جلسه9مدرسه بهاره بخش2 دکتر وطن دوست. روش شناسی و معرفت شناسی فلسفی در نقد نظریه تکامل..پرسش و پاسخ .mp3
21.38M
🎧 #صوت | #مدرسه_بهاره
[نشست تخصّصی نقد آتئیسم، بهار ۱۴۰۲، مشهد مقدّس]
🔎جلسه ۹، بخش دوّم
👥دکتر وطندوست
روششناسی و معرفتشناسی فلسفی در نقد نظریّه تکامل
➕پرسش و پاسخ
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
جلسه9مدرسه بهاره بخش3 دکتر وطن دوست.پرسش و پاسخ .mp3
16.76M
🎧 #صوت | #مدرسه_بهاره
[نشست تخصّصی نقد آتئیسم، بهار ۱۴۰۲، مشهد مقدّس]
🔎جلسه ۹، بخش سوّم
👥دکتر وطندوست
پرسش و پاسخ
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
جلسه10 بخش1 گفتگو دکتر نریمانی و دکتر وطن دوست(چالش فلسفه اسلامی و علم تجربی).mp3
19.81M
🎧 #صوت | #مدرسه_بهاره
[نشست تخصّصی نقد آتئیسم، بهار ۱۴۰۲، مشهد مقدّس]
🔎جلسه ۱۰، بخش اوّل
👥گفتگوی دکتر وطندوست و دکتر نریمانی
چالش فلسفه اسلامی و علم تجربی
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
جلسه10 بخش2 گفتگو دکتر نریمانی و دکتر وطن دوست.(چالش فلسفه اسلامی و علم تجربی).mp3.mp3
19.24M
🎧 #صوت | #مدرسه_بهاره
[نشست تخصّصی نقد آتئیسم، بهار ۱۴۰۲، مشهد مقدّس]
🔎جلسه ۱۰، بخش دوّم
👥گفتگوی دکتر وطندوست و دکتر نریمانی
چالش فلسفه اسلامی و علم تجربی
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
✍ #یادداشت | جایگاه نظریه تکامل داروین در اندیشه و علوم انسانی غرب
▫️پس از تحولات فلسفی و علمی دوره رنسانس، اندیشه غربی چالشهایی با الهیات مسیحی داشت و این فکر که "مشکلی مابین علم و دین وجود دارد" در ذهن دانشمندان پدید آمده بود. با این وجود نوعا دانشمندان تلاش میکردند همچنان دین را به عنوان یک مرجع مهم برای تبیین پدیدههای انسانی و طبیعی حفظ نمایند.
▪️دانشمندانی مانند نیوتن، یا فیلسوفانی مانند دکارت و کانت هرچند دیدگاههای جدیدی ارائه داده بودند اما خدا را به کل کنار نگذاشته بودند. این امر چنان بود که ویلیام پیلی در سال ۱۸۰۹ کتاب الهیات طبیعی را نوشت و تلاش کرد خدا را با استناد به امور طبیعی (با برهان نظم) به اثبات برساند.
▫️اما سؤال این است که چه شد موضع ناخداباوری و عدم نیاز به طراح برای جهان هستی در میان دانشمندان و فیلسوفان رایج شود؟
▪️بخشی از پاسخ به این سوال در این است که چارلز داروین با انتشار کتاب منشاء انواع در سال ۱۸۵۹ (و بعدتر کتاب تبار انسان) توانست، عدم نیازمندی به دین در تبیین پدیدههای دارای حیات (به عنوان مهمترین مرجعی که هنوز میشد در آن عصر برای اثبات امور فراطبیعی به آن اسناد کرد) را نشان دهد. پس از نظریه وی، دیگر میشد پیدایش انواع را در طی میلیونها سال به امور طبیعی نسبت داد بدون اینکه نیازی به استناد به امور فراطبیعی باشد.
▫️داروین توانسته بود تبیینی ارائه دهد که با استناد به آن، تبیینی کاملا مادی از طبیعت و موجودات زنده ممکن شده بود، حلقهی مفقودهای که منجر به گسترش فضای بیخدایی در غرب شد.
▪️باید گفت اکنون نظریه (فرضیه) داروین به عنوان یکی از پیش فرضهای مهم در علوم مختلف مدرن (فراتر از زیست شناسی) است؛ علومی مانند فلسفه، روانشناسی، جامعهشناسی، عصبشناسی و... که بدون توجه به این پیش فرض فهم درست طیفی از علوم، از جمله علوم انسانی به درستی محقق نخواهد شد.
✏️ مهجور
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
🎞 #فیلم | سلسله جلسات مباحث علم و دین در برنامه تلویزیونی تا آسمان و پاسخ به شبهاتی که خاستگاه علمی دارند.
✔️[مهم ترین شبهات الحاد نوین که خاستگاه علمی دارند از منظر الهیاتی و فلسفی پاسخ داده شده است]
جلسه نخست:
https://www.aparat.com/v/6dqKr
جلسه دوم:
https://www.aparat.com/v/yGlAt
جلسه سوم:
https://www.aparat.com/v/rgU4o
جلسه چهارم:
https://www.aparat.com/v/QejFE
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
مرز میان علم و فلسفه - دکتر هادی صمدی.mp3
5.7M
مرز میان علم و فلسفه - دکتر هادی صمدی.mp3
6.1M
مرز میان علم و فلسفه - دکتر هادی صمدی.mp3
7.3M
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#معرفی_مقاله
«سونامیِ خاموش: بیدینی و خداناباوری در جهانِ اسلام»
🔺 نشریهی «مطالعات سکولار» یا Secular Studies که انتشاراتِ بریل آن را منتشر میکند در اُکتبر سال ۲۰۲۲ م مقاله فوق را منتشر کرد که در آن جَک دِیوید اِلِر به بررسی پدیدهی تأثیرگذار اما خاموش و نادیده گرفته شدهی «بیدینی و خداناباوری» پرداخته است. این مقاله ضمن توصیف معانی و دلالتهای بیدینی و خداناباوری در جوامع مسلمان، آسیبهای زندگی با بیدینی یا خداناباوری در چنین کشورهایی را نیز بررسی کرده است.
🔺 تعداد خداناباوران، بیدینان، یا شکاکان و منتقدانِ دین در کشورهای مسلماننشین معمولاً محل بحث و اختلاف نظر بوده است. متأسفانه به علت مخاطرات دینی و سیاسی و فرهنگی و محدودیتهایِ روشی پیمایشها و نظرسنجیها نیز هیچگاه اطمینانآور نبودهاند.
🔺 برای نمونه نتیجهی یکی از آنها اینچنین است: ترکیه ۱۷ درصد، اندونزی ۱۵ درصد، ایران ۱۶ درصد، مراکش ۸ درصد، و مصر ۷ درصد. البته، میزانِ گرایش به بیدینی و خداناباوری در گروههای سنیِ پایینتر افزایش مییابد: در تونس ۵۰ درصد و در الجزایر ۲۵ درصدِ جوانان زیر ۳۰ سال به بیدینی یا خداناباوری گرایش دارند.
📗 برای ارجاع به مقاله میتوانید از عبارت زیر استفاده کنید:
Eller, Jack David. "A Quiet Tsunami: Nonreligion and Atheism in the Muslim World" in Secular Studies (4) 2022, 117-139.
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
Article_A_Quiet_Tsunami_Nonreligion_and_Atheism_in_the_Muslim_World.pdf
325.6K
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📩 #ارسالی_مخاطبین | آموزش خداشناسی به کودکان
⬅️ چیستی و کیستی خداوند
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
📗 #معرفی_کتاب | اسلام و تکامل
Islam and Evolution: Al-Ghazālī and the Modern Evolutionary Paradigm
Shoaib Ahmed Malik
کتاب (اسلام و تکامل: غزالی و پارادایم تکاملی مدرن) سعی دارد گزارشی جامع و قابل دسترس از اسلام و تکامل به خواننده ارائه کند.
در بخشی از این کتاب که با عنوان What" evolution is and isn’t "تکامل چیست و چه چیزی نیست" (صفحه ۲۲) به نقل از دوبژانسکی مینویسد:
Theodosius Dobzhansky (1973) famously stated that “nothing in biology makes sense except in light of evolution.”
«هیچ چیز در زیستشناسی معنی ندارد مگر در پرتو تکامل.» و در ادامه برداشت خطّی از تکامل را که از شامپانزه به انسان تطوّر یافته مورد نقد و نفی قرار میدهد:
it is first important to spell out what we actually mean by the term, particularly in its scientific context. This is a" necessary undertaking because, unfortunately, evolution has been grossly misunderstood and misrepresented"
«نخست لازم است که منظور از این اصطلاح بیان شود. چون متأسفانه تکامل به شدّت مورد سوءتفاهم واقع شده و نادرست معرّفی گردیده است...»
↩️ این کتاب برای محقّقان علم و دین، الهیّات، فلسفه دین و نقد الحاد جدید میتواند مورد توجّه قرار گیرد؛ ضمن اینکه این کتاب، برنده جایزه کتاب انجمن بینالمللی علم و (ISSR) در سال ۲۰۲۲ (دسته دانشگاهی) گردیده است.
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 #تبادل_تبلیغ
مباحث زیر را در تلگرام ببینید:
🔹بیست دلیل برای شبە علم بودن فرگشت | دکتر هیثم طلعت
t.me/no_atheism/1848
🔹آیا ژنوم شامپانزه ۹۸ درصد شبیه ژنوم انسان است؟!
t.me/no_atheism/2074
🔹میزان شباهت ژنوم انسان و شامپانزه
t.me/no_atheism/703
🔹عدم وجود سنگوارههای قطعی برای تایید تکامل
t.me/no_atheism/2372
🔹انسان مخلوقی بینظیر (خلقت یا تکامل کورکورانه)
t.me/no_atheism/2078
🔹رد ادعای طرفداران فرگشت پیرامون نقص در شکلگیری عصب ریکارت لارنژیال | دکتر عبدالواحد
t.me/no_atheism/3263
🔹حیات چگونه بوجود آمد (ریچارد داوکینز) | غرور و تکبر عامل اصلی کفر
t.me/no_atheism/2492
🔹چرا فرگشت انسان طبق فسیلها نامعتبر است؟
t.me/no_atheism/331
🔹فرگشت از خاک یا خلقت از خاک؟
t.me/no_atheism/414
🔹مرده را زنده خواهم کرد
t.me/no_atheism/3441
🔹حقیقت را پنهان کردهاند؟
t.me/no_atheism/3093
🔹اظهار دانشمندان بزرگ جهان به نادرستی نظریه تکامل داروین | نگاهی به ابعاد سیاسی این نظریه
t.me/no_atheism/1061
🔹اعتراف منابع علمی معتبر به غیرقابل توضیح بودن منشا حیات و تعجب از نظم شگفت در جانوران
t.me/no_atheism/1220
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از فرقه نیوز
رویکرد مسئولانه جدید جامعه الازهر برای مواجهه با الحاد و آتئیسم
🔸 مصر با داشتن بیشترین پرونده قضایی در حوزه آتئیسم اقدامات قابل توجّهی در این زمینه انجام داده است...
🔗 گزارش کامل را در سایت فرقه نیوز بخوانید
@ferghenews_com
#اطلاع_رسانی
🌐 ورود به صفحه ثبت نام اوّلین دوره تخصّصی تربیت استاد عقائد اسلامی برهان:
borhan.javanan.org
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
روان یا نفس از نگاه فلسفه و روانشناسی.mp3
16.24M
🎧 #صوت
👥 گفتگو | روان یا نفس از نگاه فلسفه و روانشناسی
آیا در کنار جوهر مادی و مغز، جوهر دیگری هم وجود دارد؟
چه رابطهٔ آزمایشگاهی بین این دو وجود دارد؟
رابطه نفس و بدن باید در چه علمی تبیین شود؟
درمان بدن و روان چگونه باید شکل گیرد؟
مفهوم «خود» در روانشناسی به چه معنا است؟
👤 استاد عبدالرسول عبودیت
👤 استاد رحیم نارویی
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍ #یادداشت | علم و دین؛ کلان پروژهای که نیاز به توجّه دارد
🔸مقوله علم و دین هم برای الهیدانان حائز اهمیّت است هم برای خداناباوران. مناقشهای که برنده هر کدام، نقش تعیین کنندهای در همراهی جامعه فرهیختگان و اندیشمندان دارد. در میان این کارزار، موسسهها و بنیادهای خودجوشی بوجود آمدهاند تا با حمایت از برنامهها و پروژههای تحقیقاتی در راستای حل مناقشات علم و دین، غبار برخاسته از این کارزار را فرو بنشانند و چشمها به حقیقت تعامل میان این دو روشن شود.
🔸پیروزی جبهه خداباوری بدون پشتوانه مالی و برنامههای مدوّن تحقیقاتی و حمایت از اندیشمندانی که تلاش دارند به پرسشهای بنیادین علم و دین پاسخ دهند، تقریباً غیر ممکن است. در غرب مسیحی، سیستم وقف، تمام قد در حمایت از این پروژهها ایستاده است و بنیادهای دارای حامی مالی برای تحقیقات در تلاش هستند برنامههای الحاد علمی را خنثی کنند؛ یکی از این بنیادها، بنیاد فارادی است. موسسه مطالعات میان رشتهای مستقر در کمبریج انگلستان که تمرکز خود را بر علم و دین گذارده است؛ این موسسه با حمایت مالی ۲ میلیون دلاری از بنیاد تمپلتن کار خود را در سال ۲۰۰۶ آغاز کرد؛ میزبانی کارگاه آموزشی "تحوّلات اجتماعی، سیاسی و مذهبی زیستشناسی" در سپتامبر ۲۰۰۷. کتاب برخاسته از کنفرانس «زیستشناسی و ایدئولوژی - از دکارت تا داوکینز» در سال ۲۰۱۰ توسّط انتشارات دانشگاه شیکاگو منتشر شد. پروژهای در مورد تکامل، ایمان و چارلز داروین و... .
🔸امّا کار اصلی یعنی حمایت مالی را بنیاد تمپلتن انجام میدهد. این مرکز در سال ۱۹۸۷ باهدف ترویج و پژوهش در حوزههای علم و پاسخگویی به سؤالات اساسی حوزه علم و دین شروع به فعالیّت نمود
(آدرس: www.templetonpress.org)
بنیاد تمپلتن بر اساس گزارشی که توسّط خود بنیاد منتشر شده، سالانه حدود ۷۰ میلیون دلار صرف کمک به پژوهشها و برنامههای مختلف میکند. در سال ۲۰۱۶ رقم سرسامآور ۱۵۰ میلیون دلار برای برنامههای علم و دین در این بنیاد اختصاص داده شد تا حوزههای مختلف علوم تجربی از جمله علوم زیستی، فیزیک، روانشناسی و هر آنچه که به پیشبرد کلان پروژه علم و دین کمک میکند صرف شود.
🔸حال سوال اینجاست که جایگاه علم و دین و همراه ساختن بنیادهای خیریّه و حامیان مالی مردمی در ایران کجاست؟ چقدر در مهد علم و دین، یعنی ایران، به اهمیّت این مقوله در حال حاضر و آینده نه چندان دور دوران سخت گذار فرهنگی ایران پرداخته شده است؟ در خلأ نبود برنامههای راهگشا از سوی دو نهاد تمدّنی؛ یعنی حوزه علمیّه و دانشگاه، باید بدنه مردمی و خیّران را به کار گرفت. غرب مسیحی به خوبی به اهمیّت این کلان پروژه در آینده دینداری در جوامع مسیحی پی برده است و اعتراف به این حقیقت نیز سخت است که ما فعلاً باید مصرفکننده کتابهای ترجمه شدهای باشیم که با حمایت مالی موسسات ریز و درشت غربی در حمایت از دین و سازش با علم به نگارش در آمدهاند و جای نبوغ دانشمندان مسلمان در این میان خالی است.
✏️ دکتر مرتضی پیروجعفری
عضو هسته نقد نئوآتئیسم
🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید
@elmvadin