eitaa logo
حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان ✅
968 دنبال‌کننده
14.1هزار عکس
8.8هزار ویدیو
530 فایل
🔹کانال حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان 🔹سایت : 🔹www.emamsadegh.ir 🔹ارتباط با ادمین 🔹@hamidam
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
42.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 منشاء مشکلات و مفاسد جامعه 💢 اگر نتوانیم با امام زمان (عج) انس بگیریم، روز به روز تاریکی خودمانبیشتر می‌شود. 🎙استاد نجفی 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
1_1228675545.pdf
855.7K
📌نقد سندی و دلالی روایت «رفع قلم» در ۹ ربیع به مناسبت کشته شدن عمر بن خطاب: در این مقاله به اعتبارسنجی روایتی موسوم به «رفع قلم» «...أَنْ یَرْفَعُوا الْقَلَمَ عَنِ الْخَلْقِ کُلِّهِمْ فِی ذَلِکَ الْیَوْمِ...» از سه منظر: منبع‌، سند و محتوا پرداخته شده است. قدیمی‌ترین مأخذ این روایت، مجموع الأعیاد ابوسعیدطبرانی، یکی از غلات نصیریه در قرن پنجم است و از آن‏جا در قرن ششم، به منابع امامیه انتقال یافته است. بررسی رجالی و سندی بیان‏گر آن است که روایت فوق، مرسل و محرَّف‌ و راویان اصلی آن همگی مجهول‌اند. مهم‌ترین نقد دلالی این روایت، تصریح آن بر جریان فراگیر رفع تکلیف به مدت سه روز و در واقع ترویج نوعی اباحی‌گری است. حاصل، آن‌که روایت مزبور به دلایل: عدم اعتبار منبع، عدم اعتبار و صحت سند، احراز مخالفت متن با نص قرآن کریم و سنت معصومان و نیز مخالفت محتوای روایت با شواهد تاریخی و اتفاق نظر قاطبه مورخان مبنی بر وقوع ماجرای قتل خلیفه دوم در اواخر ذی‌الحجه سال 23هجری، فاقد حجیت ارزیابی می‌شود. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔴 آرناود برتراند: مصاحبه‌ای فوق‌العاده استثنایی و تاثیرگذار با دومینیک دو ویلپن، نخست وزیر سابق فرانسه، درباره غزه. نمی‌توانم به اندازه کافی تأکید کنم که چقدر نادر است که یک نخست وزیر سابق فرانسه اینگونه صحبت کند. او می‌گوید فرانسه "دیگر در صحنه بین‌المللی صدایی ندارد"، زیرا (در میان دلایل دیگر) "استانداردهای دوگانه" و "عدم اقدام" در رابطه با غزه را در کارنامه خود دارد. او سکوت داخلی فرانسه درباره آنچه در غزه می‌گذرد را "رسوایی واقعی از نظر دموکراسی" می‌خواند که فرانسه در "پوچی" زندگی می‌کند و منجر به "محو شدن" آن می‌شود. او می‌گوید که ما (فرانسه و غرب به طور کلی) اهرم‌های زیادی برای متوقف کردن جنگ داریم - از نظر تسلیحاتی یا تحریم‌های اقتصادی - "اما ما از استفاده از این اهرم‌ها با استدلال‌هایی که از نظر فرهنگی یا فکری کاملاً غیرواقعی هستند، خودداری می‌کنیم. گفتن اینکه 'باید بگذاریم اسرائیل جنگش را تا آخر ادامه دهد': اما چه پایانی؟ پایان چیست؟" در نتیجه، او می‌گوید که فرانسه و غرب "هزینه" آنچه در حال رخ دادن است را از نظر از دست دادن اعتبار و مشروعیت خواهند پرداخت. درباره غزه به طور خاص، او آن را "بدون شک بزرگترین رسوایی تاریخی از زمان... حتی جرأت نمی‌کنم مرجعی پیدا کنم" می‌خواند و آن را جنگی "متفاوت از دیگران می‌داند زیرا جمعیت غیرنظامی است که می‌میرد". او همچنین خبرنگار را برای استفاده از اصطلاح معمول "بر اساس وزارت بهداشت تحت کنترل حماس" در رابطه با تعداد کشته‌شدگان سرزنش می‌کند: "فقط وزارت بهداشت حماس نیست که می‌گوید ۴۰،۰۰۰ نفر کشته شده‌اند. و احتمالاً تعداد بسیار بیشتری، بسیار بیشتر وجود دارد! پس بر این اساس، این احساس را ندهیم که این یک عدد غیرقابل اعتماد است. نه!" احتمالاً قدرتمندترین نقل قول مصاحبه، که واقعاً مو بر تنم سیخ کرد: "در غزه بدن‌ها تکه تکه شده‌اند! قلب‌ها تکه تکه شده‌اند! روح‌ها تکه تکه شده‌اند! سرها تکه تکه شده‌اند!" او می‌گوید که "اسرائیل هیچ هدف سیاسی ندارد و وقتی هیچ هدف سیاسی نداشته باشید، تنها کاری که می‌توانید انجام دهید جنگ است... یک هدف امنیتی وجود دارد، یک هدف هویتی وجود دارد، یک جنون اخرالزمانی وجود دارد و این امر فاجعه‌ای را که شاهد آن هستیم را توضیح میدهد." 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔰بار معنوی در حوزه علمیه 🔹ما همیشه افتخار میکردیم که حوزه‌های علمیه آن‌چنان است که وقتی کسی وارد آن میشود، اگر بار معنوی و دینی و اعتقادی و عملی زیادی هم نداشته باشد، وقتی خارج میشود، پُربار و متدین است 🔹همواره از دانشگاههای کشور - دانشگاههای سبک جدید - توقع کرده‌ایم که این‌طور باشند که اگر جوانان وارد میشوند و متدین نیستند، وقتی خارج میشوند، متدین خارج بشوند؛ این باید در حوزه‌ی علمیه به حد اعلی برسد. 🗓۱۳‌۷۰/۱‌۲/۰‌۱ 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
📸 آمار کشورهایی که پهپاد ایرانی را دریافت کرده‌اند 🔸مشتریان پهبادهای ایرانی در جهان رو به افزایش است. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
کتاب نمود خود در زندگی روزمره یک کتاب فوق العاده دیگر که جزو دهمین کتاب برتر جامعه شناسی در قرن بیستم هم نامیده شده است. کتاب نمود خود در زندگی روزمره اولین اثر اروینگ گافمن است. او در این کتاب برای اولین بار به سراغ این موضوع رفت که ما انسان‌ها با توجه به شرایط و در مواجهه با افراد دیگر جامعه سعی می‌کنیم خودمان را تغییر دهیم. دلیل این تغییر از نگاه گافمن این است که ما قصد داریم برداشتی را که فرد مقابل قرار است از ما داشته باشد را آنطور که می‌خواهیم تغییر دهیم. اروینگ گافمن اعتقاد دارد روابط ما در جامعه به نوعی تئاتریکال است. این یعنی هر کدام از ما در زندگی به نوعی در حال اجرای نقش خود در یک نمایش هستیم. البته این موضوع فقط یک نظریه نیست، بلکه بر اساس تحقیقات مفصل جامعه شناسی و رسوم اجتماعی سراسر جهان است. گافمن به خاطر این کتاب در سال ۱۹۶۱ جایزه Maclver را دریافت کرد. انتشارات مرکز این کتاب را با ترجمه مسعود کیانپور منتشر کرده است. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 از پشت پرده سکوهای شبکه اجتماعی آمریکایی چه می دانید؟ 🔸 آیا می دانید افسران اطلاعاتی آمریکا چه نقشی در مدیریت و بهره برداری از اطلاعات سکوهای شبکه اجتماعی متا ( واتساپ، اینستاگرام، فیسبوک) برای انجام عملیات روانی و جنگ نرم در کشورهای هدف بر عهده دارند؟ 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
1_1529202567.pdf
1.12M
✳️ مهدویت از دیدگاه دین پژوهان غربی 🔹سید رضی موسوی گیلانی 🔸از جمله ویژگى ‏هاى کتاب، تبیین اندیشه ‏ها و پژوهش ‏هاى برخى فیلسوفان غربى؛ از جمله هانرى کربن، جیمز دارمستتر، فان فلوتن، ایگناتس گلدتسیهر، ادوارد برون، مارگولیوث، ژزف کنت دوگوبینو، همیلتون گیب و آنه مارى شیمل است. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حضور آیت الله سید محسن طاهری نماینده مردم شریف استان گلستان در مجلس خبرگان رهبری و خادمان مسجد مقدس جمکران در بیمارستان ۵ آذر گرگان به مناسبت فرا رسیدن آغاز امامت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) امروز بیمارستان پنجم آذر گرگان با حضور خادمان مسجد مقدس جمکران فضایی سرشار از معنویت داشت. خادمان با در دست داشتن پرچم مسجد مقدس جمکران و توزیع تبرک، از بیماران عیادت و برای آنان آرزوی سلامتی کردند. همچنین این خادمان با خانواده شهید رضایانی و شهید ملاشاهی دیدار و گفتگو کردند. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆 متخصصین ایرانی یه تراشه ساختند که شانس باروری در زوجین نابارور رو تا ۵۰ درصد افزایش میده! 👌 جالبی ماجرا به اینجاست که فناوری ساخت این محصول فقط در انحصار ایران و آمریکاست! 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 هدف از ، همان است ♦️امام جمعه کاشمر: یعنی لشکری از افغانستانی‌هایی که اعتقاد قوی نسبت به ولی فقیه دارند. ♦️کسانی که در آتش هراس ایران و افغانستان می‌دمند و بر افغان هراسی و ایران هراسی دامن می‌زنند یکی هستند. ♦️اجازه دهید دولت‌های ایران و افغانستان خودشان مشکلات را حل کنند. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆افشاگری «علی ابراهیم‌زاده» نوچه مصی علینژاد درباره «رضا پهلوی»: درآمد میلیون دلاری شازده از براندازی! همچنان دزد وغارتگر 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️مدح خوانی شیخ عمر حفیظ و جمعی از اهل سنت در مدح فرزندان حضرت زهرا و امیرالمومنین 🔹اختصاصی مفتاح🔹 🌷انَّ فِی الجَنَّةِ نَهراً مِن لَبَن 🌹لعَلِی و حسینٍ و حسن 🌷کلُّ مَن کانَ مُحِبّاً لَهُمُ 🌹یدخُلُ الجَنَّةَ مِن غَیرِ حَزَن... 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌‌‌‌‌✨🌙بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد اللهم عجل لولیک الفرج اگر پرده ڪنار برود و به حقایق واقف شویم بیش از آنڪه خدا را برای دعـــــاهایی ڪه اجابت ڪرده شـــــاڪر باشــــیم برای دعاهایی ڪه  نڪرده شـــــاڪریم! 🤲 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
وَلَوْ تَرَى إِذْ وُقِفُوا عَلَى رَبِّهِمْ قَالَ أَلَيْسَ هَذَا بِالْحَقِّ قَالُوا بَلَى وَرَبِّنَا قَالَ فَذُوقُوا الْعَذَابَ بِمَا كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ ﴿۳۰﴾ اگر آنها را به هنگامي كه در پيشگاه (دادگاه عدل) پروردگارشان ايستاده‏ اند به بيني كه به آنها گفته مي‏شود آيا اين حق نيست ؟ مي‏گويند: آري قسم به پروردگار ما (حق است)، مي‏گويد پس مجازات را بچشيد در برابر آنچه انكار مي‏كرديد!﴿۳۰ ﴾ ♦️در روز قيامت سرنوشت شوم و ذلّت‏ بارى در انتظار مشركان و كافران است آنها در آن روز موقف ‏ها و مراحل مختلفى راپشت سر خواهند گذاشت. و وقتی كه خود را در برابر آتش مى‏ بينند و ديگر جايى براى چون و چرا و عذر و بهانه نمى ‏يابند، به خود مى‏ آيند و مى‏ گويند: اى كاش بار ديگر به دنيا و عالم تكليف برمى ‏گشتيم و آيات پرردگارمان را تكذيب نمى‏ كرديم و به خدا و پيامبرانش ايمان مى‏ آورديم.. 🔻انكار معاد يكى از ويژگيهاى مشركان است. آنها علاوه بر انحراف در توحيد و مبدأ، انحراف بزرگ ديگرى هم در معاد داشتند و معتقد بودند كه زندگى فقط زندگى اين دنياست و انسان با مردن به كلى نابود مى‏ شود و ديگر زنده نخواهد شد و قيامت و معادى در كار نيست. اين در حالى است كه عقيده به معاد و زندگى پس از مرگ يكى از مشتركات اديان الهى است و تمام پيامبران آن را تذكر داده‏ اند. 🔺در آيات مورد بحث، دليل خاصى بر امكان معاد ذكر نشده و فقط سخن مشركان در نفى معاد، نقل گرديده، ولى براى ردّ سخن آنها صحنه‏ اى از صحنه‏ هاى قيامت را كه مربوط به همين منكران معاد است، ترسيم مى‏ كند. به اين صورت كه خطاب به پيامبر اسلام مى‏ فرمايد: اگر هنگامى را ببينى كه آنها در برابر ( دادگاه عدل) پروردگارشان نگه داشته شده ‏اند، حالت پريشان آنها را مشاهده خواهى كرد،به آنها گفته میشود: آيا اين حق نيست ؟! يعنى اكنون كه زنده شده‏ ايد و در قيامت حاضر شده‏ ايد، باز هم در آن شك داريد؟ آنها كه بالعيان قيامت را مشاهده كرده‏ اند، خواهند گفت: آرى قسم به پروردگارمان كه قيامت حق است، ولى اين اقرار و اعتراف سودى بر آنان نخواهد داشت و به آنها خطاب خواهد شد كه به سزاى كفرى كه در دنيا داشتيد اكنون عذاب دوزخ را بچشيد. 🔺در آیه ۳۱ میفرماید آنها قيامت و ملاقات پروردگار را تكذيب مى‏ كردند، ولى ناگهان روز قيامت فرا مى‏ پرسد و در آن روز حقيقت را درمى‏ يابند و افسوس كوتاهى‏ ها و قصورهاى خود را مى‏ خورند و بار گناهانشان را بر دوش مى‏ كشند و چه بد است آن بارى كه مى‏كشند! اين حقيقت در آيه ۳ سوره عنکبوت هم آمده و در آنجا اضافه شده كه آنها علاوه بر بار گناه خود، بار گناه ديگرانى را كه باعث گمراهى آنها شده‏ اند نيز بر دوش خواهند كشيد:👈🏻وليحملنّ اثقالهم و اثقالا مع اثقالهم و ليسئلن يوم القيامة عما كانوا يفترون(پ.ن : مواظب باشیم حداقل در این فضای مجازی باعث گناه دیگران با فورواردهای بیجا نشویم ..) ♦️ودر آیه ۳۲ ، با مقايسه ميان دنيا و آخرت، مردم را به انديشيدن دعوت مى‏ كند تا خود به برترى آخرت بر دنيا پى ببرند. 