eitaa logo
مدرسه علم و دین
2.1هزار دنبال‌کننده
195 عکس
54 ویدیو
51 فایل
نقد نئوآتئیسم وابسته به موسسه فرق و ادیان حق پژوهی مشهد «مرکز تخصّصی نقد فرق و ادیان» 📩 ارتباط: @Admin_elhad 🔰لینک گروه مدرسه علم و دین https://eitaa.com/joinchat/188809439Cf9c4db02ee
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸میزان تأثیر گذاری جنبش الحادجدید در جهان اسلام 🎙حجت‌الاسلام دکتر حمید رضا شاکرین (استاد تمام منطق فهم دین، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) 🗓مدرسه تخصصی پاییزه ۱۴۰۱ - مشهد 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
| آتئیست‌ها و مبارزه با طرح نور حجاب 🔻«جمهوری بی‌خدایان» در کانال تلگرامی با طرح سؤال «به نظر شما چرا جمهوری اسلامی سخت‌گیری حجاب را افزایش داده؟ بهترین واکنش مردم داخل و خارج از ایران در واکنش به این عمل جمهوری اسلامی چیست؟» از مخاطبانش نسبت به مبارزه و مقابله با اجرای قانون منع کشف‌حجاب، راهکارسنجی نموده است. ◀️ ادامه خبر را در سایت حق‌پژوهی بخوانید. 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
| دوگانه علم و دین در رسانه ملی 🔹در تاریخ ۵ اردیبهشت۱۴۰۳ شبکه پویای رسانه ملی، برنامه‌ای به نام پند پارسی پخش کرد که در آن دو شخصیت با عنوان خواجه وجود داشت با این تفاوت که یک شخصیت منفی و دیگری مثبت، یکی ضد حقوق حیوانات و دیگری موافق حقوق حیوانات، یکی خرافاتی و دیگری علمی! جالب توجه آنکه این پویا نمایی خواجه خرافاتی، منفی، ضد حقوق حیوانات را با ردا به نمایش می‌گذارد اما دیگری که زیست شناس بود بدون ردا، مثبت، منطقی و دوست دار طبیعت معرفی می‌کند! 📌پ.ن: در اینجا دوگانه دین و علم تداعی می‌شود که یکی از مهمترین دوگانه های رنسانس است. اگرچه ممکن است نویسنده و شخصیت پرداز تعمد و سوء نیت نداشته، اما به هر حال این القاء در ذهن کودک صورت می‌پذیرد که روحانیت و دین نماد خرافه است و نباید مرجعیت داشته باشد! 🔰این یادداشت برگرفته از کانال است. لطفا اینگونه چالش‌ها، مسائل و شبهات را به مدیر کانال و گروه ارسال فرمایید👇 🔻@Admin_elhad 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
| نیم‌نگاهی به آتئیست‌های معاصر و ملحدان زمان امام صادق (علیه‌السلام) 🔹امام صادق (علیه‌السلام) در دوران عمر شریف همواره با شخصیت‌هایی مواجه بودند که با افکار و اندیشه‌های گوناگون به هماوردی و مواجهه با ایشان می‌پرداختند. 🔸آنچه در این یادداشت کوتاه ارائه می‌شود، مشابهت جنس خداستیزی و دین‌ستیزی ملحدان جدید با قدیم است. 🔹نئوآتئیست‌ها به‌رغم ادعاهای مشابه مدعیات ملحدان قدیم، اما هرگز شجاعت و شهامت ملحدان قدیم را ندارند که بتوانند خود و یافته‌های ناقص خویش را به محک آزمون و مناظره قرار دهند. ◀️ متن کامل این یادداشت را در سایت حق‌پژوهی بخوانید. 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸رسالت حوزویان، دانشگاهیان و... در مواجهه با الحاد جدید 🎙حجت‌الاسلام دکتر حمید رضا شاکرین (استاد تمام منطق فهم دین، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) 🗓مدرسه تخصصی پاییزه ۱۴۰۱ - مشهد 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
| آیا مردم ایران در سال‌های آینده بیش از حالا «دین‌گریز» خواهند شد؟ 🔹اینکه مردم ایران در سال‌های آینده بیش از حالا «دین‌گریز» خواهند شد یا نه، مسأله‌ای است که با تحلیل روند و بررسی متغیرهای گوناگون قابل بررسی است و با استناد به تک‌مسأله و با یک‌جانبه‌گرایی و خلط موضوعات بدست نمی‌آید! 🔸گروه علمی نقد الحاد جدید مؤسسه فرق و ادیان حق‌پژوهی باتوجه به اهمیت موضوع، به بررسی مصاحبه فوق در پایگاه خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز) و پایگاه خبری جماران پرداخته و تحلیلی از گزارش این دو پایگاه خبری ارائه نموده است. ◀️ متن کامل این یادداشت را در سایت حق‌پژوهی بخوانید. 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸ضرورت مواجهه با الحاد جدید با استفاده از مبانی و علوم مرتبط و متناسب با آن 🎙حجت‌الاسلام دکتر حمید رضا شاکرین (استاد تمام منطق فهم دین، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) 🗓مدرسه تخصصی پاییزه ۱۴۰۱ - مشهد 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
| توجه به دلایل سه‌گانه در نقدالحاد جدید 🔻 در حوزه نقد و بررسی الحاد علمی، باید بین سه نوع "دلیل" تفکیک قائل شد: 1️⃣ برای این که یک نظریه علمی را صرفا به عنوان ابزاری برای محاسبه و پیش بینی بپذیریم، "دلیل" می‌خواهیم، اما این "دلیل" غیر از "دلیلی هست که برای علمی بودن چیزی باید داشته باشیم. 2️⃣ برای این که یک نظریه را به عنوان "علمی" بپذیریم، " دلیل" می‌خواهیم، اما این دلیل غیر از دلیلی است که برای واقعی دانستن چیزی باید در اختیار داشته باشیم. 3️⃣ برای این که یک نظریه علمی را به عنوان "واقعیت" باور کنیم، "دلیل" می‌خواهیم. بنابراین اگر درصدد آن هستیم که بافته‌های ذهنی و تخیلی دیگران را به عنوان امر واقعی باور نکنیم، قبل از هر چیز باید در مورد چیستی این دلیل، بیاندیشیم. 🔹 بعضی از نظریه‌های علمی را فقط دلیل قسم اول، پشتیبانی می‌کند، بنابراین چنین نظریه‌هایی را باید صرفا به عنوان ابزار محاسبه قبول کرد و نه بیشتر. 🔸 یکسان‌انگاری دلیل قسم دوم و دلیل قسم سوم، باعث بدفهمی "ساینس" و پدید آمدن جریان‌های ضدعلم، شکاکیت و نسبی گرایی و پست مدرنیسم شده است. 🔰بنابراین تفکیک بین این سه قسم دلیل، بسیاری از مشکلات فلسفی را درباره‌ی واقع‌گرایی علمی و ضدواقع‌گرایی حل می‌کند. ✍️دکتر رضا ضیاء توحیدی [با اندکی تصرف و تغییر] 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸مقایسه مکتب الحادی مارکسیستی با الحادجدید و اقدام لازم حوزویان برای پیشگیری و مقابله 🎙حجت‌الاسلام دکتر حمید رضا شاکرین (استاد تمام منطق فهم دین، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) 🗓مدرسه تخصصی پاییزه ۱۴۰۱ - مشهد 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
| دختری که جریان‌ساز می‌شود (به مناسبت ولادت بانوی کرامت و روز دختر) 🔹اگرچه روز ولادت حضرت فاطمه معصومه در تقویم کشور ما به نام روز دختر نامیده شده و همواره جا دارد دختران این مرزو بوم مورد توجه بیشتر قرار گیرند و برنامه‌هایی همچون جشن، پرداخت هدیه و تکریم وجود داشته باشد، اما پر واضح است که بسنده‌کردن به این امور، شایسته دختران ما نیست! 🔸بانوی کرامت با اذن امام زمانش، حرکت تمدنی و جریان‌ساز را از شهر مدینه به ایران آن زمان آغاز کرد؛ ایرانی‌که- اگرچه حرکت این بانو با سلطه طاغوت زمان شکست خورد_ قبر شریفش امروز مرکز جریان‌ساز تمدن نوین اسلامی در سطح جهان می‌گردد. 🖇 متن کامل یادداشت را در سایت حق پژوهی بخوانید. 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 | توصیه شما نسبت به فعالیت در عرصه نقد الحاد جدید چیست؟ 🎙دکتر رکنی‌زاده (استاد تمام گروه فیزیک دانشگاه اصفهان) 🔍 مجموعه فیزیک و الهیات / صوت سیزدهم 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin