#معرفی_استاد
🔰ده شب در محضر الکافی
❖ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ❖
ثبت نام:
https://survey.porsline.ir/s/uedjmj5
@emamhadi_qom
37.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰ده شب در محضر الکافی🔰
۱۱ تا ۲۲ آذر ماه ۱۴۰۲
گروه علمی فرهنگی امام هادی علیه السلام
@emamhadi_qom
🔰 سی و ششمین دوره از دوره های کوتاه مدت مؤسسه امام هادی «علیه السلام»
▫️بایسته های تفسیر روائی
🎙 حجت الاسلام والمسلمین امین حسین پوری
📌۳ جلسه ؛ پنج شنبه ها
از ۱۶ آذر ماه الی ۳۰ آذر ماه ۱۴۰۲
🕰 ساعت ۱۰ صبح
مهلت ثبت نام تا سه شنبه ۱۴ آذر ماه ۱۴۰۲
معرفی استاد:لینک
معرفی دوره:لینک
👇👇 لینک ثبت نام 👇👇
https://survey.porsline.ir/s/ChZVsmL
❖ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ❖
مؤسسه علمی فرهنگی امام هادی علیه السلام
👇 راه های ارتباطی 👇
02537725225-7
@emamhadi_qom
#معرفی_استاد
🔰بایسته های تفسیر روائی
حجت الاسلام و المسلمین امین حسین پوری
❖ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ❖
ثبت نام:
https://survey.porsline.ir/s/ChZVsmL
@emamhadi_qom
#معرفی_دوره
🔰بایسته های تفسیر روائی
حجت الاسلام و المسلمین امین حسین پوری
❖ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ❖
ثبت نام:
https://survey.porsline.ir/s/ChZVsmL
@emamhadi_qom
#ده_شب_در_محضر_الکافی
#خلاصه_جلسه
#شب_اول
🖋خلاصه ای از مباحث مطرح شده در شب اول دوره تخصصی "ده شب در محضر الکافی "
🎙حجت الاسلام والمسلمین حیدری فطرت
📍استاد حیدری فطرت در این جلسه ابتدا توضیحاتی پیرامون جایگاه و شخصیت شیخ کلینی بیان کردند.
📍شیخ طوسی در کتاب فهرست، کلینی را ثقه عارف بالاخبار و در رجال او را با تعبیر جلیل القدر ستوده است.
📍مرحوم نجاشی تعبیر بالاتری دارد:
👈شيخ أصحابنا في وقته بالريّ، و وجههم.
👈و كان أوثق النّاس في الحديث و أثبتهم.
📍علامه مجلسی نیز از شیخ کلینی و کتاب کافی با عظمت خاصی یاد میکند: الشيخ الصدوق، ثقة الإسلام، مقبول طوائف الأنام، ممدوح الخاص والعام، محمّد بن يعقوب الكليني، حشره اللّه مع الأئمّة الكرام؛ لأنّه كان أضبط الاصول وأجمعها، وأحسن مؤلّفات الفرقة الناجية وأعظمها
📍درباره نامگذاری کتاب کافی به نظر میرسد این نامگذاری توسط خود شیخ کلینی انجام نشده است اما در آثار شاگرد شیخ کلینی، ابو غالب زراری و بعد از او شیخ صدوق، شیخ مفید، ابن غضایری و شیخ طوسی همین نام را برای کتاب استفاده کردند اما در مقابل نجاشی با تعبیر یسمی بالکافی از آن یاد میکند.
📍اولین بار شهید ثانی از کافی شریف در کنار فقیه و تهذیبین، با تعبیر کتب اربعه یاد کردند.
📍درباره شخصیت شیح کلینی و جایگاه او نیز تعابیر ویژه ای به کار رفته است.
📍استاد حیدری فطرت پس از بیان این مقدمات موضوع بحث خویش را اعتبار و حجیت کافی در گذر زمان دانستند که هدف از آن ترسیم جایگاه کافی در طول زمان است.
📍کتاب کافی در اوایل قرن چهارم تالیف شده است و به گزارش نجاشی 20 سال تالیف آن به طول انجامیده است.
👌برخی از همین نکته در بحث اعتبار کتاب استفاده می کنند.
📍کافی شریف پس از تالیف مورد توجه راویان قرار گرفته است به طوریکه شیخ صدوق در فقیه، شیخ طوسی در مشیخه و نجاشی بیش از ده راوی را در مسیر انتقال این کتاب نام میبرند که در نوع خود منحصر به فرد بوده و نشانگر توجه زیاد به این کتاب از زمان تالیف آن است.
📍شیخ صدوق در مقدمه کتاب فقیه از کافی به عنوان یکی از منابع خود و از کتب مشهوری که به محتوای آن عمل میشود نام برده و روایات زیادی را از آن نقل میکند.
📍شیخ طوسی هم در تهذیب تنها 1500 روایت را به صورت مستقیم از محمد بن یعقوب کلینی نقل میکند.
👌این موارد نشانگر بهره های فراوان میراث حدیثی از کافی است.
📍در قرن هفتم با به وجود آمدن نظام اعتبار سنجی تازه تاسیس حله که مبنای آن سند است، کتاب کافی با دیگر کتب حدیثی در یک جایگاه مساوی قرار میگیرد.
👈در این دوران علامه حلی اولین نگاه های تردید آمیز به کافی را در خلاصه الاقوال و منتهی المذهب که در اواخر قرن هفتم نگاشته شده است، روا میدارد.
👈👈بعد از این دوران، اخباری گری ظهور پیدا کرد.
👈👈👈اخباری گری که در حقیقت واکنش به مکتب حله بود از اعتبار کتب اربعه و گاهی از اعتبار کتب مشهوره سخن میگفتند.
ادامه👇
@emamhadi_qom
📍مشهور است که دوران اخباری گری با وحید بهبهانی به پایان میرسد و چنین پنداشته میشود که وحید بهبهانی در ادامه مکتب حله قرار دارد درحالیکه مطالعه آثار او نشان میدهد که ایشان هر دو تفکر را تعدیل کرده است و کارهای رجالی او با مکتب حله تطابق ندارد.
✔️پژوهشگران رجالی همچنان معتقدند که کارهای او نوعا خوب است و تعلیقه ایشان بر منهج المقال فوق العاده است.
✔️✔️برای نمونه وجید بهبهانی در بررسی سندی یک روایت گوید: هذه الرواية لا تقصر عن الصحيح لو لم يكن أقوى منها لوجودها في الكتب المعتبرة عن الكليني و الصدوق و الشيخ مع أنّ الكليني و الصدوق قالا في أوّل كتابيهما ما قالا.
📍بعد از وحید بهبهانی محدث نوری در خاتمه مستدرک کامل ترین دفاع را از کافی انجام میدهد دارد.
👌محدث نوری با تمسک به دلایلی چون:
▪️مدح کلینی،
▫️عرضه کتاب بر امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و یا سفرای ایشان،
▪️اوثقیت و اثبتیت کلینی،
▫️و مهمتر از همه تمسک به مقدمه کتاب سعی در اثبات حجیت احادیث کافی دارد و در پایان به شبهات مطرح پاسخ میدهد.
👌👌مطالب محدث نوری محور گفتگوهای اندیشمندان بعد از او در اثبات و یا نفی حجیت همه روایات کافی است.
👌👌👌در همین دوران، مرحوم محقق همدانی نیز چنین مشی کرده و مینویسد: لأنّ اعتماد المشايخ المتقدّمين على النقل عنهم و أخذ الأخبار منهم و التلمّذ عليهم يزيد على قولهم في كتب الرجال: فلانّ ثقة .....ليس المدار عندنا في جواز العمل بالرواية على اتّصافها بالصحّة المصطلحة، و إلّا فلا يكاد يوجد خبر يمكننا إثبات عدالة رواتها على سبيل التحقيق لو لا البناء على المسامحة في طريقها و العمل بظنون غير ثابتة الحجّيّة، بل المدار على وثاقة الراوي، أو الوثوق بصدور الرواية و إن كان بواسطة القرائن الخارجيّة التي عمدتها كونها مدوّنة في الكتب الأربعة، أو مأخوذة من الاصول المعتبرة مع اعتناء الأصحاب بها و عدم إعراضهم عنها.... لأجل ما تقدّمت الإشارة إليه جرت سيرتي على ترك الفحص عن حال الرجال، و الاكتفاء في توصيف الرواية بالصحّة كونها موصوفة بها في ألسنة مشايخنا المتقدّمين الذين تفحّصوا عن حالهم.
📍پس از آن، مرحوم آقای خویی با نقد مطالب خاتمه مستدرک به همان نظام تسویه میان کتاب کافی و دیگر کتب حدیثی باز میگردد.
📍در عصر حاضر پیرامون حجیت کافی دو دیدگاه انتقادی و دفاعی وجود دارد.
🔹در نگاه انتقادی برخی به نقد مبانی حجیت کافی پرداختند که کاملترین نمونه آن معجم الرجال محقق خویی است.
👌برخی دیگر به تصحیح احادیث و جداسازی احادیث صحیح کتاب کافی همت گماشتند و دسته سوم برای نخستین بار در تاریخ حدیث شیعه به موضع نگاری پرداخته و به صراحت برخی احادیث کافی را مجعول شمردند.
🔸در مقابل در نگاه دفاعی از کافی برخی مانند استاد شب زنده دار با استفاده از دانش اصول، حجیت احادیث کافی را اثبات میکنند و برخی مانند آیت الله سیستانی از تاریخ کتاب محور حدیث شیعه برای اثبات حجیت کافی استفاده میکنند.
📍اعتبار رجالی برآمده از حس و دفاع میدانی از کافی که در آن به نقد و پاسخ به کتب و مقالاتی که پیرامون احادیث موضوع کافی نگاشته میشود را نیز میتوان در این دسته گنجاند.
#ده_شب_در_محضر_الکافی
#خلاصه_جلسه
#شب_اول
#استاد_حیدری_فطرت
#موسسه_امام_هادی_علیه_السلام
🔸معاونت پژوهش🔸
🔰 مؤسسه امام هادی (علیه السلام) 🔰
@emamhadi_qom
🔰 گزارش تصویری اولین شب از دوره تخصصی "ده شب در محضر الکافی" از دوره های کوتاه مدت مؤسسه امام هادی (علیه السلام)
🔻 شب اول دوره با عنوان «حجیت الکافی»، باارائه حجت الاسلام والمسلمین حیدری فطرت، در روز شنبه ۱۱ آذر ماه ۱۴۰۲ ه.ش برگزار گردید.
❖ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ❖
#گزارش_تصویری
#حدیث_شناسی
#دوره_سی_و_پنجم
#ده_شب_در_محضر_الکافی
#حیدری_فطرت
@emamhadi_qom