eitaa logo
حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان ✅
968 دنبال‌کننده
14.1هزار عکس
8.8هزار ویدیو
530 فایل
🔹کانال حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان 🔹سایت : 🔹www.emamsadegh.ir 🔹ارتباط با ادمین 🔹@hamidam
مشاهده در ایتا
دانلود
📸 آمار کشورهایی که پهپاد ایرانی را دریافت کرده‌اند 🔸مشتریان پهبادهای ایرانی در جهان رو به افزایش است. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
کتاب نمود خود در زندگی روزمره یک کتاب فوق العاده دیگر که جزو دهمین کتاب برتر جامعه شناسی در قرن بیستم هم نامیده شده است. کتاب نمود خود در زندگی روزمره اولین اثر اروینگ گافمن است. او در این کتاب برای اولین بار به سراغ این موضوع رفت که ما انسان‌ها با توجه به شرایط و در مواجهه با افراد دیگر جامعه سعی می‌کنیم خودمان را تغییر دهیم. دلیل این تغییر از نگاه گافمن این است که ما قصد داریم برداشتی را که فرد مقابل قرار است از ما داشته باشد را آنطور که می‌خواهیم تغییر دهیم. اروینگ گافمن اعتقاد دارد روابط ما در جامعه به نوعی تئاتریکال است. این یعنی هر کدام از ما در زندگی به نوعی در حال اجرای نقش خود در یک نمایش هستیم. البته این موضوع فقط یک نظریه نیست، بلکه بر اساس تحقیقات مفصل جامعه شناسی و رسوم اجتماعی سراسر جهان است. گافمن به خاطر این کتاب در سال ۱۹۶۱ جایزه Maclver را دریافت کرد. انتشارات مرکز این کتاب را با ترجمه مسعود کیانپور منتشر کرده است. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 از پشت پرده سکوهای شبکه اجتماعی آمریکایی چه می دانید؟ 🔸 آیا می دانید افسران اطلاعاتی آمریکا چه نقشی در مدیریت و بهره برداری از اطلاعات سکوهای شبکه اجتماعی متا ( واتساپ، اینستاگرام، فیسبوک) برای انجام عملیات روانی و جنگ نرم در کشورهای هدف بر عهده دارند؟ 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
1_1529202567.pdf
1.12M
✳️ مهدویت از دیدگاه دین پژوهان غربی 🔹سید رضی موسوی گیلانی 🔸از جمله ویژگى ‏هاى کتاب، تبیین اندیشه ‏ها و پژوهش ‏هاى برخى فیلسوفان غربى؛ از جمله هانرى کربن، جیمز دارمستتر، فان فلوتن، ایگناتس گلدتسیهر، ادوارد برون، مارگولیوث، ژزف کنت دوگوبینو، همیلتون گیب و آنه مارى شیمل است. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حضور آیت الله سید محسن طاهری نماینده مردم شریف استان گلستان در مجلس خبرگان رهبری و خادمان مسجد مقدس جمکران در بیمارستان ۵ آذر گرگان به مناسبت فرا رسیدن آغاز امامت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) امروز بیمارستان پنجم آذر گرگان با حضور خادمان مسجد مقدس جمکران فضایی سرشار از معنویت داشت. خادمان با در دست داشتن پرچم مسجد مقدس جمکران و توزیع تبرک، از بیماران عیادت و برای آنان آرزوی سلامتی کردند. همچنین این خادمان با خانواده شهید رضایانی و شهید ملاشاهی دیدار و گفتگو کردند. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆 متخصصین ایرانی یه تراشه ساختند که شانس باروری در زوجین نابارور رو تا ۵۰ درصد افزایش میده! 👌 جالبی ماجرا به اینجاست که فناوری ساخت این محصول فقط در انحصار ایران و آمریکاست! 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 هدف از ، همان است ♦️امام جمعه کاشمر: یعنی لشکری از افغانستانی‌هایی که اعتقاد قوی نسبت به ولی فقیه دارند. ♦️کسانی که در آتش هراس ایران و افغانستان می‌دمند و بر افغان هراسی و ایران هراسی دامن می‌زنند یکی هستند. ♦️اجازه دهید دولت‌های ایران و افغانستان خودشان مشکلات را حل کنند. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆افشاگری «علی ابراهیم‌زاده» نوچه مصی علینژاد درباره «رضا پهلوی»: درآمد میلیون دلاری شازده از براندازی! همچنان دزد وغارتگر 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️مدح خوانی شیخ عمر حفیظ و جمعی از اهل سنت در مدح فرزندان حضرت زهرا و امیرالمومنین 🔹اختصاصی مفتاح🔹 🌷انَّ فِی الجَنَّةِ نَهراً مِن لَبَن 🌹لعَلِی و حسینٍ و حسن 🌷کلُّ مَن کانَ مُحِبّاً لَهُمُ 🌹یدخُلُ الجَنَّةَ مِن غَیرِ حَزَن... 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌‌‌‌‌✨🌙بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد اللهم عجل لولیک الفرج اگر پرده ڪنار برود و به حقایق واقف شویم بیش از آنڪه خدا را برای دعـــــاهایی ڪه اجابت ڪرده شـــــاڪر باشــــیم برای دعاهایی ڪه  نڪرده شـــــاڪریم! 🤲 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
وَلَوْ تَرَى إِذْ وُقِفُوا عَلَى رَبِّهِمْ قَالَ أَلَيْسَ هَذَا بِالْحَقِّ قَالُوا بَلَى وَرَبِّنَا قَالَ فَذُوقُوا الْعَذَابَ بِمَا كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ ﴿۳۰﴾ اگر آنها را به هنگامي كه در پيشگاه (دادگاه عدل) پروردگارشان ايستاده‏ اند به بيني كه به آنها گفته مي‏شود آيا اين حق نيست ؟ مي‏گويند: آري قسم به پروردگار ما (حق است)، مي‏گويد پس مجازات را بچشيد در برابر آنچه انكار مي‏كرديد!﴿۳۰ ﴾ ♦️در روز قيامت سرنوشت شوم و ذلّت‏ بارى در انتظار مشركان و كافران است آنها در آن روز موقف ‏ها و مراحل مختلفى راپشت سر خواهند گذاشت. و وقتی كه خود را در برابر آتش مى‏ بينند و ديگر جايى براى چون و چرا و عذر و بهانه نمى ‏يابند، به خود مى‏ آيند و مى‏ گويند: اى كاش بار ديگر به دنيا و عالم تكليف برمى ‏گشتيم و آيات پرردگارمان را تكذيب نمى‏ كرديم و به خدا و پيامبرانش ايمان مى‏ آورديم.. 🔻انكار معاد يكى از ويژگيهاى مشركان است. آنها علاوه بر انحراف در توحيد و مبدأ، انحراف بزرگ ديگرى هم در معاد داشتند و معتقد بودند كه زندگى فقط زندگى اين دنياست و انسان با مردن به كلى نابود مى‏ شود و ديگر زنده نخواهد شد و قيامت و معادى در كار نيست. اين در حالى است كه عقيده به معاد و زندگى پس از مرگ يكى از مشتركات اديان الهى است و تمام پيامبران آن را تذكر داده‏ اند. 🔺در آيات مورد بحث، دليل خاصى بر امكان معاد ذكر نشده و فقط سخن مشركان در نفى معاد، نقل گرديده، ولى براى ردّ سخن آنها صحنه‏ اى از صحنه‏ هاى قيامت را كه مربوط به همين منكران معاد است، ترسيم مى‏ كند. به اين صورت كه خطاب به پيامبر اسلام مى‏ فرمايد: اگر هنگامى را ببينى كه آنها در برابر ( دادگاه عدل) پروردگارشان نگه داشته شده ‏اند، حالت پريشان آنها را مشاهده خواهى كرد،به آنها گفته میشود: آيا اين حق نيست ؟! يعنى اكنون كه زنده شده‏ ايد و در قيامت حاضر شده‏ ايد، باز هم در آن شك داريد؟ آنها كه بالعيان قيامت را مشاهده كرده‏ اند، خواهند گفت: آرى قسم به پروردگارمان كه قيامت حق است، ولى اين اقرار و اعتراف سودى بر آنان نخواهد داشت و به آنها خطاب خواهد شد كه به سزاى كفرى كه در دنيا داشتيد اكنون عذاب دوزخ را بچشيد. 🔺در آیه ۳۱ میفرماید آنها قيامت و ملاقات پروردگار را تكذيب مى‏ كردند، ولى ناگهان روز قيامت فرا مى‏ پرسد و در آن روز حقيقت را درمى‏ يابند و افسوس كوتاهى‏ ها و قصورهاى خود را مى‏ خورند و بار گناهانشان را بر دوش مى‏ كشند و چه بد است آن بارى كه مى‏كشند! اين حقيقت در آيه ۳ سوره عنکبوت هم آمده و در آنجا اضافه شده كه آنها علاوه بر بار گناه خود، بار گناه ديگرانى را كه باعث گمراهى آنها شده‏ اند نيز بر دوش خواهند كشيد:👈🏻وليحملنّ اثقالهم و اثقالا مع اثقالهم و ليسئلن يوم القيامة عما كانوا يفترون(پ.