از سیاق برخی آیات قرآن استفاده میشود: کسانی که پس از ارتداد و گرایش به کفر، پشیمان گردند و جبران نمایند، توبه آنها مورد قبول درگاه الهی قرار میگیرد[آل عمران،86] لکن در آیهی دیگری به طور واضح بیان شده که از برخی مرتدین این توبه پذیرفته نمیشود:
«إِنَّ الَّذِینَ كَفَرُواْ بَعْدَ إِیمَانِهِمْ ثُمَّ ازْدَادُواْ كُفْرًا لَّن تُقْبَلَ تَوْبَتُهُمْ...»[] «کسانى که پس از ایمان کافر شدند و سپس بر کفر (خود) افزودند، (و در این راه اصرار ورزیدند،) هیچ گاه توبه آنان، (که از روى ناچارى یا در آستانه ی مرگ صورت مىگیرد،) قبول نمى شود...!»
دلیل مقبول نبودن انابه و توبه در این گونه افراد، کیفیت و نحوهی توبه آنان است؛ چون انابه و بازگشت آنان به سوی خداوند، ناخالص و فاقد روح توبهی واقعی است و اگر این عمل واقعی انجام میپذیرفت، قطعاً مورد عفو و مغفرت الهی قرار میگرفتند؛ همچنانکه ادامهی آیهی فوق با عبارت «وَ أُوْلَئكَ هُمُ الضَّالُّون» گواه این مطلب است که این توبه فضای روح آنان را شستشو نداده و آنان در گمراهی و سرگردانی به سر میبرند.
آیا ارتداد شخص نیاز به حکم حاکم شرعی دارد یا صرف انکار ضروریات اسلام و یا انجام اموری که نشان دهندۀ ارتداد باشد مثل عبادت به شیوه ارمنی ها و ادعای مسیحی شدن، برای اثبات ارتداد کافی است؟
آیا ارتداد شخص نیاز به حکم حاکم شرعی دارد یا صرف انکار ضروریات اسلام و یا انجام اموری که نشان دهندۀ ارتداد باشد مثل عبادت به شیوۀ ارمنی ها و ادعای مسیحی شدن، برای اثبات ارتداد کافی است؟
باسمه تعالی
کسی که پدر و مادرش یا یکی از آنان مسلمان بوده اند و پس از رسیدن به سن رشد و بلوغ و درک صحیح از ناصحیح، اسلام را به عنوان دین انتخاب کند و بعد در کمال عقل و اختیار از اسلام بر گردد و این امر را اظهار کند به گونه ای که به صورت عادی موجب تضعیف عقیدۀ دیگران شود، حکمش اعدام است؛ البته تشخیص تمام این شرایط به علم و تخصص نیاز دارد و معمولاً جز توسط فقیه جامع الشرایط یا مجتهد متجزی در امور قضایی و کیفری، آن هم پس از بررسی دقیق، ممکن نیست. بنابراین به صرف مشاهدۀ علائمی مثل آنچه در سؤال آمده است، یک مکلف نمی تواند فرد دیگری را مرتد دانسته، با وی برخورد کند.
اگر کسی نسبت به خدا یا ائمه بی احترامی کند مرتد محسوب می شود؟
پرسش
بنده چندی قبل در امر مهمی توکلم را برخدا نهاده و فقط از او خواستار روا شدن حاجت بودم. اما حاجتم برآورده نشد و من بسیار ناراحت شدم . و شروع کردم با خدا حرف زدن و او را نا عادل و (فکر کنم) ظالم خطاب کردم که بعد از ساعاتی پشیمان شدم . (وحتی از حضرت زهرا هم به شدت گلایه کردم) می خواستم ببینم که آیا بنده مرتد شده ام یا خیر؟ و آیا نسبت دادن این صفات دشنام به خداو ائمه محسوب می شود؟ اگر کسی به عنوان شوخی بگوید چه طور؟
پاسخ اجمالی
برای دریافت قسمت اول سؤال یعنی دلایل برآورده نشدن خواسته ها در ادعاها به سؤال شماره 721 (سایت: 764) مراجعه کنید. اما نسبت به ارتداد باید گفت: مرتد کسى است که از اسلام خارج شده، و کفر را اختیار نماید.[1] خروج از اسلام با انکار اصل دین، یا یکى از اصول دین (توحید، نبوت و معاد) حاصل مىشود، و نیز اگر یکى از ضروریات دین را - که براى همهى مسلمانان روشن و واضح است - به گونهاى که - ملازم با انکار رسالت باشد، و انسان به این ملازمه توجه داشته باشد، باز ارتداد حاصل مىشود.[2]؛ [3] و اگر شخصی به جهت عدم استجابت ادعیه اش اقدام به گفتارهای وهن آمیز نموده باشد، در صورتی که قصد جدی به مفاهیم و ملازمات آن نداشته و فقط از روی احساس چنین حرفی را زده باشد، هر چند معصیت کرده و باید از گناه خویش توبه نماید، لکن مرتد نگشته و شرایط ارتداد را دارا نمی باشد. علاوه این که احکام خاص ارتداد با ابراز و دو بار اقرار صریح و یا به گواهی دو مرد عادل که اقرار صریح از او شنیده باشند ثابت می گردد.[4]
بنابراین طبق سؤال فوق شخص مورد نظر مرتد نگشته، اما مرتکب معصیت گردیده، چرا که نسبت دادن صفات زشت و دشنام به خدا و ائمه (ع) گناه بزرگی قلمداد می گردد و با توبه واقعی، امید به بخشش آن می باشد و نیز اگر کسی به عنوان شوخی هم مرتکب چنین عمل زشتی گردد گناه و معصیت کرده و باید توبه نماید.
[1] امام خمینى، تحریر الوسیله، ج2، ص 366؛ ابن قدامه، المغنى، ج 10، ص 74.
[2] همان، ج1، ص 118.
[3] اقتباس از سؤال 53 (سایت: 289).
[4] سید مصطفی حسینی دشتی، معارف و معاریف (دایرة المعارف جامع اسلامی)، ج 2، صص 85-84.
حفاظت و حراست از ایمان مردم، وظیفه نظام اسلامی
در مورد ارتداد یک شبههای در بعضی از ذهنهاست که اسلام درباره مرتد، شدت عمل به خرج میدهد. کسانی که ایمان آوردند و سپس از ایمان منصرف شدند و به کفر گرایش پیدا کردند، شدت عمل اسلام در مقابل این افراد زیاد است که ممکن است به معنای اعمال زور در اعتقاد به حساب بیاید. این هم با توجه به آیات مربوط به ارتداد شاید اینجور به نظر میرسد که اسلام با اینکار درصدد آن هست که حصار ایمان اسلامی را حفظ کند. در حقیقت اسلام بعد از آنی که مردم ایمان آوردند، نظام اسلامی را مکلّف کرده است که از ایمان مردم حفاظت و حراست بکند. این وظیفهی نظام اسلامی و حکومت اسلامی است که در باب تبلیغات ضداسلامی هم عرض خواهم کرد. بخصوص در آیهی مربوط به ارتداد - «من کفر باللّه من بعد ایمانه الّا من اکره و قلبه مطمئنّ بالایمان»(۱) که دربارهی عمار یاسر وارد شد - در آخر این آیه میفرماید: «ذلک بانّهم استحبّوا الحیاة الدّنیا علی الاخرة»؛(۲) علت این خشم الهی بر مرتدین و کسانی که از دین خارج شدهاند، این است که اینها زندگی دنیا را، عشرت دنیوی را، هواهای نفسانی را بر خواست معنوی و قلبی خود و فطرت انسانی خود و بر آخرت ترجیح دادند. معلوم میشود مسئله، مسئلهی عوض شدن یک اعتقاد فقط نبوده است. مسئله این بوده که کسانی به خاطر جاذبههای مادی، به خاطر تأمین هواهای نفسانی، حاضر شدند به حیثیت نظام اسلامی لطمه بزنند و پشت کنند و ایمان اسلامی را رها کنند، که این یک مقولهی دیگری است و سختگیری اسلام دربارهی این افراد از این مقوله است.
البته این نکته هم مورد توجه باید قرار بگیرد که اگر ما میگوئیم که عقیده، عقیدهی مذهبی و ایمان در جامعهی اسلامی آزاد است، این به معنای این نیست که اسلام اجازه بدهد که فریبگرانی و خدعهپیشگانی در جامعهی اسلامی به راهزنی ایمان مردم بپردازند. این را قطعاً اسلام اجازه نمیدهد. دستهائی که میتوانند با ارائهی جاذبههای مادی، با تأمین هوسهای بشری، دلهای سست و ضعیفی را به سمت خودشان جذب کنند، اگر در جامعهی اسلامی آزادی عمل داشته باشند، مردم ضعیف را و انسانهای سادهدل را تحت تأثیر قرار خواهند داد و آنها را گمراه خواهند کرد و از بهشت به دوزخ خواهند برد؛ «و الّذین کفروا اولیائهم الطّاغوت یخرجونهم من النّور الی الظّلمات».(۳) اسلام اجازه نمیدهد که مردمی که دلشان به نور ایمان منور شده است، به وسیلهی چنین ایادیای به سمت ظلمت باز هم کشیده بشوند. لذا اسلام با تبلیغات ضداسلامی و فریبگرایانه، نه با بحث و جدل استدلالی، با خدعه و فریب تبلیغاتی دربارهی مسائل اعتقادی که موجب سست شدن ایمان مردم و راهزنی دلهای مردم میشود، مقابله میکند که نشانههای این را در احکام متعددی از اسلام ما میبینیم.۱۳۶۵/۱۲/۱۵
رهبر معظم انقلاب، خطبههای نماز جمعه تهران
فردى بودن: برخى از معاصران با تإمل در سیره پیامبر اسلام و امام على (ع) شرط دیگرى براى اجراى حد قتل استنتاج کرده اند و آن فردى و غیر جمعى بودن ارتداد است ; به این معنا که وقتى حکم قتل بر مرتد با تحقق شرایط جارى مى شود که ارتداد اختصاص به یک یا چند شخص اندک و انگشت شمار داشته باشد ; به تعبیر دیگر, ارتداد رهاورد تبلیغات زهر آلود دشمنان دین نباشد که موجب ارتداد گروهى از مسلمانان گردد. در این صورت اجراى حکم قتل نمى تواند راه کفر را سد کند. طرفداران این شرط سه دلیل یا شاهد براى مدعاى خود ذکر کرده اند: دلیل اول, استناد به سیره امام على و امام صادق علیهماالسلام در عدم قتل رهبران گروه مرتدان مانند ابن کوا و ابن ابى العوجا;(21) دلیل دوم, ادعاى انصراف ادله ارتداد از ارتداد گروهى و اختصاص آن به ارتداد فردى ;(22) دلیل سوم, عدم کارآیى اجراى حکم قتل در انسداد ارتداد در فرض گروهى بودن. آیه الله سبحانى در این باره مى گوید: ((با وجود چنین جوى, دیگر از انحراف عقیده افراد نمى توان جلوگیرى کرد, از این جهت حکم ارتداد بر آنها اجرا نمى گردد))
ممکن است کسانى از این سختگیرى تعجب کنند و آن را یک نوع خشونت شدید غیر قابل انعطاف، بدانند که با روح اسلام سازگار نیست.
ولى این حکم یک فلسفه اساسى دارد و آن حفظ جبهه داخلى کشور اسلامى و جلوگیرى از متلاشى شدن آن و نفوذ بیگانگان و منافقان است؛ زیرا ارتداد در واقع یک نوع قیام بر ضد رژیم کشور اسلامى است که در بسیارى از قوانین دنیاى امروز، نیز مجازات آن اعدام است.
اگر به افراد اجازه داده شود، هر روز مایل بودند خود را مسلمان معرفى کنند، و هر روز مایل نبودند استعفا دهند به زودى جبهه داخلى اسلام از هم متلاشى خواهد شد، و راه نفوذ دشمنان و عوامل و ایادى آنها باز خواهد شد، و هرج و مرج شدیدى در سراسر جامعه اسلامى پدید خواهد آمد.
بنابراین، حکم مزبور، در واقع یک حکم سیاسى است که براى حفظ حکومت و جامعه اسلامى و مبارزه با ایادى و عوامل بیگانه ضرورى است.
از این گذشته، کسى که آیینى همچون اسلام را بعد از تحقیق و پذیرش رها کند، و به سوى آئین هاى دیگرى برود معمولاً انگیزه صحیح و موجهى ندارد، و بنابراین، درخور مجازات هاى سنگین است و اگر مى بینیم این حکم، درباره زنان خفیف تر است به خاطر این است که: همه مجازات ها در مورد آنها تخفیف مى یابد.(1)
پی نوشت: (). گرد آوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دار الکتب الإسلامیه، چاپ چهل و هفتم، ج 2، ص754.
– انتخاب دینی غیر از اسلام پس از تحقیق
سؤال: جنابعالى در ابتداى رساله مرقوم فرموده اید: «عقیده مسلمان به اصول دین، باید از روى دلیل باشد.» اگر مسلمانى به دنبال تحقیق رفت، و در نتیجه دینى غیر از اسلام را برگزید، آیا حق دارد پیرو آن دین شود؟ آیا حکم مرتد بر او جارى نمى شود؟ اگر جارى مى شود، چرا؟ آیا این فتوا با فتواى به لزوم تحقیق در اصول دین، و عدم جواز تقلید در آن سازگار است؟ اصولا کسى که مى داند، اگر به نتیجه اى غیر از دین پدر و مادرش برسد کشته خواهد شد، چگونه مى تواند با فکرى آزاد در اصل دین تحقیق کند؟
جواب:تحقیق در دین و اعتقاد به یکى از مذاهب، غیر از تظاهر به آن است. توضیح این که: بر همه واجب است در اصول دین به اندازه توانایى خود تحقیق کنند، و اگر واقعاً بعد از تحقیق کامل و کمک گرفتن از آگاهان، به آیینى غیر از آیین اسلام معتقد شوند، معذور هستند; زیرا وظیفه عقلى و شرعى خود را انجام داده، ولى به خطا رفته اند. امّا کسى که قبلا مسلمان بوده، و به عللى دین جدید اختیار کرده، اگر تظاهر کند محکوم به احکام مرتد است; و احکام مرتد در واقع از جمله احکام سیاسى اسلام، براى جلوگیرى از نفوذ دشمنان در محیط اسلام، و اغفال و اغواى مردم است.
(آیت الله مکارم شیرازی دام ظله)
به دیگر سخن, ارتداد یعنى برگشت از دین, دینى که خود فرد آگاهانه و محققانه برگزیده است, نه این که انتخابش تقلیدى و ایمان و یقینش به دین یقین روان شناختى بوده است.
استاد جوادى آملى در این باره مى گوید:
ارتداد آن است که کسى محققانه دین را بپذیرد, سپس دین را کنار بگذارد. در ارتداد یک نکته مهم این است که پیش از این, دین را با برهان منطقى پذیرفته باشد, اگر کسى واقعا شاک متفحص است, یعنى هر چند در خانواده مسلمان تربیت شده ولى اسلامى را که قبول کرده, ((اسلام روان شناختى)) است نه اسلام معرفت شناختى و یقین منطقى ; دید پدر و مادرش مسلمان هستند, او هم مسلمان شد, نه از معصوم شنید و نه از حکیم متإله دریافت کرد, اسلام موروثى دارد که اگر هم یقین داشته باشد, یقین روانى است نه یقین منطقى, چنین شخصى اگر به ایمان خود باقى بماند, ممکن است خداوند متعال منت گذاشته و دین او را بپذیرد. اما اگر شک کرد, معلوم نیست که خداوند متعال احکام ارتداد بر آن بار کند و معلوم نیست که تعریف ارتداد شامل آن بشود. بنابراین, ارتداد یعنى کسى که یقین معرفت شناختى دارد, با این حال دین را به بازى بگیرد و از آن اعلام بیزارى نماید
@ejtehadjame
* متن استفتاء از حضرت امام خمینی (ره) در خصوص شطرنج و آلات موسیقی:
«1- از آنجا که آلات لهو و لعب استفاده های مشروع از قبیل نواختن سرودها را دارد، آیا خرید و فروش آن بی اشکال است؟
بسمه تعالی
خرید و فروش آلات مشترکه به قصد منافع محلله آن اشکال ندارد.
2- اگر شطرنج آلات قمار بودن خود را به طور کلی از دست داده باشد و چون امرزه تنها به عنوان یک ورزش فکری از آن استفاده میشود، بازی با آن چه صورتی دارد؟
بسمه تعالی
بر فرض مذکور اگر برد و باختی دربین نباشد اشکال ندارد.
19/ 6/ 1367»
صحیفه نور، ج 21، ص 129
* نامه مرحوم آیتالله قدیری به حضرت امام (ره) درباره این دو استفتاء:
«با عرض سلام و ادب و احترام، اخیرا دو استفتاء منتشر شده که در یکی از خرید و فروش آلات لهو سوال شده و در جواب آمده که خرید و فروش آلات مشترکه به قصد محلله اشکال ندارد. در دیگری در سوال مفروض است که امروز شطرنج به کلی آلت قمار بودن خود را از دست داده و تنها به صورت ورزش فکری درآمده است و در جواب آمده است که در فرض عمل مزبور اگر برد و باختی در بین نباشد، اشکال ندارد. و آقای مورد اعتمادی نقل کردند که در بعضی روزنامه ها «برفرض مزبور» را ننوشته است.
در اینجا سوالاتی مطرح است:
1- خرید و فروش آلات مشترکه مانع ندارد مگر اینکه قصد منفعت حرام در بین باشد. پس چرا در جواب سوال اوّل قصد حلال قید شده است؟
2- در سوال دوم سائل محترم از کجا ادعا میکند که امروز شطرنج آلت قمار بودن خود را به کلی از دست داده و تنها ورزش فکری شده است؟
3- دو روایت معتبره است از سکونی از حضرت صادق-علیه السلام
اول: قال: قال رسو الله(ص) انهاکم عن الزفن و المزمار و عن الکوبات و الکبرات.
دوم: قال: نهی رسول الله(ص) عن اللعب بالشطرنج و النرد ...
زفن به معنی رقص است (مجمع البحرین). مزمار، نامی است که مطلق نی را شامل میشود و نهی حضرت، حجت برتحریم است مگر حجتی بر خلاف باشد و هر دو دلیل اطلاق دارد. بنابراین استفاده میکنیم که نی زدن حرام است، چه نی آلت مختصه باشد یا مشترکه، وبازی شطرنج حرام است، چه آلت قمار را از دست بدهد یا نه. و دعوای انصراف منشأ صحیحی نیست.
و البته در حدّ خودم در ادلّه فحص و به مکاسب حضرتعالی هم مراجعه نمودم، حجتی برخلاف اطلاق مزبور نیافتم. ادلّه میسر و لهو تطبیق بر آلات منافاتی با اطلاق ندارد و علت منصوصه ای هم در ادلّه نیست.
و در هر صورت اگر ساحت قدس حضرتعالی از این گونه مسائل به دور باشد به نظر من بهتر است و ضرورتی در نشر آنها دیده نمیشود. دیگر هر طور صلاح میدانید.
از جسارت عذر میخواهم و از خداوند متعال دوام سایه بلند آن حضرت را مسألت دارم.
والسلام علیکم و ورحمة الله و برکاته
صفر 1409 محمد حسن قدیری»
صحیفه نور، ج ۲۱، ص ۱۴۹
پله پله تا اجتهاد جامع
* متن استفتاء از حضرت امام خمینی (ره) در خصوص شطرنج و آلات موسیقی: «1- از آنجا که آلات لهو و لعب اس
* پاسخ حضرت امام خمینی (ره) به آیتالله قدیری (ره):
«جناب حجتالاسلام قدیری دامت افاضاته
پس از عرض سلام و قبل از پرداختن به دو مورد سوال و جواب، این جانب لازم است از برداشت جنابعالی از اخبار و احکام الهی اظهار تأسف کنم.
بنابر نوشته جنابعالی زکات تنها برای مصارف فقرا و سایر اموری است که ذکرش رفته است و اکنون که مصارف به صدها مقابل آن رسیده است، راهی نیست و "رهان" در "سبق" و "رمایه" مختص است و به تیر و کمان و اسب دوانی و امثال آن، که در جنگهای سابق به کار گرفته میشده است و امروز هم تنها در همان موارد است.
و «انفال» که بر شیعیان «تحلیل» شده است امروز هم شیعیان میتوانند بدون هیچ مانعی با ماشینهای کذایی جنگلها را از بین ببرند و آنچه را که باعث حفظ و سلامت محیط زیست است را نابود کنند و جان میلیونها انسان را به خطر بیاندازند و هیچ کس هم حق نداشته باشد مانع آنها باشد، منازل و مساجدی که در خیابان کشیها برای حل معضل ترافیک و حفظ جان هزاران نفر مورد احتیاج است، نباید تخریب گردد و امثال آن.
و بالجمله آن گونه که جنابعالی از اخبار و روایات برداشت دارید، تمدن جدید به کلی باید از بین برود و مردم کوخ نشین بوده و یا برای همیشه در صحراها زندگی نمایند.
و اما راجع به دو سوال، یکی بازی با شطرنج و در صورتی که از آلت قمار بودن به کلی خارج باشد، باید عرض کنم که شما مراجعه کنید به کتاب جامع المدارک مرحوم آیت الله آقای حاج سید احمد خونساری که بازی با شطرنج را بدون رهن جایز میداند و در تمام ادله خدشه میکند درصورتی که مقام احتیاط و تقوای ایشان و نیز مقام علمیت و دقت نظرشان معلوم است.
اما اینکه نوشته اید از کجا سائل به دست آورده است که شطرنج به کلی آلت قمار نیست، این از شما عجیب است، چون سوالها و جوابها فرض است و بنابراین آنچه را من جواب دادهام، در فرض مذکور است که اشکالی متوجه نیست و در صورت عدم احراز باید بازی نکنند.
و عجیب تر آن که نوشته اید چرا به جای قصد حرام نباشد، قصد حلال نوشته شده؟ گویی عمل شخص متوجه و قاصد بدون قصد هم میشود، در این صورت قصد حلال مساوق است با نبودن قصد حرام.
و اما در قضیه خرید و فروش آلات مشترکه برای مقصد حلال، اشتباه بزرگی کرده اید که گمان کرده اید خرید و فروش برای منفعت حلال، یعنی استفاده حرام کردن و این بر خلاف آنچه نوشته شده است میباشد.
البته در این زمینه ها مسائل زیادی است که حال و وقت من اجازه تعقیب آنها را ندارد. از جنابعالی که فردی تحصیل کرده و زحمت کشیده میباشید توقع نبود که این گونه برداشت کرده و آن را به اسلام نسبت دهید.
شما خود میدانید که من به شما علاقه داشته و شما را مفید میدانم ولی شما را نصیحت پدرانه میکنم که سعی کنید تنها خدا را در نظر بگیرید و تحت تأثیر مقدس نماها و آخوندهای بیسواد واقع نشوید، چرا که اگر بنا است با اعلام و نشر حکم خدا به مقام و موقعیتمان نزد مقدس نماهای احمق و آخوندهای بیسواد صدمه ای بخورد، بگذار هرچه بیشتر بخورد.
از خداوند متعال توفیق جنابعالی را در خدمت به اسلام و مسلمین چون گذشته خواهانم.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
2- 7- 67 روح الله الموسوی الخمینی»
صحیفه نور، ج ۲۱، ص ۱۵۱
صادق طباطبایی: نظر امام درباره موسیقی به درستی بیان نشد
http://tarikhirani.ir/fa/news/904/%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D9%82-%D8%B7%D8%A8%D8%A7%D8%B7%D8%A8%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%85%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%82%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D8%B1%D8%B3%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%86%D8%B4%D8%AF
تطورات چهل سال موسیقی انقلاب مبتنی بر مبانی فقهی آیتالله خامنهای - شبکه اجتهاد
http://ijtihadnet.ir/%D8%AA%D8%B7%D9%88%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%DA%86%D9%87%D9%84-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D9%85%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%82%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8-%D9%85%D8%A8%D8%AA%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D9%85/
سخنان رهبر معظم انقلاب درباره موسیقی و کنسرت: موسيقي جان دادن به بي جان هاست
https://www.asriran.com/fa/news/488050/%D8%B3%D8%AE%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D9%87%D8%A8%D8%B1-%D9%85%D8%B9%D8%B8%D9%85-%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%85%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%82%DB%8C-%D9%88-%DA%A9%D9%86%D8%B3%D8%B1%D8%AA-%D9%85%D9%88%D8%B3%D9%8A%D9%82%D9%8A-%D8%AC%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D8%AF%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D9%8A-%D8%AC%D8%A7%D9%86-%D9%87%D8%A7%D8%B3%D8%AA
بسمه تعالی:
نکاتی جالب درباره ویژگی های شخصی،مدیریتی،علمی شهید هسته ای و دفاعی ایران مقتدر حاج محسن فخری زاده(رضوان الله تعالی علیه) از زبان دکتر فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران در دوره احمدی نژاد:
https://www.khabaronline.ir/news/1463122/%D8%B1%D8%A6%DB%8C%D8%B3-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%86%D8%B1%DA%98%DB%8C-%D8%A7%D8%AA%D9%85%DB%8C-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%A7%D8%AD%D9%85%D8%AF%DB%8C-%D9%86%DA%98%D8%A7%D8%AF-%D9%81%D8%AE%D8%B1%DB%8C-%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%B4%D8%A7%DA%AF%D8%B1%D8%AF-%D9%85%D9%86-%D8%A8%D9%88%D8%AF
🗓سالروز درگذشت شاعرانقلابی
🏳رفیق رهبری، غلامرضا قدسی
💠رهبرانقلاب
‼️درگذشت شاعر آزاده و ادیب بلندآوازه و مبارز و انقلابى دیرین، استاد غلامرضا قدسى موجب تأسف و اندوهى عمیق گردید. این چهره منور ادبیات معاصر ایران از جمله شخصیتهاى نادرى بود که در دوران اختناق ستمشاهى حربه شعر و ادب را در راه تحقّق انقلاب مقدّس اسلامى با چیرهدستى به کار برد و سالها رنج مبارزهاى دشوار و تلاشى پیگیر را بر خود هموار کرد. ۶۸/۹/۲۸
💠مرحوم غلامرضاقدسی
‼️جوان که بودیم؛ من و آقای خامنهای و چندنفر دیگر درس طلبگی میخواندیم و در هفته، یکروز میرفتیم خانه پیرمردی. پیر، منظور کسی که بتواند راهنمای انسان شود، ما را نصیحت میکردند، یک روز که آقای خامنهای تازه معمم شده بود، رفتیم پیش ایشان، موقع برگشت ایشان گفتند: آقا سیدعلی! با شما کاری داشتم. آقا آنجا ماند و ما آمدیم بیرون. کمی طول کشید، بعد آقا بیرون آمدند. آن موقع یک برافروختگی در سیمای آقای خامنهای مشاهده کردم. گفتم: سید! آقا چه فرمودند؟ گفتند که آقا مرا نصیحت کردند راجع به مسئولیت عمامهای که سرم است، گفتم: خُب اگر واقعاً همین بود، ما هم بهره میبردیم، در خلوت آقای خامنهای را دیدم. گفتم این را باید بگویی! گفت: والله ایشان یک چیزی فرمودند که من در خودم یک چنین مسألهای را نمیبینم؛ ایشان به من فرمودند: خودت را بساز؛ یادت باشد، تو یک روزی در این مملکت باید حرف اول را بزنی! کتاب حال اهل درد ص۱۹۷_۲۰۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اسلام_و_مدرنیته 1
⭕️ مدرنیته بر تمام شئون زندگی بشر تسلط پیدا کرده است.
❓چگونه می شود به کسی عنوان زمان شناس داد، با اینکه با چنین جریانی آشنا نیست؟
🔻در نظام آموزشی حوزه، یک جزوۀ صد صفحه ای هم درباره شناخت مدرنیته وجود ندارد!!
📌 فیلم جلسه اول از سلسله جلسات علمی «اسلام و مدرنیته» را از طریق آدرس زیر، در سایت «موسسه فقاهت و تمدن اسلامی» مشاهده فرمایید.⬅️
fght.ir/ehlt
🆔 @tahavol_howze
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
آیا اوضاع اینها (آمریکا و متحدانش) نشان نمیدهد که بهایمند(مثل حیوانات هستند)؟! وگرنه [آیا] انسان چنین کاری میکند؟
بنابراین، ما نباید تابع آنها باشیم و نباید بر اساس خواستهی آنها عمل کنیم، و نباید آنها را دوست داشته باشیم و نباید با آنها همپیمان شویم. مگر همین آمریکا نبود که با داخلهی خود جنگید؟! ولی ما در مدح و ثنای اینها زیارتنامه درست میکنیم که به کرهی ماه رفتهاند، فرشتهاند و… .
📚 در محضر بهجت٣، ص٢٢٢
☑️ @ejtehadjame
#اینگونه_بود ...
🔻 خاطراتی کوتاه از سیره و سبک زندگی آیتالله بهجت قدسسره:
▫️ رسیده بودم سر دو راهی انتخاب؛ یک طرف پیشنهاد رفتن به آذربایجان و تدریس در مدرسۀ دینی باکو بود؛ و طرف دیگر مسئولیتی سنگین و رنگین در همین قم خودمان.
▫️ اینکه از فضای معنوی قم دور شوم و در باکو که فضایش با قم زمین تا آسمان فرق داشت زندگی کنم، نگرانم میکرد.
▫️ برای مشورت پیش آقای بهجت رفتم. توی دلم گفتم: «خُب معلوم است که میگوید بمان قم!»
▫️ حرفهایم را که شنید، گفت: «طبیب باید آنجا برود که مریض زیاد است؛ بروید باکو!»
▫️ دوباره تاکید کردم و گفتم: «اگر از امور معنوی دور شوم چه؟»
🔴 محکم گفت: «نخیر آقا! ویرانیهای آنجا را در نظر بگیرید. خیال میکنید سیر و سلوک به این است که تسبیحِ هزاردانه دست بگیرید و ذکر بگویید؟! این نیست آقا، بروید...»
📚 به شیوه باران، ص١٨
🔻@ejtehadjame
#پرسش_و_پاسخ از آیتالله بهجت قدسسره
سؤال: آیا شعر خواندن در شب جمعه مکروه است؟
حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
شعری که تناسب با شبنشینیها و مجالس عشرت و لهو باشد، مکروه است؛ نه شعرهایی که در آن ذکر خدا و مناجات و یا در مدح ائمه اطهار و پیغمبر صلیاللهعلیهوآله است.
🔻@ejtehadjame
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔹 هرجا گرفتاری و بلایی و عذابی بر سر ما آمد، بدانیم جلوتر از آن، زمینه گره و گرفتاری و ابتلا را خود فراهم کردهایم؛ یا با ترک واجب، و یا با ارتکاب کار حرام، و یا ترک مستحبِ خیلی شدید و مؤکد، و یا با انجام شبهات.
🔹 اگر ما الآن بهحسب ظاهر همین که بدانیم تارک واجب یا فاعل حرام نیستیم، جا دارد کلاهمان را از شادمانی به هوا بیندازیم.
📚 در محضر بهجت، ج۱، ص ۳۵۸
💻 @ejtehadjame
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
ائمه اطهار علیهمالسلام هم ترس از جهنم داشتند و هم طمع به بهشت، ولی عبادت را برای خوف و طمع نمیکردند.
📚 در محضر بهجت، ج١، ص٢٣
☑️ @ejtehadjame
گفت و گويي عجيب با آيت الله سید محمود شاهرودي(رضوان الله تعالی علیه)/ حرف هايي كه نبايد قبل از مرگ نشر داده مي شد »
https://www.nikru.ir/21164-%DA%AF%D9%81%D8%AA-%D9%88-%DA%AF%D9%88%D9%8A%D9%8A-%D8%B9%D8%AC%D9%8A%D8%A8-%D8%A8%D8%A7-%D8%A2%D9%8A%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%B4%D8%A7%D9%87%D8%B1%D9%88%D8%AF%D9%8A--%D8%AD%D8%B1%D9%81-%D9%87%D8%A7%D9%8A%D9%8A-%D9%83%D9%87-%D9%86%D8%A8%D8%A7%D9%8A%D8%AF-%D9%82%D8%A8%D9%84-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%B1%DA%AF-%D9%86%D8%B4%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D9%85%D9%8A-%D8%B4%D8%AF.html
مطالبی جالب درباره بحث ولایت فقیه حضرت امام در نجف اشرف/تأثیرات عجیب حضرت امام بر حوزه ی نجف/تکفیر شاه ایران توسط آیت الله العظمی خویی(رضوان الله علیه)/جایگاه شهید صدر در حوزه نجف/نقش امام موسی صدر در لبنان/نقش شهید چمران در بنیان گذاری حزب الله لبنان و...
@ejtehadjame