🗓سالروز هلاکت یپریم خان ارمنی
🏴قاتل چند مشروطهمشروعهخواه
🏴همچون شهیدشیخ فضلاللهنوری
🏴وآیةاللهآخوندملاقربانعلیزنجانی
🏴سردارانملی ستارخان و باقرخان
💠امام خمینی
‼️اگر از مشروطه عبرت نگیریم انقلاب ما هم به سرنوشت آن دچار میشود، اگر ملت، علما، نویسندگان، روشنفکران متعهد سستی بکنند و از مشروطه عبرت نگیرند، به سر این انقلاب آن خواهد آمد که به سر انقلاب مشروطه آمد! ۶۰/۸/۴
💠رهبرانقلاب
‼️چه شد انگلیسیها درمشروطه کامیاب شدند درحالیکه مردم که جمعیت اصلی هستند، میتوانستند در اختیار علما باقی بمانند و شیخ فضلالله جلو چشم همین مردم به دار کشیده نشود؛ بنظرم مشکل کار از اینجا پیش آمدکه اینها توانستند یک عدهای از اعضای جبهه عدالتخواهی یعنی عمده علما را فریب بدهند! ۸۵/۲/۹
‼️دشمن را باید شناخت اینکه بنده مسئله بصیرت را برای خواص تکرار میکنم بخاطر اینست، ما در صدر مشروطه هم متأسفانه علمای بزرگی داشتیم که توطئه غربزدگان و به اصطلاح روشنفکرانی ندیدند و مماشات کردند، نتیجه این شد که کسی مثل شیخ فضلالله جلوی چشم آنها به دار زده شد و بعد سیلی خوردند؛ این اشتباه را ما نباید انجام بدهیم! ۸۸/۱۲/۶
# نقل از جهاد تبیینی
@ejtehad_jame
🗓سالروز آغاز درس خارج رهبری
🏳باشروع باب جهاد درسال۱۳۶۹
💠رهبرانقلاب
‼️در قم باید درسهای خارجِ استدلالیِ قویای مخصوص فقه حکومتی وجود داشته باشد تا مسائل جدیدی که بر سر راه حکومت قرار میگیرد از لحاظ فقهی بحث کنند! ۹۰/۶/۱۷
‼️در درس خارج فقه باید مباحث کاربردی مطرح شود. بعضی از مباحث دروس خارج فقه و اصول وجود دارد که واقعاً مورد احتیاج نیست ولی بحث میشود، یک فقیه، در تمام دوره استنباط ممکن است یک بار حاجتش به بحثی، یا به مبنای معانی حروف، یا در حقیقت و مجاز و یا مبانی دیگر بیفتد. چه لزومی دارد ما این همه در مباحثِ غیر لازم اصول، معطل شویم؟! ۷۴/۹/۱۳
‼️بنده بعد از رحلت امام خیلی از این مسؤولیتهای مهم کشور را دو ساله، سه ساله یعنی زماندار به این و آن محول کردهام. شما علما و فقهای عزیز و بزرگوار که درس خارج میگویید و پنجاه نفر، صد نفر کمتر یا بیشتر هم شاگرد دارید؛ خیلی خوب، محض رضای خدا به مدت سه سال این درس را تعطیل کنید. اگر این درس تعطیل بشود، آیا در عالَم ضایعهیی پدید خواهد آمد!؟ بیایید این مدیریت را قبول کنید و یک نفر مدیر بشود ۷۰/۱۱/۳۰
#نقل از جهاد تبیینی
@ejtehad_jame
♨️فتوای رهبر معظم انقلاب درباره دوچرخه سواری بانوان در خیابان
@ejtehad_jame
📸 #عکس_نوشت| #حوزه_های_علمیه باید طلاب را مُتَفَقِّه، سیّاسِ حکیمِ مطلع از مسائل جهانی بار بیاورند.
🆔 @ejtehad_jame
فقیه خراسانی اسوه تبلیغ.pdf
303.6K
جزوه (فقیه خراسانی اسوه تبلیغ)
شرحی کوتاه از زندگی و فعالیت های تبلیغی عالم ربانی آیت الله شیخ غلامرضا فقیه خراسانی یزدی است عالم بزرگی که به فرموده آیت الله بهجت بعید است روزگار دوباره نظیر او را بیاورد.