ن : مواظب باشیم حداقل در این فضای مجازی باعث گناه دیگران با فورواردهای بیجا نشویم ..) ♦️ودر آیه ۳۲ ، با مقايسه ميان دنيا و آخرت، مردم را به انديشيدن دعوت مى‏ كند تا خود به برترى آخرت بر دنيا پى ببرند. 🔺در آیه 27 و 30، دو بار كلمه‏ ى «و لو ترى» تكرار شده است تا صحنه‏ هاى سخت قیامت را ترسیم و گامى براى هدایت مردم باشد. طبق آیه‏ ى 30 خداوند با مجرم سخن مى‏ گوید. در حالیکه بعضى آیات، سخن گفتن خدارا با آنان را نفى مى‏ كند، این مطلب یا اشاره به مواقف و صحنه‏ هاى مختلف در قیامت است، و یا آنكه مراد آن است كه خداوند با آنان كلام طیّب و دلشادكننده نمى‏ گوید..الله اعلم 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃🌸آیه ۳۲ سوره مبارکه از صفحه ۱۳۱ اگر دنیا مزرعه‏ ى آخرت قرار نگیرد، بازیچه مى‏ شود و مردم مانند كودكانى هستند كه سرگرم به اسباب بازى‏هایى چون مال و مقام و مانند آن شده‏ اند..مثل یک صحنه‏ ى نمایش كه یكى لباس شاه مى‏ پوشد، دیگرى نقش نوكر را بازى مى‏ كند و سوّمى وزیر مى‏ شود، ولى ساعتى بعد كه همه ‏ى لباسها و نقش‏ها كنار مى‏ رود، مى‏ فهمند كه همه ‏ى عناوین، خیالى بیش نبود! كلمه‏ ى «لعب» به كارى گفته مى‏ شود كه قصد صحیحى در آن نباشد و كلمه‏ ى «لهو» به كارى گفته مى‏ شود كه انسان را از كارهاى مهم و اصلى باز دارد. شباهت دنیا به لهو و لعب از جهاتى است: 🍁دنیا مثل بازى، مدّتش كوتاه است. 🍁دنیا مثل بازى، تفریح و خستگى دارد و آمیخته‏ اى از تلخى و شیرینى است. 🍁دنیاگرایى مثل بازى، انسان را از اهداف مهم باز مى‏ دارد. در کودکی با یک عروسک و ماشین اسباب بازی دلمون خوش بود ..یادش بخیر ..اما حالا که بزرگ شدیم ، اسباب بازیهامونم بزرگ شده خدا کنه به خونه و ماشین دلخوش نباشیم ... 🌸🍃 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فَلَمَّا نَسُواْ مَا ذُكِّرُواْ بِهِ فَتَحْنَا عَلَيْهِمْ أَبْوَبَ كُلِّ شَىْ‏ءٍ حَتَّى‏ إِذَا فَرِحُواْ بِمَآ أُوتُواْ أَخَذْنَهُمْ بَغْتَةً فَإِذَا هُم مُّبْلِسُونَ‏ ﴿۴۴ ﴾ پس چون اندرزهایى را كه به آنان داده شده بود فراموش كردند، درهاى هرگونه نعمت را به رویشان گشودیم (و در رفاه و مادیات غرق شدند) تا آنگاه كه به آنچه داده شدند دلخوش كردند، ناگهان آنان را (به عقوبت) گرفتیم پس یكباره محزون و نومید گردیدند.﴿۴۴ # انعام﴾ 🔸قهر خداوند بعد از اتمام حجّت است. «نَسوا ما ذكّروا...👈🏻اخذناهم» 🔶گشودن درهای نعمت به روی بندگان گنه کار، نخست تشويق براى بيدارى ، و اگر مؤ ثر نشد مقدمه اى است براى گرفتن نعمت و عذاب دردناك .. در حديثى از پيامبر (ص ) چنين نقل شده : اذا رايت الله يعطى العبد من الدنيا على معاصيه ما يحب فانما هو استدراج ثم تلا رسول الله (ص ) فلما نسوا... ✖️هنگامى كه ببينى خداوند در برابر گناهان نعمت مى بخشد بدان كه مقدمه مجازات است سپس آيه فوق را تلاوت فرمود. در حديثى از على (ع ) نیز چنين نقل شده كه فرمود: يا بن آدم اذا رايت ربك سبحانه يتابع عليك نعمه و انت تعصيه فاحذره ✖️اى فرزند آدم هنگامى كه ببينى خداوند پى در پى نعمتها را به تو مى بخشد، در حالى كه تو گناه ميكنى ، از مجازات او بترس ، كه اين مقدمه مجازات است . 🔸🔸پس همیشه رفاه زندگى، علامت رحمت نیست، گاهى زمینه‏ ى عقوبت است. 🔶خدا گاهى بندگان خود را با بلا و مصيبت و گاهى با نعمت و رفاه 👈🏻امتحان مى‏ كند و انسان بايد هم در حال گرفتارى و هم در حال برخوردارى متوجه شودكه مورد آزمايش خدا قرار گرفته است و خود را نبازد. خداوند در آیه ۱۶۸ سوره اعراف می فرماید : وبلوناهم بالحسنات و السيئات لعلهم يرجعون و آنها را با نيكيها و بديها آزمايش كرديم شايد بازگردند. 🔸🔸قهر الهى، ناگهانى مى‏ آید، پس باید همیشه آماده بود.👈🏻 «بغتة» 🔶شايد بتوان گفت كه آزمايش خداوند با نعمت و برخوردارى، سختتر از آزمايش او با بلاها و مصيبتهاست، چون در حالت خوشى انسان از ياد خدا بيشتر غافل مى‏ شود و مغرورانه، خود را شايسته اين نعمتها مى‏ پندارد و متوجه نمى ‏شود كه شايد اين نعمتها مقدمه‏ اى براى نابودى است و به اصطلاح قرآن اين نعمتها از راه «استدراج» داده مى‏ شود و هدف، هلاكت اوست و اين كار نوعى مهلت دادن به ستمگران است.. چنانکه در آیات ۱۸۲و ۱۸۳ سوره اعراف میفرماید: والذين كذّبوا باياتنا سنستدرجهم من حيث لايعلمون. و املى لهم انّ كيدى متين و كسانى را كه آيات ما را تكذيب كردند، اندك اندك از جايى كه ندانند گرفتارشان مى‏ كنيم و به آنها مهلت مى‏ دهيم همانا تدبير من محكم است. 🔸تنگناها و گشایش‏ها به دست خداست.👈🏻 «اخذنا... فتحنا» 🔶مبلسون» از «ابلاس»، به معناى حزن و اندوه همراه با یأس است. حالتى كه مجرمان، هنگام پاسخ نیافتن در دادگاه پیدا مى‏ كنند. 🔸🔸شادى عیّاشان، ناگهان به ناله‏ ى مأیوسانه تبدیل خواهد شد.👈🏻 «فرحوا - مبلسون». 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۵۰ سوره ( صفحه ۱۳۳) قُلْ لَا أَقُولُ لَكُمْ عِنْدِي خَزَائِنُ اللَّهِ وَلَا أَعْلَمُ الْغَيْبَ وَلَا أَقُولُ لَكُمْ إِنِّي مَلَكٌ إِنْ أَتَّبِعُ إِلَّا مَا يُوحَى إِلَيَّ قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الْأَعْمَى وَالْبَصِيرُ أَفَلَا تَتَفَكَّرُونَ ﴿۵۰﴾ بگو من به شما نمى‏ گويم كه خزاين الهى نزد من است، و غيب نيز نمى‏ دانم، و به شما نمى‏ گويم كه من فرشته‏ اى هستم، من از هيچ چيز پيروى نمى‏ كنم جز از آنچه به من وحى مى‏ شود، بگو آيا نابينا و بينا برابرند، آيا نمى‏ انديشيد؟ ✅ در اين آيه پيامبر مأموريت يافته كه سه چيز را از خود 👈🏻نفى و يك چيز را بر خود 👈🏻اثبات كند: ✳️ يكى آن است كه گنجينه ‏هاى خدا نزد من نيست. منظور از گنجينه‏ هاى خدا، خزانه ‏هاى علم و قدرت اوست كه همانا منبع فيض الهى است كه هستى و آثار آنرا به هر چيزى افاضه مى كند، و اما اينكه نحوه افاضه چگونه است ، از آيه (انما امره اذا اراد شيئا ان يقول له كن فيكون ) استفاده مى شود كه مصدر اين اثر، همانا كلمه (كن ) است كه از مقام عظمت و كبريائى خدا صادر مى گردد، و در آيه (و ان من شى ء الا عندنا خزائنه و ما ننزله الا بقدر معلوم ) هم از همان كلمه به عبارت ديگرى تعبير فرموده است . ✳️ دوم اینکه من نمیدانم و غرض از اينكه فرمود: (و لا اعلم الغيب ) اين است كه من در علم به چيزى از خود، استقلال ندارم ، و چنان نيستم كه بى اينكه از وحى بياموزم به چيزى علم پيدا كنم . اين مطلب از اينجا استفاده مى شود كه خداى تعالى از طرفى در ذيل آيه ، مساله وحى را اثبات مى كند و مى فرمايد: (ان اتبع الا ما يوحى الى ) و از طرفى ديگر در مواضع ديگرى از كلام خود بيان مى كند كه 👈🏻بعضى از وحى ها «غيب» است . از آن جمله در آیه ۲۶و۲۷سوره جن مى فرمايد: 👈🏻(عالم الغيب فلا يظهر على غيبه احدا الا من ارتضى من رسول ) و نيز در خلال داستان يوسف (ع) مى فرمايد:👈🏻 (ذلك من انباء الغيب نوحيه اليك و ما كنت لديهم اذ اجمعوا امرهم و هم يمكرون ) و در داستان مريم (ع ) مى فرمايد:👈🏻 (ذلك من انباء الغيب نوحيه اليك و ما كنت لديهم اذ يلقون اقلامهم ايهم يكفل مريم و ما كنت لديهم اذ يختصمون ) و بعد از حكايت داستان نوح (ع ) نیز مى فرمايد: 👈🏻(تلك من انباء الغيب نوحيها اليك ما كنت تعلمها انت و لا قومك من قبل هذا). پس منظور اين است كه به طور👈🏻 مستقل 👉🏻 غيب نمى ‏دانم و گرنه پيامبر، آن مقدار از غيب را كه خدا به او مى‏ آموخت مى‏ دانست. ✳️ و سوم اینکه فرشته نیستم: (و لا اقول لكم انى ملك ) و این ،كنايه است از اينكه آثارى را كه فرشتگان دارند، من ندارم ، چه آنها منزهند از حوائج زندگى مادى ، از قبيل خوردن و آشاميدن و ازدواج و امثال آن ، و من چنين نيستم يعنى براى خود حالت فوق انسانى قايل نيستم، بلكه انسانى چون انسانهاى ديگر هستم. ♻️ البته اين سخن بدان معنا نيست كه برتر از پيامبر است، بلكه در جهت بيان اين معناست كه پيامبر از جنس بشر است نه از جنس ملك. و اين مانع از آن نيست كه شخصى از جنس بشر به مقامى برسد كه فضيلتى بالاتر از فرشته داشته باشد وپيامبران چنين بودند بخصوص پيامبر اسلام آنچنان مقام والايى داشت كه از بزرگترين فرشته خدا يعنى جبرئيل بالا زد و در شب معراج به جايى رفت كه جبرئيل توان رفتن به آنجا را نداشت. ✅ در مقابل اين سه چيزى كه پيامبر از خود نفى كرد، يك چيز را بر خود اثبات مى‏ كند و آن اينكه👈🏻 من همواره از پيروى مى‏ كنم ، يعنى آن مطالبى كه از سوى خداوند بر من القا مى‏ شود، من از آنها پيروى مى‏ كنم و آنها را به شما مى‏ رسانم و معناى پيامبرى همين است و پيامبران بينش و بصيرتى دارند كه ديگران آن را ندارند. معجزات آنهانیز در چهارچوب وحى الهى است، نه تمایلات مردم.. و تفاوت پيامبران با ديگر انسانها در اين زمينه ، مانند تفاوت كور و بينا است. همانگونه كه شخص بينا چيزها را مى‏ بيند و كور نمى‏ بيند، پيامبران نيز حقايق را بگونه ‏اى درك مى‏ كنند كه ديگران از درك آن ناتوان هستند. براى همين است كه در قسمت پايانى آيه مى‏ فرمايد: آيا كور و بينا مساوى و يكسان هستند؟ چرا نمى‏ انديشيد؟ معلوم است كه كور بايد در راه رفتن از بينا پيروى كند و گرنه راه را گم خواهد كرد.. 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
وَإِذَا جَاءَكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِآيَاتِنَا فَقُلْ سَلَامٌ عَلَيْكُمْ كَتَبَ رَبُّكُمْ عَلَى نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ أَنَّهُ مَنْ عَمِلَ مِنْكُمْ سُوءًا بِجَهَالَةٍ ثُمَّ تَابَ مِنْ بَعْدِهِ وَأَصْلَحَ فَأَنَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿۵۴﴾ و چون كسانى كه به آيات ما ايمان دارند نزد تو آيند بگو درود بر شما پروردگارتان رحمت را بر خود مقرر كرده كه هر كس از شما به نادانى كار بدى كند و آنگاه به توبه و صلاح آيد پس وى آمرزنده مهربان است﴿۵۴ انعام﴾ 🔵 در زمان پيامبر اسلام (ص) بعضى از مسلمانان گنهكار كه از گناه خود پشيمان شده بودند، نزد آنحضرت مى‏ آمدند و انتظار عفو الهى را داشتند. 🔹آيه مورد بحث ، راجع به توبه است ، اما توبه ای که در پی عملی ناستوده سر زده نه کفر و شرک 🔹منظور از (جهالت ) در اينگونه موارد،این است كه انسان نه از روى دشمنى و عداوت با حق ، بلكه به خاطر غلبه هوى و هوس آنچنان مى شود كه فروغ عقل و كنترل شهوت را از دست مى دهد، چنين كسى با اينكه عالِم به گناه و حرام است اما چون علمش تحت الشعاع هوى و هوس واقع شده ، به آن جهل اطلاق گرديده ، مسلما چنين كسى در برابر گناه خود مسؤول است ، اما چون از روى عداوت و دشمنى نبوده ، سعى و كوشش مى كند اصلاح و جبران كند. 🔷در حقيقت آيه فوق به پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) دستور مى دهد، كه هيچ فرد با ايمانى را از هر طبقه و نژاد و در هر شرائطى بوده باشد، نه تنها از خود نراند، بلكه آغوش خويش را يكسان به روى همه بگشايد، حتى اگر كسانى آلوده به گناهان زياد باشند، آنها را نيز بپذيرد و اصلاح كند. 🔹🔹صفات فعليه خداوند از قبيل (غفور) و (رحيم ) و... ممكن است حقيقتا مقيد به زمان نشود، براى اينكه گر چه خداى سبحان رحمت بر بندگان را بر خود لازم و واجب كرده ، و ليكن اثر اين رحمت وقتى ظاهر مى شود كه شخص قلباً كافر نبوده و اگر گناهى از او سر مى زند از روى نادانى باشد، و بعد از ارتكاب ، توبه نموده و علاوه بر آن ، عمل صالح هم انجام بدهد. نکات آیه: ✔️زیارت پیامبر، راه دریافت لطف خداست. «جاءك... فقل سلام علیكم كتب» ✔️رابطه‏ ى رهبر و مردم، باید بر اساس انس و محبّت باشد. «اذا جاءك... فقل سلام علیكم» ✔️بهترین عبارت تحیّت، «سلام علیكم» است. «فقل سلام علیكم» ✔️اگر گناه از روى لجاجت و استكبار نباشد، قابل بخشش است. (جهالت، عذرى قابل قبول براى بخشش و گذشت از خطاكاران است.) «من عمل منكم سوءً بجهالة» ✔️خداوند، رحمت را بر خویش واجب كرده، ولى شرط دریافت آن، عذرخواهى و توبه است. «كتب ... ثمّ تاب» 🔷توبه، تنها یك لفظ نیست، تصمیم و اصلاح هم مى‏خواهد. «تاب و أصلح» عفو الهى همراه با رحمت است. «غفور رحیم» (گناهكار نباید مأیوس شود) روشنگرى نسبت به سیماى مجرمان و راه خطاكاران و اهل توطئه، از اهداف مكتب است. «لتستبین سبیل المجرمین» 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
قُلْ مَنْ يُنَجِّيكُمْ مِنْ ظُلُمَاتِ الْبَرِّ وَالْبَحْرِ تَدْعُونَهُ تَضَرُّعًا وَخُفْيَةً لَئِنْ أَنْجَانَا مِنْ هَذِهِ لَنَكُونَنَّ مِنَ الشَّاكِرِينَ ﴿۶۳﴾ بگو چه كسى شما را از تاريكيها [و شدايد] خشكى و دريا مى‏رهاند، [زمانى‏] كه او را به زارى و پنهانى مى‏خوانيد [و مى‏گوييد] اگر ما را از اين [مهلكه‏] نجات داد، بى‏گمان از سپاسگزاران خواهيم شد﴿انعام ۶۳﴾ 🔷 بار ديگر قرآن دست مشركان را گرفته و به درون فطرتشان مى برد و در آن مخفيگاه اسرار آميز نور توحيد و يكتاپرستى را به آنها نشان مى دهد و به پيامبر دستور مى دهد به آنها اين چنين بگويد: چه كسى شما را از تاريكيهاى بر و بحر رهائى مى بخشد؟! (قل من ينجيكم من ظلمات البر و البحر؟) 🔹لازم به يادآورى است كه ظلمت و تاريكى گاهى جنبه حسى دارد و گاهى جنبه معنوى : ظلمت حسى آن است كه نور به كلى قطع شود يا آنچنان ضعيف شود كه انسان جائى را نبيند يا به زحمت ببيند، و ظلمت معنوى همان مشكلات و گرفتاريها و پريشانيهائى است كه عاقبت آنها تاريك و ناپيدا است . جهل ظلمت است ، هرج و مرج اجتماعى و اقتصادى و نابسامانيهاى فكرى و انحرافات و آلودگيهاى اخلاقى كه عواقب شوم آنها قابل پيش بينى نيست و يا چيزى جز بدبختى و پريشانى نمى باشد همگى ظلمتند. ظلمت و تاريكى ذاتا هولناك و توهم انگيز است .. 🔹ذكر تضرع كه به معنى 👈🏻دعاى آشكار و خفية كه 👈🏻دعاى پنهانى است شايد به خاطر اين باشد كه مشكلات با هم متفاوتند گاهى بلا آنچنان شديد است كه انسان بى‏ توجه به اطراف خود با صداى بلند و گريه و زارى و ندبه خدا را مى‏ خواند و گاهى هم آنچنان شديد نيست و انسان به صورت پنهانى و دور از ديد ديگران خدا را مى‏ خواند و در اين هنگام كه او در گرداب بلا افتاده، با خدا پيمان مى‏ بندد كه اگر از بلا نجات يابد از سپاسگزاران خواهد بود و شكر نعمت خدا را به جاى خواهد آورد. 🔷گفته شده كه در اين آيه چهار حالت روحى انسان به هنگام روبرو شدن با بلا ذكر شده است: اول حالت دعا و روى آوردن به خدا دوم حالت تضرع و زارى سوم حالت اخلاص و خواندن پنهانى چهارم حالت التزام به ايمان بيشتر و نذر و نياز. 🔹اما متاسفانه براى بسيارى از افراد اين حالات پر ارزش همانند برقى زودگذر و تقريبا به شكل اضطرارى در برابر شدائد و مشكلات پيدا مى شود اما چون با آگاهى آميخته نيست پس از برطرف شدن شدائد به خاموشى مى گرايد. به هنگام مواجه شدن با بلا، نذر و نياز بسيارى مى‏ كنند و خود را به خدا نزديك مى‏ سازند و در دلشان ايمان به خدا تقويت مى‏ شود، ولى چون رهايى يافتند فراموش مى‏ كنند. گويا اين در طبع بشر است كه به هنگام مشكلات، دلش نرم مى‏ شود و رو به سوى خدا و معنويت مى‏ آورد و پس از رفع خطر باز دنبال شهوات خود مى‏ رود و خدا را فراموش مى‏ كند..پناه بر خدا 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۷۰ سوره ( صفحه ۱۳۶) وَذَرِ الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَهُمْ لَعِبًا وَلَهْوًا وَغَرَّتْهُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَذَكِّرْ بِهِ أَنْ تُبْسَلَ نَفْسٌ بِمَا كَسَبَتْ لَيْسَ لَهَا مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِيٌّ وَلَا شَفِيعٌ وَإِنْ تَعْدِلْ كُلَّ عَدْلٍ لَا يُؤْخَذْ مِنْهَا أُولَئِكَ الَّذِينَ أُبْسِلُوا بِمَا كَسَبُوا لَهُمْ شَرَابٌ مِنْ حَمِيمٍ وَعَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْفُرُونَ ﴿۷۰ ﴾ كساني را كه آئين (فطري) خود را به بازي و سرگرمي (و استهزاء) گرفتند و زندگي دنيا آنها را مغرور ساخته رها كن و به آنها يادآوري نما تا گرفتار (عواقب شوم) اعمال خود نشوند، (در آن روز) جز خدا نه يار و ياوري دارند و نه شفاعت كننده ای و (چنين كسي) اگر هر گونه عوضي بپردازد از او پذيرفته نخواهد شد آنها كساني هستند كه گرفتار اعمالي شده‏ اند كه انجام داده‏ اند، نوشابه ای از آب سوزان براي آنها است و عذاب دردناكي به خاطر اينكه كفر ورزيدند. ❎ مراد از رها كردن منحرفان در جمله‏ ى «ذر الّذین اتّخذوا دینهم...»، اظهار تنفّر و قطع رابطه كردن با آنان است، كه گاهى هم به نبرد با آنها مى‏انجامد، چنانكه در آیات دیگرى نیز مى‏خوانیم: «فاعرض عنهم» [۳۰ سجده] ، «ذرهم یأكلوا ویتمتّعوا» [۳ حجر] و «لا تحزن علیهم» [۱۲۷ نحل] ♻️ این آيه شامل حال همه كسانى مى شود كه مقدسات و احكام الهى را نيل به هدفهاى مادى و شخصى قرار مى دهند دين را آلت دنيا و حكم خدا را بازيچه اغراض شخصى مى سازند. سپس به پيامبر (ص ) دستور مى دهد كه به آنها در برابر اين اعمال هشدار دهد كه : روزى فرا ميرسد كه هر كس تسليم اعمال خويش است و راهى براى فرار از چنگال آن ندارد (و ذكر به ان تبسل نفس بما كسبت ). ✅ به بازى گرفتن دین، هر زمانى به شكلى خود را نشان مى‏ دهد، گاهى با اظهار عقائد خرافى، گاهى با قابل اجرا ندانستن احكام، گاهى با توجیه گناهان و گاهى با بدعت وتفسیر به رأى وپیروى از متشابهات و... است. ❎ درحقيقت آيه فوق اشاره به اين است كه آئين اینگونه مردمان از نظر محتوا پوچ و واهى است و نام دين را بر يك مشت اعمالى كه به كارهاى كودكان و سرگرميهاى بزرگسالان شبيه تر است گذارده اند اين چنين افراد قابل بحث و گفتگو نيستند و لذا دستور مى دهد از آنها روى بگردان و به آنها و مذهب توخاليشان اعتنا مكن . ✅ بين فريب خوردن از دنيا و بازيچه گرفتن دين خدا ، ملازمه است ، وقتى انسان نسبت به كام گرفتن از لذتهاى مادى ، افسار گسيخته شد و همه كوشش خود را، صرف آن نمود، قهرا از كوشش در دين حق اعراض نموده و آن را شوخى و بازيچه ميپندارد. به عبارت دیگر ، دلبستگى و فریفته شدن به دنیا، زمینه‏ ى به بازى گرفتن دین است. ❎ آنگاه مى فرمايد: مردم را به وسیله ی قرآن انذار كن و آنان را از اينكه در اثر گناه محروم از ثواب شوند، و يا از اينكه تسليم عقاب گردند بر حذر بدار، و خبردارشان كن كه جز خداى تعالى ولى و شفيعى ندارند، و براى خلاصى از عقاب هر چه را هم كه بدهند، از آنان قبول نمى شود، زيرا كه روز قيامت روز پاداش اعمال است ، نه روز خريد و فروش . آرى اينان كسانى هستند كه از ثواب خدا ممنوع يا تسليم عقاب خداوند شده اند. ♻️ كلمه‏ ى «تُبسَل» به معناى محروم شدن از خوبى و به هلاكت رسیدن است. آنها اسير كارهاى زشت خويشند، به همين دليل رهائى براى آنها ممكن نيست ، زيرا جدائى از اعمال و آثار اعمال همچون جدائى از خويشتن است . فرقى كه بين كلمه حرام و بسل وجود دارد اين است كه حرام هم ممنوع به حكم را شامل مى شود و هم ممنوع قهرى را، و اما تنها به معناى ممنوع قهرى است ، و از همين جهت خداى تعالى مى فرمايد: (اولئك الذين ابسلوا بما كسبوا) يعنى آنان كسانى هستند كه به جرم گناهانشان ، از ثواب عمل نيكشان هم محروم شده اند. ✅ پس مراقب باشیم که عامل بدبختى‏هاى انسان، خود او و عملكرد اوست. «بما كسبت... بما كسبوا... عذاب الیم بما كانوا یكفرون» 💚خـــــــداوندا حلقه بر درت به دسـت امـــــیدواری می زنیم و و به درگـــــــاه تو پنـاه می آوریم قلب ما را ای خـــــدا با انــــــــوار هـــــــــدایتت منور ساز.. 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به این کلیپ خوب توجه کنید ▫️رضا رویگری خواننده سرود ایران ایران ایران رگبار مسلسل هاست. سرودی که در دهه فجر با آن پیروزی مان را به رخ می کشیم و سالگرد پیروزی انقلاب مان را جشن می گیریم. ▫️رویگری بازیگر نقش کیان ایرانی در فیلم اسطوره ای مختار است و چه بخواهیم و نخواهیم ایشان جزئی از هویت ملی و انقلابی مردمان این سرزمین شده است. ▫️شاید کسی بگویند ایشون هر از چندی یک کلیپ میده بیرون که کاسبی کنه! و ما باج نمی دهیم! یا بگوید ما بودجه نداریم! اصلا اگر حرف شما هم درست باشد ما باید بدانیم در چه مواردی باید کوتاه بیاییم و کجاها یکدندگی کنیم و باج ندهیم. ▫️مشکل بودجه که واقعا نیست. مثلا دو سال پیش بودجه مسوولیت اجتماعی فقط ایمیدرو (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) ۱۷ هزار میلیارد تومان بوده است! فکر نمی کنم هزینه پرستاری و نگهداری و خورد و خوراک آقای رویگری روی هم تا آخر عمرشان ، یک هزارم این عدد بشود. ▫️چه بخواهیم و چه نخواهیم امروز او بخشی از خوشه ی نگرش های این مردم است. کسی که در سرود انقلابی فریاد سر می داد فردا که بهار آید آزاد و رها هستیم ... 🔺اگر من مدیر ، در جمهوری اسلامی ایران اینقدر ناتوان باشم که نتوانم این موضوعات بظاهر کم اهمیت اما اثرگذار و راهبردی را بفهمم باید گفت خاک بر سر من که وظیفه ام حفظ عزت و غرور ملی این مردم است و جلسه به جلسه دنبال راهکار کاهش مهاجرت نخبگان می گردم اما درک حفظ این دانه از خوشه ی نگرش های مردم ایران را ندارم..‌. فتامل یا اولی الابصار 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔴سناتور کریس مورفی: هیچ گزینه‌ای دیگر برای تحریم ایران نداریم. اعمال تحریم جدید یک نمایش مضحک است. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
1_13615131209.mp3
25.03M
ا༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀ا 🎧 بخش مهمی از خطبه دوم نماز جمعه اصفهان روز ۲۳ شهریور ماه توسط آیت الله مهدوی که راجع به اوضاع فرهنگی و حجاب است 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir