#حدیث_روز
💠 *خطبههای غرّا و بلیغ فاطمه سلام اللهعلیها»۲*
⬜️ *خطبۀ دوم*
◻️ این خطبه، به سخنرانی در جمع زنان مهاجر و انصار اختصاص دارد و شامل نکات مهم و اساسی است. مهمترین عناوین آن از این قرار است:
۱. نکوهش مردم از سیر ارتجاعی و عقبگرد؛
۲. علل مظلومیّت علی علیهالسلام و غصب خلافت او؛
۳. نکوهش از انحراف مهاجران و انصار؛
۴. هشدار از آیندهای خونین و فتنههای خطرناک.
⬜️ *خطبۀ سوم*
◻️ آنگاه که کودتاگران تصمیم گرفتند به خانۀ ولایت هجوم برند، حضرت در خطبۀ مختصری فرمود:
🔷 «من ملّتی را مثل شما نمیشناسم که اینگونه عهدشکن و بدبرخورد باشند. جنازۀ رسول خدا را بر روی دست گذاشته و رها کردید، و عهد و پیمانهای میانتان را بریدید و فراموش کردید، و ولایت و رهبری امام علی علیهالسلام و ما اهل بیت را انکار کردید و حق مسلّم ما را باز نگرداندید. گویا از آنچه رسول خدا در روز غدیر خم فرمود، آگاهی ندارید؟
🔷 سوگند به خدا که رسول گرامی اسلام در آن روز ولایت و رهبری علی علیهالسلام را مطرح کرد و از مردم بیعت گرفت تا امید شما فرصتطلبان را قطع کند؛ ولی شما رشتههای پیوند معنوی میان پیامبر و خودتان را پاره کردید. این را بدانید که خداوند در دنیا و آخرت بین ما و شما داوری خواهد کرد.»
📚 «حوزه.نت»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#تفسیر_سوره_مریم۵۰
🔆 *«وَ أَعْتَزِلُكُمْ وَ ما تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ أَدْعُوا رَبِّی عَسى أَلَّا أَكُونَ بِدُعاءِ رَبِّی شَقِيًّا»*
🔆 *«و من از شما و آنچه غير خدا مىخوانيد كنارهگيرى مىكنم و پروردگارم را مىخوانم، اميدوارم كه در خواندن پروردگارم محروم (و بىپاسخ) نمانم.»*
📗 سوره مريم، آیه ۴۸
❇️ حضرت ابراهیم در مرحلۀ اول جدایی خود را از افراد ناشایست اعلام فرمود؛ زیرا آسیب افکار ناصحیح بیش از افعال ناصحیح است. حضرت ابراهیم در ابتدا از افراد ناسالم کنارهگیری کرد؛ اما به این امر قناعت نکرد؛ بلکه از همۀ بتها هم اظهار برائت کرد.
✅ نکتۀ بسیار مهمی در آیه وجود دارد و آن اینکه حضرت ابراهیم عموی خود را یک طیف تفکر میبیند نه یک فرد؛ به همین جهت نفرمود «أَعْتَزِلُکَ»؛ بلکه فرمود:«أَعْتَزِلُكُمْ».
⬅️ اگر فردی هجرت را انتخاب کرد باید برنامهای را برای خود منظور کند؛ زیرا هجرت بهتنهایی کافی نیست و باید بههمراه بندگی دائم باشد.
⬅️ آیه به این مطلب اشاره دارد که زندگی سالم در گرو داشتن همنشین صالح است. انسان سالم از همنشین سوء پرهیز دارد و ظاهراً و باطناً با او همراهی ندارد.
✅ همنشینی با صالحان با توسل به درگاه خداوند صورت میگیرد و جدایی از همنشین ناصالح هم با درخواست از خدای سبحان میسر میشود.
✨ *نَخست موعظهٔ پیرِ صحبت این حرف است
که از مُصاحبِ ناجنس اِحتراز کنید*
❇️ حضرت ابراهیم با عبارت «ما تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ» به آنان یادآوری میکند که شما غیرخداوند را میخوانید و از هر کسی که بندگی غیرخدا را کند کنارهگیری میکنم.
🔷 موحد شدن به انسان شجاعت خاصی عطا میکند که آن قدرت، موجب کنارهگیری فرد از همنشینان نادرست میشود و میتواند نقائص را به آنان یادآوری کند.
🔷 حضرت ابراهیم علیهالسلام در آیه با واژۀ «اللّه» به دیگران اعلام میکند که معبود من معبود جامعی است که همۀ جلال و جمال را داراست، نه بعضی از اوصاف جمالیه با جلالیه را.
🔷 بنده هم زمانی که عبدالله شد، خدای سبحان با همۀ جامعیت خویش، همۀ نیازهای او را تامین میکند.
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#زندگی_خردمندانه۲۱
💠 *«ملکوت جهنم، رحمت خداست!»*
🟧 جهنم، در عین این که ظاهر سوزانی دارد و ظاهرش عذاب است؛ اما باطنش رحمت است.
🔶 جهنم هم برای مؤمنین معصیتکار رحمت است و هم در یک نگاه کلان برای کافر رحمت است. برای مؤمن، رحمت است؛ زیرا مؤمن پلیدیها و آلودگیها و ناخالصیهایی دارد که بر اساس غفلت و سوءاختیار ایجاد شده است؛ لذا باید در کورهای قرار بگیرد تا از این امور نامناسب خلاص شود.
🔶 جهنم اگر جایگاه موقت مؤمنین است، به این دلیل است که افراد مؤمن در این کوره از غفلتها، پلیدیها و آلودگیهای خُلقی که برای خود انتخاب کردند، تطهیر میشوند؛ در واقع جهنم برای آنها یک نوع حمام و نوعی پاکسازی و محل تصفیه است.
🔶 وجود جهنم برای کفار، نسبت به بقیه رحمت است؛ زیرا بالاخره معلوم میشود که آن کسی که در نظام عالم اختلال ایجاد و آسیبی وارد کرده است، باید گرفتار عقوبت شود و بین او و بین کسی که مسیر زندگی را صحیح حرکت کرده است، تفاوت وجود دارد.
⁉️ اگر جهنم برای کفار نبود و یک زندان ابدی برای کفار در نظر گرفته نمیشد، اصلا بین انسانی که مسیر صحیح را انتخاب کرده و انسانی که این همه آسیب به نظام کلی عالم وارد کرده است، چه فرقی بود؟!
⬅️ پس در نگاه کلان، وجود جهنم برای کافر نیز رحمت حساب میشود.
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#از_وهم_تا_حقیقت۶
🔆 *«وَ ما نُرْسِلُ الْمُرْسَلينَ إِلاَّ مُبَشِّرينَ وَ مُنْذِرينَ فَمَنْ آمَنَ وَ أَصْلَحَ فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ»*
🔆 *«و ما پیغمبران را جز برای آنکه مژده دهند و بترسانند نفرستادیم، پس هر کس ایمان آورد و کار شایسته کرد، هرگز بر آنان بیمی نیست و ابدا اندوهگین نخواهند بود.»*
📗 سوره انعام، آیه ۴۸
💢 اگر من دینم تقلبی باشد چه بخواهم چه نخواهم جزو مهرههای شیطانم.
✅ علامت دلدادگی این است که باید اصلاحات در وجودم صورت بگیرد. خودم را ناقص ببینم. حتی کار درست که انجام میدهم مطمئن باشم با اصل خیلی فاصله دارد. دائم در حال ایرادگیری مثبت باشم تا به ساختوساز ما کمک کند، دائم در صدد اصلاح خود برآییم.
✅ کسانیکه دین حقیقی دارند، دائم در حال، زندگی میکنند. ترس از گذشته هم ندارند. نگران آینده هم نیستند.
💢 غصه خوردن برای خسارتها اشتباه است. گرفتار آینده و گذشته بودن غلط است و انسان را از اصل خارج میکند.
⬅️ انسان وقتی اصل است که ببیند الان در چه حالی است چون میزان حال افراد است. اگر آخرین نمرۀ عمر، بیست است همان را ثبت میکنند.
⬅️ *اگر یک عمر باختم؛ ولی تصمیم گرفتم درست زندگی کنم، عزم جزم دارم که درست زندگی کنم، جزو عاقبت بخیرها هستم.*
🌀 سَحرۀ فرعون نمونۀ همین افراد هستند. هنوز عملی انجام ندادند؛ اما نامشان در زمرۀ خوبان عالم ثبت شد.
آنان حال را دریافتند، سریع تصمیم گرفتند و ایمانشان اصل شد.
‼️ *در این ۷۵ روز همۀ کسانیکه در خانهشان را به روی حضرت زهرا بستند، حاجیهای واقعۀ غدیر بودند!*
نگاهشان به گذشتۀ خود بود، به همین دلیل، آن لحظهای را که باید از ولایت حمایت میکردند، نادیده گرفتند!
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#شرح_دعای_بستشیر۶۹
🔆 *«مُجِیبُ دَعْوَةِ الْمُضْطَرِّین»*
🔆 *«اجابتکنندۀ دعای بیچارگان»*
❇️ خدای سبحان برای هر مضطرّی، اعم از مؤمن و غیرمؤمن وقتی که خدا را صدا کنند، مُجیب است. ما در گرفتاریها ابتدا سراغ همه میرویم، الّا خدا!
‼️ در اضطرار دستاویزهای مختلف را آزمایش میکنیم، وقتی میبینیم جواب نمیدهد، آنگاه سراغ خدا میرویم! اما اگر از اول روی هیچکس حساب نکردیم، خدای سبحان، خیلی سریعتر پاسخمان را میدهد.
🔷 مضطر، کسی است که ضرر دیده است؛ بنابراین همۀ ما مضطر هستیم. مهم این است که چهقدر در ضررها خدا را صدا میکنیم.
🌀 مثلا امروز ضایعات وقتی و زمانی داشتم؛ پس ضرر کردم. اگر وقتم را از دست دادم، ضرر کردم! اگر سلامتیام را بهدلیل بی مبالاتی از دست دادم، ضرر کردم! اگر آبرویم را بیجا خرج کردم، ضرر کردم!
🌀 هر نعمتی را که خدا در اختیارم قرار داد وقتی درست مصرف نکردم، ضرر کردم؛ اما در ضرر مهم این است که او را صدا میزنم یا نه.
✅ اگر خدا را صدا زدم، او مجیب است و جوابم را میدهد. هیچ وقت خدا مضطر را بیپاسخ نمیگذارد. خدا مضطر را بیشرط و بدون مقدمه و بدون پیشنیاز جواب میدهد. مضطر کسی است که به ضررهایی که به خود رسانده، معترف است.
✅ *مجیب پاسخگوی، آن به آن است. لحظه به لحظه در اختیار همه است.*
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
پرس لاین دوشنبه ۲۸/آبان ماه
https://survey.porsline.ir/s/8lJvWMG
کلاس دستاوردهای ماندگار👆
-------------------------------------------
https://survey.porsline.ir/s/MJIdAq1
کلاس راهکارها👆
------------------------------------
هدایت شده از امام رئوف (استاد زهره بروجردی)
#دعای_صبحگاهی
🔆 *دعای صبحگاهی روز سه شنبه* را میتوانید در لینک زیر قرائت فرمایید:
🌐 https://emamraoof.com/?p=34987
#گزارش_قربانی_جهت_سلامتی_مقام_معظم_رهبری
💠 *باسلام و احترام خدمت كاربران گرامی*
🍃 *به اطلاع ميرساند با همراهي شما بزرگواران براي سلامتي كامل و عافيت دائم مقام معظم رهبري تاکنون شش رأس گوسفند و دو نفر شتر قرباني و در ميان خانوادههاي مؤمن كممعيشت استان قم و تهران توزيع شده است*.
🍃 *موسسه علميه السلطان عليبنموسيالرضا عليهالسلام از همراهي شما در اين امر خداپسندانه تشكر وقدرداني ميكند*.
🌐 * روابط عمومی موسسه علمیه السلطان علی بن موسی الرضا علیهالسلام*
#حدیث_روز
💠 *«خطبههای غرّا و بلیغ فاطمه علیهالسلام»*
⬜️ *خطبۀ چهارم*
◻️ این خطبه در نکوهش پیمانشکنان و مردمان بیتفاوت و ساکت ایراد شده است. در بخشی از آن میخوانیم:
🔸 «... و چه بد نظریه و رأیی دادید که حق را از اهلش گرفتید و به دست نااهلان دادید، و چه بد گناه و ستمی را که کردید، گران خواهید یافت و در آن روز که پرده از کار شما برداشته شود، سرانجامش را سخت و دشوار خواهید دید... .»
◻️ *خطبۀ پنجم*
🔸 خطبه پنجم در مقابل مهاجمان بیت وحی ایراد شده است که در بخشی از آن آمده است:
🔆 *«اَیُّهَا الضّالُّونَ الْمُکَذِّبُون ماذا تَقُولُون؟ وَاَیُّ شَی ءٍ تُرِیدُون؟ یا عُمَرُ اَما تَتَّقِی اللّه؟ تَدْخُلُ عَلی بَیْتی؟...»*
*«شما ای گمراهان و دروغگویان! چه میگویید و چه میخواهید؟ ای عمر! آیا از خدا پروا نداری که داخل خانه من میشوی؟... .»*
🔸 این خطبهها و همین طور روایات فراوانی که از حضرت نقل شده است، همگی نشاندهندۀ آگاهی و دانش ژرف آن بانوی بیهمتاست.
📚 «حوزه.نت»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#درخواستها_در_صحیفه_سجادیه۹
🔆 *«وَ أَذِقْنِی حَلَاوَةَ الصّنْعِ فِیمَا سَأَلْتُ»*
🔆 *«خدایا! شیرینی ساخت و ساز آنچه را که من درخواست کردم، به من بچشان.»*
📙 صحیفه سجادیه، دعای هفتم
❇️ ساختوساز الهی انبساطآور است. وقتی امیدوار به رحمت الهی هستیم و یقین به اجابت حاجات خود داریم، بهجت و سرور هم خواهیم داشت.
⬅️ *هرگاه ظرف انسان آماده شد و حكمت و مصلحت الهی هم مقرر شد، پرداخت هم صورت میگیرد.*
❇️ حتی در معنویات هم نمیتوان بهاجبار، امری را دریافت كرد. شاید اگر زودتر از ظرفیت به من داده شود، عُجب و کبر عارض شود. خدا حکیم است و هر وقت مصلحتش اقتضا کند، حاجات ما را به اجابت میرساند.
⬅️ *وظیفۀ بنده، بندگی است و اقتضای بندگی، درخواست است. اگر زمان اجابت را من تعیین كنم، با بندگی ناسازگار است.*
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#فاطمیه
#از_وهم_تا_حقیقت۷
🔆 *«وَ إِذا جاءَكَ الَّذينَ يُؤْمِنُونَ بِآياتِنا فَقُلْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ كَتَبَ رَبُّكُمْ عَلى نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ أَنَّهُ مَنْ عَمِلَ مِنْكُمْ سُوءاً بِجَهالَةٍ ثُمَّ تابَ مِنْ بَعْدِهِ وَ أَصْلَحَ فَأَنَّهُ غَفُورٌ رَحيمٌ»*
🔆 *«هرگاه آنان که به آیات ما میگروند نزد تو آیند بگو: سلام بر شما باد، خدا بر خود رحمت و مهربانی را فرض نمود، که هر کس از شما کار زشتی به نادانی کرد و بعد از آن توبه کند و اصلاح نماید البته خدا بخشنده و مهربان است.»*
📗 سوره انعام، آیه ۵۴
🔶🔸 علامت ایمان اصلی این است که انسان:
🔸 ۱. دائم به ولیّ و رسول رجوع دارد. باید با میل و اختیار سوختگیری کند. نه بهاجبار.
🔸 ۲. خیلی امیدوار است. هم به وظایفش عمل میکند و هم امیدوار است که رب برای او سند رحمت را زده است. دائم از ناحیۀ فیاض بارش فیض است هر چه بیشتر مراجعه کند بیشتر دریافت میکند.
💢 گاهی اوقات فکر میکنیم اگر نسبت به آینده ناامید باشیم خیلی غیرت دینی داریم. اتفاقا اگر میخواهید ببینید ایمانتان اصلی است، باید دقت کنید چقدر به اولیای الهی رجوع دارید.
⬅️ *وظیفۀ شما این است که در هر رجوعی، خود را اصلاح کنید.خداوند سفرۀ رحمتش را برای همه پهن کرده است.*
⬅️ *اگر دینم اصلی باشد، نمیگویم کارنامۀ من خراب است! بلکه هماکنون به دنبال اصلاحم.*
🌀 اگر افرادی که این چند روز در خانۀ خود را به روی دختر پیامبر بستند، جواب سلام امیرالمؤمنین را ندادند و صدای دختر پیامبر را نشنیدند، درصدد اصلاح بودند و شرمندگی خود را اعلام میکردند، حتماً دینشان اصلاح میشد.
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#اشتباهات_زندگی_از_نگاه_نهجالبلاغه۲۵
💠 *«غلفت از توانمندیها»*
🔆 *«مَنِ اسْتَسْلَمَ لِهَلَكَةِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ هَلَكَ فِيهِمَ»*
🔆 *«و هر كه به تباهى دنيا و آخرت تن در دهد، هم در دنيا هلاك شود و هم در آخرت.»*
📙 نهج البلاغه، حکمت۳۱
🔷🔹 همیشه در وجود انسان، بین حق و باطل نبرد وجود دارد؛ اما باید همیشه توان مبارزه با باطل را داشته باشد.
💢 کسیکه بپذیرد توان تغییر و مقابله با معصیت و نفسانیات را ندارد و خود را تسلیم کند، در دنیا و آخرت هلاک خواهد شد.
💢 *اشتباه این است که انسان تسلیم هلاکت شود.* صد و بیست و چهار هزار پیغمبر آمدند تا انسان را از هلاکت و مهلکۀ دنیا و آخرت نجات دهند. شریعت آمده است تا انسان هلاک نشود. پیغمبران مبعوث شدهاند تا انسان را به زندگی دعوت کنند.
💢 وقتی انسان تسلیم و اسیر جذابیتهای ظاهری دنیا میشود، دنیا او را گرفتار بلا و نابودی میکند.
💢 به عبارت دیگر وقتی انسان اسیر معصیت، اسیر مخالفت با حق، اسیر هوی و هوس و ... شد،نه دنیا را دارد و نه آخرت را.
✅ وقتی طبق برنامۀ صحیح در زندگی عمل کنیم، رهاشدگی نداریم. اسلام انسان را رها نکرده و برای سراسر زندگی او قانون وضع کرده است. اگر این قوانین رعایت شود، رهاشده نیستیم.
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#شرح_دعای_کمیل۵۱
🔆 *«اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِعَظَمَتِكَ الَّتِي مَلَأْتَ أَرْكَانَ كُلِّ شَيْءٍ»*
🔆 * «خدایا به عظمت خودت قسم، به عظمتی که ستونهای هر چیز را پر کرده و همه جا را گرفته است، عظمت وجود میخواهم.»*
🔰 در دعای جوشن کبیر میخوانیم:
🔆 *«يَا مَنْ تَوَاضَعَ كُلُّ شَيْءٍ لِعَظَمَتِه»*
🔆 *«ای کسی که همه موجودات در مقابل اسم عظیم تو تواضع و خضوع دارند.»*
🔷 از تو معرفی اسم عظیمت را خواهانم؛ چراکه بین شناخت عظمت خداوند و بندگی تلارم وجود دارد؛ به میزان شناخت عظمت الهی، سیر در جاده بندگی هموار میشود.
⬅️ مسلماً قصور در بندگی از نداشتن معرفت به اسم عظیم خداوند حکایت میکند.
🔷 ذکر «سُبْحَانَ رَبِّيَ الْعَظِيمِ وَ بِحَمْدِهِ» در رکوع از عظمت خداوند حکایت میکند؛ یعنی مصلی با خم شدن در مقابل خداوند اعلام میکند که توان ایستادگی در مقابل او را ندارد.
✍🏼 در تعریف عظیم بیان شده است:
🔆 *«الْعَظِيم هُوَ الَّذِي جاوزَ قَدْرُه»*
🔆 *«عظیم آن کسی است که ارزش او از هر محدودهای عبور کرده است.»*
🔷 عظیم خیلی بزرگتر از آن است که عقل توان درک او را داشته باشد و همۀ عقول در مقابل عظمت او متحیرند.
🔆 *«يَا مَنْ فِي السَّمَاءِ عَظَمَتُهُ»*
🔆 *«ای خدایی که جلوه عظمت تو در آسمانها نمایان است.»*
🔹 نمونۀ عظمت خداوند کثرت ملائکه در آسمانهاست.
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام