eitaa logo
مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه
648 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
658 ویدیو
100 فایل
باسمه تعالی.این کانال با هدف انعکاس فعالیت های مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه فعالیت خواهد نمود انشاالله. ارتباط با ادمین کانال: @markaz_rahbari
مشاهده در ایتا
دانلود
اندیشه های اقتصادی امام-نسخه ایتا.pdf
5.63M
💠 اندیشه های اقتصادی امام و تحریف، تعطیل و تأویل ولایت مطلقه حجت الاسلام قنبریان/ ۱۱خرداد۱۴۰۲/ اندیشکده قصد • اشاره ای به نظریه اقتصادی امام: روابط حاکم/ نظام اسلام/ احکام فرعیه • جایگاه ولایت مطلقه فقیه در این گذار: تغییر روابط حاکم بر اساس نظام ولو به قیمت تعطیل موقت برخی احکام فرعیه! • تحریف روشنفکران و بدنه کارگزاری: ولایت مطلقه، حکومت مطلقه برای گذار از سنت به مدرنیته (نقد مقاله حجاریان در مجله کیان) • کوتاهی قم بلکه همراهی برخی نا آگاهان بروکرات در تأویل ولایت مطلقه به حکومت مطلقه یا ولایت اداری! • پاسخ به دکتر غنی نژاد که توقع دارد ولایت مطلقه بی حجابی را حلال کند! 📎 مطلب مرتبط: نمای فقه اقتصادی امام صوت چکیده بحث ☑️ @m_ghanbarian
16.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 دیدگاه های اقتصادی امام خمینی (رحمة الله علیه) •┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
🗂 سه تحول عظیم و تاریخی که امام خمینی در سطح کشور، امت اسلامی و جهان بوجود آورد ❇️ رهبر انقلاب، در مراسم سی و چهارمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی: 🔰امام بزرگوار ما سه عمل عظیم و بزرگ و تاریخی انجام داد؛ سه تحول بزرگ به وجود آورد. یکی در سطح کشور ایران، یکی در سطح امت اسلامی و یکی در سطح جهان: 1️⃣ تحول در سطح کشور این بود که انقلاب اسلامی را در این کشور به وجود آورد. این انقلاب یک ساخت سیاسی سلطنتی را در هم شکست و مردم سالاری را جایگزین آن کرد. این انقلاب یک نظام دست نشانده و ذلیل در مقابل قدرتها را از میدان خارج کرد و یک نظام مستقل و متکی به عزّت ملی را جایگزین آن کرد. 2️⃣ آنچه در سطح امت اسلامی روی داد، تحول در سطح امت است. جریان بیداری اسلامی را امام به راه انداخت. دوره انفعال و بی تحریکی در دنیای اسلام با حرکت امام به سمت ضعف و نابودی حرکت کرد. مسئله‌ی فلسطین پس از آن که به خیال صهیونیست‌ها و پشتیبانان‌شان یک مسئله‌ی تمام شده به حساب می‌آمد با تحول امام در سطح امت اسلامی به مسئله‌ی اول جهان اسلام تبدیل شد. 3️⃣ تحول سوم تحول در سطح جهان است. امام فضای معنویت و توجه معنوی را در دنیا زنده کرد حتی در کشورهای غیر مسلمان. معنویت در زیر لگدکوبی سیاست‌های مادی‌گری و ضدّ معنوی از بین رفته بود. معنویت از یادها رفته بود. حرکت امام بزرگوار رنگ معنوی را در دنیا دوباره زنده کرد. ✳️ این سه تحول هیچکدام سابقه ندارد. شاید در آینده هم شبیه اینها و نظیر اینها را نتواند انسان پیشبینی کند که به وجود بیاید. این مخصوص امام بزرگوار بود. متن کامل بیانات: https://khl.ink/f/53057
‌💢حذف مناطق آزاد از مالیات بر سوداگری ضد تولید و سرمایه‌گذاری است ✳️ هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، اخیرا طی بررسی طرح مالیات بر سوداگری، دو ایراد بر آن وارد نمود که یکی از این ایرادها، مربوط به ماده 12 طرح می‌شود. علت این ایراد، مغایرت با بند 11 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی اعلام شده است. 🔰در همین راستا دکتر عادل پیغامی، مدیر عامل منطقه آزاد قشم در مصاحبه با خبرگزاری فارس اظهار داشت: 🔘از چالش‌های موجود در مناطق آزاد، فرایند اخذ مالیات بر ارزش افزوده و همچنین اخذ مالیات بر ارزش افزوده از صادر کننده است. این مسائل باید بررسی و حل شود اما معافیت مناطق آزاد از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه دقیقا ضد فعالیت های مولد است و موجب توزیع رانت می شود. 🔘به جای معافیت دادن به فعالیت‌های سوداگرانه در مناطق آزاد، باید قوانین و مقررات در حوزه پرداخت مالیات بر ارزش افزوده حل شود زیرا در برخی مواقع در عمل دو بار مالیات بر ارزش افزوده گرفته شود و فرایند بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده از خزانه زمان بر است و همین مساله موجب کاهش سرمایه در گردش برای تولیدکنندگان می شود. 🔘باید از ابزارهای مالیاتی برای سیاست‌گذاری و هدایت فعالان اقتصادی به سمت فعالیت های مولد استفاده شود. حذف مناطق آزاد از دایره طرح یا قانون مالیات بر سوداگری، موجب افزایش فعالیت‌های سوداگرانه و کاهش انگیزه سرمایه‌گذاری‌های مولد و فعالیت‌های تولیدی در این مناطق خواهد شد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر انقلاب: "یؤمن للمؤمنین" یعنی اعتقاد و اعتماد به مردم سوره مبارکه التوبة، آیه ۶۱: وَمِنهُمُ الَّذينَ يُؤذونَ النَّبِيَّ وَيَقولونَ هُوَ أُذُنٌ ۚ قُل أُذُنُ خَيرٍ لَكُم يُؤمِنُ بِاللَّهِ وَيُؤمِنُ لِلمُؤمِنينَ وَرَحمَةٌ لِلَّذينَ آمَنوا مِنكُم ۚ وَالَّذينَ يُؤذونَ رَسولَ اللَّهِ لَهُم عَذابٌ أَليمٌ ترجمه: از آنها کسانی هستند که پیامبر را آزار می‌دهند و می‌گویند: «او آدم خوش‌باوری است!» بگو: «خوش‌باور بودن او به نفع شماست! (ولی بدانید) او به خدا ایمان دارد؛ و (تنها) مؤمنان را تصدیق می‌کند؛ و رحمت است برای کسانی از شما که ایمان آورده‌اند!» و آنها که رسول خدا را آزار می‌دهند، عذاب دردناکی دارند! 🆔 @emh_ismc_ir •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
✳️تحریف و مصادره اندیشه‌های امام(ره) از سوی لیبرال‌ها ✍️ حجت‌‎الاسلام استاد جواد عبادی 🔹حضرت امام راحل به عنوان یک اسلام‌شناس به تمام معنا، معتقد بود اسلام در عین اینکه به مالکیت خصوصی و آزادی انسان‌ها در انتخاب نوع معامله تأکید دارد اما ترتب آثار این مالکیت را منوط به رعایت یک سری ضوابط و قواعدی می‌داند که ازجمله آنها می‌توان قاعده ممنوعیت ضرر، ممنوعیت غرر، ممنوعیت ربا، ممنوعیت قمار، ممنوعیت تداول ثروت بین اغنیا و ... نام برد. 🔹 از دیدگاه اسلام، حاکم اسلامی یا به تعبیری دولت اسلامی را مسئول تنظیم روابط اقتصادی بین اشخاص دانسته و علاوه بر این در مواردی دولت را مالک برخی اموال مانند انفال و جزیه و ... می‌داند. 🔹مقصود از «مالکیت دولتی»، «مالکیت حکومت اسلامی» یا «مالکیت امام» است؛ این نوع مالکیت، مالکیت منصب امامت و رهبری امت اسلامی است، نه مالکیت شخص امام. 🔹شهیدبهشتی در «نفی دولتی شدن بیش از حدّ اقتصاد» در دیداری که با دو تن از اعضای سازمان چریک‌های فدایی خلق اکثریت که در سال ۱۳۶۰ داشت تصریح می‌کند: «ما سخت طرفدار غیردولتی بودن اقتصادیم، تا آنجا که بشود. در اقتصاد دولتی فاجعه وجود دارد. بد‌ترین نظام مزدوری را برای یک جامعه می‌آورد.» 🔹امام خمینی(ره) در طول حیات مبارکشان غیر از یکی دو سال آخر، حداکثر ده بار از واژه لیبرال استفاده کرده و نسبت به آن‌ها برائت تند و تیزی کرده‌اند، اما در ایام پایانی عمر مبارکشان، بار‌ها از این واژه در ادبیات و نامه‌هایشان بهره گرفتند که این مهم بیانگر خطری است که ایشان در انتهای دهه ۶۰ از نفوذ لیبرال‌ها در بدنه انقلاب اسلامی احساس کردند. 📎متن کامل
