#هنر_و_ادبیات
💠 لطافت طبع در روایت مرثیه
🔹از معیارهای بررسی شعر خوب، نوع نگرش (گسترۀ دید، زاویۀ دید، عمق نگاه) و نوع بیان شاعر در مواجهه با موضوع شعر است. اینکه شاعر:
ـ از کدام منظر و زاویه دید به موضوع نگاه میکند؟
ـ نگاه او گستره یا محدودیت دارد؟
ـ محدوده نگاه از کجا تا به کجاست؟
ـ با چه دقتی؟ آیا عمیق مینگرد یا سطحی؟
و در نهایت، دیدهها و شنیدههای خود را چگونه وصف میکند؟ جزئینگرانه یا به شیوه مرسوم، کلینگرانه و بیتأثیر؟
جزئینگاری در شعر حاصل جزئینگری، گستره نگاه و عمق نگرش شاعر است. همچنین، استفاده از نشانههای متنوع در زندگی خبر از ارتباط عمیق شاعر با پدیدههای هستی دارد. در این غزل، تمام موارد فوق قابل تحلیل و بررسی است.
🔸این شعر از نظر «موضوع و محتوا» و «شیوه بیان»، قابل تفکیک است:
▫️الف) موضوع و محتوا
شاعر در بخش اول در موضوع مدح به جزئینگاری مشاهدات خود میپردازد:
1️⃣ بخش آغازین: مدح؛ حضور حضرت زهرا(س) در عالم هستی که از زاویههای متعدد تحلیل میشود:
روشنیبخشی، زهره فلک بودن، شمس و قمر حقیقی بودن، نگاه آرامبخش، سیر دعای نیمهشب او و سبک زندگی ساده ایشان، از نمونههای این تنوع نگاه و جزئینگری است که به جزئینگاری و تنوع بیان منجر شده است.
تو زهرۀ فلَکی، رشک ماه و پروینی
که با تو چرخ به شمس و قمر نیاز نداشت
مسافری که نگاه تو بود بدرقهاش،
خدای را، به دعای سفر نیاز نداشت
دعای نیمهشبت سِیرِ آسمان میکرد
که این پرستوی عاشق به پر نیاز نداشت
بهشت روی زمین، خانۀ گِلین تو بود
که ناز فضّه خرید و به زر نیاز نداشت
2️⃣ بخش میانی: تأثیر اندوه حضرت، بر عالم هستی که اندکی حال و هوای مرثیه دارد، با محور بیان عاطفی.
این بخش نیز با همان نگرش مطرح شده است: تأثیر بر سبز شدن گل محبت، ارتباط معنوی ابر پاییزی با اشک حضرت یا با گل لاله:
حکایت دلِ تنگ تو را توان پرسید،
ز لالهای که به خونِ جگر نیاز نداشت
برای سبز شدن، گلبُن محبت و عشق
به اشک زمزم از این بیشتر نیاز نداشت
3️⃣ بخش پایانی: طرح گزارشهای شاعرانه از تاریخ با محوریت وصف، اعتراض و تعریض:
وجود پاک تو میسوخت از شرارۀ غم
دگر به شعلۀ قهر و شرر نیاز نداشت...
▫️ب) شیوه بیان
نکته قابل ذکر، استفاده بهنجار از تشبیه و ظرفیتهای آن است که در بیانی خالی از تکلف و با تکیه بر قانون ساده تشبیه (ادعای شباهت) در لایههای پنهانی شعر، فضاهایی شاعرانه و تصاویری بدیع خلق نموده است:
مدینه با تو به ماهی دگر، نیاز نداشت
به روشنایی صبح و سحر نیاز نداشت
تو زهرۀ فلَکی، رشک ماه و پروینی
که با تو چرخ به شمس و قمر نیاز نداشت
(استفاده همزمان از دو تشبیه ساده و برتر، در لایه درونی شعر)
دعای نیمهشبت سِیرِ آسمان میکرد
که این پرستوی عاشق به پر نیاز نداشت
(تشبیه اسنادی: دعای تو پرستوی عاشق بود)
و:
بهشت روی زمین، خانۀ گِلین تو بود
که ناز فضّه خرید و به زر نیاز نداشت
و کاربرد تشبیه بلیغ اضافی در این بیت:
وجود پاک تو میسوخت از «شرارۀ غم»
دگر به «شعلۀ قهر و شرر» نیاز نداشت
🔹نکته پایانی که نباید آن را نادیده انگاشت، روایت مرثیه همراه با طراوت خاص و لطافت طبع، به جای خشونت لفظی یا بصری است. شاعران وارسته و لطیفطبع، این نکته مهم را در نظر دارند که شعر، ترجمان عواطف شاعر است و در بیانی لطیف ارائه میشود؛ بهویژه اگر موضوع مراثی اهلبیت باشد.
اصولا بجز در عرصه حماسه - که حاصل غلیان عاطفی شاعر و گاه تصویر بازسازی شده از خشم شاعر است- زبان و بیان شعری نباید از طراوت و لطافت دور افتد و این مهم، در این شعر با وجود بیان تعریضی رعایت شده است؛ به عبارت دیگر با وجود محوریت موضوع مرثیه، شعر هرگز از بیان ذاتی و لطیف خود دور نشده است. مرور ابیاتی از این غزل که هریک حاوی مضامین مرثیه است و تداعیگر ابعاد مختلف آن، این حقیقت را اثبات میکند:
شعلهور شدن بیت وحی:
وجود پاک تو میسوخت از شرارۀ غم
دگر به شعلۀ قهر و شرر نیاز نداشت
اشکهای فاطمی:
گریستن ز تو آموخت ابر پاییزی
دگر به خواهش از چشم تر نیاز نداشت
برای سبز شدن گلبُن محبت و عشق
به اشک زمزم از این بیشتر نیاز نداشت
میان چشمۀ اشک تو عکس زینب بود
اگر شب تو به قرص قمر نیاز نداشت
و بیتی که برگی زرین از دفتر مراثی فاطمی است. در این بیت، دو تصویر همزمان از اندوه حضرت به تصویر کشیده شده است؛ با استفاده از لطیفترین و باطراوتترین شیوه! تصویری مینیاتوری و نرم چون حریر... مثل تابلوی «ذبح اسماعیل» که با وجود خشونت موضوع، در هالهای از طراوت هنر مینیاتور در نهایت ظرافت به تصویر کشیده شده است:
حریر دست تو مجروح بود از دستاس
به تازیانۀ بیدادگر نیاز نداشت
این همان جلوه حقیقی هنر مرثیهپردازی است که «آن» هنری یا شاعرانه نام گرفته و بنده طلعت آن باید بود.
📗 #آینه_بیغبار (دفتر سوم، ص۴۲)
✍🏻 به قلم استاد #سیدمهدی_حسینی_رکنآبادی
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
#تبیین
#اختصاصی
🎙دکتر یونس سبزی
🔰 معنای حقیقی اقامهی عزا
🔶ما یک وقتی در عالم انتزاع و در خلاء میخواهیم در مورد اهلبیت (ع) مدیحه سرایی کنیم و جلسه ای بگیریم و یک اشکی و شوری و شعفی ایجاد کنیم، اینجا موضوعیت، همان برگزاری جلسه است به این نمیگویند اقامه.
🔻اقامه به تعبیر رهبر انقلاب یعنی نوکری واقعی . ایشان یک تعریفی دارند که منظور از نوکری یعنی راه و رسم اهلبیت (ع) را گستراندن و محقق کردن.
🔻اینجا یعنی مداح در تراز و قامت یک مصلح اجتماعی است و یک رهبر اجتماعی که میخواهد جریانی بسازد و جامعه را شبیه کند و حرکت دهد به سمت آن جامعهای که مد نظر اهلبیت (ع) است.
وقتی مداح را در این تراز می بینید، این خیلی فرق میکند و این مداح الان در بستر انقلاب اسلامی دارد اقامه عزا میکند.
اقامه عزا برای چه؟ برای احیای امر (رحم الله امرء احیا أمرنا ) این احیای امر یعنی همین.
💠 هیأت یک مصداق و نمونه ای است از احیای امر که پشت سرش پیوست های عملی و اجتماعی و رفتاری و صد ها پیوست دیگه که بیاید که هیئت بشود هیأتی که در بستر جامعه بتواند حقایق مربوط به اهلبیت (ع) را منتشر کند وگرنه یک هیأت سکولار بریده از جامعه و خلصه پرور که به تعبیر شهید مطهری یک مخدر است که خود عمرسعد ها و یزید ها هم با این هیأت ها مشکل ندارند.
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
.
#معرفی_شهدای_مداح
🔰مداح اهلبیت(ع) شهید حسن حسناردستانی
🏷مادر شهید حسناردستانی:
خیلی امامحسین(ع) رو دوست داشت
اونجایی که تو فیلم می خواند «بوی کرببلا می آید» فک کنم بوی امامحسین (ع) رو شنیده بود.
می دونست که میره آقاش امام حسین(ع) رو ببینه.
➕به نقل از همرزم شهید:
🔻وقتی اواخر بهمن ۱۳۶۴ در ادامه عملیات والفجر ۸ در جاده فاو–ام القصر دیدمش؛ باهاش روبوسی کردم و بابت کتکهایی که زده بودم، حلالیت طلبیدیم.
خندید و گفت: «دمتـون گـرم. همون کتکهای شما باعث شد که حالا دیگه موقع تنهایی هم از خودم میترسم پشت سر کسی حرف بزنم. میترسم ناخواسته دستم بخوره توی سرم.»
🔸 حـسن با گـردان عمــار آمده بود.
با هم داخل سنگر نشستیم به ذکر خیر دوستان. در آن میان از دهنم پرید: «این بچههای گردان هم گندش رو درآوردن.» حسن پس گردنی محکمی بهم زد. با تعجب گفتم: «واسه چی میزنی؟» خندید و گفت: «مگه قرار نبود هر کی غیبت کرد، بقیه بهش پس گردنی بزنند؟!»
وقتی فهمیدم حسن در عملیات کربلای ۵ مفقودالاثر شده و ۱۰ سال بعداستخوانهایش بازگشت؛ هم خندیدم، هم گریستم.
🔷 حسناردستانی متولد ۱۵ خرداد ۱۳۴۷ بود و ۲۳ دی ۱۳۶۵ تو عملیات کربلای ۵ در شلمچه به شهادت رسید. پیکرش ۱۴ بهمن ۱۳۷۵ به آغوش خانواده بازگشت.
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
.
هدایت شده از جامعه ایمانی مشعر
📦📚 بستهمعرفتی ارکان هیأت (فاطمیه۱۴۴۶)
بیستویکمین بسته ارتقای توانمندی
⬅️ مدیران هیأت
⬅️ سخنرانان هیأت
⬅️ ستایشگران هیأت
🔴با ٪۷۰ تخفیف ویژه هیأتها
جهت کسب اطلاعات بیشتر از محتویات، قیمت و شیوه سفارش کد ۷۲ را به سرشماره ۳۰۰۰۱۵۴۲ پیامک نمایید و
یا به آدرس
🔗https://baste.1542.org
مراجعه نمایید.
💠 پایگاه جامع محتوایی هیأت
✅ @heyat_co
💠 جامعهایمانیمشعر
✅ @www1542org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سلام_آقا
💐 سلام برتو ای حضرت بقیهالله و حجت حق بر زمین ...
💠اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج💠
#صبح_جمعه
#انتظار
#امام_زمان
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
#تربیت_مهدوی
🎙مرحوم حضرت آیتالله بهجت
🔰اگر انسان بشناسد هم فایدهای ندارد...
🔶فرموده بود شما هم او را می بینید، اما نمی شناسید! همین خود تو دو مرتبه در فلان جا حضرت(عج) را دیدهای.
اگر انسان حضرت(عج) را ببیند و نشناسد هم اثر دارد؛ وگرنه کسی که کوه ایمان را ببیند و در او اثر نکند، اگر بشناسد هم فایدهای ندارد.
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
❤️ رهبر انقلاب: افتخار خودِ من این است که یک بسیجی باشم
✏️ حضرت آیتالله خامنهای: افتخار خودِ من این است که یک #بسیجی باشم؛ سعی کردهام اینجوری عمل کنم.
✏️ سال آخر ریاست جمهوری -دو، سه ماه مانده بود به آخر ریاست جمهوری من- در یکی از دانشگاهها برای یک جمع دانشجو صحبت میکردم و به سؤالات پاسخ میدادم؛ یکی از سؤالات این بود که شما بعد از ریاست جمهوری قصد دارید چه کار کنید و شغلتان چه باشد؟ گفتم: اگر امام به من بگوید برو بشو رئیس عقیدتی سیاسی فلان پاسگاهِ مرزىِ منتهاالیه جنوب شرقی کشور، من با افتخار میروم آنجا و مشغول خدمت میشوم!
✏️ اگر این کار از من برمیآید و این کار را از من میخواهند، من حاضرم و به آنجا میروم؛ توطین نفس کردم. این را از باب اینکه شما فرزندان من هستید، به شما دارم میگویم. صحبت پدرفرزندی است؛ نمیخواهم راجع به خودم صحبت بکنم. هر جا و در هر زمانی به شما نیاز هست، آنجا حاضر باشید. این میشود بسیجی؛ بسیج یعنی این. ۸۶/۲/۳۱
🗓 انتشار به مناسبت #هفته_بسیج
💻 Farsi.Khamenei.ir
33.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬حاج میثم مطیعی در اولین همایش مداحان حماسه خوان:
طلایه دار مداحی اسلام ناب رهبر انقلاب هستند
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
16.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬حاج محمود کریمی در اولین همایش حماسه خوانان و حماسی سرایان:
هیچ بهانهای برای دفاع نکردن از ولی پذیرفته نخواهد شد.
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir