#مراجع
#بهجت
#محرم
#مجلس_عزا
🔻 آیتالله العظمی بهجت رحمه الله علیه
🔹 وقتی مجلس برگزار میکنید، برتریها و امتیازهای اهلبیت علیهمالسلام و فضایل و مناقب این حضرات را بگویید و در برابر این قضیه ابراز احساسات کنید. حتی اگر اشک شما جاری نمیشود، حالت گریه به خود بگیرید و در حال حزن باشید و تباکی کنید(حالت گریه بگیرید).
📚 رحمت واسعه، ص٢۴
🕋🕋🕋🕋🕋
کانال رسمی معاونت جامعه و مردم
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
ویژه ائمه محترم جماعات
https://eitaa.com/emam_jamaat
همرزمان حسین.pdf
34.74M
#محتوا
#گرافیکی
#محرم
🔰 مجموعه گرافیکی همرزمانحسین+ PDF
🏴 با فرارسیدن ایام عزای حسینی مجموعهای گرافیکی همرزمان حسین برگرفته از کتاب همرزمان حسین رهبرانقلاب جهت بهره مندی کانون های فرهنگی، هیئات مذهبی، مساجد و مبلغین عزیز منتشر شد.
📂 #محرم_۱۴۴۵
📌 #همرزمان_حسین
🕋🕋🕋🕋🕋
کانال رسمی معاونت جامعه و مردم
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
ویژه ائمه محترم جماعات
https://eitaa.com/emam_jamaat
#امام_خامنه_ای
#محرم
#هیئت
🔰 هیئت حسینی به معنای یاد و تبیین است
✏️ رهبر انقلاب: من به شما جوانهای عزیز توصیه میکنم قدر هیئتهایتان را بدانید. من همیشه به جوانها میگویم قدر جوانیتان را بدانید؛ این امروز هم هست. قدر جوانی را بدانید، امّا قدر این هیئتها را بدانید. این هیئتها گنجینه است؛ حقیقتاً گنجینهی معتبر و باارزشی است. هیئت حسینی به معنای یاد و تبیین است. هم یاد است، هم تبیین است. یعنی هیئت باید این جور باشد: هم یاد را زنده کند، هم پایگاه و مرکز تبیین باشد. ۱۴۰۱/۰۶/۲۶
🖼 در ایام محرم، مجموعه سخن نگاشت #از_تبیین_تا_قیام با مضمون حضور تبلیغی و تبیینی برای انتقال فرهنگ عاشورا در برپایی عزای حسینی در KHAMENEI.IR منتشر خواهد شد.
🕋🕋🕋🕋🕋
کانال رسمی معاونت جامعه و مردم
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
ویژه ائمه محترم جماعات
https://eitaa.com/emam_jamaat
#مراجع
#شبیری_زنجانی
#مبلغان
#سخنرانان
👈 توصیه به مبلغان و سخنرانان
🔰 نسبت به محتوای سخنرانی و منبر، برای مبلّغین توصیهای دارید؟
✍️آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی دام ظلّه:
آنچه كه در كتابهاى ما از اهلبيت عصمت «علیهمالسلام» به وديعت گذاشته شده است، چه در معارف و چه در اخلاق و سنن و رشتههاى ديگر، غنىترين معارف است كه هيچگونه كمبودى ندارد و اگر اين معارف در محافل مختلف با ظرافت و با ذوق و سلیقه براى مردم بیان شود، بدليل اينكه مطابق فطرت است، بهترين اثر را در هدايت دارد.
🕋🕋🕋🕋🕋
کانال رسمی معاونت جامعه و مردم
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
ویژه ائمه محترم جماعات
https://eitaa.com/emam_jamaat
#گزارش_هفته
#نشریه
#حزب_الله
#بخش_اول
🔰 اکسیر«تبلیغ»در مبارزه تمدنی
👈🏻 اهمیت و ضرورت توجه ویژه به تبلیغ در شرایط امروز و آینده چیست؟
🔻 «تبلیغ» روش اسلام
🔹 خورشید اسلام که از مکه طلوع کرد، روش و راه خود را بر اساس تبیین و تبلیغ بنا کرد. نبی مکرم اسلام از هر فرصتی برای رساندن پیام دین استفاده میکردند، گاهی در محراب و منبر و مسجد و گاه در میدان رزم و میدان کار و جهاد. «رساندن پیام به گوشها و به دلها، این در قرآن بارها تکرار شده؛ دوازده سیزده مورد تکرار شده؛ از قول پیغمبران تکرار شده: ما عَلَینا اِلَّا البَلاغُ المُبین؛ از قول خدای متعال خطاب به پیغمبر تکرار شده: فَاِنَّما عَلَیکَ البَلاغ؛(از جمله، سورهی آلعمران، آیهی ۲۰) از همین مادّهی بلاغ، «اَلَّذینَ یُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَهِ وَ یَخشَونَهُ وَ لا یَخشَونَ اَحَداً اِلَّا اللَه(سورهی احزاب، بخشی از آیهی ۳۹) [هم هست] و آیات متعدّد دیگری هم در این زمینه هست... تعبیرات موازی و هممعنای با «بلاغ» هم در قرآن الیماشاءالله [هست]: تبلیغِ «دعوت» چقدر در قرآن تکرار [شده]... و همینطور آیات متعدّد دیگری با تعبیرِ عنوان «دعوت». آیات متعدّد فراوان با عنوان «انذار و تبشیر»؛ ترساندن و بشارت دادن. همهی اینها دعوت است دیگر، همهی اینها تبلیغ است.» ۱۴۰۲/۴/۲۱
در مقابل حرکت تبلیغی و تبیینی پیامبر اعظم این دشمنان نبی مکرم اسلام بودند که چون از ابلاغ پیام دین الهی هراسان بودند، به مردم توصیه میکردند پنبه در گوش خود بگذارند تا با شنیدن حرف های رسولخدا تحت تأثیر قرار نگیرند! وقتی این راهکارشان به جایی نرسید و تعدادی با شنیدن پیام وحی به دین اسلام پیوستند، دست به دامن تبلیغات و ترور شخصیت نبی مکرم اسلامشدند که او نعوذبالله ساحر است و با کلام خود سحر میکند و بسیاری دیگر از افتراها و تهمتپراکنیهایی علیه ایشان انجام دادند. اما تحریمها و محدودیتهای اقتصادی علیه مسلمانان در دوران شعب ابی طالب تا آزار و اذیتها و جنگهای متعدد علیه امت نوپای اسلامی، هیچ کدام نتوانست مسیر تبیین و تبلیغ اسلام را متوقف کند. جریان باطل امروز هم البته در شکل و شمایل و با اسم و عناوین دیگری همچون لیبرال دموکراسی، به دنبال آن است تا سخن حق شنیده نشود و با انواع شگردهای روانی و رسانهای در صدد موجسازی علیه ارزشهای دینی و الهی است. زیرا میداند همین اعتقاد توحیدی است که انگیزه استکبارستیزی ول کنارزدن قدرتمندان زورگوی جهانخوار را در دل مردم نهادینه میکند و آنها را به مقاومت علیه مستکبران و استعماگران دعوت مینماید. به همین علت است که با تبلیغات مختلف سعی میکند در مقابل اسلام ناب محمدی، اسلام انگلیسی و آمریکایی و نسخههای بدلی و تحریفشده از اسلام را زیبا جلوه دهد! یا اگر نتوانست اعتقاد اسلامی را متزلزل کند بر تضعیف ایمان و امید تأکید کند. «دشمنان اسلام فهمیدهاند که از نیروی نظامی کاری ساخته نیست... امروز کار آنها عبارت است از «تزویر، تحریف، دروغگویی، وسوسه کردن، خلاف واقع نمایی، تحقیر ملّتها، بدبین کردن ملّتها به خود، پنهان کردن تواناییها و برجستگیها و درخشانیهای ملّتها»؛ امروز اینها تاکتیک است؛ [همه باید] متوجّه باشیم و بدانیم... ما در شناخت حرکت دشمن و تاکتیک دشمن و روش دشمن در دشمنی باید بِهروز باشیم.»۱۳۸۸/۱۲/۶ دشمنان از یک طرف امید مردم را نشانه میروند و از سوی دیگر برای استحاله کامل فرهنگی و عادیسازی بزرگترین گناهان نقشههای شومی در سر دارند.
🔻 مردمِ همیشه متعهد و مؤمن به اسلام
🔹 اما آنچه همیشه نقشه دشمن را نقش بر آب ساخته و تریلیونها دلار آنها را به خاکستر بدل ساخته است، عمق دینداری مردم مسلمان و پایبندی آنها به شعائر اسلامی و انقلابی است. مردم متعهد به اسلام و انقلاب هستند چون تا پای جان برای آن هزینه دادهاند و با خونشان این وفاداری را اثبات کردهاند. «در مقابل آن [دشمنیها]، بیداری مردم، آگاهی مردم، انگیزهی مردم، حضور مردم، دینداری مردم، علاقهمندی مردم به مبانی نظام و پایههای نظام وجود دارد. اینها حقائقی است که در جمهوری اسلامی وجود دارد. و ما پیش رفتیم.»۱۳۸۸/۱۲/۶
🔍 ادامه👇
#گزارش_هفته
#نشریه
#حزب_الله
#بخش_دوم
🔍 ادامه #سخن_هفته
🔹 رمز بقای اسلام و تعهد مردم به اسلام
برکاتی که اسلام از صدر تا کنون داشته است، مرهون مجاهدتهای تبیینی است. سنت هزارسالهای که علمای حوزههای علمیه در امتداد آن حرکت کردهاند و همواره نجاتبخش و اعتلابخش اسلام بوده است. اگر تبیین و هدایت علما در طول تاریخ نبود، گرد غفلت از یاد خدا و گرفتاری به چرب و شیرین دنیا، انسانها را از فطرت توحیدجو و خداخواه خود دور میساخت و غرق در هواهای دنیوی و بیمایه میکرد. «حضور مردم در حوادث بزرگ و مهم و اعلان موضعی که میکنند مثل راهپیمائی مهم بیست و دوم بهمن، بدون اینکه علما و راهنمایان معنوی مردم که مورد اعتماد آنها هستند، دلهای مردم را به حقائق این انقلاب متوجه کنند، میسر نمیشد. نقش علمای دین در هدایت مردم، منحصر نمیشود به هدایت در امور فرعی و مسائل شخصی و اینها. مهمتر از همهی اینها، هدایت مردم است در مسئلهی عظیم اجتماعی و مسئلهی حکومت و مسئلهی نظام اسلامی و وظائفی که مترتب بر این هست در مقابلهی با حوادث جهانی.» ۱۳۸۸/۱۲/۶
امروز هم اگر خدای ناکرده از تبلیغ معارف و عقاید ناب غفلت شود، ضربه اساسی به پیکره امت اسلامی وارد میشود. دشمن در جنگ ترکیبی از طریق ابزارهای مدرن رسانهای خود در حال تهاجم بیامان به اعتقادات، ارزشها، ایمان و امید مردم و در یک کلام، استحالهی فرهنگی است. «اگر لاسمحالله [خدای ناکرده] استحالهی فرهنگی پیش بیاید، درست کردنش، جبران کردنش دیگر کار یک ذرّه و دو ذرّه نیست. امام در یک مواردی مکرّر میفرمودند که اگر چنین اتّفاقی بیفتد، اسلام یک سیلیای خواهد خورد که تا سالهای متمادی اثرش بر روی او باقی خواهد ماند؛ قضیّه این است. اگر چنانچه ما غفلت بکنیم این پیش میآید. اگر غفلت بکنیم، از گناهان بزرگ قبحزدایی میشود، از کبائر قبحزدایی میشود، عادی میشود.» ۱۴۰۲/۴/۲۱
🔻 دشمن را بشناسیم و بشناسانیم
🔹 مبلغین و اهالی منبر و روحانیت در این میان، نقش کلیدی در آگاهیبخشی و هدایت مردم و در یک کلمه «جهاد تبیین» دارند: «دین خدا با این هدفها و امثال این هدفها برای مردم، جز با تبلیغ تحقّق پیدا نمیکند؛ پس تبلیغ شد مرتبهی اوّل، درجهی اوّل. لذا شما در قرآن میبینید روی مسئلهی تبلیغ تکیه شده.» ۱۴۰۲/۴/۲۱ جهاد تبیینی که از یک سو اشاره به ارزشها و عقاید اسلامی دارد و از سوی دیگر عیانکننده نقشهها و عداوتهای دشمنان است: «در مورد شناخت نقشه و راهبرد دشمن، بِروز باید باشیم؛ همهی ما باید بِروز باشیم... دشمن وجود دارد، چه ما بخواهیم، چه نخواهیم، چه بفهمیم، چه نفهمیم، دشمن وجود دارد، مشغول کار هم هست.» ۱۴۰۲/۱/۲۹
🔻 هیئت، محلّ جهاد تبیین
🔹 در پیش بودن ایام محرم، یکی از بهترین فرصتهای تبلیغی است که طلاب با استفاده از ظرفیت هیئات مذهبی به وعظ و نصیحت و تبیین و تبلیغ بپردازند: «هیئت جای چیست؟ جای جهاد. هیئت، کانون جهاد است؛ جهاد فیسبیلالله، جهاد در راه احیای مکتب اهلبیت، مکتب امام حسین، مکتب شهادت. خب ائمّه چه جور جهادی میکردند؟ ائمّه جهاد نظامی که نمیکردند؛ جز معدودی -فقط حضرت امیرالمؤمنین، امام حسن مجتبی و حضرت امام حسین با شمشیر جنگیدند- بقیّهی ائمّه که با شمشیر نجنگیدند؛ جهادشان چه بود؟ «جهاد تبیین»... تبیین کنید، روشنگری کنید. هیئت، محلّ جهاد تبیین است.» ۱۴۰۰/۱۱/۳ منبر هیئت باید امیدآفرین باشد و مبلغ باید مشکلات و شبهات مخاطب خود را بداند و آنها را علاج کند و پاسخ بگوید. در این صورت است که شور و شعور حسینی به جانهای مردم میتابد و همچنان پرقدرت در صحنه خواهند ماند و جنگ تبلیغاتی دشمن خنثی خواهد شد.
🔻 سخن پایانی اینکه، مبلغین با استفاده از ظرفیت ماه محرم و هیئات می توانند به هدایت و روشنگری بپردازند و به خصوص نسل نوجوان و جوان را با حقایق دینی آشنا و نقشههای دشمن علیه مقدسات را نقش بر آب کنند. « در بخشهای مختلف باید مواجههی تبلیغیِ مناسب با اصحاب فکر، اصحاب هنر، اصحاب قلم، اصحاب بیان بشود لکن اهمّ از همه، قشر جوان و نوجوان است؛ فردای کشور مال اینها است، در اختیار اینها است؛ ایمانشان باید محکم باشد، ذهنشان باید خالی از شبهه باشد.» ۱۴۰۲/۴/۲۱
🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزبالله
🕋🕋🕋🕋🕋
کانال رسمی معاونت جامعه و مردم
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
ویژه ائمه محترم جماعات
https://eitaa.com/emam_jamaat
#امام_خمینی
#محرم
#یادداشت
🔰 چرایی کُلّ یَومٍ عاشُورا ...؟!
🔹امام خمینی(ره) در سخنان خود، منظور از جمله کُلّ یَومٍ عاشُورا وَ کُلّ أرضٍ کَربلا را ضرورت گریستن همیشگی بر مصائب امام حسین(ع) نمی داند، بلکه معتقد است این جمله بیانگر لزوم مبارزه همیشگی با ظلم می باشد.
🔹غوغا، کشاکش، بی حرمتی، در هم ریختگی اوضاع اجتماعی، بگیر و ببندها، فرار بزرگان و ... نشانه و تکانه هایی از یک تحول و تغییر بزرگ بود.
🔹در مرداب طغیان ها و فشارها، قفس زندگانی مردمان تنگ تر می شد، برخی به مصالحه و گروهی به مخاصمه و بعضی هم به مدارا می نشستند... .
🔹اما امام حسین(ع)، عزمش را جزم، اراده را محکم و عقبه را دل گرم کرد، چراکه مرامش، تربیت والایش، اصالت خانوادگی اش، جوانمردی اش و ... اجازه هجمه به مدینۀ الرسول(ص)، بقیع و اسرار نهفته کوچه بنی هاشمی را نمی داد، تا این که با نجوای مزار جدش(ص)، ندای: « یا بُنی، أُخرُج إلی العِراق إنّ الله قَد شاء أن یَراکَ قَتیلا؛ فرزندم، برو به سوی عراق، که تا پروردگارت تو را کشته ببیند.» دستور حرکت داد... .
🔗 شرح یادداشت
🕋🕋🕋🕋🕋
کانال رسمی معاونت جامعه و مردم
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
ویژه ائمه محترم جماعات
https://eitaa.com/emam_jamaat
عاشورا.pdf
835.9K
#امام_خامنه_ای
#قیام_عاشورا
#محرم
🔰 ماندگار تا ابد
📑 مروری بر اهداف و نتایج قیام عاشورا در اندیشه حضرت آیتالله خامنهای مدّظلهالعالی
🏴 #از_تبیین_تا_قیام
🕋🕋🕋🕋🕋
کانال رسمی معاونت جامعه و مردم
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
ویژه ائمه محترم جماعات
https://eitaa.com/emam_jamaat
005_1402-01-10.mp3
3.16M
#نهج_البلاغه
#کلمات_قصار
#آشتیانی
#جلسه پنجم
🌸 سرچشمه زلال معارف
🔰 کلمات قصار نهج البلاغه
🗃 جلسه: پنجم
📢 توسط مرحوم آیت الله آشتیانی
🗓 تاریخ: 1402/01/10
🕋🕋🕋🕋🕋
کانال رسمی معاونت جامعه و مردم
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
ویژه ائمه محترم جماعات
https://eitaa.com/emam_jamaat
#نهج_البلاغه
#کلمات_قصار
#آشتیانی
#جلسه پنجم
بسم الله الرحمن الرحیم
🔰 سرچشمه زلال معارف
👇👇👇
[کلمات قصار نهجالبلاغه📕]
[جلسه پنجم]
درخت تو گربار دانش بگیرد
به زیر آوری چرخ نیلوفری را
امام علی[ علیه السلام] در پنجمین کلمه قصار خود می فرمایند:👇
«علم و دانش ميراثی گران بهاست ، و آداب (انسانى) لباسی زيبا و کهنگى ناپذير است، و فکر آيينه صافى است.»
امام[علیه السلام]در این جمله کوتاه به سه نکته مهم و کاربردی برای انسان اشاره می فرمایند:
👈 «علم و دانش میراثی گرانبهاست» یعنی گرانبهاترین ارث و یادگاری که انسان از خود بر جای مى گذارد همان علم و دانش است.
این فرمایش امیر مومنان [علیه السلام] شبیه روایتى است که از رسول خدا [صلى الله علیه وآله وسلم] نقل شده که مى فرمایند:
👈دانشمندان وارثان انبیا هستند. زیرا انبیا دینار و درهمى از خود به یادگار نگذاشتند، بلکه علم و دانش به ارث گذاشتند؛ پس هر انسانی که از آن علوم و دانشها بهره اى بگیرد بهره فراوانى برده است»[۱]
یعنی مقام علم و دانش و علم آموز به میزانی بالا و در خور است که پیامبر اسلام فقط دانشمندان را وارث انبیا می دانند و نه هیچ گروه دیگری.
👈حضرت درجمله دوم مى فرمایند: «آداب (انسانى)، لباسی زیبا و کهنگى ناپذیر است»
منظور امام از «آداب»، مجموعه فضایل زیبا و پسندیده اخلاقى، است که مخصوصا مربوط به روابط اجتماعى است مثل: تواضع، امانتداری، صداقت، محبت، خوشرفتارى، راستگویی ، مسولیت پذیری و ...
بنابراین، مفهوم کلام امام[علیه السلام] به این صورت است که این ویژگی های شایسته انسانى، مانند لباس هاى زیبایى هستند که افراد به تن مى کند و هیچ وقت کهنه نمى شوند؛ بر عکس لباس هاى متعارف و ظاهرى که قطعا یک روز هم کهنه مى شود و هم از تازگی و زیبایی و مد می افتند.👇👇
از خدا خواهیم توفیق ادب
بی ادب محروم ماند از لطف رب
بی ادب تنها نه خود را داشت بد
بلکه آتش در همه آفاق زد
👈امام صادق [علیه السلام]نیز سخنی نزدیک به همین مضمون دارند.
حضرت می فرمایند: پدرم من را به سه چیز ادب کرد.فرمودند:
👈 فرزندم کسى که با رفیق بد همنشین شود از آفات در امان نخواهد بود و کسى که سخنان خود را مهار نکند پشیمان مى شود و کسى که در محل هاى آلوده وارد گردد متهم و بدنام خواهد شد».[۲]
امیر کلام [علیه السلام]،در سخن دیگری با همین مضمون می فرمایند:
ادب انسان را از شرافت خانوادگى و فامیلى بى نیاز مى کند».[۳]
در توضیح کلام امام علیه السلام باید گفت: ادب و آداب ،وسیعترین مفاهیم هستند که همه فضایل اخلاقى مخصوصا آنچه مرتبط با اخلاق اجتماعى است را در بر می گیرد و بزرگترین افتخار برای انسان محسوب می شوند و مایه عزت و آبرو و سرآمدی آدمی در اجتماع هستند.
امام در سومین بخش جمله مى فرماید:
👈«فکر آئینه صافى است»
منظور امام از فکر، همان اندیشیدن پیرامون مسائل مختلفى است که انسان در زندگی با آنها روبه رو مى شود.🤔 مادامی که این اندیشه ها از هوا و هوس و اشتباه به دور باشد، مانند آئینه شفافى خواهد بود که چهره واقعی حقایق را به انسان نشان مى دهد و راه صحیح را در پرتو آن پیدا می کند،
در سایه فکر و اندیشه سالم دوست از دشمن ،درست را از نادرست و حق از باطل تشخیص داده خواهد شد.
تــفـکـر کن فراوان در خلایق
اگر خواهی شوی محبوب و لایق
به همین خاطر بهترین و بالاترین عبادت از نظر دین اسلام تفکر و اندیشیدن دانسته شده است.👇👇
👈 خداوند هم در قرآن، سوره سبا، آیه ۴۶ می فرماید:(ای بندگانم) من فقط شما را به یک چیز توصیه و دعوت مى کنم و آن این است که دسته جمعى یا به صورت فردى براى خدا برخیزید و فکر خود را به کار گیرید».
مقصود خدای مهربان نیز از این اندرز روشن است. چون اصل و اساس تمام نیکى ها و پیشرفت ها و موفقیت ها در تفکر و اندیشه صحیح نهفته شده است.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
منبع:
۱-کافی،ج ۱،ص۳۴
۲-بحارالانوار،ج۷۵،ص۲۶۱
۳بحار الانوار ،ج۷۲،ص۶۸
🕋🕋🕋🕋🕋
کانال رسمی معاونت جامعه و مردم
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
ویژه ائمه محترم جماعات
https://eitaa.com/emam_jamaat
#امام_خامنه_ای
#تبلیغ 83
🔰 ارتباط مستقیم و دو سویه با مخاطبین
من بارها گفتهام که با همهی این وسایل ارتباط جمعیای که وجود دارد - البته روحانیت باید از همهی این وسایل ارتباط جمعی استفاده کند؛ از اینترنت و تکنولوژیهای جدید ارتباطاتی باید همهی روحانیت برای دین استفاده کند؛ همچنانی که از رادیو و تلویزیون و بقیهی چیزها استفاده میکند - در عین حال، مسجد، جلسهی مذهبی، نشستن روبهروی مردم، دهان به دهان و نفس به نفس با مردم حرف زدن، یک نقش بیبدیل دارد و هیچ چیزی جای این را نمیگیرد و این هم مال شماست. گروههای سیاسی خودشان را میکُشند که بتوانند یک چنین نقشی را به دست آورند؛ اما نمیشود. شما که معمم و روحانی هستید، یا آن خانم طلبه یا مبلغ، وقتی در مقابل مخاطبان خودش قرار میگیرد و میدانند روحانی است، دلبستگی و دلدادگی و اعتماد به او، از نوع دیگری است و ربطی به اعتماد به بقیهی گویندگان و سخنوران ندارد. ما باید این نقش را قدر بدانیم.
🔸 بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با علما، روحانیان و طلاب استان سمنان، 1385/08/17
🕋🕋🕋🕋🕋
کانال رسمی معاونت جامعه و مردم
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
ویژه ائمه محترم جماعات
https://eitaa.com/emam_jamaat