eitaa logo
پله پله تا اجتهاد جامع
342 دنبال‌کننده
975 عکس
199 ویدیو
255 فایل
پاسخگویی به سؤالات طلاب از دوران قبل ورود به حوزه تا پایان طلبگی،و ارائه یک نظام جامع علمی برای دستیابی به اجتهاد جامع ارتباط با ادمین @Elahi_alafv
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 نامه منتشر نشده مرحوم آیت الله ناصری به تولیت آستان قدس رضوی در جواب درخواست دستورالعمل سلوکی و تهذیبی
بالاترین سند برای امامزادگان انتساب آن ها به ۱۴ معصوم است. افرادی که در برخی مسائل تشکیک می کنند این نکته را بدانند این تشکیک ها همیشه بوده است. مگر در ولادت امام زمان تشکیک نکردند و نمیکنند، مگر برای اینکه بدانند امام دروغ نمی گوید برای تشخیص امام قیافه شناس نیاوردند؟! مگرحرف قیافه شناس را بر حرف معصوم برتری نداشت!! کتاب مشهور لهوف نوشته محدّث و مورّخ جلیل القدر، آیة الله سیدبن طاووس (متوفّای 664 ه-. ق) است که اطلاع و احاطه بسیار او به متون حدیثی و تاریخی اسلام و شیعه، ممتاز و چشمگیر است. سید می نویسد: حضرت سیّدالشهداء علیه السلام زمانی که اشعار معروف «یا دهر اُفّ لک من خلیل...» را ایراد فرمود و زینب و اهل حرم علیهنّ السلام فریاد به گریه و ناله برداشتند، حضرت آنان را امر به صبرکرده و فرمود: «یا اختاه یا امّ کلثوم، و أنتِ یا زینب، و أنتِ یا رقیّة، و أنتِ یا فاطمة، و أنتِ یا رباب، اُنْظُرْنَ إذا أنا قُتِلْتُ فلا تشققن علی جَیْبا و لا تخمشن علیّ وجها ولا تقلن علی هجرا.» " یعنی خواهرم ام کلثوم، و تو ای زینب، و تو ای رقیّه، و تو ای فاطمه، و تو ای رباب، زمانی که من به قتل رسیدم در مرگم گریبان چاک نزنید و روی نخراشید و کلامی ناروا (که با رضا به قضای الهی ناسازگار است) بر زبان نرانید. مطابق این نقل، نام حضرت رقیّه بر زبان امام حسین علیه السلام در کربلا جاری شده است. مؤیّد این نقل، مطلبی است که عالم سنی، سلیمان بن ابراهیم قندوزی حنفی ، متوفّای 1294ه-. در کتاب ینابیع المودّة ص 333-335 به نقل از مقتل مسمّی به ابومخنف آورده است.مقتل منسوب به ابومخنف مطابق نقل قندوزی (ینابیع المودّة: ص 346 و احقاق الحق:11/633) پس از شرح کیفیّت شهادت طفل شش ماهه می گوید: ثُم نادی: یا اُم کُلثومَ، وَ یا سَکینةُ، و یا رقیة، وَ یا عاتِکَةُ وَیا زینب؛ یا أهلَ بَیتی علیکنّ مِنّی السَّلامُ»: «آنگاه فریاد برآورد: ای اُمّکلثوم، ای سکینه، ای رقیّه، ای عاتکه، ای زینب، ای اهل بیت من، من نیز رفتم، خداحافظ».  سیف بن عَمیره نخعی کوفی، از اصحاب بزرگوار امام صادق و امام کاظم علیهماالسلام و از راویان برجسته و مشهور شیعه است که رجال شناسان بزرگی چون شیخ طوسی (در فهرست)، نجاشی (در رجال)، علامه حلّی (در خلاصه الا قوال)، ابن داود (در رجال)، و علامه مجلسی (در وجیزه) به سندیت قطعی او تصریح کرده اند. سیف بن عمیره، در رثای سالار شهیدان علیه السلام چکامه بلند و پرسوزی دارد که با مطلع: جلّ المصائب بمن أصبنا فاعذری یا هذه، و عن الملامة فاقصری آغاز می شود، که حقیقتا سوخته و سوزانده است. نکته قابل توجّه در ربط با بحث ما، ابیات زیر از قصیده سیف می باشد که در آن دوبار از حضرت رقیّه(س) یاد کرده است: و سکینه عنها السکینه فارقت لما ابتدیت بفرقة و تغیّر و رقیّة رقّ الحسود لضعفها و غدا لیعذرها الّذی لم یعذر و لاُمّ کلثوم یجد جدیدها لثم عقیب دموعها لم یکرر لم إنسها وسکینة و رقیة عبدالوهّاب بن احمد شافعی مصری، مشهور به شعرانی (متوفّی به سال 397 ق)، در کتاب المنن، باب دهم، نقل می کند:   نزدیک مسجد جامع دمشق، بقعه و مرقدی وجود دارد که به مرقد حضرت رقیّه علیهاالسلام دختر امام حسین علیه السلام معروف است. بر روی سنگی واقع در درگاه این مرقد، چنین نوشته است: هذَا البَیْتُ بُقْعَةٌ شُرِّفَتْ بِآلِ النّبِیّ صلی الله علیه و آله و سلم وَ بِنْتُ الحُسَیْنِ الشَّهید، رُقَیَّة علیهاالسلام (این خانه مکانی است که به ورود آل پیامبر صلی الله علیه و آله سلم و دختر امام حسین علیه السلام، حضرت رقیّه علیهاالسلام شرافت یافته است). طبق نقل علی بن ابی القاسم بیهقی«لباب الأنساب و الألقاب» این کتاب تألیف ابوالحسن علی بن ابی القاسم بن زید بیهقی مشهور به ابن فندق است که متوفای سال ۵۶۵ ق می باشد. وی در مورد فرزندان امام حسین علیه السلام می نویسد: «الطبقه السابعه الحسینیه و… أما الحسینیه فهُم من أولاد الحسین بن علی و لم یبق من أولاده إلا زین العابدین و فاطمه و سکینه و رقیّه» «از فرزندان امام حسین علیه السلام جز حضرت زین العابدین و فاطمه و سکینه و رقیه علیهم السلام باقی نمانده است.»
آیت‌الله صافی گلپایگانی: برپائی مجلس میلاد ائمه علیهم السلام بسیار خوب و مناسب است اما چون هفتم صفر بنا بر بعضی اقوال مصادف با سالروز شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام می‌باشد و از طرفی تمام ماه محرم و صفر ماه‌های حزن آل الله و کاروان داغدار و مصیبت زده حضرت سیدالشهداء علیه السلام است، سزاوار است در این دوماه مجلس روضه و عزا برپا نموده و از مجالس جشن و سرور جدا اجتناب نمود. آیت‌الله میرزا جواد تبریزی: محرم و صفر ماه‌های حزن بر سیدالشهداء و خاندان اهل بیت علیهم السلام می‌باشد و باید به مجالس عزاداری روضه خوانی بگذرد، والله العالم. آیت‌الله فاضل لنکرانی: در این که باید یک روز اختصاص به حضرت امام مجتبی علیه السلام داشته باشد، تردیدی نیست و با توجه به اینکه روز 28 صفر روز رحلت خاتم الانبیا (صلی الله علیه و آله) هم هست و بدین لحاظ شهادت سبط اکبر علیه السلام تحت الشعاع قرار می گیرد، لذا خوب است که روز هفتم صفر را به این عنوان اختصاص دهند که (( مشهور )) هم همین است. آیت‌الله بهجت: مناسب است در جمع بین دو قول (مشهور) در روز هفتم صفر به شهادت سبط اکبر امام مجتبی (علیه الاف التحیة والثناء) و تولد امام موسی کاظم علیه السلام ترتیب مجالس برای هر دو امام بزرگوار داده شود؛ به این صورت که مصائب امام دوم (علیه السلام) و مناقب امام هفتم (علیه السلام) را متذکر و یادآور باشند و همین احتیاط حاصل می‌شود؛ والسلام. آیت‌الله شبیری زنجانی: عزاداری روز هفتم ماه صفر به عنوان سوگواری سبط (علیه السلام) و تعطیل بازار که سنت شیعیان بوده از شعائر دینی است که باید محفوظ بماند و با ذکر مناقب امام هفتم (علیه السلام) منافات ندارد. آیت‌الله مکارم شیرازی: البته نظر مشهور طبق آنچه مرحوم کلینی در کافی آورده این است که شهادت آن حضرت در آخر ماه صفر است، ولی با توجه به روایت دیگری که مربوط به هفتم ماه صفر است، سزاوار است نسبت به آن روز نیز احترام رعایت شود. آیت‌الله وحید خراسانی: به آنچه فقیه محقق، مؤسس حوزه علمیه فرموده‌اند، باید عمل شود. آیت‌الله سیستانی: بزرگداشت شهادت سبط اکبر امام حسن مجتبی علیه السلام و ترتیب مجالسی برای آن حضرت و ذکر مصائب و یادآوری مناقب آن امام از مصادیق تعظیم شعائر است؛ «و من یعظم شعائرالله فانها من تقوی القلوب».
