eitaa logo
کانال فقه و حدیث استاد الهی منش
433 دنبال‌کننده
215 عکس
129 ویدیو
15 فایل
🔹 استاد دانشگاه و سطوح عالی حوزه 🔹کارشناس فقه دفتر تبلیغات اسلامی 🔹 کارشناس صدا و سیمای اصفهان 🔹نماینده مراجع عظام تقلید @yahagh2
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5816577774072108559.mp3
8.69M
🏴 تا علمدار حرم از حال رفت یوسف زهرا سوی گودال رفت دست دشمن جانب خلخال رفت حمله کردند از یسار و از یمین 🌷 یک رباعی داشته دیوان تو چهار گل روئیده در دامان تو چهار قل خواندیم در قرآن تو همسر شیری و خود شیرآفرین 💧مثل قطره آمدی دریا شدی خاک بودی تربت اعلا شدی تا کنیز خانه زهرا شدی خانه‌ات شد قبله عرش برین ✋ وقت رفتن پیش چشم زینبین گفته‌ای عباس را ای نور عین بر نمی‌گردی مدینه بی‌حسین جان تو جان امام من همین 🖤 بند قلب دختر زهرا گسست تا کنار علقمه افتاد دست با عمودی فرق عباست شکست خورد با صورت زمین آن مه‌جبین 🌘 روز سینه‌زن شد و شب گریه کرد شمر تا خندید زینب گریه کرد نعل می‌رقصید و مرکب گریه کرد ذوالجناح آمد به خیمه شرمگین 🔥 تو نبودی خیمه را آتش زدند عشق را در کربلا آتش زدند بچه‌ها را بی‌صدا آتش زدند سوخت آن‌شب قلب ختم المرسلین ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
♻️سوال:آیا بعد از سوره حمد قرائت سوره دیگر در نماز واجب است ؟ ✅جواب: مسأله دو صورت دارد: الف) در نماز های واجب: در این مسأله سه نظریه وجود دارد : 1⃣واجب است :آیات عظام گلپایگانی صافی اراکی امام رهبری فاضل 2⃣ احتیاط واجب است: آیات عظام خوئی تبریزی بهجت سیستانی مکارم 3⃣مستحب موکد بلکه مطابق احتیاط استحبابی است که یک سوره کامل بخواند: آیت الله العظمی شبیری زنجانی 🔻خواندن یک آیه ولو آیه بلند مثل آیة الكرسي کفایت نمی کند. ب) در نمازهای مستحبی: در نماز مستحبی خواندن سوره بی‌تردید لازم نیست، اگر چه آن نماز به واسطه نذر کردن و مانند آن واجب شده باشد، ولی در بعضی از نمازهای مستحبی مثل نماز وحشت که سورۀ مخصوصی دارد، اگر بخواهد به دستور آن نماز رفتار کرده باشد، باید همان سوره را بخواند. ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴یازدهم محرم الحرام | حرکت کاروان اسرا از کربلا 🔹عمر سعد ملعون روز یازدهم تا وقت ظهر در کربلا ماند، و بر کشتگان سپاه خود نماز گذارد و آنان را به خاک سپرد. 🛑ثُمَّ إِنَّ عُبَيْدَ اَللَّهِ بْنَ زِيَادٍ بَعْدَ إِنْفَاذِهِ بِرَأْسِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَمَرَ بِنِسَائِهِ وَ صِبْيَانِهِ فَجُهِّزُوا وَ أَمَرَ بِعَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ فَغُلَّ بِغُلٍّ إِلَى عُنُقِهِ ثُمَّ سَرَّحَ بِهِمْ فِي أَثَرِ اَلرَّأْسِ مَعَ مُجْفِرِ بْنِ ثَعْلَبَة َ اَلْعَائِذِيِّ وَ شِمْرِ بْنِ ذِي اَلْجَوْشَنِ فَانْطَلَقُوا بِهِمْ حَتَّى لَحِقُوا بِالْقَوْمِ اَلَّذِينَ مَعَهُمُ اَلرَّأْسُ وَ لَمْ يَكُنْ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ يُكَلِّمُ أَحَداً مِنَ اَلْقَوْمِ فِي اَلطَّرِيقِ كَلِمَةً حَتَّى بَلَغُوا 🔰سپس عبيد اللّٰه بن زياد پس از اينكه سر حسين عليه السّلام را بشام فرستاد دستور داد زنان و كودكان را آمادۀ رفتن بشام كنند،و دستور داد على بن الحسين عليه السّلام را غل و زنجير گران بگردنش نهادند،سپس ايشان را بدنبال سرها با محفر بن ثعلبۀ عائذى و شمر بن ذى الجوشن روان كرد،پس آنان را بياوردند تا بدان گروهى كه سرها با ايشان بود رسيدند، و على بن الحسين عليه السّلام در تمام راه با كسى سخن نگفت 📚: الإرشاد ج۲ ص۱۱۹ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠تا حالا از این خانواده زنی رو نبردن اسارت... 🏴عصر روز یازدهم اهل بیت علیهم السلام را با حالت اسارت به طرف کوفه بردند. (۱) 🏴نزدیک غروب حرکت کردند و شبانه به کوفه رسیدند. لذا آن بزرگواران داغدیده را تا صبح پشت دروازه های کوفه نگه داشتند.😭 🏴هنگام صبح (دوازدهم) عُمَر سعد ملعون از کوفه خارج شد، و بسان فرماندهی که از فتوحات خویش خوشحال است همراه اُسراء وارد کوفه شد. (۲) 📚 منابع : ۱. ارشاد : ج 2، ص 114. و ... . ۲. قلائد النحور : ج محرّم و صفر، ص 204. ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 حدیث (جای زخم کهنه بر کمر امام حسین علیه السلام ) 🔹وُجِدَ عَلَى ظَهْرِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ يَوْمَ اَلطَّفِّ أَثَرٌ فَسَأَلُوا زَيْنَ اَلْعَابِدِينَ عَنْ ذَلِكَ فَقَالَ هَذَا مِمَّا كَانَ يَنْقُلُ اَلْجِرَابَ عَلَى ظَهْرِهِ إِلَى مَنَازِلِ اَلْأَرَامِلِ وَ اَلْيَتَامَى وَ اَلْمَسَاكِينِ. 📚مناقب آل‌ أبی‌ طالب علیهم‌السلام؛ ج۳؛ ص۲۲۲ 🔸روز عاشورا يك اثرى به پشت مبارك امام حسين عليه‌السلام مشاهده شد، وقتى از حضرت امام زين العابدين عليه‌السلام راجع به آن اثر سوال کردند، فرمودند: آن اثر آن كيسه‏‌هاى غذائى است كه به دوش مي‌گرفت و براى بيوه زنان و يتيمان و بى‏نوايان می برد. ● و انّ ظهراً غذا للبرّ ینقله سرّاً الی اهله لیلاً لمکسور شانه ها و پشتى كه شبانگاه صدقات پنهانى و لوازم ضرورى محرومان جامعه را روى خود حمل مى كرد، عصر عاشورا، از بيداد بيدادگران در هم شكسته شد.😭 ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠حزن امام سجاد (علیه السلام) و حزن یعقوب (علیه السلام) 🔹حدثنا المظفر بن جعفر بن المظفر بن العلوي السمرقندي رضي الله عنه حدثنا جعفر بن محمد بن مسعود العياشي عن أبيه قال حدثنا عبد الله بن محمد بن خالد الطيالسي قال حدثني أبي عن محمد بن زياد الأزدي عن حمزة بن حمران عن أبيه حمران بن أعين عن أبي جعفر محمد بن علي الباقر ع قال‏:... وَ لَقَدْ كَانَ بَكَى عَلَى أَبِيهِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ‌ عِشْرِينَ سَنَةً وَ مَا وُضِعَ بَيْنَ يَدَيْهِ طَعَامٌ إِلاَّ بَكَى حَتَّى قَالَ لَهُ مَوْلًى لَهُ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ‌ أَ مَا آنَ لِحُزْنِكَ أَنْ يَنْقَضِيَ فَقَالَ لَهُ وَيْحَكَ إِنَّ يَعْقُوبَ‌ اَلنَّبِيَّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ كَانَ لَهُ اِثْنَا عَشَرَ اِبْناً فَغَيَّبَ اَللَّهُ عَنْهُ وَاحِداً مِنْهُمْ فَابْيَضَّتْ عَيْنَاهُ مِنْ كَثْرَةِ بُكَائِهِ عَلَيْهِ وَ شَابَ رَأْسُهُ مِنَ اَلْحُزْنِ وَ اِحْدَوْدَبَ ظَهْرُهُ مِنَ اَلْغَمِّ وَ كَانَ اِبْنُهُ حَيّاً فِي اَلدُّنْيَا وَ أَنَا نَظَرْتُ إِلَى أَبِي وَ أَخِي وَ عَمِّي وَ سَبْعَةَ عَشَرَ مِنْ أَهْلِ بَيْتِي مَقْتُولِينَ حَوْلِي فَكَيْفَ يَنْقَضِي حُزْنِي (الخصال، ج2، ص517-519). 🔸امام باقر علیه السلام می فرمایند: [علی بن الحسین علیهما السلام] بر پدرش حسين عليه السلام بيست‏ سال گريست و غذائى به پيش آن حضرت گذاشته نشد مگر آنكه گريست تا آنجا كه غلامش عرض كرد اى فرزند رسول خدا آيا روزگار اندوه تو بسر نيامد؟ فرمود: واى بر تو يعقوب پيغمبر دوازده پسر داشت و خداوند يكى از آنان را از چشم او پنهان كرد يعقوب از بس بر او گريست ديدگانش كور و موى سرش از اندوه سفيد گشت و پشتش از بار غم خميد و حال آنكه پسرش در دنيا زنده بود و من خودم ديدم كه پدرم و برادرم و عمويم و هفده نفر از خاندانم كشته و در كنار من افتاده بودند پس چگونه روزگار اندوه من بسر آيد؟. 🔹مشابه این روایت، روایت دیگری از ابوحمزه ثمالی هست که می گوید: سئل علي بن الحسين (بن علي بن أبي طالب رضي الله عنه) عَنْ كَثْرَةِ بُكَائِهِ قَالَ لاَ تَلُومُونِي فَإِنَّ يَعْقُوبَ فَقَدَ سِبْطاً مِنْ وُلْدِهِ فَبَكَى حَتَّى اِبْيَضَّتْ عَيْنٰاهُ وَ لَمْ يَعْلَمْ أَنَّهُ مَاتَ وَ قَدْ نَظَرْتُ إِلَى أَرْبَعَةَ عَشَرَ رَجُلاً مِنْ أَهْلِ بَيْتِي فِي غَدَاةٍ وَاحِدَةٍ قَتْلَى فَتَرْوَن حُزْنَهُمْ يَذْهَبُ مِنْ قَلْبِي. 🔸 از امام سجاد صلوات الله علیه از زيادی گريه‌ ی ایشان سوال شد ، در پاسخ فرمودند : مرا ملامت نکنيد ، يعقوب عليه السلام يکی از فرزندانش گم شد ، آن قدر گريه کرد تا چشمانش از شدت غم ، سفيد [نابينا] شد و نمی دانست [فقط به او خبر داده بودند] که فرزندش فوت کرده است ، در حالی که من ديدم چهارده نفر از اهل بيتم در يک روز ، سرشان بريده شد ، [مردم] گمان می کنند که غم آنان به طور کلی از قلب من می رود [که چنين نيست]. 📚مثیر الاحزان ج ۱ ص ۱۱۵ و کشف الغمة في معرفة الأئمة ج ۲، ص ۱۰۲ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠مسأله فقهی (فروق الاحکام/ باب طهارت ): 📌بین آب قلیل و کثیر ( آب کر و آب جاری) سه فرق وجود دارد: 1⃣ آب قلیل به صرف ملاقات با شیئ نجس متنجس می‌شود ولی آب کثیر در صورتی که رنگ و بو و طعم نجاست به خود بگیرد متنجس می شود. 2⃣ برای تطهیر شیئ نجس با آب قلیل در متنجس به بعضی از نجاسات مثل بول (ادرار) تعداد لازم است ( دو مرتبه در غیر ظروف) ولی طبق نظر مشهور با آب کثیر یک مرتبه کافی است. 3⃣در آب قلیل باید غساله ( باقی مانده آب در شیئ نجس) خارج شود ولی آب کثیر اینگونه نیست( آیات عظام سیستانی و زنجانی).🔻🔻🔻 🛑توجه 💯 ⭕️در آب کشیدن لباس، فرش و امثالهم با آب کر و جاری، فشار لازم 1⃣ است:آیات عظام خویی تبریزی وحید مکارم 1⃣ احتیاط واجب است: آیات عظام امام رهبری نوری 2⃣نیست: آیات عظام اراکی گلپایگانی صافی بهجت سیستانی زنجانی ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠تجربه یک "زن" از زندگی تحت حمایت امام سجاد علیه السلام 🔹لَمَّا وَجّهَ يزيدُ بنُ معاويةِ مسلمَ ابنَ عُقبَةِ لاستِباحَةِ أَهلِ المَدينةِ ضَمَّ عليُّ بنُ الحُسَينِ عَلَيهمَا السَّلامُ إِلی نَفسِهِ أَرْبَعَمائةٍ ضائنةً بحَشَمِهِنَّ يَعولُهُنَّ إلى أَنْ تُقُوِّضَ جَيشُ مُسلِمِ، فَقالَت إمرأةٌ منهُنَّ: مَا عِشتُ وَ اللَّهِ بَینَ أبَوَيَّ بِمثلِ ذلكَ الشَّريفِ. 🔸زمخشری از علمای اهل سنت می‌نویسد: زمانیکه یزید بن معاويه، مسلم بن عقبه را فرمان داد تا اهل مدینه را قلع و قمع کند (اشاره به واقعه حرّه) و پس از آن که مدینه ویران شد، علی بن الحسین علیهماالسّلام سرپرستی ۴۰۰ زن بی‌سرپرست و بی‌خانمان را عهده‌دار شد و به آنها در خانه‌هایش پناه داد! یکی از آن زنها می گفت: «به خدا، زندگی‌ای که در خانه این مرد شریف داشتم را در خانه‌ی پدر و مادرم نداشتم.» 📚ربیع الأبرار ج ۱ ص ۴۲۷ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠حضور امام زین العابدین (علیه السلام) در دفن امام حسین (علیه السلام) و شهداء کربلاء با ولایت تکوینی ⚫️علاوه بر روایات عامی که در این باره وجود دارد. در رجال کشی نیز، ضمن مناظره امام رضا (علیه السلام) با علي بن أبي حمزة بطائني به این قضیه اشاره شده است: 🔹حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ مَسْعُودٍ، قَالَ حَدَّثَنَا جَعْفَرُ بْنُ أَحْمَدَ عَنْ حَمْدَانَ بْنِ سُلَيْمَانَ‌، عَنْ مَنْصُورِ بْنِ الْعَبَّاسِ الْبَغْدَادِيِّ، قَالَ حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ بْنُ سَهْلٍ، قَالَ حَدَّثَنِي بَعْضُ أَصْحَابِنَا وَ سَأَلَنِي أَنْ أَكْتُمَ اسْمَهُ، قَالَ:، كُنْتُ عِنْدَ الرِّضَا (ع) فَدَخَلَ عَلَيْهِ عَلِيُّ بْنُ أَبِي حَمْزَةَ وَ ابْنُ السَّرَّاجِ وَ ابْنُ الْمُكَارِي، فَقَالَ لَهُ ابْنُ أَبِي حَمْزَةَ... إِنَّا رُوِّينَا عَنْ آبَائِكَ أَنَّ الْإِمَامَ لَا يَلِي أَمْرَهُ إِلَّا إِمَامٌ مِثْلُهُ فَقَالَ لَهُ أَبُو الْحَسَنِ (ع): فَأَخْبِرْنِي عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ (ع) كَانَ إِمَاماً أَوْ كَانَ غَيْرَ إِمَامٍ قَالَ كَانَ إِمَاماً، قَالَ: فَمَنْ وَلِيُّ أَمْرِهِ قَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ، قَالَ: وَ أَيْنَ كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ (ع) قَالَ كَانَ مَحْبُوساً بِالْكُوفَةِ فِي يَدِ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ زِيَادٍ، قَالَ، خَرَجَ وَ هُمْ لَا يَعْلَمُونَ حَتَّى وَلِىَ أَمْرَ أَبِيهِ ثُمَّ انْصَرَفَ، فَقَالَ لَهُ أَبُو الْحَسَنِ (ع): إِنَ‌ الَّذِي أَمْكَنَ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ (ع) أَنْ يَأْتِيَ كَرْبَلَاءَ فَيَلِيَ أَمْرَ أَبِيهِ فَهُوَ يُمْكِنُ صَاحِبَ هَذَا الْأَمْرِ أَنْ يَأْتِيَ بَغْدَادَ فَيَلِيَ أَمْرَ أَبِيهِ ثُمَّ يَنْصَرِفَ، وَ لَيْسَ فِي حَبْسٍ وَ لَا فِي إِسَارٍ 🔸علی بن ابی حمزة به امام رضا (ع) گفت: برای ما از پدرانت روایت شده است که کسی، متولی امر امام نمی گردد، مگر امامی همچون او، امام رضا (ع) به او فرمودند: پس مرا خبر ده از حسین بن علی (ع) آیا امام بود یا غیر امام؟! گفت: امام بود. فرمودند: پس متولی امر او که بود؟ گفت: علی بن الحسین (ع). فرمودند: علی بن الحسين (ع) کجا بود؟ گفت: در کوفه، در دست عبيد الله بن زياد محبوس بود. در حالیکه آنان، نمی دانستند، بیرون رفت تا اینکه متولی امر پدرش گردید و سپس بازگشت. پس امام رضا (ع) به او فرمودند: کسی که علی بن الحسین (ع) را متمکن نمود تا به کربلاء رود و امر پدرش را تولی نماید، همو، صاحب این امر را نیز تمکن می بخشد تا به بغداد رود و تولی امر پدرش را نماید و سپس بازگردد، حالیکه نه در حبس است و نه در اسارت؛ 📚( اختيار معرفة الرجال ص ٤٦٣ _ ٤٦٤ ). ✍قبلا گفتیم علی بن ابی حمزه با اینکه وکیل امام کاظم علیه السلام بود منکر امامت امام رضا علیه السلام شد و با همین حال لجبازی از دنیا رفت. امام رضا علیه السلام در اینجا تصریح می‌کند امام معصوم ولایت تکوینی دارد. یعنی از آنجا که امور تجهیز امام قبل را باید امام بعدی متولی شود حتی اگر در شهر دیگری باشد یا اسیر و محبوس باشد مانعی برای حضور کفن و دفن امام قبل خود ندارد و حاضر می شود ✍محمد الهی منش ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 بررسی امکان رؤیت امام زمان علیه‌السلام در زمان غیبت ❖ شیخنا الاستاذ آیةالله شیخ محمدتقی شهیدی ( دامت برکاته): 🔹 مرحوم خویی فرموده‌اند: ادعای رؤیت در زمان غیبت مسموع نیست و ادعای رؤیت از کسی نباید پذیرفته شود چه ایشان بالمطابقه این مطلب را ادعا کند و چه بالالتزام؛ یعنی به اسم اجماع چنین مطلبی را ادعا کنند. 🔸ظاهرا مستند این مطلب، روایت الحسن بن احمد المکتّب است. «قَالَ: كُنْتُ بِمَدِينَةِ السَّلَامِ -یعنی بغداد- فِي السَّنَةِ الَّتِي تُوُفِّيَ فِيهَا الشَّيْخُ عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ السَّمُرِيُّ قَدَّسَ اللَّهُ رُوحَهُ فَحَضَرْتُهُ قَبْلَ وَفَاتِهِ بِأَيَّامٍ فَأَخْرَجَ إِلَى النَّاسِ تَوْقِيعاً نُسْخَتُهُ- بسم الله الرحمن الرحيم‏- يَا عَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدٍ السَّمُرِيَّ أَعْظَمَ اللَّهُ أَجْرَ إِخْوَانِكَ فِيكَ ...وَ سَيَأْتِي شِيعَتِي مَنْ يَدَّعِي الْمُشَاهَدَةَ أَلَا فَمَنِ ادَّعَى الْمُشَاهَدَةَ قَبْلَ خُرُوجِ السُّفْيَانِيِّ وَ الصَّيْحَةِ فَهُوَ كَاذِبٌ مُفْتَرٍ ...(۱) 🔹 سند این روایت ضعیف است زیرا الحسن بن احمد المکتب توثیق ندارد مگر این که وثوق به متن پیدا شود که این بعید نیست. 👈 ولی مهم این است که ما یقین داریم به این که «فَمَنِ ادَّعَى الْمُشَاهَدَةَ قَبْلَ خُرُوجِ السُّفْيَانِيِّ وَ الصَّيْحَةِ فَهُوَ كَاذِبٌ مُفْتَرٍ» مصلحت در جعل (ایجاد و انشاء )آن بوده است یعنی باید اصل، بر کذب مدّعی مشاهده گذاشته شود تا سوء استفاده نشود و الا تواتر اجمالی بر تشرّف بعضی از بزرگان خدمت امام علیه‌السلام وجود دارد. 🔹مثل قضیه‌ی اسماعیل هرقلی که صاحب کشف الغمة که از اعاظم شیعه است آن را مستقیم نقل می‌‌کند و اسماعیل هرقلی امام علیه‌السلام را نیز شناختند نه این که گفته شود مراد این است که امام علیه‌السلام را دیدند ولی ایشان را نشناختند. 🔸داستان حاج علی بغدادی که از اخیار تجار شیعه بوده است، قطعی است و ایشان این قضیه را هم برای مرحوم نایینی و هم برای میرزا حسن نوری نقل کرده است و شهید صدر رحمه‌الله نیز چون اسم جد مادری ایشان یعنی آل یاسین در آن است فرمودند: این مطلب در خاندان ما مسلّم است. .................................... 📚کمال الدین و تمام النعمة، ج۲، ص۵۱۶ 🔺درس خارج اصول؛ ۱ اسفند ۱۴۰۲ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠خرافات (نذر استکان برای حوض) 🔹برخی هم البته اسمش را جهل مقدس می گذارند یعنی عملی که هیچ مستند معتبر دینی ندارد ولی رنگ و بوی دینی به خود گرفته است . ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠تامل و تفکر : یک جایی دیدم نوشته بود: "‏بُزرگترین مشکل تو ارتباطاتمون اینه که گوش نمی‌دیم که بفهمیم، گوش می‌دیم تا جواب بدیم." و چقدر به‌نظرم درسته ✅ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠مسأله فقهی (احکام طهارت / مطهرات /آب/تطهیر شیئ نجس با بول با آب قلیل) 🔹اگر چیزی به بول نجس شود و بخواهند آن را با آب قلیل آب بکشند باید دو مرتبه آن را بشویند به این شکل که یک مرتبه آب روی آن بریزند و از آن جدا شود و در صورتی که بول در آن چیز نمانده باشد یک مرتبه دیگر که آب روی آن بریزند پاک می‌شود ولی در لباس و فرش و مانند این‌ها باید (یا علی قول بنابر احتیاط)، باید بعد از هر دفعه، فشار دهند تا غسالۀ آن بیرون آید. توجه 💯 : غساله اول از بول با آب قلیل نجس است ولی در مورد غساله دوم سه نظر وجود دارد: 1⃣پاک است: آیات عظام خویی تبریزی گلپایگانی صافی 2⃣نجس است: آیات عظام امام رهبری فاضل مکارم 3⃣احتیاط واجب نجس است: آیات عظام سیستانی زنجانی وحید بهجت ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠مسأله فقهی (احکام طهارت / احکام تخلی) 🔻توجه💯: مسأله قبلی در مورد نجاست اشیاء ( غیر ظروف) و در بدن انسان غیر از مخرج بول بود مثلا دست یا صورت یا جای دیگری از بدن نجس شده باشد ولی این مسأله در مورد خصوص مخرج بول است. 💢در واقع مراجعی که در اینجا یک مرتبه را کافی می دانند این مورد را استثناء از مسأله قبل می دانند. 🔹تطهیر مخرج بول با آب قلیل از مخرج طبیعی بعد از برطرف شدن عین: 1⃣یک بار کافیست : آیات عظام امام سیستانی مکارم 2⃣باید دو بار بشوید: آیات عظام اراکی فاضل 3⃣بنابر احتیاط دو بار بشوید: آیات عظام خویی گلپایگانی تبریزی صافی بهجت رهبری نوری ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠سخنرانی تأمل‌برانگیز کشیش مسیحی و آمریکایی، کِنِت جی فلاور درباره امام حسین علیه السلام ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 حدیث [آخرين دعاي امام حسين (عليه السلام) در روز عاشورا ] 🔻آخرین دعاى امام حسين عليه السلام و اين آخر دعاى آن حضرت است در روزى كه بسيار شده بود دشمنان او يعني روز عاشوراء 🔹اللَّهُمَّ أَنْتَ مُتَعَالِي الْمَكَانِ عَظِيمُ الْجَبَرُوتِ شَدِيدُ الْمِحَالِ غَنِيٌّ عَنِ الْخَلاَئِقِ عَرِيضُ الْكِبْرِيَاءِ قَادِرٌ عَلَى مَا تَشَاءُ قَرِيبُ الرَّحْمَةِ صَادِقُ الْوَعْدِ سَابِغُ النِّعْمَةِ حَسَنُ الْبَلاَءِ قَرِيبٌ إِذَا دُعِيتَ مُحِيطٌ بِمَا خَلَقْتَ قَابِلُ التَّوْبَةِ لِمَنْ تَابَ إِلَيْكَ قَادِرٌ عَلَى مَا أَرَدْتَ وَ مُدْرِكٌ مَا طَلَبْتَ وَ شَكُورٌ إِذَا شُكِرْتَ وَ ذَكُورٌ إِذَا ذُكِرْتَ ✔️أَدْعُوكَ مُحْتَاجاً وَ أَرْغَبُ إِلَيْكَ فَقِيراً وَ أَفْزَعُ إِلَيْكَ خَائِفاً وَ أَبْكِي إِلَيْكَ مَكْرُوباً وَ أَسْتَعِينُ بِكَ ضَعِيفاً وَ أَتَوَكَّلُ عَلَيْكَ كَافِياً ✔️احْكُمْ بَيْنَنَا وَ بَيْنَ قَوْمِنَا (بِالْحَقِّ) فَإِنَّهُمْ غَرُّونَا وَ خَدَعُونَا وَ خَذَلُونَا وَ غَدَرُوا بِنَا وَ قَتَلُونَا وَ نَحْنُ عِتْرَةُ نَبِيِّكَ وَ وَلَدُ (وُلْدُ) حَبِيبِكَ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الَّذِي اصْطَفَيْتَهُ بِالرِّسَالَةِ وَ ائْتَمَنْتَهُ عَلَى وَحْيِكَ ✔️فَاجْعَلْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا فَرَجاً وَ مَخْرَجاً بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ 🔸اى خداى بلند مقام با جلال و جبروت محكم تدبير بى نياز از خلق كه ملك كبريايى او پهناور و قدرتت به هر چيز شامل و رحمتت به همه نزديك وعده ات صدق و حقيقت نعمتت فراوان امتحانت نيكو هر كس تو را بخواند به او نزديك خواهى بود و هر كه به درگاهت توبه كند مى پذيرى هر چه بخواهى توانى كرد هر چه طلبى بيابى به شكرگزاران پاداش مى دهى و هر كه به ياد تو باشد از او ياد مى كنى ✔️من اى خدا با فقر و احتياج تو را مى خوانم و از بينوايى به درگاهت با شوق مى آيم و با خوف و هراس به درگاهت مى نالم و از رنج و آلام عالم مى گريم و از تو بر ضعف و ناتوانيم مدد مى طلبم و براى كفايت امورم بر تو توكل مى كنم ✔️پس خدايا تو ميان ما و قوم ما به حق حكم فرما كه اين قوم ما را مغرور ساخته و با ما خدعه كردند و ما را ترك گفته و يارى نكردند و به مكر و فريب ما را شهيد كردند در صورتى كه ما عترت پيغمبر تو بوديم و فرزندان حبيب تو محمد بن عبد الله كه تو او را به رسالت برگزيدى و بر وحى خود امين قرار دادى ✔️اى خدا پس در امور ما گشايش و آسايش عطا فرما به حق رحمت بى پايانت اى مهربانترين مهربانان عالم.  📚مصباح المتهجد ج ۲، ص ۸۲۷ و إقبال الأعمال ج ۲، ص ۶۸۹ و مفاتیح الجنان ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 اعتبار سند زیارت جامعه کبیره 🔹سیدنا الاستاذ آیت الله حاج سیّد محمّد جواد شبیری زنجانی (دامت برکاته): زیارت جامعه کبیره در کتاب من لا یحضره الفقیه با این سند آمده: «رَوَى مُحَمَّدُ بْنُ إِسْمَاعِيلَ الْبَرْمَكِيُّ قَالَ: حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ عَبْدِ اللَّهِ النَّخَعِيُّ قَال: ...‏» (۱) که در مشیخه چنین است: «و ما كان فيه عن محمّد بن إسماعيل البرمكي، فقد رويته عن: علي بن أحمد بن موسى، و محمّد بن أحمد السِناني، و الحسين بن إبراهيم بن أحمد بن هشام المكتّب رضي اللّه عنهم، عن محمّد بن أبي عبد اللّه الكوفي، عن محمّد بن إسماعيل البرمكي‏» (۲) همچنین این زیارت در عیون أخبار الرضا علیه السلام به نقل از چهار تن چنین روایت شده: «حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِمْرَانَ الدَّقَّاقُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ وَ مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ السِّنَانِيُّ وَ عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْوَرَّاقُ وَ الْحُسَيْنُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ هِشَامٍ الْمُكَتِّبُ قَالُوا: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْكُوفِيُّ 👈وَ👉 أَبُو الْحُسَيْنِ الْأَسَدِيُّ قَالُوا: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ إِسْمَاعِيلَ الْمَكِّيُّ الْبَرْمَكِيُّ قَالَ: حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ عِمْرَانَ النَّخَعِيُّ قَالَ: قُلْتُ لِعَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ علیهم السلام: عَلِّمْنِي يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ قَوْلًا أَقُولُهُ بَلِيغاً كَامِلًا إِذَا زُرْتُ وَاحِداً مِنْكُمْ ...» (۳) 🔸 در این سند تحریف رخ داده و حرف عطف «واو» قبل از «ابوالحسین الاسدی» زائد بوده و کلمه «قالوا» بعد از آن، محرّف «قال» می‌باشد، و وصف «محمّد بن اسماعیل البرمکی» به «المکّی» نیز غریب است و به احتمال زیاد نیز، این وصف زائد بوده و جمع بین المکّی و البرمکی به خاطر جمع بین نسخه‌ محرّف و نسخه‌ صحیح می‌باشد. ▪️محمّد بن اسماعیل البرمکی در برخی اسناد، به الرازی توصیف شده است. (۴) در رجال نجاشی درباره‌ی وی آمده: «المعروف بصاحب الصومعة، ... سكن قم، و ليس أصله منها». (۵) به احتمال زیاد، عنوان صحیح راوی زیارت جامعه کبیره، «موسی بن عمران النخعی» است، چنان‌ که در کتاب عیون آمده و نیز در مزار ابن مشهدی (۶) به سندی مشابه سند تهذیب، با تبدیل «موسی بن عبدالله النخعی» به «موسی بن عمران النخعی» نقل شده است. (۷) محمّد بن اسماعیل البرمکی در روایت دیگری هم از موسی بن عمران النخعی درباره‌ی ائمّه اثنی عشر و حضرت مهدی علیهم السلام، حدیث نقل می‌کند. (۸) 🔹به هر حال، از محمّد بن أبی عبدالله الکوفی أبو الحسین الأسدی که در سند زیارت جامعه کبیره واقع است، در رجال شیخ طوسی با وصف «أحد الابواب» یاد شده (۹) و در الغیبة شیخ طوسی هم آمده: «و قد كان في زمان السفراء المحمودين أقوام ثقات ترد عليهم التوقيعات من قبل المنصوبين للسفارة من الأصل. منهم أبو الحسين محمّد بن جعفر الأسدي رحمه الله‏» (۱۰) و سپس روایاتی را نقل کرده که از ناحیه‌ مقدّسه علیه السلام در مدح وی صادر شده و از وی با تعبیر «فَإِنَّهُ مِنْ ثِقَاتِنَا» یاد شده است، (۱۱) و در پایان آمده: «و مات الأسدي على ظاهر العدالة لم يتغيّر و لم يطعن عليه في شهر ربيع الآخر سنة اثنتي عشرة و ثلاثمائة.» (۱۲) 🔰 این نقل‌ها می‌رساند که وی از وکلای ناحیه‌ مقدّسه علیه السلام بوده است. در کمال الدین با سند از محمّد بن أبی عبدالله کوفی نقل کرده که او خود را در شمار «مِمَّنْ وَقَفَ عَلَى مُعْجِزَاتِ صَاحِبِ الزَّمَانِ علیه السلام وَ رَآهُ مِنَ الْوُكَلَاء» برشمرده است. (۱۳) نقل زیارت جامعه‌ کبیره توسّط وکیل ناحیه‌ مقدّسه علیه السلام، تأیید خوبی بر اعتبار این روایت به شمار می‌رود. تأییدات غیبی این زیارت نیز، همچون مکاشفه‌ مرحوم مجلسی اوّل، بر اعتبار آن می‌‌افزاید. (۱۴) ادامه 👇👇👇 ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
——————————————————- 👆👆👆پاورقی ها: 1️⃣ کتاب من لا یحضره الفقیه: ج۲، ص۶۰۹، ح۳۲۱۳. 2️⃣ کتاب من لا یحضره الفقیه: ج۴ ص۵۱۲. 3️⃣ عیون أخبار الرضا علیه السلام: ج۲، ص۲۷۲، ح۱. 4️⃣ الکافی: ج۱، ص۷۸، ح۳. 5️⃣ رجال النجاشی: ص۳۴۱، رقم۹۱۵. 6️⃣ المزار الکبیر: ص۵۲۳. 7️⃣ در کتاب من لا یحضره الفقیه: ج۲، ص۶۰۹، ح۳۲۱۳ و در التهذیب: ج۶، ص۹۵، ح۱ به اشتباه موسی بن عبد الله النخعی آمده است. 8️⃣ کفایة الأثر: ص۴۳. البته در این چاپ، در این سند تحریف رخ داده و سند صحیح در اثبات الهداة: ج۲، ص۱۵۵ به نقل از کفایة الأثر آمده است. 9️⃣ رجال الطوسی: ص۴۳۹، رقم۶۲۷۸. 🔟 الغیبة للطوسی: ص۴۱۵. 1️⃣1️⃣ الغیبة للطوسی: ص۴۱۵. 2️⃣1️⃣ الغیبة للطوسی: ص۴۱۷. 3️⃣1️⃣ کمال الدین: ج۲، ص۴۴۲، ح۱۶. 4️⃣1️⃣ لوامع صاحبقرانی: ج۸، ص۶۶۵: ... چون نظرم به حضرت افتاد، شروع نمودم در خواندن اين زيارت جامعه، و در حفظ داشتم تا جميع را بر آن حضرت خواندم، و غرضم زيارت بود با مدّاحى حضرات، و چون تمام شد حضرت فرمودند: «نعمت الزّيارة» خوب زيارتى است، عرض نمودم و اشاره كردم به قبر كه: زيارت جدّ شماست. حضرت تقرير فرمودند. ... روضة المتّقین: ج۵، ص۴۵۱-۴۵۲: رأيت في الرؤيا الحقّة تقرير الإمام أبي الحسن علي بن موسى الرضا صلوات الله عليه لي و تحسينه عليه، و لمّا وفقني الله تعالى لزيارة أمير المؤمنين عليه السلام و شرعت في حوالي الروضة المقدسة في المجاهدات و فتح الله تعالى علي ببركة مولانا صلوات الله عليه أبواب المكاشفات التي لا يحتملها العقول الضعيفة رأيت في ذلك العالم (و إن شئت قلت بين النوم و اليقظة) عند ما كنت في رواق عمران جالسا إني بسرِ من رأى و رأيت مشهدهما في نهاية الارتفاع و الزينة و رأيت على قبرهما لباساً أخضر من لباس الجنِة لأنِه لم أر مثله في الدنيا، و رأيت مولانا و مولى الأنام صاحب العصر و الزمان عليه السلام جالساً، ظهره على القبر و وجهه إلى الباب، فلمّا رأيته شرعت في هذه الزيارة بالصوت المرتفع كالمدّاحين، فلمّا أتممتها قال صلوات الله عليه: «نعمة الزيارة» قلت‏: مولاي، روحي فداك، زيارة جدّك. - و أشرت إلى نحو القبر-. فقال: نعم.‏ 🔺حواشی استاد معظّم بر کتاب «ایمان و رجعت» جدشان مرحوم آیت الله سیّد احمد زنجانی: ص۲۲۰-۲۲۲. ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 مهمترین ویژگی برای کامل شدن عقل و اخلاق 🔹عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله:‏ لَمْ يُعْبَدِ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِشَيْ‏ءٍ أَفْضَلَ مِنَ الْعَقْلِ وَ لَا يَكُونُ الْمُؤْمِنُ عَاقِلًا حَتَّى يَجْتَمِعَ فِيهِ عَشْرُ خِصَالٍ ... وَ الْعَاشِرَةُ وَ مَا الْعَاشِرَةُ لَا يَرَى أَحَداً إِلَّا قَالَ هُوَ خَيْرٌ مِنِّي وَ أَتْقَى إِنَّمَا النَّاسُ رَجُلَانِ فَرَجُلٌ هُوَ خَيْرٌ مِنْهُ وَ أَتْقَى وَ آخَرُ هُوَ شَرٌّ مِنْهُ وَ أَدْنَى فَإِذَا رَأَى مَنْ هُوَ خَيْرٌ مِنْهُ وَ أَتْقَى تَوَاضَعَ لَهُ لِيَلْحَقَ بِهِ وَ إِذَا لَقِيَ الَّذِي هُوَ شَرٌّ مِنْهُ وَ أَدْنَى قَالَ عَسَى خَيْرُ هَذَا بَاطِنٌ وَ شَرُّهُ ظَاهِرٌ وَ عَسَى أَنْ يُخْتَمَ لَهُ بِخَيْرٍ فَإِذَا فَعَلَ ذَلِكَ فَقَدْ عَلَا مَجْدُهُ وَ سَادَ أَهْلَ زَمَانِه‏. 📚الخصال؛ ج‏۲؛ ص۴۳۳ 🔸پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : خداوند عزّ و جلّ به چيزى برتر از عقل عبادت نشده است و مؤمن آن گاه عاقل باشد كه ده خصلت در او فراهم آيد: ... و دهمين خصلت كه از همه مهمتر است اين كه: هر كه را ببيند بگويد: او از من بهتر و پرهيزگارتر است. كه مردم دو قسم بيشتر نيستند: مردمى كه واقعا از او بهتر و پرهيزكارتر است و قسم ديگرى كه از او بدتر و پست‏تر است. 👈 پس، هر گاه كسى را بهتر و پرهيزگارتر از خود ببيند در برابرش فروتنى كند، تا به مرتبه او برسد و هر گاه كسى را بدتر و پست تر از خود ببيند، گويد: اى بسا كه ظاهرش بد اما باطنش خوب باشد و چه بسا كه عاقبتش به خير بينجامد. هر گاه مؤمن چنين باشد، به اوج بزرگى دست يافته و بر هم روزگاران خويش مهترى يافته است. پ.ن.به نظر حقیر کلید خوش اخلاقی در همین صفت دهم است. زیرا عمده مشکلات اخلاقی با دیگران از این ناشی می شود که من خودم را بهتر از دیگران می بینم و می دانم. ولی وقتی که دیگری را از خودم بهتر بدانم با او با کمال احترام رفتار می کنم و دیگر در حضور و غیابش به او بی حرمتی و بی احترامی نمی کنم و از تحقیر، عیب جویی ، بد دهنی و فحاشی، تمسخر، اذیت و آزار ، تکبر فخر فروشی، غیبت، تهمت و فحاشی و.. اجتناب می کنم. 🔷برای تخلق به صفت دهم روی خودمان کار کنیم که خیر دنیا و آخرت در آن است . ✍محمد الهی منش ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
هدایت شده از استاد محسن دهقانی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
گفتگوی عقل و جهل در امور زندگی عقل میگه: لجبازی نکن جهل میگه: حرف مرد، یک کلامه عقل میگه: دست از رفتار اشتباه بردار جهل میگه: ما عادت کردیم، دیگه فایده نداره عقل میگه: باهاش مهربانی کن جهل میگه: این آدم بشو نیست عقل میگه: صداقت و صراحت داشته باش جهل میگه: ی دروغ بگو خودتو راحت کن 🆔https://eitaa.com/mohsen_dehghani_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
آدمهای عاقل چه نشانه‌هایی دارند؟ انسان عاقل در برابر جاهل بردباری می‌کنه انسان عاقل اول فکر میکنه بعد حرف میزنه انسان عاقل به کار نادان بی رغبته‌ انسان عاقل اهل میانه روی و اعتداله‌ انسان عاقل در کارها به خدا امیدواره 🆔https://eitaa.com/mohsen_dehghani_ir (دوست عزیز جناب آقای دهقانی از کارشناسان گروه اخلاق مرکز ملی پاسخگویی به سوالات شرعی) ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
🔸 نوشیدن آب و لعنت بر قاتلین امام حسین علیه‌السلام داوود رَقِّى گويد: نزد حضرت امام صادق عليه السّلام بودم كه ایشان آب خواستند. هنگامى كه آب نوشيدند، ديدم حالت گریه در حضرت پیدا شد و چشمان ايشان غرق اشك شد. آن‌گاه به من فرمود: اى داوود! خداوند قاتل حسين عليه السّلام را لعنت كند! شخصی كه آب بنوشد و به ياد حسين عليه السّلام و اهل بيتش بيفتد و قاتل او را لعنت كند، خداوند صد هزار حسنه برايش مى‌نويسد، صد هزار گناه از او محو می‌کند، صد هزار درجه مقامش را بالا مى‌برد و مانند آن است كه صد هزار برده آزاد كرده است، و خداوند او را در روز قيامت با قلب خنک [و آرام و مطمئن] محشور مى‌كند. [ يَا دَاوُدُ لَعَنَ اللَّهُ قَاتِلَ الْحُسَيْنِ ع وَ مَا مِنْ عَبْدٍ شَرِبَ الْمَاءَ فَذَكَرَ الْحُسَيْنَ ع وَ أَهْلَ بَيْتِهِ وَ لَعَنَ قَاتِلَهُ إِلَّا كَتَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ مِائَةَ أَلْفِ حَسَنَةٍ وَ حَطَّ عَنْهُ مِائَةَ أَلْفِ سَيِّئَةٍ وَ رَفَعَ لَهُ مِائَةَ أَلْفِ دَرَجَةٍ وَ كَأَنَّمَا أَعْتَقَ مِائَةَ أَلْفِ نَسَمَةٍ وَ حَشَرَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ثَلِجَ الْفُؤَاد] 📚 کافی ج۶ ص۳۹۱، ح6 @zanjani_net ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 قدیمی ترین فیلم نویافته از کربلای معلی این فیلم قدیمی ترین و تاریخی ترین فیلم نویافته از کربلای معلی و حرم حضرت سیدالشهدا علیه السلام و حرم حضرت عباس بن علی علیه السلام می باشد. ▪️ این فیلم کوتاه توسط فردریک گادمر در سال ۱۹۲۷ میلادی تهیه شده، او یک عکاس و فیلمبردار فرانسوی بوده که به کشورهای مختلفی سفر کرده و تصاویر بسیاری را ثبت نموده است در این فیلم که در کشور عراق و در سال ۱۹۲۷ میلادی برابر با سال ۱۳۰۶ شمسی تهیه شده، تصویربردار تلاش کرده پلان های مناسبی برای معرفی حرم امام حسین و حضرت ابالفضل علیهم السلام نمایش بدهد اما به جهت محدودیت هایی که برای غیر مسلمانان وجود داشته نتوانسته است که دوربین خود را به داخل حرم ها ببرد. ▪️اصل این فیلم سیاه و سفید و صامت بوده که توسط مجموعه گروه مردمی بهشت بقیع رنگین سازی و صداگذاری شده است. ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠مصائب کوفه ◼️ زن‌های کوفی، چادر و روسری برای نوامیس سیدالشهدا علیه‌السلام می‌آوردند... نقل کرده‌اند: و اِجتَمَعَ النّاسُ لِلنَّظَرِ إلىٰ سَبایا آلِ الرَّسولِ، و قُرَّةَ عَينِ الْبَتولِ ▪️چون اهلبیت رسول خدا صلی الله علیه و آله، به نزديكى كوفه رسيدند، مردم كوفه براى تماشاى اسيران گرد آمدند. راوى گفت: «زنى از زنان كوفه سر برآورد و گفت: «شما اسيران از كدام فاميل هستيد؟ » گفتند: نَحنُ اُسارىٰ مُحَمَّدٍ صَلّىٰ اللّهُ عليه و آله ▪️«ما اسيران از آل محمديم.» فَنَزَلَتْ، و جَمَعَتْ ملاءً، و إزاراً، و مَقانِعَ، و أعطَتْهُنَّ، فتُغَطّينَ، ▪️زن چون اين را شنيد، از بام خانه اش فرود آمد و هرچه چادر و روسرى داشت، جمع كرد و به اسيران داد و آنان پوشيدند و عَليُّ بنُ الْحُسينِ زَينُ الْعابدينَ مَغلولٌ مُكَبَّلٌ بِالْحَديدِ وكان مَريضاً، و إذا نِساءُ أهلِ الْكوفَةِ يَندُبنَ مُشَقِّقاتُ الْجُيوبِ، و الرِّجالُ مَعَهُنَّ يَبكون ▪️امام سجاد علیه السلام از سر تا پایشان در غل و زنجیر بودوبه شدت بیمار بودند، و زنان کوفه با دیدن این وضع، گریبان پاره کردند و مردانشان هم گريستند و نوحه سرايى كردند على بن الحسين عليه السّلام با صدایی نحيف، در حالی که بیماری بدنش را فرسوده کرده بود، فرمود: إنَّ هؤلاء يَبكون عَلَينا ، فمَن قَتَلَنا غَيرِهم؟! ▪️اين ها هستند كه بر حال ما نوحه و گريه مى كنند؟ پس آن كس كه ما را كشت، كه بود؟! » 📚الاحتجاج ج۲ ص۲۹(باکمی اختلاف) 📚 مثیرالاحزان ص۴۵ 📚مقتل الحسين علیه‌السلام الخوارزمي ج۲ص۴۰ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128