مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه
❇️کتاب «فقه نظام بانکی» اثر آیت الله اراکی، در چهارمین جشنواره کتاب سال حکومت اسلامی، از جمله آثار ب
💢نظام اقتصادی مجموعه پنج حلقه به هم پیوسته است
💠 برشی از سخنرانی #آیتالله_اراکی ، رئیس جدید مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی در چهارمین همایش کتاب سال حکومت اسلامی
🔰نظام اقتصادی یعنی مجموعه پنج حلقه به هم پیوسته که البته در این حلقههای به هم پیوسته معاملات فردی جای میگیرد منتها نظام اقتصادی چیزی غیر از معاملات فردی است:
1️⃣ نظام تملک ثروتهای نخستین: فعالیتهای اقتصادی در جامعه بشر از تملک ثروتهای طبیعی و نخستین مثل آب، خاک، زمین، جنگل، دریا و … آغاز میشود. این، آغاز زنجیره نظام اقتصادی است و غیر از مسئله بیع، مضاربه و شرکت است.
2️⃣ نظام تولید: چه تولید شود؟چقدر تولید شود؟ اولویتهای تولید چیست؟ این تولید چگونه نظم پیدا کند در جامعه بشر؟
3️⃣نظام توزیع ثانویه: وقتی مردم کالا را تولید کردند، این کالا برای آن کسی که تولید را انجام داده سودآور است. اینجا یک توزیع دوم داریم. به این معنا که از این سود، جامعه میخواهد اداره شود؛ بنابراین، هزینههای اداره این جامعه را چه کسی باید پرداخت کند؟ جامعه احتیاج به امنیت، بهداشت، آموزش، جاده، راه و … دارد.
4️⃣ نظام مبادله: کسی که کالایی را تولید کرده به کالای دیگری نیاز دارد. مثلاً کسی که آب تولید کرده، احتیاج به نان دارد یا کسی که نان تولید کرده نیاز به آب دارد و … پس باید مبادله صورت گیرد. در اینجا به مبادله به صورت یک نظام نگریسته میشود. در این نظام مبادله، بانک تبیین میشود. پول در این نظام مبادله تعریف میشود؛ لذا اگر نتوانیم فقه نظام را استنباط کنیم نمیتوانیم بگوییم پول چگونه باید باشد.
5️⃣ نظام مصرف
✳️یکی از اشکالاتی که امروز در تحقیقات فقهی حوزه وجود دارد این است که میآیند درباره پول به تنهایی بحث میکنند. در حالی که این بحث ناقص و غیر علمی است چون پول یک پدیده خرد است که در نظام اجتماعی مبادله تعریف میشود. تا نظام مبادله را استنباط نکرده باشیم، نمیتوانیم بگوییم نقش پول چیست.
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📗 کتابچه | نمودار جامع اقتصاد دانشبنیان در بیانات رهبر انقلاب از سال ۱۳۸۹ تا ۱۴۰۱
🔍 بخوانید👇
هدایت شده از KHAMENEI.IR
-971038973_1613870247.pdf
3.85M
❎ بمب ساعتی دلاری شدن هزینه تولید
✳️ در سالیان اخیر تسلط رویکرد بازاری بر کشور باعث شده هزینه نهاده های تولیدی (محصولات نفتی، پتروشیمی و فولادی) به صورت دلاری و به قیمت جهانی محاسبه و از تولیدکنندگان داخلی گرفته شود.
✅ با افزایش قیمت نهاده تولید در بازار جهانی و یا افزایش نرخ دلار ما خودمان ناخواسته هزینه تولیدکنندگان را بالا می بریم و در نتیجه قیمت محصولات داخلی افزایش مییابد ( تورم ناشی از خودتحریمی).
✳️با افزایش هزینه تولید نیاز تولیدکنندگان به سرمایه در گردش بالا می رود، آنها به سراغ نظام بانکی می روند (نیاز به سرمایه در گردش)
❎بانکها با اضافه برداشت از بانک مرکزی، خلق پول می کنند و تورم (ناشی از فشار تقاضا) بالا می رود (افزایش نقدینگی)
❎ افزایش تورم باعث افزایش نرخ ارز و سپس افزایش هزینه تولید میشود و این چرخه معیوب ادامه مییابد.
