eitaa logo
کانال فقه و حدیث استاد الهی منش
430 دنبال‌کننده
202 عکس
124 ویدیو
13 فایل
🔹 استاد دانشگاه و سطوح عالی حوزه 🔹کارشناس فقه دفتر تبلیغات اسلامی 🔹 کارشناس صدا و سیمای اصفهان 🔹نماینده مراجع عظام تقلید @yahagh2
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠مراسم تعویض پرچم 🏴🏴🏴 ◾️شب گذشته ، مراسم برافراشته شدن پرچم عزاى حسينى در حرم امیرالمومنین علی علیه السلام ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠دقتی دوباره در سند «زيارة الشهداء في یوم عاشوراء» 🖌خرج من الناحية سنة اثنتين وخمسين ومائتين إلي على يد الشيخ محمد بن غالب الأصفهاني حين وفاة أبي رحمه‌الله، وكنت حدث السن، فكنت استأذن في زيارة مولاي أبي عبد الله عليه‌السلام وزيارة الشهداء رضوان الله عليهم، فخرج إلي منه : بسم الله الرحمن الرحيم ، إذا أردت زيارة الشهداء رضوان الله عليهم، فقف عند رجلي الحسين عليه‌السلام، وهو قبر علي بن الحسين صلوات الله عليهما، فاستقبل القبلة بوجهك، فان هناك حومة الشهداء عليهم‌السلام وأوم واشر إلى علي بن الحسين عليهما‌السلام وقل... (ادامه متن روایت زیارت را اینجا بخوانید: http://lib.eshia.ir/27788/1/485) 📌آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: یک روایتی که مربوط به زیارت امام حسین(ع) است که در آن آمده است: «خرج من الناحیة المقدسة» ظاهراً همین زیارتی است که اسامی شهداء زیارت عاشورا در آن هست و نام حدود نود نفر از شهدای عاشورا و مرتبط با عاشورا را ذکر کرده است؛ مانند «مسلم بن عقیل» و «قیس بن مسهر» هم در آن ذکر شده است. در آنجا تاریخی که بر این روایت هست، ۲۵۲ق می‌باشد. بعضی توجه به تاریخ نکرده‌اند و این روایت را از امام زمان(عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) دانسته‌اند؛ در حالی‌که در سال ۲۵۲ق ایشان هنوز متولد نشده بودند. بعضی‌ها مقداری متوجه شده‌اند و گفته‌اند در سال ۲۵۲ق امام زمان متولد نشده بودند و این از امام عسکری(ع) می‌باشد و اینها هم توجه نکرده‌اند که در سال ۲۵۲ق امام عسکری(ع) هنوز امام نشده بودند و زیارت از «ناحیۀ مقدسه» است؛ یعنی از «ناحیۀ امامت» می‌باشد؛ چون شخص تا به امامت نرسد، راجع به وی تعبیر «ناحیه» نمی‌کنند. پس این روایت از امام هادی(ع) می‌باشد و سال ۲۵۲ق سال امامت امام هادی(ع) است. منبع: دروس رجال، جلسۀ 31 🔸متن کامل زیارت: http://lib.eshia.ir/27788/1/485 🔹اطلاعات بیشتر در این‌باره: B2n.ir/g46898 ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
🔔سوال شرعی : 🔹سلام آیا آیت الکرسی ۱ آیه است یا ۳ آیه⁉️ 🔸جواب : 📣 آیة الکرسی همان آیه اول است. البته در مواردی مثل خواندن آیه الکرسی بر بالین محتضر، تا «هم فیها خالدون» وارد شده است. 🔺دفتر استفتائات آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠عجیب اما واقعی ✅فرمانده ارشد اسرائیل در کرانه باختری هنگام خداحافظی با این منصب خشونت‌های شهرک‌نشینان را محکوم کرد؛ «این مسلک یهودیت نیست». ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠بلندمرتبه شاهی ز صدر زین افتاد! 🔹مقبل گوید که چون واقعه شهادت را تمام نمودم شب جمعه بود. چندان خواندم و گریستم تا آن که در بستر غنودم. 🔸در عالم خواب، خود را در روضه عرش درجه فرزند ابوتراب دیدم، و در حرم محترم منبری گذارده بودند. صاحب محراب و منبر یعنی جناب پیغمبر (ص) نیز تشریف داشت. 🔹در آن اثنا محتشم را حاضر کردند. فرمودند: امشب شب جمعه است بر منبر برو و چیزی در مصیبت فرزندم بخوان. 🔸محتشم به امر آن سیّد محترم بر منبر رفت. خواست در اول درجه بنشیند حضرت فرمود: بالا برو، و چون به پله دوم رفت فرمود: بالا برو، و همچنین تا به عرشه منبر نشست و خواند: بر حربگاه چون ره آن کاروان فتاد شور نشور واهمه را در گمان فتاد... 🔹مقبل گوید: پس از فراغ از تعزیه داری و سوگواری، جناب سیّد امم، خلعتی به محتشم عطا نمود. 🔸من در این خیال بودم که البته اشعار من قبول سید ابرار نگشته! زیرا به من التفاتی ننموده و امر به خواندنم نفرمود، که ناگاه حوریه ای به خدمت سیّد دوسرا عرض کرد که انسیّه حوراء جناب فاطمه زهرا می گوید که مقرّر بفرما مقبل واقعه ای در مرثیه سید الشهداء بخواند. 🔹پس حضرت مرا امر فرمود، بر منبر رفتم و بر پله اول ایستادم و خواندم: روایت است که چون تنگ شد بر او میدان فتاد از حرکت ذوالجناح و از جولان نه سید الشهدا بر جدال طاقت داشت نه ذوالجناح دگر تاب استقامت داشت کشید پا ز رکاب آن خلاصه ایجاد به رنگ پرتو خورشید بر زمین افتاد بلندمرتبه شاهی ز صدر زین افتاد اگر غلط نکنم عرش بر زمین افتاد 🔸ناگاه کسی اشاره نمود که فرو بیا؛ دختر سیّد دوسرا بیهوش گشته. 🔹من فرود آمدم و منتظر عطای خیرالانام بودم که دیدم ضریح منوّر سبط خیر البشر باز شد، و شخص جلیل القدری برآمد، اما زخم سینه اش از ستاره افزون، و جراحات بدنش از حدّ و حصر بیرون؛ خلعت فاخری به من عطا نمود. ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠۲۵ عنوان که در روایات شیعه به عنوان مصادیق اقامه عزا بیان شده است: ❶لباس حزن و مشکی پوشیدن 📗المحاسن، ج‏۲، ص۴۲۰ ❷ترک تبسم 📗کامل الزیارات، ص۱۰۸ ❸ترک خنده 📗ألامالي للصدوق، ص۱۷۷ ❹همّ و غَم و حزن 📗الأمالی للصدوق، ص۱۳۰ ❺احتراق(سوختن قلب) 📗كامل الزيارات، ص۱۲۶ ❻تسلّب(تشبه به ماتم زدگان وبازنمودن دکمه لباس وبالازدن آستین) 📗وسائل الشيعة، ج۸، ص۹۰ ❼ندبه 📗المزار الكبير، ص۵۰۱ ❽تباکی(تشبه و تحمیل نفس بر گریستن) 📗ثواب الأعمال، ص۸۳ ❾عبرة، دمعة و ذرفة(قطره اشک ولو به مقدار بال مگس) 📗کامل الزیارات، ص۱۱۱ ❿سرازير شدن اشک 📗مثيرالاحزان، ص۵ ⓫بکاء 📗كامل الزيارات، ص۱۰۴ ⓬إبکاء(گریاندن) 📗همان کتاب ⓭انشاد شعر(سرودن) 📗همان کتاب ⓮مرثیه 📗کامل الزیارات، ص۱۱۳ 📗بحارالانوار، ج۴۵، ص۲۵۷ ⓯لطمه 📗تهذيب الأحكام، ج‏۸، ص۳۲۵ ⓰ضجه(صدای بلند) 📗المزار الكبير، ص۵۷۸ ⓱عجّه(فرياد) 📗المزار الكبير، ص۵۷۸ ⓲صرخه(صیحه شدید) 📗الكافي، ج‏۵، ص۴۴۶ ⓳شهقه(برگرداندن تنفّس عميق‏) 📗ثواب الأعمال، ص۲۱۶ ⓴زفرة(رفت وآمد نفس برآمده از غصه همراه با صدا به گونه‌ای که دنده‌ها بالا و پایین رود) 📗کامل الزیارات،ص۲۴۷ ❶❷شق الجیب (گریبان چاک زدن) 📗تهذيب الأحكام، ج۸، ص۳۲۵ ❷❷جزع و اظهار جزع (زاری کردن و به طور کلی هر فعلی که دلالت بر بی صبری و بی تابی نماید) 📗الأمالي للطوسي، ص۱۶۲ ❸❷هلع(شدیدترین حالت جزع و بی قراری) 📗کامل الزيارات، ص۲۷۴ ❹❷برگزاری مجلس روضه 📗بحارالأنوار، ج‏۴۵، ص۲۵۷ ❺❷پخت غذا و اطعام دادن 📗المحاسن،ج۲،ص۴۱۹ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
▪️ انا لله و انا الیه راجعون... روح ملکوتی استاد برجسته حوزه علمیه قم و عضو جامعه مدرسین، حضرت آیت الله حاج شیخ علی نکونام گلپایگانی در ایام عزای سید الشهداء(علیه السلام) به ملکوت اعلی پیوست. ◾️این ضایعه مؤلمه را به جامعه روحانیت و بیت شریف آن مرحوم صمیمانه تسلیت عرض می کنیم. خداوند به بازماندگان صبر و اجر فراوان عنایت فرماید. 🔹تسلیت واژه کوچکی است برای از دست دادن استادی بسیار فاضل ، منظم ، دقیق ، با معنویت و متخلق و خوش اخلاق 🖤 🔸توفیق داشتیم که سال تحصیلی ۸۲ در محضر ایشان باشیم و راهنمای درس مکاسب ما در مدرسه فقهی امام باقر (علیه السلام)باشند و هنوز از مطالبی که در درس فرمودند بهره میبرم. 🔹علاوه بر آن بر بنده منت نهادند و استاد مشاور سطح سه بنده بودند و از محضرشان بهره بردم. ▪️روحشان شاد و حشر و نشر ایشان با ارباب بی کفن ابا عبدالله الحسین علیه السلام و یاران با وفایش 😭😭🖤🖤 ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
🔻خاطره‌ای از اوائل طلبگی‌ شان تعریف کردند که: ایام تعطیل به منطقۀ خودمان ( گلپایگان) برگشته بودم و منبری معروفی را دعوت کرده بودند که خیلی با استقبال مواجه شده بود و هر جلسه 5 تومان تقدیمش می‌کردند که مبلغ زیادی بود. یک بار که به صحرا رفتم جوان شیرین‌عقلی را دیدم که مشغول خرمن‌کوبی بود و همین طور عرق می‌ریخت. گفتم: چرا قدری استراحت نمی‌کنی و مثلاً زیر سایه نمی‌روی و...؟ گفت: اینها را بلدم و حتی می‌شد منبر بروم و هر منبری 5 تومان بگیرم، اما خیال می‌کنم این طوری حلال‌تر است. مرحوم استاد نکونام می‌فرمود: چون اوایل طلبگی‌ام بود این را اشاره‌ای از عالم بالا و رهنمودی برای خودم دیدم. ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠ریا در دستگاه عزاداری امام حسین علیه السلام 🔻خیلی زیاد شنیده ایم که می گویند عزاداری برای حضرت ولو از روی ریا هم باشد اشکال ندارد هیئتی ها و ذاکرین و حتی بعضی علما هم این مطلب را گفته اند و می گویند. 💎توجه به چند مطلب لازم است: 1⃣شکی نیست که ریا گناه است و موجب عدم قبولی اعمال حتی نماز که ستون دین است می شود بلکه بالاتر موجب بطلان اعمال عبادی می شود و این مسأله هم بین فقهای عظام اختلافی نیست . چرا که نص قرآن و روایات به این مطلب تصریح دارد : 🔸خداوند متعال در آیه 264 سوره بقره می فرماید: يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَ الْأَذى‌ كَالَّذِي يُنْفِقُ مالَهُ رِئاءَ النَّاسِ وَ لا يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ صَفْوانٍ عَلَيْهِ تُرابٌ فَأَصابَهُ وابِلٌ فَتَرَكَهُ صَلْداً لا يَقْدِرُونَ عَلى‌ شَيْ‌ءٍ مِمَّا كَسَبُوا وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرِينَ‌ 🔻اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! بخشش‌هاى خود را با منّت وآزار باطل نسازيد، همانند كسى كه مال خود را براى خودنمايى به مردم، انفاق مى‌كند و ايمان به خدا و روز رستاخيز ندارد... 🔸از نظر روایات هم مسلم است که خداوند، عملی را که در آن ذرّه‌ای ریا باشد، قبول نمی‌کند؛ و این عمل، منشأ هلاکت است. عن النبيّ(صلّی الله علیه وآله)، وَ قَدْ سُئِلَ: «فِيمَا النَّجَاةُ؟»، قَالَ: «أَنْ لَا يَعْمَلَ الْعَبْدُ بِطَاعَةِ اللهِ يُرِيدُ بِهَا النَّاسَ.» وَ عَنْهُ(صلّی الله علیه وآله): «إِنَّ اللهَ لَا يَقْبَلُ عَمَلًا فِيهِ مِثْقَالُ ذَرَّةٍ مِنْ رِيَاءٍ.» 📚عدّة الداعي، ص 228 2⃣ روایات بطلان عمل به سبب ریا در مورد هیچ عملی تخصیص نخورده است. یعنی در روایات ما حتی یک روایت ضعیف السند که بگوید در فلان عمل استثنا شده و به صورت ریائی اشکال ندارد وارد نشده است . 🔸بلکه مطلب بالاتر اینکه چون ریا شرک است و خداوند شرک را نمی پذیرد این دسته از روایات آبی از تخصیص است یعنی اصلا تخصیص پذیر و استثنا بردار نیست. 3⃣دلیل ادعای استثنا که در کلام برخی آقایان مطرح می شود روایات تباکی است مثل این روایت زیبا : وَ رُوِّيتُ عَنِ الْأَئِمَّةِ الصَّادِقِينَ (ع) قَالُوا مَنْ بَكَى أَوْ أَبْكَى غَيْرَهُ وَ لَوْ وَاحِداً ضَمِنَّا لَهُ عَلَى اللَّهِ الْجَنَّةَ وَ مَنْ لَمْ يَتَأَتَّ لَهُ الْبُكَاءُ فَتَبَاكَى فَلَهُ الْجَنَّة: 🔻 كسى در سوگ حسين (ع) بگريد و يا ديگرى- گر چه يك تن - را با يادآورى مصائب و رنج‏هاى ما در راه خدا بگرياند، ما بهشت پرطراوت و زيباى خدا را بر چنين انسان با ايمان و شايسته كردارى تضمين مى‏كنيم. و هر آن كس هم كه گريه‏اش نيامد و نتوانست ديگران را بگرياند، امّا حالت و هيئت سوگواران را بر خود گيرد و بسان آنان براى حسين (ع) سوگوارى نمايد، باز هم بهشت پرطراوت و زيبا بر او زيبنده مى‏شود. 📚مثير الأحزان‏، ابن نما حلى‏، ص 14؛ و اللهوف على قتلى الطفوف‏، سيد ابن طاوس‏، ص 11. 🔹از این روایات بر می آید کمترین کاری که براي عزاي امام حسين (ع) مي توان كرد، تباكي است، يعني خود را به گريه زدن. تباکی از باب تفاعل است و در کتب لغت( مثل معجم الغنی و معجم الرائد) به معنای «تکلف البکاء» آمده است، یعنی عزادار اگر گریه اش نمی گیرد خود را به زحمت بیاندازد تا گریه اش بیاید یا لااقل حالت حزن و اندوه و گریه به خود بگیرد و معلوم است که این حالت ربطی به ریا ندارد. تباكي در واقع يك عمل است در حالیکه ريا و اخلاص مربوط به قلب است وبستگي به نيت شخص دارد. اگر تباکی به نيت خودنمايي باشد، ريا و گناه است و عمل را باطل مي كند. اما اگر نيتش خودنمايي نباشد، بلكه برای اظهار حزن باشد، نه تنها اشكالي ندارد بلکه هم ردیف با گریه گردن و گریه انداختن دیگران است. ✍محمد الهی منش ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠نامه یک خطی برای همیشه در تاریخ ❎گاهی انسان دلش میگیرد از همه چیز ؛ از دنیا و ما فیها؛ از بی وفایی مردم دنیا که دو دستی به این دنیای فانی چسبیده اند و آخرت را فراموش کرده اند و به تعبیر حضرت عبید الدنیا هستند و دینداری لقلقه زبان آنهاست. ❇️امام حسین برای نشان دادن بی ارزشی و بی اهمیتی دنیا و ارزش آخرت جمله ای تاریخی به کار برده اند که حقیقتا بلیغ و فصیح و بسیار زیبا و فوق العاده است : قَالَ مُحَمَّدُ بْنُ عَمْرٍو حَدَّثَنِي كَرَّامٌ عَبْدُ اَلْكَرِيمِ بْنُ عَمْرٍو عَنْ مُيَسِّرِ بْنِ عَبْدِ اَلْعَزِيزِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ : كَتَبَ اَلْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ إِلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ مِنْ كَرْبَلاَءَ بِسْمِ اَللَّهِ اَلرَّحْمَنِ اَلرَّحِيمِ مِنَ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ إِلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ وَ مَنْ قِبَلَهُ مِنْ بَنِي هَاشِمٍ أَمَّا بَعْدُ فَكَأَنَّ اَلدُّنْيَا لَمْ تَكُنْ وَ كَأنَّ اَلْآخِرَةَ لَمْ تَزَلْ وَ اَلسَّلاَمُ . 🔸 ميسر بن عبد العزيز از حضرت ابى جعفر امام باقر علیه السلام نقل می کند که حضرت حسين بن على عليهما السّلام از كربلاء براى محمّد بن على عليه السّلام نوشتند: « بِسْمِ‌ اَللّٰهِ‌ اَلرَّحْمٰنِ‌ اَلرَّحِيمِ‌ » از حسين بن على به محمّد بن على و دیگر بنی هاشم ( یا بنى هاشمى كه او را پذيرفته‌اند): امّا بعد: گويا دنيا نبوده و پيوسته آخرت بوده است. و السّلام. ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅نوحه معروف «خواهر من» با شعر سید جواد عین‌الملک و صدای فراموش نشدنی حاج‌ حسین فخری ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠عهد بستن با خداوند و کفارۀ تخلف از آن اگر شخص با خدا عهد کند که کار خیری را انجام دهد یا کار بدی را ترک کند، باید به عهد خود وفا کند. (همچنین است اگر آن کار از هر جهت یکسان باشد). در عهد هم مثل نذر باید با خداوند عهد نماید و آن را انشاء کند و لازم نیست انشاء عهد، با گفتن لفظ، یا به عربی باشد بلکه می‌تواند آن را با نوشته یا با کار دیگری انجام دهد؛ ولی در هر حال باید نام خداوند را بیاورد. اگر بدون عذر به عهد خود عمل نکند، باید کفّاره بدهد و کفارۀ آن مانند کفارۀ افطار عمدی روزۀ ماه رمضان است. 🔺احکام کاربردی، ص۲۲۴ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 نَقل مطالب مُتقن ❖ آیت الله العظمی شبیری زنجانی: ● آقای محقق کاشانی داماد آقای گلپایگانی کتابی به نام «بر منبر خاطره» نوشته و در آنجا به این مضمون نقل کرده است که موقوفه‌ای بدون اجازه متولّی‌اش تخریب شده بود و آقای حاج سید احمد خوانساری برای اینکه گردوغبار آنجا بر لباسش ننشیند، احتیاط می‌کرد و از مسیر دیگر عبور کرد (۱). ● من می‌خواستم به آقای محقق بگویم اگر این مطلب را نمی‌نوشتید، بهتر بود. چون یک فقیه چنین کاری نمی‌کند. آن موقوفه تلف شده بود و اگر بالقطع گرد و غبارش بر لباس بنشیند، هیچ اشکالی ندارد. ● این نظیر همان قضیه معروفی است که به محقق اردبیلی نسبت می‌دهند (قضیه نامه و مَرکَب کرایه‌ای) و مرحوم حاج آقای والد می‌فرمود: این ساختگی است و یک فقیه هرگز چنین کاری انجام نمی‌دهد. 👈 عقیده من است که نقل نکردن این حرف‌ها بهتر است، چون وجه علمی مقبول ندارد و از یک فقیه بعید است. ..................................... ۱. بر منبر خاطره؛ ص۸۸ 📚جرعه‌ای از دریا؛ ج۳؛ ص۶۲۶ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 سیدنا الاستاذ آیت الله العظمی شبیری زنجانی ( دام ظله) 🔹کتابهای خوب مقتل امام حسین علیه السلام : مقتل ابی‌مخنف، نفس المهموم، إبصار العین، و کتاب عنصر شجاعت ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠مقتل طفل صغير أبی عبدالله الحسين عليه السلام 🔹قال أبو مخنف: قال عقبة بن بشير الأسدي: قال لى أبو جعفر محمد بن على بن الحسين: إنّ لنا فيكم -يا بنى أسد- دماً. قال: قلت: فما ذنبي أنا في ذلك؟ رحمك الله يا أبا جعفر، و ما ذلك؟ قال: أُتيَ الحسينُ بصبىّ له، فهو في حجره إذ رماه أحدكم -يا بنى أسد- بسهم فذبحه، فتلّقى الحسين دمه، فلمّا ملأ كفّيه صبّه في الأرض، ثم قال: ربّ، إن تك حبستَ عنّا النصر من السماء فاجعل ذلك لما هو خير، وانتقم لنا من هؤلاء الظالمین. 🔸ابومخنف از عقبة بن بشير أسدی چنین نقل می‌کند: امام باقر (علیه السلام) به من فرمود: ای بنی اسد، برای ما در میان شما خونی است [یعنی خونی که ریخته شده و قصاص نشده است]. گفتم: خداوند تو را رحمت کند، گناه من چیست؟ سپس پرسیدم: آن [خون]، چیست؟ فرمود: کودکی از حسین را برای او آوردند، آن کودک در دامن ایشان بود که یکی از شما -بنی اسد- تیری به سوی او انداخت و او را ذبح کرد. پس حسین، دست خود را از خون او پر کرد و سپس آن را در زمین ریخت.😭😭😭 آن‌گاه فرمود: پروردگارا، اگر یاری از آسمان را از ما نگاه داشته‌ای پس آن را برای بهتر [از اینجا] قرار ده، و برای ما از این ظالمان انتقام گیر. 📚تاریخ الطبري، ج۴، ص٣۴٢ 🖤عظم الله أجورنا و أجورکم بمصابنا بالحسین و أهل بیته علیهم السلام🖤 ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠روز هفتم محرم: منع آب از امام حسین (ع) و اهل بیت و اصحاب ایشان 🔹ابومخنف گوید: حدیث کرد مرا سلیمان بن ابی راشد از حمید بن مسلم ازدی، که گفته است: از عبیدالله بن زیاد نامه ای به سوی عمر بن سعد آمد (که در آن نوشته بود): اما بعد: پس میان حسین و یارانش و آب حایل شو و نبایستی که قطره ای از آن بچشند، همانگونه که با پرهیزکار پاکیزه ستمدیده، امیر مومنان عثمان بن عفان کردند. 🔸(حمید) گوید: پس عمر بن سعد، عمرو بن حجاج را با پانصد سوار بفرستاد تا بر شریعه وارد شدند و میان حسین و اصحابش و آب حایل شدند و نگذاشتند قطره ای آب بچشند! و این واقعه، سه روز قبل از کشته شدن حسین بود. 🔹حمید گوید: سپس عبدالله بن ابی حصین ازدی به او گفت: ای حسین! آیا آب را نمی نگری که گویا جگر آسمان است؟! به خدا سوگند از آن نمی چشی تا اینکه از تشنگی بمیری! پس حسین فرمود: خداوندا او را از تشنگی بکش و هرگز او را میامرز! 🔹حمید بن مسلم گوید: به خدا سوگند که بعد از آن، او را در بیماریش عیادت کردم، پس به خدایی که خدایی جز او نیست، او را دیدم که می نوشید تا اینکه شکمش از آب پر می شد سپس آن‌را قی می کرد و دوباره به نوشیدن مشغول می شد تا اینکه دوباره شکمش از آب پر می شد و هرگز سیراب نمی شد و پیوسته روش او همین بود تا اینکه جان خویش بِدَر انداخت ( و بمرد). 📚تاریخ الطبری، ج ۵ ،ص ۴۱۲ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠دعوتنامه امام حسین علیه السلام از یک فقیه 🔹مِنَ الحُسَینِ بنِ عَلِیٍّ إلَی الرَّجُلِ الفَقِیهِ حَبِیبِ بنِ مَظَاهِرِ الأسَدِیّ، امّا بَعْد یا حبیبُ، فَاَنْتَ تَعْلَمُ قَرابَتَنا مِن رَسُولِ اللّه ِ وَ اَنْتَ اَعْرَفُ بِنا مِن غَیْرِکَ وَ اَنْتَ ذُو شَیْمَةٍ وَ غیرَةٍ فلا تَبْخَلْ عَلَیْنا بِنَفْسِکَ، یُجازیکَ رَسُولُ الله یَوْمَ الْقَیامَةِ. 🔸از حسین بن على به مرد فقیه، حبیب بن مظاهر. اى حبیب! قرابت ما را با پیامبر صلی الله علیه و آله مى‌دانى و تو بهتر از دیگران ما را مى‌شناسى و شخص آزادمرد و غیرتمندى هستى. از جان خود بر ما مضایقه مکن، رسول خدا صلی الله علیه و آله در قیامت پاداش آن را به تو خواهد داد. دو مطلب در توضیح فقه و فقیه: 1⃣ فقیه و دین شناس واقعی عَنِ الْحَلَبِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللّه ِ علیه السلام، قَالَ: قَالَ أَمِیرُ الْمُوءْمِنِینَ: أَلاَ أُخْبِرُکُمْ بِالْفَقِیهِ حَقِّ الْفَقِیهِ؟ مَنْ لَمْ یُقَنِّطِ النَّاسَ مِنْ رَحْمَةِ اللّه ِ، وَ لَمْ یُوءْمِنْهُمْ مِنْ عَذَابِ اللّه ِ، وَ لَمْ یُرَخِّصْ لَهُمْ فِی مَعَاصِی اللّه ِ... 📚 الکافی؛ ج۱؛ ص۳۶ حضرت امیرالمومنین علیه‌السلام فرمودند: آیا به شما خبر دهم که فقیه (دین شناس) واقعی کیست؟ ✔️ آن کسی است که مردم را از رحمت الهی مایوس نکند ✔️ و از عذاب الهی هم ایمن نکند ✔️ و اجازه انجام معاصی هم ندهد. 2⃣ معانی فقاهت 🔹 شیخنا الاستاذ آیت الله شهیدی( دام ظله) ● فقاهت سه معنا دارد: ۱. دین شناسی و بصیرت در دین است. اختصاص به علم به فروع ندارد. در روایت داریم أَلاَ أُخْبِرُکُمْ بِالْفَقِیهِ حَقِّ الْفَقِیهِ؟ خب این فقیه یعنی دین شناس. دین بالمعنی الاعم نه خصوص فقه مصطلح. آیه نفر هم ظاهرا همین است، لیتفقهوا فی الدین فقط تفقه مصطلح نیست. لیتفقهوا فی الدین یعنی دین شناس بشوند، چه در عقائد، چه در تفسیر و چه در فروع دین. ۲. علم به احکام فرعیه است اعم از اجتهاد یا تقلید اینکه حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌فرمود: یَا مَعْشَرَ اَلتُّجَّارِ اَلْفِقْهَ ثُمَّ اَلْمَتْجَرَ، این نه یعنی اول بروید مجتهد بشوید. بلکه، علم به احکام فرعیه پیدا کنید ولو تقلیدا. ۳. علم به احکام شرعیه است از روی اجتهاد. که مقصود از تفقه در مصطلح فقهاء همین معنای سوم است. 🔸در تفسیر منسوب به امام حسن عسکری (علیه السلام )هم هست که: فأما من کان من الفقهاء ... فللعوام أن یقلدوه. این همان معنای سوم است. ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 فقیه که باشی؛ مرگت هم برای امام فرق می‌کند ▪️لمّا قُتِلَ حبیب بَانَ الاِنْکِسَار فِی وَجهِ الْحُسَیْن وَقَالَ: لِلّهِ درّک یَا حَبیب لَقَدْ کُنْتَ فَاضِلاً تَخْتِمُ الْقُرآنَ فِی لَیْلَه وَاحِدَة. (۱) هنگامى که حبیب شهید شد، در چهره امام حسین علیه‌السلام شکستگى نمایان گشت و فرمود: حبیب خدا تو را پاداش نیک دهد، تو مرد دانشمند و بافضلى بودى و در یک شب یک ختم قرآن مى‌کردى! ▪️لَمَّا قُتِلَ حَبِيبُ بْنُ مَظَاهِرٍ، هَدَّ ذَلِكَ حُسَيْنًا.(۲) شهادت حبیب بن مظاهر، امام حسین علیه‌السلام را درهم شکست. 📚مقتل أبي مخنف، ص۶۶ و تاریخ الطبری؛ ج۵؛ ص۴۴۰ 💠 فقیه که باشی، قیمت سرت هم فرق می‌کند ● فضيل بن زبير گوید: ميثم تمّار با حبیب بن مظاهر در محلّى كه جمعى از بنى اسد نشسته بودند سوار بر اسب، به هم رسيدند. و با يكدیگر به‌طورى نزديك با هم به گفتگو پرداختند كه گردنهاى اسبانشان به هم رسيد. ● در این‌ حال حبيب گفت: فَكَأنّى بِشَيْخٍ أصْلَعَ ضَخْمِ الْبَطْنِ يبيعُ الْبِطّيخَ عِنْدَ دارِالرِّزْقِ، قَدْ صُلِبَ فى حُبِّ أهْلِ بَيْتِ نَبيِّهِ، وَ يبْقَرُ بَطْنُهُ عَلَى الْخَشَبَةِ. گويا من دارم مى‌بينم پيرمردى را كه شكمش بر آمده و جلوى سرش مو ندارد، و كنار دار الرّزق خربزه‌ می‌فروشد. او را به جرم محبّت اهل بيت پيغمبرش بر دار می‌زنند و شكمش را پاره می‌کنند. ● ميثم در پاسخش گفت: وَ إنّى لأعْرِفُ رَجُلاً أحْمَرَ لَهُ ضَفيرَتانِ، يخْرُجُ لِنُصرَةِ ابْنِ بِنْتِ نَبيِّهِ فَيُقْتَلُ وَ يجالُ بِرَأسِهِ فى الْكوفَةِ. و من مى‌شناسم مردى سرخ چهره را كه گيسوانش از دوسو بافته شده است؛ او براى يارى پسر دختر پيغمبرش خروج مى‌كند و كشته مى‌شود و سرش را در کوفه مى‌گردانند. اين بگفتند و از يكدیگر جدا شدند. اهل مجلس با هم گفتند: ما دروغ‌گوتر از اين دو مرد كسى را نديده‌ايم! ● هنوز اهل مجلس از جاى خود برنخاسته بودند كه رُشيد هجرىّ به سراغ آن دو آمد و از اهل مجلس پرسيد: آن دو نفر كجا هستند؟! گفتند: از هم جدا شدند. و ما از آن دو شنيديم كه چنين و چنان مى‌گفتند. رشيد گفت: رَحِمَ اللَهُ مَيْثَمًا؛ أنْسَى: وَ يزادُ فى عَطآءِ الَّذى يجىءُ بِالرَّأسِ مِأةُ دِرْهَمٍ! ثُمَّ أدْبَرَ. خدا ميثم را رحمت كند؛ فراموش كرد بگويد: و آن اینکه کسی که سر حبیب را می‌آورد، صد درهم از دیگران بیشتر جایزه می‌گیرد! اين بگفت و پشت كرد و بازگشت. ● آن جماعت مجلس گفتند: هَذا وَ اللَهِ أكْذَبُهُمْ! «سوگند به خدا اين دروغ‌گوترين آنهاست!» سپس گفتند كه: وَ اللَهِ ما ذَهَبَتِ الأيّامُ وَ اللَيالى حَتَّى رَأيْنا مَيْثَمًا مَصْلوبًا عَلَى بابِ دارِ عَمْرِو بْنِ حُرَيْثٍ، وَ جىءَ بِرَأسِ حَبيبِ بْنِ مَظاهِرٍ. 📚 رجال الکشّی؛ ص۷۸ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠مقتل حضرت علی اکبر (ع) 🔹ابومخنف گوید: حدیث کرد مرا زهیر بن عبدالرحمن بن زهیر خثعمی: نخستین کشته از فرزندان ابوطالب در آن روز، علی اکبر فرزند حسین بن علی بود. و مادرش، لیلی دختر ابو مرة بن عروة بن مسعود ثقفی بود، و این (پیش‌گامی در کشته شدنش) به این خاطر بود که او بر مردمان می تاخت و می گفت: من علی بن حسین بن علی هستم، به پروردگار بیت سوگند که ما به پیامبر سزاوارتریم. به خدا سوگند که ابن الدعی ( فرزند زنا ) درباره ما حکم نراند... گوید: پس این کار را چند مرتبه تکرار کرد تا اینکه مرة بن منقذ عبدی لیثی او را نگریست و گفت: گناهان عرب بر من باشد اگر بر من بگذرد و چنان کند که می کند و من پدرش را به عزایش ننشانم! پس او همین طور با شمشیرش بر مردمان می تاخت و در این میان، مرة بن منقذ بر او یورش برد و او را با نیزه بزد و بیانداخت، پس مردمان او را دوره کردند و با شمشیرهایشان او را پاره پاره کردند!😭😭😭 🔸ابومخنف گوید: حدیث کرد مرا سلیمان بن ابی راشد از حمید بن مسلم ازدی که گفته است: آن روز دو گوشم از حسین(ع) شنید که می گفت: خدا بکشد گروهی که تو را کشتند ای پسرکم! چقدر بر خداوند رحمان و بر شکستن حرمت پیامبر جرات دارند! بعد از تو خاک بر سر دنیا! حمید گوید: و گویا من زنی را می نگرم که مانند خورشید طلوع کننده شتابان بیرون آمده و فریاد می زند: وای برادرم! وای پسر برادرم! پس از ( نسب ) او سوال کردم، گفتند این زن، زینب دختر فاطمه، دختر رسول خدا(ص)، است. پس آمد تا اینکه خود را بر او انداخت. حسین(ع) نزد او آمد و دستش را گرفت و به خیمه اش بازگرداند. و سپس حسین، سوی پسرش آمد و جوانانش سوی او آمدند، آنگاه به آنان گفت: برادرتان را حمل کنید. پس او را از محل شهادتش حمل کردند و جلوی خیمه ای که روبروی آن می جنگیدند، قرار دادند. 📚تاریخ الطبری ج ص ۴۴۶ و ۴۴۷ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
رسم‌ست هرکه داغ جوان دید، دوستان رأفت برند حالت آن داغ دیده را یک دوست زیر بازوی او گیرد از وفا وان یک ز چهره پاک کند اشکِ دیده را آن دیگری بر او بِفشانَد گُلاب و شَهد تا تقویت کند دلِ مِحنِت چَشیده را یک جمع دَعوَتَش به گُل و بوستان کنند تا بر کنندش از دل خارِ خَلیده را جمعِ دگر برای تسلّایِ او دهند شرح سیاه کاریِ چرخِ خمیده را القصّه هر کَسی به طریقی ز روی مِهر تسکین دهد مصیبتِ بر وی رَسیده را آیا که داد تسلیتِ خاطرِ حسین؟ چون دید نعشِ اکبرِ در خون تپیده را آیا که غمگساری و اَندُه بَری نمود لیلایِ داغ دیدهٔ زَحمت کَشیده را بعد از پسر دلِ پدر آماجِ تیر شد آتش زدند لانهٔ مرغِ پریده را شعر ایرج میرزا در رثای حضرت علی‌اکبر (از کانال قدح های نهانی) 🔸نقل شده است علامه طباطبائی (ره)حاضر به معاوضه ثواب تفسیر المیزان با بیت آخر این شعر شده بود (راوی آیة الله سید محمد جواد علوی بروجردی حفظه الله) ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠عزاداری با اعماق وجود بی آلایش بدون ریا 🖤قبول باشه🖤 🔹اجرتون با اباعبدالله الحسین علیه السلام ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠روایت امام زین العابدین (علیه السلام) در وصف جانبازی و مواساة حضرت عباس (علیه السلام) 🔹حدثنا أبو علي أحمد بن زياد الهمداني (رحمه الله)، قال: حدثنا علي ابن إبراهيم بن هاشم، عن محمد بن عيسى بن عبيد اليقطيني، عن يونس بن عبد الرحمن، عن ابن أسباط، عن علي بن سالم، عن أبيه، عن ثابت بن أبي صفية، قال: نظر سيد العابدين علي بن الحسين (عليهما السلام) إلى عبيد الله بن العباس بن علي بن أبي طالب (عليه السلام) فاستعبر، ثم قال: ما من يوم أشد على رسول الله (صلى الله عليه وآله) من يوم أحد، قتل فيه عمه حمزة بن عبد المطلب أسد الله وأسد رسوله، وبعده يوم مؤته قتل فيه ابن عمه جعفر بن أبي طالب. ثم قال (عليه السلام): ولا يوم كيوم الحسين (عليه السلام) ازدلف إليه ثلاثون ألف رجل، يزعمون أنهم من هذه الامة كل يتقرب إلى الله عز وجل بدمه، وهو بالله يذكرهم فلا يتعظون، حتى قتلوه بغيا وظلما وعدوانا. ثم قال (عليه السلام): رحم الله العباس، فلقد آثر وأبلى، وفدى أخاه بنفسه حتى قطعت يداه، فأبدله الله عز وجل بهما جناحين يطير بهما مع الملائكة في الجنة كما جعل لجعفر بن أبي طالب، وإن للعباس عند الله تبارك وتعالى منزلة يغبطه بها جميع الشهداء يوم القيامة. 📚 الأمالي للصدوق ص ٥٤٧ _ ٥٤٨؛ و رواه أيضا الصدوق مختصرا في الخصال ج ١ ص ٦٨ و ذكر أنّه أخرجه بتمامه في كتابه مقتل الحسين (ع) المفقود مع غير ذلك مما رواه في فضائل العباس (ع). 🔸امام زین العابدین (ع) در ضمن بیانی، آنگاه که به عبيد الله، پسر عباس بن علی، نگریستند، فرمودند: خداوند عباس را رحمت کند، چرا که ایثار کرد و خویش را در معرض بلاء افکند، و خویش را فدای برادرش کرد، تا اینکه دو دستش قطع گردید، پس خداوند، به جای دو دستش، دو بال به او عطاء فرموده تا با آنها، همراه فرشتگان در بهشت به پرواز در آید، همانگونه که برای جعفر بن أبي طالب، قرار داد. و همانا برای عباس، نزد خداوند تبارک و تعالی، جایگاهی است که تمامی شهیدان در روز قیامت به آن غبطه می خورند. ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
40.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠ذکر مصیبت شب تاسوعای حسینی. از مرحوم آية الله حاج آقا مجتبی تهرانی قدس سرّه ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 چهار ویژگی ممتاز حضرت عباس (علیه السلام) در کلام امام صادق (علیه السلام): قَالَ الصَّادِقُ علیه‌السلام إِذَا أَرَدْتَ زِيَارَةَ قَبْرِ الْعَبَّاسِ بْنِ عَلِيٍّ علیهماالسلام وَ هُوَ عَلَى شَطِّ الْفُرَاتِ بِحِذَاءِ الْحَائِرِ [الْحَيْرِ] فَقِفْ عَلَى بَابِ السَّقِيفَةِ وَ قُلْ: ... أَشْهَدُ لَكَ بِالتَّسْلِيمِ وَ التَّصْدِيقِ وَ الْوَفَاءِ وَ النَّصِيحَةِ لِخَلَفِ النَّبِيِّ الْمُرْسَلِ وَ السِّبْطِ الْمُنْتَجَبِ وَ الدَّلِيلِ الْعَالِمِ وَ الْوَصِيِّ الْمُبَلِّغِ وَ الْمَظْلُومِ الْمُهْتَضَم‏... 📚 کامل الزیارات؛ ص۲۵۶ شهادت می دهم برای حضرتت به تسلیم و تصدیق و وفاداری و خیر خواهی، برای یادگار پیامبر مرسل. ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128