eitaa logo
امام رئوف (استاد زهره بروجردی)
2هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
75 ویدیو
9 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆 *«مُتَزَوِّدَةً التَّقْوىٰ لِيَوْمِ جَزائِكَ»* 🔆 «توشه برگیرندۀ تقوا برای روز پاداشت» 🔰 در این فراز، امام زائر را از مشغولیات مادی رهایی می‌بخشد و به کسب توشۀ تقوا توجه می‌دهد. ‌ 🍃امیرالمومنین می‌فرماید: 🔆 «تَزَوّدُوا فَانَّ خَیرَ الزّادِ التَّقوی» 🔆 «توشه جمع کنید که بهترین توشه تقواست.» ✨ *برگ عیشی به گور خویش فرست* *کس نیارد ز پس تو پیش فرست* ❇️ تقوا به معنای پرهیز از مخالفت در عقیده و عمل است. مخالفت در عقیده انسان را به‌سوی شرک‌ سوق می‌دهد؛ یعنی روی غیر خدا حساب باز می‌کند. 💢 مخالفت در بایدها و نبایدها، انسان را از تقوا دور می‌سازد. 🔷 *تقوا به معنای پرهیز از خودبینی است.* ✅ انسان متقی سرچشمۀ خیرات و اعمال صالح را در خداوند می‌یابد و از امضای خود بر پروندۀ خیرات پرهیز دارد. ◀️ *آنچه در تقوا مهم است، آن است که انسان افعال مثبت را به خود نسبت ندهد؛* چرا که *خودبینی*آثار عبادات و طاعت را محو می‌کند و زمانی‌که در قیامت نامۀ اعمال به دست او داده می‌شود، اثری از اعمال خیر و صالح خود را نمی‌یابد. 💢 *حتی یک لحظه فعل مثبت را به‌خود نسبت دادن به‌معنای بی‌تقوایی است.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
🔆 *دعای صبحگاهی روز شنبه* را می‌توانید در لینک زیر قرائت نمایید: 🌐 http://emamraoof.com?p=12083
💠 *ادب* ⬜️ گروهی ادب را اخلاق دانسته و آن را حُسن اخلاق تعریف کرده‌اند؛ اما با تأمّل در این واژه در می‌یابیم که *ادب با اخلاق تفاوت دارد.* اخلاق از مسائل مربوط به روح انسانی بحث می‌کند؛ ولی آداب مربوط به افعال بدن است. ◽️ *مسائل اخلاقی از نظر مکان نیز ثبات دارند و در هر شهری و هر کشوری یکسان می‌باشند؛* ◽️ اما *آداب در شهرها و کشورهای مختلف تغییر می‌کند* و آداب هر منطقه مخصوص همان مکان است. ❇️ در رابطه با اهمیت ادب در قرآن می‌توان به سورۀحجرات، رجوع کرد که در این سوره رعایت ادب و نگاهداشتن حرمت افراد در روابط اجتماعی، نشانۀ خردمندی دانسته شده است. ✅ *ادب، به شگفت و عجب، دانش، معرفت، روش پسندیده معنا شده و در لغت‌نامه‌های عربی، تمرین دادن نفس و حُسن اخلاق شمرده شده است. ابن منظور ادب را راهنمای مردم به سوی کار پسندیده و بازدارندۀ آنها از کار زشت می‌داند.* 📚حوزه.نت ‏🌐 emamraoof.com
۶ 💠 *تطهیر نفس، لازمۀ محبت امیرالمؤمنین* ❇️ پیوند با کلام الهی تنها برای تطهیرشدگان امکان‌پذیر است. در این باره قرآن می‌فرماید: 🔆 *«لا یمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُون‏»* 🔆 «و جز پاكان نمى‌توانند به آن دست زنند.» 📗 سوره واقعه، آیه ۷۹ ❇️ *در رأس مطهرین عالم، وجود مقدس ائمه اطهارند که خود، قرآن ناطق‌اند.* 🍃 پیامبر اکرم، قرآن را ثقل اصغر و ائمۀ اطهار را ثقل اکبر نامیده است. ارتباط با این دو مهم، تنها با پرهیز از خبائث و رذائل اخلاقی و اعتقادی میسّر است. ✨ *آلوده‌ای تو حافظ فیضی ز شاه درخواه* *کان عنصر سماحت بهر طهارت آمد* ✨ *دریاست مجلس او دَریاب وقت و دُر یاب* *هان ای زیان‌رسیده وقت تجارت آمد* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
💠 *آسان‌گيري كارها* ✅ *انساني كه شخصيت سالم دارد، كارها را آسان مي‌گيرد* و بدون مانع انجام مي‌دهد و فقط امداد الهي را لحاظ مي‌كند تا دست‌اندازها مرتفع شود. ✅ شخصيت سالم روي مورد خاصي تمركز نمي‌كند و فقط پيشبرد كار درست، براي او مهم است و آن را به هر طريقي كه عقلاني باشد، انجام مي‌دهد. 🌀 بطور مثال در امور معنوي، زيارات حضرات معصومين از قريب و بعيد وارد شده است *يعني اگر نتوانستيد از نزديك معصومين را زيارت كنيد، سخت نگيريد و ناراحت نشويد، بلكه مي‌توانيد از دور هم با‌سهولت زيارت كنيد.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
💠 *مناجات الراجين* 🔆 *«يَا مَنْ بَابُهُ مَفْتُوحٌ لِدَاعِيهِ وَ حِجَابُهُ مَرْفُوعٌ لِرَاجِيهِ»* 🔆 «اى آن‏كه در رحمتش به روى خوانندگان باز است، و پرده درگاهش براى اميدواران گشوده است.» ✳️ اين در، وجود مقدس حضرات معصومين و در عصر ما حضرت ولي‌ّعصر عليه‌السلام است. ◀️ بنابراين اگر مشكلي هست و ارتباط برقرار نمي‌شود، مشكل به خواهان برمي‌گردد، *اگر خواستن مداوم باشد، در، هميشه باز است.* ✅ *بين خدا و مخلوق فاصله نيست و او از رگ گردن به ما نزديكتر است.* ◀️ رجاء و اميد فاصله‌ها را كم مي‌كند. البته رجاء وقتي موضوعيت دارد كه زمين وجود را شخم بزنيم، علف هرزه‌ها را دور بريزيم و كاشت و آبياري صحيحي داشته باشيم سپس اميد به ثمره در ما جلوه مي‌كند. ✅ اگر همۀ موانع برداشته شود و سعي و تلاش كافي صورت گيرد، همۀ توفيقات تقويت و حجاب‌ها برداشته و قرب ايجاد مي‌شود. ✳️ *وقتي كمال مطلق و قدرت مطلق را به ما نشان بدهند ديگر دل ما به هرجايي مایل نمي‌شود و تنها يكي را مشاهده مي‌كند.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
🔆 *دعای صبحگاهی روز یکشنبه* را می‌توانید در لینک زیر قرائت فرمایید: 🌐 http://emamraoof.com?p=12086
💠 *ادب دراصطلاح* 🔷🔹 باید دانست که به لحاظ اصطلاحی ادب در طی قرون به دو معنای عمدۀ ادبیات (علوم ادبی) و ادب دینی (اخلاقیات) به کار رفته است؛ ولی مقصود از آن در این بحث *ادب دینی* است؛ 🔹 *«حفظ حدّ و اندازه هر چیزی و تجاوز نکردن از آن را ادب گویند.»* تعاریف مشابه دیگری نیز وجود دارد. از جمله خواجه عبدالله انصاری پیرامون ادب اینگونه بیان می‌دارد: 🔹«ادب آن است که بنده در اثر شناختن ضرر و زیان تعدی [از حدود الهی]، حدّ میان غلوّ و جفا را حفظ کند.» 🔹 و نیز در کتاب ارشاد القلوب دیلمی، می‌خوانیم: «حقیقت ادب، جمع‌شدن صفت‌های نیک و دور کردن صفات زشت است.»...» ✍🏼 علامه طباطبایی (ره) در تفسیر گران‌سنگ المیزان به بیانی دیگر به تعریف ادب پرداخته و می‌فرماید: *«ادب، هیأت زیبا و پسندیده است که طبع و سلیقه چنین سزاوار می‌داند که هر عمل مشروعی چه دینی باشد، مانند دعا و امثال آن و چه مشروع عقلی باشد، مانند دیدار دوستان بر طبق آن هیأت واقع شود. به عبارت دیگر: ادب عبارت است از ظرافت عمل. »* 📚 حوزه.نت ‏🌐 emamraoof.com
۵۸ 💠 *مقربان؛ مصداق توانمندان* 🔆 «عَلَى سُرُرٍ مَّوْضُونَةٍ مُّتَّكِئینَ عَلَیهْا... *لَا یسْمَعُونَ فِیهَا لَغْوًا وَلَا تَأْثِیمًا إِلَّا قِیلًا سَلَامًا سَلَامًا»* 🔆 «آن‌ها (مقرّبان‏) بر تخت‌هایى که به هم پیوسته و جواهرنشان است قرار دارند و بر آن‌ها تکیه زده‌اند. سخن لغو و گناه‌آلود نمی‌شوند. تنها چیزی که می‌شنوند؛ سلام است؛ سلام! »   📗 سوره واقعه، آیات ۱۵ و ۱۶و ۲۵ و ۲۶ ⁉️ تخت‌نشین بودن، نماد قدرت و توانمندی است؛ اما *چه چیزی عامل توانمندی این افراد شده است؟*   🔶🔸 * یکی از اموری که تأثیر بسزایی در میزان توانمندی افراد دارد؛ شنیده‌هاست؛* 🔸 زیرا *گوش، دروازۀ قلب است* و هر چه به گوش برسد مستقیماً وارد قلب می‌شود. قلب نیز مرکز فرماندهی وجود است و به هر سو متمایل شود؛ فرد به همان سو متمایل خواهد شد؛ بنابراین شنیده‌ها یکی از امور اثرگذار در قوت و ضعف افراد است. 🔸 بهشتیان در بهشت سخنان لغو و بیهوده یا سخنان گناه‌آلود نمی‌شنوند. با توجه به آن که قیامت، امتداد دنیاست؛ این افراد در دنیا نیز گوش به سخنان پوچ نمی‌سپردند و قوه سامعه خود را مدیریت می‌کردند. نمی‌شود کسی در دنیا گوش جان به سخنان ناروا سپرده باشد؛ اما در آخرت به گونه‌ای دیگر روزگار بگذراند! ◀️ *بنابراین عامل توانمندی مقربان، مدیریت شنیده‌هاست.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
🔆 «وَ اتَّقُوا فِتْنَةً لا تُصِيبَنَّ الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْكُمْ خَاصَّةً وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقابِ» 🔆 «و بترسيد (و حفظ كنيد خود را) از فتنه‌اى كه تنها دامنگير ستمگران شما نمى‌شود و بدانيد كه خداوند سخت كيفر است.» 📗 سوره انفال، آیه ۲۵ 🟥 گاه انسان مرتکب عمل ناصحیحی می‌شود که آثار سوء آن به اطرافیان سرایت می‌کند؛ به عبارت دیگر *بلای یک گناه بر طیف وسیعی تأثیرگذار است.* 💢 مانند *ناشکری* که طیف وسیعی از نعمات را سلب می‌کند. ✍🏼 مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر آیه 🔆  «كُلَّ شَيْ‌ءٍ أَحْصَيْناهُ فِي إِمامٍ مُبِينٍ» 🔆 «و هر چيزى را در (كتاب و) پيشوايى روشن‌برشمرده‌ايم.» 📗 سوره‌یس، آیه ۱۲ 🍃‌می‌فرماید: *هر فردی دارای دو پروندۀ فردی و عمومی است که دامنۀ اعمال شخصی بر دیگران تأثیر می‌گذارد؛ زیرا عالم، عالم تأثیر و مؤثر است.* ◀️ *بنابراین هر فردی باید در اعمال و اقوال خود دقت نظر داشته باشد تا اثر سوئی در جامعه از خود باقی نگذارد 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
🔆 «مُتَزَوِّدَةً التَّقْوىٰ لِيَوْمِ جَزائِكَ» 🔆 «توشه برگیرندۀ تقوا برای روز پاداشت.» ✅ *تقوا بهشت‌ساز است.* انسان در قلعه و حصار تقوا از آسیب موجودات دنیوی در امان است؛ بنابراین بهشت او از همین عالم آغاز می‌شود. ⁉️ *چرا کسب تقوا برای انسان ضروری است؟* زیرا: 🔆 «إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ» 🔆 «خداوند از متقین قبول می‌کند.» 📗 سوره مائده، آیه ۲۷ 🔷🔹 *یکی از ضروریات زندگی کسب عنوان تقواست* و از آن جهت که فعل متقی به چشم خودش نمی‌آید، خداوند از او می‌پذیرد. 🍃🔹 *تقوا مانع از سلطه و حکومت شیطان بر انسان می‌شود.* 🔆 «إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّيْطانِ تَذَكَّرُوا» 🔆 «همانا كسانى كه تقوا پيشه كرده‌اند، هرگاه وسوسه‌هاى شيطانى به آنان نزديك شود، متوجّه مى‌شوند.» 📗 سوره اعراف، آیه ۲۰۱ 🍃🔹 *تقوا انسان را از تیم شیاطین حفظ می‌کند؛* چرا که با یاد خدا شیطان ناکام می‌ماند. اهل تقوا با اینکه هنوز تقوا در وجود آنان ملکه نشده است؛ در تیررس شیطان قرار نمی‌گیرند. 🍃🔹 *تقوا در زندگی آرامش را حاکم می‌کند.* امنیت و آرامش بهشتی از این دنیا ایجاد می‌شود و در قیامت پرده‌برداری از آرامش عالم دنیا صورت می‌گیرد. 🍃 بهشتی در بهشت اعلام می‌کند: 🔆 *«هذَا الَّذِي رُزِقْنا مِنْ قَبْلُ»* 🔆 «این نعمت‌ها همان چیزی است که از قبل داشتیم.» 📗 سوره بقره، آیه ۲۵ 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
🔆 *دعای صبحگاهی روز دوشنبه* را می‌توانید در لینک زیر قرائت نمایید: 🌐 http://emamraoof.com?p=12089
🟩 *به مناسبت ۲۲ اسفند، روز بزرگداشت شهدا* 💠 *شهادت، اوج تعالی انسان* ✍🏼 در تفکر شیعی، *برترین کامیابی، بزرگترین پیروزی، والاترین مقام، بالاترین امتیاز، عظیم‌ترین فوز، نیکوترین نیکی، رفیع‌ترین مرتبت و عالی‌ترین رتبت و گرانمایه‌ترین درجه، رسیدن به فیض عظمای شهادت است* 🌹 و برای شهید، گرانبهاترین اوقات و شکوهمندترین لحظه‌ها و زیباترین زمانها، ساعتی است که پیروزمندانه به دست دشمنان پست بیگانه... به مرگ شرافتمندانه نائل شود، و *جام شهادت را به لب گرفته و آن را به بهای جان خریداری کند.* 🌟 *اینک او شهید است، یعنی تجسّم و عینیت یافته و شکل گرفته مکتب تشیع و الگو و معیاری برای همه بشریت.* ❇️ جهاد مقدّس شهید و خون پاکی که در این راه به زمین ریخته می‌شود، *عامل بقای جوامع انسانی و تداوم ارزش‌های مقدّسی* است که انسانیت و شرف و عدالت و آزادی در پرتو آنها، جان و رمق می‌گیرند و استمرار می‌یابند. ❇️ *شهید چون شمع می‌سوزد و با نور خویش، ظلمات و تاریکی‌های زندگانی بشر را روشن می‌کند* و راه رشد و سلامت و سعادت جامعه انسانی را صاف و هموار می‌سازد. 📚حوزه.نت ‏🌐 emamraoof.com
🔆 *«طُوبَى لِمَنْ... وَ لَمْ يُنْسَبْ إلَى بِدْعَةٍ»* 🔆 «خوشا کسی که... به بدعت نسبت داده نشد.» 📘 نهج البلاغه ، حکمت ۱۱۸ ◀️ نوآوری دینی زندگی را با سختی و بحران مواجه می‌کند. گاهی آنقدر سنت را بر خود سخت می‌گیریم که گویا دین جدیدی ابداع کرده‌ایم! 🔷 در روایت است وقتی حضرت مهدی عجل‌الله‌تعالی‌‌فرجه ظهور می‌کند، آنقدر دین جابجا شده است که افراد دین پیامبر را باور ندارند. 🔷 *زندگی خوش رهین بدعت نگذاشتن در دین است.* گاهی اوقات به اسم دین کارهایی انجام می‌دهیم که اصلاً شریعت مُهر تأیید بر آن نزده است؛ همین امر زندگی را برای ما ناگوار می‌کند. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
_محضر _علما 💠 *علامه حسن‌زاده آملی* ۲ 🍃 علامه می‌فرماید: زمانى شبهات گوناگون بر من روى مى‌آورد و از تطبیق مسایل عرفانى عاجز مانده بودم و از کثرت فکرت به فرسودگى مبتلا گشته بودم ولکن در درس‌ها حاضر مى‌شدم و از خویش ابراز نمى‌کردم، تنها چیزى که مرا از این ورطه هولناک هلاک رهایى بخشید لطف خدا بود، سرانجام بارقه‌هاى الهى چون نجم ثابت بر آسمان دل طارق آمد و در پناه ربّ ناس از وسواس خنّاس نجات یافتم.   ✍🏼 این علامه ذوفنون عقیده دارد شاگرد باید تا حدودى قوانین حساب و هندسه را فرا گیرد؛ زیرا اینها در تعدیل و تقویم ذهن، فکر و قلم و بیان تأثیرى بسزا دارد. علوم ریاضى فکر را از خطا و اعوجاج باز مى‌دارد، انسان‌هاى ورزیده در این علم صاحب رأى صائب، نظرى ثابت، کم گوى، گزیده گوى، دیرگوى، و نکوگوى هستند. ✅ خود استاد این گونه بود و دلیل آن، همین روى آوردن به ریاضى و شاخه‌هاى وابسته به آن مى‌باشد.  به باور ایشان هرچه طلّاب مباحثه در علوم تحصیلى کنند، فراگیرى دروس بهتر مى‌شود و در روح و روان جاى مى‌گیرند. ✅ علامه خود به این شیوه ملتزم بود: *«اکثر کتاب‌هایى را که مى‌خواندم، مباحثه نیز مى‌کردم، کفایه را یک ساعت به اذان صبح مانده، اسفار یا مکاسب یا جواهر را پیش از صبح(بین الطلوعین) و اشارات را ساعت یک بعدازظهر مباحثه مى‌کردیم.»* 📚 «مرکز تحقیقات اسلامی» ‏🌐 emamraoof.com