✅ مدرسه مجازی رمضانیه ✅
✍ در ماه مبارک رمضان هر روز ساعت 14 با ما همراه باشید
▫️ موضوع ارائه شده تاکنون : اندیشه سیاسی اسلام/ استاد حجت الاسلام والمسلمین ابوطالبی
🎤جلسه : 1
🎤جلسه : 2
🎤جلسه : 3
🎤جلسه : 4
🎤جلسه : 5
🎤جلسه : 6
✅ لینک شرکت در آزمون مباحث مربوط به استاد حجت الاسلام و المسلمین ابوطالبی
https://survey.porsline.ir/s/4XiChbVc
🔹 به 6 نفر از عزیزانی که پاسخ صحیح ارائه نمایند به قید قرعه 500 هزار تومان جایزه تقدیم خواهد شد
🕒 فرصت شرکت در آزمون تا ساعت ۱۴ روز ۲۹ اسفند ماه
✍ لینک مربوط به آزمون مباحث اساتید دیگر نیز بعد از بارگزاری روزانه مباحثشان در کانال تقدیم خواهد شد.
✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزههای علمیه 👇
https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
🔹واکنش حجتالاسلام صدیقی پیرامون مسائل اخیر
معروض میدارد، حوزه علمیه امام خمینی(ره) در چارچوب اساسنامه خود، سالها قبل برای تمهید ورود نوجوانان و دانش آموزان علاقمند به آموختن دروس دینی وحوزوی تصمیم به تاسیس مجموعه آموزشی و فرهنگی پیش حوزوی گرفته و برای تاسیس این مرکز اقدام به اخذ مجوزهای قانونی لازم نمود. بر همین اساس لازم بود تا موسسهای وابسته به حوزه علمیه امام خمینی تاسیس گردد و بخشی از زمین متعلق به حوزه برای ایجاد این مرکز پیش حوزوی به آن موسسه منتقل شود. بر این اساس فردی به نام آقای *** که قبلا مورد اعتماد مجموعه بوده، مسئول پیگیری و انجام امور ثبت اداری موسسه شد. اما متاسفانه فرد مذکور با سوء استفاده از اعتماد اقدام به تدوین و ثبت اساسنامه، جعل امضاء اینجانب، تسهیم سهام به آن کیفیت و بدون اطلاع تولیت، مدیر حوزه و برخی اعضا نموده و مع الاسف حتی بدون ورود و امضاء اینجانب و برخی اعضا ثبت این قضیه صورت پذیرفته است. بنابراین موسسه ثبت شده به کیفیتی که در رسانهها انتشار یافت، بدون اطلاع اینجانب ومدیریت حوزه و بر خلاف اهداف مصوب آن به ثبت رسیده است. لذا اینجانب کاظم صدیقی از جایگاه تولیت حوزه علمیه امام خمینی(ره) و به عنوان یک شهروند، بدون در نظر گرفته شدن سوابق قضایی و عناوین سیاسی اجتماعی استدعا دارم نسبت به ثبت شکایت رسمی از فرد مذکور و دیگر نقش آفرینان در این فقره، با عنوان جعل و خیانت در امانت اقدام فرموده تا ابعاد این مساله برای عموممردم عزیز ایران، خاصه مومنین روشن و شفاف شود.
✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزههای علمیه
eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀سلسبیل؛ نکات اخلاقی از علما🍀
🔷حضرت آیت الله العظمی بهجت رضوان الله علیه
🔸بالاترین ذکر همین است
📌روزهای ماه مبارک رمضان ساعت :17
🗓یکشنبه ششم ماه مبارک رمضان
#سلسبیل
#نکات_اخلاقی
#علما
✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزههای علمیه 👇
https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
🔹بیانات استاد آیت الله سیدمحمدعلی مدرسی طباطبایی پیرامون وقایع اخیر در درس خارج ایشان
بخش اول:
در مورد برخورد اخیر در درمانگاهی در قم که عنوان مقدس قرآن و عترت را دارد و پیامدهای آن، چند مطلب که عمدتا کلی است عرض می شود.
▫️ ۱- مبارزه با بی حجابی و بد حجابی در سطح کلان یک کار چند بعدی است که اقدامات جامع و علمی می طلبد و نیاز به بحث مفصل دارد.
▫️۲- بی تردید امر به معروف در مورد حجاب و غیر حجاب تکلیفی الهی است که باید همواره زنده و فعال باشد. همچنین باید از کسانی که در شرایط سخت اقدام به انجام وظیفه می کنند تشکر مضاعف کرد. البته امر به معروف شرائطی دارد که از جمله آنها شرائط اجتماعی است. خصوصا أمر به معروف در مورد حجاب در وضعیت فعلی نیازمند ظرافت و شناخت شرایط محیطی است.
▫️۳- قاعدتا هر اندازه شرایط امر به معروف بر آمر سخت تر باشد و فشار روحی آن سنگین تر أجر و پاداش آن نیز به نسبت افزون تر و خشنودی خداوند بیشتر خواهد بود.
▫️۴- یکی از مطالب علمی که در رابطه با همین قضیه مطرح شده این است که نهی از منکر مشروط به احتمال تاثیر است. اگر احتمال اثر گذاری نباشد وجوب امر به معروف منتفی می شود.
🔹اولا، ( از نظر مصداقی) شاید آمر به معروف در این ماجرا خود، احتمال تاثیر می داده و با همین احساس و بر اساس تجربه احتمالی که داشته، خود را اهل وظیفه می دانسته. روشن است امر به معروف با احتمال تاثیر همیشه همراه با تاثیر فعلی نیست؛ گاه به دلایلی بی نتیجه می ماند و یا ناخواسته و بر خلاف پیش بینی، نتیجه معکوس می دهد.
🔹ثانیا، به نظر امام راحل ره مواردی که خوف آن است که سکوت عالمان منجر به منکر شدن معروف و معروف شدن منکر شود امر به معروف مطلقا ( حتی با علم به عدم تاثیر) واجب است.
🔹ثالثا نهى از منکر زبانی و مانند آن با علم به بی اثر بودن، به خودی خود حرام نیست. حد اکثر واجب نیست. بنا بر این نمی توان فاعل آن را محکوم و خلافکار دانست ( مگر عناوین دیگری بر آن مترتب شود).
▫️۵- نکته مهمی که در همین رابطه باید به آن توجه کرد بعد اجتماعی قضیه است. شکستن علنی حرمت احکام و عادی سازی منکر در عرصه اجتماع، خود منکر تلخ دیگری است. این مهم نباید کم اهمیت تلقی شود. نهی از منکر ممکن است بر شخص مرتکب گناه اثر نگذارد، اما اگر مکرر و با توجه به شرائط نهی شود گناه، آسان و بی هزینه تلقی نمی شود و این در تقلیل گناه در سطح اجتماع موثر است. در تحریر الوسیله امام راحل ره آمده است: «لو علم او احتمل تأثير الأمر او النهى فى تقليل المعصية، لا قلعها، وجب» . هر چند ظاهرا این سخن در تقلیل فردی منکر است اما آیا ملاک آن شامل تقلیل اجتماعی گناه نمی شود؟
▫️۶- استدلال به اصل حریم خصوصی به نظر وجاهت فقهی ندارد. در متون دینی به جای حریم خصوصی از عناوین متعدد دیگری استفاده شده ( مثل افشاء سر، تجسس و...). بنا بر این باید چنین عناوینی صدق کند تا خلاف شرع انگاشته شود.
حتی اگر پذیرفته شود عکس گرفتن از یک شخص، حق شخصی عرفی آن فرد است و... باید توجه داشت ملاک شخصی بودن آن چندان قوی نیست؛ لذا با وجود مصالح دیگر از اعتبار ساقط می شود. از این رو به غیر از اماکن خصوصی در اماکن عمومی نیز ( به خاطر مصالحی) دوربین نصب می کنند. آیا شخص متجاهر به گناه و خلاف که راهی برای منع وی توسط آمر به معروف جز عکس گرفتن نباشد از این سنخ موارد به شمار نمی رود؟
▫️ ۷- نگاه به زن مکشفه بدون شهوت و ریبه بنا بر مبنای کسانی که دلالت حدیث «إذا نُهینَ لا یَنتَهین» را تمام می دانند مجاز است.
▫️۸- این مطلب که گفته می شود مُنکَر، منحصر به بدحجابی نیست، بلکه شامل بد عملی کارگزاران حکومتی و فساد اداری نیز می شود، سخنی درست و به جا است. این یک اصل مسلم و افتخار آمیز اسلام است که متصدیان و مسئولان خطا کار نیز باید امر به معروف و نهی از منکر شوند و بدین طریق ضریب سلامت و کارایی نظام افزایش یابد.
این سخن هم صحیح است که قصور و تقصیر مسئولان، در حکومت دینی، چه بسا منکر را در سطح عموم افزون کند و از طرفی کار آمران به معروف را از جهاتی مشکل و کم پشتیبان نماید. بنا بر این مسئولان در این زمینه مسئولیت مضاعف دارند.
همچنین این مطلب نیز درست است که پس زمینه اجتماعی این ناهنجاری ها باید مورد توجه بایسته و تحلیل جامع قرار گیرد.
▫️۹- همه آنچه گفته شد هرگز به معنی نفی ضرورت کار فرهنگی و اقناعی، خصوصاً در عصر ما و شرایط فعلی، نیست. هر یک به جای خود و با شرایط خود لازم است.
هر اندازه کار اقناعی بیشتر باشد دایره منکر تنگ تر، وظیفه آمران به معروف سبک تر و برخورد نهادهای حکومتی محدودتر و در یک کلام، جامعه سالم تر خواهد شد.
✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزههای علمیه
https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
بیانات استاد آیت الله سیدمحمدعلی مدرسی طباطبایی پیرامون وقایع اخیر در درس خارج ایشان
بخش دوم:
🔹 در پایان از فرصت استفاده می کنم و تشکر و تحسین خود را از حرکت متین،زيبا و هوشمندانه افراد غیور و متدین در شیراز که با پرپایی نماز جماعت و قرائت قرآن و... در برخی بوستان ها که گویا برخی به عمد آن را محل تظاهر به گناه و آلودگی در ماه مبارک کرده بودند، اعلام می کنم. حقیر پیشانی آنان را که مؤمنانه در این مراسم بر زمین عبودیت ساییدند و در همان حال امر به معروف عملی را به زیبایی به نمایش گذاشتند می بوسم. أجر عظيم مجاهدان روزی شان و مقام اقامه گران نماز ارزانی شان باد!
✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزههای علمیه
https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
📝 متن بیانات مهم استاد آیت الله سیدمحمدعلی مدرسی طباطبایی پیرامون وقایع اخیر در مورد برخورد اخیر در درمانگاهی در قم که عنوان مقدس قرآن و عترت را دارد و پیامدهای آن در درس خارج و پاسخ به برخی شبهات
🔹 قاعدتا هر اندازه شرایط امر به معروف بر آمر سخت تر باشد و فشار روحی آن سنگین تر أجر و پاداش آن نیز به نسبت افزون تر و خشنودی خداوند بیشتر خواهد بود.
🔹به نظر امام راحل ره مواردی که خوف آن است که سکوت عالمان منجر به منکر شدن معروف و معروف شدن منکر شود امر به معروف مطلقا ( حتی با علم به عدم تاثیر) واجب است.
متن کامل بیانات
بخش اول
بخش دوم
#انتشار_همگانی
✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزههای علمیه 👇
https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
🔹بیانیه دوم در زمینه امور مطرح شده درباره مؤسسه «پیروان اندیشه های قائم(عج)»
✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزههای علمیه
https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
15.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 اولین گفتگوی حجتالاسلام صدیقی پس از ماجراهای اخیر: در مجمع عمومی موسسه اعلام کردیم که تمام اموال متعلق به حوزه علمیه است
🔹هدف کسانی که این صحبتها را کردند من نیستم بلکه اعتقادات مردم است.
✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزههای علمیه
https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
مشروطه بخش ششم.mp3
18.95M
🌀 بخش ششم پادکست «مشروطه: از تولد تا مرگ»
🎧 فصل علمای مجاهد
♨️ آنچه امروز ششم ماه مبارک رمضان خواهید شنید:
🔹 خاطرات قاتل شیخ فضلالله از تحصن در سفارت انگلیس!🇬🇧
🔹 واژه عجیب #مشروطه را چه کسی اول بار در سفارت انگلیس مطرح کرد؟🇬🇧
🔹 ماجرای دستخط شاه و امضای فرمان مشروطیت چه بود؟ چرا شاه دوبار به علما نامه نوشت؟
🔹 ۱۴ جمادی الثانی ۱۳۲۴ (۱۴ مرداد ۱۲۸۵) امضای فرمان مشروطیت
❗️ طلاب مدرسه مروی پیشقدم شدند در نوشتن نظامنامه!
🔹 جشن مردم در سالروز ولادت حضرت زهرا (سلامالله علیها)
〰️〰️〰️〰️〰️
📌پادکست هر روز ساعت ۲۰:۳۰
#علمای_مجاهد
#مشروطه
#شیخ_فضل_الله
#رادیو_مناهج
✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزههای علمیه 👇
https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
هدایت شده از دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه
✅ مدرسه مجازی رمضانیه ✅
✍ در ماه مبارک رمضان هر روز ساعت 14 با ما همراه باشید
▫️ موضوع ارائه شده تاکنون : اندیشه سیاسی اسلام/ استاد حجت الاسلام والمسلمین ابوطالبی
🎤جلسه : 1
🎤جلسه : 2
🎤جلسه : 3
🎤جلسه : 4
🎤جلسه : 5
🎤جلسه : 6
✅ لینک شرکت در آزمون مباحث مربوط به استاد حجت الاسلام و المسلمین ابوطالبی
https://survey.porsline.ir/s/4XiChbVc
🔹 به 6 نفر از عزیزانی که پاسخ صحیح ارائه نمایند به قید قرعه 500 هزار تومان جایزه تقدیم خواهد شد
🕒 فرصت شرکت در آزمون تا ساعت ۱۴ روز ۲۹ اسفند ماه
✍ لینک مربوط به آزمون مباحث اساتید دیگر نیز بعد از بارگزاری روزانه مباحثشان در کانال تقدیم خواهد شد.
✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزههای علمیه 👇
https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
🔰 سی روز سی آیه
💠 شناخت چیستی جریان شیاطین (7) شاخص های تمدن شیطانی (1)
تمدن شیطانی بازدارنده از یاد خداوند
إِنَّما يُريدُ الشَّيْطانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ فِي الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ وَ يَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ عَنِ الصَّلاةِ فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ (المائدة : 91)
✍ ترجمه: مسلماً شيطان مىخواهد با شراب و قمار، ميان شما دشمنى و كينه [سخت] اندازد، و از ياد خدا و نماز بازتان دارد؛ آيا شما [از اين امور با همه زيانها وخطراتى كه دارد] خوددارى خواهيد كرد؟
نکات:
🔹 1- شیطان در صدد این است که اگر قدرت پیدا کند از یاد خداوند و توجه به او به طور کلی و به طور خاص از نماز که مصداق بارز یاد خداوند است (وَ أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْري) جلوگیری کند.
🔹 2- در مقابل جریان شیاطین، در تمدن الهی و ایمانی توجه به یاد خداوند و به طور خاص نماز اولویت اول است و اساساً قدرت و برپایی حکومت الهی برای رسیدن به جامعه ای است که اهل نماز و یاد خداوند باشند: «الَّذينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ».
🔹 3- به همین جهت است که مؤمنین و غیر مؤمنین نسبت به مسئله یاد خداوند دو بازخورد کاملاً متفاوت دارند:
▪️بازخورد مؤمنین: الَّذينَ إِذا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَ الصَّابِرينَ عَلى ما أَصابَهُمْ وَ الْمُقيمِي الصَّلاةِ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُون (حج: 35) همانان كه وقتى خدا ياد شود، دلهايشان مىهراسد، و بر آنچه [از بلا و حادثه] به آنان مىرسد، شكيبايند و برپا دارندگان نمازند و از آنچه روزى آنان نموديم، انفاق مىكنند.
▪️بازخورد غیر مؤمنین: وَ إِذا ذُكِرَ اللَّهُ وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذينَ لا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ وَ إِذا ذُكِرَ الَّذينَ مِنْ دُونِهِ إِذا هُمْ يَسْتَبْشِرُون (زمر: 45) و هنگامى كه خدا به يگانگى ياد مىشود [و نامى از معبودانشان به ميان نمىآيد] دلهاى كسانى كه به آخرت ايمان ندارند، نفرت پيدا مىكند و چون يادى از معبودان ديگر به ميان مىآيد، ناگاه مسرور و شاد مىشوند!!
✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزههای علمیه 👇
https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d