❎نتیجه
♦️در این ریلگذاری خطرناک پالایشگاهها ، پتروشیمیها، و فولادی ها که عمدتا خصوصی شده اند نفع هنگفتی می برند، ولی تولیدکنندگان، دولت و مردم ضرر هنگفتی را متحمل میشوند
✅یک شرکت فولادی از محل افزایش نرخ ارز و فروش محصولاتش به داخل بالای ۱۰۰ همت سود کرد، پالایشگاه نیز بنا بر برخی محاسبات بالای ۲۵۰ همت سود کردند، یعنی معادل بودجه عمرانی کشور.
✅ این یعنی توزیع ناعادلانه انفال به ضرر منافع عمومی و گرفتار کردن اقتصاد کشور در یک گرداب تورمی خطرناک ناشی از دلاری کردن هزینه تولید.
⁉️ راه حل: حذف فروش دلاری محصولات نفتی، پتروشیمی و فولادی به تولیدکنندگان داخلی
✍️ توکلی
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
🌐 @eghtesad_mardomi
☸️بخش تعاون در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲
✳️گزارش مرکز پژوهش های مجلس
🔹در قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ چند بستر مهم برای نیل به اهداف تعاون در قانون اساسی و اسناد بالادستی عنوان شده است که مهمترین آنها در ماده (۲۹) آمده است. طبق این ماده، حمایت از تعاون با اختصاص ۳۰ درصد از درآمد واگذاریها به تعاونیهای فراگیر ملی باید انجام گیرد. تعاونیهای فراگیر ملی تعاونیهایی هستند که ۷۰ درصد از آنها را سه دهک پایین جامعه تشکیل میدهند؛ در واقع این الگو هم موجب رشد اقتصادی کشور میشود و هم به توانمندسازی مستضعفین کمک میکند.
🔹عمده بودجه بخش تعاون در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در جدول شماره ۱۳ ذکر شده است. طبق این جدول 10000 میلیارد تومان اعتبار هزینهای و ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار تملک داراییهای سرمایهای به عنوان اختصاص ۳۰ درصد از درآمدهای حاصل از واگذاری به تعاونیهای فراگیر ملی به منظور فقرزدایی به بخش تعاون اختصاص یافته است. با توجه به مبلغ پیشبینی شده برای واگذاری شرکتهای دولتی (در حدود ۱۰۷ هزار میلیارد تومان) این مبلغ چیزی در حدود ۱۰ درصد از محل واگذاریها میشود که تا ۳۰ درصد فاصله زیادی دارد و مغایر با سیاستهای کلی اصل ۴۴ است.
🌿دریافت گزارش
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
رزقـــی نو
راهحلهای رهایی از مشکلات اقتصادی
ــــــــــــــــــــــــ
محتوای سخنرانی ماه رمضان ۱۴۴۴
ــــــــــــــــــــــــ
«رزقینو» ده جلسه منبر مکتوب با قلمی تبلیغی و مبتنی بر مفاهیم بلند قرآنی است که هدف آن پرداختن به مفاهیم اقتصادی اصیل اسلامی بوده و اُفق جدیدی را پیش روی مخاطب میگشاید.
ــــــــــــــــــــــــ
عناوین جلسات:
مجلس اول: رازق کیست؟
مجلس دوم: نقش من در رزقوروزی چیست؟
مجلس سوم: نقش شُکر در رزقوروزی من
مجلس چهارم: رزق اجتماعی؛ رزقی نو
مجلس پنجم: نقش خانواده در رزق اجتماعی
مجلس ششم: نقش نزدیکان و همسایگان در رزق اجتماعی
مجلس هفتم: نقش نظام اخوت اسلامی در رزق اجتماعی
مجلس هشتم: مؤلفههای قدرت اقتصادی (اقتصاد فرهنگی)
مجلس نهم: تعاون، مهمترین عامل قدرت اقتصادی
مجلس دهم: نقش حکومت در رزقوروزی من
ــــــــــــــــــــــــ
جهت دانلود کتاب، به لینک زیر مراجعه کنید:
shabaketabligh.ir/View-item-2-403
ــــــــــــــــــــــــ
برای دریافت #نسخه_چاپی محصول به آیدی @rahbary_mohtava پیام دهید.
ــــــــــــــــــــــــ
شمع
شبکهٔ مبلغان و عملیاتهای تبلیغی
ShabakeTabligh.ir
eitaa.com/ShabakeTabligh
💢بررسی فقهی توزیع ثانویه ثروت از منظر فقه امامیه
✔️حجتالاسلام محمدامین صفاییزاده:
🔹در دو بخش میتوان توزیع ثانویه در اسلام را بررسی کرد: بخش اول مربوط به راهکارهای اجرایی برای توزیع ثانویه است که اسلام به آنها اهتمام ورزیده است و بخش دوم غایت این توزیع ثانویه است که تا چه حدی باید استمرار داشته باشد(تا حد رفع فقر مطلق یا تا حد رفت فقر مطلق؟).
🔸در بخش اول از جمله راهکارهایی که برای توزیع ثانویه در فقه امامیه مورد توجه بوده است میتوان به موارد زیر اشاره نمود: زکات، خمس، زکات فطره، جزیه، خراج، کفارات، وقف برای نیازمندان و ... که از جمله موارد مصرف آنها، فقراء هستند تا بتوانند خود را از فقر نجات دهند.
🔹در بخش دوم که در مورد استمرار توزیع ثانویه است دو نظریه مطرح است: برخی قائل به توزیع ثانویه تا حدی هستند که فقرِ مطلق رفع شود و برخی دیگر حد توزیع ثانویه را رفع فقرِ نسبی میدانند. فقیر در لسان شارع به معنای کسی است که دارای حد نصاب وجوب زکات نباشد. فقر مطلق به معنای این است که فقیر حتی به اندازه ضروریات زندگی خودش (خوراک، پوشاک، مسکن) را ندارد و نمیتواند حتی یک زندگی حداقلی داشته باشد. اما فقر نسبی به معنای این است که از استانداردهای زندگی در یک جامعه عقب مانده و از سطح متوسط در یک جامعه پایین تر است در حالی که ضروریات زندگی اش تامین شده است.
🔸با توجه به ادله و روایاتی که در توزیع ثانویه مطرح شدهاند میتوان استظهار کرد که «رفع فقر نسبی» مورد نظر شارع بوده است.
👈 ادامه مطلب + سخنان ناقد: http://ijtihadnet.ir/?p=70565
🔻از بازی خارج شده
نشنال رِویو در پرونده ای به دوران بد این روزها برای اتحادیه ها مخصوصا اتحادیه های کارگری در جهان پرداخته است. این دوهفته نامه در پرونده خود با عنوان «از بازی خارج شده» که اصطلاح انگلیسی آن نزدیک به کلمه اعتصاب نیز هست، می نویسد با هر سالی که می گذرد اتحادیه های کارگری ضعیف تر و ضعیف تر می شوند.
مشکلاتی مانند عضوگیری اجباری، ناتوانی در فراهم آوردن انعطاف پذیری شغلی برای کارگران و افزایش مداوم مالیات، از ضربات مهمی است که به این اتحادیه ها وارد شده است.
❇️ جایگاه اصول اجرایی اقتصاد تعاونی
💠اصول اقتصاد تعاونی، در راستای تحقق اهداف و اجرای آموزه های #تعاونی ارائه می شود، همان طور که اصول هر #نظام_اقتصادی برای تحقق اهداف و اجرای آموزه های اقتصادی آن نظام می باشد.
♦️نظام #سرمایهسالاری با توجه به مبانی بینشی و ارزشی، اصولی را برای اجرای آموزه های اقتصادی خود استخراج نموده است که بر اساس آن، مالکیت منابع و محصول تولیدی و نیز مدیریت فرایند اقتصادی، سهم سرمایه و صاحب سرمایه است و نیروی کار تنها از دستمزد ثابتی بهره مند می شود.
نیروی کار در دوران رونق اقتصادی بهره ای غیر از دستمزد ثابت حداقلی ندارد و در دوران رکود اقتصادی با بی مهری از کار اخراج می شود. در چنین وضعیتی با به کارگیری نیروهای کار ارزان، تولیدات فزونی و قدرت خرید نیروی کار، کاهش می یابد و اقتصاد با رکود مواجه شده و کارگران بیکار می شود. این شرایط باعث فقر و شکاف طبقاتی شدید شده، جایگاه انسان به شدت تنزل یافته و جایگاه سرمایه ترفیع می یابد.
♦️سوسیالیستهای تخیلی نیز در مقابل نظام سرمایه داری، مبانی و اصول دیگری در پیش گرفتند که مفاسد آن کمتر از مفاسد نظام سرمایه داری نبود.
🔷اقتصاد تعاونی برای دوری از مفاسد نظام سرمایه سالاری و سوسیالیسم تاسیس شد. در این نوع فعالیت اقتصادی، نیروی کار هم مالک منابع و محصول تولیدی است و هم مدیر فرایند اقتصادی.
⏪برای تحقق و اجرای واقعی این نوع اقتصاد، باید اصول اجرایی ارائه داد. در واقع، نقش اصول اقتصاد تعاونی آن است که تمام فعالیتهای اقتصادی را به سمت فلسفه تاسیس اقتصاد تعاونی هدایت کند تا اهداف اقتصاد تعاونی تامین شود.
✳️ ماموریت #اصول_تعاونی تحقق هویت واقعی اقتصاد تعاونی (ترفیع جایگاه انسان در برابر سرمایه) و اهداف اقتصادی آن در تمام شرایط است. اگر اصول تعاونی به گونه ای معرفی و اجرا شوند که این دو امر به نحو کامل محقق نگردند، تعاونی تاسیس شده، تعاونی واقعی نیست؛ بلکه تعاونی کاذب یا شبه تعاونی است.
📚اقتصاد تعاونی از منظر اسلام، ص401- 399.
🔰اولین بانک خصوصی ایران
#بانک_خصوصی
💢 تاسیس و تشکیل بانکهای خصوصی تا پیش از 1333 طبق قانون ثبت شرکت ها بود و از نظر حقوقی تابع قانون تجارت بودند. در این دوره، ضابطه دقیق و مشخص قانونی برای نظارت بر بانکها وجود نداشت. [1]
🔹در بهمن 1328 مصطفی تجدد که در رشته اقتصاد و حقوق در آلمان تحصیل کرده بود و سابقه فعالیت در بانک ملی و بانک صنعتی و معدنی ایران را داشت، با همکاری محمدعلی مفرح، نخستین بانک خصوصی ایرانی را به نام «بانک بازرگانی ایران» با سرمایهای حدود 50 میلیون ریال تأسیس کردند.
🔹علاوه بر سود قابل توجهی که به سپردهگذاران این بانک تعلق میگرفت و موجب اقبال مردم به آن شده بود، امتیازی که خدمات این بانک نسبت به بانکهای دولتی داشت این بود که با افتتاح «حساب سیار» این امکان به دارندگان حساب داده میشد تا در هر شعبهای که مایلند خدمات بانکی مورد نیاز را خود را انجام دهند. این بانک در شهرهای مختلف ایران شعبههایی دایر کرد و برای ارائه خدمات بینالمللی هم شعب بانک در لندن و هامبورگ شروع به فعالیت کردند.
🔹محمدعلی مفرح که از مجموعه بانک بازرگانی جدا شده بود، «بانک صادرات و معادن ایران» را تأسیس کرد که عنوان بزرگترین بانک خصوصی ایران را از آن خود کرد. در نهایت در این دوره پنج بانک خصوصی تاسیس شد: بانک بازرگانی در 1328 و بانکهای صادرات، تهران، پارس و بیمه بازرگانان در 1331. روند شکلگیری بانکهای خصوصی تا اواخر دهه پنجاه ادامه داشت تا جایی که در زمان پیروزی انقلاب نزدیک به 21 بانک خصوصی در ایران فعالیت میکردند.
✳️سرانجام بانک بازرگانی پس از اجرای مادهٔ ۱۷ لایحهٔ قانونی ملی کردن و ادغام بانکها در سال ۱۳۵۸ در بانک تجارت ادغام شد.
پ.ن:
[1] لایحه قانون بانکی در سال 1332 تنظیم و در سال 1334 پس از تصویب به اجرا گذاشته شد.
📚پول، ارز، بانکداری؛ یوسف فرجی، ص96. بانکداری خصوصی؛ نشریه بانک و اقتصاد، ش8. مبتکر حساب سیار در خدمات بانکی، روزنامه ایران، ش7415.
اقتصاد ماه
روایتی نو از نظام اقتصاد ایران
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
محتوای سخنرانی ماه رمضان ۱۴۴۴
#محتوای_پشتیبان
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«اقتصاد ماه» محتوای پشتیبان است که روایتی نو از نظام اقتصاد ایران برای سی روز ماه مبارک رمضان و مبتنی بر نظام جامع مسائل اقتصادی است که هدف آن، ارائه پاسخی کوتاه به مهمترین مباحث و گرههای ذهنی مردم همچون شکاف طبقاتی، تورم، گرانی و بی کیفیتبودن خودرو و اوضاع اقتصادی ایران است و مبلغ را برای پاسخ به سوالاتی که حتما در فضای تبلیغی امسال، با آن مواجه هست، فراهم میکند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فهرست عناوین کتاب:
1. جمهوری اسلامی، شاخص فلاکت
2. از اقتصاد دنیا چه خبر؟
3. این بود عدالت؟!
4. داستان شکاف طبقاتی
5. رابطه دولتها و اقتصاد
6. دولت انقلابی و تورم؟!
7. ماجرای خودرو!
8. ماجرای مسکن!
9. این همه مشکل چرا؟
10. بنبستشکنهای اقتصاد
ــــــــــــــــــــــــ
جهت دانلود کتاب، به لینک زیر مراجعه کنید:
shabaketabligh.ir/View-item-2-405
ــــــــــــــــــــــــ
برای دریافت #نسخه_چاپی محصول به آیدی @rahbary_mohtava پیام دهید.
ــــــــــــــــــــــــ
شمع
شبکهٔ مبلغان و عملیاتهای تبلیغی
ShabakeTabligh.ir
eitaa.com/ShabakeTabligh
🔵توسعه افقی فقه
💠آیا می دانید وقتی در حال استخراج نظام اقتصادی اسلام از فقه اسلامی بودم، چقدر احساس مشقت کردم و چقدر این کار سخت بود؟ وقتی شروع به این کار کردم، احساس کردم فقه اسلامی نیازمند توسعه افقی است و خلأهای بسیار زیادی وجود دارد.
❇️فقه از لحاظ کیفی پیشرفت کرده است (شیوه های استنباط عمیق تر و روشهای تفکر فقهی دقیقتر شده) اما از لحاظ کمی خیر. می توانیم بگوییم پیشرفت در فقه عمودی (کیفی) بوده نه افقی (کمی)؛ تا زمانی که فقه بطور افقی گسترش نیابد، نمی تواند دین اسلام را با همه جامعیت و فراگیری آن به ظهور برساند. این امت ... به جذابیت نیاز دارد و جذابیت هم صرفا به این صورت ایجاد می شود که دین را به شکل جامع و فراگیر در قالب فقه اسلامی ارائه کنیم.
❇️این تحول (تبدیل پیشرفت کیفی به کمی) فرایند ساده ای نیست... بلکه باید خود ساختار و ساختمان فقهی را عوض کنیم ... این چهره فقهی باید در سطح و تراز جهان معاصر باشد.
❇️آیا می دانید وقتی در حال استخراج نظام اقتصادی اسلام از فقه اسلامی بودم، چقدر احساس مشقت کردم و چقدر این کار سخت بود؟ ... البته پر کردن فقهی این خلأها کار بسیار دشواری است؛ چون این خلأها مناطق جدیدی هستند، زمین های بکری هستند که پژوهشگر فقهی برای اولین بار به آن ها قدم می گذارد و آنها را کشف می کند و این سختی و حساسیت کار را چند برابر می کند... اشخاصی می توانند کار توسعه افقی فقه را به انجام برسانند که در بالاترین حد از رشد و پیشرفت فکری باشند و در امتداد عمودی فقه به اوج رسیده باشند.
📚 "حوزه و مرجعیت؛ دو سخنرانی درباره وضعیت حوزه و وظیفه مبلغ"، بارقه ها، ص392 -396.
🗂گزارش «سیمای بهرهوری ایران ۱۴۰۱» منتشر شد
✳️ این گـزارش با ارائـه تحلیلـی دقیـق از عملکـرد بهـرهوری کشـور در طـول برنامـه توسـعه ششـم، سعی دارد تصویـری جامـع از وضعیـت بهـرهوری در سـطوح ملـی، بخشـی و دسـتگاهی فراهـم آورد تا از ایـن رهگـذر بـه تدویـن سیاسـتها و راهکارهـای مؤثـر ارتقـای بهـرهوری در کشـور کمـک کنـد.
🔰فصول:
1️⃣ تعریف مفهوم بهرهوری
2️⃣ چارچوب جامع پیشرفت پایدار عدالتمحور
3️⃣مقایسه بینالمللی
4️⃣وضعیت بهرهوری در دستگاههای اجرایی ملی و استانی
5️⃣چه باید کرد؟
📎دریافت
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
📚 رونمایی از کتاب "بررسی فقهی - اقتصادی حمایت از کالای ایرانی"
❇️مولف: استاد #احمدعلی_یوسفی
✅ رویداد ملی روایت فتح اقتصادی
🆔 @emh_ismc_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌گزارش کمیسیون اصل ۹۰ درباره شفافیت تسهیلات کلان و اشخاص مرتبط شبکه بانکی
✳️ کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در گزارشی درباره شفافیت تسهیلات بانکی که در صحن مجلس قرائت شد بیان کرد: پرداخت تسهیلات توسط بانکها، نقطه آغاز خلق پول بانکی و مسیر اصلی «افزایش نقدینگی» است.
🔺در میان بانکها و موسسات اعتباری، بانک پاسارگاد با حدود ۳۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات و تعهدات کلان منتشرشده، رتبه اول را داراست. بانک تجارت با ۳۰۰ هزار میلیارد تومان و بانک صنعت و معدن با ۲۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات و تعهدات افشا شده در رتبههای بعدی قرار دارند.
🔺از دیگر نکات مهم در اطلاعات منتشرشدۀ بانکها، مجموع تسهیلات کلان پرداختی به مشتریان بزرگ است. طبق اطلاعات موجود، شرکتها و مجموعههایی همچون میدکو، توسعه بینالملل ایران مال، بنیاد تعاون ناجا، گسترش انرژی پاسارگاد و سرمایهگذاری بیشترین تسهیلات را از شبکه بانکی دریافت کرده اند.
📎متن کامل گزارش
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
هدایت شده از احمدعلی یوسفی
مولّدسازی با چه نوع جهتگیری؟
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و به نقل از خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین احمدعلی یوسفی مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه در مطلبی با عنوان «مولدسازی با چه نوع جهتگیری؟»، اینگونه نوشته است:
امام صادق(ع): الْعَامِلُ عَلَی غَیْرِ بَصِیرَةٍ کَالسَّائِرِ عَلَی غَیْرِ الطَّرِیقِ لَا یَزِیدُهُ سُرْعَةُ السَّیْرِ إِلَّا بُعْدا.
امام صادق(ع) فرمود: هر کسی بدون بصیرت و علم تلاش کند همانند کسی است که در غیر مسیری که باید حرکت کند، سیر میکند، در این صورت جز دور شدن از مقصد چیزی دیگری نصیب وی نمی شود.
رهبری در دهم بهمن امسال در دیدار جمعی از فعالان اقتصادی فرمودند: «من گواهی میدهم، شهادت میدهم که مسئولین محترم دولتی با همهی وجود دارند کار میکنند؛ یعنی واقعاً تلاشی که دارد انجام میگیرد، تلاش بسیار خوبی است؛ منتها جهتگیریها را مراقبت کنند و کار را جوری انجام بدهند که انشاءالله نتایج مطلوبی داشته باشد» در روزهای گذشته موضوع مولدسازی داراییهای مازاد دولتی در رسانهها مطرح شد. مقصود از مولدسازی فروش، اجاره، معاوضه، تهاتر، مشارکت، بهرهبرداری، و اقدامات مشابه است. موضوع مولدسازی یکی از مهمترین مسائل اقتصادی کشور است. چون مدیریت جدیدی در بهرهبرداری از بخش عظیمی از انفال و داراییهای ملی کشور اتفاق میافتد.
ادامه بحث 👇
مولّدسازی با چه نوع جهتگیری؟ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
https://eitaa.com/ah_yusefi
❇️آیتالله کاشانی نشان داد ملی شدن نفت ارتباط مستقیمی با احکام اسلام دارد
🌿روايتي از آیتالله خزعلی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
🔰استقبال مردم از آیتالله کاشانی در سال 1329
🔹آیتالله سیدابوالقاسم کاشانی، از علمای مبارز و رهبران نهضت ملی نفت ایران، در 17 بهمن 1327، بازداشت و به قلعه فلکالافلاک خرمآباد تبعید شد. رژیم پهلوی سپس به این بهانه که آیتالله کاشانی در ترور محمدرضا پهلوی در نیمه بهمنماه نقش داشته است، وی را به لبنان تبعید کرد.
🔹بعد از گذشت بیش از یک سال از تبعید آیتالله کاشانی، مردم ایران، بازار و اصناف، طی تلگرافهای متعددی خواستار بازگشت وی به کشور شدند تا اینکه سرانجام آیتالله کاشانی در 20 خرداد1329 در میان استقبال اقشار مختلف مردم به ایران بازگشت.
براساس گزارش وزارت جنگ، جمعیت استقبال کننده حدود 12 هزار نفر تخمین زده می شد. بنابر شواهد موجود حتی اقلیتهای مذهبی هم در این استقبال شركت كرده بودند.
🔹شرکت مردم در مراسم استقبال آنقدر وسیع بود که از فرودگاه مهرآباد تا پامنار (منزل آیتالله کاشانی) جمعیت متصل در انتظار ورود ایشان بودند و اتومبیل حامل آیتالله در طول مسیر به كندی و با فشار جمعیت حركت میكرد. براساس گزارش وزارت جنگ، «ازدحام مجتمعین در پامنار تا منزل کاشانی تا چند ساعت بعد همچنان ادامه داشت... در پامنار جمعیت بیشماری در انتظار ورود بوده و رفته رفته جمعیت رو به تزاید گذاشته و پاسبانان بهطور کلی از عهده حفظ نظم بر نمیآمدند.»/ پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ اگر علما نبودند، قطعا نهضت ملی شدن صنعت نفت پیش نمیرفت
🎙مقام معظم رهبری
⚠️ببینید اینها تاریخ است. اینکه من مدام میگویم تاریخ را بخوانید، در تاریخ تأمّل کنید، برای اینها است.
🔅اگر علما نبودند و انگیزهی دینی نبود، قطعاً نهضت ملّی شدن صنعت نفت پیش نمیرفت؛ این را همه بدانند.
🔅در مقدّمهی این نهضت آیتالله کاشانی بود. پشتیبان او مرجع تقلیدی مثل مرحوم آسیّدمحمّدتقی خوانساری در قم بود.
💢بعد که مرحوم کاشانی را جدا کردند، علما را طرد کردند، مذهبیها را کنار گذاشتند، مصدّق شکست خورد.
🔅تا دین بود، تا عنصر ایمان دینی بود، حرکت به جلو بود؛ وقتی این [عنصر] از آن گرفته شد، حرکت متوقّف شد، شکست خورد، تبدیل به عکس شد.
🗓 ۲۹ اسفند سالروز ملی شدن صنعت نفت
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
♻️نظام اقتصادی
✳️ هر مجموعه ای که اجزای آن از دو ویژگی هماهنگی و هدفمند بودن برخوردار باشد، در ذیل تعریف عام نظام می گنجد. اجزای چنین مجموعه ای می تواند اشیای خارجی یا رفتار انسان ها باشد؛ در صورت اول ممکن است چنین مجموعه ای، بدون دخالت انسان، در طبیعت یافت شود (نظام های تکوینی) یا در طبیعت موجود نباشد و به وسیله انسان ایجاد شود (نظام های مصنوعی).
🔰 بنابراین سه نوع نظام قابل تفکیک در جهان وجود دارد:
1️⃣ نظام های تکوینی غیر رفتاری؛ مانند نظام آفرینش.
2️⃣ نظام های مصنوعی غیر رفتاری؛ مانند نظام موجود در اتومبیل و هواپیما.
3️⃣نظام های رفتاری:
🔹اجزای این نظام، رفتارهای ارادی بشر است. این رفتارها همواره بر اساس جهان بینی و ارزش های مورد قبول انسان شکل می گیرد. به همین دلیل در تعریف نظام های رفتاری عنصر دیگری به نام مبانی فلسفی (جهان بینی) و مکتبی (ایدئولوژی) وارد می شود.
🔹بر این اساس به مجموعه ای از رفتارهای ارادی انسان که بر اساس مبانی فلسفی و مکتبی معین، در راه نیل به اهداف مشخص هماهنگی دارند، نظام رفتاری گفته می شود.
✳️ #نظام_اقتصادی نوعی نظام رفتاری است؛ اجزای نظام اقتصادی رفتارهای ارادی انسان ها در سه حوزه تولید، توزیع و مصرف است؛ رفتارهایی چون مصرف، سرمایه گذاری، تولید، خرید و فروش، مشارکت، قرض و ... که در ارتباط با منابع اقتصادی و اموال شکل می گیرد.
🔰بنابراین می توان اجزای نظام اقتصادی را به سه عنصر زیر تفکیک کرد:
الف- منابع طبیعی واموال
ب- شرکت کنندگان در نظام اقتصادی
ج- الگوهای رفتاری که میان شرکت کنندگان و اموال و منابع ارتباط ایجاد می کند و بر دو نوع است:
🔺یک- الگوهای رفتاری که میان شرکت کنندگان و اموال ارتباط ایجاد می کند؛ مانند الگوی مصرف و تولید و سرمایه گذاری فردی.
🔺دو- الگوهایی که میان شرکت کنندگان ارتباط ایجاد می کند؛ مانند الگوی رفتار خرید و فروش و رفتار قرض.
◀️ با توجه به آنچه گذشت نظام اقتصادی را می توان چنین تعریف کرد:
مجموعه ای از الگوهای رفتاری که شرکت کنندگان در نظام را به یکدیگر و به اموال و منابع پیوند می دهد و بر اساس مبانی مشخص، در راستای اهداف معینی به صورت هماهنگ سامان یافته است.
📚نظام اقتصادی اسلام؛ دفتر اول: مبانی فلسفی. حجت الاسلام استاد #سیدحسین_میرمعزی.
هدایت شده از جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی
⬅️سال ۱۴۰۲ سال «#مهار_تورم، #رشد_تولید» بر همگان مبارکباد و امیدواریم با همت مسئولین و مشارکت عموم مردم این مطالبه و هدفگذاری در سال جدید محقق شود انشاالله💐
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
📝 پیام نوروزی رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۲
🔻تأکید رهبر انقلاب در پیام نوروزی ۱۴۰۲ بر گشایش در زندگی مردم
💫 #مهارتورم_رشدتولید
@emh_ismc_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi