eitaa logo
حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان ✅
1.1هزار دنبال‌کننده
15.8هزار عکس
10.3هزار ویدیو
597 فایل
🔹کانال حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان 🔹سایت : 🔹www.emamsadegh.ir 🔹ارتباط با ادمین 🔹@hamidam
مشاهده در ایتا
دانلود
امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند: قلبُ الاحمَقِ فی فَمِه، و فَمُ الحَکِیمِ فی قلْبِهِ؛ دل احمق در دهان اوست، و دهان حکیم و فرزانه در قلب اوست. 📜 شرح حدیث حکیمان و فرزانگان، همیشه توصیه کرده اند که انسان باید زبان خود را از بیهوده گویی حفظ کند و پیش از سخن گفتن، بیندیشد و حرفهایش متکی به فکر و آینده نگری باشد. کسی که بی درنگ و بدون تأمّل سخن می گوید و به عواقب آن نمی اندیشد، «احمق» است. و کسی که پیش از گفتار، می اندیشد و درست و نادرست و خیر و شرّ سخنش را می سنجد، عاقل و حکیم است. تشبیهی که در این حدیث به کار رفته، زیبا و عمیق است. این که دل در دهان باشد، یعنی بی فکر و تأمل حرف زدن. و اینکه دهان در قلب باشد، یعنی سنجیده و با فکر حرف زدن اولی کار جاهلان و بی خردان است و دومی شیوه ی حکیمان و فرزانگان. هم پرحرفی ناپسند است، هم حرف دروغ و ناروا، هم فحش و ناسزا، هم کلام بی جا، هم سخن درباره ی آنچه نمی دانیم، هم حرفی که مایه ی رنجش خاطر کسی شود، یا آبرویی را ببرد، یا فتنه ای را برانگیزد، یا دو نفر را با هم دشمن سازد، یا موجب اختلاف گردد. درمان همه ی اینها، دم فروبستن از سخن نسنجیده و بی فکر است. وقتی حضرت علی علیه السلام می فرماید: «إذا تَمَّ العَقْلُ نقَصَ الکلامُ» وقتی خرد کامل گردد، سخن کاسته شود تأکید بر این نکته است که زبان در اختیار گوینده باشد و هر حرفی را نزند. آیا همه حرفهایی که می زنیم،‌ لازم و مفید است؟ با کاستن از سخنان بی ثمر، «لغزشهای زبانی» خود را کمتر کنیم 📚منابع: تحف العقول  ص ۴۸۹ بحارالانوار، ج ۶۸  ص ۲۹۰ علیه‌السلام علیه‌السلام 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
‏🇮🇷 افزایش صادرات پتروشیمی ایران 🛢 ارزش صادرات پتروشیمی ایران در پنج ماه نخست سال جاری (۳۰ اسفند تا ۲۱ مرداد) ۱۲/۸ درصد افزایش یافت. ➕ این کشور در پنج ماه اول ۲۴/۵ میلیون تن فرآورده‌ی نفتی به ارزش ۹/۸ میلیارد دلار صادر کرده است. ➕ میزان تولید پتروشیمی کشور در سال جاری به ۸۰ میلیون تن می‌رسد. ➕ برنامه‌ریزی برای تکمیل ۱۳ پروژه‌ی جدید پتروشیمی تا پایان سال جاری ایران وجود دارد. هدف، عملیاتی کردن ۱۲ طرح جدید پتروشیمی و استفاده کامل از ظرفیت‌های موجود و ارتقای جایگاه ایران در بازار جهانی پتروشیمی است. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
1_1226902631.mp3
6.68M
حاج محمد رضا طاهری 🏴امشب عالم زغم روضه خوان است 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔴نظر مراجع تقلید درباره توهین به مقدسات اهل سنت 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلیلی: به پزشکیان کمک خواهم کرد سعید جلیلی درپاسخ به سوالی درخصوص کابینه در حاشیه نمایشگاه ایران پلاست گفت که به پزشکیان کمک خواهم کرد. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
❌پروژه رسما کلید خورد ⭕️ ، ، و تفهیم اتهام شدند! 🔘دادگاه رسیدگی به پرونده تخلفات تعدادی از دولتمردان حسن روحانی در دادگاه تخلفات اداری کارکنان دولت برگزار و موارد قضایی به آنها تفهیم اتهام شد. 🔘تعدادی از مسئولان ارشد دولت حسن روحانی با حضور در دادگاه تخلفات اداری کارکنان دولت حاضر شده و موارد قضایی اتهامی به آنان گوشزد شد. 🔘از چند ماه پیش روند رسیدگی به تخلفات دولتمردان یازدهم و دوازدهم آغاز شده و اخیرا سرعت بیشتری گرفته است. 🔘 ۴۲۰۰ تومانی، و ضعف تولید و فروش نفت و گاز و عدم سرمایه گذاری لازم در این بخش ها و فسخ قراردادهای بین المللی در این زمینه، توسعه خط فقر و پول پاشی مدیران در شستا و سیاسی کاری ها در آن و همچنین افزایش قیمت مسکن و عدم اتمام پروژه مسکن مهر بخشی از موضوعات و تخلفاتی است که در دادگاه تخلفات اداری کارکنان دولت به مسئولان ارشد دولت حسن روحانی گوشزد شده است. حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا ضمن تایید این خبر در بیان جزئیاتی گفت: تورم و نقدینگی که دولت یازدهم و دوازدهم به جان کشور انداخت مانند آتشی بود که به انبار اقتصاد ایران افتاد که خاموش کردن آن زمان می برد؛ سوء مدیریت آنان قابل گذشت نیست و باید مسئولان دولت سابق پاسخگو باشند. 🔘 وی اظهار داشت: وقتی دولت سابق به موقع وارد نکرد و فوتی های روزانه به بالای ۷۰۹ نفر رسید و اصناف زیادی تعطیل و خیلی از مشاغل دچار و معیشتی شدند و حمایتی از آنان صورت نگرفت و به علم و آموزش و پژوهش کشورمان آسیب های جبران ناپذیری زدند چرا نباید مسببان آن دادگاهی شوند؟ 🔘عضو هیات مجلس تصریح کرد: چند میلیون ایرانی به دلیل سوءمدیریت دولت در موضوعات مختلف اقتصادی و سقوط شدید شاخص بازار سرمایه به زیر خط فقر رفتند و بر تعداد آنها افزوده شد. 🔘 سلیمی گفت: وقتی دولت یازدهم را تحویل گرفت تعداد خانوارهای تحت پوشش سازمان ها و نهادهای حمایتی ۲ میلیون بود اما وقتی روحانی دولت دوازدهم را تحویل می داد این تعداد به ۱۰ میلیون نفر افزوده شد؛ مردم ایران منتظر هستند تا به حساب عاملان وضع موجود رسیدگی قضایی شود و این مطالبه بارها از قوای مقننه و قضائیه مطرح شده که چرا مسئولان ارشد دولت حسن روحانی دادگاهی نمی شوند. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جواد ظریف در فایل صوتی افشا شده، ۶ اسفند ۱۳۹۹: بعد برجام کری گفت از روزی که ایران ایر را از لیست تحریم خارج کردیم پروازهایش به سوریه ۶ برابر شده. گفتم مگه میشه؟ رئیس هواپیمایی گفت درسته، حاج قاسم فشار آورده گفتم قاسم جان چرا این کار رو می‌کنی؟ با ماهان برو. گفت ایران ایر امن‌تره 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️یه نماینده مجلس تو تهران به مناسبت عروسی دخترش، اسم دخترش رو روی یکی از خیابان های تهران میزاره به عنوان هدیه به عروس خانم تقدیم میکنه... حتما تا آخرش ببینید... 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
34.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴توضیحات کامل دکتر منان رئیسی در برنامه به اضافه یک درباره تعداد اساتید تعلیق شده و اخراج شده طی سالهای اخیر را ملاحظه کنید و خودتان قضاوت بفرمایید که چنین مسئله‌ای که با فشار برخی رسانه‌ها به موضوع داغ روز تبدیل شده واقعا چقدر برای مردم اولویت دارد؟! 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ نفوذ ایران از منطقه فراتر رفته و جهانی شده است! نگرانی مقامات آمریکایی و اروپایی و رسانه های فارسی زبان آنها و کارشناسان استراتژیست آنها از افزایش نفوذ ایران به اروپا و آمریکا 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
⭕️ فائزه هاشمی: مشاهداتم در زندان حالم را از هر مبارزه‌ای به هم می‌زند! 🔸 که به خاطر فعالیت‌های ضدنظام و برای بار دوم از سال گذشته در زندان به سر می‌برد، روایت‌های عجیبی از دروغگویی، دیکتاتوری و فضای رعب و وحشتی که برخی زندانیان سیاسی در زندان به راه انداخته‌اند، نقل کرده است. وی در بخشی از نامه‌ی خود نوشته است: 🔹وضعیت به گونه‌ای است که جز زندانیان ریشه‌دار و یا قدیمی، جدیدالورودها (بالای ۹۰%) در کمتر از حداکثر یک هفته، البته اگر ماندگار شوند، شوکه و مبهوت و پشیمان که این‌ها بودند چهره‌هایی که آرزوی دیدارشان را داشتیم؟ چه فکر می‌کردیم و چه دیدیم؟ چگونه از چاله به چاه افتادیم؟ و در آرزوی خلاصی و پی‌گرفتن زندگی و پشت سر را نگاه نکردن. 🔹می‌گویند در زندان که قدرتی ندارند این‌گونه‌اند، وای اگر قدرتی بگیرند. متأسفانه و شوربختانه راضی می‌شوند به شرایط موجود حاکمان و در انتظار و در تلاش برای آزادی، با وثیقه و یا بی وثیقه آزاد می‌شوند و غیر از مواردی انگشت‌شمار دیگر خبری در صحنه مبارزات سیاسی و اجتماعی از آن‌ها نمی‌‌شنویم. 🔹در این زندان آموختم که ما مبارزین طبلی توخالی و دیکتاتورهای حقیری بیش نیستیم. سرود آزادی و عدالت می‌خوانیم و در چرخه زندگی، ستم را بازتولید می‌کنیم. از دموکراسی و فرهیختگی می‌گوییم ولی با زبانی سرکوبگر و طردکننده دیگری باز تولید سلطه و استبداد را رقم می‌زنیم. 🔹در این زندان آموختم سال‌ها و حتی دهه‌ها تا نهادینه شدن دموکراسی در خود بعنوان پیش‌نیاز اصلاح جامعه و حکومت فاصله داریم. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟡 ماجرای واقعی از یک سقط! 🔸«اون روز توی راهروی سونوگرافی منتظر بودم که اسمم رو صدا بزنن، سعی می‌کردم به مادرهای دیگه نگاه نکنم، دچار شرم و خجالت می‌شدم… اما سقط تنها راه‌حلم بود.» 🔸روایتی که در ادامه می‌شنوید، ماجرای واقعی‌ و تجربه حقیقی یک از سقط جنین است. داستان با رضایت راوی و با صدای گوینده منتشر شده است. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌‌‌‌‌✨🌙بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد اللهم عجل لولیک الفرج اگر پرده ڪنار برود و به حقایق واقف شویم بیش از آنڪه خدا را برای دعـــــاهایی ڪه اجابت ڪرده شـــــاڪر باشــــیم برای دعاهایی ڪه  نڪرده شـــــاڪریم! 🤲 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🍃🌸و سوگندهایتان را مراقبت كنید(ایه ۸۹) براى نام مقدّس خداوند، حریم قائل شویم. یا سوگند نخوریم، یا حتماً عمل كنیم یا با پرداخت كفّاره جبران كنیم. بعضى خیال نكنند كه حقّ دارند هر لحظه بخورند و جریمه بپردازند. (ما در برابر سوگندهایمان مسئولیم)🌸🍃 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۹۰ سوره ( صفحه ۱۲۳) يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ اي كساني كه ايمان آورده‏ ايد شراب و قمار و بتها و از لام (كه يكنوع بخت آزمائي بوده) پليدند و از عمل شيطانند از آنها دوري كنيد تا رستگار شويد. 💦عرب، به شعر و شراب، علاقه‏ ى شدید داشت، به همین جهت تحریم شراب به صورت تدریجى انجام گرفت. 💧در ابتدا آیه آمد كه 👈🏻از خرما و انگور مى‏ توان هم رزق خوب تهیه كرد، هم شرابى مست كننده [۶۷نحل] 💧در آیه‏ اى دیگر 👈🏻به منافع قمار و شراب و بیشتر بودن گناه آن از منافعش اشاره كرد. [۲۱۹بقره] 💧بعداً آیه آمد كه 👈🏻در حال مستى نماز نخوانید. [۴۳نساء] 💧سپس آیه ‏ى فوق نازل شد كه 👈🏻آن را پلید و عمل شیطانی دانسته و دستور 👈🏻اجتناب از آن را صادر كرد. 💠 «خَمر»، به معناى پوشاندن با كلمه‏ ى «خِمار» از یك ریشه است. به مقنعه‏ ى زنان خِمار مى‏ گویند، چون موى سر را مى‏ پوشاند. شراب را هم خَمر مى‏ گویند، چون عقل را مى‏ پوشاند. 💠 «مَیسر» از «یُسر»، به معناى آسانى است. چون در قمار، افراد بدون زحمت، پول به دست مى‏ آورند، به آن مَیسر گویند. 💠 كلمه «انصاب» جمع «نُصُب»، به معناى سنگ‏ هایى بوده كه اطراف كعبه نصب كرده و روى آن قربانى مى‏ كردند و به آنها تبرّك مى‏ جستند. و یا مراد خود قربانى است كه روى سنگ‏ها ذبح مى‏ كردند. در حدیث مى‏ خوانیم كه رسول خدا صلى الله علیه وآله در معناى انصاب فرمود: چیزى است كه مشركان براى بت‏ها قربانى مى‏ كنند. «ما ذبحوه لآلهتهم» 💠«ازلام»، نوعى قرعه‏ كشى و قمار با چوب بوده كه در جاهلیّت رواج داشته است. 💠«رجس» بنابرآنچه راغب در مفردات خود گفته مانند نجس هر چيز پليدى را گويند که فطرت انسانى نزديك شدن به آن را جايز نمى‌داند. 🌐 امام باقرعلیه السلام درباره‏ ى خمر فرمود: «كلّ مسكر... اذا اخمر فهو حرام» هر چیزى كه انسان را مست كند، حرام است. 🌐رسول خداصلى الله علیه وآله فرمود: قمار به هر وسیله‏ اى باشد حتّى گردو، حرام است. 💦در شراب، هر نوع همكارى در تولید، توزیع ومصرف آن حرام است. چون اين چند آيه كه آخرين آياتى است كه راجع به تحريم نازل شده از چند جهت مشتمل بر تشديد و تاكيد است . 💧۱- كلمه (انما) در آن بكار رفته . 💧۲- شراب را پليد و رجس خوانده 💧۳- اينكه آنرا عمل شيطان ناميده 💧۴- صريحاً امر کرده است به اجتناب از آن 💧۵- از جهت اينكه فرموده است در آن اجتناب ، انتظار و توقع رستگارى هست . 💧۶-آیه۹۱ مشتمل است بر بيان مفاسدى كه بر آشاميدن شراب مترتب است 💧۷- بعد هم مى پرسد، آيا اين مقدار از بيان مرتكبين اين عمل را از عمل زشتشان باز مى دارد يا نه ؟ (فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ ) 💧۸- از اينكه بعد از آنهمه تاكيد در ایه ۹۲ آنان را به اطاعت خداو رسول امر نموده از مخالفتشان بر حذر مى دارد. 💧۹- آنكه مى فرمايد خداوند از اينكه شما اطاعتش بكنيد يا نكنيد بى نياز است. 💧۱۰- اينكه در آيه ۹۳ هم مى فرمايد: (ليس على الذين آمنوا و عملوا الصالحات ...) چون اين آيه نيز خالى از دلالت بر تشديد نيست . 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه۹۰ ( ص۱۲۳) يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ﴿۹۰﴾ ای اهل ایمان! جز این نیست که همه مایعات مست کننده و قمار و بت هایی که [برای پرستش] نصب شده وپاره چوب هایی که به آن تفأل زده می شود، پلید و از کارهای شیطان است؛ پس از آنها دوری کنید تا رستگار شوید. اگر قرآن خمر را حرام مي‌داند از آن روست كه مانع حركت كمالي مي‌شود خماري، قدرت پرواز در مسير بندگي را سلب مي‌كند و فرد را بي‌حال و بي‌واكنش و بي‌تحرك مي‌سازد و موجب سكون و ركود او مي‌شود و راه پيشرفت را مسدود مي‌كند. مستي‌ها متفاوت است گاه كسي با شراب مست مي‌شود و عقلش زايل مي‌شود و گاهي با قدرت طلبي، گاهي شخص مست مقام و پول و مال مي‌شود و گاهي سرمست جواني و نيروهاي جواني مي‌گردد اجمالاً‌ نوع مستي‌ها نسبت به نوع انسان متفاوت مي‌گردد مفسرين عرفاني مي‌گويند:‌ اگر بنده به جاي آنكه به بندگي خداوند مشغول باشد و از آن غفلت نورزد بدون هيچ دليلي معطل بماند تا كمالات را رايگان و بدون زحمت كشي به دست آورد، « ميسر»‌ است زيرا اين حالت پسنديده و مرضي حق نيست اين انتظار بيهوده شايسته انسان نيست. قانوناً‌ هر كس خواهان فضايل است بايد براي كسب آنها تلاش كند و آنچه بدون زحمت به دست آيد حرام است زيرا اين آمادگي ظاهري وسوسه شيطان است «انصاب» هر چيزي است كه موجب مشرك شدن انسان مي‌شود. هر آنچه در كنار توحيد جاي گيرد و در عرض خداوند سبحان خود نمايي كند خداي اصنام و بت است. گاهي بت علم است گاه حسب و نسب گاه توانمنديهاي فردي و گاه پول ،گاه خانواده و فرزند و ... انسان باور ندارد هر گاه توجه‌اش به غير خدا افزايش يابد در حقيقت در شمار مشركان قبل از اسلام قرار گرفته و در عالم معنا همان حكمي براي او بار مي‌شود كه بر مشركان بار شد. «ازلام» آن است كه انسان غيرخدا را در زندگي نافع و ضار بداند مثلاً اگر كسي گمان كند اذكار روزانه‌اش سبب عاقبت به خيري فرزندانش شده او گرفتار ازلام است زيرا به جاي آنكه بر لطف خدا در عاقبت به خيري فرزندش حساب باز كند بر اذكار روزانه خويش حساب باز كرده و اذكارش را نافع دانسته است. او غافل از آن است كه روح حاكم بر ذكر خداست ذكر بدون لطف حق لق لقه‌اي زباني بيش نيست. خداوند در قرآن همه اين امور را براي ما با (ال)معرفه ذكرمي‌كند تا بيان دارد همه مردم زشتي‌ها و ناپاكي‌ها را مي‌شناسند. يعني هر كس مي‌داند چه چيزهايي او را گرفتار خاكدان دنيا كرده او مي‌داند چه اموري او را پايبند به ماديات نموده است. « رِجْسٌ » آلودگي‌ و ناپاكي است. نكره بودن عبارت نشان از عمق و وسعت ناپاكي اين امور مي‌دهد كه هيچ كس از آن آگاه نيست. « مِنْ عَمَلِ الشَّيْطانِ »‌ هر آنچه از خمر، ميسر، انصاب ، ازلام در زندگيتان موجود است دور بريزيد كه همه اينها دست‌‌ آورد شيطان است اوست كه دشمن‌ترين دشمن بندگي است. « فَاجْتَنِبُوهُ » هميشه از شيطان دوري كنيد