کارهای عامیانه تطبیق علائم ظهور - رهبر معظم انقلاب .mp3
1.52M
🔺انتقاد رهبر معظم انقلاب از برخی کارهای عوامانه در موضوع مهدویت و علائم ظهور
یکی از خطرهای بزرگ در موضوع مهدویت، کارهای عامیانه، جاهلانه، غیرمستند و متکی بر تخیلات و توهمات است که زمینهساز مدعیان دروغین و دوری مردم از حقیقت واقعی انتظار خواهد شد.
مدعیان دروغین در طول تاریخ برخی علائم ظهور را بر خود یا دیگران تطبیق داده اند، همهی این موارد غلط و انحرافی است زیرا برخی مطالب دربارهی علائم ظهور، غیرقابل استناد و ضعیف است و مطالب معتبر را هم نمیتوان براحتی تطبیق داد.
اینگونه مطالب غلط و انحرافی، باعث میشوند، حقیقت اصلی مهدویت و انتظار مهجور بماند، بنابراین، باید به شدت از کارها و شایعات عوامانه پرهیز کرد.
البته کار عالمانه و مستند درباره موضوع مهدویت و انتظار نیز بر عهدهی اهل فن و متخصصانی است که علم حدیث و رجال را به خوبی میدانند و با مسائل و تفکرات فلسفی آشنایی کامل دارند.
متن کامل
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠حدیث ( تعیین وقت ظهور):
🔹عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْقَائِمِ ع فَقَالَ کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ إِنَّا أَهْلُ بَیْتٍ لَا نُوَقِّت
🔸ابی بصیر از امام صادق علیه السلام نقل می کند که: از او درباره قائم علیه السلام پرسیدم؛ فرمود: وقت گزاران دروغ گفتهاند. ما خاندانی هستیم که وقت را تعیین نمی کنیم.
🔹عَنِ الْفُضَیْلِ بْنِ یَسَارٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ: قُلْتُ لِهَذَا الْأَمْرِ وَقْتٌ فَقَالَ کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ إِنَّ مُوسَی ع لَمَّا خَرَجَ وَافِداً إِلَی رَبِّهِ وَاعَدَهُمْ ثَلَاثِینَ یَوْماً فَلَمَّا زَادَهُ اللَّهُ عَلَی الثَّلَاثِینَ عَشْراً قَالَ قَوْمُهُ قَدْ أَخْلَفَنَا مُوسَی فَصَنَعُوا مَا صَنَعُوا؛
🔸فضیل بن یسار گوید: به امام باقر علیه السلام عرض کردم: برای این امر وقتی هست؟ فرمود وقت گزاران دروغ گویند؛ وقت گزاران دروغ گویند؛ وقت گزاران دروغ گویند...
📚الکافی، ج ۱ ص ٣۶٨
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠حدیث ( مخالفت عملی خداوند با وقاتون)
🔻وعده الهی این است که هر زمانی را که وقاتون برای ظهور اعلام نمایند خداوند خلاف آنرا عملی میسازد.
🔹أَخْبَرَنَا أَبُو سُلَيْمَانَ أَحْمَدُ بْنُ هَوْذَةَ قَالَ حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ إِسْحَاقَ اَلنَّهَاوَنْدِيُّ بِنَهَاوَنْدَ سَنَةَ ثَلاَثٍ وَ سَبْعِينَ وَ مِائَتَيْنِ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ اَللَّهِ بْنُ حَمَّادٍ اَلْأَنْصَارِيُّ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ سَنَةَ تِسْعٍ وَ عِشْرِينَ وَ مِائَتَيْنِ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ اَللَّهِ بْنُ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: أَبَى اَللَّهُ إِلاَّ أَنْ يُخْلِفَ وَقْتَ اَلْمُوَقِّتِينَ .
🔸امام صادق علیهالسلام فرمودند: خداوند جز اين نمىخواهد كه زمانى را كه تعيينكنندگان وقت معيّن مىكنند خلاف آن را ظاهر سازد.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 اهتمام ائمه طاهرین علیهمالسلام به اصلاح ادبیات شیعیان و قرآنی نمودن محاورات
❖سیدنا الاستاذ آیت الله سیدمحمدجواد شبیری ( دامت برکاته):
● یکی از معانی شایع «زعم» همان «قال» است. در لسان العرب ابتدا این معنی برای «زعم» آمده است. ازاین رو است که فعل «زعم» وقتی به معنی «قال» باشد با «لام» متعدّدی میشود. همانطور که گفته میشود: «قال له»، گفته میشود: «زعم له». به این «لام» که پس از «قال» قرار میگیرد، لام تبلیغ گفته میشود.
● این تعبیر در برخی اسناد نیز وارد شده است. در سندی در تهذیب آمده است:
«وَ عَنْهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَحْمَدَ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي عُثْمَانَ وَ أَبُو عُثْمَانَ اسْمُهُ عَبْدُ الْوَاحِدِ بْنُ حَبِيبٍ 👈 قالَ زَعَمَ لَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ عَمَّارٍ الدُّهْنِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیهالسلام قَالَ: صَلَاةُ اللَّيْلِ تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ تُذْهِبُ الْهَمَّ وَ تَجْلُو الْبَصَرَ.
تهذیب الاحکام؛ ج۲؛ ص۱۲۱
● این معنی [زعم به معنای قال] هرچند در زمان گذشته رایج بوده، ولی حضرات ائمه علیهمالسلام تمایل داشتند که شیعیان از این واژه استفاده نکنند. به روایت زیر توجه کنید:
... عَنْ عَبْدِ الْأَعْلَى مَوْلَى آلِ سَامٍ قَالَ: حَدَّثَنِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیهالسلام بِحَدِيثٍ فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ👈أ لَيْسَ زَعَمْتَ لِيَ السَّاعَةَ كَذَا وَ كَذَا؟ فَقَالَ لَا فَعَظُمَ ذَلِكَ عَلَيَّ فَقُلْتُ بَلَى وَ اللَّهِ زَعَمْتَ. فَقَالَ لَا وَ اللَّهِ مَا زَعَمْتُهُ قَالَ فَعَظُمَ عَلَيَّ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ بَلَى وَ اللَّهِ قَدْ قُلْتَهُ قَالَ نَعَمْ قَدْ قُلْتُهُ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ كُلَّ زَعْمٍ فِي الْقُرْآنِ كَذِبٌ.
الکافی؛ ج۲؛ ص۳۴۲
● حضرات ائمه علیهمالسلام مایل بودند که شیعیان با ادبیات قرآنی تکلم کنند. هر چند اصل استعمال صحیح، و بدون اشکال ادبی بوده است، ولی نوعی اشکال فرهنگی و دینی داشته است.
🔺درس خارج فقه؛ دوشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۳
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠حدیث ( سود دنیا و آخرت)
🔹…عَنِ ابْنِ عُمَرَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله: مَنْ أَرَادَ التَّوَكُّلَ عَلَى اللَّهِ تَعَالَى فَلْيُحِبَ أَهْلَ بَيْتِي وَ مَنْ أَرَادَ أَنْ يَنْجُوَ مِنَ النَّارِ فَلْيُحِبَ أَهْلَ بَيْتِي وَ مَنْ أَرَادَ الْحِكْمَةَ فَلْيُحِبَ أَهْلَ بَيْتِي وَ مَنْ أَرَادَ أَنْ يَدْخُلَ الْجَنَّةَ بِغَيْرِ حِسَابٍ فَلْيُحِبَ أَهْلَ بَيْتِي فَوَ اللَّهِ مَا أَحَبَّهُمْ أَحَدٌ إِلَّا رَبِحَ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَة.
📚مائة منقبة من مناقب أميرالمؤمنين و الأئمة؛ ص84
🔸پيامبر خدا صلي الله عليه و آله :
✔️هر كه خواهان توكل كردن به خداست، اهل بيت مرا دوست بدارد
✔️و هركه خواهان نجات از عذاب قبر است، اهل بيت مرا دوست بدارد
✔️و هركه خواهان حكمت است، اهل بيت مرا دوست بدارد
✔️و هر كه مى خواهد بى حساب به بهشت رود، اهل بيت مرا دوست بدارد؛
👈زيرا به خدا سوگند، هيچ كس دوستدار آنان نشد مگر اين كه در دنيا و آخرت سود بُرد.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
🗓تقویم شیعه؛
☑️ ۱۱ جمادی الثانی ۱۳۵۳ق سالروز وفات مرحوم آقا شیخ ابوالقاسم کبیر قمی"رحمةاللهعلیه"
💠 از خودگذشتگی علمای قم
❖سیدنا الاستاذ حضرت آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی ( دام ظله العالی):
● علمای قم موقع ورود مرحوم آقای حاج شیخ عبدالکریم حائری از خودگذشتگی نشان دادند و مرحوم حاج شیخ را برای ماندن در قم و تشکیل حوزه تشویق کردند و حتی مرحوم آقا شیخ ابوالقاسم کبیر قمی خودش در درس ایشان حاضر شد. مرحوم حاج شیخ از وی تقاضا کردند که چنین کاری را ادامه ندهند.
● مرحوم آقا شیخ ابوالقاسم کبیر قمی فرموده بود: من از نجف که آمدم، شاگردان معتنابهی که بتوانم با آنها کار کنم نداشتم، ولی بعد از ورود آقای حاج شیخ و تشکیل حوزه، چند نفری هم به درس ما آمدند و با آنها کار کردم و اگر مطلبی هم مشکل میشد، به خدمت آقا رسیده و از ایشان برای رفع مشکل استفاده میکردم. اکنون میتوان بگویم کفایه را میفهمم.
📚جرعهای از دریا؛ ج۲؛ ص۴۸۸
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠فقه الحدیث (تأملی در روایتِ «طلب العلم فريضة علي كل مسلم»
🔻سیدنا الاستاذ حضرت آیة الله العظمی شبیری زنجانی ( دام ظله العالی):
🔹 زمانی روایت معروفِ «طلب العلم فريضة على كل مسلم و مسلمة» را که از حضرت امام صادق (علیهالسلام) نقل شده بررسی میکردم. نکته جالب درباره این روایت این است که در هیچ نقلی از کتب کهن کلمه «مسلمة» نقل نشده، تنها در مقدمه مجمع البیان از طریق حضرت امام رضا ( علیهالسلام) و نیز در مقدمه کتاب معالم با واژه «مسلمة» نقل شده است.
🔸درباره وجود این کلمه در مقدمه مجمع، با مرحوم آقای [شهید] بهشتی گفتگو میکردیم. ایشان نسخهای قدیمی از مجمع البیان را آورد که در آن این واژه نبود. معلوم شد در تحقیق آن در چاپ بعدی اعمال سلیقه شده و این کلمه را اضافه کردهاند. همچنین اخیراً آقای دکتر مهدی محقق کتاب معالم را از روی نسخه ای معتبر و قدیمی تحقیق و چاپ کرده و در آن کلمه «مسلمة» نیست. حديث مذکور در کتب روایی معتبر قدیمی مثل کافی، محاسن برقی و بصائر الدرجات بدون این واژه نقل شده است.
🔹شهید مطهری میخواستند شمول حکم برای نسوان را با الغای خصوصیت یا تنقیح مناط درست کنند؛ در حالی که کلمه «مسلم» اگر با «مسلمة» مقترن نشود، به معنای فرد مسلمان است، نه مرد مسلمان، و در نتیجه مرد و زن هر دو را شامل میشود و نیازی هم به الغاء خصوصیت یا تنقیح مناط و افزودن واژه «مسلمة» نیست.
📚 جرعه ای از دریا، ج۴، ص ۳۶۲.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
کانال فقه و حدیث استاد الهی منش
💠فقه الحدیث (تأملی در روایتِ «طلب العلم فريضة علي كل مسلم» 🔻سیدنا الاستاذ حضرت آیة الله العظمی شبیر
💠فقه الحدیث: (تفاوت الغاء خصوصیت ، تنقیح مناط و اراده مطلق جنس)
🔻توضیح مطلب بالا :
الغاء خصوصيت در جائى است كه گاهى با تناسب حكم و موضوع مثال فهميده مىشود، مثلا در «رجل شك بين الثلاث و الاربع» رجل را مىگويند مثال است يعنى مكلف اين كار را بكند.
و گاهى هم ممكن است عرف از لفظ الغاء خصوصيت نكند ولى جای تنقيح مناط است يعنى اگر كسى احكام مختلف شرع مقدس را اطلاع داشته باشد، مثلاً از بيست يا سى حكم، قاعدهاى مانند «من اتلف مال الغير فهو له ضامن» اصطياد مىكند كه اين عنوان در روايتى وجود ندارد.
✅ ولی گاهی از لفظ مطلق جنس اراده می شود.
در این روایت طلب العلم مسلم به معنای مسلمان است نه به معنای مرد مسلمان لذا در ترجمه «المسلم من سلم المسلمون من یده و لسانه» واژه «مسلم» را باید مسلمان معنا کرد نه مرد مسلمان.
همانند «بالغ» در عبارت شیخ در آغاز رسائل «اعلم أن البالغ الذی وضع علیه قلم التکلیف» که به معنای مرد بالغ نیست بلکه به معنای مطلق بالغ است چه مرد و چه زن.
⚡️البته اگر در کنار عبارت «مسلم» « مسلمه» هم افزوده شود مسلم به مرد اختصاص مییابد.
مانند حدیثی که می فرماید «قَالَ «يَا اِبْنَ أَبِي نَصْرٍ أَيْنَ مَا كُنْتَ فَاحْضُرْ يَوْمَ اَلْغَدِيرِ عِنْدَ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَإِنَّ اَللَّهَ يَغْفِرُ لِكُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ وَ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَةٍ ذُنُوبَ سِتِّينَ سَنَة».
ولی تا وقتی چنین اضافه ای نباشد مراد از این گونه اوصاف مطلق جنس است و به مردان اختصاص ندارد.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠حدیث ( عبادت خدا را بر بندگان خدا اکراه نکنید )
🔹 قال رسولُاللّه (صلى الله عليه و آله): «إنّ هذا الدِّينَ مَتِينٌ فَأوغِلُوا فيهِ برِفقٍ، و لا تُكرِهُوا عِبادَةَ اللّه إلى عِبادِ اللّه فتكونوا كالراكِبِ المُنْبَتِّ الذي لا سَفَراً قَطَعَ ولا ظَهْراً أبقى»
🔸 همانا اين دين استوار است؛ پس با ملايمت در آن وارد شويد و عبادت خدا را بر بندگان خدا اکراه و تحميل نكنيد كه در آن صورت به سوار درماندهاى مىمانيد كه نه راهى را پيموده و نه مركبى [با نشاط] به جا گذاشته است.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 حتی روی هم تُرش نکرد
❖ سیدنا الاستاذ حضرت آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی ( دام ظله العالی):
● وقتی ترجمه مرحوم الهی قمشهای منتشر شد، من آن را خواندم و چهار ایراد گرفتم؛ از جمله اینکه: ذَنوب (به معنی دلو) را ذُنوب ترجمه کرده بود. احسن القَصص را هم «قِصص» ترجمه کرده بود.
● وقتی اینها را در مدرسه نواب مشهد به ایشان گفتم، حتی روی هم ترش نکرد و گفت یک وقت است که کسی اینگونه ایراد میگیرد و یک وقت هم مثل بعضی که میروند پیش آقای بروجردی و میگویند این ترجمه از کتب ضلال است. وقتی خواستم بیرون بیایم کفش مرا هم جفت کردند؛ با اینکه من خودم را معرفی نکرده بودم
🔺گعدههای علمی؛ حوالی غروب ۲۴ تیر ۱۳۹۴
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠حدیث ( زوجه صالحه بهترین بهره مرد)
🔹عَنْ أَبِي الْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا (علیه السلام) قَالَ: مَا أَفَادَ عَبْدٌ فَائِدَةً خَيْراً مِنْ زَوْجَةٍ صَالِحَةٍ إِذَا رَآهَا سَرَّتْهُ وَ إِذَا غَابَ عَنْهَا حَفِظَتْهُ فِي نَفْسِهَا وَ مَالِهِ.
🔸امام رضا علیهالسلام فرمودند:
هیچ بندهای سود و بهره ای بهتر از زن صالحه، به چنگ نیاورده است. زنی که هرگاه شوهرش او را ببیند، خوشحالش کند. و هرگاه از او دور شود، در غیابش نگهبان خود و اموال شوهرش باشد.
📚کافی ط - الاسلامية جلد۵ صفحه۳۲۷
قربالإسناد ط - الحديثة صفحه۲۰
بحار الأنوار ط - بيروت جلد۱۰۰ صفحه۲۱۷
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
کانال فقه و حدیث استاد الهی منش
🗓تقویم شیعه؛ ☑️ ۱۱ جمادی الثانی ۱۳۵۳ق سالروز وفات مرحوم آقا شیخ ابوالقاسم کبیر قمی"رحمةاللهعلیه"
#تعطیلات
💠 حال و هوای علمای قدیم
❖ مشاهدات مرحوم آیتاللهالعظمی حاج سید احمد زنجانی از احوالات یکی از علمای قم:
● مرحوم آقا شیخ ابوالقاسم کبیر رحمةاللهعلیه از اجلّه علمای قم بود. عملاً مورد قبول عموم بود. خواص و عوام همه تصدیقش میکردند.
● همواره مشغول بود یا درس میگفت یا مطالعه میکرد یا در مطلب علمی فکر مینمود یا با طرفی که پیدا میکرد به بحث و مذاکره علمی مشغول میشد.
● غالباً کتابی در زیر بغلش بود به هر جا که میرسید اگر مجلس مقتضی مذاکره علمی بود فوری مسئلهای طرح کرده، مشغول تبادل افکار میشد و الا کتاب از زیر بغل بیرون آورده، به مطالعه مشغول میگردید.
● حتی در روزهای چهارشنبه عصر در منزل خود مجلس ذکر مصیبت منعقد میکرد در عین حال که حاضرین مشغول صرف چای و قلیان بودند او در یک گوشهای مانند هر روز به تدریس و افادهی علم اشتغال داشت.
● فکر روشن و نظر دقیقی داشت. مطلبی را که بین فضلاء القا میکرد مادامی که اطراف و جوانب آن را با نظر عمیق تحت مطالعه نیاورده و وزن آن را کاملاً به دست نیاروده، القا نمیکرد.
● در ورع و تقوا نمونه گذشتگان بود و در عرفیات نیز بی نهایت دقیق بود. به هر کاری که وارد میشد با کمال سنگینی و متانت قدم میگذاشت. خیلی هم بی ادعا و متواضع بود. ذرهای در وی آثار منیت نبود.
● آقا سیّد محسن امین شامی در کتاب «اعیان الشیعه» در ترجمه حال او گفته که او بر مرحوم آقای حاج شیخ عبدالکریم حائری ترجیح داده میشد، ولی این اشتباه غریبی است. میشود گفت که ترجیح دهنده او را خوب شناخته، آقای حائری را نشناخته (چنان که می گوید علی اللهی علی را خوب شناخته، اما خدا را نشناخته).
● باری، آن مرحوم روز جمعه یازدهم ماه جمادی الثانی سال ۱۳۵۳ قمری از دنیا رحلت کرد. تا یک ماه در قم مجالس ترحیم لیلاً و نهاراً، طولاً و عرضاً منعقد گردید. ( ماتوا و عاشوا بحسن الذکر بعدهم).
سعدیا مرد نکو نام نمیرد هرگز
مرده آنست که نامش به نکوئی نبرد
📚الکلام یجرّ الکلام؛ ج۲؛ ص۳۴۵
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
«اندر هجو دِمَشق»
مِنَ الشّهیدِ¹«قُدِّسَ سِرُّهُ»
دِمَشقُ دِمَشقُ فلا تَأتِها
وَ إنْ غَرَّکَ الجامِعُ الجامِعُ
فَسَوقُ الفُسوقِ بِها عامِرٌ
وَ فَجرُ الفُجورِ بها طالعُ
«ترجمه»
دمشق، دمشق ، میا اندر این شهر ، اگر چه تو را مسجد جامع جامع [ اموی] بفریبد.
بازار فسق ها درآن آباد است و سپیدهٔ فجور درآن طالع.
«نکته»
آنان که به عربی و فنون ادبی واقفند می دانند که لطف شعر در صنعتِ تجنیسی است که دراین قطعه به کار رفته ، بین دو کلمهٔ الجامع الجامع و فَسَوق و فُسُوق و فَجر و فجور و یحتمل دِمَشق و دِمَسق.
_
1_به احتمال زیاد مراد از شهید شیخ محمد بن مکی (م۷۸۶ه.ق)معروف به شهید اول است زیرا مراد از شهید علی الاطلاق اوست و احتمال ضعیف هم دارد مراد از شهید، شیخ زینالدین بن علی بن احمد عاملی جُبَعی {۱۳ شوال ۹۱۱ هجری قمری- ۱۵ رمضان ۹۶۵ یا ۹۶۶ هجری ه ق} معروف به شهید ثانی باشد، و هر دو از فقها ،علما و دانشمندان برجسته شیعی می باشند.
2_شاید کلمهٔ دوّم دِمَسق بوده که به معنی ابریشم سفید، و معرب دِمسَه فارسی است.
3_مجموعهٔ خطّی ۱۳ رساله مورّخ به سال ۹۷۲،نسخهٔ خطّی کتابخانهٔ دانشگاه تهران به شمارهٔ ۳۴۵۹،صفحهٔ ۱۶
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 سوال فقهی: فال حافظ
❓سوال:
با نیتی که داشتیم فال حافظ گرفتیم، آیا عمل کردن به آن لازم است؟
✍️پاسخ:
خیر؛ برای تفأل به دیوان حافظ مستند شرعی وجود ندارد.
🔰دفتر آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠حدیث ( در مذمت عشق دنیوی)
🔹... عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ الصَّادِقَ علیهالسلام عَنِ الْعِشْقِ فَقَالَ قُلُوبٌ خَلَتْ مِنْ ذِكْرِ اللَّهِ فَأَذَاقَهَا اللَّهُ حُبَّ غَيْرِهِ.
📚علل الشرائع؛ ج۱؛ ص۱۴۰؛ (باب علة عشق الباطل)
🔸مفضل بن عمر گوید از امام صادق علیهالسلام از عشق سوال کردم. حضرت فرمودند:
دلهايى از ياد خدا تهى مىگردد و خداوند محبت غير خود را به آنها مىچشاند.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠حدیث (باد آورده را باد ببرد)
👌🍀فارسی صحبت کردن
حضرت امام صادق علیه السلام ...
🔹[المناقب] لابن شهرآشوب یر،[بصائر الدرجات] مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ :
دَخَلَ عَلَیْهِ قَوْمٌ مِنْ أَهْلِ خُرَاسَانَ فَقَالَ ابْتِدَاءً مِنْ غَیْرِ مَسْأَلَةٍ مَنْ جَمَعَ مَالًا مِنْ مَهَاوِشَ أَذْهَبَهُ اللَّهُ فِی نَهَابِرَ فَقَالُوا جُعِلْنَا فِدَاکَ لَانَفْهَمُ هَذَا الْکَلَامَ فَقَالَ علیه السلام : از باد آید بدَم بشود .
🔸 محمّد بن احمد از حضرت صادق علیه السلام نقل کرد که
گروهی از اهل خراسان خدمت ایشان رسیدند قبل از اینکه سؤال کنند
فرمود : من جمع مالا من مهاوش اذهبه اللَّه فی نهابر.
اهل خراسان عرض کردند
آقا ما نفهمیدیم چه فرمودید (چون بزبان عربی آشنا نبودند)
حضرت به زبان فارسی ایرانی فرمود
«از باد آید بدَم بشود»👉
یعنی مال دزدی خرج بدبختی میشود. همان مثل معروف باد آورده را بادش برد .
📚المناقب ج ۳ ص ۳۴۶.
📚بصائر الدرجات ج ۷ باب ۱۱ ص ۹۶
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
🗓تقویم شیعه؛
☑️ ۱۸ جمادي الثانیة سالروز وفات مرجع بزرگ شیعه، آیتاللهالعظمی حاج شیخ مرتضی انصاری «رضواناللهعلیه»
💠 تا انسان از افراد عادی بسیار بالاتر نباشد، به این مطلب نمیرسد.
❖ آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
● مطلب دیگری را از آقای سید محمد علی سبط در تهران شنیدم که البته ایشان سند آن را ذکر نکردند. آقای سبط نوه شیخ انصاری است.
● ایشان میگفت: شیخ انصاری یک زمان درس را تعطیل میکند. شاگردان از این تعطیلی نابهنگام ناراحت میشوند که آنها را از فیض بازداشته است.
● دو نفر نزد شیخ مقرب بودند که ایشان حرف آنها را رد نمیکرد: یکی آقا سیّد علی شوشتری و دیگری میرزای شیرازی. شاگردان مناسب میدانند که نزد میرزای شیرازی رفته، از ایشان بخواهند که با شیخ صحبت کرده، شیخ را راضی کند که دوباره برای درس تشریف بیاورند.
● میرزا خدمت شیخ میرسد و میگوید: الآن وقت تعطیلی درس نیست و الحمدلله وجود شریف حضرت عالی سالم است؛ چرا درس را تعطیل کردهاید؟
شیخ میفرماید: نوشتجات من به دست یکی از علماء رسید، آنها را مطالعه کرده، نقدهایی بر آنها نوشته و برایم فرستاده است. من این نقدها را که مطالعه کردم، دیدم آن اشکالات به حرفهای من، به هیچ وجه وارد نیست و ارتباطی به بحثهای من ندارد. این ماجرا باعث شد تا من فکر کنم که نکند آن ایرادهایی که ما به سابقین وارد میکنیم، از این قبیل باشند. ممکن است که محقّق و علامه و مانند آنها اگر زنده بودند، میگفتند اشکالات شما به حرف های ما نمیخورد، محل نفی و اثبات دوجاست، ما سخنی میگوییم، شما به سخن دیگری اشکال میکنید. گاهی اصطلاحات در طول زمان مختلف میگردد. انسان حرف گذشتگان را بر مصطلحی که با آن آشناست، حمل میکند؛ در حالی که حرف آنها واقعاً معنای دیگر داشته است.
● خلاصه شیخ میفرماید ممکن است ایرادهای ما به سابقین از قبیل ایرادهای این آقا به من باشد. ما هر روز این بزرگان را به محاکمه میکشیم و آنها را محکوم میکنیم و من می ترسم که از ناحیه ما در حق آنها ظلمی شده باشد و آنها هم نیستند که از خود دفاع کنند و ذهنشان باز شود، درس گفتهایم، بیشتر از این را میترسم مسؤول باشم.
● میرزا میگوید: بین شما و آن آقا فرق است؛ آن آقا مطالب شما را مطالعه کرده و بر روی آن به تنهایی فکر کرده، اشکالی به نظرش آمده و برای شما فرستاده است. اما شما مدت ها فکر می کنید و بعد اشکالات را در مجمع مجتهدین طرح میکنید و همه این مجتهدین مدافعین غایبین هستند. این افراد همه در فکرند که که اگر اشکال شما نقطه ضعفی داشت و بشود از گذشتگان در یک جا هم دفاع کنند، از آنها دفاع خواهند کرد، و اگر مطلبی تصویب شد تنها به نظر شما نیست، بلکه به تصویب تمام این مجتهدین رسیده است.
● شیخ می فرماید: بلی، این تفاوت هست؛ فردا برای درس میآیم.
● در این ماجرا دقت کنید؛ اصلاً تنبه به این مطلب خیلی مهم است که «شاید از ناحیه ما ظلمی به دیگران شده باشد». تا انسان از افراد عادی بسیار بالاتر نباشد، به این مطلب نمیرسد.
● این مطلب را من برای آقای سبط، نوه شیخ انصاری، در قم نقل کردم. گفتم: شما این مطلب را شنیدهاید؟ ایشان گفت: من از پدرم شنیدم که شیخ اشکالات آن آقا را که مطالعه میکند، شروع به گریه میکند. میگویند: چرا گریه میکنید؟ ایشان به شما ایراد کرده، مطلب مهمی نیست! میگوید: نه، من برای ایراد کردن ایشان گریه نمیکنم. ایراد باید بشود، بلکه گریه من برای ایرادهای خود من به دیگران است که مبادا ما ظلم کرده باشیم.
📚جرعهای از دریا؛ ج۱؛ ص۱۳۴
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 اسلام این است
🔹سیدنا الاستاذ حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی( دام ظله العالی):
🔸این قضیه درباره مرحوم [شیخ حسینعلی] راشد معروف است: مرحوم سید خلیل ضیایی، هم ولایتی راشد، نقل کرده است:
در زمان شاه میخواستند در منطقه بهارستان تهران، اطراف ساختمان مجلس شورای ملی را بسازند و باید ۳۵ خانه خراب میشد، به اطلاع صاحبان خانه ها رساندند که خانه شما را متری فلان مبلغ میخریم. هر کس اعتراض دارد بنویسد تا رسیدگی شود. هیچ کس به جز مرحوم راشد اعتراض نکرد این جریان خیلی بر مسؤولین گران آمد و گفتند: «فقط اینکه آخوند است اعتراض کرده!»
بعد مرحوم راشد را دعوت کردند و آماده شدند برای اینکه به او حمله و خفیفش کنند. راشد آمد. بعد از سلام و احوال پرسی از او پرسیدند که اعتراض شما چیست؟ گفت حقیقتش این است که این خانه را من سالها قبل و به قیمت خیلی کم خریدهام و در این مدت زمان طولانی مخروبه شده و به نظر من قیمتی که شما پیشنهاد کرده اید، زیاد است! من راضی نیستم از بیت المال مردم قیمت بیشتری برای خانه ام بگیرم.
بهت و تعجب همه را فرا گرفت و یکی از اعضای کمیسیون که از اقلیتهای دینی بود از جا برخاست و راشد را بوسید و گفت: «اگر اسلام این است من آماده ام برای مسلمان شدن......»
📚 جرعهای از دریا، ج۲، ص۶۵۸
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
🏆یلدا یا چله در آئین ایرانی
🟥ابوریحان بیرونی: اعیاد دیماه از خرمروز و دیگر اعیاد مانند دیبگان و غیره
⬅️دیماه و آن را خورماه نیز میگویند. نخستین روز آن خرمروز است و این روز و این ماه هر دو به نام خدای تعالی که هرمزد است نامیده شده یعنی پادشاهی حکیم و صاحب رایی آفریدگار و در این روز عادت ایرانیان چنین بود که پادشاه از تخت شاهی به زیر میآمد و جامهی سپید میپوشید و در بیابان بر فرشهای سپید مینشست و دربانها و یساولان و قراولان را که هیبت ملك بدانهاست به کنار میراند و در امور دنیا فارغالبال نظر مینمود و هر کس که نیازمند میشد که با پادشاه سخن بگوید خواه که گدا باشد یا دارا و شریف باشد یا وضیع بدون هیچ حاجب و دربانی به نزد پادشاه میرفت و بدون هیچ مانعی با او گفتگو میکرد و در این روز پادشاه با دهقانان و برزیگران مجالست میکرد و در يك سفره با ایشان غذا میخورد و میگفت من امروز مانند یکی از شما هستم و من با شما برادر هستم زیرا قوام دنیا به کارهایی است که بدست شما میشود و قوام عمارت آن هم به پادشاه است و نه پادشاه را از رعیت گریزی است و نه رعیت را از پادشاه و چون حقیقت امر چنین شد پس من که پادشاه هستم با شما برزیگران برادر خواهم بود و مانند دو برادر مهربان خواهیم بود بخصوص که دو برادر مهربان هوشنگ و ویکرد چنین بودند.
گاهی این روز را نود روز میگویند و آن را عید میگیرند زیرا میان آن و نوروز نود روز تمام است.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥فیلم مستند «تهران پایتخت ایران است»
محصول سال ۱۳۴۵ به کارگردانی کامران شیردل.
روستاها که جای خود دارد، پایتخت کشور هم در روایت سلطنت طلبانی که تاریخ را با چند استاتوس و کلیپ شبکه «من و تو» می شناسند، به کلی هاشور خورده است. (این شیوه روایت به مانند آن است که نیم قرن بعد زندگی و خانه و خودرو چند سلبریتی در چند خیابان تهران را به عنوان زندگی نرمال ایرانیان امروز، به مخاطب قالب کرد)
منظور این است که آن «ایران شبیه بهشت از دست رفته، نمایش داده شده توسط سلطنتطلبان» هیچگاه واقعیت خارجی نداشته است. این روایت مخدوش وقتی به وفور در جامعه تکرار شده و ملت در تصور «بهشت از دست رفته» زندگی کنند، دو آسیب اجتماعی بزرگ دارد. اول آنکه جامعه در نوستالژی گذشته آرمانی، دچار یاس و استیصال روزافزون میشود و دیگر آنکه در جهان کاملا خیالی سیر کرده و توان شناخت درست واقعیت را از دست میدهد.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 حدیث ( زمستان ، بهار مومن )
🔸پیامبر خدا صلی الله علیه و آله میفرماید :
زمستان بهار مؤمن است، از شب های طولانی اش برای شب زنده داری، و از روزهای کوتاهش برای روزه داری بهره می گیرد.
🔹الشِّتَاءُ رَبِیعُ الْمُؤْمِنِ یَطُولُ فِیهِ لَیْلُهُ فَیَسْتَعِینُ بِهِ عَلَی قِیَامِهِ وَ یَقْصُرُ فِیهِ نَهَارُهُ فَیَسْتَعِینُ بِهِ عَلَی صِیَامِهِ
📚 وسائل الشیعه،ج7،ص302
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
#تبریک_میلاد
🔸پیامبر اکرم "صلی الله علیه وآله":
«دخترم فاطمه بانوى زنان جهانيان است از اولين و آخرين، و پارۀ وجود من و نور ديده من و ميوۀ دل من است و روح من است كه بین دو پهلوی من میباشد و حورای انسيه است.»
🔺الأمالي( للصدوق)، ص: 113
🔅میلاد با سعادت سرور زنان عالم، دخت رسول مکرّم، أمّ الأئمة النجباء حضرت فاطمه زهرا «سلام الله علیها» را محضر فرزندشان امام عصر «عجل الله فرجه الشریف» و عموم محبین و موالیان خاندان رسالت تبریک و تهنیت میگوییم.
@zanjani_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دستمزد نجومی برخی مداحان، افشاگری تکان دهنده از دستمزد نجومی مداحان برای هر شب آن هم به صورت طلا و سکّه که مالیات نگیرد.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128