♻️دو نگرش به نظام اقتصادی 1️⃣ نگرش اول این است که نظام اقتصادی به صورت طبیعی و خودکار و به بهترین وجه در خارج موجود است و ما باید تنها آن را درک کنیم و از دخالت های ناروایی که سبب اختلال کارکرد آن می شود، بپرهیزیم. 🔹آدام اسمیت، پدر علم اقتصاد، از اصحاب این نگرش است. نظام اقتصادی خودکار و کارا که به وسیله نفع شخصی ایجاد و حفظ می شود، محور و اساس اندیشه های آدام اسمیت است 🔹نظریه خودسازی نظام اقتصادی از مهمترین نظریه های دانش اقتصاد است که پس از اسمیت، از طرف همه علمای اقتصاد تقریبا بدون جرح و تعدیل تکرار شده و امروز نیز اساس نظریه تولیدی است. نظریه نیک و خیر بودن نظام طبیعی اقتصاد، پس از اسمیت، به وسیله مالتوس و ریکاردو و اقتصاددانان بعد از آنها انکار شد. 2️⃣نگرش دوم این است که نظام اقتصادی یک طرح از پیش تعیین شده است که باید به اجرا درآید. این دیدگاه اجتماعیون دولتی مانند رود برتوس است ✳️ بر اساس نگرش اول، نظام سازی بی معنا است؛ زیرا نظام اقتصادی، موجود است و تنها باید با ابزار علمی آن را مطالعه کنیم. ولی بر اساس نگرش دوم، نظام اقتصادی طرحی برای دگرگون کردن واقع خارجی است و علم تنها به تجزیه و تحلیل واقع، که بر اساس نظام خاصی شکل گرفته است، می پردازد. ❇️ این تفکیک در مطالعات اسلامی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. فلسفه اسلامی با نگرش دوم تناسب دارد؛ با این تفاوت که از دیدگاه اسلام، طرح نظری نظام اقتصادی ساخته بشر نیست؛ بلکه خداوند حکیم آن را طراحی کرده است و ما باید با پژوهش در نصوص به کشف آن بپردازیم. 📚نظام اقتصادی اسلام، دفتر اول، ص 22-21؛ حجت الاسلام استاد .
✅ انجمن اقتصاد اسلامی با مشارکت پژوهشکده امور اقتصادی و ستاد همکاری حوزه علمیه و وزارت امور اقتصادی و دارایی و مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و مرکز فقه اقتصادی طیبات برگزار می‌کند؛ سلسله نشست‌های ترسیم مرزهای دانش اقتصاد اسلامی Exploring the Frontiers of Islamic Economics موضوع: تحریف و مصادره اندیشه اقتصادی امام خمینی ره توسط لیبرالها با ارائه حجت الاسلام جواد عبادی پژوهشگر فقه اقتصادی 🪑نشست چهارم 🗒چهارشنبه 17خرداد 1402 ⏰ساعت 17 تا 19 📌قم میدان معلم مدرسه عالی امام کاظم علیه السلام طبقه3 اتاق 308 ✌️حضوری و مجازی ♻️مسیر ارتباطی: ۰۹۱۹۶۶۵۱۲۳۳ 🔗 پخش مجازی: https://live.onlineamoozan.ir/ch/skyroom/anjomaneghtesad •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🆔 @emh_ismc_ir
📊تراکم شهری در ایران| مدیریت قیمت مسکن در گرو واگذاری زمین‌های 99 ساله به مردم‌ ✳️کارشناسان معتقدند برای واگذاری 4 میلیون قطعه زمین به متراژ 400 مترمربع به مردم، فقط 160 هزار هکتار زمین نیاز است که کمتر از 0.1 درصد از اراضی کشور را شامل می‌شود و دولت با واگذاری ارزان زمین و اجاره 99 ساله می‌تواند سهم بالای زمین در هزینه تمام شده ساخت مسکن را حذف کند. 🔹 بر اساس به‌روزترین اطلاعات وزارت راه و شهرسازی، زمین مهم‌ترین نهاده تولید مسکن در ایران است و بیش از 55 درصد از هزینه‌ تمام‌شده ساخت مسکن، مربوط به هزینه زمین است؛ درحالی‌که این آمار برای کشورهای موفق در حوزه زمین و مسکن، کمتر از 25 درصد است. 🔹وسعت کل محدوده‌های شهری در ایران، نزدیک به 900 هزار هکتار بوده است. در مقایسه با وسعت 165 میلیون هکتاری ایران، مشخص است که حتی یک درصد از اراضی کشور، برای توسعه شهری و ساخت مسکن استفاده نشده و بارگذاری شهرها فقط در 0.5 درصد از پهنه کشور اتفاق افتاده است. 🔹به منظور بررسی دقیق‌تر در ارتباط با استفاده نامناسب از اراضی کشور، ضروری است آمار تراکم شهرها مورد بررسی قرار گیرد. همان‌طور که در نمودار مشخص است، بسیاری از شهرهای دنیا، تراکمی کمتر از 40 نفر در هکتار را دارند و به خوبی از ظرفیت اراضی موجود در کشور خود، برای توسعه شهری بهره برده‌اند. این درحالی‌ است که شهرهای ایران متراکم بوده و همین تراکم بالا، موجب افزایش هزینه‌‌ تولید مسکن و اداره‌ ‌شهرها شده است. / فارس •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d 🌐 @eghtesad_mardomi
🔵چرا در ایران مکتب اقتصادی اسلام به نظام اقتصادی تبدیل نشد؟ ✳️دکتر محمد خوش چهره، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران 🗂 بعد از انقلاب اسلامی اندیشه‌های حضرت امام خمینی(ره)، تأکیدات و تلاش‌های ایشان به شکل‌گیری نظام سیاسی اسلام یا همان جمهوری اسلامی انجامید. شعار نه شرقی نه غربی، نفی وابستگی، استقلال، اهمیت به مالکیت‌های فردی، اجتماعی و عمومی بخشی از اندیشه‌های سیاسی امام راحل محسوب می‌شوند و نگاه مطلق‌گرایانه نداشته‌اند. 🗂 با وجود اینکه مکتب اسلام در عرصه سیاسی به اجرا درآمده و پیاده‌سازی شده ولی در عرصه اقتصادی این مکتب مورد استفاده و تبلور قرار نگرفته است؛ یعنی عناصر کلیدی مکتب اسلام در اقتصاد امروز ایران دیده نمی‌شود، درصورتی‌که این عناصر کلیدی می‌توانند منشأ سیاستگذاری‌های کلان اقتصادی شوند. 🗂 در جمهوری اسلامی در همان اوایل خیزهایی برای پیاده‌سازی نظام اقتصاد اسلامی برداشته شد و خوشبختانه این مباحث در قانون اساسی به صورت اصول درآمدند - به همین دلیل است من بارها گفته‌ام قانون اساسی ایران به ویژه در حوزه‌های اقتصادی خیلی مترقی است – ولی بعدها به دلیل غالب شدن برخی الگوها و نظریات از سوی بانک جهانی و سازمان ملل، اقتصاد ایران به ابزار دست سرمایه‌داران تبدیل شد. 🗂 در ابتدای انقلاب اسلامی بنیاد مستضعفان، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و حساب ۱۰۰ راه‌اندازی شدند تا به امور محرومان و افراد مستضعف رسیدگی شود و در آن زمان واقعاً بخش مهمی از مشکلات محرومان را حل و فصل کردند ولی بعد از جنگ، واژه مستضعف و محروم به واژه قشر آسیب‌پذیر تغییر نام داد و این یک واژه نامأنوس است. گزارش تفصیلی
✅بیست و پنجمین جلسه شورای مرکزی جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی؛ 🕔پنجشنبه(18 خرداد 1402)-ساعت 13 تا 15 🕌قم؛ مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی ❇️دستور جلسه: 1-مطالبه گری استفاده از اساتید اقتصادی مجرب در حل مسائل اقتصادی کشور؛ 2-همکاری با نهادهای حاکمیتی در واگذاری بنگاه‌های اقتصادی به بخش مردمی؛ 3-طرح گام با هدف تامین اقتصاد خانوار؛ 3-پیگیری تغییر رویکرد مولد سازی در استان ها 4-پیشنهادات ارتقایی در جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی 5-امور جاری 🆔 @emh_ismc_ir •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi