eitaa logo
مدرسه راهبری علم و عمل
405 دنبال‌کننده
286 عکس
43 ویدیو
11 فایل
مدرسه راهبری علم و عمل خانه‌ای برای راهبران دینی جوان http://elmvaamal.ir @Leadership_school
مشاهده در ایتا
دانلود
خانه طلاب تهران ، خانه‌ای برای هم‌فکری، هم‌دلی و هم‌قدم شدن جهت ساختن حوزه‌ای در شأن پایتخت أمّ‌القراء امت اسلام؛ شهری که قلب نهضت، در بطن آن می‌تپد. https://eitaa.com/khanehtollabtehran
🇵🇸🇵🇸🇵🇸🇵🇸🇵🇸🇵🇸🇵🇸🇵🇸🇵🇸🇵🇸🇵🇸🇵🇸🇵🇸🇵🇸 رحمةالله‌علیه: «ما در صدد خشکانیدن ریشه‌های فاسد ، و در جهان هستیم. ما تصمیم گرفته‌ایم، به لطف و عنایت خداوند بزرگ، نظام‌هایی را که بر این سه پایه استوار گردیده‌اند نابود کنیم و صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم را در جهان استکبار ترویج نماییم.» (پیام قطعنامه) اما کمونیزم که در زمان حضرت روح‌الله به موزه‌ی تاریخ پیوست. اما لیبرال‌سرمایه‌داری هم در زمان حضرت سیدعلی در عرصه‌های اقتصادی، اخلاقی، منطق هویتی و اعتبار و آبروی جهانی رو به شکست است. و اما ، پرچم قیام علیه یا همان است؛ آوردگاه أصلی آخرالزمان. هرچند صهیونیزم بین‌الملل یک شبکه‌ی جهانی است که تقلیل آن به رژیم اسرائیل ساده‌انگاری می‌باشد، اما اسرائیل نماد آن است. @khanehtollabtehran
💠 عرصه‌ی (۱) 🔹 سیّدمحمّدرضاسعیدی در سال ۱۳۰۸ در خانواده‌ای روحانی در نوغان مشهد متولّد شد. دروس طلبگی را نزد پدرش فرا گرفت و سپس راهی مشهد شد. در مشهد نزد اساتیدی مانند ادیب نیشابوری و حاج‌شیخ‌هاشم ‌قزوینی و حاج‌مجتبی‌قزوینی، ادبیات و فقه را فراگرفت. وی برای ادامه تحصیل به قم آمد و پای درس آیةالله بروجردی به شاگردی نشست و از محضر آیةالله میرزاهاشم‌آملی نیز بهره برد. وی در همان ایّام به حوزه‌ی درس آیةالله خمینی راه یافت و از همان روزها سخت شیفته‌ی وی شد و از شاگردان و هواداران بنام امام‌خمینی گردید. 🔹 آیةالله سعیدی در دوران نهضت امام‌خمینی سخت به مبارزه علیه رژیم پرداخت. پس از تبعید امام‌خمینی مدّتی به نجف رفت و سپس به ایران بازگشت. پس از بازگشت آیةالله سعیدی به ایران عدّه‌ای از مؤمنین جنوب شهر تهران (محلّه‌ی دولاب یا غیاثی فعلی) از وی تقاضا کردند تا اداره‌ی مسجد امام‌موسی‌بن‌جعفر را به‌عهده بگیرد. با ورود آیةالله سعیدی، این مسجد به زودی به پایگاهی برای مبارزه علیه رژیم شاه تبدیل شد. 🔹 آیةالله سعیدی چنان راه را در پیش گرفت که گاه عبای خود را به خاطر سرما به فقیری می‌بخشید و گاه کیسه‌ی زغالی را بر دوش می‌کشید تا خانه‌ی مستمندی را در شب زمستان گرم کند. خصلت مردم‌داری وی به سرعت او را در کانون توجّه جنوب شهر تهران قرار داد. 🔹 شهید سعیدی به علّت و دینی چنان مورد توجّه امام‌خمینی قرار گرفت که شاید امام و ایشان در جای دیگر مشاهده نشده باشد. نامه‌های متعدّد امام‌خمینی به آیةالله سعیدی گواه این مدّعاست.. زیباترین نامه‌ی امام‌خمینی به آیةالله سعیدی نامه‌ای است که در سال ۱۳۴۷ به وی نوشته است. امام‌خمینی در این نامه اوج علاقه‌ی خود را به آیةالله سعیدی ابراز می‌کنند و می‌نویسند: 🔸 «من از افرادی مثل شما که شاید نتوانم عواطف درونی را آنطور که هست ابراز کنم». ❤️ 🔹 آیةالله سعیدی یک پارچه شور انقلابی و عشق به امام‌خمینی بود. چندین مرتبه رساله‌ی امام‌خمینی را چاپ و منتشر کرد. همواره روی منبر از امام‌خمینی یاد می‌کرد و مسائل او را برای مردم تبیین می‌کرد و به همین جهت نیز بارها احضار، دستگیر، بازداشت و ممنوع‌المنبر گردید. او روحانی است که در اعتراض مستقیم به به شهادت رسید ... : چهارده‌سال رقابت ایدئولوژیک شیعه در ایران، روح‌الله‌حسینیان، صص: ۷۲۰-۷۲۶ https://eitaa.com/khanehtollabtehran
💠 عرصه‌ی (۲) 🔹 اوایل سال ۱۳۴۹ تعدادی از و صاحبان صنایع از جمله دیوید به ایران آمدند و در یک سمینار شش روزه شرکت کردند و پس از آن نیز همراه خانواده‌‏های‌شان به حضور شاه رسیدند. 🔹 حضور در ایران موجب واکنش یکی شاگردان آیةخمینی گردید. به گزارش ساواک آیة‏الله سعیدی در عکس‌‏العمل به ورود سرمایه‏‌داران آمریکایی به ایران در هجدهم اردیبهشت ۱۳۴۹ در مسجد موسی‌‏بن‏‌جعفر ضمن انتقاد از و مردم، مفاسد رژیم را برشمرد و گفت: 🔸 «یکی از گفتنی‌‏ها که این روزها سر و صدای آن، همه‏‌ی مملکت را پر کرده و جراید هم نوشته‌‏اند این است که قرار است ۳۵ نفر از آمریکاییان به ایران آمده و در این مملکت سرمایه‏‌گذاری کنند. آیا می‌‏دانید این استعمارگران و یارانشان چه تصمیماتی دارند و چه ظلم‌‏هایی خواهند کرد؟ آخر من با این موضوع حسّاس چه کنم؟.. من از رهبر عالیقدر حضرت آیةالله خمینی طرفداری می‏‌کنم. اگر از این وضع هراس دارید باید بگویم که نترسید؛ این مـن هستم که باید جواب دولت و سازمان امنیت و کلانتری را بدهم نه شما». 🔹 آیةالله سعیدی علاوه بر سخنرانی، در عربی و فضلای قم نوشت: 🔸 «مصیبت سرمایه‏‌گذاری آمریکاییان در ایران از مصیبت‏‌های امتیاز تنباکو و کاپیتولاسیون و انجمن‏‌های ایالتی بالاتر است... این مصیبت از سینمای قم و جسارت‌‏های حزب بعث به روحانیت و ملّت عراق بدتر است» و در پایان از علما خواست تا در مقابل دولت عکس‌‏العمل نشان دهند «تا در مقابل ملّت و آیندگان روسفید شوند». 🔹 آیة‏الله سعیدی را به خاطر این موضع‏گیری در یازدهم خرداد کردند و تحت شدید‏ترین ‏‌ های طاقت‌‏فرسا قرار دادند. سعیدی در روز بیستم خرداد با همه‏‌ی استقامتش جان به جان آفرین تسلیم کرد و به رسید. 🔹 صبح فردای آن روز، پسر بزرگش، سیّدمحمّد، برای ملاقات به زندان قزل‏‌قلعه رفت؛ ولی به او وقت ملاقات ندادند و مأیوس به خانه برگشت. عصر مأمورین ساواک به منزل آیةالله آمدند و سیّدمحمّد را به زندان بردند و خبر شهادت پدرش را به او اعلام کردند و به اتّفاق مأموران ساواک جنازه‏‌ی وی را به وادی‌‏السّلام قم بردند و جنازه‏‌ی پُرزخم آیةالله سعیدی را دور از چشم سایر اعضای خانواده و دوستان دفن کردند. : چهارده‏‌سال رقابت ایدئولوژیک شیعه در ایران، روح‌‏الله‏‌حسینیان، صص: ۷۲۰-۷۲۶ https://eitaa.com/khanehtollabtehran
هدایت شده از 
💎 شماها اگر تمام قرآن را بگردید نمی‌توانید این‌گونه مسائل را از قرآن استفاده کنید. نهیب صریح (س) به منکران حکمت و عرفان الهی: قرآن و حدیث برای طبقات مختلفه مردم آمده است،  و در آن علومی است که برای یک طبقه عالی از دانشمندان است و دیگران از آن به‌کلّی بی‌بهره هستند؛ مانند براهینی که بر تجرد واجب و احاطه قیّومی اوست که شماها اگر تمام قرآن را بگردید نمی‌توانید این گونه مسائل را از قرآن استفاده کنید؛  لیکن اهل آن، مانند فیلسوف بزرگ و شاگرد عالی‌مقدار آن، ، علوم عالیه عقلیه را از همان آیات و اخبار که شماها هیچ نمی‌فهمید، استخراج می‌کنند.  آری؛ هر کس نباید در علوم قرآن و حدیث دخالت کند. قرآن و حدیث نیز نهی از این تصرفات جاهلانه کرده است که شما بی‌خردان پا را از گلیم خود دراز نکنید. 📙 کشف الاسرار، ص۳۲۳ @mohkamat
هدایت شده از 
#امام_خامنه_ای : ✅اگر جوان ماظاهراً وسنّاً جوان، ولی روحیتاً پیر و بی‌نشاط و بی‌حوصله و بی‌ابتکار و ناامید باشد، بسیار چیز بدی است. طلبه باید منشأ امید و شور و نشاط و تحرک باشد. اگر این‌طور شد، آن وقت طلبه، در صفوف مقدم مسائل انقلاب هم شرکت می‌کند. شرط اصلی صلاح حوزه، این است. ❎ اگرحوزه کارش به آن‌جا برسدکه طلبه نسبت به مسائل انقلاب، احساس بی‌تفاوتی کند، خطر بزرگی است و نباید بگذارید چنین شود.
🔴 و عکس‌العمل رحمةالله‌علیه : «چرا باید به گونه‌ای حرکت کنیم که اجازه ندهیم طلبه‌ها در ، این برجسته‌ترین سنگر مبارزات روحانیت، برای شهدای عزیز پانزدهم خرداد، آن هم در همان روز تاریخی، جلسه‌ای بگذارند. این موضع گیری غلط و تلخ در تاریخ ماند.» (صحیفه، ج۲۱، ص۶۸۳) خرداد ۶۷ یک عدّه از می‌خواستند که در ، برنامه‌ی بزرگداشت #۱۵_خرداد برگزار کنند. بزرگان حوزه صلاح ندیدند و اجازه ندادند. دلگیری‌هایی بین دو طرف (ریش‌سفیدان و طلاب جوان) ایجاد شد. خبر به امام رسید و ایشان هم به شدت ناراحت شدند که چرا به جوانان میدان داده نشده. بزرگان حوزه - که برخی از ایشان امروز مرجع می‌باشند - سریع به امام نامه‌ی دلجویی و بیعت دوباره با انقلاب و آرمان‌ها نوشتند. حضرت امام در جواب نامه‌ی ایشان، به راهبردی اشاره کرده‌اند که برای بزرگانِ انقلابیِ امروزِ حوزه مایه‌ی عبرت و برای ما طلاب جوان ماده‌ی درس است. 🔻 @khanehtollabtehran
🔴 و عکس‌العمل رحمة‌الله‌علیه بسم الله الرحمن الرحیم خدمت حضرات حجج اسلام آقایان اعضای محترم جامعه‌ی مدرسین حوزه علمیه قم دامت افاضاتهم هیچ کس نباید در اینکه شما می‌خواهید از اسلام دفاع نموده و به مردم محروم و مستضعف کمک و رسیدگی نمایید شک کند. شما عمری را در درس و بحث گذرانده‌اید و در مبارزات همیشه یار و مددکار مردم بوده‌اید، شما فشار رژیم گذشته را احساس کرده‌اید و برای شکست طاغوت با کمک سایر اقشار تلاش نموده‌اید. من به شما علاقه دارم و امیدوارم به که و شکست دشمنان آن است برسیم. شما باید مطمئن باشید که قوی‌ترین بازوی شما، حوزه‌ها می‌باشند لذا نمی‌شود و نباید آنها را به حساب نیاورد. شما دوستان همه در مسائل اعتقادی باید آنچه را شما قبول دارید قبول داشته باشند والا منحرف هستند، بدانید که راه درستی نمی‌روید. بحمدالله در حوزه‌های علمی یکی از مسائل حل شده که سابقۀ تاریخی بیش از هزار ساله دارد اختلاف آرا در زمینه‌های مختلف است. دارای شور و شوقی می‌باشند که به واسطۀ آن انقلاب اسلامی پیروز شد؛ همان شور و شوقی که سینه‌هاشان را در مقابل گلوله‌های شاه و صدام قرار داده است حال اگر آنان دارای اعتقاداتی باشند که با آنچه شما بدان اعتقاد دارید جور نباشد اشکالی ندارد. مسئله دیگر اینکه شما در قم مجموعه‌ای را تشکیل داده‌اید که هر کدام از شما هر حرکتی بنماید به عنوان آن مجموعه ثبت می‌گردد، هوشیارانه به این مسئله توجه کنید که ممکن است کسانی که وابسته به گروه و حزب و سازمانی هستند بخواهند از طریق شما و مقاصد خود را پیاده کنند، باید بدون هیچ گذشتی آنان را در یکی از دو راه مختار نمایید یا جامعۀ مدرسین قم و یا حزب و گروه و سازمان وابسته به آن. چرا باید به گونه‌ای حرکت کنیم که اجازه ندهیم طلبه‌ها در ، این برجسته‌ترین سنگر مبارزات روحانیت، برای شهدای عزیز پانزدهم خرداد، آن هم در همان روز تاریخی، جلسه‌ای بگذارند. این موضع گیری غلط و تلخ در تاریخ ماند.... @khanehtollabtehran
، شما حاصل سال‌ها تلاش حوزه‌های علمیه می‌باشید. من به هیچ وجه خدمات ارزندۀ شما را فراموش نمی‌کنم ولی شما باید خود را از گزند تبلیغات سوء حفظ کنید. مثلاً چه اشکالی دارد که عزیز قم هم دو سه نفری را در داشته باشند تا بدانند که دستی از دور بر آتش دارند و بهتر از آنچه شورای مدیریت فعلی انجام می‌دهد نمی‌توانند انجام دهند. شما باید تمام سعی خود را بنمایید تا را جذب کنید و مطمئن باشید که نه شما غیر از اسلام چیزی را می‌خواهید و نه آنها. از این درگیری‌های تلخ چه کسانی غیر از دشمنان اسلام سود می برند. چه کسی است که نداند بسیاری از مشکلات در جمهوری اسلامی حل نشده است و دل شما و ما و هر صاحب دردی از آن دردناک است ولی نباید صحنه را خالی گذاشت باید دست در دست یکدیگر نهیم تا این بار را به سلامت به منزل برسانیم. باید توجه کنیم تا زمانی که شما در حوزه‌ها و دانشگاهها را، بدانید آنان خود را می‌دانند، در حالی که نه اسلام آنها التقاطی و مارکسیستی است و نه اسلام شما امریکایی؛ بلکه عزیز است و برداشتهای گوناگون از اسلام سابقۀ تاریخی دارد. من در ملاقاتهای مکرر به دوستان روحانی این امر را گوشزد کرده‌ام که باید به صورتی حرکت کنید که متهم به نشوید. در بیش از بیست سال پیش خیلی از افراد بزرگواری که در رده‌های بالای این حکومت بودند و به خیل شهدای عزیزمان پیوستند و یا فعلاً می‌باشند از منافقین با عناوین انقلابیون صدر اسلام و یا انقلابیون حافظ قرآن و نهج البلاغه به نیکی یاد می‌کردند و پیغامهای مکرر می‌دادند که اینجانب آنان را تأیید کنم باید صریحاً بگویم از افرادی که امروز دایۀ مهربانتر از مادر شده‌اند و شعار عمل به رسالۀ عملیه را سر داده‌اند و مانند منافقین می‌خواهند از روحانیون به نفع مقاصد خود استفاده کنند پرهیز کنید. منافقین و این گروه، دو روی یک سکه‌اند. امروز در جهان بسیار قوی است. بدون حوزه‌ها و دانشگاهها و بازارها و خیابانها نمی‌شود ـ صلی الله علیه و آله و سلم - را در جهان مستضعفان و پابرهنگان پی‌ریزی کرد. بحث اینکه به من چه نوشتید و یا متأثر از تأثر من شدید نیست، بحث بر سر این است که چگونه باید را داد، بحث بر سر این است که اگر دیر بجنبیم از جلسات وابسته به امریکا و نیز از همین حوزه‌ها و دانشگاهها چنان زیبا برای جهان پابرهنگان تشنۀ عدالت ترسیم می‌گردد که همگی محکوم به فنا هستیم. امروز است، روز خروش علیه استکبار شرق و غرب است، با محبت و دوستی نور صفا و پاکی را در دلهای نورانی عاشقان اسلام بپاشید. من به شما دعا می‌کنم و شما را می‌دانم و از خداوند متعال می‌خواهم تا قلوب ما را به هم نزدیک و نزدیکتر گرداند. شما امیدهای آینده هستید. مردم و طلاب باید قدر شما عزیزان را بدانند باید آنها توجه کنند که خدای نخواسته به دست آنان مقاصد سوء دشمنان اسلام اجرا نگردد. خداوند همه را در کنف حمایت خویش نگه دارد. این بود از برای . خدا یار و نگهدارتان باد. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته. روح الله الموسوی الخمینی ۶۷/۰۴/۰۳ @khanehtollabtehran
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم 🔴 نقطه‌ی عطفی در سیر تطوّر و تحوّل حوزه‌ها بود، از دو جهت: 1⃣ نهال‌های قدکشیده‌ی بوستان امامت و ولایت ↩ رهبر حوزه‌ها، از رویش در حوزه‌ها خبر داد که بذرشان در بستر عصر امامت و ولایت کِشت شده، از اندیشه‌ای فاخر، راقی و غنی - مکتب امام و اسلام ناب - تغذیه کرده تا اینک به نهالی قدکشیده بدل گشته است: 💡«من وقتی نگاه می‌کنم، شما را - جوان‌ها را، طلبه‌های جوان را - بوستان امامت و ولایت می‌بینم. بحمدالله این نهال‌ها قد کشیده‌اند؛ بعضی به ثمر رسیده‌اند، بعضی هم انسان را خاطرجمع می‌کنند که به ثــمر خواهند رسید: وَ مَثَلُهُم فِی‌ الاِنجیلِ‌ کَزَرعٍ اَخرَجَ شَطئَه‌ و فَئازَرَه ‌و فَاستَغلَظَ فَاستَوی عَلی سوقِهِ یُعجِبُ الزُّرّاعَ لِیَغیظَ بِهِمُ الکُفّار- فتح/۲۹». 2⃣ نقش برای ساختن حوزه‌ی مطلوب ↩ آن تحوّلی که سال‌ها انتظارش می‌رفت، میوه‌ی شیرین اراده‌ی این نهال‌های‌قدکشیده خواهد بود، به‌شرطی که به هم‌فکری روی آورند، برای یکی‌شدن بکوشند و با هم‌افزائی، مبارزه را برای ساختن حوزه‌ی مطلوب آغاز کنند: 💡«باید مبارزه کرد؛ بدون مبارزه هیچ چیز به دست نمی‌آید، این حوزه‌ی مطلوب را هم باید با مبارزه به دست آورد. البتّه معنای مبارزه، [گفتنِ] «زنده باد مرده باد» نیست، معنایش مبارزه‌ی سیاسی نیست؛ [مبارزه] یعنی تلاش، مجاهدت، گفتن، فکر کردن، هـم‌فکری کردن، متشکّــل‌شدن». 🔄 روشن است که ؛ یک جشن تکلیف تاریخی برای طلاب جوان بود؛ اعلام یک و یک رویش تاریخی، خبر از دو اکسیر حیاتبخش و معجزه‌گر؛ و . اینکه رهبر انقلاب، نقش بی‌بدیل ما طلاب جوان را باور و به ما امید و از ما انتظار دارند؛ بار سنگینی بر دوش ماست! اگر امام راحل از قم و با همراهی طلاب جوان توانست انقلاب را آغاز کند، انتظار امروز امام حاضر از ماست تا گام‌های بعدی انقلاب را با ما رقم بزند. شاید اکثر ما در گهواره بودیم که امام‌خامنه‌ای به رسید، بی‌شک سال‌هاست که چشم‌انتظار ماست تا قد بکشیم، تا مطهری‌وار و بهشتی‌سرشت، در رکابش قیام کنیم و برای و دین، انقلاب را به پیش ببریم: 💡اميد من به شما جوانان است. بايد اين آرزوها را در دل زنده نگهداريد و انگيزه‌تان را روز به روز بيشتر كنيد. اين فكر را بايد در داخل حوزه گسترش دهيد. وقتى اين فكر گسترش يافت و غالب شد، به عمل نزديك خواهد شد و به فضل پروردگار، تحقّق خواهد يافت. (امام‌خامنه‌ای - ۷۴/۰۹/۱۶) @khanehtollabtehran
. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار با ابراز خرسندی از دیدار با طلاب جوان و شنیدن سخنان خوب و امیدوارکننده‌ی آنان، افزودند: شما طلبه‌های جوان همچون نهال‌های قدکشیده‌ی بوستان امامت و ولایت هستید و پیشرفت‌های فکری و افزایش توانایی‌های عملی شما موجب شگفتی پرورش‌دهندگان‌تان خواهد شد و خشم دشمنان را برخواهد انگیخت. رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم مبنی بر خشم کفار از رویش‌های برجسته‌ی اسلامی، گفتند: اگر دشمنانِ اسلام و حاکمیت قرآن از وجود، قاطعیت و حرکت ما خشمگین نباشند، باید در مفید بودن خود شک کنیم. رهبر انقلاب اسلامی، روحانیت را ادامه‌دهنده‌ی وظیفه و رسالت انبیاء برشمردند و خاطرنشان کردند: همان‌گونه که انبیاء به‌دنبال ایجاد زمینه‌ای برای حاکمیت جهان‌بینی توحیدی و ایجاد حیات طیبه بودند، مهم‌ترین وظیفه‌ی روحانیت نیز ایفای همین رسالت است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: ایجاد حیات طیبه قطعاً معارضانی خواهد داشت همان‌گونه که در مقابل انبیاء نیز معارضان وجود داشتند، بنابراین روحانیت باید خود را برای کار و تلاش پر زحمت و بلندمدت و درعین‌حال تأثیرگذار، ماندگار و نتیجه‌بخش، آماده کند. ایشان به تشکیل نظام اسلامی در ایران و امتیازات این دوران برای انجام وظیفه‌ی روحانیت اشاره کردند و افزودند: «حاکم بودن فضای اسلامی بر جامعه» یکی از این ویژگی‌ها است، علاوه بر آن، در سطح جهانی نیز یک خلأ فکری ناشی از سرخوردگی از بی‌نتیجه بودن تفکرات مارکسیستی و لیبرالیستی وجود دارد که زمینه را برای ارائه‌ی حرف‌های نوی تفکر اسلامی فراهم کرده است. رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: اگر بتوانیم حرف‌های نو و جذاب اسلام را درخصوص انسان، جامعه و سیاست به گوش جهانیان و به‌ویژه نسل‌های جوان برسانیم، قطعاً مورد قبول قرار خواهند گرفت. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای وجود وسائل و ابزارهای ارتباطاتی و رسانه‌ای فراگیر به‌واسطه‌ی شکل‌گیری فضای مجازی را یکی دیگر از ویژگی‌های دوران کنونی برای رساندن پیام حیات‌بخش اسلام برشمردند و گفتند: یکی دیگر از امتیازات این دوران، کثرت سؤال‌ها و شبهه‌ها در ذهن‌ها است که همین زیاد بودن سؤال‌ها، ذهن‌ها را برای یافتن پاسخ‌ها فعال و زمینه را برای عبور از مرزهای علم فراهم خواهد کرد. ایشان تأکید کردند: همان‌گونه که در سؤال‌ها و شبهه‌ها نباید متوقف بمانیم، در یافتن پاسخ نیز باید به‌دنبال پاسخ‌های منطقی و صحیح برویم. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود به برخی مطالب مطرح‌شده از جانب طلاب، در این دیدار اشاره و نکاتی را درخصوص آن‌ها بیان کردند. رهبر انقلاب اسلامی طلاب را به «جدی گرفتن درس و بحث علمی» توصیه کردند و در این خصوص گفتند: شرط تأثیرگذاری در جامعه، افزایش سواد و ارتقاء نصاب علمی است، همچنان‌که امام بزرگوار که در نصاب کامل علمی قرار داشت، توانست مبارزه و حرکت عظیم انقلاب را به ثمر برساند. ایشان، لازمه‌ی پیشنهادات اصلاحی برای حوزه‌های علمیه را «عملی بودن» آن‌ها برشمردند و افزودند: برنامه در واقع کشیدنِ راه و جاده به سمت مقصد است، بنابراین باید بر اساس واقعیت‌ها تنظیم، و موانع احتمالی و راه‌حل‌ها در آن گنجانده و پیش‌بینی شود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، راه رفع نقاط ضعف و رسیدن به وضع مطلوب را در گروی عزم راسخ، حرکت پر انگیزه و مبارزه دانستند و خاطرنشان کردند: مبارزه یعنی تلاش و مجاهدت، همفکری و متشکل شدن. ایشان، برداشت برخی افراد و نویسندگان مبنی بر تمام شدن مبارزه و انقلاب اسلامی را نادرست و «خیانت به انقلاب» خواندند و خاطرنشان کردند: انقلاب، هنجارهای گذشته را به‌هم می‌ریزد و هنجارهای جدیدی را به‌وجود می‌آورد و تداوم انقلاب به معنای حفظ هنجارهای جدید است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، حفظ و تداوم هنجارهای انقلابی را دشوار و نیازمند مبارزه دانستند و افزودند: دست‌هایی که با اصل انقلاب مخالفت و کارشکنی می‌کردند، در مقابل تداوم هنجارهای انقلابی نیز همین‌گونه عمل می‌کنند اما همچنان‌که پیروزی انقلاب نیازمند مبارزه بود، تثبیت هنجارهای انقلاب و ایجاد جامعه‌ی اسلامی همچنان نیازمند مبارزه است. رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به مراحل تمدن‌سازی، افزودند: بر اساس حرکت انقلابی، نظام اسلامی به‌وجود آمد و این توفیقات بسیار مهم حاصل شد اما تا رسیدن به نقطه‌ی مطلوب و تشکیل دولت اسلامی و جامعه‌ی اسلامی فاصله‌ی زیادی وجود دارد و ما بدون شک در این راه در حال حرکت و پیشرفت هستیم. رهبر انقلاب اسلامی همه‌ی طلاب جوان را به تقوا و ورع و عبادت و انس با قرآن و دعا توصیه‌ی مؤکد کردند و گفتند: بدانید این مسیر بیشتر از تبلیغ زبانی نیازمند تبلیغ عملی است و ابتدا باید از خودمان آغاز کنیم. http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=37515
من وقتی نگاه میکنم، شما را - جوان‌ها را، طلبه‌های جوان را - نهال‌های قدکشیده‌ی بوستان امامت و ولایت می‌بینم... حوزه را اراده‌ی شما و خواست شما به وجود می‌آورد... این حوزه‌ی مطلوب را هم باید با مبارزه به دست آورد... مبارزه یعنی تلاش، مجاهدت، گفتن، فکر کردن، همفکری کردن، متشکّل شدن. (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با طلاب جوان در ۹۶/۰۶/۰۶) 📢 به بهانه سالروز دیدار طلاب حوزه تهران با رهبر فرزانه انقلاب ♦ : 👈 نقش طلاب جوان در ساختن حوزه مطلوب 👈 طلاب جوان و تشکیلات طلبگی 👈 ظرفیت سنجی سازمان تبلیغات اسلامی برای حمایت از ایده ها و فعالیت های طلاب ♦ : نمایندگان تشکل‌ها و گروه‌های طلبگی حوزه تهران ♦ : حجةالاسلام ریاست سازمان تبلیغات اسلامی چهارشنبه #۱۴_شهریور_۹۷ ساعت ۱۶ / سالن همایش‌های سازمان تبلیغات اسلامی @khanehtollabtehran
مراسم تهران از ساعت ۱۱ و ۳۵ دقیقه با قرائت زیارت پرفیض آل یاسین آغاز و با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید ادامه می یابد. ی نماز جمعه امیر سرتیپ علیرضا صباحی فرد فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) به مناسبت سالروز تاسیس این قرارگاه و نماینده نیز درباره مواضع طلاب نسبت به شرایط اخیر کشور، سخنرانی می‌کنند. http://www.irna.ir/fa/News/83015062 @khanehtollabtehran
هدایت شده از بنیاد شهید مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹عيد اکمال دين، اتمام نعمت و اعلان وصايت و ولايت اميرالمؤمنين عليه السلام مبارک باد! 🔴 اگر امامت نباشد شیرازه اسلام از هم می‌پاشد 🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 @motahari_ir
🔴 متن سخنرانی نماینده خانه طلاب تهران در پیش از خطبه‌های امروز(۹۷/۰۶/۰۹) تهران: أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْمِيزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْط» حدید/۲۵ 🔴 انقلاب اسلامی، مردم، روحانیت انقلاب اسلامی، قیامی الهی به رهبری روحانیّت أصیل شیعه برای إحیای هویّت توحیدی انسان بود. ایشان از فیضیه - کانون فهم و فقه - آمدند تا با قیام علیه أربابان زور و تزویر و زر در جامعه؛ گنجینه‌های عقل و فطرت مردم را به جریان انداخته، جوهر عزم و اراده‌ی آدمی را برانگیخته تا مردم، خود برای إقامه‌ی عدل و قسط بپاخیزند و سالار این سرزمین شوند. مردم و خصوصاً قشر مستضعف و متوسّط مطمئن باشند که روحانیّت أصیل و انقلابی، هنوز هم دشمن اسلام سرمایه‌داری و مخالف حاکمیّت أشراف سیاسی و اقتصادی بر زندگی مردم است، خصوصاً طلاب جوان که در عصر انقلاب روئیده‌ و نهال‌های قدکشیده‌ی بوستان امامت و ولایتند، و گوش به فرمان حضرت روح‌الله که فرمود: «علمای اصیل اسلام هرگز زیر بار سرمایه داران و پول پرستان و خوانین نرفته‌اند و همواره این شرافت را برای خود حفظ کرده‌اند و این ظلم فاحشی است که کسی بگوید دست روحانیت اصیل طرفدار اسلام ناب محمدی با سرمایه داران در یک کاسه است. و خداوند کسانی را که اینگونه تبلیغ کرده و یا چنین فکر می‌کنند، نمی‌بخشد. روحانیت متعهد، به خون سرمایه داران زالو صفت تشنه است و هرگز با آنان سرآشتی نداشته و نخواهد داشت». (صحیفه، ج۲۱، ص۲۷۶) ما عمیقاً معتقدیم که انقلاب در أصلی‌ترین شعارهایش مانند استقلال و آزادی و امنیت، و ارتقاء سطح علم و آگاهی و معنویت، و افزایش رفاه و عدالت اجتماعی مؤفق بوده، ولی در آستانه‌ی دهه‌ی پنجم از رشدش با چالش‌هایی روبروست که نیاز به تحلیل کلان دارد. 🔴 تحلیل کلان از ریشه‌ی مشکلات به‌نظر می‌رسد که ریشه‌ی أصلی مشکلات کشور را باید در اختلاف دو بینش در میان مسئولان نظام دانست که از اول انقلاب تا امروز بوده است و به قول شهیدبهشتی: (نامه شهیدبهشتی در تاریخ ۵۹/۱۲/۲۲ به امام رحمة‌الله‌علیه) «اگر این دو بینش در اداره امور جمهوری اسلامی ادامه یابد، نه کارهای جاری مردم سر و سامان پیدا می‌کند، نه مشکلات موجود دینی، فرهنگی، اخلاقیات اجتماعی و اقتصادی این مردم رنج‌دیده و محروم و ایثارگر با سرعت و قاطعیت کافی حل می‌شود و نه می‌توان برای آینده طرح‌های اصیل اسلامی ریخت و به مرحله عمل درآورد.» یک بینش معتقد و ملتزم به فقاهتِ پویا و در عین حال، پایبند به وحی و کتاب و سنّت. بینش دیگر در پی اندیشه‌های بینابین؛ ناظر به فرهنگ غرب و بریده از فکر و فقه اسلام ناب. بینش اول در برابر تحریم‌ها و تهدیدهای سخت و نرم علیه نظام اسلامی، سخت به توکّل بر خدا و تکیه بر مردم و ظرفیت‌های درونی تأکید دارد. بینش دیگر، به‌جای اتّکاء بر تدبیر و مجاهدت و مقاومت، به اسم اعتدال و عقلانیت، به سوی سازش و مذاکره با أبرقدرت‌ها و معامله با نظام سلطه می‌لغزد. بینش اول به سبکی برای زندگی مردم می‌اندیشد که در عین پیشرفت همه‌جانبه، به حفظ میراث فکری و فرهنگی و و هویّت أصیل اسلامی ما بیانجامد. بینش دیگر با حفظ نام اسلام و بخشی از ارزش‌های آن، جامعه را به بی‌هویّتی مقابل فرهنگ غرب و هضم در ارزش‌های بیگانه از اسلام می‌کشاند. نظر ما این است که رشد کمی و کیفی دارندگان بینش اول (اسلام فقاهتی و خط اصیل اسلام ناب) به‌لطف الهی امروز به آن درجه رسیده است که نهادهای لشکری و کشوری به‌وسیله صاحبان این نوع بینش اداره شود و اداره جمهوری اسلامی بر پایه یک بینش استوار گردد. 🔴 اما توصیه‌های طلاب جوان به مردم، و مسئولان و جریان‌های سیاسی: ♦ مردم عزیز! شما مردم رشید و نجیب با این هویّت توحیدیِ راقی و غنی، که سال‌هاست با صبر و تقوای جمعی بالیده‌اید و قواعد نظام سلطه را به لرزه انداخته‌اید، باید بدانید تا زمانی این انقلابْ، اسلامی و مسئولان نظامْ،انقلابی باقی می‌مانند که شما همیشه در صحنه باشید و فقط به شرکت در انتخابات قناعت نکنید، بلکه با اتّحاد و برادری به فکر هم باشید، فکر و ابتکار و سرمایه‌ی خود را برای رونق تولید و اقتصاد وارد بازار کنید، از دشمن و تهدید و تحریم او یا فقر و قطحی و غیره نترسید، بلکه از خودباختگی و تنبلی و بی‌تدبیری مسئولان، یا از بی‌نظمی، اسراف و بی‌توجهی‌ به کار و کالا و سرمایه‌ی ایرانی بترسید و باور کنید که نیازی به انقلاب دوباره نیست، چراکه این انقلاب هنوز زنده است و شک نکنید که کم‌هزینه و کارآمدترین راه برای پیشرفت مادّی و معنوی این مملکت، ادامه‌ی همان انقلابی است که به نام خدا آغاز کرده‌اید..
🔴 ادامه متن سخنرانی نماینده خانه طلاب تهران در پیش از خطبه‌های امروز(۹۷/۰۶/۰۹) تهران: از مراجع عظام، علماء بلاد، از امامان جمعه و جماعات مساجد، و از نخبگان حوزه و دانشگاه بخواهید که همچون گذشته، هدایتگر شما به‌سوی آینده، و زبان گویای دردها و دغدغه‌های شما برای مسئولین شهری و کشوری باشند. ♦ اما مسئولان و جریان‌های سیاسی 1⃣ بدانید جایگاهی که در آن هستید، نه طعمه که أمانتی الهی در دست شماست. نه انتصاب از جانب رهبر و نه انتخاب توسط مردم، نباید بهانه‌ای شود برای کم‌کاری و عافیت‌طلبی، یا منفعت‌گرایی و ناکارآمدی و به سخره‌گرفتن هویّت ملّی و دینی این مردم نجیب و رشید و باریشه. 2⃣ باور کنید که تنها راهِ تحقّق آرمان‌های انقلاب و کارآمدی نظام اسلامی و رسیدن به عزّت و استقلال و پیشرفت پایدار، اتّصال به حقیقت انقلاب و مکتب امام رحمةالله‌علیه، و اتّکاء به نیروی عظیم انسانی و جوان در درون کشور است. انقدر به‌بهانه‌ی توسعه، به تاریخ و فرهنگ و هویّت ما پشت‌پا نزنید، و انقدر به اسم تدبیر و تخصّص و تجربه، از ظرفیت عظیم و الهی توده‌های مردم غافل نشوید، حلقه‌های بسته و فرسوده‌ی مدیریتی را پاره و عرصه را برای نقش‌آفرینی نیروهای جوان و مؤمنِ انقلابی باز کنید. 3⃣ تا زمانی که نام علی و سیره‌ی عادلانه‌ی او در حکومت، در ذهن این مردم است، هیچ‌گاه نمی‌پذیرند که مسئولان نظام علوی و خانواده‌ی ایشان؛ مانند معاویه و کارگزاران أموی و عبّاسی زندگی کنند. متأسفانه برخی از مسئولان به‌جای رزمایش خدمت برای عدالت و پیشرفت این مملکت، مانور أشرافیت به راه انداخته‌اند. محال است که مسئولان میلیاردی با حقوق‌های نجومی، رنج مردم محروم و مشکلات خانواده‌های کارمند و کارگر را بفهمند. 4⃣ قوه قضائیه‌ی محترم! ملّت انتظار اقتدار عادلانه و به‌موقع در برخورد قاطع با رانت‌خواری و فساد و اختلاس و احتکار و تاراج بیت‌المال مسلمین دارد. مبادا پرداختن به خرده‌مجرمان، موجب غفلت از مفسدان کلان و نفوذی در دستگاه‌های سیاست‌گذار یا اجرايی شود. 5⃣ مجلس محترم! شما باید عاقله‌ی نخبگانی و انقلابی این مردم، و عقل جمعی و چشم نافذ این ملّت باشید. قوانین درون‌زا و شفّاف برای مشارکت حداکثری مردم و نخبگان در روند اداره‌ی کشور تصویب کنید و به‌جای تصویب اسناد بین‌المللی و امضای سند بردگی صهیونیزم بین‌الملل، به سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی و قانون‌گزاری بر اساس هویّت ملّی و دینی این ملّت پایبند باشید. 6⃣ دولت محترم! از تجارب پنج‌سال پیش عبرت بگیرید و تا بیش از این باعث ناامیدی مردم نشده، در برخی تدابیر خود تجدید نظر کنید! چاره‌ی حلّ مشکلات و عقب‌ماندگی‌ها را از درون همین مملکت بجویید، باور بیشتری به نیروی مردم و یاری خداوند داشته و در پی تحقّق امامت متّقین بر جامعه باشید. تیم اقتصادی متخصّص و مجاهد و معتقد به اقتصاد مقاومتی، ثبات اقتصادی، رعایت عدالت و منافع بلندمدّت ملّی در توزیع ارز و سکّه، تأمین کالاهای اساسی، جلوگیری از افزایش افسارگسیخته‌ی قیمت‌ها، و حمایت فوری از طبقه‌ی محروم و متوسّط را در دستور کار قرار دهید. 7⃣ تمام جریان‌های سیاسی بدانند که بلوغ سیاسی مردم از مرزبندی‌ میان أصول و إصلاح و اعتدال و بهار فراتر است. اصلاحات نه شعاری برای شالوده‌شکنی که باید راهی برای ارتقاء قوانین ناکارآمد و تغییر ساختارهای پوسیده و سنّت‌های غلط باشد، و أصول‌گرایی نه جمود و تحجّر، بلکه اتّکاء به مبانی انقلاب و مکتب امام برای پیشرفت کشور باشد. در پایان عرایض، عمیقاً از مجلس خبرگان رهبری و هیئت اندیشه‌ورز آن می‌خواهیم که به عنوان عالیترین نهاد و نماد عقل و فقاهت جمعی، سران سه قوّه و سایر نهادها را مورد بازخواست قرار داده و بر مبنای آرمان‌های انقلاب، أصول مکتب امام و فرمان‌های رهبری، از ایشان مطالبه کنند و در صورت لزوم، در صلاحیت ایشان برای تصدّی پست‌ها تجدید نظر کنند. اینگونه می‌توانید مایه‌ی آرامش و سکینه‌ی الهی بر دل‌های پرآشوب مردم باشید. با تشکر از ستاد محترم نماز جمعه تهران والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته
🔴 بگویید: آمده‌ایم ... ♦ بخشی از بیانات حجةالاسلام موسوی‌فر با موضوع سیاسی در دیدار ۹۶/۰۶/۰۶ طلاب جوان با رهبرانقلاب و عکس‌العمل معظم‌له: چون قرار شد از دين‌مان نسخه‌ي حيات‌بخش بگيريم . به اميد آنكه جامعه را بر اساس دستورات خليفةالله اداره كنيم و مزه‌ی حكومت اسلامي را بچشيم و بچشانيم. اما چه كنيم كه حوزه را آنگونه که باید نیافتیم! حوزه نه‌تنها نسخه‌ي شفابخش نبود، بلكه جوانان پرشور انقلابي را در بدو ورود، به مرور، غرق در درس و تبديل به افرادي منفعل و بيانگيزه و بي‌تفاوت نسبت به پيرامون خویش ساخت. طلاب جوان خاطرشان هست با چه آرزوها و مطالباتي به حوزه آمدند؟ از آن همه آرزو و مطالبات، برايشان چه مانده است؟ به حوزه تا از علي و اولاد علي بپرسم چگونه قوه‌ي قضائيه‌اي بسازيم كه در آن صداي ضعفا در مقابل اشراف سياسي، اقتصادي و امنيتي به لرزش نيافتد. تا دولتی بسازیم که دولتمردانش از شدت سختي کار برای مردم هر روز هوس تكليف و خدمت به سرشان نزند و بفهمند در جمهوري اسلامي، وزارت و رياست جز بي‌خوابي و تلاش هيچ ندارد. به حوزه چنان احکام الهی را برای مردم تبیین کنیم تا قدر مسامحات حکومت اسلامی دانسته شود و برخی افراد معدود از جای معدود تغذیه شونده، ندای رفع حصر بلند نکنند. مطالبات روی زمین مانده‌ی حضرتعالي را دنبال كنيم. آموزش و پرورش مقلد حافظه‌محور را اداره و متحول كنیم. به داد آموزش عالي غربزده و سياست‌زده برسيم. رسانه‌ي دين‌گريز دين‌دارنما را متحول كنيم. دنيا را براي ظهور آماده كنيم و سياست خارجه‌ي تقريبا هيچ را اصلاح كنيم. اصلا كه نسبت به پيرامون خويش منفعل نباشيم. اما چه كنم كه حوزه با سیر تماما علمیش ما را از دغدغه‌هايمان جدا كرد و از ما جز محفوظاتي علمي چيزي بيش نخواست و طلاب انقلابي را هم گه‌گاه مؤاخذه كرد كه چرا مشغول غير درس و بحث شده‌اي؟ ♦حضرت آقا: یکی از دوستان درباره‌ی حوزه گفتند که «ما به حوزه آمده ‌بودیم که این کار بشود، آمده بودیم که آن کار بشود»؛ من با این تعبیر مخالفم. نگویید «آمده بودیم»؛ بگویید . «بودیم» یعنی چه‌؟ بگویید «ما آمده‌ایم برای اینکه این کار بشود»؛ یعنی خودتان را در تعبیرتان هم بیان کنید. در بیانات خودتان، آن عزم راسخ را، مثل یک رونده، مثل یک دونده، مثل یک پیماینده‌ی قاطع و مصمّمِ این راه، همین‌طور عزم را شما نشان بدهید و بگویید؛ بگویید «آمده‌ایم که این کار بشود». بله، باید هم بشود و خواهد هم شد؛ وقتی شماها تصمیم بگیرید، پایش بِایستید، حرف را پخته کنید، حتماً انجام می‌گیرد. (۹۶/۰۶/۰۶) ۱۴شهریور_ساعت_۱۶ @khanehtollabtehran
🔴 از (۱) 🔸 حوزه‌های علمیه، یعنی حوزه‌های علمیه پس از ، تحول و ایجاد تناسب از با ویژگی‌های است. 🔸 از این ضرورت سخن زیاد گفته شده و بحمدلله و به برکت داهیانه‌ی رهبرانقلاب، گفتمان ضرورت در حوزه و به‌خصوص میان ، به یک تبدیل شده است، به‌طوری‌که امروز حتی - که امام عزیزمان هشدار آن را در منشور روحانیتش برای تاریخ به جای گذاشت - نیز نمی‌تواند از تحوّل سخن نگوید، بلکه ناگزیر به و «تحریف کلام از موضع» دست برده است. 🔸 امروز، ؛ جا افتادن اصل ضرورت تحول نیست، بلکه اولا، از لازم برای حوزه و ثانیاً آن توسط جریان تحجر از سویی و از سویی دیگر انقلابیان کم تدبیر و انقلابی‌هایی که دچار سوء مفاهمه از تحول شده‌اند، ضرورت کلیدی حرکت به سوی تحول است. 🔸 آیا در حوزه صرفاً تحول در درس‌های حوزه و متون آموزشی است؟ آیا اینکه نهایتاً پیرایه‌های دروس کنونی در محتوا زدوده شود و چند درس دیگر هم اضافه شود ما را به مقصود تحول رهنمون خواهد کرد؟ 🔸 آیا مسأله، فرا محتوای دروس، به روش‌های آموزشی در حوزه است؟ آیا اگر تبلیغ در حوزه‌های عصر حاضر - با توجه به نیاز مبرم نظام - جدی، منضبط، جریان‌ساز و فراگیر شود، به تحول‌یافته، رهنمون شدیم؟ 🔸 آیا جبران ضعف تحلیل‌های سیاسی و اجتماعی طلاب، خصوصاً طلاب دورافتاده از ، به‌تنهایی نجات‌بخش حوزه از تحجر و افتادگی در دام تجدد خواهد شد؟ 🔸 آیا چندکلاسِ علوم انسانی غربی و ذاتاً مسموم، واقعاً کمک شایانی به تحول حوزه می‌کند؟ 🔸 آیا مشکل اصلی امروز حوزه این است که چرا صرفاً چند درس خارج خوب در حوزه و مسائل حاکمیتی نظام نداریم؟ 🔸 آیا مشکل صرفِ همین است که چرا روی دانش فلسفه و عرفان و حکمت صدرایی، کار دانشی و پژوهشی نشده است؟ 🔸 آیا و حتی روایاتِ خارج از احتیاجاتِ فقه فردی، تنها خلأهای حقیقی، برای رسیدن به حوزه مطلوب‌اند؟ 🔸 و این‌ها همه مثال‌هایی واقعی بود از در حوزه‌ی کنونی، که هرکدام متناسب با فهم خویش از تحول به اقدامی دست بردند و البته متأسفانه بعضاً به نفی یکدیگر نیز اقدام ورزیدند. 🔸 اما حقیقت اینست که همه‌ی این‌ها هست و هیچ‌کدام از این‌ها نیست. 🔸 همه‌ی این‌ها هست و هیچ‌کدام نیست. مشکل در گمشده‌ای هست که تمام مواردِ پیش‌گفته در قالب سؤالات و مشاهَدات واقعی از حوزه‌ی کنونی، شئونی از آن عنوان جامع‌اند. 🔸 حوزه باور نکرده است که چنین است که و مفهوم این سنت منحصره، یعنی اگر از خود که و و این مردم است، فاصله بگیرد، مکثی در زمین نخواهد داشت و از بین خواهد رفت. 🔸 ریشه‌ی مشکل این است که حوزه از تراث سلف خود تنها دروس را نگاه‌داشته - که نهایتاً متحجرین اجازه خواهند داد برخی تغییرات شکلی و محتوایی نیز در دروس رخ دهد - اما غایتی که علم دین و حوزه‌های علمیه‌ی سلف دنبال می‌کردند را فراموش کرده است ... @khanehtollabtehran
🔴 از (۲) 🔸 ... ؛ فرآیند رسیدن به تحول مطلوب، گم شدنِ و فهم صحیح از رسالت اصلی حوزه و حوزویان است. 🔸 چرا حوزه‌ی علمیه که مادر انقلاب و نظام اسلامی است، عملاً فرزند خود را در میان راه رها کرده است؟ 🔸 چرا حوزه به درد مردم مستضعف جهان و ایتام آل‌محمد(ص) عملاً بی‌توجه است و به کنجی خزیده و سر در گریبان فرو برده و مشغول ردّ و اشکال‌های شکلی خویش است؟ 🔸 حوزه‌ی شیخ مفید و شیخ‌طوسی هم چنین بود؟ أصحاب آقا امام‌صادق(ع) هم در کوفه به دنبال فقه برای فقه بودند؟ به دنبال چند إشکال و جواب کلامی بودند؟ چه چیز حوزه ی امروز را خویش و در نتیجه به مرزهای سکولاریسم ویران‌گر نزدیک کرده است؟ 🔸 حقیقت آن است که و گفتمان تحول، فهم صحیح از است. حوزه خود را فراموش کرده است‌ 🔸 ؛ شأن و (ع) است. رسالت اصلی حوزه در جامعه است؛ ما اگر درسی داریم و بحثی داریم اگر احتیاجی به قرآن مهجور شده در حوزه‌ها داریم، اگر حکمت را باید جدی بگیریم، اگر فقه را جدا و عمیقاً دنبال می‌کنیم، اگر تبلیغی باید برویم، اگر تدریس و تدرّسی باید بکنیم، اگر پژوهشی نیاز است و همه‌ی اگرهای گوناگون دیگر؛ برای این بود که باشیم و در عصر غیبت، وارث شأن امامت باشیم، نه اینکه ابزار و اهداف میانی ما را از غایت غافل کند. 🔸 چه کسی به و در کجای حوزه، جمله امام عزیزمان را می گوید که آن کسی است که بتواند حتی یک جامعه غیر دینی را کند؟! کجا چنین تصویری از شأن طلبه برای طلبه ساخته می‌شود؟ کجا مقدمات قریبه و بعیده‌ی و در جامعه‌ای پویا، به طلبه تعلیم می‌شود؟ طلبه کجا بیش از نیازهای علمی ابتدایی، برای و نیازهای اساسی مردم و امّت تربیت می‌شود؟ 🔸 چگونه است که از منظر بزرگان، مقدمات رسیدن به اجتهاد مصطلح در دین‌شناسی نیاز به برنامه‌ای تعلیمی و تفصیلی دارد، اما تربیت شدن برای نقش‌آفرینی‌های أساسی و مفید در پیش‌بری انقلاب در شئون نیاز به یک برنامه تعلیمی-تربیتی مفصل از همان ابتدای طلبگی ندارد؟ بماند که طلبه می‌تواند تا انتهای دوران طلبگی و اجتهاد هم پیش برود و ابداً آمادگی خاصی برای در حل نیازهای حقیقی دستگاه امامت امت بین المللی اسلام را مثقال ذره‌ای کسب نکند. 🔸 فهم عزیزان ما از نهایتاً طلبه‌ای است که به اندازه‌ی دانشجویان، کمی هم تحلیل سیاسی دارد، یک منبر سیاسی هم در انتخابات‌ها بلد است برود و تمام! این کجا و ماهیت حقیقیه‌ی کجا؟! 🔸 اگر می‌خواهیم حوزه متحول شود، این راه، صرفاً از چند تغییر درسی و محتوایی و روشی و ... شروع نمی‌شود، بلکه باید حوزه، مجبور شود که به میدان و و بیاید، آنگاه که پای مسائل حقیقی آمد، درد حقیقی نیز پیدا خواهد کرد و آنگاه که جانش آتش گرفت، برای آن نیاز واقعی درس و روش و محتوا و همه آنچه را که باید نیز به سمت وسوی مطلوب متحول خواهد کرد. 🔸 طلبه‌ای که رسالت اصلی‌اش به عمق جانش بنشیند، درس را هم متفاوت و جدی خواهد خواند و طلبه‌ای که درگیر مسائل اساسی زندگی مردم و انقلاب نشود، درسش هم مانند جسم بی‌روح است که هرچه رشد کند: .. ♦️ همه‌ی آنچه گفته شد به معنای نفی تلاش‌های عزیزان و خصوصاً اساتید و طلاب انقلابی برای اصلاح سیر حوزه نیست، تلاش‌های فراوانی اکنون درحال انجام است که انشاءالله همه مأجور است اما ما برای پیشرفت متناسب با سرعت این قرن، ناگزیریم از و رسیدن به . @khanehtollabtehran
🔴 کار روحانیت در امتداد کار انبیاء، یعنی ایجاد حیات طیّبه‌ی توحیدی است. ♦ مقام‌معظم‌رهبری با اشاره به بخشی از بیانات با موضوع طلبه عصر انقلاب در دیدار ۹۶/۰۶/۰۶ طلاب تهران با معظم‌له: يا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ لِما يُحْيِيكُم». ﴿الأنفال/ ۲۴﴾ آغاز عصری نوین و محصول حضرت روح‌الله است. رستاخیزی که تاریخ را ورق زد، و مسیر صیرورت جان‌ها و جوامع را، بر مدار تا منزل تمدن ترسیم، و انسان را إحیا کرد. دقیقاً همین خوانشِ تمدّنی و از عصر انقلاب است، که نفسه‌ای مکتب پرمدّعای مادّی را به شماره انداخته و کاخ موهومِ متّکی بر عقل خودبنیادش را به ریزش کشانده: فَأَتَى اللَّهُ بُنْيانَهُمْ مِنَ الْقَواعِدِ فَخَرَّ عَلَيْهِمُ السَّقْفُ مِنْ فَوْقِهِم» ﴿نحل/۲۶﴾ ♦ فرمودند: - که شماها جوان‌های روحانی جزو بخش پُرشور و تأثیرگذارِ در حرکت روحانیّت هستید - کارش است؛ با این دید باید کار روحانیّت را نگاه کرد. درسی که شما می‌خوانید، برنامه‌ای که برای آینده‌تان می‌ریزید، با این نگاه باشد؛ شما دنباله‌روی کار انبیا هستید. خب، در سوره‌ی مبارکه‌ی اعراف [چنین آمده]: وَ اِلیٰ عادٍ اَخاهُم هودًا قالَ‌ یٰقَومِ‌ اعبُدُوا اللَهَ‌ ما لَکُم مِن اِلٰهٍ غَیرُه (أعراف/۶۵) مسئله، مسئله‌ی است. حرکت انبیا، حرکت برای توحید است؛ اصلاً اساس کار دعوت انبیا، دعوت به توحید است. فقط به معنای این نیست که عقیده پیدا کنید که خدا یک است و دو نیست و این بتها یا این خدایان - موجودی که هستند - ارزش الوهیّت ندارند؛ فقط این نیست، عقیده‌ی به توحید، یک پایه و استوانه‌ یا زمینه‌ی اساسیِ یک جهان‌بینی است که زندگی را می‌سازد. عقیده‌ی به توحید یعنی ؛ جامعه‌ای که بر مبنای توحید شکل بگیرد و اداره بشود؛ عقیده به توحید این است؛ اگر این نبود، دشمنی‌های با انبیا هم به وجود نمی‌آمد: وَ کَذٰلِکَ جَعَلنا لِکُلِّ نَبِیٍّ عَدُوًّا شَیٰطینَ‌ الاِنسِ‌ وَ الجِنِّ‌ یوحی بَعضُهُم اِلىٰ‌ بَعضٍ زُخرُفَ القَولِ غُرورًا؛(أنعام/۱۱۲) این دشمنی‌ها به‌خاطر این است که انبیا آمدند، شکل جامعه را مورد اعتراض و تعرّض خودشان قرار دادند؛ یک شکل جدید را، یک هندسه‌ی جدید را برای شیوه‌ی زندگی بشر ارائه کردند. آن شیوه‌ی زندگی، همان است که یکی از برادرها این آیه‌ی شریفه را تلاوت کردند: یٰاَیُّهَا الَّذینَ ءامَنُوا استَجیبوا للهِ وَ لِلرَّسولِ اِذا دَعاکُم لِما یُحییکُم(أنفال/۲۴) حیات، حیات طیّبه است. (۹۶/۰۶/۰۶) ۱۴_شهریور_ساعت_۱۶ @khanehtollabtehran