🌟 روایت رهبر انقلاب از غوغای همدان پس از حادثه شهادت طلبه همدانی
⚠️ عدهای میگویند مردم از دین فاصله گرفتهاند، اما واقعیت چیز دیگری است.
🔻 رهبر انقلاب، عصر امروز در دیدار طلاب حوزههای علمیه:
🔸️ امروز وظیفهی حوزهها از گذشته سنگینتر است؛ علت هم این است که نیاز و قبول بیشتر است. امروز اقبال به مفاهیم برجسته و عالی دینی در جوانان دنیای اسلام و بلکه خارج از اسلام هست.
🔹️ سابقاً شاید ایمانهای قرص وجود داشت لکن جلوهی عملی نداشت. در تهران شیخ فضلالله را وسط تهران بر دار کشیدند، عدهای هم گوشهوکنار اشکی ریختند اما حرکتی صورت نگرفت؛ با آنکه آن روز رضاخانی هم سر کار نبود.
🔸️ حال این را مقایسه کنید با [شهادت] طلبهی همدانی؛ #همدان چه غوغایی شد و چه انعکاسی در ایران پیدا کرد. اگر آن جنازهی مطهر در تبریز و تهران و بقیهی کشور هم میآمد همانطور تشییع میشد.
🔹️ حالا بعضی میگویند مردم از دین فاصله گرفتهاند. ما که طلبه بودیم، هیچوقت در هیچ شهری در هیچ جلسهای، این اجتماعاتی که امروز پای منبرها مشاهده میکنید وجود نداشت؛ یک دهم این هم وجود نداشت.
👈 وجوهاتی که امروز مردم میدهند نشان میدهد که مردم متدین هستند.
🔺️ حرفهای بدون معیار علمی گفته میشود، لکن روحانیت محترم است و علیرغم سیاهنماییهایی که انجام میشود، واقعیت چیز دیگری است؛ این وظیفه را سنگین میکند. ۹۸/۲/۱۸
🆔 @ejtehad_jame
🚩رهبر انقلاب خطاب به طلاب: شما موظفید اسلام را محقق کنید/ اسلام فقط آموزش معرفت نیست؛ تحقق عملی معارف هم هست
رهبر انقلاب، عصر امروز در دیدار طلاب حوزههای علمیه:
🔸️ حوزه، مرکز آموزش اسلامی است. اسلام باید فهمیده شود. اسلام فقط آموزش معرفت نیست؛ تحقق عملی این معارف هم جزو اسلام است.
🔹️ یک وقت اسلام را فقط اصول و فروع و ارزشها و سبک زندگی و آئین حکمرانی میدانیم که باید یاد بگیریم، لکن این بخشی از کارهای حوزهها است، بخشی از اسلام است.
🔸️ بخش دیگر، محقق کردن این حقایق در بطن زندگی مردم است. اسلام فقط توحید نیست، اسلام عبارت است از استقرار توحید در جامعه.
👈 شما موظفید بهعنوان عالم دین، اسلام را محقق کنید؛ این کاری است که امام بزرگوار کرد. منشور روحانیت را بخوانید امام به معنای واقعی کلمه حکیم بود و حکمت در رفتار او موج میزد. این کاری که حوزهی علمیه در زمان مبارزات اخیر انجام داد، درست وظیفهی حوزه بود. امام در رأس بود و #طلاب و بزرگان حوزه همراهی میکردند.
🔹️ طلبهی آن روز، هم میرفت مردم را #هوشیار میکرد و #بیدار میکرد و هم نیش خود را به آن کسی که باید بزند میزد.
🔺️ حوزهی آن روز، آن کاری را که باید، کرد. امروز هم که نظام اسلامی تشکیل شده و ما منتظر تشکیل دولت اسلامی و جامعهی اسلامی و تمدن اسلامی هستیم، حوزه مسئولیت دارد. باید بنشینید و فکر کنید. ۹۸/۲/۱۸
🆔 @ejtehad_jame
🔺اختلاف نظر در مسائل علمی و سیاسی اشکالی ندارد اما این مسئله نباید به تشنج و درگیری کشیده شود!
🔺طلاب به مراجع احترام بگذارند بزرگان هم در مقابل طلاب جوان، حلم و تحمل داشته باشند!
حضرت آیت الله خامنه ای اختلاف نظر در حوزه ها در «مسائل عملی، جهت گیری های فکری و مسائل سیاسی» را بدون اشکال برشمردند اما تأکید کردند: مهم این است که این اختلافات مدیریت شود تا به درگیری و تشنج منجر نشود، همانگونه که بزرگان فقه، فلسفه و عرفان در حوزه ها در طول تاریخ با وجود اختلافات، همواره برای خدا به معنای واقعی کلمه اتحاد داشتند.
ایشان همچنین طلاب جوان را به ادب و اطاعت از بزرگان حوزه ها و مراجع تقلید توصیه مؤکد کردند و افزودند: بزرگان حوزه نیز در مقابل طلاب جوان، حلم و تحمل داشته باشند.
🆔 @ejtehad_jame
13980218_27112_64k.mp3
20.67M
🎙 صوت| بیانات امروز رهبرانقلاب در جمع طلاب حوزههای علمیه ۹۸/۲/۱۸
🆔 @ejtehad_jame
🔰 بحثی پیرامون «سهل بن زیاد آدمی»
💠درس خارج فقه آیت الله ری شهری
✴️در مجموع شش دلیل برای تضعیف سهل بیان شده است و در مقابل حدود یازده دلیل برای توثیق او ذکر شده است
💎جمله «الأمر فی سهلٍ سهلٌ» در توصیف او در کلمات فقها خصوصاً فقهای متأخر زیاد به کار رفته است. بزرگانی مثل صاحب مفتاح الکرامة و صاحب جواهر آن را به کار بردهاند و در واقع مضمون آن را قبول کردهاند، چنانچه آیت الله شبیری زنجانی از فقهای معاصر که رجالشناس بسیار قویهستند با پذیرش این مطلب وی را توثیق کرده است، در مقابل برخی از فقها هم مثل آیت الله خویی این مطلب را قبول ندارند.
برای مطالعه این بحث نک:
http://yon.ir/RkIm3
🆔 @ejtehad_jame
🔶جانا سخن از زبان ما می گویی🔶
🔶 اشکالی که حوزهی ما، دیروز آن را نداشت و امروز دارد، این است که حوزهی دیروز از دنیای زمان خود عقبتر نبود؛ بلکه جلوتر هم بود...
🔸 در زمان «شیخ طوسی»، اگر دشمنِ مکتبِ اهل بیت میگفت : «أن لا مصنَّفَ لکم»؛ شما کتاب و تصنیف ندارید، «شیخ طوسی» خودش به تنهایی وارد میدان میشد و بزرگترین کتاب رجالی را تلخیص میکرد و اختصاصاً یک کتاب و فهرست رجالی دیگر مینوشت. یعنی بدون معطّلی، رجال «کشّی» را تلخیص کرد، رجال خود را نوشت و فهرست «شیخ» را هم نگاشت!
🔸 هنوز پاسخ در خانهی اشکالکننده بود که میگفت فقه ندارید؛ ناگهان یک کتاب عظیم پرفرع پر تحقیق - به حسب سطح تحقیق آن روز - مبسوط از آب در میآمد. اگر «محمدبن زکریای رازی»، چهار کلمهی الحادی بر زبانش جاری میشد، فوراً «سید مرتضای رازی» در ردّ او کتاب مینوشت و نمیگذاشت حرف او بیجواب بماند...
🔸 اما امروز، این گونه نیست. امروز، حوزهی علمیه از زمان خودش خیلی عقب است. حساب یک ذرّه و دو ذرّه نیست. مثل این است که دو نفر سوار بر اسب، در وادی ای همراه یکدیگر بروند و یکی اسبش از دیگری تندروتر باشد و آنکه اسبش کندروتر است، بعداً به اتومبیل دست پیدا کند. طبیعی است آنکه اسبش تندروتر است، به گرد او هم نمیرسد. الان وضعیت این گونه است. در حال حاضر، امواج فقه و فلسفه و کلام و حقوق، دنیا را فرا گرفته است. ما وقتی به خودمان برگردیم، خیلی فاصله داریم. ۱۳۷۴/۰۹/۱۳
@ejtehad_jame
📛 از دغدغه های ده سال پیش آقا درباره حوزه چه خبر؟
🔻 دغدغهها و مطالبات ۱۲ سال گذشته رهبر انقلاب در آذر ۸۶ نسبت به وضعیت حوزه علمیه!
۱- تحول اجتناب ناپذیر است، ما امروز باید به فکر حوزه قم یا اصفهان یا مشهد یا بقیه شهرها در بیست سال آینده باشیم، در ۳۰ سال آینده باشیم.
۲- اگر حوزه بخواهد از تحول بگریزد منزوی خواهد شد، اگر نمیرد، اگر زنده بماند... تحول حتمی است؛ منتها تحول دو طرف دارد، تحول در جهت صحیح و درست، تحول در جهت باطل و غلط. ما مدیریت کنیم که این تحول در جهت درست انجام گیرد... در شیوه آموزش، در شیوه پژوهش، در شیوه پذیرش، در کتاب درسی، همه اینها تحول میخواهد.
۳- بنده جزء کسانی هستم که از اوائل بر روی مدرک مستقل حوزه ای تکیه کردم، الآن هم اصرار دارم مدرک، خود حوزه با اعتبار خودش نه به اعتبار وزارت علوم.
۴- مدرک زدگی آفت مدرک است. طلبه برای مدرک درس بخواند، این عیب بزرگی است. این همان خط میانه تحول است. مسئول، حوزه علمیه است، مسئولِ دینداری مردم روحانیت است، روحانیت هم مولود و ساخته دست حوزه علمیه است. با این نگاه مسئولیت را بسنجید.
۵- این مدیریت تحول است در زمینه مدرک. مدرک بدهیم، از مدرک گرایی و مدرک زدگی که همیشه عیب تعلیمات جدید، ما میدانستیم، پرهیز کنیم.
۶- خوب کفایه را تبدیل کنیم به کفایه جدید چه اشکالی دارد؟ مکاسب را که در او شیوه شیخ در بیان مطلب، هی آمد و رفت اجتهادی است، خوب درس خارج شیخ است، مکاسب را دست کم نباید گرفت، درس خارج شیخ انصاری است، حالا کی مثل شیخ انصاری است؟ ...مکاسب را تسهیل کنند، همان مطالب شیخ را بیاورند در یک کتاب دیگری، منتها سرراست، روشن، تحقیق شیخ را در هر مسئله ای قشنگ بیان کنند، متعبد و مقید باشند به همان که شیخ بیان کرده، آن را بیان کنند در این کتاب جدید، این میشود مکاسب جدید.
۷- یک چشم انداز روشنی برای آینده حوزه علمیه باید ترسیم بشود. یک چشم انداز بیست ساله، ده ساله، برای حوزه تشکیل بدهید، این کار شورای عالی حوزه علمیه است.
۸- یکی از کارهایی که در سازماندهی حوزه لازم است، آمارگیری است. ما از حوزه آمار درستی نداریم، به طریق اولی آن وقت از مجموعه روحانیت آمار درستی نداریم. تعداد روحانیون در کشور، حدود تحصیلی اینها، میزان فضل اینها، تواناییهای تبلیغی اینها، تأثیرگذاری اینها در محیطشان، اینها چیزهایی است که اصلاً در آمارهای ما، در اطلاعات ما منعکس نیست. ما آمارگیری نداریم. یکی از کارهایی که باید حتما انجام بگیرد، سریع هم باید شروع بشود و چند سال هم طول خواهد کشید اما برکاتش خیلی زیاد خواهد بود، همین مسئله آمارگیری است.
۹- چرا این کرسیهای آزاداندیشی در قم تشکیل نمیشود؟ چه اشکالی دارد؟ حوزههای علمیه ما مرکز و مهد آزاداندیشی علمی بوده، همیشه، هنوز که هنوزه ما افتخار میکنیم و نظیرش را نداریم در حوزههای درسی غیر حوزه علمیه که شاگرد پای درس به استاد اشکال کند، پرخاش کند و استاد از او استشمام دشمنی و غرض و مرض نکند. طلبه آزادانه اشکال میکند، هیچ ملاحظه استاد را هم نمیکند، استاد هم مطلقا از این رنج نمیبرد و ناراحت نمیشود. این خیلی چیز مهمی است.
در قم باید این جوری باشد. خوب نظر فقهی یک نفری میدهد، خوب نظر شاذی است، خیلی خوب، قبول ندارید کرسی نظریه پردازی تشکیل بشود و مباحثه بشود، پنج نفر، ده نفر فاضل بیایند این نظر فقهی را رد کنند با استدلال اشکال ندارد. نظر فلسفی داده میشود همین جور، نظر معارفی و کلامی داده میشود همین جور، مسئله تکفیر و رمی و این حرفها را بایستی از حوزه برانداخت.
۱۰- یکی هم مسئله منزلت اجتماعی فضلا و اساتید است که این هم جزء مشکلات ماست. (باید) هیئت علمی تشکیل بشود در قم؛ یعنی هیئتهای علمی برای سطوح مختلف، برای رشتههای مختلف رسمیت پیدا کنند که یک نفری به یک حدی که رسید، از یک آزمونی که عبور کرد، جزء هیئت علمی قم بشود، این یک عنوانی باشد.
۱۱- تشکیل یک مؤسسه آموزشی است برای تبلیغات بین المللی (هم مهم است) حالا این گوی و این میدان. شما بروید در قم یک مدرسه برای تربیت مبلغین دینی برای دنیای خارج از ایران در قم برنامه ریزی بکنید و عَلَیَّ نَفَقَةُ عِیالِه.
💠 👇
🇮🇷 @ejtehad_jame
شناخت سنت های الهی
👈. قال رسولالله صلی الله علیه وآله أيّتها الامّة إنّي لا أخاف عليكم فيما لا تعلمون و لكن انظروا كيف تعملون فيما تعلمون.
رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: اى امت من از آنچه نمىدانيد بر شما بيم ندارم ولى بنگريد آنچه را مىدانيد چگونه عمل مى كنيد.
👈. قال رسولالله صلی الله علیه وآله أبَى اللَّهُ أن يَرزُقَ عَبدِه المُؤمِنِ إلّا مِن حَيثُ لا يَحتَسِبُ؛
رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: خدا روزى بنده مؤمن خويش را از جايى كه انتظار ندارد ميرساند.
👈. قال رسولالله صلی الله علیه وآله إذا كثرت ذنوب العبد فلم يكن له من العمل ما تكفّرها ابتلاه اللَّه بالحزن ليكفّرها عنه.
رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: وقتى گناهان بنده فزونى گيرد و كار نيك آنقدر نداشته باشد كه گناهان را جبران كند خداوند او را بغم مبتلا سازد تا گناهانش را جبران كند.
قال رسولالله صلی الله علیه وآله تداركوا الهموم و الغموم بالصّدقات يكشف اللَّه تعالى ضرّكم و ينصركم على عدوّكم.
رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: از رنج و غمها بوسيله صدقه جلوگيرى كنيد تا خدا رنجتان را بر طرف كند و شما را بر دشمنان فيروزى دهد.
👈. قال رسولالله صلی الله علیه وآله البلاء موكّل بالمنطق فلو أنّ رجلا عيّر رجلا برضاع كلبة لرضعها.
رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: بلا بسخن وابسته است اگر كسى ديگرى را بشير خوردن از سگى سرزنش كند از او شير خواهد خورد.
👈. قال رسولالله صلی الله علیه وآله الحمّى حظّ كلّ مؤمن من النّار و حمّى ليلة تكفّر خطايا سنة.
رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: تب، بهرۀ مؤمن از آتش جهنم است. تب يك شب گناهان يك سال را محو ميكند.
👈. قال رسولالله صلی الله علیه وآله إنّ أعجل الطّاعة ثوابا صلة الرّحم ؛
رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: ثواب نيكى با خويشاوندان را از همه كارهاى نيك زودتر مى دهند.
👈. قال رسولالله صلی الله علیه وآله ما عظمت نعمة اللَّه على عبد إلّا اشتدّت عليه مؤنة النّاس فمن لم يحتمل تلك المئونة للنّاس فقد عرض تلك النّعمة للزّوال.
رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: وقتى نعمت خدا بر بنده اى بزرگ شود حاجت مردم بر او بيشتر شود و هر كه اين حاجات را تحمل نكند نعمت خويش را بمعرض زوال آورده است.
👈. قال رسولالله صلی الله علیه وآله حدّ يعمل في الأرض خير لأهل الأرض من أن يمطروا أربعين صباحا.
رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: حدى كه در زمين اجرا شود براى زمينيان بهتر از آنست كه چهل روز باران ببارد.
👇👇👇👇👇👇
🆔 @ejtehad_jame
پله پله تا اجتهاد جامع
اپلیکیشن بسیار زیبا #احادیث معنوی #صد و ده چهل حدیث در موضوعات متنوع @ejtehad_jame
اپلیکیشن احادیث معنوی
مقدمه استاد مصطفی نیک اقبال بر کتاب احادیث معنوی:
هو الحق
طی سالها تتبّع در صدها هزار حدیث گاهگاه به احادیثی برمیخوردم که بسیار به دل مینشست، مرهم درد و حیات قلب بود، گویی دل را دگرگون میکرد و نوری در آن خلق مینمود. گویی مرکز ثقل معرفت آدمی را تعالی میداد. گویی آدم بعد از شنیدن آن کلام بی اغراق آدمی دیگر میشد. آدمی که شنیده ، دانسته، نوشیده، و حیران شده. این احادیث را برمیگزیدم و درجایی گرد میاوردم. این کتاب حاصل بیست سال گرد آوری چنین احادیثی است: «احادیث معنوی». و حال که کار به پایان رسیده میبینم از میان بیش از چهارصد هزار حدیث، بیش از چهارهزار گردآمدهاند. یعنی برای یافتن هر حدیث در این مجموعه بیش از صد حدیث را تتبع کردهام. که براستی مشکل بود. سخت است صفحات بسیار بخوانی و مکررات و واضحات و بدیهیات و منسوخات و متشابهات و مشکوکات و فقهیّات وطبیعیات و مغیبات و مضیّات و مستقبلات و تمثیلات و اسرائیلیات را واگذاری و با زبخوانی و بخوانی تا به آنچه خاصّ، خالص و چون گوهر درخشنده است برخوری. آنچه را عقل انسان ، بما هو انسان، صرف نظر از آیین و زمان، حسن و زیباییاش را وجدان میکند. آنچه را میشود بر سر در هر سرایی در هرکجای این گیتی نوشت و به آن عمل کرد و به سعادت رسید. آنچه هرکس شنید پرسید که چنین زیبا گفته؟ کلامی که خود نور است و دلیل ذوالنور بودن صاحبش. به این معنا این کتاب معجزه ای است ا زمعجزات نبوت نبی ما و وصایت امامان ما.
کتاب احادیث معنوی مجوعهای است از یکصد و ده چهل حدیث. هر یک از این چهل حدیثها به گونهای تنظیم شده که تا حد امکان حدیث یکم به موردی خاص و حدیث دوم به موردی دیگر اشعار داشته باشد الی آخر که تفصیل آن به این صورت است:
حدیث ۱: توکل، تفویض، رضا، تسلیم، یأس از غیر خدا، اخلاص. حدیث ۲: راستی، صدق، خوشنیتی، حسن ظن، نیک پنداری، پاکنیتی. حدیث۳: عفو، بخشش. حدیث ۴: بردباری، شکیبایی، صلح، مدارا. حدیث ۵: خاموشی، نیکگفتاری، سرّداری، ستاری.حدیث ۶: ترک خواست و زهد در دنیا. حدیث ۷: نماز، نیاز، عجز، دعا. حدیث ۸: جستجوی علم دین. حدیث ۹: سخاوت و بخشندگی. حدیث ۱۰: شناخت مردم. حدیث ۱۱: عبادت، تهجد. حدیث۱۲: نظم وتقسیم اوقات. حدیث ۱۳: جماعت، همکاری، وظایف اجتماعی. حدیث ۱۴: احسان به والدین، صله ارحام. حدیث ۱۵: - وفا و امانتداری. حدیث ۱۶: خوراک و پوشاک و مسکن ، نظافت و پاکیزگی. حدیث ۱۷:-خوشخلقی، مهربانی. حدیث ۱۸: نیکی کردن. حدیث ۱۹: خانواده. حدیث ۲۰: کسب و کار و معیشت. حدیث ۲۱: شکر و جبران. حدیث ۲۲: ادب و تواضع، ترک خودخواهی و خودپسندی. حدیث ۲۳: انس با قرآن. حدیث ۲۴: پرهیز از گناه. حدیث ۲۵: شناخت سنتهای خدا. حدیث ۲۶: قبول ولایت. حدیث ۲۷: محاسبه و تفکّر. حدیث ۲۸: انصاف و پذیرش. حدیث ۲۹: مراقبه،ذکر و حضور. حدیث ۳۰: صلۀ نیکان. حدیث ۳۱ الی ۴۰: الباقی.
بنابراین هم میشود در یک مجلس چهل حدیث گونهگون با نظر به مراتب و ابعاد مختلفی که در تعالی آدمی موثر است خواند و هم میتوان برای پیگیری مطلبی خاص ، مثلا احسان به والدین، که حدیثهای ۱۴ متکفل آنند، همان مدخل را در یکصد و ده چهل حدیث دنبال کرد.
راجع به مصدر احادیث: مسیری که در قرائت و برگرفتن احادیث طی بیست سال طی شده این بوده که اکثر کتب روایی شیعه بررسی گشته اما بر کتابهایی تأکید شده منجمله از بحارالانوار جلدهای اول الی هشتم شامل کتاب عقل، کتاب علم، کتاب توحید، کتاب عدل، و کتاب معاد و سپس هفت جلد مربوط به ایمان و کفر شامل جلدهای شصت و چهار الی هفتاد و سپس سه جلد مربوط به کتاب عشرت و آداب و سنن شامل جلدهای هفتاد و یک الی هفتاد و سه و سپس سه جلد مربوط به روضه و نواهی شامل جلدهای هفتاد و چهار الی هفتاد و شش به طور کامل و با دقت بیشتر خوانده شده و در جلسات گروهی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است. پس از آن کتابهای نهجالبلاغه، نهجالفصاحه و سپس یازده جلد کتاب میزانالحکمه و پس از آن سی جلد کتاب آثارالصادقین مورد بازبینی دقیق قرار گرفته است. سپس از کتاب وسایل الشیعه مجلدات مربوط به جهاد نفس و عشره بررسی دقیق گشته است. در این تحقیق مستقیما به مراجع اهل سنت مانند صحاح ستّه و کنزالعمّال مراجعه نکردهام بلکه از روایات عامّه همانها که در میزانالحکمه نقل شده بررسی و از آنها انتخاب کردهام. بدلیل اینکه امروزه با جستجویی سادهای در رایانه، مصادر و اسناد احادیث قابل احصاء است از درج آنها خودداری کردم و البته عمدی دیگر هم در کار بوده و آن اینکه احادیث منتخب، مطابق حسن عقلی و وجدان فطری است و میشود بجای آنکه برای درستی آنها از وجاهت قائل کمک گرفت، خود دلیل بر وجاهت و امامت و عصمت و علم بیکران قائل باشند. در مقدمه رسالهای در علم حدیث آوردهام که برای اهلش قابل استفاده و راهگشاست.
@ejtehad_jame
4_5834943393532216956.apk
3.56M
ترجمه تفسیری و پیام رسان قرآن کریم
حجت الاسلام و المسلمین استاد علی ملکی
# نخستین بار است که ترجمه قرآن برای جوانان و نوجوانانِ جویا انتشار مییابد؛ البته بزرگسالانِ عزیز نیز ترجمه خواندنی قرآن را فهمیدنی و روان خواهند یافت. زبان این ترجمه قرآن بسیار گویاست و بهراحتی میتوان پیوسته خواندش. ربط آیهها با همدیگر بهخوبی آشکار است و بندبندِ این ترجمه قرآن از تفسیر المیزان وتسنیم و… برمیخیزد. از خواندن این ترجمه قرآن با نام ترجمه خواندنی قرآن و وصفِ ترجمه تفسیری و پیامرسان لذت ببرید.
@ejtehad_jame
#معرفی_کتاب
🌺 معاد (بازگشت به جدی ترین زندگی)
🍃 اثر استاد اصغر #طاهرزاده
پله پله تا اجتهاد جامع
#معرفی_کتاب 🌺 معاد (بازگشت به جدی ترین زندگی) 🍃 اثر استاد اصغر #طاهرزاده
#معرفی_کتاب
#معادصدرایی
#معادجسمانی
💎 کتاب معاد؛ بازگشت به جدی ترین زندگی
اثر استاد اصغر #طاهرزاده
استاد طاهرزاده:
اگر یک روز علامه #طباطبایی «رحمةاللهعلیه» میفرمودند:
هنوز حوزههای علمیه آمادگی طرح بحث #معاد را آنطور که باید و شاید ندارد،
با ظهور انقلاب اسلامی و رشد اندیشههای دینی بحمدالله در شرایط کنونی آنچنان اندیشه ها آمادگی پیدا کرده که نه تنها در حوزه های علمیه بلکه در سطح جامعه مردم آمادگی طرح معاد را به صورتی عمیق دارند
به طوری که اگر یک روز جناب صدرالمتألهین «رحمة الله علیه» با تدبّر در آیات معاد و طرح نظرات خود در مورد معادِ در غربت قرار گرفت، گویا او خوب میدانست که آینده از آن اوست و تفکرات عمیق او در مورد #معادجسمانی در آینده بشر، جایگاهی بس عظیم خواهد داشت
و #امام_خمینی «رحمةاللهعلیه» در موقعی که مورد انتقاد بودند که چرا آنچنان از #ملاصدرا «رحمة اللهعلیه» تجلیل میکنند فرمودند: «ملاصدرا! وَ ما اَدْریکَ ما ملاصدرا! او مشکلاتی را که بوعلی به حل آن در بحث معاد موفق نشده بود حل کرد».
و امروز همان روزی است که ذهنهای تشنه برای تدبّر در معاد از ما سخنانی دقیق و عمیقتر میطلبند.
امروز دیگر عموماً بحثِ بود و نبود معاد در میان نیست، بلکه بحث در چگونگی معاد مطرح است و اینکه با منظری باید به معاد نگریست که منجر به بهترین اعمال و کاملترین سلوکها گردد.
کتابی که در اختیار عزیزان قرار گرفته سعی دارد تا با مبانی دقیق جناب صدرالمتألهین «رحمةاللهعلیه» این اندیشمند بزرگ اسلامی و متدبّر در آیات معاد، معاد را تبیین نماید که با دقت در آن؛ معارف دقیق و عمیقی در مقابل عزیزان گشوده خواهد شد و در عمل ما را به اعمال و اخلاقیاتی میکشاند که. عملاً بتوانیم در همین دنیا قیامتی زندگی کنیم و إنشاءالله حجابهای بین خود و عالم برتر را قبل از ورود به آن عالم مرتفع نماییم.
#نکته:این کتاب تقریبا خلاصه ای جامع از چند کتاب درباره معاد از ملاصدرا،حضرت امام،علامه طباطبایی،علامه تهرانی،آیت الله محمد شجاعی و..است.
متن کتاب را در اپلیکیشن مجموعه آثار استاد طاهرزاده بخوانید.
👇👇👇👇
✅ @ejtehad_jame
com.ghadeer.hayat_tayyebe.fl.apk
24.28M
مجموعه آثار استاد اصغر طاهر زاده
✅ @ejtehad_jame
#قرآن #رمضان #علم
💠 آثار تلاوت قرآن به ویژه در ماه رمضان
🔻در ماه مبارک، تلاوت قرآن انواع برکات را دارد، اگر هیچ اثری نداشت مگر اينکه انسان را مشغول ميکند، فعلاً در حدّ عمل به بهترين کار و بعد هم توجه، کافی است. کمکم اين آيات اثر ميگذارد. الآن شما داريد در ماه رمضان قرآن ميخوانيد، سالهاي ديگر نوار بر ميگردد؛ يعني شروع به خواندن ميکند. قرآن با کلام ديگر فرق ميکند. يک حسابهايي در چيدمان حروف و کلمات قرآني است که وقتي خواندن انسان به حدّ نصاب رسيد، بعد متوجه ميشود که با چه سر و کار داشته است!؟
🔸 آن چه ما الآن داريم تلاوت ميکنيم، چون هنوز به حدّ نصاب نرسيده است، دارد با افکار ما و با اندوختههاي ذهني ما، کم و وجه ميکند. بايد آنقدر تلاوت کرد تا ملکه شود. باب اصلي علم نیز همين جا است. از هربار تلاوت قرآن يک چيزي نصيب انسان ميشود. از هر ختم قرآن، ختم نه، هر سورهاي، سوره نه، هر قصهاي، قصه هم نه، هر جملهاي، جمله هم نه، از هر کلمهاي ما نصیب میبریم و مقدار آن بستگي به توجه دارد.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺نقل از حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
🔘 @ejtehad_jame
#قرآن
💠 راه دریافت لطایف قرآن
🔻تلاوت قرآني که دوستان در ماه مبارک رمضان، با آن اُنس برقرار کردند، از کليّات است، چه در سلوک عملي انسان تا مقصد، چه در قوس نزول، چه در خلقت انسان يا خلقت به معناهالاعم، براي سماوات و ارض است. تمام آنها قاعدهمند، لطيف و دقيق بيان شده است. نوع نگاه ما خيلي کوچک و کودکانه است و اين ارتباط، نوع نگاه را تغيير ميدهد.
🔸 بايد بدانيم که شناخت قرآن، علوم و معارف و دقائق قرآن هم براي خود قواعد دارد. روايات فراوانی داریم که فقط از بخش لطايف قرآن و اشارات و دقائق قرآن ميگويند؛ اما گره کار ما کجاست ؟! اينکه انجماد، تحجر و سختي در دل ماست که با لطايف قرآن منطبق نميشود. ما بايد اين سختي، سياهي و کدورت را از بين ببريم. که اين از بين بردن هم شرايط خود را دارد.
صَمت و جوع و سَهر و عزلت و ذکري به دوام / ناتمامان جهان را کند اين پنج تمام
(«سهر» با "ه" به معناي بيداري شب است)
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
#نقل از حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
🔘 @ejtehad_jame
بسمه تعالی:
احادیث معنوی
👈. الإمامُعليٌّ علیه السلام : إیّاکَ أن تُکرِّرَ العَتبَ؛ فإنّ ذلک یُغري بالذَّنبِ.
امامعلی علیه السلام : زنهار از سرزنشکردنهای مکرر؛ زیرا این کار بر گناه (و خلافکاری) جری میکند و سرزنش را بیارزش میسازد.
الإمامُعليٌّ علیه السلام : لا تُکثِرَنَّ العِتابَ؛ فإنّهُ یُورِثُ الضَّغینَةَ، و یَدعو إلَی البَغضاءِ.
امامعلی علیه السلام : زیاد سرزنش مکن؛ زیرا این کار کینه بهبار میآورد و به دشمنی و نفرت میکشاند.
👈. الإمامُعليٌّ علیه السلام ـ لکُمَیلِ بنِ زیادٍـ رُوَیْدَکَ لا تُشْهَرْ، وأخْفِ شَخْصَکَ لا تُذْکَرْ.
امامعلی علیه السلام به کمیلبنزیاد فرمود: آرام باش و خود را شهره مساز، خویش را پنهان دار تا یاد تو نکنند، علم بیاموز تا دانا شوی.
رسولالله صلی الله علیه وآله لا یَزالُ العَبدُ بخَیرٍ ما لَم یُعْرَفْ مَکانُهُ، فإذا عُرِفُ مَکانُهُ لَبسَتْهُ فِتْنَةٌ لا یَثْبُتُ لَها إلّا مَن ثَبَّتهُ اللهُ.
پیامبر خدا صلی الله علیه وآله: بنده تا زمانیکه جایگاهش دانسته نباشد در خیر و خوبی بهسر میبرد، اما همینکه جایگاهش شناخته شد فتنهای به سراغش آید که بر آن پایداری نتواند، مگر آنکس که خداوند پایدارش بدارد.
👈. الإمامُ عليُّ علیه السلام : سَبَبُ زَوَالِ الْيَسَارِ مَنْعُ الْمُحْتَاج.
امام علي علیه السلام : سبب زوال آمدن توانگري، محروم كردن نيازمند است.
👈. رسولالله صلی الله علیه وآله مَن أعرَضَ عن مُحَرَّمٍ أبدَلَهُ اللهُ بهِ عِبادَةً تَسُرُّهُ.
پیامبر خدا صلی الله علیه وآله: هرکه از کاری حرام روی گرداند خداوند بهجای آن عبادتی شادکننده عطایش فرماید.
👈. الإمامالصادق علیه السلام ـ في قَولِهِ تعالی: «و بالوالِدَیْنِ إحْساناً» ـ: الإحسانُ أن تُحسِنَ صُحبَتَهُما، و أن لا تُکَلِّفَهُما أن یَسألاکَ شَیئاً مِمّا یَحتاجانِ إلَیهِ و إن کانا مُستَغنِیَینِ.
امامصادق علیه السلام ـ دربارۀ آیۀ «و به پدر و مادر نیکی کنید» ـ: نیکیکردن، این است که با آنان خوشرفتاری کنی و اجازه ندهی که مجبور شوند آنچه را نیاز دارند اظهار کنند و از تو بخواهند، اگرچه بینیاز باشند (بلکه پیش از آنکه مجبور به اظهار نیاز خود شوند آن را برطرف ساز).
👈. الإمامُالکاظم علیه السلام : إجعَلوا لِأنفُسِکُم حظّاً مِن الدنیا بِإعطائها ما تَشتَهي مِن الحلالِ و ما لا یَثلِمُ المُروّةَ و ما لا سَرَفَ فیهِ، واستَعِینوا بذلکَ علی اُمورِ الدِّینِ، فإنّهُ رُوِيَ: لیسَ مِنّا مَن تَرَکَ دُنیاهُ لدِینِهِ، أو تَرَکَ دِینَهُ لِدُنیاهُ.
امامکاظم علیه السلام : با برآوردن خواهشهای نفسانی خود از حلال، تا آنجا که به مروت لطمهای نزند و به اسراف نینجامد، به نفسهای خویش از دنیا بهرهای دهید و از این طریق برای انجام امور دین خود کمک بگیرید؛ زیرا روایت شده است که: از ما نیست کسیکه دنیایش را بهخاطر دینش رها کند یا دینش را برای دنیانش فرو گذارد.
👈. رسولالله صلی الله علیه وآله اِنَّ اللهَ تعالی یُحِبُّ المُداوَمَةَ علی الإخاءِ القدیمِ، فَداوِمُوا علَیهِ.
پیامبر خدا صلی الله علیه وآله: خداوند بزرگ ادامۀ برادری دیرینه را دوست میدارد، بنابراین آن را ادامه دهید.
👈. وَ قَالَ علیه السلام قَلِيلٌ تَدُومُ عَلَيْهِ أَرْجَى مِنْ كَثِيرٍ مَمْلُولٍ مِنْهُ.
امام علیه السلام : عمل اندکی که مدام باشد قابل اتکاتر است تا عمل زیادی که از آن خسته باشی.
🆔 @ejtehad_jame
#قرآن
💠 بهرههای تلاوت قرآن، در آینده نمایان میشود
🔻نهجالبلاغه، برادرِ قرآن، بخشي از سخنان حضرت اميرالمؤمنين علیه السلام است. با توجه به اين کتاب، درمييابيم که چقدر آن حضرت در مقابلِ قرآن و آورنده آن، رسول خدا، فروتن است. ببينيد اهلبيت علیهم السلام چقدر با قرآن مأنوس بودند و آن را تلاوت ميکردند.
🔸ما گاهي اسيرِ توهمِ خود هستيم و نميتوانيم با آن ارتباط برقرار کنيم. اين مشکل با تلاوت و توجهِ بيشتر حل ميشود. بايد آن را بيشتر مطالعه کنيم و در صورتِ لزوم، ترجمه و تفسيرِ آن را هم بخوانيم تا با اين کتابِ الهي آشنا شويم.
🔹اين آشنايي، دستگيرِ ماست، باعث رشد و بالندگيِ ما ميشود و در قيامت دستمان را خواهد گرفت. يقين بدانيد هر آيهاي که خوانديم، حتي اگر الآن بهره محسوسي از آن نبريم، بعدها نتيجه آن را خواهيم ديد.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
#قرآن
💠 طهارت، شرط ورود به بطن قرآن
🔻[بخش اعظم] معارف قرآن در بطن آن است [که] دریافتش طهارت ميخواهد، تهذيب وپاکي ميخواهد. [هر] کسي هر چه هم برود، مثل فواره است، برميگردد. بايد زمينه و استعداد براي درک معارف باطني داشته باشد. که دراین حالت است که وقتی انسان ميخواند، ميبيند يک کلمه از آن کافي است. باید انسان از تحجّر دربيايد، ما سخت هستيم، ما خيلي سنگ هستيم.
🔸 انسان اگر از اين تحجر و سختي دربيايد، توفیق می یابد یک کلمهي قرآني را نگه دارد و چهار ساعت، پنج ساعت و بيشتر [ با آن حرکت کند، در آن تفکر و سير معنوي کند] اگر کسي اهل فکر شد، گاهي يک کلمه از آن کافي است که وقتي انسان را در قبر گذاشتند، سر رشته ای از قرآن به او بدهند با يک کلمه و بگويند: برو. اگر اهل اُنس و بطن قرآن و معناي قرآن شد، با همين يک کلمه تا قيامت برود. امکان آن هست، به نوعي با يکديگر مربوط است.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺نقل از حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
🔘 @ejtehad_jame
🔸دامادِ رمضان
▪️#دختر_امام: مادرجان شنیدم عروسی شما در ماه مبارک رمضان بود، در حالی که رسم نیست در ماه رمضان ازدواج کنند. چرا؟
▪️#همسر_امام: چون درسها تعطیل بود.
▪️ یعنی #حضرت_امام تا این حد به درس مقیّد بودند که حتی برای ازدواجشان حاضر به تعطیل کردن درس نبودند؟
▪️بله آقا به درسشان مقید بودند. میگفتند چون درسها تعطیل است. (وقت برای ازدواج مناسب است.)
📚برداشتهایی از سیره امام خمینی، ج۲، ص۳۳۰.
🆔 @ejtehad_jame