* ‍ 🔻متأسفانه حالاتي كه براي بعضی از عرفا نقل شده، حالاتي است كه اگر اينها يك کم بزرگتر بودند این حالات و صحبتها را نداشتند. 🔸مثل صحبت های منصور حلاّج [كه نقل شده گفته بود: لیس فی جبتی الا الله. یعنی در لباس من جز خدا نیست] شما نگاه كنيد از اهل بيت عليهم‏ السلام اينطور صحبت ها شنيده نشده است اما برخی از اين ها خودشان، خودشان را پیوسته بالا مي‏ برند؛ معلوم نيست نظر حق تعالي در موردشان چيست. 🔹شما سیره رسول خدا صلی الله علیه و آله را ببینید. خود حضرت مرتب انكسار، شكستگي، ذلّت و عبوديت از خود بروز می دهند و در مقابل حق تعالي پیوسته ایشان را بزرگ مي‏كند؛ تعديل را اينطور ايجاد مي‏كنند. 🔸بيشتر عرفایی هم که این حالات را داشتند از اهل سنت هستند كه پيوند با اهل بيت علیهم السلام نخورده‏ اند. اگر انسان يك دوره با اهل بيت پيوند بخورد مي‏ بيند كه جایی برای اینگونه اظهار وجود کردن و چنین نظراتی دادن نیست. چرا كه آن بزرگواران براي انسانيت آخرين حدّ الگويي هستند كه به اعتدال رفته‏ اند. 🔹منتهي آنها به استاد خودشان نگاه مي‏كنند که آنها هم مشکلاتی دارند لذا در بینشان از اين افراط و تفريط‏ ها زياد پيش مي‏ آيد. فقط سير اهل بيت است كه مسیری معتدل ارائه مي‏دهد. گاهي كوچكي انسان‏ ها باعث مي‏شود كه حرف‏ هاي بزرگ مي‏زنند. 🔸شما نگاه كنيد برای علماي شيعه در يك فصل‏ هايي امكانات خوبي فراهم بود كه هر چه مي‏خواستند بگويند می توانستند بگویند ولي چون كه پيرو اهل بيت بودند از خيلي از گمراهی ها محفوظ بودند. اين مخصوص به علماي شيعه است كه دچار ابتلائات و بدعت های بزرگ نمي‏شوند چون كه الگوهايشان کامل، بی نقص و معتدل هستند. ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
طالقانی: سلبریتی ایرانی محافظ می‌گیرد که دست هوادار به او نخورد، حالا دلسوز همان هوادار است! https://b2n.ir/t81067 جایگزینی تدریجی مرجعیت سلبریتی ها در سبک زندگی جامعه به جای مرجعیت تقلید علما @ejtehadjame
دنیای مجازی و ارتباط لسانی‌ای که مدیریتش دست غرب است، ولو به شما اجازه حضور هم بدهد، مادامی که مدیریتش در دست آن‌هاست، محیط نجوای شیطان است،سیر سوره حجرات را ببینید: اگر به دستگاه خبرسازی آنها که نبأ فاسق است، گوش فرا دادی، اقتتال و درگیری و سوء‌ظن و تنابز بِالاَلقاب و تجسس و بدگویی و غیبت ایجاد می‌کند. اگر به این نبأ فاسق گوش بدهی، چنین اتفاقاتی می‌افتد. امت مؤمن اگر می‌خواهد بر رقیب پیروز بشود باید بر دستگاه نبأ و خبرش غلبه کند که حالا امروز مدرن شده و بر اهرم امپراتوری‌های رسانه‌ای سوار شده است.
طرفداران حجاب اختیاری به کجا می‌روند؟ | خبرگزاری فارس https://b2n.ir/w36142 یادداشتی اجتهادی از آیت الله محسن حیدری نماینده خبرگان رهبری در استان خوزستان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ تصویری به مناسبت ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🔹ما با اهل سنت هیچ مخالفتی نداریم، مگر عوامل خارجیه جدا بکنند! 🔹 وعلی‌هذا، به‌حسب ظاهر ما راه واضحی داریم با صَفح[وترک اختلاف] با اهل سنت! ⚠️ غلط است و ترویج از خارجی‌هاست که ماها را بجنگانند و همچنین می‌توانند حنفی را بر علیه مالکی بجنگانند. و همچنین هم واقع شده در بغداد نزاعی شده است، نوشته‌اند که بین خود همین مذاهب اربعه، اصلاً بعضی با بعضی جنگ شده است. کما اینکه همین را هم «ابن اثیر» نوشته که در حله و اطراف، بین دو طایفه از شیعه جنگ شد. او می‌گوید: تعجب این است که کِلتَا الطائِفَتَین [هردو گروه]شیعه‌اند. 🔻 [لذا]جنگ انداختن یک عوامل دیگری دارد. 🔸ائمه ما [با آن‌ها] جنگ نمی‌کردند. نماز جمعه آن‌ها می‌رفتند، جنگی نداشتند با آنها. [آن‌ها] هر چه می‌خواهند بکنند، هدایت کار خداست. ✅ بالاخره خدا توفیق بدهد که ما از دستور ایشان (اهل‌بیت علیهم‌السلام) خارج نشویم و جنگ بی‌خودی راه نیاندازیم. ❇️ و [بدانیم] «التقیة دینی و دین آبائی». اگر [ائمه] تقیه نمی‌کردند چهار نفر شیعه [مثل] الان [که] از چهارصد میلیون بیشترند، نمی‌شد! تقیه کردند! ☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت قدس‌سره ✅ @bahjat_ir
🎥 کلیپ تصویری به مناسبت ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🔹ما با اهل سنت هیچ مخالفتی نداریم، مگر عوامل خارجیه جدا بکنند! 🔹 وعلی‌هذا، به‌حسب ظاهر ما راه واضحی داریم با صَفح[وترک اختلاف] با اهل سنت! ⚠️ غلط است و ترویج از خارجی‌هاست که ماها را بجنگانند و همچنین می‌توانند حنفی را بر علیه مالکی بجنگانند. و همچنین هم واقع شده در بغداد نزاعی شده است، نوشته‌اند که بین خود همین مذاهب اربعه، اصلاً بعضی با بعضی جنگ شده است. کما اینکه همین را هم «ابن اثیر» نوشته که در حله و اطراف، بین دو طایفه از شیعه جنگ شد. او می‌گوید: تعجب این است که کِلتَا الطائِفَتَین [هردو گروه]شیعه‌اند. 🔻 [لذا]جنگ انداختن یک عوامل دیگری دارد. 🔸ائمه ما [با آن‌ها] جنگ نمی‌کردند. نماز جمعه آن‌ها می‌رفتند، جنگی نداشتند با آنها. [آن‌ها] هر چه می‌خواهند بکنند، هدایت کار خداست. ✅ بالاخره خدا توفیق بدهد که ما از دستور ایشان (اهل‌بیت علیهم‌السلام) خارج نشویم و جنگ بی‌خودی راه نیاندازیم. ❇️ و [بدانیم] «التقیة دینی و دین آبائی». اگر [ائمه] تقیه نمی‌کردند چهار نفر شیعه [مثل] الان [که] از چهارصد میلیون بیشترند، نمی‌شد! تقیه کردند! ✳️ بیان حق، برهان، گفتن بدون سب و طعن و رد، مانعی ندارد و لذا در همان مجلسی که بین صحابه [در اینکه] آیا قلم و دوات بیاورید یا نیاورید مخالفت (اختلاف) شد، در همان مجلس کسی به آن‌هایی که این حزب را تشکیل می‌دادند‌ نگفت شما الان کافر شدید [یا] الان نجس العین شدید. آن‌ها هم تقیه کردند. 🔸خدا توفیق بدهد که از دستوراتشان خارج نشویم و عامل بشویم، فقط و فقط با براهین، بدون سب و طعن و شتم و لعن. با براهین اقامه حق کنیم، و لکن [به‌طوری که] محفوظ باشد. هر کسی برود، با هر کسی می‌خواهد نماز بخواند از هر کسی می‌خواهد مساله سؤال بکند. ☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت قدس‌سره ✅ @bahjat_ir
💢 به دروغ تبلیغ کردند که شیعه انگلیسی یعنی شیعه‌ی ساکن انگلیس/ شیعه انگلیسی ممکن است در کشور اسلامی باشد اما مثل انگلیس دعوا درست میکند / شیعه انگلیسی یعنی شیعه‌ی دعوادرست‌کن 🔻 رهبر انقلاب، صبح امروز: آن چیزی که امروز بیش از همه باید روی آن تکیه کنیم مسئله‌ِی مذهبی است؛ شیعه و سنّی. نباید بگذاریم اختلاف عقیده و اختلاف مذهبی به تنازع کشیده بشود. یک چیزهایی است که تنازع ایجاد میکند، باید به طور جدّ مانع بشویم. حالا سیاستمداران آمریکایی و انگلیسی هم در محافل خودشان وارد بحث شیعه و سنّی شدند، این خیلی چیز خطرناکی است. 🔹 اینهایی که ضدّ اسلامند؛ نه با شیعه خوبند نه با سنّی. اینها وارد بحث شدند. بنده یک وقت گفتم شیعه‌ِی انگلیسی و سنّی آمریکایی؛ بعضی خیال کردند که ما که میگوییم شیعه‌ی انگلیسی، یعنی اینجور تبلیغ کردند به دروغ که شیعه‌ِی انگلیسی یعنی شیعه‌ای که ساکن انگلیس است، نه؛ شیعه‌ی انگلیسی ممکن است در خود کشور اسلامی باشد. منظور الهام‌گیری از انگلیس است؛ یعنی شیعه‌ی دعوا درست کن، سنّی دعوا درست کن. مثل داعش و مثل وهّابی‌ها و امثال اینها که دعوا درست میکنند. مثل تکفیری‌ها؛ اینها اسمشان مسلمان است، ممکن است متعبّد هم باشند به احکام فردی اسلامی اما در خدمت دشمن حرکت میکنند. اینکه اختلاف ایجاد میکند در خدمت دشمن است، فرقی نمیکند در هر جایگاهی باشد، در هر مقامی باشد، در هر کشوری باشد. ما به این عمیقاً اعتقاد داریم. 🔺 ما با کسانی که بعنوان طرفداری از تشیّع احساسات برادران اهل تسنّن را برانگیخته میکردند برخورد جدّی کردیم. این باید همه‌گیر بشود. باید اتّفاق نظر بوجود بیاید. البته در هر دو طرف تندروانی وجود دارند، هم در شیعه افرادی هستند که حالا یا بر اثر اعتقاداتشان یا هر چه تندروی میکنند، در سنّی‌ها هم کسانی هستند که تندروی میکنند، تندروی وجود دارد. ۱۴۰۱/۰۷/۲۲ 🏷 🆔 @rasanewsagency
🗓روزبزرگداشت‌شخص‌مبهم‌کوروش 🏳نقدوتبیین‌ناسیونالیست‌افراطی/۸ 💠رهبرانقلاب ‼️افتخاراتی که ایرانِ دوره‌ اسلامی دارد، در هیچ دوره‌ی دیگری از دوره‌های تاریخىِ ما این افتخارات وجود ندارد؛ من این را با استدلال و اثبات عرض میکنم، گسترش کشور، پیروزیهای بزرگ نظامی کشور، پیشرفتهای عظیم علمی کشور در زمینه‌های گوناگون، همه‌اش مال دوره‌های بعد از اسلام است. نه اینکه قبل از اسلام از این چیزها ندارد؛ چرا، اما نسبت به دوره اسلامی، آنها ناقص است، البته یک چیزهائی به عنوان گفته‌ها مطرح میشود، اما چیزهائی نیست که مستند باشد و کسی بتواند آنها را اثبات کند؛ اما آنچه که در دوره اسلامی واقع شده، قابل اثبات است؛ شما نگاه کنید ببینید پیشرفت نظامی و علمی و فرهنگی ایران در دوره‌ حکومت دیلمیها، سلجوقیها، صفویه و حتی در این وسط، در بخشی از دوره‌ حاکمیت مغولها در ایران. اگر کسی میخواهد از ایران و ایرانیگری حمایت کند، خب، ایران دوران اسلامی، هم مدون‌تر است، هم مستندتر است، هم قابل قبول‌تر است، هم جلوی چشم است؛ کتابش جلوی چشم است، تاریخش تدوین‌شده و روشن است. ۹۰/۶/۶ 📓حسن پیرنیا از پیشگامان تدوین تاریخ ایران باستان است! @Jahade_tabeini
🗓روزبزرگداشت‌شخص‌مبهم‌کوروش 🏳نقدوتبیین‌ناسیونالیست‌افراطی/١ 💠رهبرانقلاب ‼️ایمان به غیب، مرز جهان بینی الهی و مادی است، انسانی که ایمان به غیب دارد در نوع بینش و نوع عملش یک تفاوت محسوسی با آن انسان مادی که ایمان به غیب ندارد وجود دارد، ایمان به غیب به انسان هدف میبخشد، لذا وقتی شما ایمان به غیب نداشته باشید نمیتوانید یک هدف واقعی قبول بکنید. ممکن است شما بگوئید بسیاری از آدمهای مادی هستند که هدف هم دارند. من عرض میکنم این هدف را باید در آنجاهایی محاسبه کرد که احساسات و عادت و حاجات غلبه نکرده باشد، و لذا آنجائیکه احساسات و عادت و حاجات نباشد، آنجا تلاش یک انسان مادی متوقف میشود. البته بعضی برطبق نیاز مجبورند تلاش کنند، مادی هم اگر هست باید تلاش کند تا نیازش برطرف شود بعضیها یک احساساتی دارند، مثلاً احساسات ناسیونالیستی. این احساسات ناسیونالیستی او را وادار به تلاش فراوان میکند تا آنجا که جان خودش را هم از دست میدهد، لکن این احساسات است، بینش منطقی و عقلانی نیست! ۷۰/۷/۲۴ @Jahade_tabeini
🗓روزبزرگداشت‌شخص‌مبهم‌کوروش 🏳نقدوتبیین‌ناسیونالیست‌افراطی/۹ 💠رهبرانقلاب ‼️تخت جمشید، یک اثر معماری است؛ انسان، اثر معماری را تحسین میکند و چون متعلّق به ایرانیهاست، به آن افتخار هم میکند؛ اما این غیر از آن است که ما دلها و ذهنها و جانهای مردم را متوجّه به نقطه‌ای کنیم که در آن خبری از معنویت نیست، بلکه نشانه طاغوتیگری است! در همان ساختمانها که امروز بعد از گذشت ۲۰۰۰سال، ویران است، زمانی به مناسبت نوروز، خدا میداند که چقدر بیگناه، در مقابل تخت طاغوتهای زمان به قتل میرسیدند اینطور چیزی افتخاری ندارد. ۷۸/۱/۱ ‼️فرنگیها اصرار داشتند تخت جمشید هخامنشیها را بالا بیاورند و مطرح کنند و کوروش و داریوش را اولِ تاریخ بدانند؛ حتّی مادها را هم از خاطر برده‌اند. کار مستشرقان اروپایی در این زمینه خیلی صادقانه نبوده، لیکن حفاریها و نشانه‌های گوناگون تمدنی به ما نشان میدهد که در سرتاسر ایرانِ کنونی ما تمدنهای بسیار قدیمی که بعضی از تمدن مصر هم قدیمیتر، وجود دارد؛ تمدنهای ۷۰۰۰ساله از جمله در همدان و سیستان است، بنابراین نمیشود قاطع گفت تخت جمشید تنها دولت متمرکز یا اولین دولت متمرکز وجود داشته؛ اینها حدسیات است. آنچه مسلّم است، این است که همدان ٣هزار سال زنده بوده است؛ سه هزار سال مشغول ساختن و تولید تمدن و علم و زندگی بوده است؛ این خیلی مهم است. ۸۳/۴/۱۹ 📸حضور رئیس جمهور خامنه‌ای در پاسارگاد و تخت جمشید در دوران ریاست جمهوری @Jahade_tabeini
🗓روزبزرگداشت‌شخص‌مبهم‌کوروش 🏳نقدوتبیین‌ناسیونالیست‌افراطی/۷ 💠رئیس‌جمهور خامنه‌ای ‼️یکی از چیزهایی که از اوائل سیطره سیاسی و فرهنگی غرب همواره همچون سدی در برابر وحدت ملتهای مسلمان خودنمایی کرده است اندیشه‌ی ملی گرایی است، استعمارگرانی که وحدت بزرگ اسلامی را همچون کوهی در برابر حرکت مزورانه خود بـه سمت جهان‌گشایی میشمردند زیرکانه بر روی حس ملیت و وطن‌گرائی جغرافیائی تکیه کردند و از آن سلاح قاطعی برای تکه پاره کردن جسم امت اسلامی ساختند. من مايلم توجه شما عزیزان را به نکته‌ای جلب کنم و آن اینست که ملی‌گرایی با یک نگاه ابزار وحدت ملی است. هنگامیکه در یک کشور قومیتهای مختلف با لهجه‌های متفاوت و احیانا سنت‌ها و تاریخهای دو گونه و چندگونه و شاید مذاهب متعدد زندگی میکنند، احساس وطن‌گرائی و ملیت میتواند همچون کمربندی این مجموعه را به یکدیگر متصل سازد. اما بانگاهی دیگر ملی‌گرایی ابزاری برای تفرقه است. هنگامیکه کشورهایی با نقاط مشترک تاریخی، جغرافیائی، نژادی و غیره دست به سمت هم دراز میکنند تا از خیرات هم بهره برده و از شرور بیگانگان به یکدیگر پناه آورند، حس ملی‌گرایی و وطن‌خواهی میتواند بهانه‌ای برای ناباوری‌ها و بدبینی‌ها و بیگانگی‌ها شود. نکته‌ای که بدان اشاره کردم اینجاست که استعمار در طول زمان، ملی‌گرائی به معنای اول را در کشورهای زیر سلطه مورد بی‌اعتنائی و حتی دشمنی قرار داده، در حالیکه ملی گرایی به معنای دوم را همواره‌ تشویق و ترویج نموده است! ۶۳/۲/۱۶ @Jahade_tabeini
خاطراتی از آیت الله جوادی آملی(دام ظله) درباره برخوردهای اهانت آمیز با طلاب در زمان طاغوت: « اهانت‌هایی که معمولاً مأموران شهربانی و امنیتی آن روز، هنگام دستگیری و ممنوع‌المنبر شدن روا می‌داشتند، بسیار تلخ و ناگوار بود ... یک بار پس از حمله به مدرسه فیضیه که غارتگران رژیم، طلاب را زدند و کشتند، دستور دادند که طلاب و روحانیان را سوار اتوبوس نکنند. آن وقت در خیابان صفاییه هم سکونت داشتیم. یک روز صبح سوار اتوبوس واحد شدیم تا به حرم آمده، در درس و بحث شرکت کنیم؛ ولی پس از چند لحظه نشستن در داخل اتوبوس، دستور رسید که باید روحانیان پیاده شوند و ما را از اتوبوس پیاده کردند! برای من بسیار تلخ بود که در حوزه قم، کنار بارگاه حضرت معصومه(س) این قدر احترام نداشته باشیم و به اندازه ساده‌ترین مردم این کشور، حق نداشته باشیم که با اتوبوس سوار شویم. نیز به یاد دارم که در 29 شعبان که فردای آن اول ماه مبارک رمضان بود، حوزه تعطیل شد و امام خمینی(ره) دستور دادند، افرادی که از قم به سایر شهرها می‌روند، اعلامیه صادره از امام عظیم‌الشأن را به همراه ببرند؛ چون پیامی‌داده بودند که روشنگر بود. وقتی به حسن‌آباد در نزدیکی تهران رسیدیم، ما را که چند نفر بودیم، از اتوبوس پیاده کردند و به قم بازگرداندند و گفتند: حق رفتن ندارید! ... در آمل نیز وقتی برای مرتبه دوم مرا به شهربانی آمل احضار کردند، آن افسر نگهبان ... مرا به اطاق نگهبانی برد و گفت: می‌دانی چرا تو را به این جا آورده‌ایم؟ برای اینکه خارج از دین اسلام حرف نزنی؟! این حرف در آن روز برای من بسیار سخت بود؛ چون ظاهراً ماه مبارک رمضان بود و کسی که اهل نماز و روزه نبود و اعتقادی به احکام الهی نداشت، چنین حرف تلخی را به من می‌گفت.» منبع: کتاب مهر استاد @ejtehadjame
💢 آمریکایی‌ها در تبلیغاتشان، تسخیر لانه جاسوسی را سرآغاز چالش میان ملت ایران و آمریکا معرفی میکنند؛ دروغ میگویند / آغاز چالش بین ملت ایران و آمریکا کودتای ۲۸ مرداد سال ۳۲ است / چرا شما علیه یک دولت ملّی که با انتخاب مردم سرِ کار آمده بود کودتا کردید و سرنگونش کردید؟ / حالا سیاستمداران آمریکا با کمال ریاکاری و بی‌شرمی میگویند ما طرف‌دار ملّت ایرانیم! ✅ رهبر انقلاب، امروز در دیدار دانش‌آموزان: 🔹 من یک وقتی به آموزش و پرورش گفتم که مضامین اسناد لانه ی جاسوسی را در کتابهای درسی بیاورید، نکردند متأسفانه، نکردند. این‌ها نشان میدهد که آمریکایی‌ها در این مدتی که در ایران حضور داشتند یعنی از سال حدود مثلاً ۲۹-۲۸ و اینها چه کارهایی در ایران کردند، چه توطئه‌هایی، چه خیانتهایی انجام دادند. خب یک نکته‌ای اینجا وجود دارد در این مسئله‌ی تهاجم به سفارت آمریکا که درواقع گفتند لانه‌ی جاسوسی -که همین‌جور هم بود-، اینکه آمریکایی‌ها در اظهاراتشان، در تبلیغاتشان، در مصاحبه‌هایشان، در مصاحبه‌ای که با خود من کردند در سفر به نیویورک زمان ریاست جمهوری این حادثه را سرآغاز چالش میان ملت ایران و آمریکا معرفی میکنند. میگویند علت اینکه آمریکایی‌ها در مقابل ملت ایران ایستادند حرکتی بود که شما در سفارت انجام دادید. یعنی حمله کردید به سفارت ما و بین ما و شما اختلاف بوجود آمد، دعوا شد و دشمنی شد. دروغ میگویند مسئله این نیست. آغاز چالش بین ملت ایران و آمریکا ۲۸ مرداد سال ۳۲ است. در ۲۸ مرداد یک حکومت ملّی سر کار بود، حکومت مصدّق یک حکومت ملّی بود. مشکلش هم با غربی‌ها فقط مسئله‌ی نفت بود. نه حجت‌الاسلام بود، نه داعیه‌ی اسلام‌خواهی داشت، فقط مسئله‌ی نفت بود. نفت دست انگلیسها بود. او گفت نفت دست خودمان باشد، فقط جرمش فقط این بود. آمریکایی‌ها نشستند علیه مصدّق توطئه کردند و کودتا ایجاد کردند؛ یک کودتای عجیب و غریبی. با اینکه مصدّق با آمریکایی‌ها خوش‌بین بود، نسبت به آنها اعتماد داشت، حتّی علاقه داشت، فکر میکرد دولت آمریکا در مقابل انگلیس‌ها از او حمایت خواهند کرد. ولی اینها از پشت خنجر زدند. مصدّق و اطرافیانش و همه را دستگیر کردند. بعضی را بعدها اعدام کردند، بعضی را هم سالهای متمادی زندان کردند. 🔹 اختلاف ملّت ایران با آمریکا از روز بیست و هشت مرداد است. چرا شما علیه یک دولت ملّی که با انتخاب مردم سرِ کار آمده بود کودتا کردید و سرنگونش کردید؟ نفت را که از چنگ انگلیس‌ها درآورده بود، دادید به یک کنسرسیومی، که در آن انگلیس بود، آمریکا بود، چند دولت دیگر بودند. 🔹 این دعوای ما با آمریکایی‌ها شروعش از آن روز است. حالا سیاستمداران آمریکا با کمال ریاکاری و بی‌شرمی میگویند ما طرف‌دار ملّت ایرانیم! 🆔 @rasanewsagency
💢 نوجوان امروز برخلاف نوجوان قدیم یک عنصر بالغ و عاقل است / دشمن برای اینکه این حالت جوان ما را خنثی کند شروع میکند محتوای ذهنی برای جوان درست کردن / این حجم عظیم دروغ‌ها در شبکه‌های مجازی به خاطر این است 🔻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار دانش‌آموزان: نوجوان امروز برخلاف نوجوان قدیم یک عنصر بالغ و عاقل است؛ یک عنصر خردمند است. زمان ما این جوری نبود. 🔹 نوجوان امروزی فکر میکند تحلیل میکند تحلیل را درست می‌فهمد، نکاتی به نظرش میرسد، جوان امروزی اهل تحلیل است. 🔹 انقلاب اسلامی بود که جوان را بیدار کرد هم در دوران نهضت در آن سال آخر نهضت که جوانها آمدند در میدان به فرمان امام و هم بعد از نهضت تا امروز روز به روز جوانهای ما رشد کردند. قدرت تحلیل دارند، قدرت فهم حوادث را دارند. خب، حالا این یک حقیقتی است. این حقیقت را همچنان که ما می‌فهمیم دشمن هم می‌فهمد. 🔹 دشمن هم میفهمد که جوان امروز چشم و گوشش باز و حواسش جمع است و هوشمند است و قابل تحلیل است، چه کار میکند؟ بیکار که نمی‌ماند دشمن. دشمن برای اینکه این حالت جوان ما را خنثی کند شروع میکند محتوای ذهنی برای جوان درست کردن. این حجم عظیم دروغ‌ها در شبکه‌های مجازی به خاطر این است. این همه دروغ این همه خلاف واقع این همه حرفهای انحرافی، این همه تهمت، برای این است که برای این ذهن فعّال، محتوا درست کند دشمن. 🔺 اینکه من مدام میگویم جهاد تبیین برای این است. محتوا را قبل از اینکه دشمن محتوای غلط و انحرافی و دروغ درست کند شما محتوای دارای حقیقت و صحیح را درست کنید و انتقال بدهید به ذهن جوانها. 🆔 @rasanewsagency
🌀 روحانیت نمی‌ترسد 💠 امام خمینی قدس سره ✅ روحانیت نباید از چیزی بترسد، روحانیت نباید از عربده‌کشی‌ها، وحشیگری‌ها و غوغای مشتی رجاله و اراذل وحشت کند. ✅ علما و روحانیان باید تا آخرین قطره خون خود را در راه اسلام، در راه قرآن و در راه اعلای کلمة الله نثار کنند. 📚 صحیفه امام خمینی، ج ۱، صص ۱۵۸ و ۱۵۹ 📌 حاشیه: بذر این انقلاب با خون شهدای روحانیت آبیاری و تثبیت شد؛ تا روزی که پرچم انقلاب به دست صاحب آن حضرت حجت -ارواحنا فداه- برسد روحانیت چون کوه، استوار در صحنه است.
💢 از سر چه کسانی باید برداشت!!!؟؟؟ ‼️«اینها را باید رسوا کرد، تا اگر آبرو دارند در بین مردم رسوا شوند، ساقط شوند. اگر اینها در اجتماع ساقط نشوند امام زمان را ساقط مى‏‌کنند، اسلام را ساقط مى‏‌کنند. باید جوان‌هاى ما عمامه اینها را بردارند. عمامه این آخوندهایى که به نام فقهاى اسلام، به اسم علماء اسلام این طور مفسده در جامعه مسلمین ایجاد مى‏‌کنند باید برداشته شود. من نمى‏‌دانم جوان‌هاى ما در ایران مرده‌‏اند!؟ کجا هستند!؟ ما که بودیم این طور نبود! چرا عمامه‌هاى اینها را برنمى‏‌دارند!؟ من نمى‌‏گویم بکشند! اینها قابل کشتن نیستند، لکن عمامه از سرشان بردارند. مردم موظف هستند، جوان‌هاى غیور ما در ایران موظف هستند که نگذارند این نوع آخوندها معمم در جوامع ظاهر شوند و با عمامه در بین مردم بیایند. لازم نیست آنها را خیلى کتک بزنند! لیکن عمامه‏‌هایشان را بردارند، نگذارند معمم ظاهر شوند. این لباس شریف است، نباید بر تن هر کسى باشد.» ❤️بیانات _ بهمن ۱۳۴۸ _ نجف‌اشرف
🔹علامه حسن زاده(رحمت الله علیه): سرمایه من سلامتیِ من است، من نیازی به کسی و چیزی ندارم. 👤استاد حسن رمضانی : یک وقتی خدمت برخی مسئولان برای رسیدگی به وضع زندگی استاد حسن زاده آملی رفتیم، ایشان وقتی متوجه شدند، برآشفتند و گفتند: من نمی‌خواهم بخششی به ما برسد، من چیزی کم ندارم، سرمایهِ من چشم و دست و سلامتی من است، که می‌توانم با آن بنویسم و بخوانم و خدا را عبادت کنم، چرا محتاجِ دیگران باشم؟ من شاه و سلطانم و با داشتن این نعمت‌ها، نیازی به کسی و چیزی ندارم و چرا شما این درخواست را مطرح کردید؟
📆 | سالروز رحلت علامه طباطبایی (ره) 🔸علامه طباطبایی، حکیمی الهی، ، و فقیهی بزرگ و دانشمندی آگاه بود که اندوخته‌های فراوانی در زمینه شرق و غرب داشت. 🔹او در علومی چون: ، ، ، و سرآمد بود. آثار علمی او در زمینه‌های مختلف، هر کدام گواه صادقی بر احاطه و عظمت مقام علمی وی است. 🔸«انبوه » و «کیمیای » علاّمه آثاری گرانب‌ها و جاودانه بسان مشعلی فروزان فرا راه دانش‌پژوهان آفرید کتاب‌هایی چون: 🔹لبُ اللباب؛ سنن النّبی؛ بدایة الحکمه؛ نهایة الحکمه؛ ؛ در ؛ خلاصه تعالیم ؛ اصول فلسفه و روش رئالیسم؛ مجموعه مذاکرات با پروفسور‌ هانری کربن؛ و ... 💢 نگاهی به زندگینامه 👇 📲 wikifeqh.ir/علامه_سیدمحمدحسین_طباطبایی به بپیوندید👇 🆔 @wikifeqh