لحظه‌‌اي درنگ در اين دوري شايسته نيست. « لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ » شايد رستگار شويد رستگاري وابسته به دوري از شيطان است هر چه ما از او بيشتر دوري كنيم رستگارتر مي‌شويم. عرب وقتي بذر را در درون خاك مي‌كارد و آن بذر با خاك مبارزه مي‌كند و خاك را كنار مي‌زند و بيرون مي‌آيد به آن افلح مي‌گويد. ما نيز وقتي افكار و اعمالمان از حد خاكدان دنيا خارج شود به فلاح و رستگاري مي‌رسيم هر كس براي آزاد سازي توانمندي‌هايش نيازمند يك سلسله پرهيزها و اجتناب‌هاست. بخشی از سخنان سرکارخانم بروجردی 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🍃🌸 ای اهل ایمان، هرگز از چیزهایی مپرسید که اگر فاش گردد شما را زشت و بد می‌آید و غمناک می‌کند، و اگر پرسش آن را به هنگام نزول آیات قرآن واگذارید برای شما (هر چه مصلحت است) آشکار می‌گردد. خدا از عقاب سؤالات بی‌جای شما درگذشت، و خدا بخشنده و بردبار است. قرآن در آیه 👈🏻(۱۰۱ سوره )، ما را از های بی جا نهی نموده است یعنی هر وقت حقیقت و نیز تکلیف خود را فهمیدیم، نباید ذهن خود را رها کنیم تا به پرسشگری بپردازد بلکه باید همان چیزهایی را که می دانیم به درستی عمل کنیم. نوعی از سوال های بیجا، سوال هایی است که دانستن آن برای انسان اهمیت چندانی ندارد. پرسیدن اشکالی ندارد بلکه زیاد پرسش کردن و دنبال امور بی فایده بودن است که اشکال دارد. در موضوعات اجتماعی و زندگی هم گاه سوالات بسیاری را می پرسیم و پیگیرمی شویم که دانستنش هیچ فایده ای به حال ما ندارد.و تازه تکلیف سنگینی را هم بدوش ما میگذارد ! پس خوب است که قبل از سوال پرسیدن یک بررسی درباره نیت خودمان بکنیم که آیا سوالی که در ذهن داریم واقعا به ما فایده می رساند و دانستن آن واقعا به کار ما می آید و ایا ما را به رشد بیشتر می رساند؟🌸🍃 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۱۰۵ سوره ( ص ۱۲۵) يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ لَا يَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ ای اهل ایمان! مراقبِ [ایمان و ارزش های معنویِ] خود باشید؛ اگر شما هدایت یافتید، گمراهی کسی که گمراه شده به شما زیانی نمی رساند. بازگشت همه شما به سوی خداست؛ پس شما را از آنچه انجام می دادید، آگاه خواهد کرد. 🔷 خداوند به مؤمنين خطاب می كند كه مراقب عملكرد دائمی خويش باشيد شما به مراقبه و محاسبه خود بپردازيد زيرا اساس در حركت‌های صعودی حفاظت از نفس است. 🔹🔹هر كس بايد نفس خويش را بسازد و بر آن مراقبت داشته باشد زيرا اگر نفس تحت مراقبت قرار گيرد نه تنها از تأثير جمع در امان می ماند بلكه خود، تأثيرگذار بر جمع میشود . 🔹خداوند سبحان در اين آيه رهیافتگان را از نگرانی و دغدغه ديگران بر حذر میدارد و به آنان متذكر میشود شما در حفظ خود بكوشيد. نفس مؤمن همان راهی است كه به پروردگار منتهی می‌شود و طريقی است برای هدايت او. 🔷در ادامه آيه از باب اطمينان خاطر مؤمنان بيان میدارد كه شما نگران ديگران نباشيد و دغدغه سايرين را بر دوش نكشيد گمراهی آنان در شما اثری نخواهد كرد اگر شما هدایت یافته باشید.👈🏻«لا يَضُرُّكُمْ مَنْ‏ ضَلَ‏ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ » 🔷در همين جا لازم است عرض كنيم كه گاهی افراد چندان غصه ديگران را میخورند و نگران آنها هستند كه از وظايف خويش غفلت می ورزند ،‌ قرآن میگويد «عليكم انفسكم» در فكر سلامت نفس خويش باشيد اما اين توضيح بدان معنا نيست كه مؤمنان اصلاً به فكر اصلاح جامعه و اصلاح اطرافيان نباشند زيرا ميان اصلاح و ميان دغدغه و نگرانی فاصله ی فراوانی است در بطن اصلاح، سازندگی وجود دارد در حالی كه دغدغه و نگرانی تخريب كننده و بازدارنده است. 🔵بعضى این آیه را دستاویز قرار داده و مى‏گویند: وظیفه‏ ى هر كس تنها حفظ خود است، و ما مسئول گناه دیگران و امر و نهى آنان نیستیم! در پاسخ آنان مى‏ گوییم: با وجود آیات و روایات متعدّد كه همه نشان از وجوب امر به معروف و نهى از منكر دارد، باید گفت: مراد این آیه رها كردن این دو وظیفه نیست، بلكه مراد آن است كه اگر امر و نهى صورت گرفت، ولى اثر نكرد شما دیگر وظیفه‏ اى جز حفظ خود ندارید. علاوه بر آنكه حفظ جامعه از گناه به وسیله‏ ى امر به معروف و نهى از منكر، یكى از مصادیق «حفظ خویشتن» است. 🔹🔹پس اگر حریف دیگران نمى‏ شویم، حریف نفس خود باشیم. چون که در قیامت، هر كس مسئول كار خویش است. و در پى كشف و افشاى عیوب دیگران هم نباشیم. اوّل خودمان را بسازیم وسپس جامعه را. در راه نجات دیگران هم ، مواظب باشیم خودمان غرق نشویم! 🔹🔹چنان باید تربیت شویم كه فساد محیط و جامعه در ما تأثیر نگذارد.و روحیّه ‏ى خود را به خاطر انحراف دیگران از دست ندهیم. تنها راه مصونیّت یافتن از انحراف ، هدایت پذیرى است. «لا یضرّكم من ضلّ اذا اهتدیتم» 🔹🔹«الى اللّه مرجعكم » ایمان به معاد، را تقویت کنیم که بسیار عامل خودسازى است. زیرا رفتار و كردار انسان در دنیا، فرجام او را در قیامت روشن مى‏ كند. «فینبّئكم بما كنتم تعملون» 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیات ۱۱۲و۱۱۳ سوره (صفحه۱۲۶) إِذْ قَالَ الْحَوَارِيُّونَ يَعِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ هَلْ يَسْتَطِيعُ رَبُّكَ أَن يُنَزِّلَ عَلَيْنَا مَآئِدَةً مِّنَ السَّمَآءِ قَالَ اتَّقُواْ اللَّهَ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ﴿۱۱۲﴾‏ قَالُواْ نُرِيدُ أَن نَّأْكُلَ مِنْهَا وَ تَطْمَئِنَّ قُلُوبُنَا وَنَعْلَمَ أَن قَدْ صَدَقْتَنَا وَ نَكُونَ عَلَيْهَا مِنَ الشَّهِدِينَ﴿۱۱۳﴾‏ (یاد آور) زمانى كه حواریون گفتند: اى عیسى بن مریم! آیا پروردگارت مى‏تواند (با دعاى تو) از آسمان، خوانى (از غذا) براى ما فرود آورد؟ عیسى گفت: اگر مؤمنید، از خدا پروا كنید! ﴿۱۱۲﴾ گفتند: (ما نظر بدى نداریم و بهانه جو نیستیم بلكه) مى‏خواهیم از آن بخوریم و دلهایمان اطمینان یابد و بدانیم كه به ما راست گفته‏اى و بر آن مائده‏ى آسمانى از گواهان باشیم.﴿۱۱۳مائده﴾ ✅ نام گذارى این سوره به «مائده»، به خاطر همین درخواست مائده‏ ‌ى آسمانى است. ودر اين آيات به موهبتهائى كه به حواريين يعنى ياران نزديك مسيح (عليه السلام ) بخشيده اشاره ميكند. ♻️مائده در لغت هم به خوان و سفره گفته مى شود و هم به غذائى كه در آن قرار مى دهند. و در اصل از ماده ميد به معنى حركت و تكان خوردن است شايد اطلاق مائده بر سفره و غذا به خاطر نقل و انتقالى است كه در آن صورت مى گيرد. ✳️این آیات اشاره به جريان معروف نزول مائده آسمانى كرده ، مى گويد: ياران خاص مسيح به عيسى (عليه السلام ) گفتند: آيا پروردگار تو مى تواند غذائى از آسمان براى ما بفرستد؟ عيسي (ع) از اين تقاضا كه بوى شك و ترديد مى داد پس از آوردن آنهمه آيات و نشانه هاى ديگر نگران شد و به آنها هشدار داد و گفت:‌ 👈🏻« اتَّقُوا اللَّهَ » پرهيز كنيد! از اين كه بعد از رسيدن به مقامات متعالي درخواست امور پست‌ دنیوی را داشته باشید، در شأن شما نيست! ولى حواریون گفتندکه غرض ما لجاجت ورزى نيست بلكه مى خواهيم از اين مائده بخوريم و علاوه بر نورانيتى كه بر اثر تغذيه از غذاى آسمانى در قلب ما پيدا مى شود، (زيرا تغذيه به طور مسلم در روح انسان مؤ ثر است ) قلب ما اطمينان و آرامش پيدا كند و با مشاهده اين معجزه بزرگ به سر حد عين اليقين برسيم و بدانيم آنچه به ما گفته ای راست بوده و بتوانيم بر آن گواهى دهيم👈🏻 (قالوا نريدان ناكل منها و تطمئن قلوبنا و نعلم ان قد صدقتنا و نكون عليها من الشاهدين ). هنگامى كه عيسى (عليه السلام ) از حسن نيت آنها در اين تقاضا آگاه شد، خواسته آنها را به پيشگاه پروردگار به طرزی شایسته تر منعكس كرد و خداوند اين دعائى را كه از روى حسن نيت و اخلاص صادر شده بود اجابت كرد.. ✳️ شك نيست كه حواريون در اين تقاضا نظر سوئى نداشتند و هدفشان لجاجت در برابر مسيح (عليه السلام ) نبود، بلكه در جستجوى آرامش بيشتر و زدودن باقيمانده ترديدها و وسوسه هاى اعماق قلبشان بوده است ولی شیوه ‏ى سؤالشان از عیسى علیه السلام كمى بى‏ ادبانه بود، به همین خاطر جواب «اتّقوا اللّه» شنیدند. در اینجا میفهمیم که اگر سوء نیّت هم نداشته باشیم، باید در خطاب‏ها و گفتگوها حریم افراد را حفظ كنیم. و اینکه تقوا، نشانه‏ ى ایمان است. «اتّقوا اللّه 👈🏻ان كنتم مؤمنین» آنها تقاضاي رزق آسماني كردند امّا در بطن اين رزق نيّت‌ هاي مادي نهفته بود.از همين رو كلمه «مائِدَةً» را بر «مِنَ السَّماءِ» مقدم كردند. ✳️ خواص جامعه زمان عيسي (ع) و از سطح عامه جامعه بالاتر بودند آنها معجزات فراواني ديده بودند امّا به اعتراف خود هنوز باطناً‌ در مورد عيسي به اطمينان قلبي دست نيافته بودند. آنان معتقد بودند بين چيزي كه مي‌خورند و بين طمأنینه ي قلبي تلازمي است. وگمان مي‌كردند اگر مائده‌اي از آسمان نازل شود كه آن را بخورند اولين اثر آن طعام آرامش باطني است و ترديدهاي آنها را نسبت به حضرت عيسي (ع)‌ مرتفع مي‌كند چنين درخواستهاي بي‌ارزشي نشانگر آن است كه شاید در آنزمان هنوز حواريون قلباً عيسي (ع) را باور نکرده بودند.. 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
1_6658383610.mp3
5.54M
🌹 سلام ای پناه دل شیعه ها... 💔 «علیه‌السلام» 🎤 حاج مهدی رسولی ◉الّلهُمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّکَ‌الْفَرَج♡ 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir