🔸 آداب زیارت امیرالمومنین(ع) در سیره رفتاری امام خمینی
🔹️آیتالله علی آلاسحاق در بخشی از کتاب خاطرات خود درباره آداب زیارت امیرالمومنین(ع) توسط امام خمینی میگوید:
🔹️ «ايشان در حرم با كسى صحبت نمىكردند، حتى من چند بار كار ضرورى داشتم، فرمودند: «وقتى رفتيم بيرون بگوييد.»
🔹ايشان ابتدا، دو ركعت نماز به جا مىآوردند. سپس در پايين يا پشت سر، زيارت جامعه مىخواندند. من يكى دوبار از نزديك ديدم كه امام زيارت جامعه را خيلى متواضعانه و مؤدبانه مىخواندند. دستهايشان را بالا مىگرفتند، تكان نمىخوردند تا وقتى كه زيارتنامه تمام شود.
🔹️ هيچ وقت نديدم كه ايشان در بالاى سر يا روبهروى مقبره اميرالمؤمنين(ع) بايستند. حتى در بعضى زيارتها مثل زيارت الغدير كه بايد پشت به قبله، در مقابل حضرت ايستاد، ايشان همان پشت سر مىايستادند.
🔹بالاخره احساس كردم چيزى هست، از ايشان پرسيدم كه شما نماز مستحبى را در بالا يا روبهرو نمىخوانيد؟ فرمودند: «فردى مثل من لياقت اين را ندارم كه در بالاى سر حضرت بروم.» اين قضيه باعث شد كه شعر شهريار كه مىگويد: «به على شناختم من به خدا قسم خدا را» در ذهنم تداعى شد. من نيز اميرالمؤمنين(ع) را با برخورد و رفتار امام شناختم و با تعبير ايشان فهميدم كه اميرالمؤمنين(ع) چه مقامى دارد.
🆔 @ejtehad_jame
🔸نظر مراجع تقليد حضرات آيات
#وحيد_خراساني ، #سيستاني ،
#جوادي_آملي،
#موسوي_اردبيلي ،
#شبيري_زنجاني ، #نوري_همداني
درباره دشنام به مقدسات اهل سنت و سبّ صحابه حضرت رسول الله (ص).
#نقل از خبرگزاری حوزه(رسا)
🆔 @ejtehad_jame
🔸 انتشار درس خارج فقه رهبر انقلاب در موضوع غناء و موسیقی
🔹️ کتاب «غناء» دربردارنده 75 جلسه درس خارج فقه رهبر معظم انقلاب اسلامی در موضوع غناء و موسیقی است که در سال تحصیلی 87- 88 حوزه برگزار شده است.
@ejtehad_jame
‼️شرکت زن در راهپیمایی
🔷س 1415: با توجه به این که زن جهت شرکت در راهپیمایی میبایست از منزل خارج شود، آیا واجب است از شوهر اجازه بگیرد؛ و اگر شوهر به همسرش بگوید من به هیچ عنوان راضی به شرکت در راهپیمایی نیستم، تکلیف زن چیست؟
✅ج: در مواردی که شرکت نکردن در راهپیمائی موجب تضعیف نظام اسلامی شود، منوط به اذن شوهر نیست.
📕منبع: leader.ir
#راهپیمایی #روز_قدس #نحو_القدس
🆔 @ejtehad_jame
‼️خرید تولیدات شرکتهای یهودی و آمریکایی
🔷س 1416: آیا خرید تولیدات شرکتهای #یهودی یا آمریکایی یا کانادایی با وجود این احتمال که شرکتهای مزبور به تقویت رژیم غاصب و حقیر #صهیونیستی می پردازند، جایز است؟
✅ج: اگر خرید و فروش این تولیدات موجب تقویت دولت حقیر و غاصب #اسرائیل شده و یا در راه دشمنی با اسلام و مسلمین بهکار می روند، خرید و فروش آنها برای هیچکس جایز نیست و الا اشکال ندارد.
📕منبع: khamenei.ir
🆔 @ejtehad_jame
#میرزا_فتاح_شهیدی
🔅معامله با خدا
🔻ميرزا فتّاح شهيدي صاحب حواشي بر مکاسب، مرد فاضل و بزرگي بود. نقل ميکنند در مغازه يکي از دوستانش در تبريز نشسته بود، يک نفر وارد شد و شروع کرد به اين بزرگوار تندي کردن و گفت: «آقا گردنت کلفت شده است.» ايشان مرد مهذّب و وارستهاي بود، دست به گردنش گذاشت و به مغازهدار گفت: «راست ميگويد، گردن ما کلفت شده است، دويست و پنجاه تومان به ايشان بدهيد.» صاحب مغازه دويست و پنجاه تومان به آن مرد داد. يک دفعه آن مرد به گريه افتاد و گفت: «خدا ميداند خانهام در رهن دويست و پنجاه تومان بود و می خواستند از دست من درآورند، من به اين مبلغ الآن نياز داشتم.»
🔸 اين کرامتها بيخود حاصل نميشود، اول بايد پا روي خودت بگذاری، با خدا معامله کنی. وقتي با خدا معامله کردي، ديگر نبايد با اين قضيه بازي کرد؛ يک روز هست، يک روز نيست. اين قدر ما تعهداتي ميکنيم و بعد يادمان ميرود؛ ولي خدا اينها را يادش نميرود، اينها را بايد ملتزم بود.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺نقل از حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
🔘 🆔 @ejtehad_jame
🔺 غربتزدایی از اسلام
🔹 #پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله: «إن الاسلام بدأ غريبا وسيعود غريبا»، [ #بحارالانوار ج۵۲ص۱۹۱]
اینکه ظهور #اسلام و دعوت نبی مکرم (صلی الله علیه و آله) در اوائل #بعثت کاملاً غریبانه بود، مورد اتفاق تمام مورخین است، امّا ادامهی فرمایش حضرت که میفرمایند: «سَیعودُ غریباً» در ظاهر امر، با گسترش تصرفات و پیشروی اسلام در سایر بلاد، منافات دارد. حال اینکه چرا اسلام #غریب است را باید در #حدیث_کمیل و نوع شاگردپروری حضرت جستجو کرد؛ این اوج غربت اسلام و خلیفهای مثل #امیرالمؤمنین (علیهالسلام) را میرساند که حضرت دست #کمیل (رضی الله عنه) را میگیرد، تنها به صحرا میبرد و مطالبی را با او در میان میگذارد و سفارش میکند که این مطالب را اهمیت بده و آنها را پیگیری کن و مانند صدفی که مروارید را در درون خود میپروراند، در عمق جانت نگهداری کن.
حرکت اسلامی در کشور ما هم با غربت شروع به کار کرد ولی وظیفهی ما این است که در قالب جمعهای #طلبگی دور هم بنشینیم و برای غربت اسلام چارهجوئی کنیم. برای ما زندگی طلبگی باید مثل زندگی رزمندگانی باشد که حتی در اوج حملات #دشمن هم، از وظیفهی خود #غفلت نداشتند. ما باید بفهمیم که هر لحظه در حال #جهاد هستیم. در جبهه وقتی صدای توپ و تانک دشمن بلند میشد، آیا رزمندهای میتوانست بگوید که مثلاً من در حال اتو کردن لباسم هستم و یا اینکه فعلاً میخواهم غذایم را گرم کنم؟ در طلبگی نیز اگر حال خود را حال یک #رزمنده ببینیم، تمام کارهای ما روی #ضرورت ها خواهد بود.
زمانی غربتزدائی از اسلام محقق میشود که ما بنشینیم با خود #فکر کنیم که آیا تاکنون به گونهای طلبگی کردهایم که #امام_زمان پسند باشد؟ آیا برنامههای #انسانسازی آنها را الگوی خود قرار دادهایم؟ باید همّ و غمّ ما این باشد که به اندازهی سرسوزنی هم که شده، کمی از غصههای دل امام زمانمان را بکاهیم. این #خیال بسی باطل است که فکر کنیم هدیه و تحفه منحصر در جوائز مادی است، در صورتیکه پرداختن به این مطلب و فکر کردن دربارهی آن بزرگترین جایزه برای ماست.
«إنَّ هذه القلوب أوعیةٌ فَخَیرُها أوعاها»؛ [ #نهج_البلاغه ح۱۹۳] تمام ارزش #انسان به این است که قلبی با #ظرفیت بالا داشته باشد. برای پیدا شدن #قلب_سلیم و با ظرفیت باید به #عالم_ربانی و کسیکه خودش دارای چنین قلبی است، مراجعه کرد. مرحوم شهید #مطهری (رحمهالله) میفرماید که مرحوم استاد ما با نهجالبلاغه #زندگی میکرد، جانش به کلمات و فرمایشات حضرت گره خورده بود و مانند بیماران قلبی که قلبشان با دستگاه کار میکند، #قلب او نیز با نهجالبلاغه کار میکرد. لذا #استاد و #معلم باید کسی باشد که حتی بسمالله گفتنش حال #طلبه و #دانشجو را عوض کند و دنیای جدیدی را در افق دیدش قرار دهد.
ص۱
⬇️
⬆️
ص۲
کسی را در این بزم ساغر دهند
که داروی بیهوشیاش در دهند
منظور از #ساغر پیمانهایست که اگر در قلب جا بگیرد، یک حالت مستی و از خود بیگانگی به انسان دست میدهد که در دیدگانش، طلا با کاه هیچ فرقی ندارند. برای #تحصیل این مستی باید با خدا مشغول #معامله شویم. در #خلوت، در حجره و… با خدا #عهد ببندیم که قدم در راه #بندگی او برداریم، اگر تاکنون بندهی #نفس خودمان بودیم، از این به بعد خواستههایمان را طبق خواستههای او #برنامهریزی کنیم. به این میگویند جراحی قلب و #روح که در هیچ بیمارستانی و زیر تیغ هیچ پزشکی امکانپذیر نیست.
کسی ره سوی گنج قارون نبُرد
وگر بُرد، ره باز بیرون نبرد
#گنج_قارون اصطلاحی #عرفانی است. در درون هر کدام از ما خدا چنین گنجی را قرار داده که هر کسی به آن #توجه پیدا کند، #اسیر و پابست آن میشود. اگر #دنیا را آب ببرد او را خواب میبرد. اصحاب #سیدالشهداء (علیهمالسلام) در شب #عاشورا اینچنین حالی داشتند و حتی با هم شوخی میکردند.
اگر طالبی کین زمین طی کنی
نخست اسب باز آمدن پی کنی
معمولاً سوارکاران با اسبهایی به #جنگ میروند که اگر نتوانستند در برابر #دشمن مقاومت کنند، بتوانند سریعاً خود را از مهلکه #نجات دهند. ولی برای پیمودن این راه باید با یک #عزم راسخ و #نیت خدائی و جدیتی استوار، تمام راههای بازگشت از مسیر #حق و متابعت از #هوای_نفس را به روی خود مسدود کنیم.
تأمل در آئینهی دل کنی
صفائی به تدریج حاصل کنی
( #سعدی )
با این حساب، ما در طول شبانهروز دو نوع تحصیل باید داشته باشیم:
۱) دروس رسمی #حوزه که باید بخوانیم و امتحان دهیم.
۲) تحصیل #انسانیت. #صفای_باطنی به #تدریج حاصل میشود و اینگونه نیست که همینکه مشغول #اصلاح نفس شدیم، بتوانیم در مدت کوتاهی آنرا تحصیل کنیم، بلکه شستشوی قلب، #ریاضت میخواهد، منتها نه #ریاضت_هندی، بلکه #ریاضت_اسلامی، بدینگونه که باید درب ورودی قلب را که هر لحظه توسط #چشم و #گوش و سایر اعضاء و جوارح تغذیه میشود، کنترل کرد که مبادا مثل حوضی که از راههای مختلف ممکن است لجن وارد آن شود، آلوده شویم. حتی اگر #عمر ما کفاف نداد و نتوانستیم این راه را به پایان برسانیم، #شهید از دنیا رفتهایم.
۸۸٫۸٫۳
✅ مرحوم آیتالله سید ابراهیم خسروشاهی
🆔 @ejtehad_jame
🏴 پیام تسلیت رهبرانقلاب در پی شهادت مظلومانه امام جمعه کازرون
◾️ حضرت آیتالله خامنهای در پیامی شهادت مظلومانه امام جمعه کازرون جناب حجةالاسلام آقای حاجشیخ محمد خرسند را تسلیت گفتند.
📝 متن پیام به این شرح است:
◾️ بسماللهالرحمنالرحیم
شهادت مظلومانهی امام جمعهی فعّال و موفّق کازرون، جناب حجةالاسلام آقای حاجشیخ محمد خرسند رضواناللهعلیه را به عموم مردم مؤمن و انقلابی #کازرون بهویژه ارادتمندان و مستفیدان از آن عالم بزرگوار و بالاخص خانوادهی گرامی و بازماندگان ایشان تبریک و تسلیت عرض میکنم.
ایشان در #شب_قدر و پس از ساعاتی توسّل و تضرّع به لقاءالله پیوست و این نشانهی پاداش بزرگ الهی به آن روحانی #با_اخلاص و پرتلاش است انشاءالله.
از خداوند متعال علو درجات و حشر با اولیائش را برای ایشان مسئلت میکنم.
سیدعلی خامنهای
۱۱ خرداد ۱۳۹۸
🆔 @ejtehad_jame
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 کلیپ صوتی: «از اصلاح نفس، نمیشود دست برداشت!»
ارتباط جانبدارانه با #خارجی_ها ریشه در عدم اصلاح نفس دارد...
🔻🔻🔻
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔸ممکن نیست بدون #اصلاح_نفس کاری [از] پیش برد، [یا] برای جامعه کاری بکنیم، همان رفیق نیمهراه خواهیم بود، خداحافظی میکنیم با هم، در وقت وقتش.
🔸 بالأخره، حالا چه کار باید بکنیم؟ همان کاری که گفتیم؛ از اصلاح نمیشود دست برداشت.
🔸خیلی خوب، حالا اصلاحِ فعلی ما در چیست؟ همان در برگشت از کارهایی را که ما میدانیم [ غلط است]، در داخل یا در خارج انجام میدهیم؛ با خارجیها ارتباط پیدا میکنیم، ارتباطی که بر لَهِ (به نفع) آنها است، نه ارتباطی که بر لَهِ ما باشد.
🔸 والاّ با این «قرآن» واضح، با این اشباه «#قرآن» [یعنی] «#صحیفه_سجادیه» و «#نهج_البلاغه»، با اینها دیوار اگر مأذون بود (اجازه داشت)، تصدیق میکرد حرف ما را، با ما میشد. [حالا] چطور شده ما اینجا ماندهایم، دست گدایی به یک [عده] وحوش، حیوانات، درندهها، دراز میکنیم؟! میل داریم به ما قرض بدهند.
🔸 فلهذا [این کارها] کارهایی است که خودمان کردیم. #تدبیر نیست غیر از اینکه نکنیم، فی ما بعد نکنیم. بشناسیم! خودمان را بشناسیم، خودمان نگذاریم [عدهای] از داخله ما در بیایند و علیه ما کارهایی بکنند.
@ejtehad_jame
🔆14 گام تا امام🔆
🔹گام هشتم: اعتقاد به اراده و نیروی مردم/بخش اول🔹
یکی از اصول سیاستورزی همیشگی امام خمینی (قدس سره)؛ اعتقاد ایشان به #اراده_مردمی بود. اعتقادی که وجه تمایز ایشان با بسیاری از شخصیتهای سیاسی و حتی حوزوی بود.
در ادامه به گفت و گوی کوتاه امام خمینی (قدس سره) با مرحوم #آیتالله_حکیم که در آن زمان از زعمای #حوزه_علمیه_نجف بودند میپردازیم.
در این دیدار « امام فرصت را غنیمت شمرد و رسالت تاریخی خود را چنین آغاز کرد:
خوب است برای تغییر آب و هوا به ایران بروید و اوضاع آنجا را از نزدیک ببینید و مشاهده کنید که بر این ملت مسلمان چه میگذرد. در زمان #مرحوم_بروجردی عدم اقدام ایشان را علیه دولت جابره، حمل بر صحت میکردم و میگفتم مطالب را به ایشان نمیرسانند. نسبت به جنابعالی هم اینطور معتقدم که فجایع حکومت ایران را به سمع شما نمیرسانند و الا شما هم ساکت نمیماندید. در تهران به عنوان 25 سال سلطنت پهلوی جشن گرفتند و به زور چهارصد هزار دلار از این مردم فقیر برای مصارف جشن گرفتند، 800 دختر و 800 پسر به عنوان دعا در محلی به جان هم انداختند. به عنوان دعا چه کردهاند از گفتنش خجلم.
آقای حکیم: شما که اینجا هستید به من لطفی ندارد به ایران بروم، وانگهی چه میشود کرد، چه اثری دارد.
امام: قطعا اثر دارد، ما با همین #قیام تصمیمات خطرناک دولت را متوقف کردیم، چطور اثر ندارد اگر علما اتحاد داشته باشند قطعا مؤثر است.
آقای حکیم: اگر احتمال عقلایی نیز داشته باشد و از طریق عقلایی اقدام شود، خوب است.
امام: قطعا تأثیر دارد، چنانچه اثر هم دیدیم و منظور ما از اقدام، #اقدام_عاقلانه است. مقصود اقدام علما و عقلای ملت است.
آقای حکیم: اقدام حاد کنیم مردم از ما تبعیت نمیکنند، مردم دروغ میگویند، آنها پی شهوتند، برای دین سینه چاک نمیکنند.
امام: چطور مردم دروغ میگویند؟! این مردم که جان دادند، زجر دیدند، حبس کشیدند، تبعید شدند، اموالشان به غارت رفت، چطور مردم بقال و عطار سر محل که سینه جلو گلوله دارند دروغ میگویند؟!
آقای حکیم: تبعیت نمیکنند، مرید شهوات و اغراض مادیه هستند!
امام: عرض کردم که مردم در 15 خرداد جوانمردی و صداقت خود را نشان دادند.
آقای حکیم: اگر قیام کنیم و خونی از بینی کسی بریزد و سر و صدایی بشود، مردم به ما ناسزا میگویند و سر و صدا راه میاندازند.
امام: ما که قیام کردیم از احدی به جز مزید احترام و سلام و دستبوسی ندیدیم و هر که کوتاهی کرد، حرف سرد شنید و مورد بیارادتی مردم واقع شد. در تبعید ترکیه به یکی از دهات ترکیه که اسمش یادم نیست رفتم، اهالی آن ده گفتند: وقتی آتاتورک مشغول عملیات ضد دینی خود شد علمای ترکیه جمع شدند و به اتفاق، مشغول فعالیت علیه تصمیمات آتاتورک شدند. آتاتورک ده را محاصره و چهل نفر از علمای ترکیه را به قتل رسانید. من شرمنده شدم، پیش خود فکر کردم که آنها سنی میباشند، وقتی خطر را به دین اسلام نزدیک میبینند، چهل نفر کشته میدهند، ولی علمای شیعه در این خطر عظیمی که بر دیانتمان وارد آمده خون از دماغمان نیامد (نه از دماغ من و نه شما و نه دیگری). واقعا جای خجالت است.»
ادامه این خاطره در یادداشت بعد:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/392
@Bonyadtarikh
نقل از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
@ejtehad_jame
🔆14 گام تا امام🔆
🔹گام هشتم: اعتقاد به اراده و نیروی مردم/بخش دوم🔹
آقای حکیم: چه باید کرد بایستی احتمال اثر بدهیم، کشته دادن چه اثر دارد.
امام: عملیات ضد دینی دو جور است: یکی مثل رضاخان بیدینی میکرد و میگفت من میکنم و نسبت به شرع نمیداد. البته موضوع اقدام علیه او از باب نهی از منکر بود، ولی شاه فعلی هر عمل ضد قرآن و مذهب میکند و میگوید از دین است، نظر قرآن چنین است. من از قرآن کریم میگویم. این بدعت عظیم که بر اساس دیانت لطمه وارد میکند قابل تحمل نیست. باید جانبازی کرد، بگذارید تاریخ ثبت کند که وقتی دین مورد حمله واقع شد عدهای از علمای شیعه قیام کردند و دستههایی از آنها کشته شدند.
آقای حکیم: تاریخ چه فایدهای دارد باید اثر داشته باشد.
امام: چطور فایده ندارد؟! مگر قیام حسین بن علی علیهماالسلام به تاریخ خدمت مؤثری نکرد؟ و چه بهره بزرگی از قیام آن حضرت میگیریم؟
آقای حکیم: راجع به امام حسن چه میفرمایید؟ ایشان که قیام نکردند.
امام: اگر امام حسن هم به اندازه شما مرید داشت قیام میکرد. در اول امر قیام کرد دید مریدها فروخته شدهاند، لذا فتح نکرد. اما شما در تمام ممالک اسلامی مقلد و مرید دارید.
آقای حکیم: من که نمیبینم کسی را داشته باشم که اگر اقدامی کردیم تبعیت نماید.
امام: شما اقدام و قیام نمایید من اولین کسی خواهم بود که از شما تبعیت خواهم کرد!
آقای حکیم، لبخند و سکوت...»(نهضت امام خمینی ج2 ص223-221)
پینوشت:
در برخی خاطرات شفاهی این دیدار به طرق دیگر نقل شده که حاوی بیان تند طرفین به همدیگر بوده که خلاف واقع قطعی است و از مرجعیت شیعه هرگز چنین شیوه ای مشاهده نمی شود.
وانگهی متن این گفتگو عینا از نوار سازمان ساواک (موجود در مرکز اسناد) پیاده شدن و در کتاب نهضت امام درح شده است.
@Bonyadtarikh
نقل از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
@ejtehad_jame