، شنيدم. او مىگفت: بعضى از كتابفروشها با مرحوم حاج ميرزا على محدّث زاده [فرزند مرحوم شیخ عباس قمی] قرار گذاشته بودند كه بعضى از نواقص مفاتيح الجنان را تكميل كنند. (در ذهنم است كه آقاى واله مفاتيح گفت، ولى از شخص ديگرى شنيدم كه منتهى الآمال گفت.)
براى مثال اگر شعرى نوشته شده، ولى اسم شاعرش ذكر نشده است، اسم شاعر ذكر شود يا اگر در جايى گفته: «براى اين مطلب به اقبال رجوع شود»، همانجا دعا نقل شود تا نيازى به مراجعه نباشد؛ چون همه اشخاص به اين كتابها دسترسى ندارند. آقاى حاج ميرزا على هم قبول كرد.
حاج ميرزا على شب خواب پدرش را مىبيند. مرحوم شيخ عباس به وى مىگويد: اين كار را نكن. من عمداً اين كار را كردهام.
اينكه من اسم آن شاعر را ذكر نكردم و فقط به نقل شعر بسنده كردم، بدان جهت بود كه شعرش خوب بود، ولى شاعر درويش و صوفى يا منحرف بود. خوب بودن شعر مصحّح اين نيست كه از شاعر ترويج كنم؛ لذا عمداً نخواستم اسم شاعر مطرح شود.
علت عدم نقل كامل آن دعاها اين است كه صاحبان كتب دعا، برگردن ما حق دارند و بايد حقوق آنها محفوظ بماند. من حس كردم اگر اين كتاب منتشر شود، ممكن است آن كتب ادعيه به انزوا كشيده شود و كم كم منسوخ شوند. لذا عمداً اين كار را كردم تا اگر كسى دسترسى داشت، به آن كتب مراجعه كند.
🔸 علت اينكه كتابهاى مرحوم شيخ عباس قمی شيوع پيدا كرده است، اخلاص ايشان و مراعات كردن اين نكات است. رضوانالله علیه.
📚 جرعه ای از دریا، ج2، ص513
@ejtehad_jame
💠 وجه تسمیه «فیضیه»
❖از بیانات آیتالله شبیری زنجانی: 🔻
📝 انتساب مدرسه فیضیه به مرحوم فیض کاشانی نیست، بلکه انتساب آن به حضرت معصومه علیهاالسلام است، زیرا در موقوفات آستانه، تعبیر «آستانه فیض آثار» رایج بود و چون آن مدرسه جزء آستانه و راهرو حرم بود، به «فیضیه» شهرت پیدا کرد.
ایوان مدرسه در سنه ۹۳۹ق در زمان شاه طهماسب ساخته شده و معروف است که شیخ بهایی مدّتی در فیضیه تدریس کرده است. همچنین میگویند ملاصدرا هم مدّتی در آنجا اشتغال علمی داشت.
📚جرعهای از دریا، ج3، ص623
👉 @ejtehad_jame
🔸اسلام و علاقه به زنان
❖برگرفته از درس خارج فقه آیتالله شبیری زنجانی
در روایات زیادی بر «حبّ النساء» و علاقه به زنان تأکید شده و آن را پسندیده و مستحب دانستهاند. از جمله در روایتی از امام صادق(ع) آمده است:
«من أخلاق الأنبیاء صلی الله علیهم حبُّ النّساء»: علاقه به زنان از اخلاق پیامبران است (کافی، چاپ اسلامیه، ج 5، ص 320).
از طرفی هم بسیاری از روایات «حبّ النساء» را مذموم دانسته و از آن نهی کردهاند. در اینجا باید بررسی کرد که مراد از «حبّ نساء» در روایات چیست؟
🔺دو گونه میتوان بین این دو دسته روایات به ظاهر متعارض جمع کرد:
1⃣اول اینکه بگوییم مراد از روایات دسته دوم، نهی از افراط در «حبّ نساء» است نه اصل آن. در برخی احادیث، صریحا از زندوستیِ افراطی نهی شده است. با این همه، در تعابیر روایات آمده که دنیا راهی برای وصول به کمالات معنوی و رسیدن به قرب الهی است و از این جهت، علاقه به زنان گاهی حکم عبادت را پیدا میکند. بر این اساس، علاقه به همسر و ازدواج از دیدگاه اسلام، مشروط بر آنکه به افراط نگراید -بر خلاف دیدگاه رهبانیت مسیحی- امری مطلوب است و چه بسا عبادت به شمار میرود.
2⃣دومین راه برای جمع این دو دسته روایت این است که بگوییم روایات دسته اول شاید مربوط به حبّ زوجه و همسر نباشد و در واقع در برابر «حبّ الرجال» صادر شده باشد؛ زیرا با توجّه به اینکه در عصر جاهلی، جنس زن مورد تحقیر و ظلم قرار میگرفته، در اسلام کرامت زن و لزوم احترام به زن به عنوان یکی از دو جنس بشر مورد تأکید قرار گرفته است و همین تکریم زن و مخالفت با تحقیر زنان، از اخلاق پیامبران شمرده شده است.
📚خارج فقه، مبحث نکاح، جلسه اول، 22 شهریور سال 1377
👉 @ejtehad_jame
💠 اخلاص عجیب!
❖از بیانات آیتالله شبیری زنجانی: 🔻
📝 مرحوم میرزا محمد علی اردوبادی (م1380ق)آدم عجیبی بود. تقریباً در این پنجاه سال اخیر در نجف هر کتاب قابل توجهی منتشر میشد، ایشان در آن دخالت داشت. چون ادیب درجه اول بود، کتب را به او میدادند و او شرط میکرد که ابداً اسم من در کار نباشد. از این رو، همه با تمام میل میپذیرفتند.
آسید عبدالعزیز طباطبایی میگفت: در «اصلالشیعه» که کتاب کوچکی از کاشفالغطاء است، هفت تا غلط ادبی پیدا کردند، با اینکه کاشفالغطاء ادیب عرب است. ولی در یازده جلد کتاب «الغدیر» یک غلط ادبی وجود ندارد؛ چون صاحب الغدیر اینها را برای مرحوم اردوبادی خوانده و او اصلاح کرده است، حتی آن موقع که آقای امینی در مرض وفاتش مستلقی بود، برای مرحوم اردوبادی میخواند و او هم اصلاح میکرد. خلاصه اینجور آدم مخلصی بود.
📚 جرعهای از دریا، ج1، ص577
👉 @ejtehad_jame
#استفتائات
● شرفالشمس
❓ آیا نقوش شرفالشمس که در نوزده برج حمل حکاکی میشود و منسوب به حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام است، اعتبار دارد؟ آیا استفاده از آن برای عموم جایز است؟
❖ پاسخ آیتالله شبیری زنجانی:
✍ ما سندی برمطالب منقوله درمورد انگشتر شرفالشمس نیافتیم. هرچند مرحوم کفعمی در مصباح فرموده این حروف شکل اسم اعظم است، ولی سند معتبری بر این مطلب ذکر نکرده است. استفاده از آن به امید درک ثواب مانعی ندارد.
👉 @ejtehad_jame
#استفتائات
● درآمد حاصله از استخدام غیر قانونی
❓ فردی با پارتیبازی و واسطهگری صاحب شغل میشود. آیا درآمدی که از آن به دست میآورد حلال است؟
❖ پاسخ آیتالله شبیری زنجانی:
✍ به طور کلی چنانچه استخدام بر خلاف ضوابط باشد، به گونهای که فرد استحقاق حضور و دریافت حقوق و امتیازات آن مجموعه را نداشته باشد، حضورش جایز نخواهد بود و نباید چیزی دریافت کند. واسطه شدن برای چنین تخلفی نیز حرام است و در صورت وقوع باید بر اساس ضوابط قانونی عمل شود.
👉 @ejtehad_jame
#استفتائات
🔴 اطاعت فرزند از اوامر پدر و مادر
❓ اگر پدر یا مادر، فرزند خود را موظف به انتخاب رشته تحصیلی یا شغل خاصی کند یا بگوید با فلانی ارتباط و دوستی نداشته باش، اطاعت از امر و نهی ایشان از نظر شرعی واجب است؟
❖ پاسخ آیتالله شبیری زنجانی:
✍ اگر والدین در مسیر تربیت و هدایت فرزند به روش دینی، امر و نهی کنند و از ترک آن توسط فرزند، اذیت شوند اطاعت لازم است و در غیر اینصورت واجب نیست. البته در ابراز مخالفت هم رعایت حرمت و شأن آنها صورت گیرد و سزاوار است که سعی در جلب رضایت یا اقناع آنها شود.
👉 @ejtehad_jame
💠 شروط موفقیت در تحصیل
❖ مرحوم آیتالله حاج سید احمد زنجانی در کتاب «الکلام یجرّ الکلام» مینویسد: 🔻
📝 شرايط عمده تحصيلِ معارف كه #ذهن است و #حافظه است و #سعى، نوعاً در يك نفر جمع نمىشود.
▫️گروهى ذهن صاف و فكر روشن دارند ولكن از حافظه و ضابطه بهرهاى ندارند. سينه آن ها، مانند سراى دو در مىباشد كه بار معارف از يك در، وارد و از در ديگر، خارج مىگردد.
▫️دستهديگر، به عكس اين، حافظه و ضابطه دارند ولكن از صفاى ذهن و روشنىِ فكر بىنصيب مىباشند. سينه آن ها هم مانند انبار بازرگانان بىمايه كه عامل ديگران هستند، مىباشد كه پر از مالالتجاره بوده ولكن براى او، بيشتر از حقّ العمل، حظّى نيست.
▫️و جمعى هم داراى نصيب كامل از ذهن و حافظه مىباشند ولكن از سعى و كوشش، عارى مىباشند. آن ها نيز به بازرگانى مىمانند كه داراى سرمايه مهمّ باشد ولكن سرمايه خود را در بازار تجارت به كار نيندازد؛ بلكه آن را در صندوقى گذاشته، درش را مهر كرده باشد؛ چنان كه او از آن سرمايه سود نمىبرد، اين ها نيز از اين ذهن و حافظه سود نمىبرند.
پس، كمالات نفسانيه، از ذهن و حافظه، وقتى سودمند مىشود كه آن ها را با اشتغالات علميّه به كار بيندازد.
👉 @ejtehad_jame
💠 صرف پول رضا خان در راه مخالفت با او!
❖از بیانات آیتالله شبیری زنجانی: 🔻
📝 مرحوم حاج میرزا فخرالدّین جزایری میگفت: زمانی که مرحوم مدرّس هنوز زندان نرفته و از ناحیه رضاخان تحت نظر بود، با بقّالی که نزدیک منزلش بود، قرار گذاشته بودیم که وقتی مراقبت کم و زیاد میشود با رمزی به ما اطلاع بدهد.
ایشان میگفت: یک روز منزل مدرّس رفتم و آن جا صد تا «هزار تومانی» دیدم. حاج میرزا فخرالدین میگفت من تا آن موقع هزار تومانی ندیده بودم، با اینکه ایشان با اعیان و اشراف مربوط بود. (آن وقتی هم که ایشان برای ما نقل میکرد، ما هم هزار تومانی هیچ ندیده بودیم.) هزار تومانی منحصر به سلاطین و ثروتمندان بود. میگفت: ما که هزارتومانی هیچ وقت ندیده بودیم، آنجا پیش مدرّس دیدیم. به مدرّس گفتم: این چیست؟ گفت: رضاخان این را برای ما فرستاده و گفته که این در اختیار تو باشد، با آن هر کاری میخواهی، بکن و هر پستی هم بخواهی، ما در اختیارت میگذاریم، ولی کاری به کار ما نداشته باش و بگذار ما زندگی کنیم!
گفتم: شما چه گفتید؟ مدرّسگفت: من به آن واسطه گفتم: من با یک شرط قبول میکنم و آن این است که، این پول را من صرف مخالفت با خود او کنم! اگر با این شرط میپذیرد، من این را قبول میکنم، و الّا نه!
واسطه رفته بود که شرط مدرّس را مطرح کند.
میرزا فخرالدین گفت: ما آنجا بودیم که صدای اسب شنیده شد. آن شخص آمد و پول را برداشت و برگرداند!
مدرّس خیلی عجیب بود. فوق العادگی داشت.
📚 جرعهای از دریا، ج1، ص549
👉 @ejtehad_jame
💠 اهتمام آیت الله بروجردی به روزه
❖از بیانات آیتالله شبیری زنجانی: 🔻
📝 از بعضی از افراد شنیدم [آیت الله]آقای بروجردی زمانی که در بروجرد بودند، ماههای رجب و شعبان را روزه میگرفتند یعنی با ماه رمضان، سه ماه متوالی روزه میگرفتند. ایشان در قم در همان سال وفات [در 86 سالگی] تا آخر ماه رمضان روزه گرفت.
یک وقتی ما شنیدیم که فرمود: من از اول تکلیف تا حالا -لا للسفر و لا للمرض- روزهام قضا نشد. البته حدود دو سال بعد از این سخن در خود ماه رمضان مریض شد که شاه هم به عیادتش آمد و ایشان روزه آن روز را افطار کرده بود. ولی همان سالی که وفات کرد، تمام ماه رمضان را روزه گرفت.
📚 جرعهای از دریا، ج1، ص579
👉 @ejtehad_jame
🌟 روایت رهبر انقلاب از غوغای همدان پس از حادثه شهادت طلبه همدانی
⚠️ عدهای میگویند مردم از دین فاصله گرفتهاند، اما واقعیت چیز دیگری است.
🔻 رهبر انقلاب، عصر امروز در دیدار طلاب حوزههای علمیه:
🔸️ امروز وظیفهی حوزهها از گذشته سنگینتر است؛ علت هم این است که نیاز و قبول بیشتر است. امروز اقبال به مفاهیم برجسته و عالی دینی در جوانان دنیای اسلام و بلکه خارج از اسلام هست.
🔹️ سابقاً شاید ایمانهای قرص وجود داشت لکن جلوهی عملی نداشت. در تهران شیخ فضلالله را وسط تهران بر دار کشیدند، عدهای هم گوشهوکنار اشکی ریختند اما حرکتی صورت نگرفت؛ با آنکه آن روز رضاخانی هم سر کار نبود.
🔸️ حال این را مقایسه کنید با [شهادت] طلبهی همدانی؛ #همدان چه غوغایی شد و چه انعکاسی در ایران پیدا کرد. اگر آن جنازهی مطهر در تبریز و تهران و بقیهی کشور هم میآمد همانطور تشییع میشد.
🔹️ حالا بعضی میگویند مردم از دین فاصله گرفتهاند. ما که طلبه بودیم، هیچوقت در هیچ شهری در هیچ جلسهای، این اجتماعاتی که امروز پای منبرها مشاهده میکنید وجود نداشت؛ یک دهم این هم وجود نداشت.
👈 وجوهاتی که امروز مردم میدهند نشان میدهد که مردم متدین هستند.
🔺️ حرفهای بدون معیار علمی گفته میشود، لکن روحانیت محترم است و علیرغم سیاهنماییهایی که انجام میشود، واقعیت چیز دیگری است؛ این وظیفه را سنگین میکند. ۹۸/۲/۱۸
🆔 @ejtehad_jame
🚩رهبر انقلاب خطاب به طلاب: شما موظفید اسلام را محقق کنید/ اسلام فقط آموزش معرفت نیست؛ تحقق عملی معارف هم هست
رهبر انقلاب، عصر امروز در دیدار طلاب حوزههای علمیه:
🔸️ حوزه، مرکز آموزش اسلامی است. اسلام باید فهمیده شود. اسلام فقط آموزش معرفت نیست؛ تحقق عملی این معارف هم جزو اسلام است.
🔹️ یک وقت اسلام را فقط اصول و فروع و ارزشها و سبک زندگی و آئین حکمرانی میدانیم که باید یاد بگیریم، لکن این بخشی از کارهای حوزهها است، بخشی از اسلام است.
🔸️ بخش دیگر، محقق کردن این حقایق در بطن زندگی مردم است. اسلام فقط توحید نیست، اسلام عبارت است از استقرار توحید در جامعه.
👈 شما موظفید بهعنوان عالم دین، اسلام را محقق کنید؛ این کاری است که امام بزرگوار کرد. منشور روحانیت را بخوانید امام به معنای واقعی کلمه حکیم بود و حکمت در رفتار او موج میزد. این کاری که حوزهی علمیه در زمان مبارزات اخیر انجام داد، درست وظیفهی حوزه بود. امام در رأس بود و #طلاب و بزرگان حوزه همراهی میکردند.
🔹️ طلبهی آن روز، هم میرفت مردم را #هوشیار میکرد و #بیدار میکرد و هم نیش خود را به آن کسی که باید بزند میزد.
🔺️ حوزهی آن روز، آن کاری را که باید، کرد. امروز هم که نظام اسلامی تشکیل شده و ما منتظر تشکیل دولت اسلامی و جامعهی اسلامی و تمدن اسلامی هستیم، حوزه مسئولیت دارد. باید بنشینید و فکر کنید. ۹۸/۲/۱۸
🆔 @ejtehad_jame
🔺اختلاف نظر در مسائل علمی و سیاسی اشکالی ندارد اما این مسئله نباید به تشنج و درگیری کشیده شود!
🔺طلاب به مراجع احترام بگذارند بزرگان هم در مقابل طلاب جوان، حلم و تحمل داشته باشند!
حضرت آیت الله خامنه ای اختلاف نظر در حوزه ها در «مسائل عملی، جهت گیری های فکری و مسائل سیاسی» را بدون اشکال برشمردند اما تأکید کردند: مهم این است که این اختلافات مدیریت شود تا به درگیری و تشنج منجر نشود، همانگونه که بزرگان فقه، فلسفه و عرفان در حوزه ها در طول تاریخ با وجود اختلافات، همواره برای خدا به معنای واقعی کلمه اتحاد داشتند.
ایشان همچنین طلاب جوان را به ادب و اطاعت از بزرگان حوزه ها و مراجع تقلید توصیه مؤکد کردند و افزودند: بزرگان حوزه نیز در مقابل طلاب جوان، حلم و تحمل داشته باشند.
🆔 @ejtehad_jame
13980218_27112_64k.mp3
20.67M
🎙 صوت| بیانات امروز رهبرانقلاب در جمع طلاب حوزههای علمیه ۹۸/۲/۱۸
🆔 @ejtehad_jame
🔰 بحثی پیرامون «سهل بن زیاد آدمی»
💠درس خارج فقه آیت الله ری شهری
✴️در مجموع شش دلیل برای تضعیف سهل بیان شده است و در مقابل حدود یازده دلیل برای توثیق او ذکر شده است
💎جمله «الأمر فی سهلٍ سهلٌ» در توصیف او در کلمات فقها خصوصاً فقهای متأخر زیاد به کار رفته است. بزرگانی مثل صاحب مفتاح الکرامة و صاحب جواهر آن را به کار بردهاند و در واقع مضمون آن را قبول کردهاند، چنانچه آیت الله شبیری زنجانی از فقهای معاصر که رجالشناس بسیار قویهستند با پذیرش این مطلب وی را توثیق کرده است، در مقابل برخی از فقها هم مثل آیت الله خویی این مطلب را قبول ندارند.
برای مطالعه این بحث نک:
http://yon.ir/RkIm3
🆔 @ejtehad_jame
🔶جانا سخن از زبان ما می گویی🔶
🔶 اشکالی که حوزهی ما، دیروز آن را نداشت و امروز دارد، این است که حوزهی دیروز از دنیای زمان خود عقبتر نبود؛ بلکه جلوتر هم بود...
🔸 در زمان «شیخ طوسی»، اگر دشمنِ مکتبِ اهل بیت میگفت : «أن لا مصنَّفَ لکم»؛ شما کتاب و تصنیف ندارید، «شیخ طوسی» خودش به تنهایی وارد میدان میشد و بزرگترین کتاب رجالی را تلخیص میکرد و اختصاصاً یک کتاب و فهرست رجالی دیگر مینوشت. یعنی بدون معطّلی، رجال «کشّی» را تلخیص کرد، رجال خود را نوشت و فهرست «شیخ» را هم نگاشت!
🔸 هنوز پاسخ در خانهی اشکالکننده بود که میگفت فقه ندارید؛ ناگهان یک کتاب عظیم پرفرع پر تحقیق - به حسب سطح تحقیق آن روز - مبسوط از آب در میآمد. اگر «محمدبن زکریای رازی»، چهار کلمهی الحادی بر زبانش جاری میشد، فوراً «سید مرتضای رازی» در ردّ او کتاب مینوشت و نمیگذاشت حرف او بیجواب بماند...
🔸 اما امروز، این گونه نیست. امروز، حوزهی علمیه از زمان خودش خیلی عقب است. حساب یک ذرّه و دو ذرّه نیست. مثل این است که دو نفر سوار بر اسب، در وادی ای همراه یکدیگر بروند و یکی اسبش از دیگری تندروتر باشد و آنکه اسبش کندروتر است، بعداً به اتومبیل دست پیدا کند. طبیعی است آنکه اسبش تندروتر است، به گرد او هم نمیرسد. الان وضعیت این گونه است. در حال حاضر، امواج فقه و فلسفه و کلام و حقوق، دنیا را فرا گرفته است. ما وقتی به خودمان برگردیم، خیلی فاصله داریم. ۱۳۷۴/۰۹/۱۳
@ejtehad_jame
📛 از دغدغه های ده سال پیش آقا درباره حوزه چه خبر؟
🔻 دغدغهها و مطالبات ۱۲ سال گذشته رهبر انقلاب در آذر ۸۶ نسبت به وضعیت حوزه علمیه!
۱- تحول اجتناب ناپذیر است، ما امروز باید به فکر حوزه قم یا اصفهان یا مشهد یا بقیه شهرها در بیست سال آینده باشیم، در ۳۰ سال آینده باشیم.
۲- اگر حوزه بخواهد از تحول بگریزد منزوی خواهد شد، اگر نمیرد، اگر زنده بماند... تحول حتمی است؛ منتها تحول دو طرف دارد، تحول در جهت صحیح و درست، تحول در جهت باطل و غلط. ما مدیریت کنیم که این تحول در جهت درست انجام گیرد... در شیوه آموزش، در شیوه پژوهش، در شیوه پذیرش، در کتاب درسی، همه اینها تحول میخواهد.
۳- بنده جزء کسانی هستم که از اوائل بر روی مدرک مستقل حوزه ای تکیه کردم، الآن هم اصرار دارم مدرک، خود حوزه با اعتبار خودش نه به اعتبار وزارت علوم.
۴- مدرک زدگی آفت مدرک است. طلبه برای مدرک درس بخواند، این عیب بزرگی است. این همان خط میانه تحول است. مسئول، حوزه علمیه است، مسئولِ دینداری مردم روحانیت است، روحانیت هم مولود و ساخته دست حوزه علمیه است. با این نگاه مسئولیت را بسنجید.
۵- این مدیریت تحول است در زمینه مدرک. مدرک بدهیم، از مدرک گرایی و مدرک زدگی که همیشه عیب تعلیمات جدید، ما میدانستیم، پرهیز کنیم.
۶- خوب کفایه را تبدیل کنیم به کفایه جدید چه اشکالی دارد؟ مکاسب را که در او شیوه شیخ در بیان مطلب، هی آمد و رفت اجتهادی است، خوب درس خارج شیخ است، مکاسب را دست کم نباید گرفت، درس خارج شیخ انصاری است، حالا کی مثل شیخ انصاری است؟ ...مکاسب را تسهیل کنند، همان مطالب شیخ را بیاورند در یک کتاب دیگری، منتها سرراست، روشن، تحقیق شیخ را در هر مسئله ای قشنگ بیان کنند، متعبد و مقید باشند به همان که شیخ بیان کرده، آن را بیان کنند در این کتاب جدید، این میشود مکاسب جدید.
۷- یک چشم انداز روشنی برای آینده حوزه علمیه باید ترسیم بشود. یک چشم انداز بیست ساله، ده ساله، برای حوزه تشکیل بدهید، این کار شورای عالی حوزه علمیه است.
۸- یکی از کارهایی که در سازماندهی حوزه لازم است، آمارگیری است. ما از حوزه آمار درستی نداریم، به طریق اولی آن وقت از مجموعه روحانیت آمار درستی نداریم. تعداد روحانیون در کشور، حدود تحصیلی اینها، میزان فضل اینها، تواناییهای تبلیغی اینها، تأثیرگذاری اینها در محیطشان، اینها چیزهایی است که اصلاً در آمارهای ما، در اطلاعات ما منعکس نیست. ما آمارگیری نداریم. یکی از کارهایی که باید حتما انجام بگیرد، سریع هم باید شروع بشود و چند سال هم طول خواهد کشید اما برکاتش خیلی زیاد خواهد بود، همین مسئله آمارگیری است.
۹- چرا این کرسیهای آزاداندیشی در قم تشکیل نمیشود؟ چه اشکالی دارد؟ حوزههای علمیه ما مرکز و مهد آزاداندیشی علمی بوده، همیشه، هنوز که هنوزه ما افتخار میکنیم و نظیرش را نداریم در حوزههای درسی غیر حوزه علمیه که شاگرد پای درس به استاد اشکال کند، پرخاش کند و استاد از او استشمام دشمنی و غرض و مرض نکند. طلبه آزادانه اشکال میکند، هیچ ملاحظه استاد را هم نمیکند، استاد هم مطلقا از این رنج نمیبرد و ناراحت نمیشود. این خیلی چیز مهمی است.
در قم باید این جوری باشد. خوب نظر فقهی یک نفری میدهد، خوب نظر شاذی است، خیلی خوب، قبول ندارید کرسی نظریه پردازی تشکیل بشود و مباحثه بشود، پنج نفر، ده نفر فاضل بیایند این نظر فقهی را رد کنند با استدلال اشکال ندارد. نظر فلسفی داده میشود همین جور، نظر معارفی و کلامی داده میشود همین جور، مسئله تکفیر و رمی و این حرفها را بایستی از حوزه برانداخت.
۱۰- یکی هم مسئله منزلت اجتماعی فضلا و اساتید است که این هم جزء مشکلات ماست. (باید) هیئت علمی تشکیل بشود در قم؛ یعنی هیئتهای علمی برای سطوح مختلف، برای رشتههای مختلف رسمیت پیدا کنند که یک نفری به یک حدی که رسید، از یک آزمونی که عبور کرد، جزء هیئت علمی قم بشود، این یک عنوانی باشد.
۱۱- تشکیل یک مؤسسه آموزشی است برای تبلیغات بین المللی (هم مهم است) حالا این گوی و این میدان. شما بروید در قم یک مدرسه برای تربیت مبلغین دینی برای دنیای خارج از ایران در قم برنامه ریزی بکنید و عَلَیَّ نَفَقَةُ عِیالِه.
💠 👇
🇮🇷 @ejtehad_jame