eitaa logo
حوزه علمیه امام صادق علیه‌السلام
1.1هزار دنبال‌کننده
18.6هزار عکس
12.6هزار ویدیو
672 فایل
🔹کانال حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان مدرسهٔ علمیهٔ امام صادق علیه‌السلام گرگان (محمدتقی خان سابق) در سال ۱۳۵۴ه.ش توسط مرحوم آیت‌الله حاج سید حبیب‌الله طاهری گرگانی تجدید بنا شد 🔹سایت : www.emamsadegh.ir 🔹ارتباط با ادمین @HD57_65
مشاهده در ایتا
دانلود
از خدایان مصر تا کدخدای جهان (عبرتی مهم از داستان بنی اسرائیل و ویژگی های فرعون) 🔻اهمیت «قصص» در قرآن کریم 1️⃣ گاهی قرآن کریم برای این‌ که این بیانات مؤثرتر باشد، به قضایا یا رفتار خاصی که در زمان خاص یا مکانی ویژه یا برای قوم خاصی اتفاق افتاده و نتیجه خوب یا بدی داشته، اشاره می‌کند. 2️⃣ توجه به این بخش از تعالیم قرآن، هم برای زندگی فردی و هم برای زندگی اجتماعی و سیاسی‌ ما مفید است. 🔻پرتکرار ترین داستان قرآن کریم 1️⃣در داستان‌های قرآن، به تاریخ و داستان‌های بنی‌اسرائیل بسیار اهتمام شده است. 2️⃣ در سوره قصص، به داستان حضرت موسی و فرعون پرداخته شده تا مؤمنان از آن استفاده کنند. "نَتْلُوا عَلَیْكَ مِن نَّبَإِ مُوسَى وَفِرْعَوْنَ بِالْحَقِّ لِقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ" 3️⃣ در این ایات تاکید شده که این داستان واقعی است و داستان پردازی نشده است. ✅️ محور کلی داستان بنی اسرائیل این داستان حول محور دو شخصیت است؛ موسی نماد هدایت و فرعون نقطه مقابل آن. 🔻ویژگی های فرعون ۱- خداوند در سوره قصص، ابتدا ویژگی‌های فرعون را بیان می کند: 1️⃣ برتری طلبی: برتر‌ی‌طلبی غیر از این است که انسان درصدد پیشرفت، تکامل و رشد و ترقی (کمال طلبی) برآید. 2️⃣ استکبار (خود بزرگ بینی) 3️⃣ طغیان گر (کسی که از مرز خود تجاوز کند) ۲- فرعون از ابتدای تولد این‌گونه نبود؛ او برای این کار سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کرد. ۳- فرعون با ایجاد اختلاف بین مردم ، جامعه را را مدیریت می کرد . 🔻عبرت از داستان بنی اسرائیل 1️⃣ این برای ما درس است که اگر می خواهید هویت تان محفوظ و زیر دست دیگران نباشید، باید وحدت تان را حفظ کنید. 2️⃣ از نظر قرآن این‌که در جامعه عده‌ای خودشان را بزرگ بدانند، به دیگران فخر و بزرگی بفروشند و عده دیگری را ضعیف‌ کنند، از عیوب جامعه شمرده شده و از عوامل فساد یک جامعه است. 🔻از فرعون شخصی تا جامعه فرعونی 1️⃣ نود درصد ثروت آمریکا در دست یک درصد مردم آن جاست. این چیز تازه‌ای نیست. این راه شیطانی است که از اول پیدایش اجتماعات انسانی، پیش پای آدمیزاد گذاشته است که یکی از قهرمان‌هایش هم فرعون است؛"وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِیَعًا یَسْتَضْعِفُ طَائِفَةً مِّنْهُمْ". 2️⃣ چنین رابطه‌ای ممکن است میان جوامع نیز ایجاد شود! 3️⃣ بین زندگی فردی و زندگی اجتماعی انسان شباهت‌های بسیاری وجود دارد. ما در بدن‌مان دستگاهایی به نام دستگاه تنفس، دستگاه گوارش، و... داریم که همه این‌ها مستقل عمل می‌کنند، اما تعاملی بین‌شان وجود دارد. 4️⃣ شبیه این رابطه در جامعه هم وجود دارد. یعنی در جامعه نیز قشرهایی مثل کشاورز، تاجر و کارگر هستند که تعامل واحدی دارند. برای مثال اگر کشاورزی نباشد، انسان‌ها از لحاظ تغذیه مشکل پیدا می‌کنند. 5️⃣ یکی از شباهت‌هایی که بین فرد و جامعه وجود دارد، این است که همان طور که گاهی یک فرد، فکر تسلط بر افراد دیگر را پیدا می‌کند، گاهی یک جامعه‌ نیز به فکر تسلط بر جامعه‌های دیگر می‌افتد. 6️⃣ جامعه آمریکا می گوید: ملت آمریکا باید بر همه دنیا مسلط باشد! بنابراین همان طور که ما فرعون فردی داریم، فرعون اجتماعی نیز داریم. 7️⃣ اگر که در بین انسان‌ها یک نفر پیدا شد و گفت: انا ربکم الاعلی؛ در بین جوامع بشری نیز یک جامعه گردن کلفت پیدا می‌شود و می‌گوید: من کدخدای جهان هستم، و همه باید تابع من باشند! این جامعه همان شیوه‌هایی را که فرعون برای به تحت فرمان کشیدن مردم مصر به کار برد، به کار می‌برد تا کشورهای دیگر را تحت تسلط خود بکشد. مروری سریع بر بیانات آیت الله مصباح یزدی در تاریخ: ۱۳۹۵/۰۸/۱۲ متن کامل جلسه صوت کامل جلسه 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☺️ مبعث مبارک🌷 🎤 استاد 📜 سوره مبارکه 🎵 مقام ✍️ ترجمه آیه: ﻣﺤﻤّﺪ ، ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻩ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺍﻭ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺑﺮ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺳﺮﺳﺨﺖ ﻭ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﻨﺪ...(٢٩) 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
"لاٰ حَولَ وَلاٰ قُوَّةَ اِلّاٰ بِاللّٰهِ الْعَلیٌِ الْعَظیم" 🖼 هر روز خود را با بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ  آغاز کنیم: 🪧تقویم امروز: 📌 چهارشنبه ☀️ ۱۰ بهمن ۱۴۰۳ هجری شمسی 🌙 ۲۸ رجب ۱۴۴۶ هجری قمری 🎄 29 ژانویه 2025 میلادی 📖 حدیث امروز: ✳️ پیامبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم): هنگام آسایش خدا را بشناس،تا هنگام گرفتاری تو را بشناسد. 📚من لایحضر،۴:۴۱۳ 🔖 مناسبت امروز: 🚩 خروج امام حسین علیه السلام از مدینه به مکه اَلْحَمْدُ لِلَّهِ کَمَا هُوَ أَهْلُهُ اَللّٰهُمَّ عَجِّلْ لِوَلیِّکَ الْفَرَج اِلٰهیٖ آمّیٖن 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
‌‌‌‌‌✨🌙بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد اللهم عجل لولیک الفرج اگر پرده ڪنار برود و به حقایق واقف شویم بیش از آنڪه خدا را برای دعـــــاهایی ڪه اجابت ڪرده شـــــاڪر باشــــیم برای دعاهایی ڪه  نڪرده شـــــاڪریم! 🤲 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️دلنشین‌ترین موعظه! 🌹وقتی اللهم کن لولیک میخوانید، درواقع دارید ارتباط می گیرید باحضرت ... بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۲۴ سوره (ص۵۰۹) أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا آيا به آيات قرآن نمى‏ انديشند يا [مگر] بر دلهايشان قفلهايى نهاده شده است 🟢 اسـتـفهام در اين جمله توبيخى است . آیات مختلفی با صراحت فریاد می‌دارند که قرآن کتاب اندیشه و عمل است و باید آن را بررسی و وارسی کرد و تنها به تلاوت ظاهری اکتفاء نکرد ♦️«تدبر» از ماده «دَبْر» به معنى 👈🏻بررسى نتائج و عواقب چيزى است ، بـه عـكـس «تـفـكـر» كـه بـيـشـتـر بـه 👈🏻بررسى علل و اسباب چيزى گفته مى شود، و به كاربردن هر دو تعبير در قرآن مجيد پر معنى است . ♦️«اقـفـال » جـمـع (قـفـل ) در اصـل از مـاده «قـفـول» بـه مـعـنـى 👈🏻بـازگشت كردن يا «قـفـيـل» بـه مـعـنـى اشـيـاء خـشـك اسـت ، و از آنـجا كه وقتى در را به بندند و بر آن قفل زنند هر كس بيايد از آنجا بازمى گردد، و همانند موجود خشك چيزى در آن نفوذ نمى كند اين كلمه به اين ابزار مخصوص گفته شده است . 🟢 نـبايد فراموش كرد كه بهره گيرى از قرآن نياز به يك نوع خودسازى دارد، هر چند خـود قـرآن نيز به خودسازى كمك مى كند، چرا كه اگر بر دلها قفلهائى از هـوى و هـوس ، كـبر و غرور، لجاجت و تعصب باشد ، اجازه ورود نور حق به آن نمى دهد . 🔴 پس عـامـل بـيـچـارگى يكى از دو چيز است ۱- تدبر نکردن در قرآن ۲- اگر هم تدبر كنند بر اثر هواپرستى و اعمالى كه از قبل انجام داده اند قفلها بر دل آنها است ، به گونه اى كه هيچ حقيقتى در آن نفوذ نمى كند. به تعبير ديگر اگر كسى راه خود را در ظلمات گم کرد، يا چراغى به دست ندارد و يا چشمش نابينا است! 🟢 آيـات مـخـتـلف قرآن اين حقيقت را فاش مى گويد كه اين كتاب بزرگ آسمانى تنها براى تـلاوت نيست ، بلكه هدف نهائى از آن « ذكر یا یاد آوری » ویا «تدبر یعنی بررسى عواقب و نـتـائج كـار» و یا «انـذار، یعنی خارج كردن انسانها از ظلمات به نور» و یا « شفا و رحمت و هدايت » است . 🔴 تعبیر قرآن کریم درباره قلب گاهی به «قساوت» است، گاهی به «رِین» است و گاهی به قفل؛ البته بازگشت همه اینها به همان قساوت است؛ این دل که سنگین شد و ﴿قَسَتْ قُلُوبُهُمْ﴾[۴۳انعام] شد، یا ﴿فَهِیَ کَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً﴾[۷۴ بقره] شد، دو خطر دارد و از دو نفع بی بهره است: یکی اینکه نمیگذارد صدای آن از 👈🏻درون، دربیاید که خود صدای خودش را بشنود، دوم اینکه نمیگذارد صدایی از 👈🏻بیرون وارد درون بشود و به گوش او برسد؛ به این معنی که نه چیزی از درون آن بیرون میآید که انسان حرف 👈🏻فطرت را بشنود، نه چیزی از بیرون میتواند در درون او نفوذ کند که حرف 👈🏻انبیا و اولیاء را بشنود. 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۳۱ سوره (ص۵۱۰) وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ حَتَّى نَعْلَمَ الْمُجَاهِدِينَ مِنْكُمْ وَالصَّابِرِينَ وَنَبْلُوَ أَخْبَارَكُمْ و البته شما را مى ‏آزماييم تا مجاهدان و شكيبايان شما را باز شناسانيم و گزارشهاى [مربوط به] شما را رسيدگى كنيم 🔸كـلمـه «بـلاء» و «ابـتـلاء» بـه معناى امتحان و آزمايش است . ضمیر «کم» به اهل ایمان و یا مدعیان ایمان بازمى گردد و نه به همه انسان ها؛ زیرا تفکیک مجاهد از غیر مجاهد در قلمرو دین، معنا دارد. 🔹مـراد از دانستن خداى تعالى اين نيست كه چيزى را كه نمى داند بداند، بلكه منظور، بر ملا شدن باطن بندگان و به نظرى دقيق تر 👈🏻علم فعلى خداست كه ربطى به ذات او ندارد. در ذات اقدس الهی در روز ازل، «کل اشیاء عنده علی السواء» معلوم هستند؛ اما علم فعلی یعنی در مقام خارج از ذات که فعل خدای سبحان است و در مرحله آزمون است، این تقدّم و تأخّر دارد، حدوث و قدَم دارد.. يـعـنـى تـا ايـن عـلم الهـى تـحـقـق خـارجـى يـابد و عينيت حاصل كند و صفوف مشخص شود. 🔸پس جمع بین «واللّه یعلم» و «لنبلونّکم حتّى نعلم...» مى تواند این باشد که خداوند، مراتب مؤمنان را براساس علم ازلى معین نمى سازد، بلکه پس از آزمایش داورى مى کند. 🔹گـر چـه ايـن آزمايش دامنه وسيع و گسترده اى دارد و صبر و شكيبائى در انجام همه وظائف را شـامـل مـى شـود ولى بـه تـنـاسـب كـلمـه مـجـاهـديـن ، و آيـات قبل و بعد بيشتر منظور 👈🏻آزمايش در ميدان جهاد است ، و راستى ميدان جهاد ميدان آزمايش بزرگ و سـخـتـى اسـت ، و كـمـتـر كسى مى تواند چهره واقعى خود را در چنين ميدانهائى از نظرها مستور دارد. 🔸ملاک اصلى در تمایز مؤمنان، صبر و شکیبایى آنان، در انجام وظایف الهى است و تقدم «المجاهدین» بر «الصابرین» از آن جهت است که 👈🏻مجاهدان، سرآمد صابران اند و جهاد بارزترین نمونه صبر است. 🔹و در ذيـل آيـه مـى فـرمايد: علاوه بر اينكه شما را مى آزمائيم ، اخبار شما را نيز آزمايش مى كنيم 👈🏻«و نبلوا اخباركم». بـسـيـارى از مـفـسـران گـفـتـه انـد كـه مـراد از (اخـبـار) در ايـنـجـا اعمال انسانها است ، چرا كه وقتى عملى از انسان سرمى زند به صورت خبر در ميان مردم پخش مى شود، بعضى نيز گفته اند منظور از «اخبار» در اينجا اسرار درونى است ، چرا كه اعمال مردم از اين اسرار خبر مى دهد. ايـن احتمال نيز وجود دارد كه «اخبار» در اينجا به معنى خبرهائى است كه مردم از وضع خـود يـا از تعهدات خويش ‍ مى دهند، مثلا منافقان با پيامبر (ص) عـهد كرده بودند كه پشت به ميدان نبرد نكنند در حالى كه عهد و پيمان خود را شكستند. خـداونـدا! مـا را در مـسـيـر جـهـاد و ايثار و فداكارى در طريق آئين پاكت استوار و ثابت قدم بدار. 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۳۳ سوره محمد ( صفحه ۵۱۰) يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَلَا تُبْطِلُوا أَعْمَالَكُمْ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اطاعت کنید خدا را، و اطاعت کنید رسول (خدا) را، و اعمال خود را باطل نسازید! 🟠 از فرمان «أطیعوا»، استفاده مى شود که صرف اقرار قلبى و لفظى به ایمان کافى نیست، بلکه باید اقرار و اعتقاد را با 👈🏻عمل در راستاى فرمان هاى خدا و رسول او، همراه ساخت. ⚪️ از واژه « الرسول» میفهمیم ؛ ولایت پیامبر(ص) بر مردم، نشأت یافته از منصب رسالت الهى آن حضرت است. از «لا تبطلوا أعمالکم» استفاده مى شود که صدور اعمال نیک از انسان، به معناى بقاى همیشگى آن نیست ؛ بلکه ممکن است اعمال و موضع گیرى هاى بعدى انسان، اعمال نیک گذشته وى را مضمحل کند. 🟠 با توجه به ارتباط این آیه با آیات پیشین - که درباره جهاد بود - احتمال مى رود که نهى «لاتبطلوا» بدین معنا باشد که با تخلف از جهاد، زمینه حبط اعمال خود را فراهم نیاورید.و همچنین از ارتباط «أطیعوا اللّه ...» با «لاتبطلوا أعمالکم»، استفاده مى شود که عدم اطاعت موجب بطلان و حبط اعمال گذشته انسان است. ⚪️اصل عـمـل مـطـلبـى اسـت ، و نـگـاهـدارى آن مـطـلبـى مـهـمـتـر، يـك عـمـل پـاك و سالم و مفيد، عملى است كه از آغاز سالم و بى عيب باشد و محافظت و مراقبت از آن تا پايان عمر بشود. 🟠 عواملی كه اعمال آدمى را به خطر مى افكند يا نابود مى سازد بسيار است: گاهی انسان با گفتن، عمل را باطل میکند؛ عمل که صحیح شروع شد ریای وسط عمل و یا عُجب و غرور بعد از عمل هم ممکن است که اساس عمل را از بین ببرد. نـيـز يـكـى از ايـن گـونه اعمال است. ⚪️ در آیه ۲۶۴ بقره ، دو عامل بطلان عمل يكى و و ديگرى و مطرح شده است كـه اولى بـعـد از عـمـل مـى آيـد، و دومـى مـقـارن آن ، و اعمال نيك را به آتش مى كشند. بطور کلی تـا پـايـان عـمـر مـهـمـتـريـن شـرط بـقـاى آثـار عمل است. 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۳۸ سوره محمد(ص۵۱۰) «آگاه باشيد! اين شماييد كه براى انفاق در راه خدا دعوت مى‌شويد، پس بعضى از شما بخل مى‌ورزند و هر كس بخل ورزد، فقط نسبت به خود بخل مى‌ورزد و خداوند غنىّ و بى‌نياز است و شماييد نيازمندان و اگر روى بگردانيد، قومى غير شما را جانشين شما مى‌كند كه آنان مثل شما نباشند. 🍃🌸 هـر كـس بـخـل بـورزد در حـقيقت خير را از خودش بريده است ! زیرا که اگر خدا از ايشان مالى طلب مى كند بـراى ايـن نـيـسـت كـه از آن بـهـره مـنـد شـود، بـلكـه بـراى ايـن اسـت كـه خـودِ صـاحـب مـال بـهـره مند شود، چون در انفاق ، خير دنيا و آخرت نصیب خود ایشان است پس اگر از انفاق خوددارى كنند از خيرِ خود مضايقه كرده اند. اگر درخت بتواند آب به ریشه خود برساند و نرساند، این بخلی است علیه خودش، چون خودش را دارد خشک میکند! انسان هر کار خیری را که انجام میدهد گویا یک سطل آب به پای ریشهٴ خود میریزد که بالنده شود. در آیه ۷ سوره إسراء هم میخوانیم؛ ﴿إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا﴾🌸🍃 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۳۸ سوره محمد ( صفحه ۵۱۰) هَا أَنْتُمْ هَؤُلَاءِ تُدْعَوْنَ لِتُنْفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَمِنْكُمْ مَنْ يَبْخَلُ وَمَنْ يَبْخَلْ فَإِنَّمَا يَبْخَلُ عَنْ نَفْسِهِ وَاللَّهُ الْغَنِيُّ وَأَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ وَإِنْ تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَيْرَكُمْ ثُمَّ لَا يَكُونُوا أَمْثَالَكُمْ آری، شما همان گروهی هستید که برای انفاق در راه خدا دعوت می‌شوید، بعضی از شما بخل می‌ورزند؛ و هر کس بخل ورزد، نسبت به خود بخل کرده است؛ و خداوند بی‌نیاز است و شما همه نیازمندید؛ و هرگاه سرپیچی کنید، خداوند گروه دیگری را جای شما می‌آورد پس آنها مانند شما نخواهند بود (و سخاوتمندانه در راه خدا انفاق می‌کنند). 🟣 انفاق در اينجا بيشتر ناظر به انفاق براى 👈🏻جهاد است و تعبير به فى سبيل الله نيز تناسب با همين معنى دارد، و واضح است كه هر گونه كمك به پيشرفت امر جهاد ضامن حفظ موجوديت و استقلال و شرف يك جامعه است . ⚫️ این آیه می گوید؛ نتيجه انفاقها در دنيا به خود شما بازمى گردد، زيرا فاصله هاى طبقاتى كم مـى شود آرامش و امنيت در جامعه حكمفرما مى گردد، محبت و صفا و صميميت جاى كينه و عداوت را مى گيرد اين پاداش دنيوى شما است و در آخـرت نیز در برابر هر انفاقی مواهب و نعمتهائى به شما ارزانى مى دارد كه هـرگـز بـه فـكـر بـشـرى خـطـور نـكـرده اسـت ، بـنـابـرايـن هـر قـدر بخل كنيد به خودتان بخل كرده ايد! 🟣 خداوندهم از انفاق شما بى نياز است ، و هم از اطاعتتان ، اين شما هستيد كه در دنيا و آخرت نياز به لطف و رحمت و پاداش او داريد. اصولا موجودات امكانيه و ما سوى الله سر تا پا فقر و نيازند، و غنى بالذات تنها خدا اسـت ، آنـهـا حـتـى در اصل وجودشان دائما وابسته به اويند، و لحظه به لحظه از منبع لا يزال فيض وجود او مدد مى گيرند كه اگر يك لحظه از آنها قطع فيض كند هستى همه بر باد مى رود! ⚫️ آخـريـن جمله هشدارى است به همه مسلمانان كه قدر اين نعمت بزرگ و موهبت عظيم را كـه خـداوند شما را پاسدار آئين پاكش قرار داد تا حاميان دين و ياوران پيامبر او باشيد، بدانید . اگر به اين نعمت بزرگ ارج ننهيد و اگر رويگردان شويد اين ماءموريت را به گروه ديـگـرى مـى سـپـارد گـروهـى كـه هـمـانـنـد شـمـا نـخـواهـنـد بـود! قـومـى كـه در ايـثـار و فـداكـارى و بذل جان و مال و انفاق فى سبيل الله به مراتب از شما برتر و بالاتر باشند! پایان سوره محمد 💜 بارالها! اين افتخار بزرگى را كه به ما مرحمت فرمودى كه داعيان آئين پاك تو باشيم هرگز از ما سلب مكن . 🖤 پروردگارا! در اين هنگام كه طوفانهاى شديد از شرق و غرب براى محو آثار آئين پاكت درگـرفته ، به ما قدرت بيشتر، ايمان محكمتر، ايثار فزونتر و اخلاص فراوانتر مرحمت فرما! آمين يا رب العالمين🌸🍃🌸🍃🌸 تفسیر روزانه یک آیه 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🌹۲۸ رجب سال ۶۰ ه.ق روزی است که امام حسین (علیه‌السلام) از مدینه به سمت مکه حرکت کردند. در این سفر همراه ایشان عقیله بنی‌هاشم زینب کبرى، برادرشان حضرت ابوالفضل العباس (علیه‌السلام)، ام کلثوم (سلام‌الله‌علیها)، على اکبر (علیه‌السلام) و دیگر اهل بیت (علیه‌السلام) بودند. خواهران حضرت سید الشهدا (س)، با عقیله بنی‌هاشم و ام کلثوم (ع) ۱۳ نفر بودند.‌ ♦️بانوان دیگر از منسوبین حضرت، ام کلثوم صغرى دختر زینب کبرى (سلام‌الله‌علیها) که با شوهرش به کربلا آمد و دیگرى خواهر امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) جمانه دختر ابوطالب (ع). ۱۶ نفر از اولاد دختر و پسر امام مجتبى (ع) و خانواده مسلم بن عقیل (ع) و دیگر اصحاب و بستگان حضرت نیز همراه بودند. ‌ 📚ارشاد: ج ۲ ص ۳۴. ‌ 📚اعلام الورى: ج ۱ ص ۴۳۵. ‌ 📚بحارالانوار: ج ۴۴ ص ۳۲۹. 📚فیض العلام: ص ۳۲۹. 📚از کتاب مدینه تا مدینه: ص ۷۷ تا ۹۰. 📚براى اطلاع بیشتر به کتابهاى «بیت الاحزان» عبدالخالق بن عبدالرحیم یزدى، قمقام زخار، معالى السبطین، ابومخنف، ریاش القدس، بحار الانوار، تاریخ اصم کوفى مراجه شود.‌ ‌ 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔴بذل و بخشش فرح پهلوی از بیت المال به پادشاه آلبانی با دستور شاه ♦️شنبه ۱۶ اسفند۵۴ صبح شرفیاب شدم.به عرض رساندم که علیاحضرت شهبانو امر میفرمایند صدهزاردلار دیگر هم از طرف بانک عمران به پادشاه آلبانی قرض داده شود.با آنکه تا کنون چهارصدهزارلار قرض گرفته است.فرمودند:چه باید کرد ؟ بدهید ! 📚خاطرات اسدالله علم. جلد پنجم صفحه ۵۰3 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir