eitaa logo
پله پله تا اجتهاد جامع
343 دنبال‌کننده
978 عکس
198 ویدیو
255 فایل
پاسخگویی به سؤالات طلاب از دوران قبل ورود به حوزه تا پایان طلبگی،و ارائه یک نظام جامع علمی برای دستیابی به اجتهاد جامع ارتباط با ادمین @Elahi_alafv
مشاهده در ایتا
دانلود
نسبت ایمان و معرفت چیست؟ آیا ایمان مبتنی بر استدلال است؟ ایمان هنگامی معتبر و دفاع پذیر است که مبتنی بر معرفت باشد. رسیدن به معرفت معتبر، راه های گوناگونی دارد که یکی از آنها راه عقلی است. البته تنها کار عقل استدلال نیست. استدلال نیز لازم نیست همیشه به زبان فنی فلسفی بیان شود. هر اعتقادی نمی تواند مبتنی بر استدلال باشد. حتی کسانی که به استدلال معتقدند قبول دارند که در مسائل بدیهی نیازی به استدلال نداریم. آنچه مهم است این است که باور باید موجه باشد. حال یا بدیهی است، یا شهودی است، یا تجربی است و یا استدلالی است و یا مستند به وحی است. بسیاری از ایمان گرایان غربی راه دین را از راه عقل و استدلال جدا می کنند. ما با این رویکردموافق نیستیم. بااینکه عقل را تنها راه معرفت نمی دانیم، اما دین را عقلانی می دانیم. اولا باورهای بنیادی دینی ما استدلالی هستند. ثانیا مجموعۀ تعالیم دینی سازگار با عقل است. اما البته لازم نیست برای هر آموزه ای استدلال عقلی محض داشته باشیم. با اینکه آموزه های دینی عقلانی هستند، اما لازم نیست هر باوری مبتنی بر استدلال عقلی باشد. اما یک استدلال عقلی در زیربنای همۀ معارف دینی وجود دارد. وقتی خداوند را به عنوان عالم حکیم مطلق می شناسیم و وحی را سخن او می دانیم، ضرورتا به حقانیت همۀ آموزه های دینی ایمان می آوریم و نیازی نمی‌بینیم که برای تک تک آنها دلیل و برهان بیاوریم. سوآل: آیا امر الاهی می تواند خلاف عقل و فطرت و اخلاق باشد؟ خداوند متعال به حضرت ابراهیم (ع)، امر به قربانی کردن فرزندش می نماید. حضرت مریم (س) بدون داشتن همسری باردار می شود و مورد ملامت مردم واقع می شود. در جریان همراهی موسی و خضر، خضر کودکی را می کشد. ممکن است به نظر رسد که در این موارد، خداوند چیزی را می خواهد که یا مخالف فطرت است، یا مخالف اخلاق، یا مخالف عقل. درباره ابراهیم (ع)، کشتن فرزند امری خلاف فطرت است و دین خلاف فطرت نیست! درباره مریم (س)، این امر خلاف اخلاق است! زیرا نه برای عرف آن زمان و نه برای خود مریم (ع) این امر قابل قبول نبود . و قتل کودک خلاف عقل است، و نوعی مجازات پیش از وقوع جرم؛ در حالیکه در روش و سیره رسول اسلام (ص) و ائمه (ع) خلاف آن را می بینیم و خود آن ها حتی درباره قاتلانشان و توهین کنندگان به دین، قبل از انجام جرم، واکنشی نشان نمی دادند با آنکه می دانستند! پاسخ این پرسش ها چیست؟ پاسخ در مورد قربانی کردن حضرت اسماعیل می دانیم که قربانی صورت نگرفت؛ یعنی خداوند قربانی شدن اسماعیل را نمی خواست، بلکه میزان تسلیم ابراهیم و اسماعیل را می خواست به اوج برساند و چنین هم شد. هم ابراهیم و هم اسماعیل با اطاعت این امر به مقامی رسیدند که بدون آن میسر نبود و هیچ حادثۀ ناگواری هم رخ نداد. البته کار در ابتدا بر حضرت ابراهیم سخت شد، اما با وجود این سختی از نظر ابراهیم و اسماعیل هرگز این دستور خلاف فطرت نبود. به عبارت دیگر می توان پرسید که آیا امر به ذبح اسماعیل، خلاف عقل و فطرت ابراهیم و اسماعیل هم بود؟ آیا تلقی ابراهیم و اسماعیل این بود که این امر خلاف عقل و فطرت است و چون چنین است پس شایسته نیست خدا چنین امری کند؟ یا نه، به محض اینکه آنها به امر الاهی یقین پیدا کردند بی درنگ دست به کار شدند؟ چرا نگفتند این امر خلاف عقل و فطرت است؟ ابراهیم مصمم شد و اسماعیل گفت: «یا ابت افعل ما تؤمر ستجدنی انشاء الله من الصابرین.» پس برای فهم این راز باید به اندیشه و شهود ابراهیم و اسماعیل راه برد. وقتی انسان های کاملی مثل ابراهیم و اسماعیل به این امر اعتراضی ندارند و کاملا باجان و دل تسیلم آن هستند، معلوم می شود این امر خلاف عقل و فطرت نیست. عقل منور به نور هدایت الاهی حقایقی را می بیند که عقل مشوب و جزئی و کوته بین توان دیدن آن را ندارد. این امر نشان می دهد که عقل ما چقدر ضعیف است و چه فاصله ای با عقل انبیا دارد. بی شک کار ابراهیم و اسماعیل نه تنها خلاف عقل و فطرت نبود، بلکه در چارچوب باور دینی کاملا عقلانی و فطری بود. چه چیزی عقلانی تر و فطری تر از امتثال امر الاهی!؟ اگر آنها با وجود یقین به امر الاهی امتثال نمی کردند، عاصی بودند و خلاف عقل و فطرت عمل کرده بودند. تفاوت بین عقل مشوب و عقل منور است. به عبارت دیگر ،تفاوت بین عقل به توحید رسیده و عقل گرفتار شرک خفی است. اکثر انسان ها گرفتار شرک خفی هستند و کمند کسانی که به توحید کامل رسیده اند. آری، با معیار های عادی و عرفی ما این اوامر قابل توجیه نیست؛ برای همین هم هست که خداوند از امثال ما چنین کارهایی را هرگز نمی خواهد. از ابراهیم و اسماعیل می خواهد که می داند بنیه و توان ادراکی و ارادی آن را دارند. قتل پسر بچه در داستان موسی و خضر از نگاه ما نوعی مجازات قبل از وقوع جرم است. ادامه👇
این مسئله البته رازآلود است و خلاف ظاهر شریعت به نظر می آید و در شریعت ما چنین حکمی نداریم. از این رو موسی هم که در آن مقطع در سطح ظاهر شریعت می اندیشید به آن اعتراض کرد. اما می بینیم پس از توضیح خضر موسی قانع می شود و از اعتراضش پشیمان می شود. پس مسئله برای موسی حل می شود و البته ما چون به مقام موسی نرسیده ایم مسئله هنوز برای ما حل نیست. شاید بتوان گفت عمل خضر بر اساس ظاهر شریعت نبود، بلکه بر اساس باطن آن بود. شاید بتوان گفت خضر در اینجا مجری حکم تکوینی خدا بود، نه حکم تشریعی او. ما در عالم بسیار شاهد مرگ های به نظر ما زودهنگام هستیم که با اراده تکوینی خدا انجام می گیرد و ما از حکمت آن ناآگاهیم و البته می دانیم که هر کار الاهی حکمت بالغه دارد. در داستان حضرت مریم هم چیزی خلاف عقل و فطرت نیست. آنچه هست این است که حضرت مریم در امتحانی سخت قرار گرفت و رنجی سنگین را متحمل شد. او باید از این امتحان دشوار با موفقیت خارج شود تا برگزیده زنان و مادر عیسی (ع) و مجرای معجزۀ الاهی شود. (ان الله اصطفیک و طهرک و اصطفیک علی نساء العالمین) همۀ امتحان های الاهی دشوار هستند و شخص هرچه بزرگتر باشد امتحانش سخت تر است. گاهی امتحان با مال است، گاهی با آبرو، گاهی با جان و گاهی با مصیبت، مانند امتحانی که سالار شهیدان در کربلا داد. مگر مصیبت و اسارت حضرت زینب سلام الله علیها برای ما قابل درک است؟ اما از نظر او هرچه از طرف خدا باشد زیبایی محض است. والله العالم (نقل از استاد محمد فنایی اشکوری) @ejtehad_jame
سؤال: گاهی انسان به خود اجازه منبر رفتن نمی‌دهد، چون می‌داند به تمام آنچه می‌گوید، عمل نمی‌کند. آیا این کار درست است؟ جواب: یک نفر را به راه آوردن، یک سنی را شیعه کردن، یک کافر را مسلمان نمودن، از اهم واجبات است، چه ربطی به فاسق بودن انسان دارد؟! از این گذشته، آنچه را که دیگران نمی‌توانند بگویند، بگوید. مانند فضائل اهل‌بیت علیهم‌السلام، تا گفتارش بر خلاف کردارش نباشد. (در محضر بهجت، ج۲، ص۴۰۸) 🔻مناسبت: 🔹 شهادت حضرت فاطمه زهرا علیها السلام ؛ ١١ق. (تعطیل) ☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت آیت الله بهجت قدس سره ✅ @bahjat_ir
💠رهبرانقلاب ‼️مرحوم آیةالله مطهری به عنوان یکی از چهره‌هایی که در احیاء تفکر اسلامی بیشترین نقش را داشتند و جزو یکی از پرچمداران این بینش نوین اسلامی و طرح دوباره‌ی اسلام در فضای فرهنگ امروزی جهان باید به شمار بیاید! ۶۳/۲/۱۰ ‼️کاری که شهید مطهری کرد، امروز باید همه‌ی فضلای جوان در صدد باشند خود را برای آن آماده کنند؛ و اگر آماده هستند، اقدام کنند. شهید مطهری به عرصه‌ی ذهنیت جامعه نگاه کرد و عمده‌ترین سؤالات ذهنیت جامعه‌ی جوان و تحصیلکرده و روشنفکر کشور را بیرون کشید و آنها را با تفکر اسلامی و فلسفه‌ی اسلامی و منطق قرآنی منطبق کرد و پاسخ آنها را در سطوح مختلف در مقابل افراد گذاشت ۸۳/۴/۱۵ ‼️ما همیشه به مطهری نیاز داریم. در شخص شهید مطهری نمیشود متوقف شد. بر پایه‌ی پیشرفتهای فکری و نوآوریهای او باید جامعه و مجموعه‌ی فکرىِ اسلامی ما به نوآوریهای دیگری دست پیدا کند. ما احتیاج داریم مطهریهایی برای دهه‌ی ۸۰ و ۹۰ داشته باشیم؛ چون نیازهای فکری نوبه‌نو وجود دارد! ۸۲/۱۲/۱۸ @ejtehad_jame
🏳بمناسبت تاسف‌ چند روز پیش رهبری 📚برضعف‌مطالعه‌تاریخ‌انقلاب‌اسلامی 💠رهبرانقلاب: ‼️متاسفانه تاریخ انقلاب و تاریخ حوادث و نقش‌آفرینیهای عجیبی که در این انقلاب شده، برای خیلیها ناگفته و ناشنفته است! ۹۷/۱۱/۱۹ ‼️واقعا روز به روز تاریخ انقلاب اسلامی ما عبرت است و میتواند مثل یک تابلو، در مقابل چشم ملتها مایه عبرت باشد! ۹۰/۱۱/۲۱ ‼️نباید اجازه داد که این خاطره‌ها و حوادث بی‌نظیر تاریخ انقلاب، در ذهنها کمرنگ شود. نسل جوان ما باید این خاطره‌ها را درست بشناسد و تحلیل کند و آنرا چراغ راه آینده خود قرار دهد! ۸۸/۱۱/۶ ‼️باید کسانی تاریخ انقلاب را بنویسند. البته تاریخ انقلاب اسلامی، فقط تاریخ پیروزی انقلاب نیست بلکه تاریخ شروع نهضت است، حقیقتا مردم ما از قضایای طولانی نهضت از روز شروع تا روز پیروزی به تفصیل مطلع نیستند. گاهی بعضی قضایای بعد از پیروزی بوسیله‌ی بعضی افراد، مختصر سخنی گفته میشود اما به طور کامل و جامع و ریز، بخصوص با شکلهای هنری و ماندگار و نافذ، ثبت نشده، من از کسانیکه توانایی این کار را دارند، واقعا انتظار دارم، باید تاریخ انقلاب را ثبت کنند! ۷۵/۱۱/۱۲ (نقل از کانال جهاد تبیینی) @ejtehad_jame
سخنرانی حجت الاسلام ناصری در مدرسه علمیه صاحب الزمان ع 97.11.24_.mp3
5.15M
#سخنرانی_صوتی #قرآن 🎧 موضوع: جایگاه ارتباط با قرآن در سلوک معنوی 🗓 تاریخ جلسه: ۱۳۹۷/۱۱/۲۴ ⏱ زمان: ۲۱ دقیقه 📥 حجم: ۴/۹ مگابایت 📍در جمع طلاب مدرسه علمیه صاحب الزمان علیه السلام اصفهان 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در بنیاد هاد 97.11.23.mp3
6.71M
#سخنرانی_صوتی #سلوک 🎧 موضوع: سرنخ های اصلی عملی برای سلوک معنوی 🗓 تاریخ جلسه: ۱۳۹۷/۱۱/۲۳ ⏱ زمان: ۲۷ دقیقه 📥 حجم: ۶/۴ مگابایت 📍در جمع برخی از فضلا و طلاب حوزه علمیه قم 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
درس اخلاق بنیاد هاد المهدی 97.11.9.mp3
6.44M
#سخنرانی_صوتی 🎧 موضوع: مروری بر ابتدا و انتهای سیر معنوی انسان و لوازم آن 🗓 تاریخ جلسه: 97.11.9 ⏱ زمان: ۲۶ دقیقه 📥 حجم: ۶/۱ مگابایت 📍در جمع برخی از فضلا و طلاب حوزه علمیه قم 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
💎 آیا و ، کشک است؟ ⭕️ جملات معروف یکی از این است: «عرفان پیش من است، همه را می‌ خواهی پیش من است، هر جا را می ‌خواهی برایت بگویم، فلسفه را بخواهی از اول تا آخر، از هر جا بگویی از اول مفهوم وجود تا آخر مباحث طبیعیات برایت بگویم، اما همه است، هر چه هست در قرآن و روایات است... این سنخیتی که بین علت و معلول قائلند باطل است، و و موجود از ابطل اباطیل و کفر محض است....» 🔴 نقد و نظر ۱. اگر کسی با پیروی از ادبیات بالا بگوید: «علم اصول فقه، و علم فقه، همه اش در سینه من است از اول جواهر تا آخر آن. از اول کفایه تا آخر آن، اما همه اش کشک است. هر چه هست در قرآن و روایات است!» آیا این حرف درستی است؟ توضیح این است که همچنانکه رأی فقیه و متکلم متشرع در برابر رأی قرآن و امامان معصوم نیست بلکه فهم آن ‌ها از قرآن و روایات محسوب می ‌شود، همچنین است فهم عارف متشرع از آیات و روایات معارفی؛ از این رو فهم او در مقابل و در عرض قرآن و روایات نیست تا کسی بگوید رأی قرآن یا اهل ‌بیت علیهم السلام این است و رای فلان عارف شیعه آن! بلکه عارف متشرع می‌ ‌‌گوید فهم من از آیات و روایات طبق ضوابطی که دارم چنین است. درست است که قرآن کریم و روایات معصومین علیهم السلام بهترین منبع برای رسیدن به حقیقت است ولی آیات قرآن کریم و روایات اهل ‌بیت؛ محکم و متشابه، مطلق و مقیّد، مجمل و مبیّن، عامّ و خاصّ، ظاهر و باطن دارد. همه فرق به ظاهر اسلامی ـ شیعه اسماعیلی، شیعه دوازده امامی، سنّى اشعرى، معتزلى، وَهّابى، و... ـ مدعی فهم قرآن کریم هستند و ادعای تبعیت از قرآن کریم را دارند ولى آیا همه آن ‌ها، راه حقّ را پیموده ‌‌‌اند و همه، آیات قرآن کریم را درست فهمیده ‌‌‌اند؟! همه شیعیان با گرایش ‌‌‌های مختلف تفسیری، فقهی، اصولی، اخباری، کلامی، فلسفی و عرفانی، به قرآن و روایات اهل ‌بیت تمسک می‌ کنند. آیا همه، در هر مساله ‌ای واقع را ادراک کرده‌ اند؟ هیچ کس در فهم و برداشت از قرآن کریم و سنت پیامبر اکرم ص و ائمه اطهار، معصوم نیست و امکان خطا دارد و خطا هم می ‌‌کند. از این ‌رو کسی حق ندارد از ابتدا و بدون حجت معتبر عقلی یا نقلی، عقاید، روش و اعمال خود را مطابق کتاب و سنت بداند و دیگران را بدون دلیل معتبر و کافی، رد کند. ۲. انسانی که قرآن و اهل بیت (ع) را دارد نباید دنبال حواشی کم فایده اصولی و فقهی این و آن بگردد و سالها وقت خود و جماعتی را تلف کند. آن هم در این زمان با این همه مشکلات علمی و فرهنگی و سیاسی برای دنیای اسلام و مسلمین. هنر این است که گرهی از گره های فقهی روز جامعه را باز کنند. مشکلات اعتقادی، اخلاقی و فقهی جدید را حل کنند، هزاران مسائل مستحدثه برای جوانان و مردم وجود دارد ولی حواشی این و آن بر عبارات فلان و فلان را ماهها و سالها بحث می کنند. اینها کشک است. ۳. اینکه گفته شده: «وحدت وجود و موجود از ابطل اباطیل است» ادعای بدون دلیل معتبر است. به چه دلیل؟ دلیل بگویید تا بررسی شود. بدون دلیل حرف نزنید. پیغمبر نیستید که بگوییم بدون دلیل هم حرفتان مقبول است. مراد این فقیه محترم، از معنای «وحدت وجود و موجود»، روشن نیست. اگر مراد، وحدت محض بدون پذیرش کثرات و موجودات است، یا مرادش همه خدایی، حلول، اتحاد و مانند آن است، در پاسخ می گوییم عرفا چنین مرادی ندارند و ما نیز از این معنا، دفاع نمی کنیم. اگر مراد، وحدت شخصی وجود و کثرت مظاهر و نمودها و موجودات است، در پاسخ می گوییم این مساله نه تنها از ابطل اباطیل و کفر نیست بلکه از بهترین نظریه هایی است که قرآن، روایات، عرفان و برهان بر آن تاکید دارد و به تعبیر علامه طباطبایی (ره)، توحید قرآنی و اسلامی است. ۴. این جمله ادعایی است که باید تحلیل شود: همه عرفان پیش ایشان است؟ علمش یا عملش؟ معرفتش یا کشف و شهوداتش؟ اگر همه علمش مراد است، باید بگوییم متخصصان فلسفه و عرفان در حوزه و دانشگاه، ایشان را چنین نمی دانند با این حال، حاضریم سوال بپرسیم پاسخ گویند تا ببینیم ادعایشان تا چه اندازه درست است! اگر همه عمل، شهود و مکاشفات عرفان، مراد است، باید بگوییم ادعای بزرگی است که بیشتر از اینکه انسان را به یاد تکبر، عجب، توهم و تخیل بیندازد، خنده آور است. ۵. بسیاری از بزرگان، علوم عقلی و عرفانی را تایید می کنند. سعی کنید در مسائلی که متخصص نیستید (در فلسفه و عرفان) از متخصص مربوطه (فیلسوف و عارف) حرف بشنوید نه از غیر متخصص در فلسفه و عرفان اسلامی، گرچه در اصول فقه و مسائل و حواشی کم فایده امثال میرزای نائینی متبحر باشد. 🍃 حجه الاسلام دکتر واحدجوان (عضو هیئت علمی دانشگاه تهران) https://t.me/vahedjavan ♦️ @ejtehad_jame
💎 آیةمحکمه، اولین سفارش پیامبر (ص) است. آیت الله العظمی : علوم فراوان است، امّا خطوط کلّی و خطوط اصلی علم سه رشته است؛  «آیةٌ محکمة»،  «فریضةٌ عادلة»  و «سنّةٌ قائمة» این‌ها علومی است که ما در حوزه باید فرا بگیریم. بخشی از این علوم الحمدلله در حوزه رایج است به نام فقه و اصول. اما بخش دیگرش که بخش عظیم سفارش حضرت است و با نام «آیة محکمة» در جمله‌ی اول قرار گرفته، یانیست یا بسیار اندک است. باید رایج باشد، باید رایج باشد، باید رایج باشد، بخش‌های عمیق مناظره‌ای باید رایج باشند، اما نیستند.  این‌طور نیست که آیة محکمة به معنی فقه باشد و فریضة عادلة هم به معنی فقه باشد و سنّة قائمة هم به معنی فقه باشد. حضرت این سه رشته را به عنوان سه رشته‌ی اساسی علم در حوزه‌ها واجب کرده است  بر فرض شما در فقه و اصول الآن سی‌هزار یا چهل‌هزار داشته باشید، این مشکل شما را حل نمی‌کند. ‌ی راسل و امثال راسل را که مکاسب حل نمی‌کند آیة محکمة است، اصول دین و اعتقادات است. خوب، فرض کنیم معنی این‌ها، اعتقادات و جهان‌بینی باشد،‌بدون بررسی اشکالات شرق و غرب یا با بررسی؟ یک رخش می‌خواهد تا بار رستم را بکشد، یک فلسفه و می‌خواهد. مگر می‌شود آدم خدا را ثابت کند بدون بررسی آن پنجاه اشکال انبار شده؟ حداقل پنجاه اشکال نقد جلوی پای آدم است. آیة محکمة مربوط به جهان‌بینی است که آیا این جهان حادث است یا قدیم؟ خدا دارد یا ندارد؟ این جهان پایان‌پذیر هست یا نه؟ انسان با مرگ می‌پوسد یا از پوست به‌درمی‌آید؟ میلیون‌ها مردم می‌گویند انسان با مردن می‌پوسد. ما می‌گوئیم از پوست به‌درمی‌آید، مهاجرت است. این‌ها صدها اشکال نقد جلوی پای آدم است. این می‌شود آیة محکمة.. ما آیة محکمة می‌خواهیم و این آیة محکمة اولین سفارش وجود مبارک پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم است. فریضة عادلة می‌خواهیم، می‌خواهیم. اخلاق غیر از روضه‌خوانی است، غیر از موعظه است، غیر از سخن‌خوانی و سخن‌رانی است. آیا اخلاق مبدأ علمی دارد یا نه؟ مبادی علمیش کجاست؟ جاودانه است یا نه؟ نظیر رسوم و آداب و سنن ملّی است که تاریخ مصرفش گذشته باشد و هر ملّتی برای خودش یک اخلاق خاصی داشته باشد؟ یا اخلاق یک امر جاوید است؟ ابدی و ازلی است یا نِسبی؟  مبادا کسی خیال کند فن اخلاق در حد رسائل و مکاسب است. خیلی دشوارتر از این‌هاست؛ بررسی شئون است. باید ثابت شود روح وجود دارد و روح مجرّد است و غرب و شرق ندارد تا شما بتوانید یک مطلبی منزّه از شرق و غرب ثابت کنید. 🍃 در جمع طلاب ♦️ @ejtehad_jame
✅ رهبر معظم انقلاب (حفظه الله): [طلبگی کاری است که] هیچ کاری جایگزین آن نیست. طلبگی از همه‌ تخصص‌های موجود تأثیرش بیشتر است. (25/02/1395) @ejtehad_jame
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال ✅سلام استاد همان طور که مستحضرید،مدتی است که به نظر میرسد به جنبه های مختلف شخصیت امام موسی صدر در قالب همایشهای متعدد،چاپ کتاب و ... بیش از پیش پرداخته میشود.در این میان،بعضی از شخصیت ها فرهنگی و سیاسی کشور(بعضا با مواضع سیاسی کاملا مختلف)از این جریان حمایت میکنند و در ترویج اندیشه های ایشان می کوشند. با توجه به چنین فضایی،چند پرسش خدمتتون داشتم: ارزیابی شما از اندیشه ی سیاسی و برنامه مبارزاتی امام موسی صدر چیست؟ آیا میتوان ایشان را مروج «اسلام رحمانی» دانست؟ آیا در مولفه های اندیشه و برنامه مبارزاتی ایشان با استبداد و استعمار،می توان تضاد و اختلافی مبنایی با اندیشه و عملکرد سیاسی امام رحمه الله و همفکران ایشان پیدا کرد؟ انگیزه ی جریان مروج ایشان را چگونه ارزیابی میکنید؟ وضعیت سیاسی و فرهنگی امروز کشور،چقدر نیاز به بازخوانی اندیشه های ایشان را دارد؟آیا ضرورتی را احساس میکنید؟ آیا میتوان شخصیت سیاسی و دینی ایشان را ادامه شخصیت سید جمال الدین اسد آبادی دانست؟ ✅جواب : نجفی: با سلام و تشکر از شما بابت تقریبا ده پرسشی که در قالب این یک سوال آورده اید ۰ بیشتر مطالب شما حدس و نظر است و میتواند تا حدودی درست و تا حدی قابل نقد باشد ؛ این مهم بسته به زاویه دید و اصول فکری و مبانی شما دارد۰ به هر حال شناخت امام موسی صدر و روش ایشان بخصوص در جامعه متکثر لبنان قابل تحقیق و تامل است ۰ ایشان ابتکارات زیاد و به دنبال آن موفقیت هایی مهم داشته است و به نظرم اگر بخواهیم عنوانی برای حرکت ایشان در نظر بگیریم "اصلاح اجتماعی" نام مناسبی باشد ۰ از این زاویه تلاش و زحمات آن بزرگوار برای تطبیق با بزرگانی مثل امام خمینی دارای دو تفاوت است : 🔴 اول حرکت امام در قالب بیداری اسلامی و در ابعاد مختلف واز جمله سیاسی قرار می گیرد و امام را میتوان با عنوان " مصلح سیاسی" یاد نمود ؛ و این در حالی است که از مرحوم موسی صدر بیشتر با عنوان "مصلح اجتماعی" میتوانیم یاد کنیم۰ 🔵 دومین تفاوت عمده به تفاوت محیطی و شرایط جغرافیایی و جمعیتی و تاریخی ایران با لبنان مربوط است ۰ اکثریت شیعه در لبنان غیر از ملیتی با هویتی شیعی است ۰ ایران در پنج قرن اخیر ، تشیع را در مرکز هویت ملی خود دارد و این در حالی است که در لبنان شیعیان در این نقطه مرکزی و سیاسی درجه اول قرار ندارند و تبدیل این اکثریت شیعه به یک هویت بزرگ و تاثیرگذار آرزوی آن فقید سعید بزرگوار بود ۰ از همین زاویه تفاوت ایشان با سید جمال الدین هم آشکار میشود چرا که حوزه عمل سید صدر ببشتر در لبنان و سید جمال الدین بیشتر در حوزه امپراطوری عثمانی قابل پیگیری است ۰ ♦️موفق باشید (نقل از کانال دکتر موسی نجفی) @ejtehad_jame
🔴 توصیه رهبری درباره «بیانیه گام دوم» در جلسه‌ای خصوصی ⬅️آیت‌الله شب‌زنده‌دار صبح امروز در جلسه درس خارج فقه با اشاره به دیدار اخیرش با رهبر انقلاب روایتی از آنچه ایشان درباره «بیانیه گام دوم انقلاب» گفته بودند را نقل کرده است: 🔹ایشان فرمودند که من روی این بیانیه خیلی زحمت کشیدم و فرمودند من بنای بر این ندارم که اگر چیزی نوشتم یا مطلبی می‌گویم از دیگران درخواست کنم که روی آن کار کنند ولی راجع به این می‌گویم این کار را بکنند. این درخواست و مطالبه را ایشان دارند. 🔹من دیروز در مشهد به طلاب عرض کردم که این بیانیه را مثل کتب درسی به مباحثه بگذارید و بعد در راه نشر و تبیین و پیاده‌سازی آن تلاش کنید. خود ما هم هر روز یک بخشی از بیانیه را همین‌جا قرائت خواهیم کرد. @ejtehad_jame
🔰گزیده‌ای از خاطرات شاگردان قدس‌سره 🔺️رسیده بودم سر دو راهی انتخاب؛ یک طرف پیشنهاد رفتن به و تدریس در مدرسۀ دینی باکو بود؛ 🔻و طرف دیگر مسئولیتی سنگین و رنگین در همین خودمان. اینکه از فضای معنوی قم دور شوم و در باکو که فضایش با قم زمین تا آسمان فرق داشت زندگی کنم، نگرانم می‌کرد. 🔸️برای مشورت پیش آقای رفتم. توی دلم گفتم: «خُب معلوم است که می‌گوید بمان قم!» حرف‌هایم را که شنید، 🔹️گفت: «طبیب باید آنجا برود که مریض زیاد  است؛ بروید باکو!» 🔸️دوباره تاکید کردم و گفتم: «اگر از امور معنوی دور شوم چه؟» 🔹️محکم گفت: «نخیر آقا! ویرانی‌های آنجا را در نظر بگیرید. خیال  می‌کنید سیر و سلوک به این است که دست بگیرید  و ذکر بگویید؟! این نیست آقا، بروید...»❌ 📚به شیوه باران، ص١٨ (بر اساس خاطرۀ یکی از شاگردان) @ejtehad_jame
آغاز دوره ای نو در فلسفۀ اسلامی محمد فنایی اشکوری میتوان گفت فلسفۀ اسلامی پس از ملاصدرا و ظهور حکمت متعالیه تا عصر حاضر شاهد تحول چشمگیری نبوده است. اغلب حکمای ما در این دوره مدرسان و مفسران حکمت متعالیه بودهاند. برخی از آنها گرچه آراء بدیعی داشته و نکاتی نو را طرح کرده اند، اما این نوآوریها در ظل فلسفۀ صدرائی بوده و چیزی فراتر از تعلیقاتی بر آراء ملاصدرا نیست. حکمت متعالیه منتقدانی نیز در گوشه و کنار داشته است، اما این منتقدان هرگز نتوانسته اند در بنای حکمت صدرایی تزلزلی ویرانگر ایجاد کنند یا طرحی نو در فلسفۀ اسلامی در اندازند. سهل است، هنوز ابعاد و زوایای مختلف فلسفۀ ملاصدرا و ظرفیتهای آن به درستی شناخته و استخراج نشده است. بنابراین سخن گفتن از عبور از ملاصدرا و کنار نهادن آن خام و نسنجیده است. اما این امر هرگز به معنای توقف و رکود در فلسفه نیست. میتوان با حرکت در امتداد سنت فلسفی اسلامی از فارابی تا ملاصدرا و بازشناسی آن، سخن از ورود در دورهای نو در فلسفۀ اسلامی را طرح کرد و گام در وادیی جدید نهاد. نشانههایی از آغاز چنین دورهای در عصر ما به چشم میخورد. به نظر میرسد رسالت فیلسوف اسلامی معاصر فتح این باب و گشودن این افق است. با گشوده شدن این باب چشم اندازی وسیعتر و دلپذیرتر از فلسفۀ اسلامی آشکار خواهد شد که تحول آفرین و برکت زا خواهد بود. اگر قرار باشد سخن از تمدن جدید اسلامی به میان آوریم گزیر و گریزی از ورود در این مرحله نیست. وقوع دو رویداد در دورۀ معاصر زمینه را برای چنین تحولی در فکر فلسفی فراهم کرده است. نخست ارتباط ما با تمدن جدید غربی و آشنایی با دستاوردهای علمی و فلسفی غرب است. تأثیر تمدن جدید غرب که محصول علم و فلسفۀ غرب است بر فکر و زندگی فردی و جمعی ما انکار ناپذیر است. مشاهدۀ این وضعیت و توجه به کاستیها و عقبماندگیهای ما پرسشها و تأملات بسیاری را برای ما برانگیخته که بیارتباط با تفکر فلسفی نیست. به طور خاصتر آشنایی ما فلسفههای غرب که متفاوت با فلسفۀ ما هستند و مواجهه با پرسشها و چالشها و موضوعات جدید، می تواند در نگاه ما به فلسفه تحولی ایجاد کند. ترجمۀ برخی آثار فلسفی غرب، رواج فلسفۀ مارکسیستی در ایران در نیمۀ نخست قرن شمسی حاضر، و ظهور فارغ التحصیلانی ایرانی از دانشگاههای غربی سه عامل مؤثر در آشنایی ما با فلسفۀ غرب بوده است. رویداد تأثیرگذار دیگر در ورود ما به دورهای جدید در فلسفۀ اسلامی، وقوع انقلاب شکوهمند اسلامی ایران با داعیۀ پاسخگویی به نیاز انسان معاصر و بنای تمدن اسلامی در عصر جدید است، تمدنی که در آن جامعۀ بشری در ابعاد مادی و معنوی بطور متعادل شکوفا شود. بنای چنین تمدنی بدون داشتن فلسفهای درخور آن میسر نیست، فلسفهای که بنیانهای نظری چنین تمدنی را در ابعاد گونه گون تأمین کند. بدیهی است که فلسفۀ موجود ما که متمرکز بر مباحث هستی شناختی است بالفعل چنین کارکردی ندارد. بنای فلسفۀ مطلوب و در تراز تمدن نوین اسلامی، که به آن "فلسفۀ اسلامی معاصر" میگوییم، ویژگیها و الزاماتی دارد که به برخی از آنها به اختصار اشاره میشود. نخستین ویژگی فلسفۀ اسلامی معاصر توسعه در معنای فلسفه است. در گذشته فلسفه در معنای گستردهای بکار می رفت و شامل کلیۀ علوم حقیقی میشد. به تدریج در فرهنگ اسلامی فلسفه به معنای فلسفۀ اولی یا هستی شناسی بکار رفت و تقریبا محدود به آن شد. تلقی رایج ما از فلسفه همان فلسفۀ اولی است. کتابهای بدایة الحکمة و نهایة الحکمة که متون رسمی فلسفۀ ما در دورۀ اخیر به شمار میروند محدود به هستی شناسی یا مابعدالطبیعه هستند. اما فلسفه آن گونه که امروزه در محافل و مراکز فلسفی دنیا بکار میرود شعب متنوع و گوناگون دارد که یکی از آنها فلسفۀ اولی است. انواع فلسفههایی که در میان ما به فلسفههای مضاف معروفند شاخههای گوناگون فلسفه محسوب میشوند. فلسفه در این کاربرد علم واحد نیست، بلکه حوزهای از معارف است که مشتمل بر علوم گوناگون است. فلسفه در این کاربرد تفکر عقلی روشمند و نظاممند دربارۀ چیستی، مبادی و غایات هر موضوعی است. طبق این اصطلاح خردورزی عقلی در هر حوزهای مانند هستی، معرفت، انسان، سیاست و هنر کاری فلسفی است. بنابر این، فلسفۀ اسلامی معاصر خردورزی عقلی (در برابر تجربی، نقلی و شهودی) در همۀ زمینههای مورد نیاز بشر را دربر میگیرد. ویژگی دوم فلسفۀ اسلامی معاصر ارتباط آن با علوم و اندیشههای دیگر بشری است. فلسفه غیر از علوم است، اما میتواند با علوم داد و ستد داشته باشد و از این طریق برغنا و توانمندی و کارآمدی خود بیفزاید. این فلسفه باید دربارۀ پرسشهای برآمده از تأمل دربارۀ نظریات علمی طبیعی و انسانی تأمل کند و مبادی و استلزامات فلسفی علوم را بررسی کند و پیوندش با علم جدید را
جایگزین پیوندش با علوم کهن نماید. ویژگی سوم فلسفۀ اسلامی معاصر این است که از آنجا که این فلسفه قرار است زمینه ساز تمدن اسلامی جدید باشد باید با معارف و علوم اسلامی دیگر همچون کلام، عرفان، اخلاق و فقه در تعامل نزدیکتری باشد؛ از آن علوم موضوع و مسئله دریافت کند و درباب مبادی و مبانی و استلزمات فلسفی آنها تأمل کند. ویژگی چهارم این فلسفه ارتباط آن با عمل و زندگی است. روشن است که چنین فلسفهای نمیتواند خود را محدود به مباحث انتزاعی و ذهنی کند، بلکه با عمل و زندگی انسان و دغدغه ها و نیازهای او ارتباط دارد و میکوشد با پرتو افکندن بر این ابعاد حیات آدمی، زمینه را برای نیکو زیستن انسان که از غایات فلسفه است فراهم سازد. ویژگی پنجم این فلسفه آن است که فیلسوف و فلسفه پژوه در این دوره، ضمن توجه به پیشینۀ سنت فلسفی ما توجهی ویژه به دیدگاهها و دستاوردهای جدید فیلسوفان اسلامی دارد و با تحلیل و بررسی آخرین یافتهها در حوزۀ فلسفه و اندیشۀ اسلامی میکوشد افقهایی نو بگشاید. ویژگی ششم فلسفۀ اسلامی معاصر تطبیقی بودن آن است. فیلسوف اسلامی معاصر نمیتواند تلاشهای معرفتی دیگران را نادیده بگیرد، بلکه میکوشد از اندیشهها و تجربههای اندیشمندان متعلق به سنتها و مکتبهای دیگر از شرق و غرب بهره گیرد و در دیالوگی سازنده با دیگران به اندیشۀ خود عمق و غنا بخشد. بیشک ورود موفق در چنین فضایی بدون برخورداری از ویژگیهای روحی و اخلاقی و علمی همچون شجاعت، حقیقتجویی، آزاد اندیشی، انصاف، تواضع علمی، روحیۀ نقاد، پرسشگر و خلاق هرگز میسر نیست. امید میرود حقیقت جویان عرصۀ فلسفه با این توجه و رویکرد سهم خود را در شکلگیری دورهای نو در فلسفۀ اسلامی و به تبع آن فصلی تازه در حیات انسانی ایفا نمایند. سخن سردبیر در فصلنامه معرفت فلسفی شماره 60
💠متن خوانی💠 💫نکته ای لطیف که در حواشی کتابی خطّی دیدم وآن اینست که مولّفین کتب ،علی الخصوص کتب فقهی و اصولی ،نظیر مرحوم شیخ انصاری و آخوند خراسانی در کفایه از الفاظی جهت دقت خواننده استفاده میکنند مانند تَاَمَّل، و فَتَاَمَّل ...حال تفاوت این جُمَلات چیست ؟ 🌱تامَّل=اشاره الی جوابِِ خفیِّ/اشارتی است که جواب درمتن پنهان است . 🌱فتَامَّل=اشاره الی الجواب الاخفی/جواب با خفای زیاد در متن موجود است وتاملی بسزا می طلبد . 🌱فلیَتامَّل=اشاره الی جواب زیاده الخفاء/اشاره به جوابی که خفایش بسیار زیاد است وتامل بیشتری می طلبد . 🌱 هرگاه کلمه (اعلم)بیاید یعنی مطلب نیاز به تفکر دارد. 🌿در حاشیه جونگی درباره لفظ اعلم گفته شده است: إن القوم إذا إعتنوا بأمر و إهتموا بشأنه یقدمون قبل الشروع فیه کلمه (اعلم) تنبیها للسامع علی أن ما یلقی إلیه من القول یلزم حفظه و یجب ضبطه فیتنبه السامع له و یصغی الیه و حضر قلبه علیه بکلیته فلا یضع الکلام و فی معناه حرف التنبیه؛ 🌱وهرگاه کلمه(فاعلم)بیاید یعنی مطلب مابعد نیاز به ممارست شدید دارد بابه کار گیری اصول ان. 🌿در حاشیه جونگی درباره لفظ فاعلم گفته شده است:فاعلم؛ فإذا إزداد الإعتناء یوخرون و یضمون إلیه الفاء تقریرا أو تثبیتا؛ یعنی اذا تقرر هذا و وجب علیک علم (فاعلم) ذلک و لیکن علی بال منک أو تأمل أو إعرفه. 🌱وهمین طور است در متون علمی فارسی کلمه (بدان) وکلمه (بدان که). 🔹منبع:حاشیه جونگی، برگ ۳۲. 💥خلاصه شیوه‌ طرح اشکال؛ نشانگر قوت و یا ضعف آن 1️⃣ طبیعی است که پس از طرح هر نظریه، از سوی اشخاص واقعی یا فرضی بر آن نظریه اشکالاتی وارد شود. 2️⃣ اشکالات به لحاظ قوت و ضعف به چهار حالت: اقوی، قوی، ضعیف و اضعف، درجه بندی می‌شوند. 3️⃣ در متون سنتی شیوه طرح اشکال و تعبیر به کار رفته برای آن، بیانگر درجه بندی اشکال است. 4️⃣ چهار گونه تعبیر (لقائل أن یقول، إن قلت، إن قیل، لایقال) به ترتیب برای بیانِ اشکال اقوی، قوی، ضعیف، اضعف به کار برده می‌شود. @ejtehad_jame
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال ✅سلام استاد لطفا منابعی برای غربشناسی تمدنی معرفی بفرمایید. تشکر 🔴جواب : نجفی : با سلام مطلبی که پرسش نمودید کاملا تخصصی می باشد و دو قسمت دارد : اول شناخت مبانی فکری غرب و دوم شناخت تمدن غرب۰ برای بخش اول بیشتر فلسفه غرب میتواند مفید باشد و اگر کسی بخواهد غرب مدرن را بشناسد، شناخت فلسفه غرب در این زمینه گره گشاست ؛ ولی برای بخش،دوم میتوان از مباحث و علوم دیگر هم کمک گرفت ؛ برای همین هم دو کتاب، خدمت دوستان معرفی می نمایم : کتاب اول درباره غرب نوشته استاد متفکر دکتر رضا داوری است و کتاب دوم کتاب توسعه و مبانی تمدن غرب نوشته شهید مرتضی آوینی میتواند مفید باشد ۰ 🔵موفق باشید https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔸امام علی علیه السلام : 🔹مَن كَثُرَ فِكرُهُ فِي المَعاصِي دَعَتهُ إلَيها؛ 🔹آنكه در گناهان، بسيار انديشه كند، [اين كار،] او را به گناه مىكشانَد. 📚غرر الحكم : ح ۸۵۶۱ 🆔 @rasanews_agency
حضرت امام خمینی(قدّس سرّه): اگر طلبه ای منصب و یا در امور مسلمین را خالی ببیند ... و فقط به بهانه درس و بحث مسئولیت نپذیرد... در پیشگاه خداوند بزرگ یقینا مواخذه می شود و هرگز عذر او موجه نیست.
✅احکام و آداب مشاغل و اصناف مختلف: https://t.me/ahkam_asnaf به ترتیب حروف الفبا: ✂️احکام آرایشگری https://t.me/ahkam_asnaf/18 🚖احکام آژانس تلفنی https://t.me/ahkam_asnaf/46 🍔🌭احکام اغذیه فروشان https://t.me/ahkam_asnaf/60 📩احکام انتخابات https://t.me/ahkam_asnaf/88 🕹🎮احکام بازی های رایانه ای https://t.me/ahkam_asnaf/70 💡🔌⚡️احکام برق کاران https://t.me/ahkam_asnaf/68 🏣احکام بیمه و تامین اجتماعی https://t.me/ahkam_asnaf/72 🎪🎈🌳احکام پارک ها و مراکز تفریحی https://t.me/ahkam_asnaf/62 🕊🐓احکام پرندگان https://t.me/ahkam_asnaf/56 👕احکام پوشاک https://t.me/ahkam_asnaf/42 💉احکام پرستاری https://t.me/ahkam_asnaf/14 🚖احکام تاکسیرانی https://t.me/ahkam_asnaf/10 🍴🍽احکام تالار های پذیرایی https://t.me/ahkam_asnaf/20 🏅⚽️احکام تربیتی - ورزشی بانوان https://t.me/ahkam_asnaf/24 🔧احکام تعمیرکاران خودرو https://t.me/ahkam_asnaf/84 📱احکام تلفن همراه https://t.me/ahkam_asnaf/44 ✅احکام حجاب و عفاف https://t.me/ahkam_asnaf/16 🎉🎁احکام جشن و شادمانی https://t.me/ahkam_asnaf/22 📖📝احکام دانش آموزی و دانشجویی https://t.me/ahkam_asnaf/34 🚕احکام رانندگان https://t.me/ahkam_asnaf/78 📀💻📡احکام رایانه و اینترنت https://t.me/ahkam_asnaf/58 💳احکام سوپر مارکت و خواروبار فروشی https://t.me/ahkam_asnaf/64 📽🎬احکام سینما و فیلم سازی https://t.me/ahkam_asnaf/26 📲احکام شبکه های اجتماعی https://t.me/ahkam_asnaf/74 💵احکام صرافی https://t.me/ahkam_asnaf/76 🎻📣🖥احکام صوتی و تصویری https://t.me/ahkam_asnaf/54 🎣🐟احکام صیادان و ماهی فروشان https://t.me/ahkam_asnaf/48 💍احکام طلا فروشان https://t.me/ahkam_asnaf/36 💰احکام عمومی بازار https://t.me/ahkam_asnaf/52 🍰🍭🍬🎂احکام قنادی و شیرینی پزی https://t.me/ahkam_asnaf/28 👞👜👠احکام کیف و کفش و چرم https://t.me/ahkam_asnaf/40 ⛏🌿احکام کشاورزی https://t.me/ahkam_asnaf/86 🌈احکام فرش و تابلو فرش https://t.me/ahkam_asnaf/38 ☕️احکام قهوه خانه ها https://t.me/ahkam_asnaf/66 🎤احکام مداحی و سوگواری (آسیب ها) https://t.me/ahkam_asnaf/80 🕌🕋احکام مسجد https://t.me/ahkam_asnaf/8 🍊احکام میوه و تره بار https://t.me/ahkam_asnaf/82 💼احکام مدیریت و کارمندی https://t.me/ahkam_asnaf/90 🏘احکام معاملات ملکی https://t.me/ahkam_asnaf/12 🎓احکام معلمان و استادان https://t.me/ahkam_asnaf/32 📚احکام ناشران https://t.me/ahkam_asnaf/50 احکام و آداب مشاغل و اصناف مختلف: + PDFکتب + دانلود یکجا در 👇👇 https://t.me/ahkam_asnaf/95
🌄 لوح | ریشه‌ای ترین جهاد 📝نخستین توصیه‌ی من امید و نگاه خوشبینانه به آینده است. بدون این کلید اساسیِ همه‌ی قفلها، هیچ گامی نمیتوان برداشت. در خود و دیگران نهال امید به آینده را پرورش دهید. این نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد شما است. ۹۷/۱۱/۲۲ 🚩مروری بر بیانیه #گام_دوم_انقلاب 💻 @Khamenei_ir
🔸ماجرای مسلمان و شیعه شدن توسط 🔹فقیه عارف مرحوم آیت الله سید محمد هادی دچار بیماری معده شده بود. 🔹پروفسور بولون را از اروپا برای جراحی او آوردند. جراح حاذق پس از یک عمل سه ساعته زمانی که آن مرجع تقلید در حال به هوش آمدن بود، به مترجم گفت تمام کلماتی که ایشان در حین به هوش آمدن می گوید را برایش ترجمه کند. 🔹مرحوم آیت الله میلانی در آن لحظات فرازهایی از دعای ابوحمزه ثمالی را قرائت می کرد. پس از این مساله پروفسور بولون گفت: شهادتین را به من بیاموزید، از این لحظه می خواهم مسلمان شوم و پیرو مکتب این روحانی باشم. 🔹 وقتی دلیل این کار را پرسیدند، پروفسور بولون گفت: تنها زمانی که انسان شاکله وجودی خود را بدون این که بتواند برای دیگران نقش بازی کند، نشان می دهد، در حالت به هوش آمدن بعد از عمل است و من دیدم این آقا، تمام وجودش محو خدا بود، در آن لحظه به یاد اسقف کلیسای کانتربری افتادم که چندی پیش در همین حالت و پس از عمل در کنارش ایستاده بودم، دیدم او ترانه های کوچه بازاری جوانان آن روزگار را زمزمه می کند، در آن لحظه بود که فهمیدم حقیقت، نزد کدام مکتب است. 🔹بعد از آن وصیت کرد وی را در شهری که مرحوم میلانی را در آن دفن کرده اند به خاک بسپارند و اینچنین شد که مزار این پروفسور مسیحی مسلمان شده در قرار دارد.(نقل از رسا) 🆔 @ejtehad_jame
🔸 مقطع پذیرشی متقاضیان ورود به حوزه تغییر کرد 🔹با تأیید شورای تخصصی آموزش حداقل مدرک لازم جهت نام نویسی از سال نهم دوره اول متوسطه آموزش و پرورش به هشتم تغییر یافت. 🔹علاقه مندان جهت نام نویسی در آزمون ورودی پذیرش حوزه های علمیه برادران می توانند تا می‌توانند تا 27 اسفندماه به سامانه اینترنتی معاونت آموزش حوزه های علمیه به نشانی http://howzeh-qom.ir مراجعه کنند. 🌐 rasanews.ir/002Viz 🆔 @rasanews_agency