eitaa logo
دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه
16.6هزار دنبال‌کننده
266 عکس
118 ویدیو
45 فایل
کانال رسمی دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه ارتباط با مدیر: @Mahdi_zaree
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷جایگاه الزام حکومت اسلامی نسبت به احکام دینی (۸) موارد تعزیر 🔳 ۸_ تعزیر کسی که گوشت خوک و مانند آن خورده است ⬜️عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ النَّوْفَلِيِّ عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: أُتِيَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع بِرَجُلٍ نَصْرَانِيٍّ كَانَ أَسْلَمَ وَ مَعَهُ خِنْزِيرٌ قَدْ شَوَاهُ وَ أَدْرَجَهُ بِرَيْحَانٍ قَالَ مَا حَمَلَكَ عَلَى هَذَا قَالَ الرَّجُلُ مَرِضْتُ فَقَرِمْتُ إِلَى اللَّحْمِ فَقَالَ أَيْنَ أَنْتَ عَنْ لَحْمِ الْمَاعِزِ ثُمَّ قَالَ لَوْ أَنَّكَ أَكَلْتَهُ‏ لَأَقَمْتُ عَلَيْكَ الْحَدَّ وَ لَكِنْ سَأَضْرِبُكَ ضَرْباً فَلَا تَعُدْ فَضَرَبَهُ حَتَّى شَغَرَ بِبَوْلِهِ. (تهذيب الأحكام، ج‏10، ص98-99) ◻️امام صادق عليه السلام فرمودند: «مردى مسيحى را كه مسلمان شده بود به همراه خوكى كه آن را بريان كرده و در شاخه‌هاى ريحان جا داده بود، نزد امير المؤمنين عليه السلام آوردند. حضرت فرمود: چه چيزى تو را به اين كار واداشت‌؟ آن مرد گفت: من مريض شده بودم، اشتهاى شدید به گوشت پيدا كردم. حضرت فرمود: چرا سراغ گوشت بز نرفتى كه جاى گوشت خوك را مى‌گيرد؟ سپس فرمود: اگر گوشت خوك را خورده بودى، حدّ را بر تو جارى مى‌كردم ولى هم اكنون تو را مى‌زنم؛ ديگر تكرار مكن. پس از آن، حضرت او را زد تا آن كه به خود ادرار كرد.» در رابطه با این روایت بعید است که مراد از اینکه امیر المؤمنین علیه السلام به آن شخص فرمودند: «اگر گوشت خوك را خورده بودى، حدّ را بر تو جارى مى‌كردم» زیرا خوردن گوشت خوک جزو موارد حد شرعی بیان نشده است و در ذهن متشرعه چنین امری بسیار بعید است به همین جهت عنوان حد در این روایت را بر همان معنای تعزیر باید حمل کنیم همانگونه که در روایات دیگر نیز این تعبیر برای تعزیر آمده است. مؤید این مطلب معتبره ی اسحاق بن عمار است که به صراحت برای کسی که گوشت مردار یا خون یا گوشت خوک خورده است تعزیر را ثابت می داند نه تعزیر را. (الكافي، ج‏7، ص: 242) و (من‏لايحضره‏الفقيه ج4 ص71) ◽️به هر حال می بینیم که در این روایات نیز برای خوردن غذاها و یا نوشیدنی های حرام تعزیر ثابت شده است بلکه طبق روایت سکونی امیر المؤمنین علیه السلام شخصی را که اقدام به طبخ گوشت خوک کرده بود و آماده شده بود تا آن را بخورد تأدیب کردند و او را کتک زدند، و این مصداق واضح این است که تعزیر برای رعایت احکام شرعی توسط مردم حتی در امور خصوصی و شخصی تشریع شده است. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟩 سلسله مباحث اندیشه سیاسی اسلام 🔷 موضوع: غرب شناسی علما شیعه 👤استاد حجت الاسلام والمسلمین احمد رهدار 🔸موضوع: غرب شناسی علما شیعه 🎤جلسه : اول - بخش: دوم 📋پس از اتمام جلسات آزمون برگزار و به 6 نفر از برگزیدگان جوایز اهدا خواهد شد ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
جایگاه الزام حکومت اسلامی نسبت به احکام دینی (9) موارد تعزیر 🔳 ۹_ تعزیر دو نفر که برهنه در یک بستر بخوابند عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع الْمَرْأَتَانِ تَنَامَانِ فِي ثَوْبٍ وَاحِدٍ فَقَالَ تُضْرَبَانِ فَقُلْتُ حَدّاً قَالَ لَا قُلْتُ الرَّجُلَانِ يَنَامَانِ فِي ثَوْبٍ وَاحِدٍ قَالَ يُضْرَبَانِ قَالَ قُلْتُ: الْحَدَّ قَالَ لَا. (وسائل الشيعة، ج‏28، ص: 89) معاویة بن عمار می گوید: به امام صادق علیه السلام عرض کردم: حکم دو زن که در زیر یک روانداز خوابیده اند چیست؟ فرمودند: شلاق می خورند، عرض کردم: به اندازه حد؟ فرمودند: خیر. عرض کردم اگر دو مرد در زیر یک روانداز بخوابند چه حکمی دارند؟ فرمودند: شلاق می خورند، عرض کردم به اندازه حد؟ فرمودند: خیر. أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِنَّ عَلِيّاً ع وَجَدَ امْرَأَةً مَعَ رَجُلٍ فِي لِحَافٍ فَجَلَدَ كُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا مِائَةَ سَوْطٍ غَيْرَ سَوْطٍ. (وسائل الشيعة، ج‏28، ص: 89) ابان بن عثمان می گوید: امام صادق علیه السلام فرمودند: همانا علی علیه السلام زنی را با مردی یافت که در زیر رواندازی بودند؛ هرکدام را نود و نه ضربه شلاق زد. از این روایات استفاده می شود که اگر دو مرد، یا دو زن، یا یک مرد و یک زن که برای التذاذهای جنسی در کنار هم و در یک بستر بخوابند حاکم اسلامی آنها را تعزیر می کند و تا نهایت میزانِ تعزیر یعنی نود و نه ضربه شلاق می تواند آنها را مجازات کند. در اینجا چند نکته وجود دارد: 1- در رابطه با مجازات دو نفری که در یک بستر خوابیده اند روایات زیادی وارد شده است و بعضی از آنها مضامین متعارض با یکدیگر دارند. در اینجا مجال بحث مفصل فقهی وجود ندارد و لذا ما نتیجه بحث را در قالب این دو روایت ذکر کردیم. 2- همانگونه که روشن است این گناه نیز گناهی نیست که معمولاً در منظر عمومی انجام شود و جزو حالات خصوصی و مخفی اشخاص است ولی در عین حال اسلام برای این گناه نیز مجازات تعزیر قرار داده است. 3- این روایات اطلاق دارند و فرقی ندارد که زن و مرد گناهکار با هم رابطه خویشاوندی داشته باشند یا خیر و نیز محرم باشند و یا نامحرم و همه این موارد یکسان هستند. 4- این روایات به موردی اختصاص دارند که آن دو نفر برهنه باشند. دلیل این مطلب علاوه بر انصراف این روایات به فرض برهنه بودن، صحیحه ی ابی خدیجه است: أَبِي خَدِيجَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَيْسَ لِامْرَأَتَيْنِ أَنْ تَبِيتَا فِي لِحَافٍ وَاحِدٍ إِلَّا أَنْ يَكُونَ بَيْنَهُمَا حَاجِزٌ. (وسائل الشيعة، ج‏20، ص: 348) ابی خدیجه از امام صادق علیه السلام نقل می کند که فرمودند: دو زن حق ندارند که شب در زیر یک روانداز بخوابند مگر اینکه بینشان مانعی وجود داشته باشد. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟩 سلسله مباحث اندیشه سیاسی اسلام 🔷 موضوع: غرب شناسی علما شیعه 👤استاد حجت الاسلام والمسلمین احمد رهدار 🔸موضوع: غرب شناسی علما شیعه 🎤جلسه : دوم - بخش: اول 📋پس از اتمام جلسات آزمون برگزار و به 6 نفر از برگزیدگان جوایز اهدا خواهد شد ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟩 سلسله مباحث اندیشه سیاسی اسلام 🔷 موضوع: غرب شناسی علما شیعه 👤استاد حجت الاسلام والمسلمین احمد رهدار 🔸موضوع: غرب شناسی علما شیعه 🎤جلسه : دوم - بخش: دوم 📋پس از اتمام جلسات آزمون برگزار و به 6 نفر از برگزیدگان جوایز اهدا خواهد شد ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
جایگاه الزام حکومت اسلامی نسبت به احکام دینی (۱۰) موارد تعذیر 🔳 ۱۰_ تعزیر کودکی که عمل منافی عفت انجام داده است 🔹 عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي غُلَامٍ صَغِيرٍ لَمْ يُدْرِكْ ابْنِ عَشْرِ سِنِينَ زَنَى بِامْرَأَةٍ قَالَ يُجْلَدُ الْغُلَامُ دُونَ الْحَدِّ وَ تُجْلَدُ الْمَرْأَةُ الْحَدَّ كَامِلًا قِيلَ فَإِنْ كَانَتْ مُحْصَنَةً قَالَ لَا تُرْجَمُ لِأَنَّ الَّذِي نَكَحَهَا لَيْسَ بِمُدْرِكٍ وَ لَوْ كَانَ مُدْرِكاً رُجِمَتْ. (وسائل الشيعة، ج‏28، ص: 82) ابی بصیر از امام صادق علیه السلام در رابطه با پسربچه ی کوچکی که بالغ نشده و 10 سالش می باشد و با زنی، زنا کرده است نقل می کند که فرمودند: پسر بچه به میزان کمتر از حد (کمتر از 100 تازیانه) تازیانه می خورد و زن به اندازه ی کاملِ حد، تازیانه می خورد. گفته شد که اگر آن زن شوهردار بوده است حکمش چیست؟ فرمودند: زن رجم نمی شود زیرا کسی که با او همبستر شده است بالغ نبوده است، اگر بالغ بود رجم می شد. 🔹 در موثقه ی ابی مریم نیز همین حکم به علاوه ی تصریح به حکم مشابه در رابطه با دختر بچه آمده است: عَنْ أَبِي مَرْيَمَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع فِي آخِرِ مَا لَقِيتُهُ عَنْ غُلَامٍ لَمْ يَبْلُغِ الْحُلُمَ وَقَعَ عَلَى امْرَأَةٍ أَوْ فَجَرَ بِامْرَأَةٍ أَيُّ شَيْ‏ءٍ يُصْنَعُ بِهِمَا قَالَ يُضْرَبُ الْغُلَامُ دُونَ الْحَدِّ وَ يُقَامُ عَلَى الْمَرْأَةِ الْحَدُّ قُلْتُ جَارِيَةٌ لَمْ تَبْلُغْ وُجِدَتْ مَعَ رَجُلٍ يَفْجُرُ بِهَا قَالَ تُضْرَبُ الْجَارِيَةُ دُونَ الْحَدِّ وَ يُقَامُ عَلَى الرَّجُلِ الْحَدُّ. (وسائل الشيعة، ج‏28، ص: 82) ابی مریم می گوید: از امام صادق علیه السلام در آخرین ملاقاتم با ایشان، از حکم پسر بچه ای که بالغ نشده است و با زنی همبستر شده است، سؤال کردم که با آن دو چه باید کرد؟ فرمودند: پسر بچه کمتر از حد تازیانه می خورد و بر زن حد جاری می شود. ابی مریم می گوید، گفتم: اگر دختربچه ای که بالغ نشده است در حالی دستگیر شود که مردی با او همبستر شده است حکمش چیست؟ فرمودند: دختر بچه کمتر از حد تازیانه می خورد و بر مرد حد جاری می شود. ✍ در این دو روایت و روایات دیگری که به این مضمون است نکاتی قابل ملاحظه است: 1- تعزیر در موردی ثابت شده است که به لحاظ فقهی شخصی که مجازات می شود، عمل حرام انجام نداده است ولی به نوعی در شکل گیری فعل حرام مشارکت داشته است. توضیح اینکه طفلِ غیر بالغ تکلیف ندارد ولی در این روایات برای او تعزیر ثابت شده است. 2- گناهان جنسی غالباً در خفا و پنهانی انجام می شود و بروز و ظهور عمومی ندارد ولی در عین حال برای این مورد تعزیر ثابت شده است. 3- تعزیر در این مورد را نمی توان از این باب دانست که چون اکراه و اجباری نسبت به کودک یا به عکس بوده است، ثابت دانست چه اینکه تعزیر برای هر دو ثابت شده است و ظاهر این است که کسی دیگری را اجبار نکرده است. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
🔷با عنایت به بیانات اخیر مقام معظم رهبری حفظه الله در خصوص 📽وظیفه مسئولین نسبت به چالش بی حجابی و 📽لزوم برخورد با هنجارشکنی دینی کانال دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه سلسله مباحثی را با موضوع «جایگاه الزام حکومت اسلامی نسبت به احکام دینی» منتشر کرده است. تا کنون ۱۰ بخش از این مباحث منتشر شده و إن شاء الله ادامه خواهد داشت. 🔸امیدواریم این سلسله مباحث پاسخگوی شبهات در این خصوص باشد. 📋مقدمه 📋1. تعزیر بر روزه خواری 📋2.تعزیر کسی که در حال روزه داری با همسرش آمیزش کرده است 📋۳. تعزیر کسی که در حال احرام صید کرده است 📋۴. تعزیر کسی که استمناء کرده است 📋۵.تعزیر کسی که با حیوان عمل جنسی انجام داده است 📋۶. تعزیر کسی که در حال حیض با همسرش آمیزش کرده است 📋۷.تعزیر کسی که بدون اجازه همسر مسلمانش همسر غیر مسلمان بگیرد 📋 ۸. تعزیر کسی که گوشت خوک و مانند آن خورده است 📋۹. تعزیر دو نفر که برهنه در یک بستر بخوابند 📋۱۰. تعزیر کودکی که عمل منافی عفت انجام داده است 📋۱۱. جمع بندی بحث تعزیر ادامه دارد ... ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
🟩حمایت از مدافعین حریم عفت و ایمان 🔷با توجه به اینکه حجاب و پوشش ریشه در آیات نورانی قرآن و نیز ریشه در تمدن ایران دارد مردان جامعه را به غیرت و زنان جامعه را به پوشش، حجاب و عفاف فاطمی دعوت و جهت حمایت از مدافعین عفت و ایمان در اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از اجرای شرکت می نماییم. 🗓 پنج شنبه ۶ اردیبهشت ⏰ساعت ۱۶:۳۰ 🕌 حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
جایگاه الزام حکومت اسلامی نسبت به احکام دینی (11) جمع بندی بحث تعزیر ✍ تاکنون 10 مورد از تخلفاتی که جنبه اجتماعی ندارد و برای آنها تعزیر ثابت شده است را بیان کردیم. موارد متعدد دیگری نیز در روایات وجود دارد که غالباً یا جنبه عمومی دارد و یا در رابطه با تعدی به حقوق دیگران است که در ادامه فقط عنوان و آدرس این موارد را بیان می کنیم: ▫️1- فحش دادن و هجو کردن (وسائل الشيعة، ج‏28، ص: 202-205) ▫️2- نسبت های ناروا دادن به دیگران و بعضی موارد قذف (وسائل الشيعة، ج‏22، ص: 436-437 و ج28، ص201-202) ▫️3- بول و غائط کردن در مسجد الحرام (وسائل الشيعة، ج‏13، ص: 290 - 291) ▫️4- هل دادن دیگران (وسائل الشيعة، ج‏28، ص: 374) ▫️5- دزدی از جایی که بسته نبوده است و به صورت اختلاس صورت گرفته است (وسائل الشيعة، ج‏28، ص:269-270) ▫️6- تکدی گری همراه با قسم دادن به خداوند (وسائل الشيعة، ج‏28، ص: 366) ▫️7- از بین بردن بکارت دختر با انگشت (وسائل الشيعة، ج‏28، ص: 144) ▫️8- شهادت دروغ (وسائل الشيعة، ج‏28، ص: 376) ▫️9- قصه گویی در مسجد (وسائل الشيعة، ج‏5، ص: 244) ▫️10- تعزیر کسی که به دیگری می گوید خواب مادرت را دیدم و محتلم شدم (وسائل الشيعة، ج‏28، ص: 210-211) ▫️11- همبستری با غیر همسر به جهت اشتباه گرفتن. (وسائل الشيعة، ج‏28، ص: 66) ▫️12- رباخواری. (وسائل الشيعة، ج‏28، ص: 371) ✍ بعد از بیان موارد و مصادیقی که در روایات برای آنها تعزیر بیان شده است باید به این پرسش پاسخ دهیم که حیطه و گستره تعزیر تا کجاست؟ آیا تعزیر را فقط در مورد همین مصادیق می توان ثابت دانست یا دایره گسترده تری دارد؟ ✅ در پاسخ باید بگوییم که تعزیر گستره ی بسیار بیشتری را شامل می شود به طوری که نسبت به ثبوت تعزیر برای هر گناه کبیره، اختلافی بین فقها نیست (ر.ک: جواهر الکلام، ج41، ص448) بلکه نظر مشهور قریب به اتفاق فقها این است که هر گناهی تعزیر دارد. (ر.ک: موسوعة الامام الخوئی، ج41، ص407). دو دلیل عمده برای این توسعه می توان اقامه کرد: ▫️1- الغای خصوصیت از مصادیق خاصی که در روایات برای آنها به طور خاص تعزیر ثابت شده است همانطور که دیدیم در روایات موارد متعددی برای آنها حکم تعزیر ثابت شده بود. گناهان کبیره و گناهان صغیره و بلکه مواردی که آن عمل بر مرتکب آن، بالفعل حرام نیست. گناهانی که جنبه خصوصی دارد و گناهانی که جنبه عمومی دارد. گناهانی که عفت عمومی را به خطر می اندازد، گناهانی که موجب تعدی و ظلم به دیگران می شود، گناهانی که مربوط به بی احترامی به نمادهای دینی است، گناهان مربوط به خوردن و آشامیدن و .... . در نتیجه ممکن است بگوییم عرف با مشاهده این موارد گوناگون چنین برداشت می کند که این مصادیق خصوصیتی ندارد بلکه تعزیر به طور کل برای این تشریع شده است که حاکم اسلامی با مجازات کسانی که از حدود و قوانین الهی تجاوز و تخطی می کنند نسبت به رعایت شدن احکام شرعی مراقبت کند و مردم را ملزم کند تا به احکام دین پایبند باشند. ▫️2- تمسک به روایات عامی که تعزیر را برای هر گناه و تخلف از شرعی ثابت می کنند در صحیحه ی داود بن فرقد مطلبی را از امام صادق علیه السلام از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل می کند که در انتهای آن آمده است: إِنَّ اللَّهَ قَدْ جَعَلَ لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ حَدّاً وَ جَعَلَ لِمَنْ تَعَدَّى ذَلِكَ الْحَدَّ حَدّاً. (وسائل الشيعة، ج‏28، ص: 14) همانا خداوند برای هر چیزی حد و قانونی قرار داده است و برای هر کس که از این قانون تجاوز کند حد و مجازاتی قرار داده است. روایات دیگری نیز به همین مضمون نقل شده است. استدلال به این روایات متوقف بر این است که مراد از «حد» در ذیل روایت را به معنای تعزیر بگیریم نه حد شرعی. همانگونه که در برخی از روایاتی که پیش از این نقل کردیم گذشت، گاهی بر تعزیر، عنوان «حد» اطلاق می شود و این عنوان به 100 تازیانه که موارد مشخص و معدودی دارد، اختصاص ندارد، علاوه بر اینکه یقیناً هر کس که از حدود و قوانین الهی تجاوز کند حد شرعی ندارد زیرا موارد حد شرعی مشخص و معدود است لذا باید حد در ذیل این روایت را بر معنای تعزیر حمل کنیم. جوانب دیگری از این بحث و نکات دیگری در رابطه با احکام تعزیر وجود دارد که برای اطلاع از آنها باید به کتب فقهی مراجعه شود. ✍ خلاصه آنکه «تعزیر» یکی از مهمترین احکام مسلّم فقهی است که به حکومت اسلامی این اختیار را می دهد و بلکه او را مکلف می کند که از تحقق احکام شرعی در جامعه و در بین مردم حفظ و حراست کند و مردم را بر رعایت احکام دین اجبار و الزام کند. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
🔷با عنایت به بیانات اخیر مقام معظم رهبری حفظه الله در خصوص 📽وظیفه مسئولین نسبت به چالش بی حجابی و 📽لزوم برخورد با هنجارشکنی دینی کانال دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه سلسله مباحثی را با موضوع «جایگاه الزام حکومت اسلامی نسبت به احکام دینی» منتشر کرده است. تا کنون ۱۰ بخش از این مباحث منتشر شده و إن شاء الله ادامه خواهد داشت. 🔸امیدواریم این سلسله مباحث پاسخگوی شبهات در این خصوص باشد. 📋مقدمه 📋1. تعزیر بر روزه خواری 📋2.تعزیر کسی که در حال روزه داری با همسرش آمیزش کرده است 📋۳. تعزیر کسی که در حال احرام صید کرده است 📋۴. تعزیر کسی که استمناء کرده است 📋۵.تعزیر کسی که با حیوان عمل جنسی انجام داده است 📋۶. تعزیر کسی که در حال حیض با همسرش آمیزش کرده است 📋۷.تعزیر کسی که بدون اجازه همسر مسلمانش همسر غیر مسلمان بگیرد 📋 ۸. تعزیر کسی که گوشت خوک و مانند آن خورده است 📋۹. تعزیر دو نفر که برهنه در یک بستر بخوابند 📋۱۰. تعزیر کودکی که عمل منافی عفت انجام داده است 📋جمع بندی بحث تعزیر ادامه دارد ... ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟩 سلسله مباحث اندیشه سیاسی اسلام 🔷 موضوع: غرب شناسی علما شیعه 👤استاد حجت الاسلام والمسلمین احمد رهدار 🔸موضوع: غرب شناسی علما شیعه 🎤جلسه : سوم - بخش: اول 📋پس از اتمام جلسات آزمون برگزار و به 6 نفر از برگزیدگان جوایز اهدا خواهد شد ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d