🔺در آیه 27 و 30، دو بار كلمه‏ ى «و لو ترى» تكرار شده است تا صحنه‏ هاى سخت قیامت را ترسیم و گامى براى هدایت مردم باشد. طبق آیه‏ ى 30 خداوند با مجرم سخن مى‏ گوید. در حالیکه بعضى آیات، سخن گفتن خدارا با آنان را نفى مى‏ كند، این مطلب یا اشاره به مواقف و صحنه‏ هاى مختلف در قیامت است، و یا آنكه مراد آن است كه خداوند با آنان كلام طیّب و دلشادكننده نمى‏ گوید..الله اعلم 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃🌸آیه ۳۲ سوره مبارکه از صفحه ۱۳۱ اگر دنیا مزرعه‏ ى آخرت قرار نگیرد، بازیچه مى‏ شود و مردم مانند كودكانى هستند كه سرگرم به اسباب بازى‏هایى چون مال و مقام و مانند آن شده‏ اند..مثل یک صحنه‏ ى نمایش كه یكى لباس شاه مى‏ پوشد، دیگرى نقش نوكر را بازى مى‏ كند و سوّمى وزیر مى‏ شود، ولى ساعتى بعد كه همه ‏ى لباسها و نقش‏ها كنار مى‏ رود، مى‏ فهمند كه همه ‏ى عناوین، خیالى بیش نبود! كلمه‏ ى «لعب» به كارى گفته مى‏ شود كه قصد صحیحى در آن نباشد و كلمه‏ ى «لهو» به كارى گفته مى‏ شود كه انسان را از كارهاى مهم و اصلى باز دارد. شباهت دنیا به لهو و لعب از جهاتى است: 🍁دنیا مثل بازى، مدّتش كوتاه است. 🍁دنیا مثل بازى، تفریح و خستگى دارد و آمیخته‏ اى از تلخى و شیرینى است. 🍁دنیاگرایى مثل بازى، انسان را از اهداف مهم باز مى‏ دارد. در کودکی با یک عروسک و ماشین اسباب بازی دلمون خوش بود ..یادش بخیر ..اما حالا که بزرگ شدیم ، اسباب بازیهامونم بزرگ شده خدا کنه به خونه و ماشین دلخوش نباشیم ... 🌸🍃 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فَلَمَّا نَسُواْ مَا ذُكِّرُواْ بِهِ فَتَحْنَا عَلَيْهِمْ أَبْوَبَ كُلِّ شَىْ‏ءٍ حَتَّى‏ إِذَا فَرِحُواْ بِمَآ أُوتُواْ أَخَذْنَهُمْ بَغْتَةً فَإِذَا هُم مُّبْلِسُونَ‏ ﴿۴۴ ﴾ پس چون اندرزهایى را كه به آنان داده شده بود فراموش كردند، درهاى هرگونه نعمت را به رویشان گشودیم (و در رفاه و مادیات غرق شدند) تا آنگاه كه به آنچه داده شدند دلخوش كردند، ناگهان آنان را (به عقوبت) گرفتیم پس یكباره محزون و نومید گردیدند.﴿۴۴ # انعام﴾ 🔸قهر خداوند بعد از اتمام حجّت است. «نَسوا ما ذكّروا...👈🏻اخذناهم» 🔶گشودن درهای نعمت به روی بندگان گنه کار، نخست تشويق براى بيدارى ، و اگر مؤ ثر نشد مقدمه اى است براى گرفتن نعمت و عذاب دردناك .. در حديثى از پيامبر (ص ) چنين نقل شده : اذا رايت الله يعطى العبد من الدنيا على معاصيه ما يحب فانما هو استدراج ثم تلا رسول الله (ص ) فلما نسوا... ✖️هنگامى كه ببينى خداوند در برابر گناهان نعمت مى بخشد بدان كه مقدمه مجازات است سپس آيه فوق را تلاوت فرمود. در حديثى از على (ع ) نیز چنين نقل شده كه فرمود: يا بن آدم اذا رايت ربك سبحانه يتابع عليك نعمه و انت تعصيه فاحذره ✖️اى فرزند آدم هنگامى كه ببينى خداوند پى در پى نعمتها را به تو مى بخشد، در حالى كه تو گناه ميكنى ، از مجازات او بترس ، كه اين مقدمه مجازات است . 🔸🔸پس همیشه رفاه زندگى، علامت رحمت نیست، گاهى زمینه‏ ى عقوبت است. 🔶خدا گاهى بندگان خود را با بلا و مصيبت و گاهى با نعمت و رفاه 👈🏻امتحان مى‏ كند و انسان بايد هم در حال گرفتارى و هم در حال برخوردارى متوجه شودكه مورد آزمايش خدا قرار گرفته است و خود را نبازد. خداوند در آیه ۱۶۸ سوره اعراف می فرماید : وبلوناهم بالحسنات و السيئات لعلهم يرجعون و آنها را با نيكيها و بديها آزمايش كرديم شايد بازگردند. 🔸🔸قهر الهى، ناگهانى مى‏ آید، پس باید همیشه آماده بود.👈🏻 «بغتة» 🔶شايد بتوان گفت كه آزمايش خداوند با نعمت و برخوردارى، سختتر از آزمايش او با بلاها و مصيبتهاست، چون در حالت خوشى انسان از ياد خدا بيشتر غافل مى‏ شود و مغرورانه، خود را شايسته اين نعمتها مى‏ پندارد و متوجه نمى ‏شود كه شايد اين نعمتها مقدمه‏ اى براى نابودى است و به اصطلاح قرآن اين نعمتها از راه «استدراج» داده مى‏ شود و هدف، هلاكت اوست و اين كار نوعى مهلت دادن به ستمگران است.. چنانکه در آیات ۱۸۲و ۱۸۳ سوره اعراف میفرماید: والذين كذّبوا باياتنا سنستدرجهم من حيث لايعلمون. و املى لهم انّ كيدى متين و كسانى را كه آيات ما را تكذيب كردند، اندك اندك از جايى كه ندانند گرفتارشان مى‏ كنيم و به آنها مهلت مى‏ دهيم همانا تدبير من محكم است. 🔸تنگناها و گشایش‏ها به دست خداست.👈🏻 «اخذنا... فتحنا» 🔶مبلسون» از «ابلاس»، به معناى حزن و اندوه همراه با یأس است. حالتى كه مجرمان، هنگام پاسخ نیافتن در دادگاه پیدا مى‏ كنند. 🔸🔸شادى عیّاشان، ناگهان به ناله‏ ى مأیوسانه تبدیل خواهد شد.👈🏻 «فرحوا - مبلسون». 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۵۰ سوره ( صفحه ۱۳۳) قُلْ لَا أَقُولُ لَكُمْ عِنْدِي خَزَائِنُ اللَّهِ وَلَا أَعْلَمُ الْغَيْبَ وَلَا أَقُولُ لَكُمْ إِنِّي مَلَكٌ إِنْ أَتَّبِعُ إِلَّا مَا يُوحَى إِلَيَّ قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الْأَعْمَى وَالْبَصِيرُ أَفَلَا تَتَفَكَّرُونَ ﴿۵۰﴾ بگو من به شما نمى‏ گويم كه خزاين الهى نزد من است، و غيب نيز نمى‏ دانم، و به شما نمى‏ گويم كه من فرشته‏ اى هستم، من از هيچ چيز پيروى نمى‏ كنم جز از آنچه به من وحى مى‏ شود، بگو آيا نابينا و بينا برابرند، آيا نمى‏ انديشيد؟ ✅ در اين آيه پيامبر مأموريت يافته كه سه چيز را از خود 👈🏻نفى و يك چيز را بر خود 👈🏻اثبات كند: ✳️ يكى آن است كه گنجينه ‏هاى خدا نزد من نيست. منظور از گنجينه‏ هاى خدا، خزانه ‏هاى علم و قدرت اوست كه همانا منبع فيض الهى است كه هستى و آثار آنرا به هر چيزى افاضه مى كند، و اما اينكه نحوه افاضه چگونه است ، از آيه (انما امره اذا اراد شيئا ان يقول له كن فيكون ) استفاده مى شود كه مصدر اين اثر، همانا كلمه (كن ) است كه از مقام عظمت و كبريائى خدا صادر مى گردد، و در آيه (و ان من شى ء الا عندنا خزائنه و ما ننزله الا بقدر معلوم ) هم از همان كلمه به عبارت ديگرى تعبير فرموده است . ✳️ دوم اینکه من نمیدانم و غرض از اينكه فرمود: (و لا اعلم الغيب ) اين است كه من در علم به چيزى از خود، استقلال ندارم ، و چنان نيستم كه بى اينكه از وحى بياموزم به چيزى علم پيدا كنم . اين مطلب از اينجا استفاده مى شود كه خداى تعالى از طرفى در ذيل آيه ، مساله وحى را اثبات مى كند و مى فرمايد: (ان اتبع الا ما يوحى الى ) و از طرفى ديگر در مواضع ديگرى از كلام خود بيان مى كند كه 👈🏻بعضى از وحى ها «غيب» است . از آن جمله در آیه ۲۶و۲۷سوره جن مى فرمايد: 👈🏻(عالم الغيب فلا يظهر على غيبه احدا الا من ارتضى من رسول ) و نيز در خلال داستان يوسف (ع) مى فرمايد:👈🏻 (ذلك من انباء الغيب نوحيه اليك و ما كنت لديهم اذ اجمعوا امرهم و هم يمكرون ) و در داستان مريم (ع ) مى فرمايد:👈🏻 (ذلك من انباء الغيب نوحيه اليك و ما كنت لديهم اذ يلقون اقلامهم ايهم يكفل مريم و ما كنت لديهم اذ يختصمون ) و بعد از حكايت داستان نوح (ع ) نیز مى فرمايد: 👈🏻(تلك من انباء الغيب نوحيها اليك ما كنت تعلمها انت و لا قومك من قبل هذا). پس منظور اين است كه به طور👈🏻 مستقل 👉🏻 غيب نمى ‏دانم و گرنه پيامبر، آن مقدار از غيب را كه خدا به او مى‏ آموخت مى‏ دانست. ✳️ و سوم اینکه فرشته نیستم: (و لا اقول لكم انى ملك ) و این ،كنايه است از اينكه آثارى را كه فرشتگان دارند، من ندارم ، چه آنها منزهند از حوائج زندگى مادى ، از قبيل خوردن و آشاميدن و ازدواج و امثال آن ، و من چنين نيستم يعنى براى خود حالت فوق انسانى قايل نيستم، بلكه انسانى چون انسانهاى ديگر هستم. ♻️ البته اين سخن بدان معنا نيست كه برتر از پيامبر است، بلكه در جهت بيان اين معناست كه پيامبر از جنس بشر است نه از جنس ملك. و اين مانع از آن نيست كه شخصى از جنس بشر به مقامى برسد كه فضيلتى بالاتر از فرشته داشته باشد وپيامبران چنين بودند بخصوص پيامبر اسلام آنچنان مقام والايى داشت كه از بزرگترين فرشته خدا يعنى جبرئيل بالا زد و در شب معراج به جايى رفت كه جبرئيل توان رفتن به آنجا را نداشت. ✅ در مقابل اين سه چيزى كه پيامبر از خود نفى كرد، يك چيز را بر خود اثبات مى‏ كند و آن اينكه👈🏻 من همواره از پيروى مى‏ كنم ، يعنى آن مطالبى كه از سوى خداوند بر من القا مى‏ شود، من از آنها پيروى مى‏ كنم و آنها را به شما مى‏ رسانم و معناى پيامبرى همين است و پيامبران بينش و بصيرتى دارند كه ديگران آن را ندارند. معجزات آنهانیز در چهارچوب وحى الهى است، نه تمایلات مردم.. و تفاوت پيامبران با ديگر انسانها در اين زمينه ، مانند تفاوت كور و بينا است. همانگونه كه شخص بينا چيزها را مى‏ بيند و كور نمى‏ بيند، پيامبران نيز حقايق را بگونه ‏اى درك مى‏ كنند كه ديگران از درك آن ناتوان هستند. براى همين است كه در قسمت پايانى آيه مى‏ فرمايد: آيا كور و بينا مساوى و يكسان هستند؟ چرا نمى‏ انديشيد؟ معلوم است كه كور بايد در راه رفتن از بينا پيروى كند و گرنه راه را گم خواهد كرد.. 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
وَإِذَا جَاءَكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِآيَاتِنَا فَقُلْ سَلَامٌ عَلَيْكُمْ كَتَبَ رَبُّكُمْ عَلَى نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ أَنَّهُ مَنْ عَمِلَ مِنْكُمْ سُوءًا بِجَهَالَةٍ ثُمَّ تَابَ مِنْ بَعْدِهِ وَأَصْلَحَ فَأَنَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿۵۴﴾ و چون كسانى كه به آيات ما ايمان دارند نزد تو آيند بگو درود بر شما پروردگارتان رحمت را بر خود مقرر كرده كه هر كس از شما به نادانى كار بدى كند و آنگاه به توبه و صلاح آيد پس وى آمرزنده مهربان است﴿۵۴ انعام﴾ 🔵 در زمان پيامبر اسلام (ص) بعضى از مسلمانان گنهكار كه از گناه خود پشيمان شده بودند، نزد آنحضرت مى‏ آمدند و انتظار عفو الهى را داشتند. 🔹آيه مورد بحث ، راجع به توبه است ، اما توبه ای که در پی عملی ناستوده سر زده نه کفر و شرک 🔹منظور از (جهالت ) در اينگونه موارد،این است كه انسان نه از روى دشمنى و عداوت با حق ، بلكه به خاطر غلبه هوى و هوس آنچنان مى شود كه فروغ عقل و كنترل شهوت را از دست مى دهد، چنين كسى با اينكه عالِم به گناه و حرام است اما چون علمش تحت الشعاع هوى و هوس واقع شده ، به آن جهل اطلاق گرديده ، مسلما چنين كسى در برابر گناه خود مسؤول است ، اما چون از روى عداوت و دشمنى نبوده ، سعى و كوشش مى كند اصلاح و جبران كند. 🔷در حقيقت آيه فوق به پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) دستور مى دهد، كه هيچ فرد با ايمانى را از هر طبقه و نژاد و در هر شرائطى بوده باشد، نه تنها از خود نراند، بلكه آغوش خويش را يكسان به روى همه بگشايد، حتى اگر كسانى آلوده به گناهان زياد باشند، آنها را نيز بپذيرد و اصلاح كند. 🔹🔹صفات فعليه خداوند از قبيل (غفور) و (رحيم ) و... ممكن است حقيقتا مقيد به زمان نشود، براى اينكه گر چه خداى سبحان رحمت بر بندگان را بر خود لازم و واجب كرده ، و ليكن اثر اين رحمت وقتى ظاهر مى شود كه شخص قلباً كافر نبوده و اگر گناهى از او سر مى زند از روى نادانى باشد، و بعد از ارتكاب ، توبه نموده و علاوه بر آن ، عمل صالح هم انجام بدهد. نکات آیه: ✔️زیارت پیامبر، راه دریافت لطف خداست. «جاءك... فقل سلام علیكم كتب» ✔️رابطه‏ ى رهبر و مردم، باید بر اساس انس و محبّت باشد. «اذا جاءك... فقل سلام علیكم» ✔️بهترین عبارت تحیّت، «سلام علیكم» است. «فقل سلام علیكم» ✔️اگر گناه از روى لجاجت و استكبار نباشد، قابل بخشش است. (جهالت، عذرى قابل قبول براى بخشش و گذشت از خطاكاران است.) «من عمل منكم سوءً بجهالة» ✔️خداوند، رحمت را بر خویش واجب كرده، ولى شرط دریافت آن، عذرخواهى و توبه است. «كتب ... ثمّ تاب» 🔷توبه، تنها یك لفظ نیست، تصمیم و اصلاح هم مى‏خواهد. «تاب و أصلح» عفو الهى همراه با رحمت است. «غفور رحیم» (گناهكار نباید مأیوس شود) روشنگرى نسبت به سیماى مجرمان و راه خطاكاران و اهل توطئه، از اهداف مكتب است. «لتستبین سبیل المجرمین» 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir