3.29M
#چگونه_فلسفه_بخوانیم (7)
اشکال سوم به فلسفه:
فلسفه،بحث عقلی در هستی شناسی است و عقل بشر عادی، معصوم نیست لذا نمی توان به فلسفه اعتماد کرد.
جواب:تفکیک و تبعیض در حجیت گزاره های یک دلیلی که حجت است جایز نیست.☝️
@ejtehadjame
《گفتگوئی در باب ایدئولوژی اسلامی》
س – در آثارتان بنظر می رسد که شدیداً مخالف دموکراسی ھستید ولی در برخی جاھا شدیداً حامی آن ھستید آیا این تذبذب نیست ؟
ج – من می گویم یک حکومت واقعاً دینی نمی تواند حاصل رأی اکثر مردم باشد مگر اینکه اکثر مردم مؤمنان و عارفان باشند که ھرگز نیستند زیرا اگر می بودند امام زمان ھم ظهور می کرد. غیبت امام یک معنای کاملاً دموکراتیک دارد .
مردم او را نمی خواھند و لذا غایب است و در کارشان دخالت نمی کند. اکثر مردم طبق کلام قرآن عموماً کافران و مشرکانند پس نمی توانند دین را تحمل کنند الا دین شرک و نفاق را. پس تا مردم چنین ھستند بهتر است حکومت کاملاً دموکراتیک غیردینی باشد تا مردم منافق نشوند و خط بین کفر و دین مخدوش نگردد. حرف من روشن است و دوگانه نیست بلکه مربوط به وضع جامعه است. سکوت و خانه نشینی ٢۵ سال علی (ع) یک عمل دموکراتیک بود و تحقق لااکراه فی الدین. پیامبر در روز غدیر فرمود که: ھر که را که من مولایم زین پس علی مولای اوست. و پس از رحلت پیامبر
معلوم شد که فقط چند نفری بودند که محمد مولایشان بود و علی را پذیرفتند و مابقی نپذیرفتند. سخن رسول بیان یک حقیقت بود نه یک "باید. و آن حقیقت رخ نمود. بنابراین بر جامعه ای مشرک و منافق، حکومتی مشرک و منافق حاکم خواھد شد و این حق است . مردم ایران اکثراً از رھبری امام خمینی فقط نفی دیکتاتوری شاه را می خواستند و نه حکومت اسلامی را. و چنین ھم شد. شعار حکومت اسلامی یک حربه برعلیه شاه بود وگرنه مردم چه می دانستند که حکومت اسلام چیست؟ ھیچکس نمی دانست. زیرا چنین حکومتی ھرگز در تاریخ رخ نداده بود حتّی در عصر پیامبر.
حاشیه:بعضی قسمت های این مطالب قابل نقد است.اما در عین حال روح کلی حاکم بر آن،حرف درستی است.
@ejtehadjame
27.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 فیلم کامل پیام تلویزیونی رهبر انقلاب درباره وضعیت بیماری کرونا
#رهبر_انقلاب
#کرونا
#واکسیناسیون
🆔 @ejtehadjame
🔰 مجالس عزای حسینی مایه برکت و رحمت است، نگذارید وسیله شیوع کرونا شود
✅ رهبر انقلاب صبح امروز در پیام تلویزیونی درباره وضعیت بیماری کرونا:
🔹 مجالس عزای حسینی و عاشورا مایهی برکت و رحمت الهی است. مایه توجه برکات الهی به کشور و ملّت است. ما به این مجالس احتیاج داریم، باید باشد این مجالس منتها با کمال دقت و شدّت بایستی مراعات این شیوهنامهها بشود.
🔹 واقعاً هم مسئولینی که مجالس را ترتیب میدهند، هم آقایان منبریها و وعّاظ یا مداحانی که مجلس را اداره میکنند، هم آحاد مردمی که در این مجالس شرکت میکنند بایستی ملاحظه کنند، با دقت شیوهنامهها رعایت بشود، فاصلهها رعایت بشود.
🔹 نگذارند که این مجالس خدای نکرده وسیلهی شیوع بشود تا مخالفین، دشمنان بتوانند این مجالس را طعن کنند، بگویند مجالس حسینی موجب شیوع شد، این را نباید بگذارید یک چنین اتفاقی بیفتد. رعایت بشود در این مجالس، به دقت بایستی رعایت بشود.
#رهبر_انقلاب
#کرونا
#واکسیناسیون
🆔 @ejtehadjame
دقیقه ای در باب اختلاف نظر برزگان در مباحث علمی مثل فلسفه و عرفان:
ذوق و استعداد و علاقه اشخاص فرق دارد.
مثلا علامه طباطبایی و امام خمینی خیلی به فلسفه و عرفان علاقه داشتند. آیت الله بهجت خیلی به عبادت علاقه داشت فلسفه و عرفان را تا حدودی قبول داشتند ولی خیلی غور نکردند. رهبر انقلاب مخالفتی ندارد ولی آنچنان علاقه ای هم ندارد بیشتر به سلوک عملی اعتقاد دارند تا بحث های نظری. آیت الله خوشوقت هم همینطور.
علامه حسن زاده هم به فلسفه و عرفان نظری علاقه دارند هم به مباحث سلوک عملی ولی علاقه ایشان به عرفان نظری خیلی بارز و آشکار و زیاد است، ایت الله جوادی هم تقریبا شبیه علامه حسن زاده هستند هر چند ذوق فلسفی و قرآنی ایشان بیشتر مشهود است و چیز زیادی از سلوک عملی در قالب دستورالعمل های متعارف بین اهل سلوک ظهور و بروز نکرده، آیت الله مصباح یزدیبا اینکه شاگرد امام، علامه و بهجت بودند ولی بیشتر گرایش به سبک سلوکی و عملی آیت الله بهجت داشتند. اشکالاتی به فلسفه صدرایی هم داشتند تقریبا هیچ علاقه ای به عرفان نظری نداشتند و نظرات ابن عربی را هم خیلی نمی پسندید. آیت الله پهلوانی تهرانی خیلی به سلوک مرسوم به معنای خاص بین اهل معرفت علاقه مند بود و به آیات و روایات توحیدی و اشعار حافظ...بیشتر علافه مند بود به طوریکه در آثار علمی هم نمود فراوان دارد ولی به فلسفه و عرفان نظری علاقه ای نداشت.
بعضی بزرگان هم که تقریبا به طور کامل فلسفه و عرفان نظری را غلط می دانند مثل آیت الله وحید خراسانی، صافی گلپایگانی و...
در مجموع هر کسی ذوقی دارد و مباحث علمی، بیشتر فضل و کمال ظاهری است و نمی توان درجات ایمانی و معنوی افراد را با این علوم ظاهری تشخیص داد. معیارهای اندازه گیری خدا و اهلبیت علیهم السلام در قیامت با معیارهای ذهنی ما فرق دارد.(چه بسا شخص جاهل با تقوا و خالصی و یا عالمی با مبانی غلط در اعلی علیین باشد و شخص عالم ذوالفنونی بدون تقوا در اسفل سافلین باشد)
خداوند در قرآن #بلعم_باعورا صاحب اسم اعظم را با خطابات مخصوص #سگ رانده است و #سگ_اصحاب_کهف را با خطابات #انسانی مورد لطف قرار داده و در آمار اصحاب کهف ذکر کرده.
در این دنیا، معیار و ملاک در محضر خدا این است که انسان در هر چیزی حتی در مباحث علمی #حجت داشته باشد ولو در واقع غلط باشد. ما مکلف به واقع تضمینی نیستیم مکلف به واقعی هستیم که از طریقی که برای ما حجت باشد به آن برسیم.
پس سعی کنیم به همه عالمان با تقوا احترام بگذاریم. و اختلاف در مبانی علوم ظاهری باعث نگاه سوء به آنها نشود.
منافقی به حضرت #سلمان - هنگام استانداری مدائن - گفت:
#ریش_سفید تو بهتر است یا #دم_سگ؟
سلمان در نهایت ملایمت فرمود: اگر از صراط رد شدم، ریش من و اگر افتادم، دم سگ.
@ejtehadjame
41.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 #اختصاصی | وداع خانواده با پیکر طلبه شهید مدافع حرم محمد مهدی مالامیری
🔹 خانواده طلبه شهید مدافع حرم محمد مهدی مالامیری پس از ۶ سال انتظار با پیکر این شهید گرانقدر وداع کردند. این شهید والامقام اولین روحانی شهید مدافع حرم در سوریه بود.
#شهید_مالامیری
#شهدای_روحانی
#مدافعان_حرم
🆔 @ejtehadjame
🏴 ویژهنامه اینترنتی: «پرتوی از رحمت واسعه»
🔻مجموعه بیانات حضرت آیتالله بهجت قدسسره پیرامون حضرت اباعبدالله الحسین علیهالسلام و واقعه عاشورا
🔶 منتشر شده در سایت مرکز تنظیم و نشر آثار معظمله
⚫️ به مناسبت ایام سوگواری و عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیهالسلام، پروندهای ویژه شامل مجموعهای از فرمایشات گهربار حضرت آیتالله بهجت قدسسره پیرامون حضرت سیدالشهدا علیهالسلام و اصحاب و یاران آن حضرت در قالب متن، صوت، فیلم و کلیپ در سایت رسمی این مؤسسه منتشر گردیده است.
⬅️ عناوین اصلی ویژهنامه:
✳️«بیانات منتخب از آیتالله بهجت درباره حضرت اباعبدالله الحسین علیهالسلام و یاران باوفای حضرت»؛
*️⃣«فیلمهای ضبط شده از مجالس روضه و عزاداری ماه محرم و صفر در مسجد فاطمیه»؛
*️⃣«مجموعه عکسنوشتههای عاشورایی انتشار یافته در کانالها و پیامرسانهای اجتماعی مرکز» ؛
✳️«معرفی نمایهها و موضوعات مرتبط با واقعه عاشورا، منتشر شده در سایت مرکز»؛
✳️«معرفی کتابها و محصولات مرتبط با حضرت سیدالشهدا علیهالسلام تهیه شده در این مرکز»؛
✳️و همچنین مطالب جذاب و خواندنی از سیره و سبک زندگی آیتالله بهجت در برپایی مجالس روضه و عزاداری در قالب فیلم، کلیپ و محتوای متنی.
💻 جهت مشاهده ویژهنامه اینترنتی «پرتوی از رحمت واسعه» به لینک ذیل در سایت رسمی مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت آیتالله بهجت(ره) مراجعه فرمایید:🔻
https://bahjat.ir/fa/occasion/21446
☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت آیتالله بهجت قدسسره
✅ @bahjat_ir
📎مدرسین حوزه علمیه قم با کولهبار انقلاب در تبعید
... معلوم شد که عدهای از طلاب قم که اسامی آنان ذیلا درج خواهد شد... به تحریک مردم به خونریزی و برادرکشی و ایجاد ضدیت با یکدیگراشتغال دارند، به نحوی که ادامه حضور آنان در شهرستان قم موجب سلب آسایش اهالی و ایجاد مزاحمت برای 11 هزار طلابی است که حقیقتا برای تحصیل علم و کسب معارف اسلامی به قم آمدهاند.
این عناصر که از پیش تحت نظر قرار داشتند و اخلالگری آنان محرز و مسلم گردیده بود... شرکت آنان در اعمال ضد ملی و برخلاف مصالح عالیه مملکت در مقیاس وسیعی آشکار گردید. لذا تقاضا دارد حکم تبعید آنان را از قم به یکی دیگر از نقاط مملکت صادر فرمایید...»1
این جملات، بخشی از صورتجلسه سرویسهای امنیتی و پلیسی شاه در قم است که برای هجومی جدید علیه یاران امام خمینی در ایران، طرحی مفصل را به جریان انداختند. در گزارش جداگانه ساواک نیز چنین آمده بود:
«از ساواک...
ادامه مطلب👇
https://kayhan.ir/fa/news/223916
🔻 @ejtehadjame
🌹.رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: بعضى علمها خودش جهالت است.
🌺. امامعلی علیه السلام فرمودند: هر که (برای شناخت حق) تعمّق (و وسواس) به خرج دهد به آن نرسد.
🌸. رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: هر كه علم جويد كه بوسيله آن با دانشوران همچشمى كند يا با سفيهان مجادله كند يا توجه عامه را بسوى خود جلب كند، خدايش بجهنم برد.
🌷. رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: خدای عز و جل و فرشتگان او و اهل آسمانها و زمين، معلمی را كه نيكى و خوبی ها را بمردم بیآموزد، دعا ميكنند.
🌺. رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: دانش را بجوئيد اگر چه در چين باشد. از گهواره تا گور دانش بجوئيد.
طلب علم بر هر مرد مسلمان و هر زن مسلمان واجب است. و هر كه علمی را یاد بگیرد و عمل كند خدا آنچه را نمى داند به او تعليم دهد.و اسباب یادگیری آنرا فراهم می کند.
🌸.رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: علم را با نوشتن، در بند كنيد.
🌷. رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: همه چيز حتى ماهى دريا و پرندگان در آسمان،عالمی را که علم و دانش خود را از نیازمندان و جاهلان پنهان کند لعنت كنند.
چون خدا به عالمى علم نداده مگر آنكه از او پيمان گرفته كه علم خويش را نهان ندارد.
*نقل از نرم افزار#احادیث_معنوی
@ejtehadjame
12-mirzamohammadi-rozehshabe7(rasekhoon.net).mp3
12.56M
أَلسَّلامُ عَلَی الرَّضیـعِ الصَّغیرِ
◾️ روضه و مرثیه◾️
#استاد_میرزا_محمدی
🔘شب هفتم محرم 🔘
🔻موضوع🔻
▪️حضرت علی اصغر سلام الله علیه
#حضرت_علی_اصغر سلام الله علیه
#شب_هفتم_محرم
┈••✾•🍃⚫️🌿•✾••┈┈
🚩 کانال روضه و مرثیه 👇
🌴🌴روضه های جانسوز اساتید 👇
╭┅─────────┅╮
▶️ @rovzeha ◀️
╰┅─────────┅╯
⚡️ناگفته هایی از طالبان(١)
🔴 یک تار موی اسلامگرایان را با کل هیکل سکولارها معاوضه نمی کنیم؛ اما از خشونت طالبان با تمام وجود بیزاری می جوییم.
✍به قلم مهدی فرمانیان
🔸قِصه طالبان، غُصه اشغال است؛ رنج ده سال اشغال خاکشان توسط شوروی و بیست سال چپاول سرزمینشان توسط ارتش آمریکا.
🔹مبارزات ده ساله با شوروی، افغان هایِ پشتون زبان را به مجاهدانی طالبانی تبدیل کرد .این نبردها آنان را به جهادگرانی سرسخت تبدیل کرد که کمتر منعطف اند.
🔹ارمغان بیست سال اشغال افغانستان توسط آمریکا تنها ناامنی، خشونت، کشتار و کشت و تولید بیشتر تریاک را در پی داشت.
🔹سالهاست که در کلاسهای درسی و نشست های علمی این جمله را تکرار کرده ام:
✔️« آینده افغانستان از آن طالبان است».
این تحلیل اینجانب از روند رو به رشد طالبان در افغانستان است. در گذشته طالبان تنها در میان پشتوها طرفدارانی داشت، اما امروز در میان بقیه اقوام هم کم و بیش طرفدارانی یافته است. چرا؟
چون درد مردم افغانستان امنیت است، اما اشغالگران درد مردم افغانستان را نفهمیدند و خواستند به آنان، آزادی غربی را هدیه بدهند. ۹۹ درصد مردم افغانستان مسلمانند و اکثراً از این ولنگاری و آزادی غربی آزرده خاطرند و هم سرخورده. این آزادی به آنها هیچ چیزی نداده است. نه امنیت، نه اقتصاد، نه عزت و نه آبرو.
✅حالا گروهی خشن به نام طالبان دوباره در حال رشد است که همه می دانند در عین خشونتی که دارد، امنیت را به ارمغان می آورند. مردم افغانستان در دوراهی "امنیت" و "آزادی" گیر افتاده اند و باید یکی را انتخاب کنند. آنان دیدند که ۲۰ سال حضور آمریکا به آنان هیچ چیزی نداد؛ بلکه برخی از ارزش ها را هم از آنها گرفت. شما جای مردم افغانستان باشید، چکار می کنید؟
🔹در آینده درباره این جمله خواهم نوشت که" چرا یک تار موی اسلامگرایان را به هیکل سکولارها نخواهم داد". افغانستان، عراق، لیبی، مصر، سودان و یمن نمونه بارز سراب اعتماد به غرب است.. به نظرم غرب هنوز هم استعمارگر و وحشی است؛ اما با مدنیت جدیدش.
⚡️ناگفته هایی از طالبان(٢)
🔴 تکفیر و تَکَتُّف
🔹در جنگ شوروری با افغانستان، عده ای از جوانان عرب اهل سنت با گرایش فقهی مالکی از شمال آفریقا برای کمک به مجاهدان افغانی آمده بودند و در میان مبارزان پشتون حضور چشمگیری داشتند.
🔹این مجاهدان عرب دوشادوش مجاهدان افغانی علیه شوروی می جنگیدند و در گرماگرم جنگ، مباحثی بین آنها مطرح می شد.
🔹یکی از موضوعات اختلافی که خط مقدم جنگ علیه شوروی را تحت تاثیر خود قرار داده بود، نوع نماز خواندن مجاهدان مالکی مذهب شمال آفریقا بود. مالکی مذهبان تَکتُّف (دست بسته نماز خواندن) را سنت، اما غیر مستحب می دانستند و لذا با دست باز نماز می خوانند و از آن سو حنفی مذهبان افغانی با اینکه تکتف را مستحب می دانستند، اما دست باز خواندن مالکی مذهبان را نمی توانستند تحمل کنند، به گونه ای که این اختلاف جبهه های نبرد را تحت تاثیر شدید خود قرار داده بود.
🔹حنفی مذهبان افغانی می گفتند که باید مجاهدان مالکی مذهب، نماز را دست بسته بخوانند و مالکی مذهبان می گفتند که هر کس باید به فقه خود عمل کند.
🔹النهایه، نزاع مذهبی بالا گرفت و مجاهدان افغان و عرب بر روی یکدیگر اسلحه کشیدند. دکتر عبداللّه عزّام که رهبر عرب - افغان ها بود، صلاح را در این دید که به مالکی مذهبان دستور دهد که نماز را به صورت دست بسته بخوانند تا شر این غائله بخوابد. از دل این مجاهدان حنفی مذهب، طالبان متولد شد. طالبانی که یک اختلاف کوچک مستحبی را در میان خودِ اهل سنت تحمل نمی کند.
🔹بنابراین نباید از طالبان توقع داشته باشیم که با اقوام و مذاهب دیگر مدارا کند و مهربان باشد.
✔️طالبان این گونه اند...
⚡️ناگفته هایی از طالبان(٣)
🔴 آشنایی با تفکرات مذهبی - قومیتی طالبان
🔹 طالبان (طالب ها به گویش محلی) گروهی از شبه نظامیان روحانی هستند. آنها پشتون زبان و وابستگی فکری به مدارس علمیه دیوبندیه حیاتی(1) شمال پاکستان و جنوب افغانستان دارند.
1️⃣ تفکرات مذهبی:
🔹طالب ها از نظر فقهی، حنفی مذهب و از نظر اعتقادی، ماتریدی – اشعری اند. این جنبش از نظر اخلاقی، صوفی مسلک اند؛ ولی تحت تاثیر آرای ابن تیمیه موسس مکتب سلفیه نیز قرار دارند. طالبان تقسیم بندی توحید و شرک و مفهوم عبادت ابن تیمیه را قبول دارند. بنابراین می توان طالبان را «حنفیانِ ماتریدی-اشعری با گرایشات صوفی» و طرفدار ابن تیمیه دانست.
✔️ نکته اینجاست که به دلیل این طیف متنوع آرای گوناگون در مدرسه دیوبندیه و به تبع آن طالبان می توان مکتب فکری آنها را "دوگانه های متناقض" نامید.
🔹از طرفی طالبان تفکرات ابن عربی - صوفی تاویل گرای معروف قرن هفتم - را قبول دارند و از سویی دیگر آرای ابن تیمیه - ظاهرگرای اهل حدیثی و ضد تفكرات ابن عربی - را نیز قبول دارند
@ejtehadjame
.
🔹طالب ها به پیروی از تصوف به قبور اولیاء اللّه احترام می گذارد و به تأسی از ابن تیمیه، استغاثه به اولیاء الهی را از مصادیق شرک می دانند. همچنین دیوبندیه در دوگانه "اجتهاد و تقلید"، روش تقلیدگرایانه احناف را انتخاب و در دوگانه "ماتریدی و اهل حدیث"، تفکر ماتریدیه را پذیرفته اند. آنان در دوگانه "تصوف و سلفی" همانند دیوبندیه، از هر دو تاثیر پذیرفته و گاه صوفی اند و زمانی سلفی.
✔️بنابراین طالبان را می توان هم صوفی، هم سلفی، هم ماتریدی، هم اهل حدیث، هم پیرو سلف، هم قائل به تقلید دانست و این یعنی یک «تناقض نمای به تمام معنا».
2️⃣ رسوم قومیتی:
🔹در کنار پذیرش مکتب فکری دیوبندیه، آداب و رسوم «قوم پشتون» نیز در تفکرات آنها حضور پررنگی دارد. پشتونها از نظر قومی مخالف اقوام دیگر موجود در کشور خود هستند و مخالفت افراطی با مذاهب دیگر در افغانستان از خصائص قومیتی پشتوان طالبانی است.
🔷 حضور سی ساله سلفیان جهادی و رهبران القاعده در کنار آنان و نبود امکانات لازم برای یک زندگی عادی در مناطق پشتون نشین و سوء استفاده شدید گروه های سپاه صحابه و اداره اطلاعات ارتش پاکستان از آنان، همه و همه دست به دست هم داده است و از طالبان، یک گروه جنجگوی خشن و بی رحم نسبت به دیگر اقوام و مذاهب، به وجود آورده است.
🔹در کنار این مسائل، نبود یک رهبر کاریزماتیک که همه گوش به فرمان او باشند و ورود جنگجویانی از کشورهای دیگر در کنار طالبان اوضاع را در افغانستان پیچیده تر کرده است.
⚡️ناگفته هایی از طالبان(٤)
🔴 تفاوت طالبان با وهابیت
🔹فهم این موضوع را با قصه ای شروع می کنم. در سالهای پیش روزی یکی از رهبران طالبان با اسامه بن لادن جلسه ای داشت. رهبر طالب به موقع در وقت ملاقات حاضر نشد و اسامه بن لادن به او گفت: "چرا شما پشتوها سر وقت نمی آیید و برای وقت دیگران ارزش قائل نیستید؟!!"
آن رهبر طالب در جواب گفت: "عذر می خواهم. فرزند معلولی دارم و رفته بودم سر مزار فلان ولی خدا تا شفایش را از او بگیرم. می دانم شما این کار را شرک می دانید، اما استغاثه از دیدگاه طالبان به شرط آنکه بداند رابطه ولی با خدا چگونه است، هیچ اشکالی ندارد."
در اینجا رهبر طالب به اسامه بن لادنی که وهابی بود و اکنون رهبر القاعده شده بود، این نکته را متذکر شد که استغاثه با شرط آنکه شرایطش رعایت شود، نزد ما جایز است، اگرچه نزد وهابیون شرک است.
💢 به طور خلاصه تفاوتهای وهابیت با طالبان را می توان در موارد ذیل دانست:
1⃣ وهابیت در اجتهاد و تقلید، بیشتر رویکرد اجتهادی دارند ولی طالبان مقلد ابوحنیفه هستند و رویکرد تقلیدی دارند.
2⃣ وهابیت، ماتریدیه را یک فرقه انحرافی می دانند، ولی طالبان از نظر اعتقادی ماتریدی _ اشعری هستند.
3⃣ وهابیت، صوفیان را مشرک و همه آداب و رسوم صوفیانه را بدعت و ابن عربی را ملحد، زندیق و کافر می داند، اما طالبان نگاه مثبتی به طرائق صوفیه دارند و ابن عربی را قبول دارند.
4⃣ هر دو تعریف عبادت ابن تیمیه را قبول دارند، اما در مصادیق اختلافات فراوانی دارند.
به نوعی می توان گفت طالبان بسیاری از اعمالی که وهابیت از مصادیق شرک و بدعت می دانند، با شرایطی قبول دارند که در قصه بالا بیان شد.
✔️نمونه بارز آن تخریب قبور توسط وهابیت و عدم تخریب قبور توسط طالبان است. طالبان تا کنون هیچ قبری را تخریب نکرده اند و سفر برای زیارت قبور را نیز مستحب می داند.
✔️البته طالبان عزاداری برای امام حسین (علیه السلام) را بدعت دانسته و نسبت به استغاثه و نذر برای اولیاء الهی حساسیت نشان می دهند و آنرا شرک می دانند، اما مسلمانان را به خاطر این اعمال تکفیر نمی کنند.
@ejtehadjame
⚡️ناگفته هایی از طالبان(٥)
🔴 تفاوت طالبان با داعش
🔹شناخت داعش بدون فهم سلفیه جهادی امکان پذیر نیست، همچنین فهم طالبان بدون شناخت دیوبندیه میسور نیست.
🔹 تفکر داعش را می توان ترکیبی از اندیشه "توحید القصوری های مصر" با فکر "توحید القبوری های وهابی" دانست.
🔹نکته حایز اهمیت این که گروه های جهادی مصری معتقد بودند که هدف وهابیت تنها موحد کردن [متوسلین به] قبرها است، ولی ما باید به دنبال موحد کردن [حاکمان] قصرها باشیم و مهم موحد کردن حاکمان و حکومت هاست.
✔️به طور خلاصه تقدم و اولویت " توحیدالقصور "بر "توحیدالقبور ".
🔹 به نظر سلفیان جهادی، تمام حکومت هایی که حکم به غیر "ما انزل اللّه" می کنند، کافر به کفر آشکار هستند.
لذا باید علیه آنان جهاد مسلحانه نمود. از طرفی چون جهاد بر هر مسلمانی حکم وجوب عینی- همانند نماز را- دارد، به همین علت تمام حکومت های جهان اسلام از مصادیق طاغوت و جهاد مسلحانه علیه آنان واجب است.
🔘 همچنین ارتش های کشورهای جهان اسلام و بقیه افرادی که موجب استحکام پایه های حکومت های کافر می شوند نیز از مصادیق کفر بوده و همگی باید کشته شوند.
🔹 این تفکر در مصر ظهور کرد و در جنگ شوروی به افغانستان صادر شد.وعنوان تفکر "افغانُ العرب" به خود گرفت
.
✔️ این گروه بعد از جنگ افغانستان، رهبری به نام اسامه بن لادن پیدا کردند که یک وهابی ای بود که اکنون تفکر سلفیان جهادی را هم پذیرفته بود.
در اینجا بود که تفکر "توحیدالقبوری وهابیت" به وسیله اسامه بن لادن به القاعده وارد شد و داعش که از دل القاعده بیرون آمد، هم توحید القصوری شدند و هم توحید القبوری!!!
🔹اما طالبان هیچ یک از این افکار بالا را قبول ندارد و فقط دشمن مشترک آنها (آمریکا) باعث شده بود تا اسامه بن لادن با ملاعمر بیعت و رهبر طالبان را به عنوان رهبر امارت اسلامی افغانستان بپذیرد.
✔️ از نظر داعشی ها، طالبانی ها به چند دلیل کافرند.
🔺اول اینکه نه افکار توحید القبوری را قبول دارند و نه توحید القصور را.
🔺دیگر اینکه چون گرایشات صوفیانه دارند و برخی افکار تصوف را قبول دارند، مشرکند.
🔺سوم اینکه چون تفکر ماتریدیه دارند، بدعتگذارند و چون کافران را کافر نمی دانند، بنابراین کافرند.
❌ بعد از شکست داعش در عراق و سوریه، شاخه خراسان داعش در افغانستان فعال گردید و به جذب نیروهای طالبان پرداخت، اما عده کمی از طالبان جذب داعش افغانستان شدند و طالبان در موارد متعدد به جنگ با داعش رفت و بیشترین حمله به داعش در افغانستان توسط طالبان صورت گرفته است و داعش نیز متقابلا به طالبان حملاتی داشته است.
@ejtehadjame
⚡️ناگفته های از طالبان(٦)
🔴 طالبان و شیعه
🔹 برای فهم نگاه طالبان نسبت به شیعه، باید به قرن ها قبل بازگردیم. زمانی که در ایران، صفویه رشد کرده بود و شیخ احمد سرهندی، ملقب به مجدد الف ثانی، در سال ۱۰۰۱ قمری کتابی با عنوان «رد روافض (شیعیان)» نوشت تا جلوی گسترش شیعه در هند را بگیرد.
🔹 بعد از او شاه ولی الله دهلوی، رهبر فکری و معنوی طالبان (دیوبندیان) دو کتاب در نقد شیعه نوشت. یکی «ازاله الخفاء عن خلافه الخلفاء» و دیگری «قره العینین فی تفصیل الشیخین».
🔹 پس از او پسرش کتابی به زبان فارسی در نقد شیعه به نام «تحفه اثنی عشریه» نوشت و بیان داشت شیعه از اسلام هیچ نصیبی ندارد و کفر آنان ثابت است. این کتاب به صورت وسیع در جامعه مسلمان شبه قاره هند و کشورهای عربی تاثیرگذار بود.
🔹رویکرد نقد شیعه در میان بزرگان مورد قبول طالبان، یک رسم علمی و فرهنگی شد. ملاقاسم نانوتوی و رشید احمد گنگوهی موسسان مکتب دیوبندیه و برخی از عالمان مورد اعتماد طالبان کتبی در نقد شیعه نوشتند. اکثر این آثار در نقد شیعه بود و کمتر از کفر شیعه سخن گفته می شد، اما برخی از نویسندگان به کفر شیعه تصریح کردند.
🔹 تندروی و افراط عده کمی از دیوبندیان در تصریح به کفر شیعه، باعث شد تا در پاکستان، گروهک سپاه صحابه به وجود آید که معتقد به کفر و وجوب قتل شیعه است.
🔹در کنار این رویکرد چهارصد ساله در نقد شیعه از سوی بزرگان مورد اعتماد طالبان، اختلاف قومی پشتون ها با هزاره ها مزید بر علت شده و رویکرد طالبان به شیعه را افراطی و گاه تکفیری کرده است. البته همچنان که در میان دیوبندیان افراد بزرگی هستند که در عین انتقاد به شیعه،اعتقاد به کفر شیعه ندارند، همین فضا در میان طالبان وجود دارد. برخی با رویکرد غیر تکفیری و عده کثیری با رویکرد تکفیر شیعه در میان طالبان حضور دارند.
🔹بنابراین شیعیان باید در عین حفظ وحدت خود در افغانستان مواظب باشند تا در جنگ مذهبی شیعه و سنی ورود نکنند و درعین حال با اقتدار از خودشان دفاع کنند، اما مواظب باشند درگیر دعوای دولت و طالب نشوند که هم دولت پشتون است و هم طالب.
⚡️ناگفته هایی از طالبان(٧)
🔴 آینده افغانستان در سپهر طالبان
🔹 آنچه در ادامه می آید، تحلیل های پژوهشگری است که سالها در زمینه فرق و مذاهب کار کرده است:
1⃣ بارها گفته ام که آینده افغانستان از آن طالبان است، خواه بپسندیم یا آن را نپسندیم.
البته نویسنده این یادداشت، همانند میلیونها نفر دیگر از انسان های آزاده، اصلا دوست ندارد طالبان سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۰ شمسی سرکار بیاید.
2⃣ چکیده بیست سال مطالعه بنده در زمینه سلفی گری و طالبان این را نشان می دهد که طالبان در میان پشتون ها و حتی در غیر آن دارای پایگاه مردمی است و الّا نمی توانست به این زودی، این همه استان را بدون درگیری و با کمترین تلفات از آن خود کند.
3⃣ پشتون ها که بیشترین جمعیت را در افغانستان دارند، مدافعان جدی طالبان هستند و معتقدم اگر یک رأی گیری آزاد در افغانستان صورت گیرد، طالبان رای بسیار بالایی می آورد. چه بپسندیم یا آن نپسندیم و پسند ما، هیچ فرقی در واقعیت افغانستان ندارد.
4⃣ به نظر می رسد طالبان از نظر ایدئولوژی و مبانی فرقی با بیست سال پیش نکرده است و تغییرات فعلی، تاکتیکی است. لذا در آینده، شیعیان، اقوام غیر پشتون، زنان و طرفداران دموکراسی لیبرال در افغانستان در سختی های بیشتری قرار خواهند گرفت.
5⃣ افغانستان هیچ تناسبی با عراق و سوریه ندارد، لذا حشد الشعبی در افغانستان نه جواب می دهد و نه به نفع شیعیان است. رویکردهای روزنامه جمهوری اسلامی در زمینه افغانستان فعلی را به نفع شیعیان نمی دانم.
6⃣ خشونت دولتی و سازمان یافته در آینده بیشتر خواهد شد، اما باید گروه ها و احزاب مخالف طالبان با انسجام خود برای آزادی های مشروع و قانونی خود از هم اکنون تلاش منسجم داشته باشند. امروز دیر است چه برسد به فردا.
✔️باز هم درباره طالبان و تحولات افغانستان خواهم نوشت....
#طالبان
#مهدی_فرمانیان
#افغانستان
@ejtehadjame
ترجمهدعاهفتمصحیفهسجادیه۩یاسردعاگو.mp3
2.81M
📖 ترجمه دعاى هفتم صحیفه سجّاديه
🤲 یا مَن تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَکَارِهِ
🎙 با صدای یاسر دعاگو
تهیه شده توسط مؤسسه شراب بهشتی
خواندن اين دعا به هنگام خوف از شدائد، رفع بلا و گرفتاریها توصيه شده است.
@ejtehadjame
ملاآقا دربندی و مقتل نگاری.pdf
2.04M
ملا آقا دربندی و مقتل نگاری
اثری از استاد رسول جعفریان
@ejtehadjame
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نذر عباس | کلیپ ویژه سایت رهبر انقلاب در شب تاسوعای حسینی
سریر، سیرت و صراط طالبان | خبرگزاری فارس
https://www.farsnews.ir/news/14000524000910/%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D8%B1-%D8%B3%DB%8C%D8%B1%D8%AA-%D9%88-%D8%B5%D8%B1%D8%A7%D8%B7-%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%A8%D8%A7%D9%86
مقاله ای مهم درباره تحولات افغانستان و آینده طالبان از کارشناس برجسته مسائل خاورمیانه، دکتر سعدالله زارعی که رهبر انقلاب تحلیل های ایشان را پیگیری می کنند.
@ejtehadjame
پله پله تا اجتهاد جامع
سریر، سیرت و صراط طالبان | خبرگزاری فارس https://www.farsnews.ir/news/14000524000910/%D8%B3%D8%B1%DB
قسمت پایانی مقاله و اعتراف به اینکه ایران همکاری های خوب و مؤثری برای تقویت طالبان علیه برای اخراج آمریکا از افغانستان داشته 👇👇:
همه میدانند که در طول 20 سال گذشته، «اخراج آمریکا از منطقه» سیاست ثابت جمهوری اسلامی ایران بوده و همواره بر آن پافشاری داشته و در مورد جزئیات آن برنامهریزی کرده و این جزئیات را به اجرا درآورده است. ایران طبعاً برای اخراج آمریکا از یک کشور، نیازی به وارد کردن نیروی نظامی ندارد، زیرا هزاران نیرو و دهها سازمان در منطقه وجود دارند که در مسئله اخراج آمریکا با جمهوری اسلامی همنظرند.
گروههای ضدآمریکایی در افغانستان در یک تراز نبودند. «طالبان» مهمترین جریانی بود که به دلیل انگیزههای دینی و اعتقاد جدی به مبارزه با آمریکا و نیز برخورداری از شبکه گستردهای از هواداران میتوانست به راهبرد اخراج آمریکا از منطقه کمک کند. از این رو کار با طالبان مورد توجه ایران قرار گرفت. البته طالبان هم خواهان کار با ایران بود؛ زیرا میدانست در اطراف مرزهای افغانستان کشور دیگری که بهطور جدی در صدد اخراج آمریکا باشد، وجود ندارد. تجربه هم نشان داد که دو طرف میتوانند روی یکدیگر حساب باز کنند. این همکاری در عین حال تغییرات مهمی را در روش و نگاه طالبان موجب شد و بهمرور از تفکر طایفهگری به سمت نگاهی ملیتر و سعهصدر بیشتر سوق پیدا کرد. آمریکا بهشدت از همکاری طالبان با ایران ناراحت است، چون میترسد همگرایی این دو به بروز شکاف جدی در استراتژی تقابل اهل سنت علیه جمهوری اسلامی منجر شود و گروههای اهل سنت دیگر در دنیا را به همکاری با ایران ترغیب کند. از نظر واشنگتن این همکاری ممکن است پروژه اسلامهراسی، شیعههراسی و ایرانهراسی را از بین ببرد و یا بهطور جدی از آثار آن بکاهد.
@ejtehadjame
306716417_-225589.mp3
10.83M
😭 امید خیمه ها 😭
🎼 تموم دنیا روضه خونه 😭
اشکام میریزه دونه دونه 😭
بهونه ی گریه هام امشب 😭
عموی صاحب الزمونه 😭
🎙 با صدای حاج محمود کریمی
#ویژه_تاسوعا
#محرم
#آجرک_الله_یا_بقیه_الله
#بحقزینباللهمعجللولیکالفرج
┄🌼💠🌷💠🦋💠🌸💠🌼═┄
روضه خانگی - حضرت عباس(ع) - 698.mp3
12.86M
🎙باب الحوائج حرم ابوالفضل...
🔻روضه #حضرت_عباس(ع)
⏱ #بیش_از_ده_دقیقه | 16:21
👤استاد #میرزامحمدی
#نهم_محرم
🏴شبعاشورا،شبدعاوعبادت
🏴درپی درخواست حضرت/۳
💠رهبرانقلاب
‼️در کتابهای مقتل نقل شده، در روز عاشورا، درآخرین لحظات هم امام حسین لبهای خشک و تشنه اش به هم میخورد و مناجات میكرد و با خدا حرف میزد، وقتی آن حضرت روی زمین افتاده بود و لحظاتی بیش از زندگی آن حضرت باقی نمانده بود، چند نفر هجوم آوردند؛ هر کدام میخواستند زودتر سر مبارک ابی عبدالله را از بدن قطع کنند و جایزه این کار را از اربابانشان بگیرند. شنیدند که حسین بن علی در آن لحظات آخر با خدای متعال حرف میزند پروردگارا! تو بزرگی، مقام کبریای تو بالاست، من بنده کوچک تو هستم؛ تو بر هر کاری که اراده کنی، قادری. خدایا! بر قضای تو، بر تقدیر تو، من صبر میكنم و تحمل میكنم و در راه دین تو مقاومت میكنم؛ ببینید چه حال معنوی و چه لحظه باشكوهی است آن لحظه ای که انسان با خدای متعال در چنین وضعی حرف میزند. این ندای قلب امام حسین است که در آن لحظات آخر بر زبانش جاری میشود؛ و این درسی است برای ما. دعا در تمام مراحل زندگی درس حسین بن علی است! ۶۴/۷/۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
@ejtehadjame
🏴زیارتنامه عباس(ع)
‼️قتل الله امة قتلکم بالایدی و الالسن؛ (خدا بکشد امتی را که شما را با دست و زبان کشتند)
💠رهبرانقلاب
‼️من کلام لنبی(ص): ألبلاء مُوَکّل بالمنطق. منطق یعنی سخن گفتن، معنای این جمله اینستکه بسیاری از بلاهای زندگی، مثل اختلافات، فسادهای اخلاقی و سیاسی، متوقف به حرف زدن ما و شما است، اگر حرفی بزنیم که این حرف با موازین منطق الهی سازگار نباشد. مثل غیبت، شایعه پراکنی، دروغ، افترا و یا حرف بیجا باشد؛ مثل حرفی که دروغ و افترا و غیبت هم نیست، اما بیجاست. آدم نباید همه حرفهایی که میداند را در همه جا به زبان بیاورد چراکه گاهی این جور حرفی موجب میشود، بلا یا مفسدهای به وجود آید. باید مواظب حرف زدنمان باشیم، در این دوره که وسایل ارتباط جمعی گسترش پیدا کرده، این معنا اهمیت مضاعفی پیدا میکند. هر حرفی را نباید زد، هر حرفی را در هر موقعیتی نباید زد، ولو اینکه آن حرف فی نفسه دارای جنبه حرمتی هم نباشد، نه غیبت است، نه کذب است، راست هم هست، اما نباید گفت بخصوص با این وضعی که امروز در دنیای ارتباطات وجود دارد، خب، دو نفر آدم مینشینند و با هم حرف میزنند، چنانچه این حرف بین خود این دونفر باشد شاید محذوری بوجود نیاید، اما مثلا دو نفر از چیزی گلهمندند و به مسئلهای انتقاد دارند، اشکالی هم ندارد، اما امروز با این وسایل الکترونیکی و اینترنتی، همین حرف دو نفره امکان این را پیدا میکند که در سطح وسیعی منتشر شود و مستمعین زیادی پیدا میکند، خب این خیلی مراقب لازم دارد. چه میگوییم، به که میگوییم، کجا میگوییم، چه جور میگوییم!؟ "البلاء موکل بالمنطق" سال۱۳۹۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
زیارتناحیهمقدسه۩میرباقری.mp3
41.59M
💠 زیارت ناحیه مقدسه
🎙 با صدای آیت الله میرباقری
😭 درد دل ها و ناله های جانسوز آقا صاحب الزمان (عجل الله) در وصف جد غریبش امام حسین (علیه السلام)
@ejtehadjame
* #امام_حسین
🔺حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
@ejtehadjame
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 روضهی جانسوز #وداع امام حسین علیهالسلام از زبان رهبر انقلاب
🆔 @sireh_agha
4_5773754012373354157.pdf
906.1K
بررسی ریشه ای تحولات منطقه خاورمیانه.
تحلیل ریشه های انقلاب مصر و بیداری اسلامی و سیر صعود و نزول آن.
تحلیل جایگاه اتحادیه عرب و مجموعه ها و پیمان نامه های کشورهای عربی و وضعیت فعلی آن.
این مصاحبه طولانی با دکتر سعدالله زارعی، کارشناس برجسته مسائل خاورمیانه در سال 98 انجام گرفته. و حاوی نکات بسیار دقیق و مفیدی درباره نقش و جایگاه ایران و وضعیت جبهه مقاومت و جبهه طرفداران آمریکا در منطقه است.
*حتماً بخوانید.
@ejtehadjame
صلی الله علی الباکین علی الحسین علیه السلام:
*🏴🚩تقویم عاشورا 🏴🚩*
طبق محاسبه مرحوم دکتر احمد بیرشک در «گاهشماری ایرانی»، واقعه کربلا به حساب گاهشماری شمسی ۲۱ مهر سال ۵۹ هجري شمسی میشود.
تاریخ شمسی هم مثل قمری نیست که تغییر کند. موقعیت زمین نسبت به خورشید ثابت است و میشود با در آوردن اوقات شرعی شهر کربلا در این تاریخ، حرفهای مقتلنویسان را به ساعت و دقیقه برگرداند.
*روز عاشورا چگونه گذشت؟*
در این تحقیق علمی، اوقات شرعی روز ۲۱ مهر به افق کربلا (که در طول قرون حداکثر ۳-+ دقیقه اختلاف میتواند داشته باشد) را استخراج کردهایم و روایات مقتلنگارها را با این ساعتها تنظیم کردهایم.
*۵:۴۷ اذان صبح*
امام(ع) بعداز نماز صبح، برای اصحابش سخنرانی کرد. آنها را به صبر و جهاد دعوت کرد و بعد دعا خواند: «اللهم انت ثقتی فی کل کرب...
خدایا تو پشتیبان من هستی در هر پیشامد ناگواری»
طرف مقابل نيز نماز را به امامت عمر سعد خواند و بعداز نماز صبح، به آرایش سپاه و استقرار نیرو مشغول شدند.
*حدود ساعت ۶:۰۰*
امام حسین(ع) دستور دادند تا اطراف خیمهها خندق بکنند و آن را با خار بوته ها پر کنند تا بعد آن را آتش بزنند و مانع از حمله سپاه از پشت سر بشوند.
*طلوع آفتاب*
کمی بعد از طلوع آفتاب، امام(ع) سوار بر شتری شد تا بهتر دیده شود. رو به روی سپاه کوفه رفت و با صدای بلند برای آنها خطبهای خواند. صفات و فضایل خودش، پدر و برادرش را یادآوری فرمودند و اینکه کوفیان به امام(ع) نامه نوشتهاند. حتی چند نفر از سران سپاه کوفه را مخاطب قرار داد و از حجّار بن ابجر و شبث ربعی پرسید که مگر آنها او را دعوت نکردهاند؟
آنها انکار کردند!
امام(ع) نامههایشان را به طرف آنها پرتاب و خدا را شکر کرد که حجت را بر آنها تمام کردهاست.
یکی از سران جبههی مقابل، از امام(ع) پرسید: چرا حکم ابن زیاد را نمیپذیرد و آنها را از جنگ مقابله با پسر پیامبر(ص) نمیرهاند؟
اینجا بود که امام(ع)، آن جمله معروفشان را فرمودند:
«أَلَا وَإنَّ الدَّعِيَّ ابْنَ الدَّعِيِّ قَدْ رَكَزَ بَيْنَ اثْنَتَيْنِ: بَيْنَ السِّلَّه وَالذِّلَّه؛ وَهَيْهَاتَ مِنَّا الذِّلَّه...
فرد پستی که پسر فرد پست دیگری است، من را بین کشته شدن و قبول شدن و قبول ذلت مجبور کرده! ذلت از ما دور است.»
سخنرانی امام(ع) حدوداً نیم ساعت طول کشیدهاست.
*حدود ساعت ۸:۰۰*
بعد از سخنرانی امام(ع)، چند نفر از اصحاب آن حضرت، به روایتی بُرَیر که «سید القرآء» (آقای قرآن خوانهای کوفه بود _ الفتوح) و به روایتی زهیر (تاریخ یعقوبی و طبری) خطاب به کوفیان، سخنان مشابهی گفتند.
بعداز سخنان زهیر و بریر، امام فریاد معروف «هل من ناصر ینصرنی» را سر دادند.
چند نفری دچار تردید شدند! از جمله حُر و فرد دیگری به نام ابوالشعثا و دو برادر که در گذشته عضو خوارج بودند.
بعید نیست که کسان دیگری هم با دیدن شدت گرفتن احتمال جنگ، از سپاه کوفه فرار کرده باشند.
*حدود ساعت ۹:۰۰*
روز به وقت چاشت رسیده بود که شمر به عمر سعد پرخاش کرد که چرا این قدر تعلل میکند؟ عمر سعد عاقبت رضایت به شروع جنگ داد.
اولین تیر را به سمت سپاه امام(ع) رها کرد و خطاب به لشگریانش فریاد زد:
«نزد عبیدالله، شهادت بدهید که من اولین تیر را رها کردم.»
بعداز انداختن تیر توسط عمر سعد، کماندارهای لشکر کوفه همگی با هم شروع به تیراندازی کردند. امام به یارانش فرمودند:
«اینها نماینده این قوم هستند. برای مرگی که چارهای جز پذیرش آن نیست، آماده شوید.»
چند نفر از سپاه امام در این تیر باران کشته شدند. (تعداد دقیق را نمیدانیم. تعداد کشتگان تیراندازی با تعداد کشتگان حمله اول ۵۰ نفر ذکر شدهاست.)
#قسمت_اول
@ejtehadjame
*حدود ساعت ۱۰:۰۰*
بعد از تیراندازی، «یسار»، غلام «زیاد بن ابیه» و «سالم» غلام عبیدالله ابن زیاد از لشکر کوفه برای نبرد تن به تن، در ابتدای جنگ بیرون آمدند. عبدالله بن عمیر اجازه نبرد خواست. امام حسین(ع) نگاهی به او کرد و فرمود:
«به گمانم حریف کشندهای باشی» عبدالله آن دو نفر را کشت. البته انگشتان دست چپش قطع شد.
بعد از این نبرد تن به تن، حمله سراسری سپاه کوفه شروع شد. ابتدا حجار به جناح راست سپاه امام حسین(ع) حمله کرد اما حبیب و یارانش در برابر او ایستادگی کردند. زانو به زمین زدند و با نیزهها حمله را دفع کردند.
همزمان شمر به جناح چپ سپاه امام(ع) حمله برد. زهیر و یارانش به جنگ مهاجمین رفتند. خود شمر در این حمله زخم برداشت.
بعد از عقبنشینی هر دو جناح کوفی، عمر سعد ۵۰۰ تیرانداز فرستاد که دوباره سپاه امام(ع) را تیرباران کردند که آن حملات، علاوه بر از پا درآمدن هر ۲۳ اسب لشکریان امام(ع)، تعدادی دیگر از اصحاب شهید شدند. الفتوح، آن نفرات را ۵۰ نفر و ابن شهرآشوب ۳۸ نفر ذکر کردهاست.
اولین شهید، ابوالشعثا بود و ۸ تیر انداخت که ۵ نفر از دشمن را کشت.
امام(ع) او را دعا کرد.
گروهی از سپاه شمر خواستند از پشت سر به امام(ع)حمله کنند. زهیر و ۱۰ نفر به آنها حمله کردند.
*حدود ساعت ۱۱:۰۰*
بعداز این حملات، امام(ع) دستور تک تک به میدان رفتن را به یاران داد.
اصحاب با هم قرار گذاشتند تا زندهاند نگذارند که کسی از بنیهاشم به میدان برود.
انگار برای شهادت با هم مسابقه داشتند.
بعضی «در مقابل نگاه امام(ع)» شهید شدند.
یکی از اولین کسانی که کشته شد، پیرمرد زاهد، جناب بریر بود. مسلم بن عوسجه بعد از او کشته شد. حبیب بر سر بالین او رفت و گفت کاش میتوانستم وصیتهای تو را اجرا کنم.
مسلم با دست امام حسین(ع) را نشان داد و گفت: «وصیت من این مرد است».
یک بار، هفت نفر از اصحاب امام(ع) در محاصره واقع شدند، حضرت عباس(ع) محاصره آنها را شکست و نجاتشان داد.
*اذان ظهر*
حبیب بن مظاهر موقع اذان ظهر شهید شد.
چون که نوشتهاند، امام(ع) خطاب به اصحاب فرمودند:
یکی برود با عمر سعد مذاکره بکند و بخواهد برای نماز ظهر جنگ را متوقف کنیم.
یکی از لشکر کوفه صدا زد: «نماز شما قبول نمیشود.» حبیب به او گفت: «ای حمار! فکر میکنی نماز شما قبول میشود و نماز پسر پیامبر(ص) قبول نمیشود؟» به جنگ او رفت اما از سپاه کوفی به کمکش آمدند و حبیب کشته شد.
امام(ع) از شهادت حبیب متأثر شد و برای اولین بار در روز عاشورا گریست. رو به آسمان کرد و گفت: «خدایا رفتن جان خودم و دوستانم را به حساب تو میگذارم.»
امام(ع) نماز را شکسته و به قاعده «نماز خوف» خواند. گروهی از اصحاب به امام(ع) اقتدا کردند و بقیه به جنگ پرداختند. زهیر و سعید بن عبدالله حنفی خودشان را سپر امام کردند.
نوشته اند سعید بن عبدالله ۱۳ تیر و نیزه خورد و به شهادت رسید. در آخرین نفس از امام پرسید: «آیا وفا کردم؟»
*حدود ساعت ۱۳:۰۰*
۳۰ نفر از اصحاب امام(ع) تا وقت نماز زنده بودند و بعد از این ساعت شهید شدند.
بعد از کشته شدن اصحاب، نوبت به بنی هاشم رسید. اولین نفر، حضرت علی اکبر(س) بود.
البته الفتوح، عبدالله بن مسلم بن عقیل را اولین شهید بنی هاشم خواندهاست. این عبدالله بن مسلم، به طرز ناجوانمردانهای شهید شد. شهادت او بر جوانان بنی هاشم گران آمد. دسته جمعی سوار شدند و به دشمن حمله بردند. امام آنها را آرام کرد و فرمود:
«ای پسرعموهای من، بر مرگ صبر کنید. به خدا پس از این هیچ خواری و ذلتی نخواهید دید.»
*حدود ساعت ۱۴:۰۰*
عاقبت امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) تنها ماندند.
عباس(ع) اجازه میدان خواست، اما امام(ع) او را مأمور رساندن آب به خیمهها کرد. دشمن بین دو برادر فاصله انداخت. عباس(ع) دلاور در حالیکه با شجاعت تمام سعی در آوردن مشک آب برای زنان و کودکان داشت، در محاصره دشمن دو دستش قطع شده و با عمودی آهنین بر سرش زدند که از اسب بر زمین افتاد. اباعبدلله(ع) سراسیمه خود را بر پیکر قطعه قطعه برادر رساند. دشمن کمی به عقب رفت. امام(ع) برای دومین بار، بعداز مرگ برادر عزیزش، گریه کرد و فرمود:
«اکنون دیگر پشتم شکست.»
#قسمت_دوم
@ejtehadjame