eitaa logo
تعالی محراب
419 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.1هزار ویدیو
403 فایل
این کانال جهت ارتباط با ائمه محترم جماعات از سوی معاونت جامعه و مردم‌ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأسیس شده است. جهت ارتباط با این معاونت به آیدی زیر پیام دهید: @mmardom
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸حضرت فاطمه سلام الله علیها: البِشرُ في وَجهِ المُؤمِنِ يوجِبُ لِصاحِبِهِ الجَنَّةَ، وَالبِشرُ في وَجهِ المُعانِدِ المُعادي يَقي صاحِبَهُ عَذابَ النّارِ. 🔹خوش رويى با مؤمن، بهشت را بر صاحبش واجب مى‌‏گردانَد و خوش‏رويى با خيره‌‏سرِ كينه‌‏توز، صاحبش را از عذاب آتش [دوزخ]، حفظ مى‌‏كند. 📚 التفسير المنسوب إلى الإمام العسكريّ عليه ‏السلام : ص ٣٥٤ ح ٢٤٣ 🕋🕋🕋🕋🕋 کانال رسمی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه ائمه محترم جماعات https://eitaa.com/emam_jamaat
سلام‌الله‌علیها 🔰 «فاطمه» را «فاطمه» گفته‌اند و این تسمیه اسراری دارد و همه‌ی آن اسرار از روایات بهره‌مند است: 1️⃣ «سمِیتْ فَاطِمَةُ فَاطِمَهَ لاِنَّهَا فُطِمَتْ مِنَ الشّرِ» فاطمه، فاطمه نامیده شده است؛ چرا كه از شر بریده و جدا است. این جمله اشاره به «عصمت» حضرت زهرا (س) است؛ زیرا مسلماً معصومه است، و آیه «إنَّمَا یریدُ اللهُ لِیذْهِبَ عَنَكُمُ الرِّجسَ أهْلَ الْبَیتِ‌ وَ یطَهِرَّكُمْ تَطْهِیراً»، درباره ایشان است. 2️⃣ «سمِیتْ فَاطِمَةَ لأنَّهَا فُطِمَتْ عَنِ الطّمْثِ» فاطمه را فاطمه گفتند؛ زیرا بریده است از خونی كه زن‌ها می‌بینند. این تفسیر اشاره به «طهارت ظاهری» حضرت زهرا (س) است؛ زیرا از نظر روایات، چنانچه زهرا مطهره بود، از نظر معنی،‌ طاهره از خون حیض، نفاس و استحاضه بود. 3️⃣ «سمِیتْ فَاطِمَةُ فَاطِمَةَ لأِنَّهَا فُطِمَتْ‌ عَنِ‌ الْخَلْقِ» فاطمه را فاطمه گفتند، برای اینكه بریده شده از خلق بود. این تفسیر اشاره به «مقام فنا و لقا»ی حضرت زهرا مرضیه (س) است. كسی كه در دل او هیچ‌‌كس جز خدا نبود، دل او فقط مشغول به خدا است. 4️⃣ «سمِیتْ فَاطِمَةُ فَاطِمَةَ‌ لاِنَّ‌ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ‌ كُنَهِ‌ مَعْرفَتِهَا» فاطمه، فاطمه نام گرفت؛ زیرا مردم از معرفت ایشان بریده شده‌اند و قدرت بر شناخت حقیقت ایشان ندارند، و این تفسیر اشاره به همان مقامی دارد كه به واسطه آن مقام «اُم‌ّ أبیها» نامیده شده است. 5️⃣ «سمِیتْ‌ فَاطِمَةُ فَاطِمَةَ لاَنَّهَا فُطِمَتْ هِی وَ شِیعَتُها عَنِ‌ النّارِ» فاطمه را فاطمه گفتند؛ چون شیعیان خود را از آتش می‌رهاند و نجات می‌دهد. این تفسیر اشاره به «شفاعت» است. 🕋🕋🕋🕋🕋 کانال رسمی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه ائمه محترم جماعات https://eitaa.com/emam_jamaat
❇️ اگر روحانیت شیعه در مقابل حوادث خصمانه‌ای که برای او پیش می‌آید، احساس مسئولیت نکند، وارد میدان نشود، ظرفیت خود را بروز ندهد، کار بزرگی را که بر عهده‌ی اوست، انجام ندهد، این موجب نمیشود که دشمن، دشمنی خود را متوقف کند. ❇️ بعکس، هر وقت آنها در ما احساس ضعف کردند، جلو آمدند؛ هر وقت احساس انفعال کردند، به فعالیت خودشان افزودند و پیش آمدند. ❇️ غربی‌ها ظرفیت عظیم فکر شیعه برای مواجهه‌ی با ظلم جهانی و استکبار جهانی را از مدتها پیش فهمیده‌اند؛ از قضایای عراق، از قضایای تنباکو؛ لذا آنها ساکت‌بشو نیستند. ❇️ آنها به تجاوز خود، به پیشروی خود ادامه میدهند. سکوت و بی‌طرفی علما و روحانیون و حوزه‌های علمیه به هیچ وجه نمیتواند دشمنی دشمن را متوقف کند. ❇️ بنابراین حرکت حوزه‌های علمیه، بی‌طرف نماندن حوزه‌های علمیه در قبال حوادث جهانی، در قبال مسائل چالشیِ ملی و بین‌المللی یک ضرورتی است که نمیشود از آن غافل شد. 🎤 امام خامنه ای؛ ۰۷؛۲۹؛۱۳۸۹ 🕋🕋🕋🕋🕋 کانال رسمی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه ائمه محترم جماعات https://eitaa.com/emam_jamaat
🔰 بازخوانی ویژه 🌷اطلاع‌نگاشت | گفتمان‌ساز باشید 🔺محورهای اصلی بیانات رهبرانقلاب در جریان حضور در ۶ دانشگاه تهران 🖨نسخه چاپ👇 http://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=38439 🕋🕋🕋🕋🕋 کانال رسمی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه ائمه محترم جماعات https://eitaa.com/emam_jamaat
زنی که می‌توانست پیغمبر باشد.mp3
5.22M
سلام‌الله‌علیها 🔰 زنی که از لحاظ فضایل و مناقب و حدّ وجودی میتوانست پیغمبر باشد 🔹 رهبرانقلاب: فاطمه‌ی زهرا (سلام‌الله‌علیها) یک زن اسلامی است، زنِ در بالاترین طراز زن اسلامی، یعنی در حدّ یک رهبر، امّا همین زنی که از لحاظ فضایل و مناقب و حدّ وجودی میتوانست پیغمبر باشد، همین زن مادری میکند، همسری میکند، خانه‌داری میکند؛ ببینید اینها را باید فهمید. این فریفتگان غافلِ -انسان چه بگوید؟- حرفهای پوچ غربی‌ها، این‌قدر خانه‌داری را تحقیر نکنند. معنای خانه‌داری زن تربیت انسان است، معنایش تولید والاترین و بالاترین محصول و متاع عالم وجود است؛ یعنی بشر... 🎧 ادامه متن را در این بشنوید. 🏴 ۱۳۹۵/۱۲/۲۹ 🕋🕋🕋🕋🕋 کانال رسمی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه ائمه محترم جماعات https://eitaa.com/emam_jamaat
🔰 بسته محتوایی "تبیین ، جهاد فاطمی" ویژه ایام فاطمیه منتشر شد ؛ 📗کتاب 🔹مقاله تبلیغی ✍️منبر مکتوب 📀 نرم افزار 📣 منبر صوتی 💠درسنامه دانش آموزی 👈برای مشاهده و دریافت محتواها به آدرس زیر مراجعه نمایید ؛ 🔗 https://bastefarhangi.ir/fatemiye1444/ 🕋🕋🕋🕋🕋 کانال رسمی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه ائمه محترم جماعات https://eitaa.com/emam_jamaat
🔰 هفتصد و سی و دومین(732) شماره هفته‌نامه افق‌حوزه منتشر شد. ✍️ هفتصد و سی و یکمین(732) شماره هفته‌نامه افق‌حوزه، فراگیرترین نشریه رسمی حوزه‌های علمیه با مطالب متنوع و جذاب علمی، فرهنگی و اخبار سیاسی و اجتماعی ایران و بین‌الملل به همراه ویژه نامه نگاهی گذرا به برخی از خدمات اجتماعی مرجع عالیقدر آیت الله العظمی گلپایگانی (قدس سره الشریف) با عنوان «فقیه خدمتگزار» منتشر شد. ✅ مهمترین عناوین این شماره به شرح زیر است: 1️⃣. تأکیدامام خامنه‌ای به نخست وزیر عراق: تکیه بر مردم و نیروهای جوان و پرانگیزه در مقابل دشمنان پیشرفت عراق 2️⃣. آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی: التزام به قانون مهم‌ تر از تدوین 3️⃣. آیت‌الله العظمی جوادی آملی: حوزه علمیه در مسائل مدیریتی راه حل ارائه کند. 4️⃣. آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی: انقلاب اسلامی کهنه شدنی نیست و ماندگار است. 5️⃣. تحلیل نگاشت آیت‌الله اعرافی پیرامون اغتشاشات، وقایع اخیر و وضعیت فرهنگی- اجتماعی کشور 6️⃣. آیت‌الله رجبی: شورای‌عالی امنیت ملی تصمیمی انقلابی و محکم در قبال سران فتنه اخیر بگیرد 7️⃣. تضعیف وحدت ملی ملت‌ها و کشورها، حربه متعارف قدرت‌های استکباری و استعماری/ آیت الله اراکی 8️⃣. حجم بالای شبهات نشان از اهمیت تفکر شیعی در سطح جهانی دارد / حجت‌الاسلام والمسلمین مروجی طبسی 9️⃣. گزارشی از اجلاسیه معاونان پژوهش واحدهای آموزشی حوزه علمیه ✅ مشاهده نسخه PDF:👇👇 🕋🕋🕋🕋🕋 کانال رسمی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه ائمه محترم جماعات https://eitaa.com/emam_jamaat
No. 732.pdf
3.01M
🔰 هفتصد و سی و دومین(732) شماره هفته‌نامه افق‌حوزه 🕋🕋🕋🕋🕋 کانال رسمی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه ائمه محترم جماعات https://eitaa.com/emam_jamaat
🔸پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: إذا أتى عَلَيَّ يَومٌ لا أزدادُ فيه عِلما يُقَرِّبُني إلَى اللّهِ تَعالى فَلا بُورِكَ لي في طُلوعِ شَمسِ ذلكَ اليَومِ! 🔹اگر روزى بر من بيايد كه در آن روز بر دانش خود چيزى نيفزايم كه به خداوند متعال نزديكم گرداند، طلوع خورشيد آن روز بر من مبارك مباد. 📚 كنز العمّال : ۲۸۶۸۷ 🕋🕋🕋🕋🕋 کانال رسمی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه ائمه محترم جماعات https://eitaa.com/emam_jamaat
7 🔰 مروری بر کتاب آداب الصلوة امام خمینی قدس‌سره 🔰 فصل ششم: در بیان نشاط و بهجت است ‏ ‏‏و دیگر از آداب قلبیّۀ نماز، و سایر عبادات، که موجب نتایج نیکویی‏‎ ‎‏است، بلکه باعث فتح بعضی از ابواب و کشف بعضی از اسرار عبادات‏‎ ‎‏است، آن است که سالک جدّیّت کند که عبادت را از روی نشاط و بهجت‏‎ ‎‏قلب و فرح و انبساط خاطر بجا آورد و از کسالت و ادبار نفس در وقت عبادت‏‎ ‎‏احتراز شدید کند. پس، وقتی را که برای عبادت انتخاب می کند وقتی باشد‏‎ ‎‏که نفس را به عبادت اقبال است و دارای نشاط و تازگی است و خستگی و فتور‏‎ ‎‏ندارد، زیرا که اگر نفس را در اوقات کسالت و خستگی وادار به عبادت کند‏‎ ‎‏ممکن است آثار بدی به آن مترتّب شود که از جملۀ آنها آن است که انسان از‏‎ ‎‏عبادت منضجر شود و تکلّف و تعسّف آن زیاد گردد و کم کم باعث تنفّر طباع‏‎ ‎‏نفوس شود. و این علاوه بر آن که ممکن است انسان را بکلّی از ذکر حق‏‎ ‎‏منصرف کند و روح را از مقام عبودیّت که منشأ همۀ سعادات است برنجاند،‏‎ ‎‏از چنین عبادتی نورانیّت قلبیّه حاصل نگردد و باطن نفس از آن منفعل نگردد و‏‎ ‎‏صورت عبودیّتْ صورت باطن قلب نشود. و پیش از این ذکر شد که مطلوب‏‎ ‎‏در عبادات آن است که باطن نفس صورت عبودیّت شود.‏ 🔍 ادامه👇 🕋🕋🕋🕋🕋 کانال رسمی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه ائمه محترم جماعات https://eitaa.com/emam_jamaat
7 ‏‏و اکنون چنین گوییم که یکی از اسرار و نتایج عبادات و ریاضات آن‏‎ ‎‏است که اراده نفس در ملک بدن نافذ گردد و مملکت یکسره در تحت کبریاءِ‏‎ ‎‏نفس منقهر و مضمحلّ گردد و قوای منبثّه و جنود منتشرۀ در ملک بدن از عصیان‏‎ ‎‏و سرکشی و انانیّت و خودسری باز مانند و تسلیم ملکوت باطن قلب شوند،‏‎ ‎‏بلکه کم کم تمام قوا فانی شوند در ملکوت، و امر ملکوت در ملک جاری و نافذ‏‎ ‎‏شود و ارادۀ نفس قوّت گیرد و زمام مملکت را از دست شیطان و نفس امّاره‏‎ ‎‏بگیرد و جنود نفس از ایمان به تسلیم و از تسلیم به رضا و از رضا به فنا سوق‏‎ ‎‏شوند. و در این حال شمّه ای از اسرار عبادات را نفس دریابد و از تجلّیات‏‎ ‎‎‏فعلیّه شمّه ای حاصل گردد. و آنچه ذکر شد تحقّق پیدا نکند مگر آن که‏‎ ‎‏عبادات از روی نشاط و بهجت بجا آورده شود و از تکلّف و تعسّف و کسالت‏‎ ‎‏بکلّی احتراز شود تا حال محبّت و عشق به ذکر حق و مقام عبودیّت رخ دهد و‏‎ ‎‏انس و تمکّن حاصل آید. و انس به حقّ و ذکر او از اعظم مهمّاتی است که اهل‏‎ ‎‏معرفت را به آن عنایت شدید است و اصحاب سیر و سلوک برای آن تنافس‏‎ ‎‏کنند. و چنانچه اطبّا را عقیده آن است که اگر غذا را از روی سرور و بهجت‏‎ ‎‏میل کنند زودتر هضم شود، همینطور طبّ روحانی اقتضا می کند که اگر‏‎ ‎‏انسان غذاهای روحانی را از روی بهجت و اشتیاق تناول کند و از کسالت و‏‎ ‎‏تکلّف احتراز کند، آثار آن در قلب زودتر واقع شود و باطن قلب با آن زودتر‏‎ ‎‏تصفیه شود.‏ ‏‏و اشاره به این ادب در کتاب کریم الهی و صحیفۀ قویم ربوبی شده‏‎ ‎‏است آن جا که در تکذیب کفّار و منافقین فرماید: ‏‏لاٰ یَأْتُونَ الصَّلٰوةَ اِلاّ وَ هُمْ‏‎ ‎‏کُسالٰی وَ لاٰ یُنْفِقُونَ اِلاّ وَ هُمْ کٰارِهُون‏‎[1]‎‏ و آیۀ شریفۀ ‏‏لاٰ تَقْرَبُوا الصَّلٰوةَ وَ اَنْتُمْ‏‎ ‎‏سُکٰاریٰ‏‎[2]‎‏ در حدیثی به کسالت تفسیر شده. و در روایات اشاره به این ادب‏‎ ‎‏نموده اند و ما به ذکر بعضی از آن این اوراق را مفتخر می نماییم:‏ ‏‏محمّد بن یعقوب باسناده عن ابی عبداللّه علیه السلام قال: ‏‏لاٰ تُکْرِهُوا‏‎ ‎‏اِلیٰ اَنْفُسِکُمُ الْعِبٰادَةَ.‏‎ ‏‏‏‏و عن ابی عبداللّه (ع) قال: قالَ ‏‏رَسُولُ اللّه صَلَّی اللّه عَلَیْه و آلِهِ: یٰا عَلِیُّ،‏‎ ‎‏اِنَّ هٰذَا الدِّینَ مَتینٌ؛ فَاَوْغِلْ فیهِ بِرِفْقٍ وَ لاٰ تُبَغِّضْ اِلیٰ نَفْسِکَ عِبادَةَ ربِّک.‏‎ ‏‏‏و در حدیث است از حضرت عسکری سلام اللّه علیه: ‏‏اِذا نَشَطَتِ‏‎ ‎‏الْقُلُوبُ فَاَوْدِعُوهٰا، وَ اِذٰا نَفَرَتْ فَوَدِّعُوهٰا.‏‎ ‏‏‏‏و این دستور جامعی است که فرموده اند که در هنگام نشاط و بهجتِ‏‎ ‎‏قلوب ودیعه به آنها بسپارید، و در وقت نفار و گریز آنها را راحت بگذارید؛‏‎ ‎‏پس در کسب معارف و علوم نیز این ادب را باید منظور داشت و قلوب را با‏‎ ‎‏کراهت و تنفر وادار به کسب نکرد.‏ و از این احادیث و احادیث دیگر استفادۀ ادب دیگر شود که آن نیز از‏‎ ‎‏مهمّات باب ریاضت است. و آن عبارت از «مراعات» است. و آن، چنان‏‎ ‎‏است که سالک در هر مرتبه که هست، چه در ریاضات و مجاهدات علمیّه یا‏‎ ‎‏نفسانیّه یا عملیّه، مراعات حال خود را بکند و با رفق و مدارا با نفس رفتار نماید‏‎ ‎‏و زاید بر طاقت و حالت خود تحمیل آن نکند؛ خصوصاً برای جوانها و تازه‏‎ ‎‏کارها این مطلب از مهمّات است که ممکن است اگر جوانها با رفق و مدارا با‏‎ ‎‏نفس رفتار نکنند و حظوظ طبیعت را به اندازۀ احتیاج آن از طرق محلّله ادا‏‎ ‎‏نکنند، گرفتار خطر عظیمی شوند که جبران آن را نتوانند کرد؛ و آن خطر آن‏‎ ‎‏است که گاه نفس به واسطۀ سخت گیری فوق العاده و عنان گیری بی اندازه‏‎ ‎‏عنان گسیخته شود و زمام اختیار را از دست بگیرد و اقتضائات طبیعت که‏‎ ‎‏متراکم شد و آتش تیز شهوت که در تحت فشار بی اندازۀ ریاضت واقع شود،‏‎ ‎‏ناچار محترق شود و مملکت را بسوزاند. و اگر خدای نخواسته سالکی عنان‏‎ ‎‏گسیخته شود یا زاهدی بی اختیار شود، چنان در پرتگاه افتد که روی نجات را‏‎ ‎‏هرگز نبیند و به طریق سعادت و رستگاری هیچ گاه عود نکند.‏ 🔍 ادامه👇 🕋🕋🕋🕋🕋 کانال رسمی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه ائمه محترم جماعات https://eitaa.com/emam_jamaat
7 ‏‏پس، سالک چون طبیب حاذقی باید نبض خود را در ایّام سلوک بگیرد و‏‎ ‎‏از روی اقتضائات احوال و ایّام سلوک با نفس رفتار کند؛ و در ایّام اشتعال‏‎ ‎‏شهوت که غرور جوانی است طبیعت را بکلّی منع از حظوظش ننماید و با‏‎ ‎‎‏طرق مشروعه آتش شهوت را فرو نشاند که فرونشاندن شهوت به طریق امر‏‎ ‎‏الهی اعانت کامل در سلوک راه حق کند. پس، نکاح و زواج کند که از سنن‏‎ ‎‏بزرگ الهی است که علاوه بر آن که مبدأ بقاء نوع انسانی است در سلوک راه‏‎ ‎‏آخرت نیز مدخلّیت بسزا دارد. و از این جهت رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله‏‎ ‎‏فرمودند: «کسی که تزویج کند، نصف دینش را احراز نموده.»‏‎ و در حدیث‏‎ ‎‏دیگر است که «کسی که دوست دارد ملاقات کند خدا را پاک و پاکیزه، ملاقات‏‎ ‎‏کند او را با زوجه.» و از رسول اکرم نیز منقول است که «اکثر اهل آتش‏‎ ‎‏عزبها هستند.»‏‎ و در حدیث است که حضرت امیر مؤمنان سلام اللّه علیه‏‎ ‎‏فرمودند: «جماعتی از اصحاب بر خود حرام کردند زنها را و افطار در روز و‏‎ ‎‏خواب در شب را. امّ سلمه خبر داد به حضرت رسول اکرم. آن سرور تشریف‏‎ ‎‏آوردند نزد آنها فرمودند: آیا شما اعراض می کنید از زنها؟ همانا من نزد زنها‏‎ ‎‏می روم و روز تناول می کنم و شب خواب می روم، و کسی که از سنّت من‏‎ ‎‏اعراض کند از من نیست و خدای تعالی فرو فرستاد: ‏‏لا تُحَرِّمُوا طَیِّبٰاتِ مٰا اَحَلَّ‏‎ ‎‏اللّه لَکُمْ وَ لا تَعْتَدُوا اِنَّ اللّه لاٰ یُحِبُّ الْمُعْتَدینَ، وَ کُلُوا مِمّا رَزَقَکُمُ اللّه حَلالاً طَیِّباً وَ اتَّقُوا‏‎ ‎‏اللّه الَّذی اَنْتُمْ بِهِ مُؤمِنُون.‏‎``‎‏»‏‎ ‏‏‏‏بالجمله، بر سالک راه آخرت «مراعات» احوال ادبار و اقبال نفس لازم‏‎ ‎‏است؛ و چنانچه از حظوظ نباید مطلقاً جلوگیری کند که منشأ مفاسد عظیم‏‎ ‎‏است، نباید در سلوک از جهت عبادات و ریاضات عملیّه به نفس سخت گیری‏‎ ‎‏کند و آن را در تحت فشار قرار دهد؛ خصوصاً در ایّام جوانی و ابتداء سلوک که‏‎ ‎‎‏آن نیز منشأ انضجار و تنفّر نفس شود و گاه شود که انسان را از ذکر حقّ منصرف‏‎ ‎‏کند.‏ ‏‏و در احادیث شریفه اشاره به این معنی بسیار است، چنانچه در ‏‏کافی‏‎ ‎‏شریف است که حضرت صادق فرمودند: «من در ایّام جوانی جدّیّت و اجتهاد‏‎ ‎‏در عبادت نمودم، پدرم به من فرمود: ای فرزند کمتر از این عمل کن، زیرا‏‎ ‎‏که خدای عزّ وجّل وقتی که دوست داشته باشد بنده ای را، راضی شود از او به‏‎ ‎‏کم.‏‎``‎‏»‏‎ و قریب به این مضمون در حدیث دیگر است.‏‎ ‏‏‏‏و نیز در روایت ‏‏کافی ‏‏است که حضرت ابی جعفر از حضرت رسول اکرم‏‎ ‎‏صلّی اللّه علیه و آله و سلم حدیث کند که فرمود: «همانا این دین محکم‏‎ ‎‏است؛ داخل آن شوید با رفق و مدارا، و عبادت خدا را مبغوض بندگان خدا‏‎ ‎‏نکنید تا مثل سوار مفرطی باشید که نه سفر را قطع می کند و نه پشت به مرکوب‏‎ ‎‏خود باقی می گذارد.»‏‎ و در حدیث دیگر است که «عبادت پروردگار را‏‎ ‎‏مبغوض نفس خود مکن.»‏‎ ‏‏‏‏بالجمله، میزان در باب «مراعات» آن است که انسان ملتفت احوال‏‎ ‎‏نفس باشد و با آن به مناسبت قوّت و ضعف آن سلوک کند؛ چنانچه اگر نفس‏‎ ‎‏در عبادات و ریاضات قوی است و تاب مقاومت دارد، در عبادت کوشش و‏‎ ‎‏جدّیّت کند. و اشخاصی که ایّام غرور جوانی را طیّ کرده اند و آتش شهوات‏‎ ‎‏آنها تا اندازه ای فرو نشسته است، مناسب است قدری ریاضات نفسانیّه را‏‎ ‎‏بیشتر کنند و با جدّیّت و کوشش مردانه وارد سلوک و ریاضت شوند؛ و هرچه‏‎ ‎‏نفس را به ریاضات عادت دادند فتح باب دیگر برای او کنند تا آن که کم کم‏‎ ‎‏نفس بر قوای طبیعت چیره شود و قوای طبیعیّه مسخّر در تحت کبریای نفس‏‎ ‎‏گردند. و آنچه در احادیث شریفه وارد است که جدّیّت و کوشش در عبادت‏‎ ‎‎‏کنید و مدح شده است از اشخاصی که اجتهاد و کوشش در عبادت و ریاضت‏‎ ‎‏می کنند و در عبادات و ریاضات ائمۀ هدی سلام اللّه علیهم وارد است، با این‏‎ ‎‏احادیث شریفه که اقتصاد در عبادت را مدح فرموده اند، مبنی بر اختلاف اهل‏‎ ‎‏سلوک و درجات و احوال نفوس است؛ و میزان کلّیْ نشاط و قوّت نفس و نفار و‏‎ ‎‏ضعف آن است.‏ 🕋🕋🕋🕋🕋 کانال رسمی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه ائمه محترم جماعات https://eitaa.com/emam_jamaat