eitaa logo
حوزه علمیه امام صادق علیه‌السلام
1.1هزار دنبال‌کننده
17.9هزار عکس
11.9هزار ویدیو
660 فایل
🔹کانال حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان مدرسهٔ علمیهٔ امام صادق علیه‌السلام گرگان (محمدتقی خان سابق) در سال ۱۳۵۴ه.ش توسط مرحوم آیت‌الله حاج سید حبیب‌الله طاهری گرگانی تجدید بنا شد 🔹سایت : www.emamsadegh.ir 🔹ارتباط با ادمین @HD57_65
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰بایدن: روزِ قتل السنوار روز خوبی برای جهان است 🔹رئیس‌جمهور آمریکا از ادعای رژیم صهیونیستی دربارۀ ترور یحیی السنوار حمایت کرد. بایدن مدعی شد قتل السنوار روز خوبی برای اسرائیل، آمریکا و جهان است. 🔹او همچنین گفت: به‎‌زودی با نتانیاهو دربارۀ بازگشت اسرا و پایان جنگ صحبت خواهم کرد. فرصتی برای آینده نوار غزه بدون حماس مهیا است. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌‌‌‌‌✨🌙بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد اللهم عجل لولیک الفرج اگر پرده ڪنار برود و به حقایق واقف شویم بیش از آنڪه خدا را برای دعـــــاهایی ڪه اجابت ڪرده شـــــاڪر باشــــیم برای دعاهایی ڪه  نڪرده شـــــاڪریم! 🤲 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🍃🌸 منتقم از نام‌های نيکوی الهی است ، اما خداوندی که منزه از تأثيرپذيری از مخلوقات است، چگونه ممکن است دچار خشم و غضب يا انتقام، که تماماً احساساتی انسانی‌اند، بشود؟! کلمه از ريشه «نَـقـَمَ» به معنی نفی و انکار شئ می‌باشد، خواه با زبان و خواه با عقوبت. را «نقمه » گويند زيرا كه آن در مقابل شى‏ء انكار شده واجب است.همانطور که بدن ما در تزريق خون يا پيوند اعضاء، تا هماهنگی لازم حاصل نشود، عضو جديد را پس می‌زند، ویا اینکه دستگاه گوارش ما غذای مسموم را به شيوه‌های مختلف دفع می‌کند، آخرت نيز به گونه‌ای است که انسان‌های نا‌هماهنگ با نظامات هستی را دفع و طرد می‌کند. اين است معنای انتقام الهی. پس خدا توانا و صاحب انتقام است يعنى كار بد را با عقوبت انكار مى‏كند.🌸🍃 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۵۲ سوره ابراهیم هَذَا بَلَغٌ لِّلنَّاسِ وَلِيُنذَرُواْ بِهِ وَلِيَعْلَمُواْ أَنَّمَا هُوَ إِلَهٌ وَحِدٌ وَ لِيَذَّكَّرَ أُوْلُواْ الْأَلْبَاب‏ این (قرآن) پیام‏رسا و ابلاغى براى مردم است تا به وسیله‏ى آن، هشدار یابند و بدانند كه همانا او معبودى یكتاست و تا خردمندان پند گیرند. 🔶اين آيه آيه از سوره مباركه است و همان گونه كه نخستين آيه اين سوره درباره قرآن بود آيه پايانى نيز راجع به قرآن است; در آيه نخست،از قرآن به عنوان كتابى ياد كرد كه نازل شده تا مردم را از تاريكيهابه سوى روشنايى بيرون برد و در اين آيه، قرآن را پيامى براى مردم معرفى مى كند كه براى هدفهاى متعددى نازل شده است و از جمله آنها سه هدف را ذكر مى كند: 🔸نخست اينكه اين پيام براى آن است كه مردم با آن بيم داده شوند، منظور اين است كه در قرآن از عذاب الهى بركافران خبرداده شده ومردم بايد از آن بترسند وبه راه راست وارزشهاى دينى واخلاقى روى آورند. 🔸دوم اينكه اين پيام براى آن است كه مردم به يگانگى خدا پى ببرند. 🔸سوم اينكه صاحبان خرد وانديشه از آن پند گيرند و آن را چراغى فرا راه خود قرار دهند. 🧡 خدايا، ما را آن شايستگى عنايت فرما كه از آيات نورانى قرآن پندگيريم و آن راچراغ راهمان سازيم و ما را از كسانى قرار بده كه به مدد قرآن، از تاريكيهاى كفرو جهل و خود پرستى به روشنايى ايمان و تقوا راه يافته اند. پايان تفسير سوره 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🍃🌸مى توان محتواى اين سوره را در هفت بخش خلاصه كرد: 1 - آيات مربوط به مبدء عالم هستى و ايمان به او از طريق مطالعه در اسرار آفرينش . 2 - آيات مربوط به معاد و كيفر بدكاران . 3 - اهميت قرآن و عظمت اين كتاب آسمانى . 4 - داستان آفرينش آدم و سركشى ابليس و سرانجام كار او، و به عنوان يك هشدار و بيدار باش براى همه انسانها! 5 - اشاره به سرگذشت اقوامى همچون قوم لوط و صالح و شعيب ، براى تكميل اين هشدار. 6 - انذار و بشارت و اندرزهاى مؤ ثر و تهديدهاى كوبنده و تشويقهاى جالب . 7 - دعوت از پيامبر به مقاومت و دلدارى او در برابر توطئه هاى شديد مخالفان كه مخصوصا در محيط مكه بسيار زياد و خطرناك بود. نام اين سوره از آيه هشتادم كه درباره اصحاب حجر (قوم صالح ) سخن مى گويد انتخاب شده است ، چرا كه در اين سوره پنج آيه درباره اصحاب حجر است ، و تنها سوره اى است كه از قوم صالح به عنوان اصحاب حجر نام مى برد، كه شرح آن در تفسير آيات 80 تا 84 به خواست خدا خواهد آمد.🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🍃🌸قرآن كريم ذكرى است زنده و جاودانى محفوظ از زوال و فراموشى مصون از زيادت و نقصی كه ذكر بودنش باطل شود ، و مصون است از جابجا شدن آياتش ، بطورى كه ديگر ذكر و مبين حقايق معارفش نباشد. پس آيه شريفه ، دلالت بر مصونيت قرآن از مى كند، چه تحريف به معناى دستبرد در آن به زياد كردن و چه به كم كردن و چه به جابجا نمودن است . قرآن ذكر خداست و همانطور كه خود خداى تعالى الى الاَبد هست ذكرش نيز جاودانست . در خود قرآن نیز آيات متعدّدى وجود دارد كه از آنها استفاده مى شود كه قرآن هرگز قابل تحريف نيست و خداوند با قدرت كامله خود، قرآن را از هر گونه تحريف و تغييرى حفظ مى كندمثل آیه ۴۲ سوره : وَإِنَّهُ لَكِتَابٌ عَزِيزٌ لَا يَأْتِيهِ الْبَاطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَلَا مِنْ خَلْفِهِ تَنْزِيلٌ مِنْ حَكِيمٍ حَمِيدٍ و به راستى كه آن كتابى ارجمند است ، كه در اكنون يا آينده‏ اش، باطل در آن راه نمى‏ يابد، فرو فرستاده‏ اى از سوى [خداوند] فرزانه ستوده است‏.🌸🍃 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۲۱سوره وَإِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا عِنْدَنَا خَزَائِنُهُ وَمَا نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ و هيچ چيز نيست مگر آنكه گنجينه ‏هاى آن نزد ماست و ما آن را جز به اندازه‏ اى معين فرو نمى‏ فرستيم 🔷آیه خاطر نشان مى سازد كه هيچ چيزى در جهان نيست مگر اين كه هاى آن نزد خداست ولى او آن را به مقدار معيّنى نازل مى كند. 🔹اين حقيقت شامل بندگان هم مى شود و خداوند توانايى دارد كه آن را به وفور و به صورت انبوه در اختيار بندگان بگذارد ولى اين كار باعث طغيان آنان مى شود و لذا بر اساس يك سنّت تكوينى آن را به اندازه معيّنى كه خود مى داند نازل مى كند (۲۷ شوری) 🌀«خزائن » جمع «خزانه » به معنى محلى است كه انسان اموالش را براى حفظ در آن جمع آورى مى كند، و در اصل از ماده خزْن ، به معنى حفظ و نگاهدارى چيزى است ، ولى مسلماً این مفاهيم در مورد خداوند تصور نمى شود!، به همين دليل جمعى از مفسران مانند طبرسى در مجمع البيان ، و فخر رازى در تفسير كبير، و راغب در مفردات ، الله را به معنى 👈🏻 الهى تفسير كرده اند، يعنى همه چيز در خزانه👈🏻قدرت خدا جمع است و هر مقدار از آن را لازم و صلاح بداند، ايجاد مى كند. 🔷خداى تعالى را به وصف معلوم توصيف نموده ، و فرموده : (و ما ننزله الا بقدر معلوم ) و اين قيد با كمك سياق كلام اين معنا را افاده مى كند كه هر چیزی قبل از ایجادش در این عالم، «قدر معلومی» دارد و [به تعبیر ساده‌تر، وضع و چگونگی و حالات هر چیزی قبل از اینکه در این عالم بیاید و آفریده شود نزد خداوند معلوم و معین شده است]؛ و بدین معنا شبیه است به آیات «وَ کُلُّ شَیْ‏ءٍ عِنْدَهُ بِمِقْدارٍ: هر چیزی نزد او به مقدار و اندازه‌ای است» (۸رعد) و «قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدْراً: خداوند برای هر چیزی قدر و اندازه‌ای قرار داده است» (۳طلاق) «وَ إِنْ مِنْ شَیْ‏ءٍ إِلاَّ عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ» 🔹هر چیزی، که در این عالم و نزد ماست، خاستگاهی در عوالم بالاتر نزد خدا دارد، آن هم نه فقط یک خزانه، بلکه «خزانه‌ها»؛ در نتیجه بخوبی دلالت بر وجود «عوالمی فوق این عالم» می‌کند (تعبیر «نازل می‌کنیم» نشان می‌دهد آن عوالم فوق این عالم ما می‌باشند) 🔹هر چیزی که در این دنیا می‌یابیم،‌ یک حقیقت ماورایی (بلکه حقایق ماورایی)ای دارد که اصل و اساس آن شیء است؛ و کسی به واقعیت هر چیزی پی می‌برد که آن اصل و اساسش را شناخته باشد 🔹هر چیزی که در این عالم هست، نازل شده از خزائنی است نزد خدا؛ از جمله خود ما انسانها، که در پشت سر این بدن خاکی، واقعیات بسیار پیچیده‌ای داریم که غالبا از آنها غفلت می‌ورزیم، و یکی از مهمترین کارهای دین، این است که 👈🏻ما را متوجه عمق وجودی خویش کند👉🏻 🔹پس به سراغ غیر خدا نرویم ، زیرا که هر چه بخواهیم سرچشمه‏ اش نزد خداست. 💙 شاید این سخن پیامبر اکرم ص که می‌فرمود «اللَّهُمَّ أَرِنَا الْحَقَائِقَ کَمَا هِی» 👈🏻«خدایا حقایق را همان گونه که هستند به ما نشان بده» اشاره به رویت خزائن آنها باشد. 🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir