«۵»
این کار یک #اتفاق نبود، کاری #سفارشی هم نبود، کار #شاعر به تنهایی هم نبود، حاصل سالها تأمل و اندیشه و مباحثه و برآیند طرح ذهنی چندساله و خروجی یک نظام فکری بود...
سالهاست جلسات فاطمیه، محمل روضههای سوزناک و مرثیههای جانگداز است... که داغ فاطمیه داغیاست بیتسلی...
اینکه در اوج این درد جانکاه، مرثیه را اینگونه با حماسه آمیخته کنی و با شکوه و صلابت حق شعر را ادا کنی، اتفاق کمی نیست...
اینگونه از #حماسه_خوانی نقطه اوجی است که به نظر بسیار بیشتر باید از آن صحبت کرد، شاید باید کمی از آن فاصله بگیریم تا متوجه شویم امروز در میانه یک نقطه عطف، وسط یک جهش تاریخی و ارتقاء معنادار عرصه ستایشگری قرار گرفته بودیم... ارتقاء رتبه، جایگاه و شأن مداحی، هم از حیث قالب و هم محتوا...
از منظر محتوایی، ورود مداحی به میانه گفتوگوهای جدی در حوزه مردمداری و حکمرانی اتفاق بزرگی است. اینکه مداحی، در سطح حکمرانی حرفهای جدی برای گفتن دارد و میتواند منشأ آثار عمیقی باشد، حرف تازهای است که میتواند جانهای آماده بیشتری را با این جهان معنوی پیوند دهد...
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
«۶»
محتوا و قالب به خوبی همنشین شدهاند و در هم آمیختهاند...
این حماسهخوانی جایی خطبهای غرّاء میشود، اما از شور و احساس نمیافتد، از هنرمندی و ظرافت خالی نمیشود که سرشار است... رسماً خطبهخوانی است، اما شاعرانه...
این مقتدرانهخواندن، به مخاطب جان دوبارهای میدهد، هویتبخش است، شور او را ناخودآگاه به حماسه بدل میکند، مجلس از تبوتاب نمیافتد، گرفتار شعارزدگی نمیشود، در اوج شور و عاطفه و احساس، بلندترین مضامین معرفتی را تکرار میکند... و این کم معجزهای نیست... بهویژه آنکه به سبک جلسات اصیل ترکها، پایه میکروفون را دوباره برقرار کنی، دستانت را از بند هرچه هست آزاد کنی...
چهقدر تسلط مداح بر جلسه بیشتر میشود، چهقدر زبان بدنش هنرمندانهتر میشود... چهقدر بهتر این ابیات ادا میشود:
ای نهضت بیداری! یافاطمةالزهراء!
در بطن زمان جاری! یافاطمةالزهراء!
هرچند به تنهایی... یافاطمةالزهراء!
تو امت مولایی! یافاطمةالزهراء!
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
«۷»
بالاوپایین رفتن دستها، معنای دیگری پیدا میکند، همه چیز در راستای القای معانی به مخاطب، قرار گرفتهاند...
لحظهای احساس میکنی چونان #رهبر_ارکستر، اشاره دستها جمعیت را به حرکت درمیآورد... همه جمعیت اجزاء و اعضاء این همآفرینی بزرگ شدهاند... همه نقشآفریناند... همه میخوانند، همه میسوزند...
به نظر حقیر این کار فاخر رسماً عبور از مجادلات مبتذل درباره #استودیوخوانی بود، اینبار بهجای آنکه #مداح به #استودیو برود، استودیو به تماشای هیأت نشسته، مگر در استودیو قرار است چه اتفاقی برای مداح به تنهایی بیفتد که اینجا با این همه جمعیت نیفتاده است؟
بگذارید کمی بدتر بگویم!... آهسته میگویم... بدا به حال آنانی که لذت حضور در چنین جلسهای را نچشیدهاند و شوری چنین را ندیدهاند و در جستوجوی گمشده خود سر از کنسرتهای شهوتناک درآوردهاند... خوشا به حال بچههای زنجان که توفیق حضور در چنین جلسهای را دارند...
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
الی الحبیب
#توییت آقای #وحید_تقوی در توییتی نوشت: 🔰 حضرت آقا بعد از مراسم امشب، به حاج مهدی فرمودند؛ این مرث
«۸»
الحق که این اجرا عصاره چندین جلسه #منبر و سخنرانی، بلکه فشرده یک #مکتب بود؛ شاید تاکنون هیچ نوایی را اینقدر گوش نداده بودم:
حتی اگر که حق، حتی اگر که نور
چشمی نبیندش محروم میشود
حتی اگر امام، حتی اگر علی
امت نخواهدش مظلوم میشود
علی، آری! علی، حتی! علی تنهاست بیمردم
ولی در خواب گمراهی بماند بیعلی مردم
ای نهضت بیداری! یافاطمةالزهراء!
در بطن زمان جاری! یافاطمةالزهراء!
هرچند به تنهایی... یافاطمةالزهراء!
تو امت مولایی! یافاطمةالزهراء!
یافاطمةالزهراء! یافاطمةالزهراء!
میزان اگر علیاست، تحت ولایتش
دنیا و آخرت، آباد میشود
مولا اگر که اوست، هرکس که با علیاست
از بند هرچه هست، آزاد میشود
اگر دستان مردم بود، نمیشد دست او بسته
اگر پهلو، اگر بازو، ولی زهرا نشد خسته
ای قله حقخواهی! یافاطمةالزهراء!
تو دست یداللهی! یافاطمةالزهراء!
ای خطبه طوفانی! یافاطمةالزهراء!
حق هستی و میمانی یافاطمةالزهراء!
یافاطمةالزهراء! یافاطمةالزهراء!
✍️ #رحیم_آبفروش
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
📝 راهکارهای کنترل استرس؛
❓چگونه #استرس خود را کنترل کنیم؟
✅ یکی از راههای #کنترل_استرس و #اضطراب، سناریو بدترین موقعیت است.
⬅️ محققان به یک تکنیکی تحت عنوان #بدبینی_تدافعی دست یافتند.
🔸 یعنی اگر کسی به این تکنیک عمل کند میتواند اضطراب و استرس خودش را کنترل کند و در نتیجه اجرای بهتری داشته باشد.
🔰 این روش چیست؟
👈🏻 شما در این روش به اشتباهاتی که میتواند در حین جلسهتان بیفتد فکر میکنید و به راههای مدیریت آن هم میاندیشید.
📌اینکه اگر این اشتباه رخ داد بتوانید مدیریت کنید.
🍁 مثلاً شما میترسید که در حین مداحی دچار #لکنت_زبان بشوید یا مطلب را #فراموش کنید.
🔹 سعی کنید همه این موارد و راهحلهای آن را در ذهنتان تصویرسازی کنید.
🔻 این کار به شما کمک میکند:
💠 در زمان مواجهه با مشکلات شانس بیشتری برای اصلاح اشتباهاتتان داشته باشید.
🔰 چرا؟
❇️ چون از قبل به آن فکر کردید و برایش راهحلی پیدا کردید.
|#مدیریت_جلسه
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
10.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅#اختصاصی
🎥کشف پیکر مطهر شهیدی در جزیره مجنون ( ۲۷ آذر ۱۴۰۲)
⁉️تو تابوت شهدا چه می ریزند؟!
💠پاسخ سردار باقرزاده فرمانده تفحص شهدا به توییت یکی از خبرنگاران کشور عزیزمان را در این کلیپ ببینید
🔹دانلود نسخه با کیفیت بالا
📎https://aparat.com/v/j4xuI
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
الی الحبیب
«مداحی و حرفهایی تازه در سطح #حکمرانی» 📝یادداشت حاجرحیم #آبفروش در خصوص نوحه #بیمردم «حاج #مهد
🚩 «مداحی و حرفهایی تازه در سطح #حکمرانی»
⬅️ جهت مشاهده و مطالعه یادداشت
حاج رحیم #آبفروش
در خصوص نوحه #بیمردم
«حاج #مهدی_رسولی»
🔻 از طریق لینک زیر اقدام فرمایید:
🌐 B2n.ir/e44591
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
May 11
الی الحبیب
#مهندسی_اجرا
🔖بروزرسانی اهداف یک اجرا
💠استاد سیدمهدی #حسینی_رکن_آبادی در دومین همایش ملی الیالحبیب، ضمن ارائه بحثی با عنوان «مهندسی اجرا»، گفتند:
📝طبیعتاً یکی از مهمترین نکاتی که در مداحی ما به دنبالش هستیم تغییر حال مستمع است.
در خواندن، ما هدفمان این است که مخاطب را با خودمان همراه کنیم؛ یعنی تغییر حال مستمعمان!
📍حالا اینها خودش هر کدام بحثهای مبسوطی دارد.
📝دوم: یک عبارتی را به ما بارها بزرگترهای ما گفتند ، بزرگان مداحی؛ اینکه در مداحی شما باید کاری کنید مخاطب از نظر فکری، ادراک و فهم هنری رشد کند، ارتقاء پیدا کند.
📍خب این عبارت خیلی بزرگ و خوب است. اما اینکه چگونه و چهطور؟ باز هم جزء مباحثی است که یک بخش آن ریشه در همین بحث مهندسی اجرا دارد.
📝 یک هدف دیگر هم ما داریم با عنوان اشباع مخاطب، التذاذ هنری و معنوی مخاطب.
📍 اینکه مداح کاری بکند مستمعِ او وقتی نشسته، با حال خوب و با حال رضایت از جلسه بیرون برود
و بعد احساس کند نسبت به اهلبیت(ع) درک بهتری پیدا کرده. است.
📿یعنی اگر دیروز یکجوری میرفت زیارت، باری به هر جهت، امروز با اعتقاد بیشتری برود.
🔗من از مثالهای خیلی دم دست دارم استفاده میکنم. خودتان در ذهنتان تعمیم بدهید با مثالهای بزرگتر.
🌀این اشباع و التذاذ هنری،هم بُعد محتوایی دارد هم بُعد حسّی. یعنی شما باید حال مخاطب را خوب کنید از نظر حسّی، احساس محبت نسبت به اهلبیت(ع) در او تقویت بشود، غَلَیان پیدا کند و بعد به بُعد معرفتی برسد؛
⬅️و انتهایش این است که اهل مودّت بشود. این را همهی ما در مکتب شیعی یاد گرفتیم. محبت و معرفت و مودّت.
💬اگر ما این هدفها را قبول داریم باید هر روز در هر جلسهای قبل و بعد از جلسه بهروزرسانیاش کنیم. این میشود خلاصه هدف من در مهندسی اجرا.
💢یک هدف مهم دارم. این هدف همانطور که تعریف کردم یک بُعد معنوی دارد یک بُعد حسی؛ من میخواهم به این اهداف برسم..
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
22.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#با_پیرغلامان
#اختصاصی_کانال
🔖توصیه«حاج #محسن_طاهری»
از پیرغلامان آستان حسینی
به مداحان جوان
🎗او آگاه است که ما با که معامله میکنیم..
☘️نیت ما برای او شفاف است..
|#ستایشگران_خورشید
|#پیرغلام
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
#سبک
#جهاد
💠 نکاتی از استاد حاج #منصور_ارضی :
🔖در سبک گیر نکنید؛ ما الآن در برابر دشمنان عجیبی قرار گرفتیم..
🔖 ما باید سوادمان زیاد بشود،
باید مقتلخوانی را شروع کنیم!
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir