eitaa logo
انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی شیراز
453 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
378 ویدیو
275 فایل
﷽ وَقُلْ رَبِّ زِدْنِي عِلْمًا ﴿١١٤ طه﴾ 🌟 انجمــن‌ علمی‌ دانشکده‌ علوم‌ قرآنی‌ شیراز 🌟 📩 پل ارتباطی و راه تعاملی شما با ما: 🆔️ @elmi_mf
مشاهده در ایتا
دانلود
🔵 شبهه| قرآن مگر در روز قیامت، ائمه و پیشوایان بعضی را شفاعت نمی‎کنند، پس چرا قرآن در آیة 48 سورة بقره می‎فرماید: و حذر کنید از روزی که کسی به جای دیگری مجازات نبیند و هیچ شفاعت از کسی پذیرفته نشود و فدا و عوض قبول نکنند. فدا و عوض یعنی چه؟🤔 ✅- پاسخ خداوند متعال می‎فرماید: «و اتقوا یوماً لا تجزی نفس عن نفس شیئاً و لا یقبل منها شفاعة و لا یؤخذ منها عدل و لا هم ینصرون»؛ بترسید از آن روزی که کسی به جای دیگری مجازات نمی‎شود! و نه شفاعت پذیرفته می‎شود و نه غرامت و بدل قبول خواهد شد و نه یاری می‎شوند(سوره بقره/48). 🔹این آیه خط بطلانی است بر اندیشه‎ها و اعتقادهای باطل یهود؛ چراکه آنها معتقد بودند چون نیاکان و اجدادشان، پیامبران خدا بوده‎اند، بنابراین آنها را نیز شفاعت خواهند کرد و یا گمان می‎کردند که در آخرت برای آمرزش گناهان از فدیه و بدل استفاده می‎شود، چنانچه در این دنیا معمول است، که برای نجات مجرمان از مجازات، از راههای گوناگونی وارد می‎شوند؛ گاه یک نفر جریمة دیگری را پرداخت می‎کند تا مجرم رهایی یابد، اگر این معنا ممکن نشد متوسل به شفاعت می‎گردد و اشخاص را بر می‎انگیزد که از او شفاعت کنند. اگر این هم نشد، سعی می‎کنند که با پرداختن غرامت (رشوه) خود را آزاد سازند، و اگر دسترسی به این کار هم نداشتند از دوستان و یاران کمک می‎گیرند تا از او دفاع کنند و از چنگال مجازات رهائی یابند. 🔹می‎توان گفت: قرآن کریم به‎طور عموم، اصول حاکم بر مجازات ها را در قیامت به کلی از این امور جدا می‎داند و می‎فرماید: هیچ یک از این امور در آنجا به کار نمی‎آید، تنها راه نجات، پناه بردن به ایمان و تقوی و استمداد از لطف پروردگار است. قرآن و مسأله شفاعت 🔹مسألة شفاعت با آنچه که در دنیا مرسوم به «پارتی بازی» و «روابط به جای ضوابط» معروف شده است، کاملاً متفاوت است، زیرا این گونه شفاعت ها در افکار عمومی، از نوع شفاعت منفی است که نه تنها مجرم را از جرم باز نمی‎دارد، بلکه او را تشویق به جرائم و گناهان دیگر نیز می‎کند، ولی آنچه که به‎طور صحیح در مکتب اسلام به عنوان شفاعت مطرح است، یک ابزار عالی تربیتی و وسیلة اصلاح افراد گناهکار و آلوده، همراه با بیداری و آگاهی است که شخص شفاعت شونده با توجّه به سوابق بد خود، باید با ارتباط با شفیع در صدد اصلاح خود برآید و درون خود را متغیر و متحول نماید. حال که این مسأله روشن شد، به بررسی آیات شفاعت در قرآن کریم می‎پردازیم. آیاتی که در این زمینه وجود دارند در حقیقت به چند دسته تقسیم می‎شوند: 🔸الف- آیاتی که به‎طور کلی، شفاعت را نفی می‎کنند، مانند: «انفقوا مما رزقناکم من قبل أن یأتی یوم لا بیع فیه و لا خلّة و لا شفاعة»؛ از آنچه به شما روزی دادیم انفاق کنید، پیش از آنکه روزی فرا رسد که در آن، نه خرید و فروش است، نه دوستی و نه شفاعت(بقره/254). و نیز مانند آیة مورد پرسش. 🔸ب- آیاتی که شفاعت را تنها برای خدا ثابت می‎کنند و شفیع را تنها خدا معرفی می‎کنند، مانند: «و ما لکم من دونه من ولی و لا شفیع»؛ غیر از خداوند، هیچ ولی و شفیعی نیست(سجده/4) و نیز مانند: قل لله الشفاعة جمیعا، همة شفاعتها مخصوص خداست(زمر/44). 🔸ج- آیاتی که شفاعت را برای دیگران ثابت می‎کند، امّا با اذن و فرمان خداوند: «من ذا الذی یشفع عنده الا باذنه»؛ کیست که در نزد او جز به فرمان او شفاعت کند(سوره بقره/255)، یا مانند: «و لا تنفع الشفاعة عنده الا لمن اذن له»؛ شفاعت جز برای کسانی که خدا اجازه دهد سودی ندارد (سبأ/23). علت این‎که خداوند در آغاز شفاعت را نفی نموده، سپس برای بعضی ثابت کرده، این است که به‎طور کلی شیوة قرآن، این است که ابتدا، هر نوع کمالی را از غیر خدا نفی می‎کند، سپس آن‎را برای خدا به‎عنوان یک امر ذاتی و استقلالی و سپس برای غیر خدا، به عنوان کسی که از طرف او اجازه دارد، اثبات می‎کند، و در حقیقت می‎فهماند که غیر خداوند، کمالاتی را که دارند از خودشان نیست و خداوند به آنها عطا فرموده است. 🔹بنابراین، آیة مورد بحث از نظر محتوایی، رد اندیشه‎های باطل یهود و دنیا پرستان است که برا رهایی مجرم، متوسل به روابط و دوست و شفیع‎های باطل می‎شوند، ولی از نظر اعتقادی، نفی شفاعت نمی‎کند، بلکه با ضمیمة آیات دیگر روشن می‎شود که شفاعت غیر صحیح مانند شفاعت های دنیایی را مردود می‎داند، ولی شفاعت خداوند و کسانی که از طرف پروردگار اجازه دارند، مانند پیامبر و ائمه مطلوب بوده و با هدف خداوند در تربیت انسان، سازگار است. انجمن علوم قران و حدیث دانشکده علوم قرانی شیراز @elmi_shiraz
9.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
معرفی دانشگاه 🏢 دانشکده الهیات ومعارف اسلامی (دانشگاه شهید چمران اهواز) @elmi_shiraz
🔴برگزاری از که در کانال قرار داده شده‌است. علاقمندان میتوانند برای ثبت‌نام و دریافت اطلاعات بیشتر، نام و نام‌خانوادگی و شماره دانشجویی خود را به ای‌دی زیر ارسال کنند 👇🏻👇🏻 @elmi_shz به نفربرتر مسابقه جایزه اهدا خواهد شد . (برای پیشگیری از ریا🤭 این جا اعلام نمیکنیم تا شما با خلوص نیت در مسابقه شرکت کنید و بعد ذوق زده شید) زمان آزمون: سه شنبه۲۴ فروردین ماه @elmi_shiraz
انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی شیراز
#اطلاعیه 🔴برگزاری #مسابقه از #شبهاتی که در کانال قرار داده شده‌است. علاقمندان میتوانند برای ثبت‌
دوستان این مسابقه رو از دست ندین.ده تا سوال تستیه و ازشبهات فروردین سوالی طرح نشده در ضمن شبهات روزه که خیلی توی جامعه مطرحه و از شما به عنوان دانشجوی علوم دینی خیلی سوال میشه.پس این فرصت رو از دست ندین . برای شرکت در مسابقه نام و نام خانوادگی و شماره دانشجوییتون رو به آی دی زیر بفرستید . @elmi_shz پیروز و تندرست باشید .🙏 @elmi_shiraz
حکمت روز 🔷 امام علیه السلام به کمیل بن زیاد فرمود: مردم به سه دسته اند: عالم ربانی، آموزنده در راه نجات حق، و مردم عوام و بی سروپایی که دنبال هر صدایی می دوند و با هر یادی حرکت می کنند که نه از نور علم، بهره مندند و نه به پناهگاه محکمی تکیه زدند. ( حکمت 147) ✳️ @elmi_shiraz
کانال اطلاع رسانی دانشکده علوم قرآنی شیراز 👇👇👇👇 https://eitaa.com/uniquran
4_5877251716205775306.pdf
821.8K
مقاله 🔷 📕 اعتبارسنجی روایت حسن بصری در کارآمدی آیه «وَ إِن یکاَدُ» در دفع چشم زخم 👤 حبیب الله حلیمی جلودار ، فاطمه قربانی لاکتراشانی ✳️ @elmi_shiraz
4_774149665917501600.apk
11.43M
📲نرم افزار اندروید: 🔹تفسير القرآن العظيم (تفسير ابن كثير) 🔹المؤلف: إسماعيل بن عمر ابن كثير ✅ قابلیت جستجوی کلمات ✅ قابلیت تخریج ✳️ @elmi_shiraz
✳️معرفی کتاب 📖فضائل الأشهر ألثلاثة کتاب "فضائل الأشُهر الثلاثة" نوشته شیخ صدوق (ره) در فضیلت سه ماهِ رجب، شعبان و رمضان می‌باشد. مرحوم صدوق در این کتاب احادیثی در فضائل این سه ماه و فضیلت عبادت، روزه و دعا در این ماهها گردآوری کرده است. این کتاب در مجموع حاوی قریب به ۱۶۰ روایت در فضیلت ماههای مذکور است. صدوق، در مواردی از این کتاب‌ها به طور مستقل نام برده، ولی این سه کتاب، به دلیل کتابت همراه با هم، به نام «فضائل الأشهر الثلاثة» مشهور شده و به عنوان یک کتاب مطرح گردیده است. این کتاب از سه بخش تشکیل میشود در بخش اول احادیث مربوط به ذکر شده که از آنجمله به حدیث ام‌داوود اشاره میشود در بخش دوم احادیث مربوط به ماه شعبان و در بخش سوم احادیث مربوط به ماه رمضان ذکر شده است. مرحوم صدوق در این کتاب از برخی اهل‌سنت نیز روایت میکند. ✳️@elmi_shiraz
انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی شیراز
#اطلاعیه 🔴برگزاری #مسابقه از #شبهاتی که در کانال قرار داده شده‌است. علاقمندان میتوانند برای ثبت‌
سلام بزرگوارانی که در شرکت کردند تعدادی درخواست تمدید زمان برگزاری آزمون را داشتن که مطالعه کنند مطالب را از آن جایی که کیفیت برگزاری مهم هست و هدف مطالعه شبهات توسط شما عزیزان هست پس آزمون را به تاخیر می اندازیم  ان شاءالله زمان جدید متعاقبا اعلام خواهد شد. 🌷😊 @elmi_shiraz
‏ 🔴کارگاه روش مطالعه و خلاصه نویسی مدرس: دکتر احمد احمدی اصل 📃بااعطای گواهی پایان دوره📝 تاریخ:دوشنبه ۳۰ فروردین ماه ساعت: ۸:۳۰ _۱۲:۱۵ هزینه کارگاه: ۱۰ هزار تومان جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به شماره زیر در ایتا یا  واتساپ مراجعه کنید. 09172035627 انجمن علمی علوم قرآن وحدیث دانشکده علوم قرآنی شیراز @elmi_shiraz
❇️ترفند اندروید❇️ 📌چطوری پیام‌های پاک شده واتساپ رو برگردونیم؟ 1⃣گوشی رو به کامپیوتر وصل کنید 2⃣به پوشه Whatsapp/Databases برید 3⃣یک فایل به نام‌ msgstore-yyy..dd.db.crypt رو حالا میبینید 4⃣تو این فایل پیام‌هایی که در ۷ روز قبل ارسال شده رو میتونید دریافت کنید 5⃣فایل رو با نرم‌افزارهای ورد یا نوت پد باز کنید و پیام‌هارو بخونید. @elmi_shiraz