eitaa logo
حوزه علمیه امام صادق علیه‌السلام
1.1هزار دنبال‌کننده
18.3هزار عکس
12.3هزار ویدیو
666 فایل
🔹کانال حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان مدرسهٔ علمیهٔ امام صادق علیه‌السلام گرگان (محمدتقی خان سابق) در سال ۱۳۵۴ه.ش توسط مرحوم آیت‌الله حاج سید حبیب‌الله طاهری گرگانی تجدید بنا شد 🔹سایت : www.emamsadegh.ir 🔹ارتباط با ادمین @HD57_65
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌‌‌‌‌✨🌙بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد اللهم عجل لولیک الفرج اگر پرده ڪنار برود و به حقایق واقف شویم بیش از آنڪه خدا را برای دعـــــاهایی ڪه اجابت ڪرده شـــــاڪر باشــــیم برای دعاهایی ڪه  نڪرده شـــــاڪریم! 🤲 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🍃🌸 اين سوره با حروف مقطّعه آغاز مى گردد و از پى آن با هشدارى سخت به انسان ها در مورد آزمون و امتحان آنان - كه يكى از سنت هاى دير پا و جهان شمول خداست - ادامه مى يابد، و آن گاه از مفاهيم بلند و انسان سازى، چون: شناخت آفريدگار جهان و شناخت جهان پس از مرگ پيام دارد. در شمارى از آيات و در قالب مثال جالب و زيبايى، پوچى و سستى و بى پايگى تكيه بر خدايان دروغين و خدايگان هاى ساختگى و نگونسارى پرستشگران آنان را به نمايش مى نهد، و در لابلاى اين مفاهيم و معارف و موضوعات گوناگون پندها و اندرزهاى درس آموز و انسان ساز بسيارى مى دهد از جمله : راز موفقيت در زندگى، مرز فرمانبردارى از پدر و مادر،جداسازى مردم توحيدگرا از نفاقگرايان،پرتوى از سرگذشت نوح و ابراهیم ، نوميدان از رحمت خدا ، هجرت به سوى خدا،عبرت از فرجام كار ظالمان، كيفر بيدادگران ، واقعيتى بزرگ در قالب مثالى زيبا..🌸🍃 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۲ سوره (ص۳۹۶) 🍃🌸 بنا بر متون اسلامی ، اين عالم همچون يك دانشگاه يا يك مزرعه است برنامه اين است كه در دانشگاه استعدادها شكوفا گردد، لياقتها پرورش يابد، و آنچه در مرحله است به برسد. بايد در اين مزرعه نهاد بذرها ظاهر گردد، و از درون آنها جوانه ها بيرون آيد، جوانه ها سـر از خـاك بـردارنـد، پـرورش يـابند، نهال كوچكى و سرانجام درختى تنومند و بارور شوند و اين امور هرگز بدون و ممكن نيست . و از ايـنـجـا مـى فـهـمـيـم كـه آزمـايـشهاى الهى براى شناخت افراد نیست ، بلكه براى پرورش و شكوفائى استعدادها است . اگر ما آزمايش مى كنيم براى كشف مجهولى است ، اما اگر خداوند آزمايش مى كند بـراى كشف مجهول نيست كه علمش به همه چيز احاطه دارد بلكه براى پرورش استعدادها و به فعليت رسانيدن قوه ها است . و نـيـات درونـى و صـفـات بـاطـنـى تـا در 👈🏻عمل انسان تحقق و عينيت پيدا نكند ثواب و جزا و كيفر هم مفهوم ندارد! از نظر تجربی هم هر چه انسان ادعا کند بیشتر در همان جهت ادعا مورد آزمایش و ابتلاء واقع می‌شود. 🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۶ سوره ( صفحه ۳۹۶) وَمَن جَاهَدَ فِإِنَّمَا يُجَاهِدُ لِنَفْسِهِ إِنَّ اللَّهَ لَغَنِىٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ وهركس تلاش كند پس براى خود مى‌كوشد، زیرا خداوند از جهانیان بى‌نیاز است. 🔹 مراد از در این آیه، تنها جهاد با شمشیر و با دشمنان نیست، بلكه مراد هرگونه تلاش و كوشش است؛ خواه این تلاش در راه خودسازى و به اصطلاح جهاد با نفس باشد یا مبارزه با وسوسه‌هاى شیطان و یا با دشمنان خارجى ‌🔹برنامه آزمون الهی، جهاد با هوای نفس، و مبارزه با دشمنان سر سخت برای حفظ ایمان و پاکی و تقوا، به سود خود انسان است 🔹و بر خلاف اظهار بى‌نیازى ما كه در عین نیاز است ، بى‌نیازى خداوند، واقعى و حتمى و از همهٔ عالَم است. 🔷یک هشدار : يكى از اركان سعادات و رسيدن به مقامات عاليات، مجاهده است با نفس و هوى كه شخص مؤمن از مستلذات نفسانى صرف نظر نمايد براى رضاى خالق سبحان و نيل به فيوضات جاودانى، و البته همت بزرگى لازم است براى ثبات و استقامت در آن، و اين مجاهده با نفس و شيطان، اعظم است از محاربه با كفار و معاندان. 🔷یک نکته تربیتی : از این نظر که انسان فطرتاً به دنبال سود و منافع خویش است ، پس براى تشویق مردم به تلاش‌هاى مثبت، از گرایش‌هاى درونى و فطرى، همچون حبّ نفس استفاده كنیم.. 🌸🍃🌸🍃 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۱۰ سوره ( صفحه ۳۹۷) وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ فَإِذَا أُوذِيَ فِي اللَّهِ جَعَلَ فِتْنَةَ النَّاسِ كَعَذَابِ اللَّهِ وَلَئِنْ جَاءَ نَصْرٌ مِنْ رَبِّكَ لَيَقُولُنَّ إِنَّا كُنَّا مَعَكُمْ أَوَلَيْسَ اللَّهُ بِأَعْلَمَ بِمَا فِي صُدُورِ الْعَالَمِينَ و از مردم کسانی هستند که میگویند: «به خدا ایمان آورده‌ایم!» اما هنگامی که در راه خدا شکنجه و آزار می‌بینند، آزار مردم را همچون عذاب الهی می‌شمارند (و از آن سخت وحشت می‌کنند)؛ ولی هنگامی که پیروزی از سوی پروردگارت (برای شما) بیاید، می‌گویند: «ما هم با شما بودیم (و در این پیروزی شریکیم)»!! آیا خداوند به آنچه در سینه‌های جهانیان است آگاه‌تر نیست؟! 🟤 افرادى كه ايمان عاريتى دارند، از آنجايى كه ايمانشان مقيد به عافيت و سلامتى ، و تا حد ضرر و اذيت نديدن از آن است ، لذا قرآن كريم ايمانشان را به طور مطلق نخوانده! یعنی نفرموده: (و من الناس من يومن بالله! بلكه فرمود: وَمِنَ النَّاسِ مَنْ 👈🏻يَقُولُ آمَنَّا - بعضى از مردمند كه میگويند ايمان آورديم . ⚪️ پس آيه مورد بحث به وجهى شبيه به آيه شريفه ۱۱ سوره حج است 👈🏻«و من الناس من يعبد الله على حرف ، فان اصابه خير اطمان به ، و ان اصابته فتنه انقلب على وجهه» است . 🟤 پس معنای آیه چنین است که : بعضى از مردم سست عنصر بزبان ميگويند ايمان آورديم بخدا و پيغمبر. ولى چون در راه خدا به اذيّت و آزارى گرفتار شدند، دست از دين خودشان بر ميدارند بتصوّر آنكه عذاب دائم الهى هم مانند رنج و زحمت دو روزه است كه از مردم خدانشناس‌ بآنها رسيده آنهم براى امتحانشان كه معلوم شود در دعوى ايمان صادق بوده‌اند يا خير! گويا ميگويند همانطور كه ما دست از كفر بر داشتيم از ترس عذاب خدا، اكنون دست از ايمان بر ميداريم از ترس آزار كفّار! غافل از آنكه فرسنگها فاصله است بين اين عذاب و آن عذاب! پس ايمان واقعى در هنگام سختى‌ها روشن مى‌شود و گاهى ايمان، اذيّت و آزار مردم را بدنبال دارد كه بايد تحمّل كرد. ⚪️ و عجب در آنستكه همين اشخاص وقتى مشاهده نصرت و ظفر الهى را مينمايند كه نصيب مسلمانان شده ميگويند ما با شما بوده و هستيم و تقاضا داريم سهم ما را از غنائم بپردازيد..و این فرصت طلبی منافقان را نشان میدهد.👈🏻 «و لئن جاء نصر من ربك ليقولن انا كنا معكم ». 🟤 «اوليس الله باعلم بما فى صدور العالمين »- استفهام در اين جمله انكارى است ، كه دعوى آنان را رد مى كند، به اينكه شما گمان كرده ايد به صرف ادعاى ايمان ، خدا را فريب مى دهيد؟ نه ، خدا به آنچه كه در دلهاى مردم است آگاه است ، و مى داند كه دلهاى شما ايمان ندارد. ⚪️ اگـر سـاده لوحـانـى فكر مى كنند مى توانند با اخفاء حقائق از قلمرو علم خدا دور بمانند سخت در اشتباهند.تظاهر و نهان‌كارى سودى ندارد، خداوند از درون همه آگاه است.. 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۱۲ سوره (صفحه ۳۹۷) وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِلَّذِينَ آمَنُوا اتَّبِعُوا سَبِيلَنَا وَلْنَحْمِلْ خَطَايَاكُمْ وَمَا هُمْ بِحَامِلِينَ مِنْ خَطَايَاهُمْ مِنْ شَيْءٍ إِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ و كسانى كه كافر شده‏ اند به كسانى كه ايمان آورده‏ اند مى‏ گويند راه ما را پيروى كنيد و گناهانتان به گردن ما و[لى] چيزى از گناهانشان را به گردن نخواهند گرفت قطعا آنان دروغگويانند 🔘 امـروز نـيـز بـسـيـارى از وسـوسـه گـران را مـى بـيـنـيـم كـه هـنـگـام دعـوت بـه يـك عـمـل خـلاف مـى گويند اگر گناهى دارد به گردن ما!، در حالى كه مى دانيم هيچكس نمى تـوانـد گـنـاه ديـگـرى را بـه گـردن بـگـيـرد، و اصـلا ايـن كـار مـعـقـول نـيـسـت ، خـداونـد عـادل اسـت ، كـسـى را بـه جرم ديگرى مجازات نمى كند، و از اين گذشته مسئوليت انسان در برابر اعمالش با اين حرفهاى بى اساس از بين نمى رود، و بر خلاف آنچه بعضى از كوته فكران مى پندارند اين تعبيرات سر سوزنى از مجازات انـسـان نمى كاهد لذا در هيچ محكمه و دادگاهى به اين حرفها اعتنا نمى كنند كه فلان كس گـنـاهـش را به گردن گرفته ، درست است كه تشويق كننده در گناه و جرم مجرم شريك است اما اين شركت در جرم، به هيچ وجه از مسئوليت او نخواهد كاست . 🔘 لذا در جمله بعد با صراحت مى گويد: (آنها هرگز چيزى از خطاها و گناهان اينها را بر دوش نـخـواهند گرفت ، آنها دروغ مى گويند) 👈🏻(و ما هم بحاملين من خطاياهم من شى ء انهم لكاذبون ). ⚫️ راهکارهای دشمنان برای ربودن ایمان: 🔘با توجه به آیه ۱۰۹ بقره ،كفّار علاقه دارند مردم از ايمانشان دست بردارند. 👈🏻«وَدَّ كَثِيرٌ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ لَوْ يَرُدُّونَكُمْ مِنْ بَعْدِ إِيمانِكُمْ كُفَّاراً» و آنها برای این منظور ،كار خود را در چند مرحله انجام مى‌دهند: ✔️الف: با آزار مؤمنان، مانع ايمان آوردن آنان مى‌شوند. 👈🏻«يَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ» «۲۵ حج» ✔️ب: جنگ به راه مى‌اندازند.👈🏻 «لا يَزالُونَ يُقاتِلُونَكُمْ حَتَّى يَرُدُّوكُمْ عَنْ دِينِكُمْ إِنِ اسْتَطاعُوا» «۲۱۷ بقره» ✔️ج: مى‌گويند: شما لااقل در عمل پيرو ما باشيد.👈🏻 «اتَّبِعُوا سَبِيلَنا» كه اگر چنين نموديد، ديگرآزار و اذيّتى نمى‌شويد و ما تمام مسئوليّت ارتداد شما را بر عهده مى‌گيريم. 👈🏻«وَ لْنَحْمِلْ خَطاياكُمْ»(۱۲ عنکبوت) ✔️د: اگر به هيچ يك از كارهاى فوق موفّق نشدند، دوست دارند حداقل با آنان مداهنه و سازش كنيد. 👈🏻«وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ فَيُدْهِنُونَ» «۹ قلم» 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۱۷ سوره ( ص ۳۹۸) 🍃🌸 فَابْتَغُوا عِنْدَ اللَّهِ الرِّزْقَ وَاعْبُدُوهُ وَاشْكُرُوا لَهُ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ پس روزى را پيش خدا بجوييد و او را بپرستيد و وى را سپاس گوييد كه به سوى او بازگردانيده مى ‏شويد ⚡️يـكـى از انـگـيـزه هـاى عـبـادت ، حـس شـكـرگـزارى در مقابل منعم حقيقى است ⚡️و چون ، منعم حقيقى خدا است ، پس ‍ شكر و عبادت نيز فقط مخصوص ذات پاك خدا است. ⚡️مالکیّت و توان مندی بر تأمین روزی، شرط بایسته، برای معبود است. ⚡️شایسته بودن خداوند برای عبادت، به خاطر مالک و منشأ روزی بودن اش است. ⚡️توجه به بازگشت انسانها به خدا، برانگیزانندهٔ آنان به توحیدعبادی و شکر به درگاه اوست. ⚡️از انگیزه‌هاى پرستش غیر خدا، رسیدن به نان و نواست. ⚡️خدا رازق است، ولى انسان نیز باید تلاش كند. «فابتغوا» ⚡️سرچشمه‌ى رزق، نزد خداست. «عنداللَّه الرّزق» ⚡️ابتدا باید نیازهاى مادّى و رفاهى را حل كرد، سپس مردم را ارشاد نمود. «فابتغوا عنداللَّه الرزق و اعبدوه» 🌸🍃 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۱۷ سوره عنکبوت ( صفحه ۳۹۸) إِنَّمَا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْثَانًا وَتَخْلُقُونَ إِفْكًا إِنَّ الَّذِينَ تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ لَا يَمْلِكُونَ لَكُمْ رِزْقًا فَابْتَغُوا عِنْدَ اللَّهِ الرِّزْقَ وَاعْبُدُوهُ وَاشْكُرُوا لَهُ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ واقعا آنچه را كه شما سواى خدا مى ‏پرستيد جز بتانى [بيش] نيستند و دروغى برمى‏ سازيد در حقيقت كسانى را كه جز خدا مى ‏پرستيد اختيار روزى شما را در دست ندارند پس روزى را پيش خدا بجوييد و او را بپرستيد و وى را سپاس گوييد كه به سوى او بازگردانيده مى ‏شويد 🔴 در این آیه عبادت غیر خدا را مردود و بى‌نتیجه مى‌داند و در پایان آیه بار دیگر بر عبادت خدا تأكید مى‌كند. 🔵 شرك و بت پرستى، هیچ برهان و منطقى ندارد، زیرا: ✨۱- بت‌ها، جماداتى بیش نیستند. 👈🏻«اوثانا» ✨۲- خود بت پرستان، سازنده‌ ى آنهایند. 👈🏻«تخلقون» ✨۳- هیچ گونه نفعى براى مشركان و بت پرستان ندارند. 👈🏻«لایملكون لكم» یک نکته : 🔴 درست است که عالم، عالم اسباب است و آنها که تلاشگرند و سختکوشند معمولاً بهره بیشترى از روزى ها دارند، و آنها که تنبلند و سست و کم تلاش، بهره کمترى، ولى، در عین حال این یک قاعده کلى و همیشگى نیست، چرا که گاه افراد بسیار جدى و لایقى را مى بینیم که هر چه مى دوند به جائى نمى رسند، و به عکس، گاه افراد کم دست و پا را مشاهده مى کنیم که درهاى روزى از هر سو به روى آنها گشوده است!. 🔵 این استثناها گویا براى این است که، خداوند نشان دهد با تمام تأثیرى که در عالم اسباب آفریده، نباید در عالم اسباب گم شوند، و نباید فراموش کنند که در پشت این دستگاه، دست نیرومند دیگرى است که آن را مى گرداند. گاه، چنان سخت مى گیرد که، هر چه انسان مى کوشد و به هر درى مى زند، همه درها را به روى خود بسته مى بیند، و گاه، آن چنان آسان مى گیرد که هنوز به سراغ درى نیامده در برابر او باز مى شود!. 🔴 این امر، که در زندگى خود کم و بیش با نمونه هاى آن روبرو بوده ایم، علاوه بر این که: با غرور نعمت و یأس ناشى از فقر، مبارزه مى کند، دلیلى است بر این که: 👈🏻در ماوراى اراده و خواست ما دست نیرومند دیگرى در کار است. لذا، در پایان آیه مى گوید: در این، نشانه هائى است از قدرت و عظمت خدا براى قومى که ایمان مى آورند 👈🏻 (إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیات لِقَوْم یُؤْمِنُونَ). 🔵 بعضى از مفسران، سخنى به این مضمون نقل کرده اند: از عالمى پرسیدند: مَا الدَّلِیْلُ عَلى أَنَّ لِلْعالَمِ صانِعاً واحِداً؟: چه دلیلى داریم که عالم را خالقى یکتا است ؟ گفت: سه دلیل: ذُلُّ اللَّبِیْبِ، وَ فَقْرُ الأَدِیْبِ، وَ سُقْمُ الطَّبِیْبِ!: عقب ماندگى افراد هوشیار، تنگدستى افراد هنرمند و سخنور، و بیمارى طبیبان !. آرى، وجود این استثناها نشانه این است که، کار به دست دیگرى است. 🔴 چنان که در حدیث معروفى از على(علیه السلام) مى خوانیم: عَرَفْتُ اللَّهَ سُبْحَانَهُ بِفَسْخِ الْعَزَائِمِ وَ حَلِّ الْعُقُودِ وَ نَقْضِ الْهِمَمِ: من خداوند سبحان را از آنجا شناختم که (گاه) تصمیمهاى محکم، فسخ مى شود، و گاه گره ها گشوده و اراده هاى قوى نقض مى گردد و ناکام مى ماند .🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیات ۱۹ و ۲۰ سوره (صفحه۳۹۸) أَوَلَمْ يَرَوْا كَيْفَ يُبْدِئُ اللَّهُ الْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُ إِنَّ ذَلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرٌ آيا نديده‏ اند كه خدا چگونه آفرينش را آغاز مى ‏كند سپس آن را باز مى‏ گرداند در حقيقت اين [كار] بر خدا آسان است قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ يُنْشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ بگو در زمين بگرديد و بنگريد چگونه آفرينش را آغاز كرده است‏ سپس [باز ] خداست كه نشاه آخرت را پديد مى ‏آورد خداست كه بر هر چيزى تواناست 🟢 این دو آیه ، امكان معاد را از طريق وسعت قدرت خداوند اثبات میكند ، با اين تفاوت كه به گفته تفسیر نمونه ، آیه ۱۹ پيرامون خلقت نخستين در باره خود انسان و آنچه اطراف او است سخن میگويد و آيه ۲۰ دستور به مطالعه حالات اقوام و موجودات ديگر میدهد تا حيات نخستين را در چهره ‏هاى مختلف و در شرائط كاملا متفاوت ببينند و به عموميت قدرت خدا آشنا شوند و به توانائى او بر اعاده اين حيات پى ببرند. آیه۲۰ مردم را به سير آفاقى در مساله معاد دعوت مى‏كند در حالى كه آيه ۱۹ ، بيشتر جنبه سير انفسى دارد . 🟡 در حقيقت همانگونه كه اثبات ، گاه از مشاهده آيات انفسى است و گاه آيات آفاقى اثبات نيز از هر دو طريق انجام مى‏گيرد . 🟢 مراد از رويت، نظر كردن علمى است، نه ديدن به چشم، و جمله (كيف يبدى ء الله الخلق ثم يعيده )، در معناى مفعول كلمه (يروا) است يعنى مشرکین بايد بدانندكه كيفيت ايجاد و اعاده موجودات ، مثل هم است و هر دو عبارت است از پديد آوردن چيزى كه نبوده. پس به آنها میگوید براى آن خدايى كه خود شما معتقديد كه عالم را ايجاد كرده، چرا ممكن نيست كه ايجاد بعد از ايجاد هم بكند، و حال آنكه در حقيقت اعاده عبارت است از انتقال دادن خلق از خانه اى به خانه ديگر، و جاى دادن آنها در دار القرار. 🟡 و خداوند در آیه ۲۰ ، رسول خدا را دستور مى دهد كه مشركين را مخاطب قرار داده، و حجت خود را عليه ايشان تمام كند، و به سير در زمين ارشادشان نمايد تا بفهمند كيفيت آغاز خلقت و ايجاد ايشان با اختلافى كه در طبيعتهاى خود دارند، و تفاوتى كه در رنگها و اشكالشان هست، چگونه بوده، و چگونه خدا آنها را بدون الگو و نقشه قبلى، و بدون حساب و عددى معين، و يا نيرويى مثل هم آفريده، اين طرز فكر دليل قاطعى است بر اينكه 👈🏻قدرت او حساب و اندازه ندارد، وقتى چنين است، نشأة آخرت را هم مانند نشأة اول خلق مى كند، پس آيه شريفه به گفته المیزان در معناى آيه ۶۲ واقعه👈🏻 (و لقد علمتم النشاه الاولى، فلو لا تذكرون ) مى باشد. 🟢 امروز اين آيه براى دانشمندان معنى دقيقتر و عميقترى مى‏تواند ارائه دهد و آن اينكه بروند و آثار موجودات زنده نخستين را كه به صورت فسيلها و غير آن در اعماق درياها ، در دل كوهها ، و در لابلاى طبقات زمين است ببينند ، و به گوشه‏اى از اسرار آغاز حيات در كره زمين و عظمت و قدرت خدا پى برند و بدانند كه او بر اعاده حيات قادر است. 🟡 ضمنا واژه نشأة در اصل به معنى ايجاد و تربيت چيزى است و گاه از دنيا به نشأة اولى و از قيامت به نشأة آخرت تعبير مى‏شود. 🟢 اين نكته نيز قابل توجه است كه در ذيل آيه ۱۹، عبارت «ان ذلك على الله يسير» آمده و در آیه ۲۰ «ان الله على كل شى‏ء قدير» ، اين تفاوت ممكن است به خاطر آن باشد كه اولى يك مطالعه محدود را بيان مى‏كند و دومى يك مطالعه وسيع و گسترده را . 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔴امام خمینی: براي قانون اساسی معنايش چيست؟ ♦️اگر میزان آراء مردم است، اینها که از اروپا نیامده‌اند، همین مردم‌اند که به جمهوری اسلامی رای دادند ♦️در روزنامه‌ها شروع کردند گفتن و در لسان یکی از همین آقایان بود، اینکه برگردیم به آن وقتی که انقلاب‌ کردیم و همه این چیزهایی که تا حالا درست کردیم هیچ، بیاییم به هم بزنیم همه را! بگوییم حالا اینکه نشد به رای‌ ما، دوباره رای‌ بگیریم ببینیم چه می‌شود! ♦️آنها می‌خواستند که افرادی باشند از همین افرادی که سینه برای غرب می‌زنند. و دیدند نشد این. از این جهت، دنبال این افتادند که ما همه بساط را به هم بزنیم! باز دو سه سال بنشینیم دوباره کنیم. رفراندم برای اصل جمهوری! حالا اگر برای اصل جمهوریش هم نگویند، رفراندم برای ؛ این معنایش چیست؟ معنایش این است که این مملکت را از دست بگیرند. اینکه الآن ثبات دارد و از افتخارات این انقلاب است، این را از دست بگیرند، بگویند حالا نشد، دوباره از سر! آراءْ آراءِ مردم است. ♦️خوب، اگر میزان آراء مردم است، اینها که از اروپا نیامده‌اند! همین مردم‌اند که به رای دادند و همین مردم‌اند که به قانون اساسی رای دادند و همین مردم‌اند که همه چیز را خودشان ایجاد کردند. حالا ما دوباره از سر برویم سراغ چه مردمی؟ این مردم همان مردم‌اند که اگر پنجاه دفعه هم نظام‌ به هم بخورد، همین است . ♦️اینها این را دارند که خیال می‌کنند که اگر این دفعه به هم بخورد- مثلًا- فلان جمعیت تو کار می‌آید. لکن مساله این است که آنها احتیاط کردند؛ بلکه ان شاء الله، به هم بخورد این اوضاع، باز یک دو سالی بشود، یک راه مفری برای پیدا بشود که ما را درست بتوانند تربیت کنند، ما که نمی‌توانیم خودمان را اداره کنیم، بیایند ما را اداره بکنند! این مسائل را پیش آوردند. ♦️و من می‌خواهم به شما آقایان بگویم که بیدار باشید و هوشیار! در این کشور هم دشمنهای ایران هستند. یک دسته دشمن نیستند؛ عده‌ای‌ از روی کار دشمن را می‌کنند. یک دسته هم دشمنهای سرسخت هستند که می‌خواهند که این جمهوری اسلامی نباشد، هر چه می‌خواهد باشد. 24 خرداد 1360 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir