eitaa logo
کانال فقه و حدیث استاد الهی منش
431 دنبال‌کننده
241 عکس
147 ویدیو
16 فایل
🔹 استاد دانشگاه و سطوح عالی حوزه 🔹کارشناس فقه دفتر تبلیغات اسلامی 🔹 کارشناس صدا و سیمای اصفهان 🔹نماینده مراجع عظام تقلید @yahagh2
مشاهده در ایتا
دانلود
💠بی قراری و نالهٔ امام صادق علیه‌السلام در غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف 🔰سُدیر صیرفی می‌گوید: من و مُفضّل بن عمر و ابوبصیر و ابان بن تغلب به محضر آقایمان حضرت امام صادق علیه السلام شرفیاب شدیم. دیدیم حضرت بر روی خاک نشسته و و جُبّه (نوعی لباس) خیبری پوشیده است و مانند مادر فرزند مرده جگرسوخته گریه می‌کند. آثار حزن و اندوه از گونه و رخسارش آشکار، و اشک کاسه چشم‌هایش را پر کرده بود و می‌فرمود: 🔰ای آقای من! غیبت (دوری) تو خوابم را گرفته و خوابگاهم را بر من تنگ کرده و آرامش و راحت دلم را ربوده است. 🔰 آقای من! غیبت تو مصیبتم را به مصیبت‌های دردناک ابدی پیوسته، و از دست‌دادن یکی پس از دیگری، جمع و عدد را فانی می‌سازد. 🔰 پس احساس نمی‌کنم به اشکی که در چشمم خشک می‌گردد و ناله ای که در سینه‌ام آرام می‌گیرد، مگر آن که مصائب بزرگ‌تر و دل‌خراش‌تر و پیشامدهای سخت‌تر و ناشناخته‌تر در برابر دیده‌ام مجسّم می‌شود.» 🔰«سَیِّدِی! غَیْبَتُکَ نَفَتْ رُقَادِی، وَضَیَّقَتْ عَلَیَّ مِهَادِی، وَابْتَزَّتْ مِنِّی رَاحَةَ فُؤَادِی. سَیِّدِی! غَیْبَتُکَ أَوْصَلَتْ مُصَابِی بِفَجَائِعِ الْأَبَدِ، وَفَقْدُ الْوَاحِدِ بَعْدَ الْوَاحِدِ یَفْنِی الْجَمْعَ وَالْعَدَدَ ...؛ 📚کمال الدین و تمام النعمة، شیخ صدوق، جلد دوم، باب 33؛ حدیث 51 ♥️اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج♥️ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠حدیث و مسأله فقهی (مجلس معصیت) 🔆مجالس گناه و همنشینی با گنهکار عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ أَبِي زِيَادٍ النَّهْدِيِّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ صَالِحٍ‏ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: لَا يَنْبَغِي لِلْمُؤْمِنِ أَنْ يَجْلِسَ مَجْلِساً يُعْصَى اللَّهُ فِيهِ وَ لَا يَقْدِرُ عَلَى تَغْيِيرِه‏. 📚الكافي؛ ج‏2؛ ص374 (بَابُ مُجَالَسَةِ أَهْلِ الْمَعَاصِي‏) امام صادق علیه السلام فرمودند: سزاوار نیست مومن در مجلسی بنشیند که در آن معصیت خداوند متعال انجام می‌شود و او قادر بر تغییر وضعیت آن مجلس نیست. ✍رساله آیت الله العظمی زنجانی( دام ظله العالی) مساله587:شرکت در مجلس گناه شرکت در مجالس عروسی یا میهمانی که با انجام کار حرام همراه است، اگر مستلزم تأیید یا تشویق کار حرام یا ترک نهی از منکر -در فرض وجود شرایط نهی از منکر- باشد، جایز نیست. ✍رساله آیت الله العظمی زنجانی ( دام ظله العالی) مساله97:وظیفۀ افراد در برخورد با مجالس گناه: در جایی که گناه می‌شود، امر به معروف و نهی از منکر -باوجود شرایط- واجب است. البته باید به گونه‌ای انجام شود که موجب لج‌بازی و اصرار بر گناه نشود. انجام این کار در برخی موارد با سختی‌هایی همراه است؛ مثلاً صمیمیت برخی افراد با کسی که امر به معروف می‌کند، کم می‌شود. چنین مشکلاتی نباید مؤمنان را از عمل به این فریضه بازدارد. در هر صورت حضور در مجلس گناه، اگر تأیید گناه محسوب شود، جایز نیست. ✍️ آیت الله العظمی سیستانی ( دام ظله العالی): شرکت در مجالس عروسی یا جشن‌هایی که در آن برنامه‌های موسیقی لهوی اجرا می‌‌‌گردد یا شامل امور حرام دیگری است... واجب است فرد در صورت اطلاع یا حضور در چنین مجالسی، به وظیفۀ امر به معروف و نهی از منکر حسب شرایط آن عمل کند ... بلکه اگر توانایی نهی از منکر ندارد و حضور او عرفاً موجب تأیید یا تشویق آنان بر گناه و امضای‌ کار آنان محسوب می‌شود، حضور جایز نیست، هرچند صدای غنا و موسیقی لهوی را گوش نکند. 📚 رساله‌ جامع؛ ج۲؛ مسئله ۴۰۸ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠مسأله فقهی ( مجلس گناه) سوال: اگردریک مجلس مهمانی فامیلی که برخی ازخانمها ،احیانا برخی ازموهای جلوسرآنها پیدا می باشد ویا مثلا جوراب نازک پوشیده اند و یا مثلا مچ دست آنها درهنگام غذا خوردن پیدا می شود آیا چنین  مجلسی ،مجلس معصیت می باشد . ویا این که مجلس معصیت  مجلسی است که برای معصیت تشکیل شده است ؟مثل مجالس عروسی که موسیقی نواحته می شود؟ 🔹مقام معظم رهبری( دام ظله العالی): صرف موارد مذکور، موجب تحقق مجلس معصیت نمی شود.ش 617490 🔸آیت الله العظمی زنجانی( دام ظله العالی): عنوان معصیت ،خصوصیتی ندارد،اگرحضوردرآن تاییدگناه باشد-هرچندبه قصدگناه کردن تشکیل نشده باشد-بایدخارج شود.ش10657 🔹آیت الله العظمی مکارم( دام ظله العالی): مجلس معصیت هرمجلسی است که درآن گناه انجام شود،خواه برای گناه تشکیل شده باشدیانه .البته درمواردضرورت یاعدم توجه می توان درچنان مجلسی که اشاره کرده اید،شرکت کرد.ش604429 🔸آیت الله العظمی سیستانی( دام ظله العالی): هر مجلسى ممكن است در آن معصيتى صورت بگيرد حضور در اين مجالس اشكال ندارد ولى انسان بايد نهى از منكر كند واگر احتمال تاثير نبود بنا بر احتياط بايد اظهار تنفر نمايد. کد استفتاء: 473223 ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠دیدار و گفتگو با حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صادق کرباسی دامت برکاته الحمد لله امروز توفیق بود در قم در مجلس خصوصی محضر ایشان رسیدیم. 🔹معظم‌له الان در لندن زندگی می کنند و چهار حوزه علمیه شیعه و اساتید زیادی را درک کرده اند: کربلا، نجف، قم و تهران و دارای آثار قلمی بسیاری هستند. 🔸یکی از آنها موسوعه دائرة المعارف حسینیه است که تا کنون صد و سی جلد آن منتشر شده است.. 👌مطلب زیبایی که امروز استفاده کردیم این بود که یکی از عزیزان پرسیدند چرا ما اینقدر امتحان می شویم و چرا اینقدر شیطان سد راه برای ما می شود و مانع پیشرفت و توفیقات می شود؟! 🔹جواب دادند: از کسی که وارد مدرسه می شود و درس می خواند امتحان می گیرند. شیعه اهل بیت علیهم السلام از آنجا که ولایت را پذیرفته و وارد مدرسه شده مورد ابتلاءات و آزمایشات بسیار قرار می گیرد و و شیطان سعی می کند او را از مسیر حق خارج کند و اگر صبوری کند و بماند و در امتحانات موفق شود همین باعث رشد و پیشرفت او می شود. در حالیکه غیر شیعه اساسا دیگر نیاز به گمراه کردن اضافه تر ندارد. اردیبهشت ۱۴۰۳ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠زندگی نامه و آثار علمی حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صادق کرباسی دامت برکاته ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
4_6026008874870377813.mp3
20.46M
شب شهادت امام صادق علیه السلام 🎤مداح: مرحوم حاج حسن جمالی هیئت مصباح الهدی_تهران ❌(لطفا با حال مناسب گوش دهید) التماس دعا https://eitaa.com/joinchat/952107051C6569ff7b9d ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
حضرت امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «رَحِمَ اللّه ُ قَوما كانوا سِراجا وَمَنارا؛ كانوا دُعاةً إلَينا بِأعمالِهِم وَمَجهودِ طاقَتِهِم» خداوند رحمت كند آن گروهی را كه چراغ و مناره (هدايت)اند و مردم را با اعمال خود و با نهايت توان‌شان به سوى ما فرا مى‌خوانند. تحف العقول؛ ص301 ▪️سالروز شهادت مظلومانه رئیس مذهب، ششمین حجت بالغۀ الهی، حضرت اباعبدالله جعفر بن محمد الصادق علیه السلام را به همه موالیان و ارادتمندان خاندان رسالت علیهم‌السلام، تسلیت می‌گوییم. @zanjani_net
💠 امام صادق (علیه السلام) در منطقه حیره / ۱ ✍ استاد معظم حضرت آیت الله حاج سید محمدجواد شبیری زنجانی دامت برکاته: 🔹امام صادق (ع) مدتی از عمر مبارک خود را در حیرة ساکن بوده‌اند. اینکه سکونت حضرت در حیره چه مدت بوده، نیاز به یک تحقیق جدّی دارد. همچنین به چه دلیلی ایشان در این منطقه سکونت نموده‌اند نیز، نیازمند بررسی و تحقیق است. آقای باقر شریف قرشی در موسوعه سیره اهل بیت، در بخش زندگی امام صادق (ع) آورده‌اند که حضرت اختیارا در حیرة ساکن شدند. آقای پاکتچی در دایرة المعارف بزرگ اسلامی در رابطه با علّت سکونت حضرت، تعبیر به الزامات سیاسی نموده‌اند. اطلاعات ایشان در مورد حیرة کم است هر چند مقاله ایشان گسترده و دارای منابع زیادی است؛ ولی در مورد حیره منابع ایشان در آن مقاله اندک است. در حالی که اطلاعات گسترده‌تری در مورد حیره وجود دارد. 🔸منطقه جغرافیایی حیره در معجم البلدان، حیرة را همان نجف دانسته است: الحِيرَةُ: بالكسر ثم السكون، و راء: مدينة كانت على ثلاثة أميال من الكوفة على موضع يقال له النّجف زعموا أن بحر فارس كان يتّصل به . مراد از بحر فارس، همان خلیج فارس است. گویی خلیج فارس تا نجف بوده است و اینگونه تصور شده است. نزدیک منطقه صافی صفا در نجف، بحر النجف وجود دارد. بحر النجف، قسمتی در نجف است که حدود ۵۰ متر پایین رفته است. گویا دریاچه‌ای بوده که خشک شده است. شاید مراد حموی در معجم البلدان،‌ همان بحر نجف بوده است. قبر امیر المومنین در برخی روایات، بین الحیرة و النجف ذکر شده است. مراد از نجف در این روایات نیز ممکن است همان بحر النجف باشد. حاصل آنکه حیره نزدیک نجف است. البته نزدیک بودن حیره به کوفه گویا روشن است. 🔹اظهار قبر امیر المؤمنین در زمان سکونت حضرت در حیره در ایامی که حضرت در حیرة ساکن بوده‌اند، چند اتّفاق مهمّ رخ می‌دهد. یکی از این وقایع، اظهار قبر امیرالمؤمنین است. قبر حضرت تا زمان امام صادق ع از ترس خوارج و بنی امیه مخفی بوده است. روایات زیادی بر اظهار قبر، توسّط حضرت صادق (ع) دلالت دارد. کافی ج۱، ص۴۵۶، رقم۶ و ج۴، ص۵۷۱، رقم۱. کامل الزیارات، باب۹: تمامی روایات این باب مربوط به همین مساله است. الدلالة علی قبر امیر المومنین (ع) فرحة الغری، ص۶۵-۷۲، و ص۱۰۰-۱۰۱. شیخ مفید، بیان کرده است که در زمان ابی جعفر المنصور، قبر حضرت، اظهار شده است. در روایتی از کامل الزیارات وارد شده است که در زمان سفّاح همیشه حضرت به زیارت امیر المومنین می‌رفتند: 🔸«حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ الرَّزَّازُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ أَبِي الْخَطَّابِ الزَّيَّاتِ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ جَرِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنِّي لَمَّا كُنْتُ بِالْحِيرَةِ عِنْدَ أَبِي الْعَبَّاسِ كُنْتُ آتِي قَبْرَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع لَيْلًا وَ هُوَ بِنَاحِيَةِ النَّجَفِ إِلَى جَانِبِ الْغَرِيِّ النُّعْمَانِ فَأُصَلِّي عِنْدَهُ صَلَاةَ اللَّيْلِ وَ أنْصَرِفُ قَبْلَ الْفَجْرِ» . 📆 خارج فقه زکات، ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 امام صادق (علیه السلام) در منطقه حیره / ۲ 🔹 سفر اول امام صادق (علیه السلام) به حیره در زمان سفاح ظاهراً دو بار حضرت به این منطقه منتقل شده‌اند. یکبار در زمان ابی العباس السفّاح و یکبار در زمان ابوجعفر المنصور. روایات مربوط به حیره سه دسته است. در برخی وارد شده است که «قدم علی ابی العباس» و در برخی وارد شده است که «قدم علی ابی‌جعفر المنصور» و در برخی توضیح داده نشده که در زمان کدام یک از حکّام بوده است. سفر اول حضرت امام صادق (علیه السلام) - که در روایت صفوان با تعبیر حمله اولی از آن یاد شده - مربوط به زمان ابوالعباس سفّاح است که صفوان جمّال حضرت را به حیره می‌برد. صفوان جمال با بنی العباس مرتبط بوده است. داستان شترهای او با منصور هم معروف است. (رک: رجال الكشي، ص: ۴۴۱) 🔸 وقتی حضرت [در زمان سفاح ] وارد حیره می‌شوند، جمعیت کثیری برای زیارت حضرت می آیند. محمد بن معروف هلالی می‌گوید من تا سه روز موفق به زیارت حضرت نشدم و روز چهارم حضرت در مسیری مرا دید و در ادامه داستان مفصّلی نقل می‌کند که یک روایت مفصّلی است که در منابع مختلف نقل شده است. این روایت در اصول ستّ عشر، و همچنین در نوادر علی بن اسباط و برخی منابع دیگر ذکر شده است. [قال: مضيت الى الحيرة الى ابى عبد اللّه جعفر بن محمد عليهما السلام فى وقت السفاح فوجدته قد تداك الناس عليه ثلثة ايام متواليات فما كان لى فيه حيلة و لا قدرت عليه من كثرة الناس و تكانفهم عليه ... الأصول الستة عشر، ص:۱۳۱] 🔹در زمان سفاح، در برهه‌ای مردم از ملاقات با حضرت منع شده‌ بودند. داستان خیار فروش معروف که یک مساله شرعی داشت و می‌خواست خدمت حضرت برسد، مربوط به زمان سکونت حضرت در حیره است که در زمان ابی العبّاس، اتّفاق افتاده است. این داستان در خرائج و جرائح راوندی وارد شده است. [أَنَّ هَارُونَ بْنَ خَارِجَةَ قَالَ كَانَ رَجُلٌ مِنْ أَصْحَابِنَا طَلَّقَ امْرَأَتَهُ ثَلَاثاً فَسَأَلَ أَصْحَابَنَا فَقَالُوا لَيْسَ بِشَيْ‏ءٍ فَقَالَتِ امْرَأَتُهُ لَا أَرْضَى حَتَّى تَسْأَلَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع وَ كَانَ بِالْحِيرَةِ إِذْ ذَاكَ أَيَّامُ أَبِي الْعَبَّاسِ. قَالَ فَذَهَبْتُ إِلَى الْحِيرَةِ وَ لَمْ أَقْدِرْ عَلَى كَلَامِهِ إِذْ مَنَعَ الْخَلِيفَةُ النَّاسَ مِنَ الدُّخُولِ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع... الخرائج و الجرائح، ج‏۲، ص: ۶۴۲] 🔸در زمان سفّاح، ممانعت‌ها و سختگیری‌های شدید نسبت به امام صادق (علیه السلام) بوده است. در روایتی وارد شده است که حضرت به جهت حکم سفّاح به عید فطر، به جهت تقیّه افطار نمودند و فرمودند: «سَهْلُ بْنُ زِيَادٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ رِفَاعَةَ عَنْ رَجُلٍ عَن‏ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي الْعَبَّاسِ بِالْحِيرَةِ فَقَالَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ مَا تَقُولُ فِي الصِّيَامِ الْيَوْمَ فَقُلْتُ ذَاكَ إِلَى الْإِمَامِ إِنْ صُمْتَ صُمْنَا وَ إِنْ أَفْطَرْتَ أَفْطَرْنَا فَقَالَ يَا غُلَامُ عَلَيَّ بِالْمَائِدَةِ فَأَكَلْتُ مَعَهُ وَ أَنَا أَعْلَمُ وَ اللَّهِ أَنَّهُ يَوْمٌ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَكَانَ إِفْطَارِي يَوْماً وَ قَضَاؤُهُ أَيْسَرَ عَلَيَّ مِنْ أَنْ يُضْرَبَ عُنُقِي وَ لَا يُعْبَدَ اللَّهُ». کافی، ج۴، ص۸۳ 🔹جریان معلی بن خنیس در زمان سفاح جریان کشته شدن معلی بن خنیس در دوران ابوالعباس سفّاح واقع شده است. معلّی بن خنیس که از یاران امام صادق (علیه السلام) بود، توسّط امیر مدینه، داود بن علی، دستگیر می‌شود و به فرمان او، توسّط صاحب شرطه یا رئیس پلیس او که صیرافی نام دارد، کشته می‌شود. در آن زمان حضرت امام صادق (علیه السلام) در مدینه ساکن بوده‌اند. در مورد وقایع مربوط به معلّی بن خنیس، هیچ صحبتی از خلیفه و سفاح و منصور نیست. قتل معلّی، به وسیله داود بن علی صورت گرفته است. داود بن علی، امام (علیه السلام) را هم تحت فشار قرار می‌دهد و حضرت او را نفرین می‌کند. داود بن علی، یک ماه پس از قتل معلّی به سبب نفرین حضرت در سال ۱۳۳ از دنیا می‌رود. در رابطه با این واقعه روایات متعدّدی نقل شده است که اطمینان به صدور آنها وجود دارد و مسلّم است که این قضایا در مدینه رخ داده است و ارتباطی به کوفه و حیره ندارد. 📆 خارج فقه زکات، ۲۷ اردیبهشت، ۳ و ۹ خرداد ۱۴۰۲ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 امام صادق (علیه السلام) در منطقه حیره / ۳ 🔹 سفر دوم امام صادق (علیه السلام) به حیره در زمان منصور این سفر نیز صفوان جمال حضرت را به حیره برده است و در روایتی در کافی از آن تعبیر به حمله دوم شده است (عَنْ صَفْوَانَ الْجَمَّالِ قَالَ: حَمَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام الْحَمْلَةَ الثَّانِيَةَ إِلَى الْكُوفَةِ وَ أَبُو جَعْفَرٍ الْمَنْصُورُ بِهَا ... کافی، ج‏۶، ص: ۴۴۵) این سفر در دوره منصور است، مصادف با زمانی است که هنوز قیام نفس زکیه تمام نشده است. در این زمان امام صادق (علیه السلام) و عبدالله (پدر نفس زکیّه) را به حیره نزد منصور آورده اند. از تعبیر برخی روایات به «قُدِّمَ بِهِمَا عَلَى الْمَنْصُورِ» استفاده می شود که به دستور حکومت حضرت را به حیره آورده‌اند. 🔸در این سفر سختگیری‌ها بسیار بیشتر بوده است، به حدی که در برخی نقل‌ها وارد شده است که گویا برای همه مردم روشن بوده است که منصور، حضرت امام صادق (علیه السلام) و عبدالله بن حسن را به حیره منتقل کرده تا به قتل برساند ولی حضرت به وسیله برخی ادعیه و اوراد، کید او را باطل نمودند. در خرائج و جرائح ج۲ ص۶۳۵ وارد شده است: «رُوِيَ أَنَّ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ دَعَانِي أَبُو جَعْفَرٍ الْخَلِيفَةُ وَ مَعِي عَبْدُ اللَّهِ بْنُ الْحَسَنِ وَ هُوَ يَوْمَئِذٍ نَازِلٌ بِالْحِيرَةِ قَبْلَ أَنْ تُبْنَى بَغْدَادُ يُرِيدُ قَتْلَنَا لَا يَشُكُّ النَّاسُ فِيهِ فَلَمَّا دَخَلْتُ عَلَيْهِ دَعَوْتُ اللَّهَ بِكَلَامٍ ... » 🔹 روایت دیگری نیز همراهی عبدالله بن حسن با امام صادق (علیه السلام) را در سفر به حیره تأیید می کند: «مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ مُوسَى بْنِ الْحَسَنِ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنِ ابْنِ بَقَّاحٍ عَنْ هَارُونَ بْنِ الْخَطَّابِ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرَّسَّانِ قَالَ: كُنْتُ أَرْعَى جِمَالِي فِي طَرِيقِ الْخَوَرْنَقِ فَبَصُرْتُ بِقَوْمٍ قَادِمِينَ فَمِلْتُ إِلَى بَعْضِ مَنْ مَعَهُمْ فَقُلْتُ: مَنْ هَؤُلَاءِ؟ فَقَالَ: جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ علیه السلام وَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ الْحَسَنِ قُدِّمَ بِهِمَا عَلَى الْمَنْصُورِ قَالَ فَسَأَلْتُ عَنْهُمْ مِنْ بَعْدُ فَقِيلَ لِي إِنَّهُمْ نَزَلُوا بِالْحِيرَةِ فَبَكَّرْتُ لِأُسَلِّمَ عَلَيْهِمْ ...» کافی، ج۶، ص۳۵۱. حیره به معنای عام هم اطلاق می‌شده است که شامل سرزمین های اطراف آن هم می‌شود. از این جهت خورنق در این روایت جزء حیره شمرده شده است. 🔸 طبق گزارش صفوان جمال، امام صادق (علیه السلام) ابتدا در هاشمیه با هیئت خاصی نزد منصور می روند. «فَلَمَّا أَشْرَفَ عَلَى الْهَاشِمِيَّةِ مَدِينَةِ أَبِي جَعْفَرٍ أَخْرَجَ رِجْلَهُ مِنْ غَرْزِ الرِّجْلِ ثُمَّ نَزَلَ وَ دَعَا بِبَغْلَةٍ شَهْبَاءَ وَ لَبِسَ ثِيَابَ بِيضٍ وَ كُمَّةً بَيْضَاءَ فَلَمَّا دَخَلَ عَلَيْهِ قَالَ لَهُ أَبُو جَعْفَرٍ لَقَد تَشَبَّهْتَ بِالْأَنْبِيَاءِ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام وَ أَنَّى تُبَعِّدُنِي مِنْ أَبْنَاءِ الْأَنْبِيَاءِ ...» «بِبَغْلَةٍ شَهْبَاءَ»: بغله به معنی استر است و گویا حضرت یک استر ممتازی را طلب می‌کند. لباس سفید، یک نوع ابراز تشخّص است، در مقابل بنی العبّاس که رنگ سیاه، نشانه آنها بوده است. در روایتی در کافی وارد شده است: «أَبُو عَلِيٍّ الْأَشْعَرِيُّ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ حُذَيْفَةَ بْنِ مَنْصُورٍ قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام بِالْحِيرَةِ فَأَتَاهُ رَسُولُ أَبِي جَعْفَرٍ الْخَلِيفَةِ يَدْعُوهُ فَدَعَا بِمِمْطَرٍ أَحَدُ وَجْهَيْهِ أَسْوَدُ وَ الْآخَرُ أَبْيَضُ فَلَبِسَهُ ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام أَمَا إِنِّي أَلْبَسُهُ وَ أَنَا أَعْلَمُ أَنَّهُ لِبَاسُ أَهْلِ النَّار» . كافي، ج‏۶، ص۴۴۹. یعنی حضرت یک لباس دو لایه انتخاب کرده اند که یک طرف آن سفید و طرف دیگر سیاه بوده است و حضرت به جهت تقیّه، طرف سیاه را نمایان نمود. در ابتدای ورود حضرت به شهر حیره و ورود به منصور با لباس سفید بوده ولی در ادامه به جهت ملاحظاتی گاهی حضرت تقیه می‌‌نموده و لباس سیاه به تن می‌کرده است. ⬅️از دیدار امام صادق (علیه السلام) با منصور در همین سفر که قبل از قیام نفس زکیه بوده چند گزارش موجود است. 📆 خارج فقه زکات، ۲۷ اردیبهشت، ۳ و ۹ خرداد ۱۴۰۲ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠حدیث (عاقبت طعنه زدن به مومن) 🔹امام باقر علیه السلام فرمودند: ما مِن إنسانٍ یَطعَنٌ فی عَینِ مُومِنٍ إلّا مات بِشَرّ میتَةٍ و کانَ قمِناً أن لا یَرجِعَ إلَی خَیرٍ. 🔸هر که پیش روی مومنی به او طعنه زند ، مرگ بدی در انتظار اوست و سزاوار است روی خیر و سعادت را نبیند. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏2، ص: 361 🔹«طعن»، زدن با نیزه است و به طور استعاره در عیب گویى و عیب گرفتن و سرزنش به کار مى‌رود.(راغب اصفهانی، مفردات الفاظ قرآن) 🔸طعن از کارهاى مذموم است و موجب ضرر دنیوى و عذاب اخروى مى‌شود.(جامع السعادات) 🔹 زخم زبان گونه اى مردم آزارى است؛ یعنى سخنى بر زبان آوریم که شخص مقابل را برنجاند. 🔸ضرب المثل معروفى است که مى گوید: زخم شمشیر خوب مى شود، ولى زخم زبان خوب نمى شود. امام على علیه السلام مى فرماید: "طعن اللسان أمض من طعن السنان"؛ زخم زبان از زخم نیزه عمیق تر است. 📘غررالحکم، ص۲۲۳. 🔹مراد از مرگ بد یا به حسب دنیاست مثل با آتش سوختن، زیر آوار مردن، خورده شدن توسط حیوانات درنده و .. و یا به حسب آخرت است مثل کافر از دنیا رفتن و یا در حال معصیت از دنیا رفتن است. اعاذنا الله من جمیع ذلک ♻️بنابراین انسان نباید به خود اجازه دهد که کسى را شماتت کند و یا قلب او را با نیش زبان خود به درد آورد. این که هر شخص با نیش زبان دیگرى را برنجاند، هنر نیست. هنر مرهم بر زخم گذاشتن است؛ هنر، تحمل یکدیگر و سکوت است. ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
📚 نماز خواندن با لباس عکس دار 💠 سؤال: آیا نماز خواندن با لباس هایی که روی آن نقش انسان یا حیوان قرار گرفته است ولی در زیرِ لباسی دیگر پوشیده شده، جایز است؟ ✅ جواب: جایز است، هرچند کراهت دارد. 🆔 @leader_ahkam
💠حدیث (برتر از طواف) 1⃣برآوردن حوایج دیگران: امام صادق علیه السلام فرمودند : 🔹مَنْ طَافَ بِالْبَيْتِ أُسْبُوعاً كَتَبَ اللَّه عَزَّ وجَلَّ لَه سِتَّةَ آلَافِ حَسَنَةٍ، ومَحَا عَنْه سِتَّةَ آلَافِ سَيِّئَةٍ، ورَفَعَ لَه سِتَّةَ آلَافِ دَرَجَةٍ...، وقَضَاءُ حَاجَةِ الْمُؤْمِنِ أَفْضَلُ مِنْ طَوَافٍ وطَوَافٍ حَتَّى عَدَّ عَشْرًا 🔸هر کس 7 شوط طواف به‌جای آورد خدای بزرگ برای او 6000 حسنه بنویسد و 6000 سیّئه از او بزداید و 6000 درجه او را بالا برد... . آن گاه فرمودند: برآوردن حاجت مؤمن از یک طواف و دو طواف ـ تا 10 طواف رسید ـ برتر است. 📚[الكافي، ج 2، ص 194، ح 6] 2⃣زیارت علماء: 🔹عَنْ عَلِیٍّ علیه السلام في حديث قَالَ : وَ زِیَارَةُ الْعُلَمَاءِ أَحَبُّ إِلَی اللَّهِ تَعَالَی مِنْ سَبْعِینَ طَوَافاً حَوْلَ الْبَیْتِ... 🔸امیرالمؤمنین صلوات اللَّه علیه در حدیثی فرمودند:زیارت علما در نزد اللَّهِ تعالي از ٧٠ طواف دور کعبه أفضل است... 📚بحارالأنوار ج1ص205 ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠حدیث (فاش کردن کار زشت) و( سرزنش مؤمنين ) 💎حضرت امام صادق صلوات الله علیه فرمودند : رسول خدا صلّى الله عليه و آله فرمودند : 🔹عنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ صلوات الله علیه قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : مَنْ أَذَاعَ فَاحِشَةً كَانَ كَمُبْتَدِئِهَا وَ مَنْ عَيَّرَ مُؤْمِناً بِشَيْءٍ لَمْ يَمُتْ حَتَّى يَرْكَبَهُ 🔸هر كه كار زشتى را فاش كند( در بین مردم نقل و پخش کند) چون كسى است كه آن را انجام داده، و هر كه مؤمنى را بچيزى سرزنش كند نميمیرد تا آن را مرتكب شود!!!!! 📚الکافي، ج۲، ص۳۵۶ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠مسأله فقهی ( تقاص) 1⃣تعریف تقاص : تصاحب مال دیگری بدون اذن وی در ازای مال خود را تَقاصّ گویند. 2⃣حکم تقاص : مالی که انسان از دیگری طلب دارد یا عین است یا دین. در هر دو صورت، طرف مقابل (مَطلوبٌ مِنه) یا به بدهی خود معترف بوده، در صدد ادای آن می‌باشد یا از اصل، منکر آن است و یا به آن اقرار دارد لیکن بدون عذر از ادای آن طفره می‌رود. در صورت نخست، تقاصّ جایز نیست. در صورت دوم و سوم اگر طلب، عین باشد و طلبکار نیز ـ بدون آنکه فتنه‌ای رخ دهد ـ بر گرفتن آن از طرف مقابل قادر باشد، می‌تواند تنها عین مال خود را بردارد و تقاصّ از مال دیگر مطلوب منه جایز نیست. لیکن در صورت خوف فتنه و نیز صورتی که طلب، دین باشد( به جز مستثنیات دین) ، مُقاصّه جایز خواهد بود. 3⃣نیت و دعا هنگام تقاص : در برخی روایات آمده است تقاصّ کننده هنگام تقاصّ جمله‌ای را بدین مضمون بگوید: «خداوندا ! من این مال را از روی ستم و خیانت برنداشته‌ام، بلکه آن را عوض مالی که از من گرفته است برداشته‌ام». برخی بر اساس این روایت به وجوب گفتن این جملات هنگام تقاصّ فتوا داده‌اند؛ لیکن اکثر، آن را مستحب دانسته‌اند. 4⃣ اذن حاکم شرع برای تقاص : آيا برای تقاص اذن حاكم شرع لازم است؟ سه نظر وجود دارد: ✅ آیات عظام امام خمینی، خوئی تبریزی،رهبری، زنجانی و سیستانی: لازم نیست. ✅ آیات عظام مکارم، سبحانی و صافی: لازم است. ✅ آیات عظام وحید فاضل: بنابر احتیاط واجب لازم است. ➖➖➖➖➖ 📚 آیات عظام امام، تحرير، ج۲ ص۴۴۰ م ۱۸؛سبحانی استفتائات ج۳ س ۹۱۳؛ مکارم، جامع المسائل؛ سیستانی رساله ج۳ م۱۰۵۰؛فاضل استفتائات ج۱ س۱۱۶۶ و ۱۱۷۲؛صافی جامع الأحكام ج۱ س۱۱۹۱؛منهاج تبریزی ج ۲ و وحید ج ۳ م ۷۰۲ و۷۰۳. زنجانی استفتائات ۵۰۶ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
☑️ ۲۸ شوال سالروز رحلت مرحوم آیت الله العظمی میرزا جواد تبریزی رحمة‌‌الله‌علیه 💠 گزیده‌ای از وصیت نامه ایشان ● ... بر تمام مؤمنین است با دل و جان از مسلمات مذهب حق دفاع کنند و هیچگاه اجازه ندهند بعضی با القاء شبهه، عوام از مؤمنین را فریب دهند؛ خصوصا در مسائل شعائر حسینیه که تشیع به واسطه آن زنده است. ● به طلاب عزیز نصیحت می کنم که با جدّیت و تلاش تقوای الهی را پیشه کار خود کنند و در امر تحصیل تلاش کنند و همواره رضای خدا را مدنظر داشته باشند. اینجانب در طول دوران عمرم طلبه ای بیش نبودم و مثل یک طلبه جوان شب و روز در امر تحصیل تلاش می کردم تا بتوانم خدمتی ناچیز داشته باشم و اثری از خود به جای بگذارم که طلاب عزیز از آن استفاده کنند. ● عزیزانم! سکان هدایت مردم به دست شماست، کاری نکنید که دل امام زمان علیه السلام به درد آید، او ناظر بر اعمال ما به اذن خداست. ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠حدیث ( آثار حب دنیا) 💎 قال رسول الله (صلّى الله عليه و آله) : ☘️ إنه ما سَكَنَ حبُّ الدنيا قَلْبَ عَبدٍ إلا التاط فيها بثلاث : شُغلٍِ لا ينفَدُ عناءهُ ،و فقرٍ لا يُدرك غِناه ،و أملٍ لا ينالُ مُنْتهاه . ✨ دوستی دنيا در دل بنده ای جای نگرفت جز اينكه سه خصلت در آن پيوسته وجود دارد : 1️⃣ مشغوليتی كه رنجش پايان نپذيرد ، 2️⃣ فقری كه توانگريش درك نشود ، 3️⃣ آرزوئی كه به پايانش نرسد . 📗 بحار الأنوار ، جزء ۷۴ ، صفحه ۱۸۸ . ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 کرامتی از کریمه اهلبیت علیهاالسلام ❖ حجت‌ الاسلام و المسلمین آقای سید رضا هاشمی گلپایگانی در سالگرد ارتحال مرحوم آیت الله العظمی میرزا جواد آقا تبریزی رحمة‌الله‌علیه: دوستم که از وعاظ تهران است، گفت: اولین باری که به عنوان روحانی کاروان حج، عازم سرزمین وحی بودم، قبل از حرکت، برای تحویل وجوهات به آیة الله العظمی تبریزی راهی قم شدم. اول صبح رسیدم قم و ابتدا به زیارت حرم حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها شرفیاب شدم و پس از زیارت، به حضرت عرضه داشتم : دوست دارم پول قربانی حج من را شما عنایت کنید. سپس راهی دفتر آیة الله العظمی تبریزی شدم و خود آقا حضور داشتند و وجوهات را تقدیم ایشان کردم. آنگاه ایشان پول زیادی به من دادند و فرمودند: این مبلغ را صرف قربانی حج کن. بعد تاکید کردند: این پول، مال من نیست؛ این را حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها عنایت فرموده‌اند! ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥فیلمی از نماز شب خواندن مرجع فقید حضرت آیت‌الله میرزا جواد تبریزی ره 🔹شنیده بودم ( در این فیلم هم مشهود است )که ایشان حدود نیم ساعت قبل از اذان صبح پیاده به مسجد امام می‌آمدند و در حیاط مسجد قسمت شمالی آن عبای خود را پهن می‌کردند و نماز شب می‌خواندند و بلافاصله پس از اذان، نماز صبح را اقامه می‌کردند. ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠روز بزرگداشت محدث بزرگ شیعه_شیخ کلینی( ۳۲۹ه.ق) 🔶چهار شنبه 19 اردیبهشت ✅شیخ کلینی فقیه و محدث_مشهور قرن چهارم، اصالت ایرانی در روستای کلین _ از توابع شهر ری متولد شد. 🔸 آرامگاه پدر کلینی(یعقوب بن اسحاق) از بزرگان شیعیان آن روز _ هم اکنون در قریه «کلین» قرار دارد و زیارتگاه مردم است. این بقعه تاریخی حدود ۳۰۰ سال قدمت دارد. 🔸مرقد شیخ کلینی (صاحب کتاب الکافی) محله شیعه نشین"کرخ بغداد" قرار دارد. ✅او از برجسته‌ترین دانشمند، فقیه و محدّث شیعه در نیمه دوم قرن سوم و نیمه اول سده چهارم هجری، 🔸برخی قرائن تاریخی نشان می‌دهد که او فاصله کوتاهی قبل یا پس از ولادت امام زمان (عج) یعنی در حدود سال 255 هجری قمری ولادت یافت. 🔸مرحوم بحر العلوم احتمال داده که مرحوم کلینی بخشی از حیات امام حسن عسکری (ع) را درک کرده است، ✅تعداد روایات "کتاب الکافی" 16199 مورد می باشد. 🔷19 اردیبهشت روز بزرگداشت عالمی که حق بزرگی به گردن"شیعیان" دارد. 🔸ایشان اولین کتاب جامع حدیثی را نوشت، کتابی که شامل مباحث اصولی دین، فروعات و احکام و هم مسائل متفرقه و بعضا تاریخی. ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠اهمیت کتاب الکافی مرحوم شیخ کلینی 💎و قال النجاشي رحمة الله علیه كنت أتردد إلى المسجد المعروف بمسجد اللؤلؤي ، أقرء القران على صاحب المسجد ، وجماعة من أصحابنا يقرأون كتاب الكافي 🔰مرحوم نجاشی: همواره به مسجدی معروف به مسجد لولوی میرفتم و برای خادم مسجد قرآن قرائت میکردم درحالیکه جماعتی از اصحاب ما مشغول قرائت کتاب الکافی بودند 📚:رجال النجاشي ج1 ص377 👇نکتهاول👇 : در عربی وقتی خبر کان فعل مضارع باشد دلالت بر استمرار میکند(كنت أتردد إلى المسجد).لذا مرحوم نجاشی مرتب به مسجد می رفتند و مرتب می دیدند که شیعیان در حال بحث کتاب الکافی هستند 👇نکته‌دوم👇 مرحوم کلینی متوقی ۳۲۹ است و مرحوم نجاشی تقریبا ۴۵۰ 👈یعنی کتاب الکافی در نسل بعد از مرحوم کلینی به چنان عظمتی رسیده بود که در بغداد اینگونه مورد اهمیت بوده است 👇نکته‌سوم👇 مرحوم‌کلینی از اهالی شهر ری بود و تحصیل کرده مکتب قم ولی کتاب الکافی را وقتی تمام کردند در بغداد عرضه کردند/بحار ج۵۳ص۲۷۱ الکافی 👇نکته چهارم 👇 ➖ اما نام کتاب چیست❓ خود مرحوم_کلینی نام کتاب را بیان نکرده است وکتاب ابتداء مشهور بود به کتاب الکلینی،طبق بیانی که مرحوم نجاشی دارد👈صنف الکتاب الکبیر المعروف بالكليني . ولی نام کتاب الکافی چگونه بر این کتاب گذاشته شد❓ ⬅️ نام کتاب از مقدمه کتاب استخراج شده است آنجا که مرحوم کلینی بیان میکند: 🔺أَنْ يَكُونَ عِندَكَ كِتَابٌ كَافٍ يُجْمَعُ فِيه‏ 👈از کاف نام کتاب به الکافی نهاده شد . 🌐این خلاصه ای از مقدمه کتاب الکافی بود برای مطالعه بیشتر میتوانید به مقدمه کتاب الکافی رجوع کنید. الکافی ✅مولف کتاب ♦️مولف کتاب الکافی محمد بن یعقوب الکلینی الرازی است معروف به ثقه الاسلام کلینی 🔸مرحوم کلینی اهل شهر ریّ است (در عرب به کسی که اهل شهر ریّ باشد به او رازیّ می گویند )مثل اینکه به یک شخص اهل تهران ،تهرانیّ می گویند .1 🔺اهل روستایی به نام کُلِین (بر وزن فُعیل)است لذا مشهور به کُلینی است. 2 🔸مرحوم "کلینی "متوفی سال ۳۲۹ است یعنی دقیقا درسالی که غیبت کبری شروع شده است. سال ۳۲۹ معروف به سال 👈 "تناثر النجوم"است. یعنی ⏪ سال سقوط ستاره ها 👇 علت نام گذاری سال👇 🔺تناثر النجوم لكثرة فوت العلماء و لذا سموا ابتداء الغيبة الكبرى سنة تناثر النجوم لفوت كثير من أكابر العلماء فيها كالكليني و علي بن بابويه و السمري آخر السفراء و غيرهم رضي الله عنهم.)3 🔰تناثر النجوم بخاطر کثرت فوت علماء در این سال بود بخاطر همین ابتداء غیبت صغری(۳۲۹) بخاطر فوت بزرگانی مثل کلینی و صدوق(پدر) و علی بن محمد سمری(آخرین سفیر اربعه،) و... 👇 رحلت نویسنده 👇 أبو جعفر الكليني رحمه الله ببغداد، سنة تسع و عشرين و ثلاثمائة، سنة تناثر النجوم، و صلى عليه محمد بن جعفر الحسني أبو قيراط، و دفن بباب الكوفة)4 مرحوم کلینی در سال ۳۲۹ ه.ق در سال سقوط ستاره ها از دنیا رفت و محمد بن جعفر ابوقیراط بر وی نماز خواند و در باب الکوفه در بغداد به خاک سپرده شد 🔺مرحوم کلینی تحصیل کرده قم بوده است ولی زمانی که کتاب الکافی را نوشت کتاب را به بغداد برد ودر آنجا به بازار علمی شیعه عرضه کرد 📚منابع،: 1و 2: محمد حسن ربانی بیرجندی کتاب شناخت کافی 3: بحار الأنوار ج‏58، ص233 4:رجال النجاشي، ص: 378 ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠ماجرای جعل تاریخ ولادت و وفات حضرت معصومه (سلام الله علیها)در بیان مرحوم آیت الله مرعشی نجفی( ره) و مرحوم شیخ ذبیح الله محلاتی(ره) 🔹بنت موسى بن جعفر المدفونه بارض قم لا یخفى که تاریخ تولد و وفات این بانوى عظمى فاطمه‏ معصومه‏ تاکنون معلوم نشده است بلکه زندگانى این مخدره و دوره حیوة او مجهول مانده که آیا شوهر کرده است یا خیر آیا اولادى داشته است یا خیر آیا چند سال در این دنیا زندگانى کرده در چه ماهى از مدینه حرکت کرده و چه سالى و چه ماهى و چه روزى از دنیا رفته آیا فوت او قبل از شهادت حضرت رضا ع بوده یا بعد از شهادت ایشان بى‏اعتنائى بشان تاریخ مستلزم این مجهولات است‏ و اما آنچه را که بعضى از جهت بعضى از اغراض نسبت میدهند که فلانه مجتهد در مدینه طیبه تعیین یوم وفات و تولد آن مخدره را استخراج از کتاب لواقح الانوار کرده بى‏اصل است براى اینکه کتاب لواقح الانوار در نظر این قاصر موجود است و اصلا چنین مطلبى در او نیست حقیر احتمال دادم شاید کتاب دیگرى باشد تا اینکه‏ خدمت علامه نسابه دانشمند آقا نجفى شهاب الدین تبریزى شرفیاب شدم این مطلب را عنوان کردم فرمودند کسیکه چنین جعلى کرده من او را ملاقات کردم معلوم شد غرضى داشته که ذکر آن مصلحت نیست تجاوز اللّه عن زلله) 📚ریاحین الشریعه ج 5 ص 31 ـ 32 🔸به تصریح حضرت آیت الله استادی ( زید عزه ) در نوشتار ، آشنايى با حضرت عبدالعظيم ع و مصادر شرح حال او، جاعل جواد شاه عبد العظیمی (م ۱۳۵۸ق) در کتاب نور الآفاق (تالیف ۱۳۴۳ق) است. ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128