کانال فقه و حدیث استاد الهی منش
🗓تقویم شیعه؛ ☑️ ۱۱ جمادی الثانی ۱۳۵۳ق سالروز وفات مرحوم آقا شیخ ابوالقاسم کبیر قمی"رحمةاللهعلیه"
#تعطیلات
💠 حال و هوای علمای قدیم
❖ مشاهدات مرحوم آیتاللهالعظمی حاج سید احمد زنجانی از احوالات یکی از علمای قم:
● مرحوم آقا شیخ ابوالقاسم کبیر رحمةاللهعلیه از اجلّه علمای قم بود. عملاً مورد قبول عموم بود. خواص و عوام همه تصدیقش میکردند.
● همواره مشغول بود یا درس میگفت یا مطالعه میکرد یا در مطلب علمی فکر مینمود یا با طرفی که پیدا میکرد به بحث و مذاکره علمی مشغول میشد.
● غالباً کتابی در زیر بغلش بود به هر جا که میرسید اگر مجلس مقتضی مذاکره علمی بود فوری مسئلهای طرح کرده، مشغول تبادل افکار میشد و الا کتاب از زیر بغل بیرون آورده، به مطالعه مشغول میگردید.
● حتی در روزهای چهارشنبه عصر در منزل خود مجلس ذکر مصیبت منعقد میکرد در عین حال که حاضرین مشغول صرف چای و قلیان بودند او در یک گوشهای مانند هر روز به تدریس و افادهی علم اشتغال داشت.
● فکر روشن و نظر دقیقی داشت. مطلبی را که بین فضلاء القا میکرد مادامی که اطراف و جوانب آن را با نظر عمیق تحت مطالعه نیاورده و وزن آن را کاملاً به دست نیاروده، القا نمیکرد.
● در ورع و تقوا نمونه گذشتگان بود و در عرفیات نیز بی نهایت دقیق بود. به هر کاری که وارد میشد با کمال سنگینی و متانت قدم میگذاشت. خیلی هم بی ادعا و متواضع بود. ذرهای در وی آثار منیت نبود.
● آقا سیّد محسن امین شامی در کتاب «اعیان الشیعه» در ترجمه حال او گفته که او بر مرحوم آقای حاج شیخ عبدالکریم حائری ترجیح داده میشد، ولی این اشتباه غریبی است. میشود گفت که ترجیح دهنده او را خوب شناخته، آقای حائری را نشناخته (چنان که می گوید علی اللهی علی را خوب شناخته، اما خدا را نشناخته).
● باری، آن مرحوم روز جمعه یازدهم ماه جمادی الثانی سال ۱۳۵۳ قمری از دنیا رحلت کرد. تا یک ماه در قم مجالس ترحیم لیلاً و نهاراً، طولاً و عرضاً منعقد گردید. ( ماتوا و عاشوا بحسن الذکر بعدهم).
سعدیا مرد نکو نام نمیرد هرگز
مرده آنست که نامش به نکوئی نبرد
📚الکلام یجرّ الکلام؛ ج۲؛ ص۳۴۵
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
«اندر هجو دِمَشق»
مِنَ الشّهیدِ¹«قُدِّسَ سِرُّهُ»
دِمَشقُ دِمَشقُ فلا تَأتِها
وَ إنْ غَرَّکَ الجامِعُ الجامِعُ
فَسَوقُ الفُسوقِ بِها عامِرٌ
وَ فَجرُ الفُجورِ بها طالعُ
«ترجمه»
دمشق، دمشق ، میا اندر این شهر ، اگر چه تو را مسجد جامع جامع [ اموی] بفریبد.
بازار فسق ها درآن آباد است و سپیدهٔ فجور درآن طالع.
«نکته»
آنان که به عربی و فنون ادبی واقفند می دانند که لطف شعر در صنعتِ تجنیسی است که دراین قطعه به کار رفته ، بین دو کلمهٔ الجامع الجامع و فَسَوق و فُسُوق و فَجر و فجور و یحتمل دِمَشق و دِمَسق.
_
1_به احتمال زیاد مراد از شهید شیخ محمد بن مکی (م۷۸۶ه.ق)معروف به شهید اول است زیرا مراد از شهید علی الاطلاق اوست و احتمال ضعیف هم دارد مراد از شهید، شیخ زینالدین بن علی بن احمد عاملی جُبَعی {۱۳ شوال ۹۱۱ هجری قمری- ۱۵ رمضان ۹۶۵ یا ۹۶۶ هجری ه ق} معروف به شهید ثانی باشد، و هر دو از فقها ،علما و دانشمندان برجسته شیعی می باشند.
2_شاید کلمهٔ دوّم دِمَسق بوده که به معنی ابریشم سفید، و معرب دِمسَه فارسی است.
3_مجموعهٔ خطّی ۱۳ رساله مورّخ به سال ۹۷۲،نسخهٔ خطّی کتابخانهٔ دانشگاه تهران به شمارهٔ ۳۴۵۹،صفحهٔ ۱۶
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 سوال فقهی: فال حافظ
❓سوال:
با نیتی که داشتیم فال حافظ گرفتیم، آیا عمل کردن به آن لازم است؟
✍️پاسخ:
خیر؛ برای تفأل به دیوان حافظ مستند شرعی وجود ندارد.
🔰دفتر آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠حدیث ( در مذمت عشق دنیوی)
🔹... عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ الصَّادِقَ علیهالسلام عَنِ الْعِشْقِ فَقَالَ قُلُوبٌ خَلَتْ مِنْ ذِكْرِ اللَّهِ فَأَذَاقَهَا اللَّهُ حُبَّ غَيْرِهِ.
📚علل الشرائع؛ ج۱؛ ص۱۴۰؛ (باب علة عشق الباطل)
🔸مفضل بن عمر گوید از امام صادق علیهالسلام از عشق سوال کردم. حضرت فرمودند:
دلهايى از ياد خدا تهى مىگردد و خداوند محبت غير خود را به آنها مىچشاند.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠حدیث (باد آورده را باد ببرد)
👌🍀فارسی صحبت کردن
حضرت امام صادق علیه السلام ...
🔹[المناقب] لابن شهرآشوب یر،[بصائر الدرجات] مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ :
دَخَلَ عَلَیْهِ قَوْمٌ مِنْ أَهْلِ خُرَاسَانَ فَقَالَ ابْتِدَاءً مِنْ غَیْرِ مَسْأَلَةٍ مَنْ جَمَعَ مَالًا مِنْ مَهَاوِشَ أَذْهَبَهُ اللَّهُ فِی نَهَابِرَ فَقَالُوا جُعِلْنَا فِدَاکَ لَانَفْهَمُ هَذَا الْکَلَامَ فَقَالَ علیه السلام : از باد آید بدَم بشود .
🔸 محمّد بن احمد از حضرت صادق علیه السلام نقل کرد که
گروهی از اهل خراسان خدمت ایشان رسیدند قبل از اینکه سؤال کنند
فرمود : من جمع مالا من مهاوش اذهبه اللَّه فی نهابر.
اهل خراسان عرض کردند
آقا ما نفهمیدیم چه فرمودید (چون بزبان عربی آشنا نبودند)
حضرت به زبان فارسی ایرانی فرمود
«از باد آید بدَم بشود»👉
یعنی مال دزدی خرج بدبختی میشود. همان مثل معروف باد آورده را بادش برد .
📚المناقب ج ۳ ص ۳۴۶.
📚بصائر الدرجات ج ۷ باب ۱۱ ص ۹۶
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
🗓تقویم شیعه؛
☑️ ۱۸ جمادي الثانیة سالروز وفات مرجع بزرگ شیعه، آیتاللهالعظمی حاج شیخ مرتضی انصاری «رضواناللهعلیه»
💠 تا انسان از افراد عادی بسیار بالاتر نباشد، به این مطلب نمیرسد.
❖ آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
● مطلب دیگری را از آقای سید محمد علی سبط در تهران شنیدم که البته ایشان سند آن را ذکر نکردند. آقای سبط نوه شیخ انصاری است.
● ایشان میگفت: شیخ انصاری یک زمان درس را تعطیل میکند. شاگردان از این تعطیلی نابهنگام ناراحت میشوند که آنها را از فیض بازداشته است.
● دو نفر نزد شیخ مقرب بودند که ایشان حرف آنها را رد نمیکرد: یکی آقا سیّد علی شوشتری و دیگری میرزای شیرازی. شاگردان مناسب میدانند که نزد میرزای شیرازی رفته، از ایشان بخواهند که با شیخ صحبت کرده، شیخ را راضی کند که دوباره برای درس تشریف بیاورند.
● میرزا خدمت شیخ میرسد و میگوید: الآن وقت تعطیلی درس نیست و الحمدلله وجود شریف حضرت عالی سالم است؛ چرا درس را تعطیل کردهاید؟
شیخ میفرماید: نوشتجات من به دست یکی از علماء رسید، آنها را مطالعه کرده، نقدهایی بر آنها نوشته و برایم فرستاده است. من این نقدها را که مطالعه کردم، دیدم آن اشکالات به حرفهای من، به هیچ وجه وارد نیست و ارتباطی به بحثهای من ندارد. این ماجرا باعث شد تا من فکر کنم که نکند آن ایرادهایی که ما به سابقین وارد میکنیم، از این قبیل باشند. ممکن است که محقّق و علامه و مانند آنها اگر زنده بودند، میگفتند اشکالات شما به حرف های ما نمیخورد، محل نفی و اثبات دوجاست، ما سخنی میگوییم، شما به سخن دیگری اشکال میکنید. گاهی اصطلاحات در طول زمان مختلف میگردد. انسان حرف گذشتگان را بر مصطلحی که با آن آشناست، حمل میکند؛ در حالی که حرف آنها واقعاً معنای دیگر داشته است.
● خلاصه شیخ میفرماید ممکن است ایرادهای ما به سابقین از قبیل ایرادهای این آقا به من باشد. ما هر روز این بزرگان را به محاکمه میکشیم و آنها را محکوم میکنیم و من می ترسم که از ناحیه ما در حق آنها ظلمی شده باشد و آنها هم نیستند که از خود دفاع کنند و ذهنشان باز شود، درس گفتهایم، بیشتر از این را میترسم مسؤول باشم.
● میرزا میگوید: بین شما و آن آقا فرق است؛ آن آقا مطالب شما را مطالعه کرده و بر روی آن به تنهایی فکر کرده، اشکالی به نظرش آمده و برای شما فرستاده است. اما شما مدت ها فکر می کنید و بعد اشکالات را در مجمع مجتهدین طرح میکنید و همه این مجتهدین مدافعین غایبین هستند. این افراد همه در فکرند که که اگر اشکال شما نقطه ضعفی داشت و بشود از گذشتگان در یک جا هم دفاع کنند، از آنها دفاع خواهند کرد، و اگر مطلبی تصویب شد تنها به نظر شما نیست، بلکه به تصویب تمام این مجتهدین رسیده است.
● شیخ می فرماید: بلی، این تفاوت هست؛ فردا برای درس میآیم.
● در این ماجرا دقت کنید؛ اصلاً تنبه به این مطلب خیلی مهم است که «شاید از ناحیه ما ظلمی به دیگران شده باشد». تا انسان از افراد عادی بسیار بالاتر نباشد، به این مطلب نمیرسد.
● این مطلب را من برای آقای سبط، نوه شیخ انصاری، در قم نقل کردم. گفتم: شما این مطلب را شنیدهاید؟ ایشان گفت: من از پدرم شنیدم که شیخ اشکالات آن آقا را که مطالعه میکند، شروع به گریه میکند. میگویند: چرا گریه میکنید؟ ایشان به شما ایراد کرده، مطلب مهمی نیست! میگوید: نه، من برای ایراد کردن ایشان گریه نمیکنم. ایراد باید بشود، بلکه گریه من برای ایرادهای خود من به دیگران است که مبادا ما ظلم کرده باشیم.
📚جرعهای از دریا؛ ج۱؛ ص۱۳۴
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 اسلام این است
🔹سیدنا الاستاذ حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی( دام ظله العالی):
🔸این قضیه درباره مرحوم [شیخ حسینعلی] راشد معروف است: مرحوم سید خلیل ضیایی، هم ولایتی راشد، نقل کرده است:
در زمان شاه میخواستند در منطقه بهارستان تهران، اطراف ساختمان مجلس شورای ملی را بسازند و باید ۳۵ خانه خراب میشد، به اطلاع صاحبان خانه ها رساندند که خانه شما را متری فلان مبلغ میخریم. هر کس اعتراض دارد بنویسد تا رسیدگی شود. هیچ کس به جز مرحوم راشد اعتراض نکرد این جریان خیلی بر مسؤولین گران آمد و گفتند: «فقط اینکه آخوند است اعتراض کرده!»
بعد مرحوم راشد را دعوت کردند و آماده شدند برای اینکه به او حمله و خفیفش کنند. راشد آمد. بعد از سلام و احوال پرسی از او پرسیدند که اعتراض شما چیست؟ گفت حقیقتش این است که این خانه را من سالها قبل و به قیمت خیلی کم خریدهام و در این مدت زمان طولانی مخروبه شده و به نظر من قیمتی که شما پیشنهاد کرده اید، زیاد است! من راضی نیستم از بیت المال مردم قیمت بیشتری برای خانه ام بگیرم.
بهت و تعجب همه را فرا گرفت و یکی از اعضای کمیسیون که از اقلیتهای دینی بود از جا برخاست و راشد را بوسید و گفت: «اگر اسلام این است من آماده ام برای مسلمان شدن......»
📚 جرعهای از دریا، ج۲، ص۶۵۸
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
🏆یلدا یا چله در آئین ایرانی
🟥ابوریحان بیرونی: اعیاد دیماه از خرمروز و دیگر اعیاد مانند دیبگان و غیره
⬅️دیماه و آن را خورماه نیز میگویند. نخستین روز آن خرمروز است و این روز و این ماه هر دو به نام خدای تعالی که هرمزد است نامیده شده یعنی پادشاهی حکیم و صاحب رایی آفریدگار و در این روز عادت ایرانیان چنین بود که پادشاه از تخت شاهی به زیر میآمد و جامهی سپید میپوشید و در بیابان بر فرشهای سپید مینشست و دربانها و یساولان و قراولان را که هیبت ملك بدانهاست به کنار میراند و در امور دنیا فارغالبال نظر مینمود و هر کس که نیازمند میشد که با پادشاه سخن بگوید خواه که گدا باشد یا دارا و شریف باشد یا وضیع بدون هیچ حاجب و دربانی به نزد پادشاه میرفت و بدون هیچ مانعی با او گفتگو میکرد و در این روز پادشاه با دهقانان و برزیگران مجالست میکرد و در يك سفره با ایشان غذا میخورد و میگفت من امروز مانند یکی از شما هستم و من با شما برادر هستم زیرا قوام دنیا به کارهایی است که بدست شما میشود و قوام عمارت آن هم به پادشاه است و نه پادشاه را از رعیت گریزی است و نه رعیت را از پادشاه و چون حقیقت امر چنین شد پس من که پادشاه هستم با شما برزیگران برادر خواهم بود و مانند دو برادر مهربان خواهیم بود بخصوص که دو برادر مهربان هوشنگ و ویکرد چنین بودند.
گاهی این روز را نود روز میگویند و آن را عید میگیرند زیرا میان آن و نوروز نود روز تمام است.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥فیلم مستند «تهران پایتخت ایران است»
محصول سال ۱۳۴۵ به کارگردانی کامران شیردل.
روستاها که جای خود دارد، پایتخت کشور هم در روایت سلطنت طلبانی که تاریخ را با چند استاتوس و کلیپ شبکه «من و تو» می شناسند، به کلی هاشور خورده است. (این شیوه روایت به مانند آن است که نیم قرن بعد زندگی و خانه و خودرو چند سلبریتی در چند خیابان تهران را به عنوان زندگی نرمال ایرانیان امروز، به مخاطب قالب کرد)
منظور این است که آن «ایران شبیه بهشت از دست رفته، نمایش داده شده توسط سلطنتطلبان» هیچگاه واقعیت خارجی نداشته است. این روایت مخدوش وقتی به وفور در جامعه تکرار شده و ملت در تصور «بهشت از دست رفته» زندگی کنند، دو آسیب اجتماعی بزرگ دارد. اول آنکه جامعه در نوستالژی گذشته آرمانی، دچار یاس و استیصال روزافزون میشود و دیگر آنکه در جهان کاملا خیالی سیر کرده و توان شناخت درست واقعیت را از دست میدهد.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 حدیث ( زمستان ، بهار مومن )
🔸پیامبر خدا صلی الله علیه و آله میفرماید :
زمستان بهار مؤمن است، از شب های طولانی اش برای شب زنده داری، و از روزهای کوتاهش برای روزه داری بهره می گیرد.
🔹الشِّتَاءُ رَبِیعُ الْمُؤْمِنِ یَطُولُ فِیهِ لَیْلُهُ فَیَسْتَعِینُ بِهِ عَلَی قِیَامِهِ وَ یَقْصُرُ فِیهِ نَهَارُهُ فَیَسْتَعِینُ بِهِ عَلَی صِیَامِهِ
📚 وسائل الشیعه،ج7،ص302
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
#تبریک_میلاد
🔸پیامبر اکرم "صلی الله علیه وآله":
«دخترم فاطمه بانوى زنان جهانيان است از اولين و آخرين، و پارۀ وجود من و نور ديده من و ميوۀ دل من است و روح من است كه بین دو پهلوی من میباشد و حورای انسيه است.»
🔺الأمالي( للصدوق)، ص: 113
🔅میلاد با سعادت سرور زنان عالم، دخت رسول مکرّم، أمّ الأئمة النجباء حضرت فاطمه زهرا «سلام الله علیها» را محضر فرزندشان امام عصر «عجل الله فرجه الشریف» و عموم محبین و موالیان خاندان رسالت تبریک و تهنیت میگوییم.
@zanjani_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دستمزد نجومی برخی مداحان، افشاگری تکان دهنده از دستمزد نجومی مداحان برای هر شب آن هم به صورت طلا و سکّه که مالیات نگیرد.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 فقیه مؤسّس
❖ سیدنا الاستاذ آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی (دام ظله العالی):
تعبیری که دربارۀ شیخ انصاری گفتهاند: «آیة الله الباري الشیخ المرتضی الانصاری»، واقعاً علی وجه الاستحقاق، شایسته ایشان است.
● از مرحوم آقای والد شنیدم که ایشان میفرمود:
آقای حاج شیخ (عبدالکریم حائری) در درس خود به شیخ انصاری اشکالاتی کرده بود ولی سالها بعد، از آنها عدول کرده بود و میفرمود: «آن وقتی که ما دندان عقل در نیاورده بودیم به شیخ اشکالاتی میکردیم ولی بعد فهمیدیم که این اشکالات وارد نیست.»
او واقعاً «شیخ علی الاطلاق» است و کسی نمیتواند موقعیت علمی شیخ را انکار کند. البته من این نکته را عرض کنم که شیخ در علم فقه و اصول در درجه اول قرار دارد. هم در مکاسب و هم در رسائل تأسیسات بسیاری دارد. من به سایر مباحث کاری ندارم، در فقه و اصول بالاتر از شیخ کسی نیست.
🔺جرعهای از دریا، ج1، ص133
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مدینه در زمان رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم
👌 جالب بود.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆فاطمه ( سلام الله علیها) ، قلب النبی (صلى الله عليه وآله)
🎙شیخنا الاستاذ حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی ( دام ظله العالی)
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠از روش های موفقیت ثابت شده استفاده کن
عمرت کفاف نمیده همه چیز را از اول یاد بگیری
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
🗓 به بهانه ۲۲ جمادی الثاني، سالروز مرگ ابابکر
💢 علّامه مجلسی رحمه الله در باب مطاعن ابابکر (از کتب سُنّیان) مینویسد:
«مطلب اوّل در مطاعن أبوبكر است و آن بسيار است که به قليلى در اين رساله اكتفاء مينمائيم:
➖طعن اوّل: آنكه وقتی برای حضرت رسول اکرم صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم امور عظيمة روی میداد، به بزرگان صحابه تفويض مینمود و هيچ امرى را به ابوبكر تفويض ننمود مگر خواندن آيات سوره برائت را بر اهل مكّه، و چون روانه شد جبرئيل نازل شد و گفت كه حقتعالى میفرمايد كه ادا نمیكند رسالت تو را مگر خودت يا كسى كه از تو باشد. پس حضرت اميرالمؤمنين عليه السّلام رفت و آيات را از أبوبكر گرفت و أبوبكر را برگردانيد، و آيات را در موسم به اهل مكّه خوانده، و معلوم است كه حضرت رسول امرى را بدون وحى الهى نمیكرد، پس آنكه حقتعالى امر كرد كه آیات را به ابوبكر بدهد و بعد از آن از او بگيرد، حكمتى در آن ظاهر نيست به غير آنكه معلوم شود كه او اهلیّت امارت و خلافت ندارد، و آنكه بعضى از متعصّبان مخالفين نقل كردهاند كه أبوبكر از امارت حاج معزول نشد و همراه بود، در اكثر روايات معتبره ايشان نيست و خلافش در روايات ايشان هست، اگرچه فايدهاى از براى ايشان ندارد، و آنكه جمعى ديگر گفتهاند كه "عادت عرب آن بود كه بزرگ ايشان عهدى كه میكرد باید آن عهد را بزرگان قبيله او نشكنند" حرفى است بى اصل و در كتابى از كتب معتبره قُدَماى ايشان موجود نيست.
👈🏻 و ابن ابى الحديد نيز اعتراف كرده است كه اين از عادات عرب معروف نيست و اين تأويليست كه متعصّبان أبوبكر اختراع كردهاند. و ايضا اگر عادت معروف مقرّرى بود، بايد بر حضرت رسول اکرم مخفى نباشد و از همان اوّل أبوبكر را نفرستد، و اگر بر آن حضرت مخفى بود باید بر أبو بكر و عمر و ساير صحابه كه عادات جاهليّت را میدانستند مخفى نباشد، و ايشان آن حضرت را متنبّه سازند كه فرستادن أبوبكر مخالف قاعده است. ايضا اگر سبب اين بود بايد وقتى كه أبو بكر خائب و محزون برگشت حضرت اين عذر را بفرمايد، و در هيچ روايتى مذكور نيست كه حضرت اين عذر را فرموده باشد، بلكه عذرى كه در روايات مذكور است اين است كه فرمودند: جبرئيل عليه السّلام نازل شد و گفت ادا نمیكند از جانب تو مگر كسى كه از تو باشد. و از همه غريبتر آنست كه نيابت پيشنمازى را _ كه ثابت نيست به گفته رسول اکرم باشد بلكه خلافش معلومست و به اعتقاد ايشان هر فاجرى امامت نماز میتواند كرد _ دليل خلافت أبوبكر میكنند، و عزل أبو بكر و دادن آيات را به امير المؤمنين به امر خداوند متعال، منشأ فضيلت او نمیدانند.»
📘 حقّ اليقين، ص ۱۵۴
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠حدیث (بهتر از زندگی و بدتر از مرگ)
🔹الإمامُ العسكريُّ عليهالسلام : خَيرٌ مِن الحَياةِ ما إذا فَقَدتَهُ أبغَضتَ الحَياةَ ، و شَرٌّ مِن المَوتِ ما إذا نَزَلَ بكَ أحبَبتَ المَوتَ.
📚 تحف العقول؛ ص۴۸۹
🔸امام عسكرى عليهالسلام فرمودند:
بهتر از زندگى، آن چيزى است كه هرگاه از دستش دهى از زندگى بيزار شوى
و از مرگ بدتر، آن چيزى است كه هرگاه گرفتارش شوى دوستدار مرگ شوى.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
✅محمد مهاجری :
حکمرانی فضای مجازی همچنان در دست فیلترشکنفروشهاست
باز هم مجبوریم از فیلترشکن استفاده کنیم. چه واتساپ و گوگلپلی فیلتر باشد چه نباشد
دیگری نوشته بود:
✅دور باطل!
به حول و قوه الهی زین پس فیلترشکن را روشن کرده وارد تلگرام می شویم، خاموش کرده وارد واتساپ می شویم و روشن نموده وارد اینستا و X و خاموش نموده از گوگل پلی فیلترشکن دانلود می کنیم!
😄😄😄
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
🗓تقویم شیعه؛
☑️ ۲۴ جمادي الثانیة سالروز درگذشت مرحوم آیتاللهالعظمی حاج شیخ مرتضی حائری یزدی "قدس سره"
💠 وحشت از چاپ رساله توضیح المسائل
❖ آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
شخصی به من گفت: شما از آقای مرتضی حائری بخواهید که رساله بدهد. من به ایشان عرض کردم. فرمود: «وحشت میکنم».
📚جرعه ای از دریا؛ ج۲؛ ص۶۷۴
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈ما ایرانی ها مردم بزرگی هستیم خودمان را ارزان نفروشیم
کتب اربعه صحاح سته از ماست ...
🎥(حضرت آیت الله جوادی آملی دام ظله العالی)
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 حدیث ( دوران سخت آخر الزمان)
● مالک بن ضَمره روایت گوید: امیر المؤمنین علیهالسلام به شیعیان خود فرمودند:
🔹"كُونُوا فِي النَّاسِ كَالنَّحْلِ فِي الطَّيْرِ لَيْسَ شَيْءٌ مِنَ الطَّيْرِ إِلَّا وَ هُوَ يَسْتَضْعِفُهَا وَ لَوْ يَعْلَمُ مَا فِي أَجْوَافِهَا لَمْ يَفْعَلْ بِهَا كَمَا يَفْعَلُ."
شما در میان مردم مانند زنبور عسل در میان پرندگان باشید که او را ضعیف میپندارند و اگر بدانند که در اندرون جثۀ کوچک او چیست، با او اینگونه رفتار نمیکنند.
● شما با مردم به ظاهر معاشرت کنید ولی قلبا و عملاً از آنان بر کنار باشید، زیرا که هر کس آنچه را کسب کرده نصیب خواهد گردید، و هرکس در روز رستاخیز با همان کسی خواهد بود که او را دوست میداشته.
🔹 أَمَا إِنَّكُمْ لَنْ تَرَوْا مَا تُحِبُّونَ وَ مَا تَأْمُلُونَ يَا مَعْشَرَ الشِّيعَةِ حَتَّى يَتْفُلَ بَعْضُكُمْ فِي وُجُوهِ بَعْضٍ وَ حَتَّى يُسَمِّيَ بَعْضُكُمْ بَعْضاً كَذَّابِينَ وَ حَتَّى لَا يَبْقَى مِنْكُمْ عَلَى هَذَا الْأَمْرِ إِلَّا كَالْكُحْلِ فِي الْعَيْنِ وَ الْمِلْحِ فِي الطَّعَامِ وَ هُوَ أَقَلُّ الزَّادِ"
🔸و اینک شما ای شیعیان! بدانید که هرگز بدانچه دوست دارید و آرزوی شماست نخواهید رسید تا آنکه فتنه آنقدر بالا گیرد که بعضی از شما به روی دیگری تف بیاندازد و بعضی دیگری را دروغگو بخواند و تا آنجا که از شما بر این امر پا بر جا نماند مگر بقدر سرمهای که در چشم کشند، و یا نمکی که در غذا بریزند، و آن بسیار اندک است.
● حضرت سپس فرمودند: من برای شما مثالی میزنم و آن اینکه شخصی متاعی و طعامی داشته باشد، آنگاه آن را در معرض باد قرار داده و غربال نماید و پاکیزه کند، در اطاقی ریخته و در آن را بسته و ذخیره نماید.
پس از مدتی که در اطاق را باز میکند میبیند که در میان آنها ساس پیدا شده، برای بار دوم آن را از اطاق بیرون آورده و به باد میدهد، و باز پس از پاکسازی در اطاق انبار و ذخیره میکند و در اطاق را میبندد، پس از گذشت زمانی باز آن را بیرون آورده و میبیند که باز دچار ساس شده، و او باز آن را بیرون آورده و بوسیله باد تمیز میکند و این عمل را چندین بار تکرار میکند تا آنکه مقداری از آن میماند که دیگر نتواند ساس و هیچ حشرهای زبانی به آن برساند.
🔸 شما نیز این چنین هستید، باید آنقدر فتنهها شما را بیازماید تا خالص کند، تا گروهی از شما بجا ماند که دیگر فتنهها نتواند به آنها زیانی برساند.
📚الغيبة للنعماني؛ ص۲۵
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128