@ejtehad_jame
بسمه تعالی:
سلام علیکم
به اعضای گرامی کانال پیشنهاد می شود به کانال آرشیو صوتی احادیث معنوی استاد نیک اقبال در تلگرام مراجعه کنند و صوت ها را از اول به ترتیب گوش کنند مباحث بسیار خوب و جامعی دارد که غالبا کمتر جایی پیدا میشه،مباحثی که تا به حال کمتر شنیده اید و تأثیر زیادی در اصلاح ارتباط ما با همسر،فرزند،والدین،همسایه،همکار،همدرس،طبیعت،هستی،و ارتباط معنوی توحیدی با خداوند و اهلبیت علیهم السلام دارد جدّا سفارش می کنیم حداقل ۲۰صوت آنرا گوش کنید تا متوجه تأثیرگذاری این مطالب در تمام عرصه های زندگی تان بشوید.استاد نیک اقبال از شاگردان آیت الله العظمی بهجت و آیت الله خوشبخت و آیت الله آقا مرتضی تهرانی (برادر آیت الله آقا مجتبی تهرانی)و خیلی علمای دیگه هستند و هم در دانشگاه تهران،دکترای پزشکی گرفته اند و هم در حوزه در رشته های گوناگون علمی تحصیل کرده اند و به صورت تخصصی در مباحث عرفان اسلامی،و عرفان های شرقی و غربی تحقیقات وسیعی داشته اند و صاحب تألیفات زیادی در این زمینه هستند.
صوت های جلسه احادیث معنوی ایشان در تلگرام بارگذاری شده و بسیار مفید و کارگشاست.افق جدیدی در زندگی طالبان معنویت و معرفت باز می کند
هفت مقاله کوتاه در سیر و سلوک در آخر کتاب الاذکار ایشان هم خیلی جالبه
👇👇
احادیث معنوی(آرشیو جلسات مصطفی نیک اقبال)
https://t.e/revayat_manavi
با تشکر .ادمین کانال
@avaymarefat
pkg.apk
19.51M
نرم افزار«الهادی»
شامل گفتارها و نوشته های مکتوب و سخنرانی های استاد شیخ جعفر ناصری(دام ظله)در زمینه های مختلف خصوصا مسائل تربیتی و اخلاقی و سلوکی می باشد.ایشان از شاگردان آیت الله العظمی بهجت و آیت الله بهاءالدینی و آیت الله کشمیری(رضوان الله علیهم)و...می باشند.
@avaymarefat
💢 چه لزومی دارد که محافل عمومی ما حالت درسی نداشته باشد و سخنرانی، چیزی غیر از درس باشد؟
🔰 آیت الله سید علی خامنه ای
┄┅┅═❅❅❄❅❅═┅┅┄
🔅من همیشه پیش خودم این جور فکر می کردم و می کنم که چه لزومی کرده است که محافل عمومی ما حالت درسی نداشته باشد و سخنرانی، چیزی غیر از درس باشد؟ چه مانعی دارد که در يك محفل عمومی، با جمعیت زیاد، افکاری که در مجلس آماده هستند برای شنیدن، آماده باشند برای شنیدن چیزهای مشکل و محتاج به تأمل و تفکر، عینا مثل کلاسی درس؟
🔅چه لزومی دارد که حتما در روز ماه رمضان؛ چون ماه رمضان است و دهانها روزه است، گوینده خودش را ملزم و ناچار ببیند که مطالب را سرگرم کننده تر و شیرین تر و توأم با مسائل تفریحی بیشتر بیان کند؟ چرا؟ تا کی ما باید در محافل و مجالس عمومی، امید بهتر و بالاتر و عمیق تر اندیشیدن را نداشته باشیم؟ چرا باید نداشته باشیم؟
#تبلیغ
#نقل از مراسلات
@ejtehad_jame
♻️حق و حکم از منظر علامۀ طباطبایی
🔰 عباس افروزی
💠یکی از دغدغه هایی که در علم فقه وجود دارد، تعاریفی است که در مورد مفاهیم فقهی مطرح می شود که آیا آن تعاریف، تعریف عرفی اند یا مباحث اصولی، فلسفی، کلامی بسان عینکی بر چشم فقهاء موجب شده مفاهیم فقهی را آنطور که باید، تعریف نکرده باشند.
❇️توضیح آنکه: در میان قواعد مختلف، یک قاعده محکم و بدیهی وجود دارد که «عناوین فقهی ملقات به عرف اند». یعنی عناوینی که در لسان آیات و روایات آمده، به عرف القاء شده است و در تبیین آن ها نباید از دید و نگرش عرفی خارج شد.
🔹ریشۀ نزاع در میان فقهاء این است که کدام یک از تعاریف، به عرف نزدیک تر بوده و آثار و لوازمش موجب خروج از فهم عرفی خارج نمی شود. بنابراین نباید چیزی غیر از دید بسیط و سادۀ عرفی در تحلیل و تبیین آن مفاهیم حاجب و مانع شود.
💠به عنوان مثال یکی از اشکالاتی که مرحوم امام «ره» به محقق اصفهانی «ره» درمورد تعریف و تبیین مفهوم «ملک» این است که ورود شما در باب مقولات عشر برای تحلیل و تبیین مفهوم عرفیِ ملک، از اساس اشتباه بوده، حال چه ملک را از مقوله جده بدانید چه از مقوله اضافه. چرا که در تحلیل و تبیین مفهوم مِلک، باید فهم عرف را ملاک قرار داد. در این تحلیل که شما مفهوم ملکیت را به وسیلۀ مقولۀ جده یا اضافه توضیح دهید، پنداشته اید عرف در ابتداء مقولات عشر را درک کرده و در قدم بعد به مفهوم ملکیت منتقل شده است! در حالی مقولات عشر بعد از سالیانی دراز به وسیلۀ ذهن دقیق و عمیق فلاسفه اثبات شده است! قطعا عرف مفهوم ملکیت را سابق از مقولات عشر درک کرده است. لذا نباید برای توضیح ملکیت دست به دامن مفاهیم نسبیه و مقولات عشر شد: «و أمّا الأمر الثاني: فقد يُقال: بأنّ المقام من قبيل استصحاب الشخصي، و لا يجري فيه استصحاب الكلّيّ؛ و ذلك لأنّ الملكيّة هو اعتبار المقولة؛ إمّا الجِدَة و إمّا الإضافة…..و الجواب عن ذلك: أنّ زمان اعتبار الملكية متقدّم على زمان كشف المقولات، و لازم اعتبار المقولة دركها، و ليس فليس...» كتاب البيع(تقرير قديرى)، ص: 59
✅روش علامه در تعریف مفاهیم فقهی
مرحوم علامۀ طباطبایی «ره» در تعریف مفاهیم فقهی روشی اتخاذ کرده که در آن روش چنین تحلیل و تبیین هایی از اساس سالبه به انتفاء موضوع می شوند.
🔸ایشان برای تحلیل و تبیین این مفاهیم، اولین مرحله ای که عرف انسانی از آن نشأت گرفته است را ملاک قرار می دهند. ایشان بنا بر قاعده «الإنسان جسمانیة الحدوث و روحانیة البقاء» انسان را در وهلۀ اول انسانی ساده و بسیط می بیند که تمام قوای انسانی اش بالقوه بوده و بُعد حیوانی اش غلبه دارد. انسان در این وهله به حیوان بودن نزدیک تر است تا انسان بودن.
🔹از این رو مرحوم علامه برای تبیین و شرح چنین مفاهیمی، از مفاهیم روشن و پر واضحی-که حتی گیاهان و حیوانات نیز در آن مشترک اند- استفاده کرده و زنجیره وار این مفاهیم را روی هم چیده تا به مقصود نهایی برسد. چنین تعریفی که شروعش از ابده البدیهیات باشد، قطعا عرفی بوده و لوازم و ثمرات صحیحی خواهد داشت.
💠به عنوان مثال مرحوم علامه ذیل «آیه 188 سورۀ بقره» در مورد مفهوم حق و ملک و کیفیت به وجود آمدن این مفاهیم در میان عرف چنین سخن می گوید:
« كل ما بين أيدينا من الموجودات المكونة، و منها النبات و الحيوان و الإنسان، فإنه يتصرف في الخارج عن دائرة وجوده مما يمكن أن ينتفع به في إبقاء وجوده لحفظ وجوده و بقائه، فلا خبر في الوجود عن موجود غير فعال، و لا خبر عن فعل يفعله فاعله لا لنفع يعود إليه، فهذه أنواع النبات تفعل ما تفعل لتنتفع به لبقائها و نشوئها و توليد مثلها، و كذلك أقسام الحيوان و الإنسان تفعل ما تفعل لتنتفع به بوجه و لو انتفاعا خياليا أو عقليا، فهذا مما لا شبهة فيه.» المیزان، ج2، ص53
توضیح آنکه مرحوم علامه می فرماید تمام افعال و تصرفاتی که موجودات زنده (اعم از گیاه و حیوان و انسان) خارج از دایرۀ وجودی خود انجام می دهند، همه و همه به خاطر تحصیل منفعتی است که به خود آن ها برگردد. و می فرماید که چنین مساله ای بدیهی بوده و مما لا شبهة فیه است.
📌 ادامه👇
📌 ادامه👆
🔵اصل اختصاص
🔸ایشان در ادامه، یک مساله و حلقۀ بدیهی دیگر را بر آن مسالۀ بدیهی سابق سوار می کنند: این موجودات زنده با غریزه طبیعی و شعوری خدا دادی خود، می فهمند که به دست آوردن منفعت به صورت کامل حاصل نمی شود مگر با اختصاص دادن آن منافع به خود. به این صورت که فعل و تصرف در آن چیزی که موجب نفع می شود را به خود اختصاص داده و از فاعل های دیگر جلوگیری کند : «و هذه الفواعل التكوينية تدرك بالغريزة الطبيعية، و الحيوان و الإنسان بالشعور الغريزي أن التصرف في المادة لرفع الحاجة الطبيعية و الانتفاع في حفظ الوجود و البقاء لا يتم للواحد منها إلا مع الاختصاص بمعنى أن الفعل الواحد لا يقوم بفاعلين (فهذا حاصل الأمر و ملاكه) و لذلك فالفاعل من الإنسان أو ما ندرك ملاك أفعاله فإنه يمنع عن المداخلة في أمره و التصرف فيما يريد هو التصرف فيه، و هذا أصل الاختصاص الذي لا يتوقف في اعتباره إنسان». الميزان ج2، ص: 54
🔹ایشان تنازع و مشاجرات موجودات و سلاح هایی که آفرینش در بدن آنان تعبیه کرده است را شاهد بر این اصل اختصاص می گیرند: «و يشهد به ما نشاهده من تنازع الحيوان فيما حازه من عش أو كن أو وكر أو ما اصطاده أو وجده، مما يتغذى به أو ما ألفه من زوج و نحو ذلك، و ما نشاهده من #تشاجر_الأطفال فيما حازوه من غذاء و نحوه حتى #الرضيع_يشاجر_الرضيع على الثدي»
💠«ملک» نوعی اختصاص در عرصۀ اجتماع
🔹مرحوم علامه بعد از اینکه اصلی به نام اصالة الإختصاص را در میان موجودات -اعم از گیاه و حیوان و انسان- تبیین کردند، در مرحلۀ بعد وجهۀ نظر خود را به انسان برگردانده و وارد بُعد اجتماعی انسان می شود. بدین بیان: انسان به حکم فطرت و غریزه وارد زندگی اجتماعی می شود. لکن ورود به زندگی اجتماعی موجب از بین رفته آن اعتبار قبل الإجتماع (اصل اختصاص) نمی شود. زیرا همان اندازه که اجتماعی بودن انسان فطری است، اصل اختصاص هم برای او یک مسالۀ فطری و غریزی است. در تقابل میان دو مسالۀ فطری، هیچگاه یکی از دو طرف از بین نمی روند بلکه با اصلاح و سر و سامان دادن، آن دو را در کنار هم نگه می دارد. از این رو ورود انسان در فضای زندگی اجتماعی موجب از بین رفتن اصل اختصاص نمی شود بلکه با سر و سامان دادن، آن را به یکی از قوانین و نوامیس اجتماعی تبدیل کرده و با تنویع آن را به صورت های مختلفی در می آورد. به این صورت که اگر #اصل_اختصاص_در_مورد_مال_باشد، آن را «ملک» و اگر #در_مورد_غیر_مال_باشد، آن را «حق» می نامد. و به همین شکل تنویع های دیگری انجام می دهد: « ثم إن ورود الإنسان في ساحة الاجتماع بحكم فطرته و قضاء غريزته لا يستحكم به إلا ما أدركه بأصل الفطرة إجمالا، و لا يوجب إلا إصلاح ما كان وضعه أولا و ترتيبه و تعظيمه في صورة النواميس الاجتماعية الدائرة، و عند ذلك يتنوع الاختصاص الإجمالي المذكور أنواعا متفرقة ذوات أسام مختلفة فيسمى الاختصاص المالي بالملك و غيره بالحق و غير ذلك». المیزان، ج2، ص54
🔰از اینجا عمق و قدرت فقهی علامۀ طباطبایی«ره» آشکار شده و حقاً جای خالی حداقل یک اثر فقهی در میان آثار ایشان احساس می شود. اما ایشان مرد تکلیف بود و متناسب با نیاز زمانۀ قلم فرسایی می کرد. درود و رضوان الهی بر روان پاک و مطهّرشان باد.
┄┅┅═❅❅❄❅❅═┅┅┄
#فقه
#نقل از مراسلات
@ejtehad_jame
🔴 حوزه اجتهاد را غلط معنا کرده است/ آینده #مرجعیت امری بینابین است/ دغدغههای فرهنگی را بروند از همان کسی مطالبه کنند که معادل بیش از 100 مؤسسه فرهنگی به او بودجه دادهاند
✔ حجت الاسلام دکتر #احمد_رهدار در گفتگو با برنامه چهارسو:
🔸 «جوامع امروز ارگانیک، پیچیده و کلان هستند و اداره آن مقتضی ظهور فقهی است به نام #فقه_نظام که بتواند نظامات کلان را درک کند.
🔹 به اعتقاد من حوزه #اجتهاد را غلط معنا کرده است. معنای اجتهاد فعلی این است که با متد و روش احکام را از متون و منابع استنباط کنیم، اما بنده معتقدم اجتهاد فقط استنباط احکام از منابع نیست، بلکه علاوه بر آن توانمندی استمرار و #تحقق و #عینیت_بخشیدن به امر مستنبط است.
🔸 علم در #دیالکتیک با #عینیت تولید میشود. فقیه تا عرصه اجرا را درنیابد، درک وجدانی و عینی نخواهد داشت.
🔹 فقیه قرار است #مدیر باشد، نه اینکه لزوماً در همه زمینه ها #متخصص باشد. مدیریت اسلامی در خود مبانی فقه وجود دارد و انشعاب های تخصصی هم اگر هست از همان دین گرفته شده است.
🔸 من غرب را دستکم نگرفتهام و نمیگیرم، اما اینکه #مدرنیته هژمون عالم ما شده است، به این معنا نیست که ظرفیتهای عالم اسلامی برای مواجهه و #تصرف در آن قفل شده است.
🔹 غیبت امام زمان(عج) موانع گوناگون ایجاد میکند، اما بنده به آنچه که آقای #مهدی_نصیری درباره غیبت معصوم تقریر می کند، قائل نیستم. حتی دیدگاه برخی مستشرقین هم نسبت به دوره غیبت بسی فعال تر از تقریری است که افرادی مانند ایشان دارند.
🔸 در چند سال اخیر آمارهایی با عنوان بودجه نهادهای حوزوی منتشر شد، اما بعداً مشخص گردید #دروغ است و مسئول مربوطه در حد وزیر رسماً آمد و عذرخواهی کرد، اما این خبر را در هیچ کدام از رسانه ها منعکس نکردند.
🔹 #پژوهشگاه_فقه_نظام به علت فقدان بودجه در آستانه تعطیلی است. بروید ببینید آنجا چگونه اداره می شود.
🔸 به یک فرد بودجه ای اختصاص داده اند که معادل بودجه بیش از صد موسسه فرهنگی قم است. الان هم بروند دغدغه های فرهنگی را از همان فرد مطالبه کنند.
🔹 یک جاهایی هم وزرا بلدند که چگونه بر سر حوزه و نظام کلاه بگذارند. #وزارت_نفت ادعا کرده است که شورای عالی فقهی دارد، اما با بررسی مشخص شد فقط یک نفر است، آن هم یک طلبه پایه هفت.
🔸 #آینده_مرجعیت در نسل بعدی حوزه امری بینابین است، البته با غلبه نسل سنتی. #جریان_سنتی امروز در قم هژمونی است، اما جامعه هم تا جایی صبر می کند و احترام می گذارد و پیشبینی من این است که این جریان به زودی نه از درون حوزه بلکه از درون اجتماع #منکوب خواهد شد.»
📹 مشاهده فیلم کامل مصاحبه:
aparat.com/v/h5sYA
⭕ @ejtehad_jame
🌀 نظر حضرت امام(ره) درباره مرجعیت
🖋 هادی چیتساز
🔹 حضرت امام(ره) در #منشور_روحانیت، علاوه بر تخصص در فقه و اصول و سایر علوم حوزوی، شرایط دیگری را برای مجتهد می شمارند که عبارتند از:
۱. احاطه به مسائل زمان خود
۲. تخصص در مسائل سیاسی و اظهار نظر سنجیده
۳. آشنايى به روش برخورد با حيله ها و تزويرهاى فرهنگ حاكم بر جهان،
۴. داشتن بصيرت و ديد اقتصادى،
۵. اطلاع از كيفيت برخورد با اقتصاد حاكم بر جهان،
۶. شناخت سياستها و حتى سياسيون و فرمولهاى ديكته شده آنان؛
۷. درك موقعيت و نقاط قوّت و ضعف دو قطب سرمايه دارى و كمونيزم؛
۸. زيركى و هوش و فراست هدايت يك جامعه بزرگ اسلامى و حتى غير اسلامى
۹. خلوص و تقوا و زهدى كه در خور شأن مجتهد است
۱۰. مدير و مدبر
۱۱. نگاه حکومتی به فقه
(صحيفه امام، ج۲۱، ص۲۸۹)
❓ اکنون جای این سؤالات است،
حضراتی که سودای مرجعیت دارند، به غیر از کارهای علمی حوزوی، چه سابقه ای در این شرایط دارند؟ مدیریت و مدبریت آنها کجا آزموده شده است؟
اگر در مسائل اقتصادی بصیرت دارند، چرا در مسئله FATF موضعی نگرفتند؟ یا چرا تا کنون در راستای تحقق نظریه اقتصاد مقاومتی، اعم از فعالیت علمی یا حمایتی، کاری نکردهاند؟
اگر جریان شناسی سیاسی دارند و از فرمولهای سیاسیون باخبرند، چرا با اعضا فتنه دیدار کرده، یا با سکوتشان از آنها حمایت می کنند؟
اگر نگاه حکومتی به فقه دارند، چرا با لیبرالها و سکولارها دیدار می کنند؟
🔹 جواب این سوالها، همان شاخص هایی هستند که ردای مرجعیت را هرگز اندازه تن سوداگران مرجعیت نمی داند. غیر از این است که می خواهند برای مرجعیت آینده، همه را از خودشان راضی نگه دارند؟ اینکه به سادگی از کنار این همه مسئله در جامعه می گذرند، تا نکند به کسی بربخورد، نباید ما را مشکوک کند؟
〰〰〰〰〰
🗂 پرونده #سودای_مرجعیت
@ejtehad_jame