eitaa logo
دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه
16هزار دنبال‌کننده
305 عکس
156 ویدیو
46 فایل
کانال رسمی دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه ارتباط با مدیر: @Mahdi_zaree
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷با عنایت به بیانات اخیر مقام معظم رهبری حفظه الله در خصوص 📽وظیفه مسئولین نسبت به چالش بی حجابی و 📽لزوم برخورد با هنجارشکنی دینی کانال دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه سلسله مباحثی را با موضوع «جایگاه الزام حکومت اسلامی نسبت به احکام دینی» منتشر کرده است. تا کنون ۱۰ بخش از این مباحث منتشر شده و إن شاء الله ادامه خواهد داشت. 🔸امیدواریم این سلسله مباحث پاسخگوی شبهات در این خصوص باشد. 📋مقدمه 📋1. تعزیر بر روزه خواری 📋2.تعزیر کسی که در حال روزه داری با همسرش آمیزش کرده است 📋۳. تعزیر کسی که در حال احرام صید کرده است 📋۴. تعزیر کسی که استمناء کرده است 📋۵.تعزیر کسی که با حیوان عمل جنسی انجام داده است 📋۶. تعزیر کسی که در حال حیض با همسرش آمیزش کرده است 📋۷.تعزیر کسی که بدون اجازه همسر مسلمانش همسر غیر مسلمان بگیرد 📋 ۸. تعزیر کسی که گوشت خوک و مانند آن خورده است 📋۹. تعزیر دو نفر که برهنه در یک بستر بخوابند 📋۱۰. تعزیر کودکی که عمل منافی عفت انجام داده است 📋۱۱. جمع بندی بحث تعزیر ادامه دارد ... ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
🟩حمایت از مدافعین حریم عفت و ایمان 🔷با توجه به اینکه حجاب و پوشش ریشه در آیات نورانی قرآن و نیز ریشه در تمدن ایران دارد مردان جامعه را به غیرت و زنان جامعه را به پوشش، حجاب و عفاف فاطمی دعوت و جهت حمایت از مدافعین عفت و ایمان در اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از اجرای شرکت می نماییم. 🗓 پنج شنبه ۶ اردیبهشت ⏰ساعت ۱۶:۳۰ 🕌 حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
جایگاه الزام حکومت اسلامی نسبت به احکام دینی (11) جمع بندی بحث تعزیر ✍ تاکنون 10 مورد از تخلفاتی که جنبه اجتماعی ندارد و برای آنها تعزیر ثابت شده است را بیان کردیم. موارد متعدد دیگری نیز در روایات وجود دارد که غالباً یا جنبه عمومی دارد و یا در رابطه با تعدی به حقوق دیگران است که در ادامه فقط عنوان و آدرس این موارد را بیان می کنیم: ▫️1- فحش دادن و هجو کردن (وسائل الشيعة، ج‏28، ص: 202-205) ▫️2- نسبت های ناروا دادن به دیگران و بعضی موارد قذف (وسائل الشيعة، ج‏22، ص: 436-437 و ج28، ص201-202) ▫️3- بول و غائط کردن در مسجد الحرام (وسائل الشيعة، ج‏13، ص: 290 - 291) ▫️4- هل دادن دیگران (وسائل الشيعة، ج‏28، ص: 374) ▫️5- دزدی از جایی که بسته نبوده است و به صورت اختلاس صورت گرفته است (وسائل الشيعة، ج‏28، ص:269-270) ▫️6- تکدی گری همراه با قسم دادن به خداوند (وسائل الشيعة، ج‏28، ص: 366) ▫️7- از بین بردن بکارت دختر با انگشت (وسائل الشيعة، ج‏28، ص: 144) ▫️8- شهادت دروغ (وسائل الشيعة، ج‏28، ص: 376) ▫️9- قصه گویی در مسجد (وسائل الشيعة، ج‏5، ص: 244) ▫️10- تعزیر کسی که به دیگری می گوید خواب مادرت را دیدم و محتلم شدم (وسائل الشيعة، ج‏28، ص: 210-211) ▫️11- همبستری با غیر همسر به جهت اشتباه گرفتن. (وسائل الشيعة، ج‏28، ص: 66) ▫️12- رباخواری. (وسائل الشيعة، ج‏28، ص: 371) ✍ بعد از بیان موارد و مصادیقی که در روایات برای آنها تعزیر بیان شده است باید به این پرسش پاسخ دهیم که حیطه و گستره تعزیر تا کجاست؟ آیا تعزیر را فقط در مورد همین مصادیق می توان ثابت دانست یا دایره گسترده تری دارد؟ ✅ در پاسخ باید بگوییم که تعزیر گستره ی بسیار بیشتری را شامل می شود به طوری که نسبت به ثبوت تعزیر برای هر گناه کبیره، اختلافی بین فقها نیست (ر.ک: جواهر الکلام، ج41، ص448) بلکه نظر مشهور قریب به اتفاق فقها این است که هر گناهی تعزیر دارد. (ر.ک: موسوعة الامام الخوئی، ج41، ص407). دو دلیل عمده برای این توسعه می توان اقامه کرد: ▫️1- الغای خصوصیت از مصادیق خاصی که در روایات برای آنها به طور خاص تعزیر ثابت شده است همانطور که دیدیم در روایات موارد متعددی برای آنها حکم تعزیر ثابت شده بود. گناهان کبیره و گناهان صغیره و بلکه مواردی که آن عمل بر مرتکب آن، بالفعل حرام نیست. گناهانی که جنبه خصوصی دارد و گناهانی که جنبه عمومی دارد. گناهانی که عفت عمومی را به خطر می اندازد، گناهانی که موجب تعدی و ظلم به دیگران می شود، گناهانی که مربوط به بی احترامی به نمادهای دینی است، گناهان مربوط به خوردن و آشامیدن و .... . در نتیجه ممکن است بگوییم عرف با مشاهده این موارد گوناگون چنین برداشت می کند که این مصادیق خصوصیتی ندارد بلکه تعزیر به طور کل برای این تشریع شده است که حاکم اسلامی با مجازات کسانی که از حدود و قوانین الهی تجاوز و تخطی می کنند نسبت به رعایت شدن احکام شرعی مراقبت کند و مردم را ملزم کند تا به احکام دین پایبند باشند. ▫️2- تمسک به روایات عامی که تعزیر را برای هر گناه و تخلف از شرعی ثابت می کنند در صحیحه ی داود بن فرقد مطلبی را از امام صادق علیه السلام از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل می کند که در انتهای آن آمده است: إِنَّ اللَّهَ قَدْ جَعَلَ لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ حَدّاً وَ جَعَلَ لِمَنْ تَعَدَّى ذَلِكَ الْحَدَّ حَدّاً. (وسائل الشيعة، ج‏28، ص: 14) همانا خداوند برای هر چیزی حد و قانونی قرار داده است و برای هر کس که از این قانون تجاوز کند حد و مجازاتی قرار داده است. روایات دیگری نیز به همین مضمون نقل شده است. استدلال به این روایات متوقف بر این است که مراد از «حد» در ذیل روایت را به معنای تعزیر بگیریم نه حد شرعی. همانگونه که در برخی از روایاتی که پیش از این نقل کردیم گذشت، گاهی بر تعزیر، عنوان «حد» اطلاق می شود و این عنوان به 100 تازیانه که موارد مشخص و معدودی دارد، اختصاص ندارد، علاوه بر اینکه یقیناً هر کس که از حدود و قوانین الهی تجاوز کند حد شرعی ندارد زیرا موارد حد شرعی مشخص و معدود است لذا باید حد در ذیل این روایت را بر معنای تعزیر حمل کنیم. جوانب دیگری از این بحث و نکات دیگری در رابطه با احکام تعزیر وجود دارد که برای اطلاع از آنها باید به کتب فقهی مراجعه شود. ✍ خلاصه آنکه «تعزیر» یکی از مهمترین احکام مسلّم فقهی است که به حکومت اسلامی این اختیار را می دهد و بلکه او را مکلف می کند که از تحقق احکام شرعی در جامعه و در بین مردم حفظ و حراست کند و مردم را بر رعایت احکام دین اجبار و الزام کند. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
🔷با عنایت به بیانات اخیر مقام معظم رهبری حفظه الله در خصوص 📽وظیفه مسئولین نسبت به چالش بی حجابی و 📽لزوم برخورد با هنجارشکنی دینی کانال دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه سلسله مباحثی را با موضوع «جایگاه الزام حکومت اسلامی نسبت به احکام دینی» منتشر کرده است. تا کنون ۱۰ بخش از این مباحث منتشر شده و إن شاء الله ادامه خواهد داشت. 🔸امیدواریم این سلسله مباحث پاسخگوی شبهات در این خصوص باشد. 📋مقدمه 📋1. تعزیر بر روزه خواری 📋2.تعزیر کسی که در حال روزه داری با همسرش آمیزش کرده است 📋۳. تعزیر کسی که در حال احرام صید کرده است 📋۴. تعزیر کسی که استمناء کرده است 📋۵.تعزیر کسی که با حیوان عمل جنسی انجام داده است 📋۶. تعزیر کسی که در حال حیض با همسرش آمیزش کرده است 📋۷.تعزیر کسی که بدون اجازه همسر مسلمانش همسر غیر مسلمان بگیرد 📋 ۸. تعزیر کسی که گوشت خوک و مانند آن خورده است 📋۹. تعزیر دو نفر که برهنه در یک بستر بخوابند 📋۱۰. تعزیر کودکی که عمل منافی عفت انجام داده است 📋جمع بندی بحث تعزیر ادامه دارد ... ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟩 سلسله مباحث اندیشه سیاسی اسلام 🔷 موضوع: غرب شناسی علما شیعه 👤استاد حجت الاسلام والمسلمین احمد رهدار 🔸موضوع: غرب شناسی علما شیعه 🎤جلسه : سوم - بخش: اول 📋پس از اتمام جلسات آزمون برگزار و به 6 نفر از برگزیدگان جوایز اهدا خواهد شد ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟩 سلسله مباحث اندیشه سیاسی اسلام 🔷 موضوع: غرب شناسی علما شیعه 👤استاد حجت الاسلام والمسلمین احمد رهدار 🔸موضوع: غرب شناسی علما شیعه 🎤جلسه : سوم - بخش: دوم 📋پس از اتمام جلسات آزمون برگزار و به 6 نفر از برگزیدگان جوایز اهدا خواهد شد ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
جایگاه الزام حکومت اسلامی نسبت به احکام دینی (۱۲) 🔸الزام برای تحقق حکم شرعی (۱) الزام به تحقق شرائط شرعی طلاق ✍ بعد از بیان موارد تعزیر که در واقع مجازات بر ترک حکم شرعی است، مواردی را بیان می کنیم که الزام بر تحقق حکم شرعی است. ✅ اولین مورد الزام به تحقق شرائط شرعی طلاق است. همانطور که می دانید در فقه غیر شیعه شرائطی که پیامبر صلی الله علیه و آله برای طلاق بیان فرموده بودند رعایت نمی شود و لذا در روایات ما آمده است که اگر ما حکومت را به دست بگیریم مردم را الزام می کنیم که طلاق را مطابق شرائط شرعی انجام دهند. ✍ مرحوم شیخ حر عاملی در کتاب وسائل الشیعه ج‏22، ص13 بابی را تحت عنوان «بَابُ أَنَّهُ يَجِبُ عَلَى الْوَالِي تَأْدِيبُ النَّاسِ وَ جَبْرُهُمْ بِالسَّوْطِ وَ السَّيْفِ عَلَى مُوَافَقَةِ الطَّلَاقِ لِلسُّنَّةِ وَ تَرْكِ مُخَالَفَتِهَا» باز کرده است و 5 روایت آورده است که برخی از آن ها را ذکر می کنیم: ◽️در روایت ابی بصیر آمده است: قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع يَقُولُ وَ اللَّهِ لَوْ مَلَكْتُ مِنْ أَمْرِ النَّاسِ شَيْئاً لَأَقَمْتُهُمْ بِالسَّيْفِ وَ السَّوْطِ حَتَّى يُطَلِّقُوا لِلْعِدَّةِ كَمَا أَمَرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ. از امام باقر علیه السلام شنیدم که می فرمود: به خدا قسم اگر چیزی از حکومت در دست من قرار می گرفت مردم را با شمشیر و تازیانه وا می داشتم که سه طلاق را به یکباره ندهند. ◽️همچنین از امام باقر علیه السلام یا امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمودند: قَالَ: لَوْ وَلِيتُ أَمْرَ النَّاسِ لَعَلَّمْتُهُمُ الطَّلَاقَ ثُمَّ لَمْ أُوتَ بِأَحَدٍ خَالَفَ إِلَّا أَوْجَعْتُهُ ضَرْباً. اگر حکومت در دست من قرار می گرفت روش صحیح طلاق را به مردم می آموختم و بعد از آن هر کس مخالفت می کرد با تازیانه او را به درد می آوردم. ✍ این روایات نشان می دهد که مقابله با بدعتها و جلوگیری از فراموش شدن حدود الهی در جامعه از اهمیت فوق العاده برخوردار است و اساساً یکی از وظائف حکومت اسلامی اقامه دین و احکام شرعی در جامعه است هر چند ناگزیر باشد تا جهت تحقق آنها از قوه ی قاهره استفاده کند و مردم را ملزم و مجبور به رعایت آنها نماید. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
🔷فرهیخته گرامی کانال دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه با مجموعه فعالیتهای ذیل فعال می باشد: ✅اطلاع رسانی و برگزاری دوره های آموزشی ✅برگزاری دوره های مجازی همراه با آزمون و جوایز ✅برگزاری مسابقات عمومی ✅اطلاع رسانی اجتماعات انقلابی، بصیرتی ✅ارائه بسته های متنوع محتوایی 📬آماده دریافت نظرات و پیشنهادات مفید و سازنده همه اساتید گرانقدر و طلاب محترم و عموم کاربران فضای مجازی هستیم 👤ارتباط با مدیر کانال ( مدیریت ترویجی دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه) @Mahdi_zaree ✅ لینک عضویت کانال دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
✍ اعضای محترم کانال با سلام و ارادت لطفا در راستای جهاد تبیین در پخش پست بالا در کانال ها و گروه های مختلف همراهی فرمایید.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟩 سلسله مباحث اندیشه سیاسی اسلام 🔷 موضوع: غرب شناسی علما شیعه 👤استاد حجت الاسلام والمسلمین احمد رهدار 🔸موضوع: غرب شناسی علما شیعه 🎤جلسه : چهارم - بخش: اول 📋پس از اتمام جلسات آزمون برگزار و به 6 نفر از برگزیدگان جوایز اهدا خواهد شد ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
جایگاه الزام حکومت اسلامی نسبت به احکام دینی (۱۳) 🔶الزام برای تحقق حکم شرعی (۲) الزام به رفتن به حج ✍ مرحوم شیخ حر عاملی در کتاب شریف وسائل الشيعة، ج‏11، ص23 بابی را باز کرده است تحت عنوان: «بَابُ وُجُوبِ إِجْبَارِ الْوَالِي النَّاسَ عَلَى الْحَجِّ وَ زِيَارَةِ الرَّسُولِ ص وَ الْإِقَامَةِ بِالْحَرَمَيْنِ كِفَايَةً وَ وُجُوبِ الْإِنْفَاقِ عَلَيْهِمْ مِنْ بَيْتِ الْمَالِ إِنْ لَمْ يَكُنْ لَهُمْ مَال‏» و در این باب روایاتی را ذکر می کند که مفادش این است که اگر مردم به حج نروند حاکم باید مردم را ملزم کند به اینکه به حج روند تا این فریضه الهی تعطیل نشود. ◽️در صحیحه ی عبد الله بن سنان آمده است: عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَوْ عَطَّلَ النَّاسُ الْحَجَّ لَوَجَبَ عَلَى الْإِمَامِ أَنْ يُجْبِرَهُمْ عَلَى الْحَجِّ إِنْ شَاءُوا وَ إِنْ أَبَوْا فَإِنَّ هَذَا الْبَيْتَ إِنَّمَا وُضِعَ لِلْحَجِّ. اگر مردم به حج نروند و حج را تعطیل کنند بر امام و حاکم واجب است که آنها را اجبار کند که به حج بروند، اگر پذیرفتند که هیچ و اگر ابا کردند [باید بدانند] که کعبه برای حج رفتن بنا نهاده شده است. ▫️روایت بعدی روایت جالبی است که به سندهای صحیح از افراد متعددی از امام صادق علیه السلام نقل شده است: عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَوْ أَنَّ النَّاسَ تَرَكُوا الْحَجَّ لَكَانَ عَلَى الْوَالِي أَنْ يُجْبِرَهُمْ عَلَى ذَلِكَ وَ عَلَى الْمُقَامِ عِنْدَهُ وَ لَوْ تَرَكُوا زِيَارَةَ النَّبِيِّ ص لَكَانَ عَلَى الْوَالِي أَنْ يُجْبِرَهُمْ عَلَى ذَلِكَ وَ عَلَى الْمُقَامِ عِنْدَهُ فَإِنْ لَمْ يَكُنْ لَهُمْ أَمْوَالٌ أَنْفَقَ عَلَيْهِمْ مِنْ بَيْتِ مَالِ الْمُسْلِمِينَ. امام صادق علیه السلام فرمودند: اگر مردم حج را ترک کنند بر والی واجب است که آنها را بر حج رفتن و بر ماندن نزد کعبه مجبور کند و همچنین اگر مردم زیارت پیامبر صلی الله علیه و آله را ترک کنند بر والی واجب است که آنها را اجبار کند بر زیارت پیامبر صلی الله علیه و آله و ماندن نزد مزار شریف ایشان و اگر مردم پول حج و زیارت را ندارند، والی باید از بیت المال مسلمین خرج کند و مردم را به حج و زیارت بفرستد [تا اینها تعطیل نشوند.] ✍نکته جالب در این روایت این است که علاوه بر حج، زیارت پیامبر صلی الله علیه و آله نیز اضافه شده است و بعید نیست از همین روایت استفاده کنیم که این زیارت واجب کفایی است. نکته دیگر اینکه از ذیل روایت فهمیده می شود که اگر مردم پول حج رفتن را دارند ولی به حج نمی روند باید آنها را مجبور کند تا از مال خودشان خرج کنند و به حج بروند. این اهتمام شارع مقدس برای تعطیل نشدن احکام دین و شعائر الهی اهمیت بسیار زیادی دارد. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d