eitaa logo
مدرسه علم و دین
2.1هزار دنبال‌کننده
272 عکس
115 ویدیو
57 فایل
نقد نئوآتئیسم وابسته به موسسه فرق و ادیان حق پژوهی مشهد «مرکز تخصّصی نقد فرق و ادیان» 📩 ارتباط: @Admin_elhad 🔰لینک گروه مدرسه علم و دین https://eitaa.com/joinchat/188809439Cf9c4db02ee
مشاهده در ایتا
دانلود
دکتر شاکرین مصاحبه2.mp3
7.12M
🔸میزان تأثیر گذاری جنبش الحادجدید در جهان اسلام 🎙حجت‌الاسلام دکتر حمید رضا شاکرین (استاد تمام منطق فهم دین، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) 🗓مدرسه تخصصی پاییزه ۱۴۰۱ - مشهد 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
| آتئیست‌ها و مبارزه با طرح نور حجاب 🔻«جمهوری بی‌خدایان» در کانال تلگرامی با طرح سؤال «به نظر شما چرا جمهوری اسلامی سخت‌گیری حجاب را افزایش داده؟ بهترین واکنش مردم داخل و خارج از ایران در واکنش به این عمل جمهوری اسلامی چیست؟» از مخاطبانش نسبت به مبارزه و مقابله با اجرای قانون منع کشف‌حجاب، راهکارسنجی نموده است. ◀️ ادامه خبر را در سایت حق‌پژوهی بخوانید. 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
| دوگانه علم و دین در رسانه ملی 🔹در تاریخ ۵ اردیبهشت۱۴۰۳ شبکه پویای رسانه ملی، برنامه‌ای به نام پند پارسی پخش کرد که در آن دو شخصیت با عنوان خواجه وجود داشت با این تفاوت که یک شخصیت منفی و دیگری مثبت، یکی ضد حقوق حیوانات و دیگری موافق حقوق حیوانات، یکی خرافاتی و دیگری علمی! جالب توجه آنکه این پویا نمایی خواجه خرافاتی، منفی، ضد حقوق حیوانات را با ردا به نمایش می‌گذارد اما دیگری که زیست شناس بود بدون ردا، مثبت، منطقی و دوست دار طبیعت معرفی می‌کند! 📌پ.ن: در اینجا دوگانه دین و علم تداعی می‌شود که یکی از مهمترین دوگانه های رنسانس است. اگرچه ممکن است نویسنده و شخصیت پرداز تعمد و سوء نیت نداشته، اما به هر حال این القاء در ذهن کودک صورت می‌پذیرد که روحانیت و دین نماد خرافه است و نباید مرجعیت داشته باشد! 🔰این یادداشت برگرفته از کانال است. لطفا اینگونه چالش‌ها، مسائل و شبهات را به مدیر کانال و گروه ارسال فرمایید👇 🔻@Admin_elhad 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
| نیم‌نگاهی به آتئیست‌های معاصر و ملحدان زمان امام صادق (علیه‌السلام) 🔹امام صادق (علیه‌السلام) در دوران عمر شریف همواره با شخصیت‌هایی مواجه بودند که با افکار و اندیشه‌های گوناگون به هماوردی و مواجهه با ایشان می‌پرداختند. 🔸آنچه در این یادداشت کوتاه ارائه می‌شود، مشابهت جنس خداستیزی و دین‌ستیزی ملحدان جدید با قدیم است. 🔹نئوآتئیست‌ها به‌رغم ادعاهای مشابه مدعیات ملحدان قدیم، اما هرگز شجاعت و شهامت ملحدان قدیم را ندارند که بتوانند خود و یافته‌های ناقص خویش را به محک آزمون و مناظره قرار دهند. ◀️ متن کامل این یادداشت را در سایت حق‌پژوهی بخوانید. 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
دکتر شاکرین مصاحبه3.mp3
8.2M
🔸رسالت حوزویان، دانشگاهیان و... در مواجهه با الحاد جدید 🎙حجت‌الاسلام دکتر حمید رضا شاکرین (استاد تمام منطق فهم دین، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) 🗓مدرسه تخصصی پاییزه ۱۴۰۱ - مشهد 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
| آیا مردم ایران در سال‌های آینده بیش از حالا «دین‌گریز» خواهند شد؟ 🔹اینکه مردم ایران در سال‌های آینده بیش از حالا «دین‌گریز» خواهند شد یا نه، مسأله‌ای است که با تحلیل روند و بررسی متغیرهای گوناگون قابل بررسی است و با استناد به تک‌مسأله و با یک‌جانبه‌گرایی و خلط موضوعات بدست نمی‌آید! 🔸گروه علمی نقد الحاد جدید مؤسسه فرق و ادیان حق‌پژوهی باتوجه به اهمیت موضوع، به بررسی مصاحبه فوق در پایگاه خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز) و پایگاه خبری جماران پرداخته و تحلیلی از گزارش این دو پایگاه خبری ارائه نموده است. ◀️ متن کامل این یادداشت را در سایت حق‌پژوهی بخوانید. 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
دکتر شاکرین مصاحبه4.mp3
6.01M
🔸ضرورت مواجهه با الحاد جدید با استفاده از مبانی و علوم مرتبط و متناسب با آن 🎙حجت‌الاسلام دکتر حمید رضا شاکرین (استاد تمام منطق فهم دین، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) 🗓مدرسه تخصصی پاییزه ۱۴۰۱ - مشهد 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
| توجه به دلایل سه‌گانه در نقدالحاد جدید 🔻 در حوزه نقد و بررسی الحاد علمی، باید بین سه نوع "دلیل" تفکیک قائل شد: 1️⃣ برای این که یک نظریه علمی را صرفا به عنوان ابزاری برای محاسبه و پیش بینی بپذیریم، "دلیل" می‌خواهیم، اما این "دلیل" غیر از "دلیلی هست که برای علمی بودن چیزی باید داشته باشیم. 2️⃣ برای این که یک نظریه را به عنوان "علمی" بپذیریم، " دلیل" می‌خواهیم، اما این دلیل غیر از دلیلی است که برای واقعی دانستن چیزی باید در اختیار داشته باشیم. 3️⃣ برای این که یک نظریه علمی را به عنوان "واقعیت" باور کنیم، "دلیل" می‌خواهیم. بنابراین اگر درصدد آن هستیم که بافته‌های ذهنی و تخیلی دیگران را به عنوان امر واقعی باور نکنیم، قبل از هر چیز باید در مورد چیستی این دلیل، بیاندیشیم. 🔹 بعضی از نظریه‌های علمی را فقط دلیل قسم اول، پشتیبانی می‌کند، بنابراین چنین نظریه‌هایی را باید صرفا به عنوان ابزار محاسبه قبول کرد و نه بیشتر. 🔸 یکسان‌انگاری دلیل قسم دوم و دلیل قسم سوم، باعث بدفهمی "ساینس" و پدید آمدن جریان‌های ضدعلم، شکاکیت و نسبی گرایی و پست مدرنیسم شده است. 🔰بنابراین تفکیک بین این سه قسم دلیل، بسیاری از مشکلات فلسفی را درباره‌ی واقع‌گرایی علمی و ضدواقع‌گرایی حل می‌کند. ✍️دکتر رضا ضیاء توحیدی [با اندکی تصرف و تغییر] 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
دکتر شاکرین مصاحبه5.mp3
6.16M
🔸مقایسه مکتب الحادی مارکسیستی با الحادجدید و اقدام لازم حوزویان برای پیشگیری و مقابله 🎙حجت‌الاسلام دکتر حمید رضا شاکرین (استاد تمام منطق فهم دین، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) 🗓مدرسه تخصصی پاییزه ۱۴۰۱ - مشهد 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
| دختری که جریان‌ساز می‌شود (به مناسبت ولادت بانوی کرامت و روز دختر) 🔹اگرچه روز ولادت حضرت فاطمه معصومه در تقویم کشور ما به نام روز دختر نامیده شده و همواره جا دارد دختران این مرزو بوم مورد توجه بیشتر قرار گیرند و برنامه‌هایی همچون جشن، پرداخت هدیه و تکریم وجود داشته باشد، اما پر واضح است که بسنده‌کردن به این امور، شایسته دختران ما نیست! 🔸بانوی کرامت با اذن امام زمانش، حرکت تمدنی و جریان‌ساز را از شهر مدینه به ایران آن زمان آغاز کرد؛ ایرانی‌که- اگرچه حرکت این بانو با سلطه طاغوت زمان شکست خورد_ قبر شریفش امروز مرکز جریان‌ساز تمدن نوین اسلامی در سطح جهان می‌گردد. 🖇 متن کامل یادداشت را در سایت حق پژوهی بخوانید. 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
14 توصیه شما نسبت به فعالیت در عرصه نقد الحاد جدید چیست.mp3
2.01M
🎧 | توصیه شما نسبت به فعالیت در عرصه نقد الحاد جدید چیست؟ 🎙دکتر رکنی‌زاده (استاد تمام گروه فیزیک دانشگاه اصفهان) 🔍 مجموعه فیزیک و الهیات / صوت سیزدهم 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
| 🔻گفت و شنودهایی پیرامون قانون جاذبه عمومی 🔹بیایید لحظه‌ای در مورد یک موضوع بدیهی (جاذبه زمین یا گرانش) فکر کنیم. همه افرادی که روی زمین زندگی می‌کنند به یک معنا کاملا به زمین چسبیده‌اند، البته نه آن‌قدر محکم که مجبور شوند برای حرکت روی سطح زمین بچسبند و نه آنقدر ضعیف که هنگام قدم‌برداشتن، سرشان به سقف برخورد کند. 🔸در این یادداشت گفت وگوهای برخی از اعضای گروه «مدرسه علم و دین؛ نقدالحاد جدید» درباره قانون جاذبه عمومی تدوین و تنظیم گردیده و با مسئولیت علمی نویسندگان منتشر شده است. 📌سایر فرهیختگان اگر تمایل دارند گفتگوهای مورد علاقه خود در گروه را تجمیع و تحلیل نموده و به صورت یادداشت ارائه دهند، به @Admin_elhad اعلام نمایند. 🖇 متن کامل یادداشت را در سایت حق پژوهی بخوانید 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
✍️ پاسخ به پرسش مخاطبان سایت حق پژوهی ❓چرا فیلسوفان خداباور غربی، معقولیت باور به خدا را به جای اثبات وجود خدا جایگزین نموده‌اند، در حالی‎که در فلسفه اسلامی سخن از اثبات و اثبات‌پذیری وجود خدا مطرح است؟ ✅ پاسخ را هم‌اکنون از سایت حق پژوهی بخوانید. 🖇شما هم می‌توانید سوالات فرقه‌ای خود را از بخش سوالات و شبهات سایت حق پژوهی مطرح کنید. 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
دکتر شاکرین مصاحبه6.mp3
4.12M
🔸توصیه در عرصه پاسخگویی و مواجهه با الحاد جدید 🎙حجت‌الاسلام دکتر حمید رضا شاکرین (استاد تمام منطق فهم دین، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) 🗓مدرسه تخصصی پاییزه ۱۴۰۱ - مشهد 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
| امام‌رضا و خداناباوری؛ راهی پر‌هزینه و‌کم‌فایده / نیم نگاهی به برهان «معقولیت» 🔹در دنیای معاصر که بیش از هر زمان دیگر، شاهد دکان‌داری فراوان فرقه‌ها و جریان‌های نوپدید، سودجو و استثمارگر انسانیت و معنویت هستیم، نگاه به تاریخ زرین رهبران آسمانی بارقه امیدی در نسل امروز کلبه جهانی، ایجاد می‌کند و انسانها را به عقلانیت و سنجش هزینه - فایده‌های انتخاب‌هایشان در زندگی سوق می‌دهد و معقولیت دینداری را موجه می‌سازد. 🔸در این‌باره به نمونه‌ای از تاریخ زندگی و مواجهه پیشوای مهربانی امام‌رضا (علیه‌السلام) اشاره می‌شود که ایشان با توجه به قابلیت و سطح نیاز و فهم شخص خداناباور و با استفاده از معقولیت در سنجش احتمالات و دفع ضرر محتمل، او را در گزینش راهی پرفایده و کم هزینه یاری فرموده و نسخه‌ای می‌پیچند که حتی در قرن هفده میلادی نیز با عنوان شرط‌بندی پاسکال مطرح می‌شود که حتی اگر دلیلی برای وجود خدا نداشته باشیم، عاقلانه‌تر (سودمندتر) است که به وجود خدا اعتقاد داشته باشیم. 🖇 متن کامل یادداشت را در سایت حق پژوهی بخوانید 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
حجت الاسلام دکتر شاکرین- تحلیل روند گسترش الحاد در ایران و جهان اسلام14030222.mp3
13.17M
| گسترش الحاد در ایران و جهان اسلام 🔹 گفتگوی صمیمانه در گعده علمی پاتوق نخبگانی خانه مصلحان قم به منظور شناخت فعالان نقد جریان‌های ضددینی و آشنایی با شیوه مواجهه با نئوآتئیسم 🔸با حضور حجت الاسلام دکتر حمید رضا شاکرین 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
هدایت شده از حق پژوهی
حَمَلَةُ القرآنِ عُرَفاءُ أهلِ الجنّةِ پيامبر اکرم (ص): حاملان قرآن، سرشناسان اهل بهشتند... إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ ▪️عروج آسمانی هشتمین رئیس جمهور ایران، شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان ایشان از جمله آیت‌الله آل‌هاشم و دکتر امیرعبدالهیان را محضر امام زمان (عج)، رهبر انقلاب و مردم ایران تبریک و تسلیت عرض می‌نماییم. 💡 حق پژوهی؛ مرکز تخصّصی نقد و بررسی فرق، ادیان و جریانات انحرافی | سایت | ایتا | تلگرام | آپارات | روبیکا | اینستاگرام |
| هر کس به طریقی دل ما می‌شکند! 🔹رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیأت همراه در حالی دچار سانحه هوایی شده و جان باختند که در مسیر خدمت به مردم شریف ایران، مشغول انجام وظیفه بودند. 🔸اینکه کانال‌ها و گروه‌های خداناباوران و دین‌ستیزان به همراه دشمنان ملت ایران شادی و پایکوبی می‌کنند و زبان به سرزنش گشوده و عقده‌گشایی می‌نمایند، جای تعجب نیست. 🔹 اما عده‌ای با ادعای طب اسلامی و دیگران با ژست انقلابی دو آتشه، خود را خیرخواه ملت ایران دانسته و در این ماتم هم نوا با دشمن، حقد و کینه‌های خود را بروز می‌دهند انسان را به عجب وا می‌دارد! 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
| نیم‌نگاهی به گفتمان توحیدی امام خمینی(ره)؛ به مناسبت آزادی خرمشهر 🔹 اینکه در آثار و بیانات امام خمینی(ره) عنوان «خرمشهر را خدا آزاد کرد»، به چشم نمی‌خورد و آن را رسانه‌ها از فحوا و مضمون کلام ایشان برداشت نموده‌اند و اینکه عنوانی درست و برآمده از کلام امام است، موضوع این یادداشت نیست؛ بلکه لایه زیرین این سخن، به‌ویژه با تعبیر خلف حکیم و فرزانه ایشان که فرمود «خرمشهرها در پیش است»، مورد توجه نگارنده قرار گرفته که از گفتمانی توحیدی نشأت گرفته که در مواجهه با گفتمان خداناباوری و دین‌ستیزی، شایسته تبیین و ترویج است: 🖇 متن کامل یادداشت را در سایت حق پژوهی بخوانید haghpajohi.ir/?p=7123 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| ریچارد داوکینز (یکی از چهار اسب‌سوار الحادجدید) که مبارزه و ستیز با ادیان ابراهیمی را چندین دهه است رهبری می‌کند، اما چه شده که امروز اعتراض دانشجویان علیه صهیونیسم کودک‌کش را یهودستیزی می‌داند! ❗️وقتی او متوجه می‌شود که پاسخش در حال ضبط است، از ادامه‌ی گفتگو خودداری می‌کند! ❓آیا ممکن است پشت پرده الحادجدید، صهیونیسم با تأمین مالی و تبلیغاتی سعی در بی‌دین کردن مردم جهان داشته باشند؟ ❓آیا درست است که خداناباوران، راحت‌تر از هر مسلک دیگری در نظم نوین جهانی یهود، مطیع و حلقه به گوش آنان می‌شوند؟ 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
| ضرورت تأسیس «مرکز تحقیقات علم و الهام از قرآن» 🔹رئیس انجمن بیوشیمی فیزیک ایران در نخستین کنگره بین‌المللی علم و قرآن که در روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت با حضور پژوهشگران و اندیشمندان در دانشگاه تهران برگزار شد، ضرورت ایجاد «مرکز تحقیقات علم و الهام از قرآن» را به منظور جهت‌گیری روش‌ها و تکنیک‌های علمی مورد تأکید قرار داد. 🔸این استاد ممتاز دانشگاه تهران اسفندماه سال گذشته نیز در پیش‌نشست این کنگره به این مطلب اشاره کرده بود. 🔹این اقدام می‌تواند سبب تقویت رابطهٔ علم و دین و زمینه‌ساز گسترش علوم‌طبیعی‌ گردد. همچنین با مواجهه علمی مناسب، ادعای نخ‌نمای تعارض علم و دین را آن‌گونه که به عنوان مبنای خود در ساینس پذیرفته‌اند، بیش از پیش مخدوش نماید. 🔸ادامه مطلب را در اینجا ملاحظه نمایید. 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
هدایت شده از حق پژوهی
تریبون آزاد و گفتگو پیرامون ارتباط نظریه تکامل و خداناباوری 👤استاد: دکتر نیما نریمانی (استاد دانشگاه صنعتی شریف) 📍مکان: مشهد، دانشگاه فردوسی، دانشکده علوم، سالن همایش دکتر رحیمی زاده ⏱ زمان: چهارشنبه ۹ خردادماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۰ الی ۱۶:۰۰ 🔸نشانی ثبت‌نام: https://survey.porsline.ir/s/k7xoKKiN 💡 حق پژوهی؛ مرکز تخصّصی نقد و بررسی فرق، ادیان و جریانات انحرافی | سایت | ایتا | تلگرام | آپارات | روبیکا | اینستاگرام |
| از خداناباورانِ بزرگ سپاسگزاریم! 📌 اساساً چه نیازی به خدا و باور و اعتقاد نسبت به او داریم؟ 🔹 فیلسوف آمریکایی پیتر کریفت (Peter_Kreeft) در کتاب «سه فلسفه زندگی» در پاسخ به پرسش بالا می‌نویسد: «هرچه از خداناباورانِ بزرگ خیلی هم سپاسگزار باشیم کم است؛ آن‌ها خداوند را با حضور نداشتن او بسیار روشن‌تر و ساده‌تر از مومنانی که همان کار را با حضور او انجام می‌دهند به ما نشان می‌دهند، مانند یک شَبَح. آن‌ها به ما نشان می‌دهند که خداوند چه تفاوتی ایجاد می‌کند. شما هرگز قدر چیزی را به طور کامل نمی‌دانید تا اینکه آن چیز از شما گرفته شود.»[۱] 🔸 شاید سخن پیتر کریفت به نکته «تعرف الاشیاء بأضدادها» اشاره دارد که دینداران در دین‌ورزیِ خویش سکینه و آرامشی را تجربه و یا از خداوند طلب می‌کنند که در زندگی غیردینداران یافت نمی‌شود. این نگاه مؤمنانه به جهان هستی، رنج و غصه‌های دنیا را در نظر دینداران، ناچیز دانسته و دل‌شان را آرام می‌کند. [۱] پیتر کریفت، سه فلسفه زندگی، ترجمه بتول قزل‌بیگلو، نشر کرگدن، چاپ اول؛ ۱۳۹۸، ص ۳۲. 🏫 مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin
هدایت شده از حق پژوهی
نشست تخصصی نسبت الهیات پویشی با حکمت متعالیه و الهیات اسلامی 👤استاد: دکتر نیما نریمانی (استاد دانشگاه صنعتی شریف) 👤دکتر عباس جوارشکیان (رئیس دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد) 📍مکان: مشهد مقدس، خیابان هفده شهریور جنوبی، هفده شهریور جنوبی ۲/۵، جنب پمپ بنزین، دانشگاه شهید مطهری واحد خواهران مشهد ⏱زمان: پنجشنبه ۱۰ خردادماه ۱۴۰۳ ساعت ۸:۰۰ الی ۱۲:۰۰ 🔸لینک ثبت نام: https://survey.porsline.ir/s/KHQmcoSk 💡 حق پژوهی؛ مرکز تخصّصی نقد و بررسی فرق، ادیان و جریانات انحرافی | سایت | ایتا | تلگرام | آپارات | روبیکا | اینستاگرام |