✳️تحریف و مصادره اندیشههای امام(ره) از سوی لیبرالها
✍️ حجتالاسلام استاد جواد عبادی
🔹حضرت امام راحل به عنوان یک اسلامشناس به تمام معنا، معتقد بود اسلام در عین اینکه به مالکیت خصوصی و آزادی انسانها در انتخاب نوع معامله تأکید دارد اما ترتب آثار این مالکیت را منوط به رعایت یک سری ضوابط و قواعدی میداند که ازجمله آنها میتوان قاعده ممنوعیت ضرر، ممنوعیت غرر، ممنوعیت ربا، ممنوعیت قمار، ممنوعیت تداول ثروت بین اغنیا و ... نام برد.
🔹 از دیدگاه اسلام، حاکم اسلامی یا به تعبیری دولت اسلامی را مسئول تنظیم روابط اقتصادی بین اشخاص دانسته و علاوه بر این در مواردی دولت را مالک برخی اموال مانند انفال و جزیه و ... میداند.
🔹مقصود از «مالکیت دولتی»، «مالکیت حکومت اسلامی» یا «مالکیت امام» است؛ این نوع مالکیت، مالکیت منصب امامت و رهبری امت اسلامی است، نه مالکیت شخص امام.
🔹شهیدبهشتی در «نفی دولتی شدن بیش از حدّ اقتصاد» در دیداری که با دو تن از اعضای سازمان چریکهای فدایی خلق اکثریت که در سال ۱۳۶۰ داشت تصریح میکند: «ما سخت طرفدار غیردولتی بودن اقتصادیم، تا آنجا که بشود. در اقتصاد دولتی فاجعه وجود دارد. بدترین نظام مزدوری را برای یک جامعه میآورد.»
🔹امام خمینی(ره) در طول حیات مبارکشان غیر از یکی دو سال آخر، حداکثر ده بار از واژه لیبرال استفاده کرده و نسبت به آنها برائت تند و تیزی کردهاند، اما در ایام پایانی عمر مبارکشان، بارها از این واژه در ادبیات و نامههایشان بهره گرفتند که این مهم بیانگر خطری است که ایشان در انتهای دهه ۶۰ از نفوذ لیبرالها در بدنه انقلاب اسلامی احساس کردند.
📎متن کامل
♻️دو نگرش به نظام اقتصادی
1️⃣ نگرش اول این است که نظام اقتصادی به صورت طبیعی و خودکار و به بهترین وجه در خارج موجود است و ما باید تنها آن را درک کنیم و از دخالت های ناروایی که سبب اختلال کارکرد آن می شود، بپرهیزیم.
🔹آدام اسمیت، پدر علم اقتصاد، از اصحاب این نگرش است. نظام اقتصادی خودکار و کارا که به وسیله نفع شخصی ایجاد و حفظ می شود، محور و اساس اندیشه های آدام اسمیت است
🔹نظریه خودسازی نظام اقتصادی از مهمترین نظریه های دانش اقتصاد است که پس از اسمیت، از طرف همه علمای اقتصاد تقریبا بدون جرح و تعدیل تکرار شده و امروز نیز اساس نظریه تولیدی است. نظریه نیک و خیر بودن نظام طبیعی اقتصاد، پس از اسمیت، به وسیله مالتوس و ریکاردو و اقتصاددانان بعد از آنها انکار شد.
2️⃣نگرش دوم این است که نظام اقتصادی یک طرح از پیش تعیین شده است که باید به اجرا درآید. این دیدگاه اجتماعیون دولتی مانند رود برتوس است
✳️ بر اساس نگرش اول، نظام سازی بی معنا است؛ زیرا نظام اقتصادی، موجود است و تنها باید با ابزار علمی آن را مطالعه کنیم. ولی بر اساس نگرش دوم، نظام اقتصادی طرحی برای دگرگون کردن واقع خارجی است و علم تنها به تجزیه و تحلیل واقع، که بر اساس نظام خاصی شکل گرفته است، می پردازد.
❇️ این تفکیک در مطالعات اسلامی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. فلسفه اسلامی با نگرش دوم تناسب دارد؛ با این تفاوت که از دیدگاه اسلام، طرح نظری نظام اقتصادی ساخته بشر نیست؛ بلکه خداوند حکیم آن را طراحی کرده است و ما باید با پژوهش در نصوص به کشف آن بپردازیم.
📚نظام اقتصادی اسلام، دفتر اول، ص 22-21؛ حجت الاسلام استاد #سیدحسین_میرمعزی.
✅ انجمن اقتصاد اسلامی با مشارکت پژوهشکده امور اقتصادی و ستاد همکاری حوزه علمیه و وزارت امور اقتصادی و دارایی و مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و مرکز فقه اقتصادی طیبات برگزار میکند؛
سلسله نشستهای ترسیم مرزهای دانش اقتصاد اسلامی
Exploring the Frontiers of Islamic Economics
موضوع: تحریف و مصادره اندیشه اقتصادی امام خمینی ره توسط لیبرالها
با ارائه حجت الاسلام جواد عبادی پژوهشگر فقه اقتصادی
🪑نشست چهارم
🗒چهارشنبه 17خرداد 1402
⏰ساعت 17 تا 19
📌قم میدان معلم مدرسه عالی امام کاظم علیه السلام طبقه3 اتاق 308
✌️حضوری و مجازی
♻️مسیر ارتباطی: ۰۹۱۹۶۶۵۱۲۳۳
🔗 پخش مجازی:
https://live.onlineamoozan.ir/ch/skyroom/anjomaneghtesad
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🆔 @emh_ismc_ir
📊تراکم شهری در ایران| مدیریت قیمت مسکن در گرو واگذاری زمینهای 99 ساله به مردم
✳️کارشناسان معتقدند برای واگذاری 4 میلیون قطعه زمین به متراژ 400 مترمربع به مردم، فقط 160 هزار هکتار زمین نیاز است که کمتر از 0.1 درصد از اراضی کشور را شامل میشود و دولت با واگذاری ارزان زمین و اجاره 99 ساله میتواند سهم بالای زمین در هزینه تمام شده ساخت مسکن را حذف کند.
🔹 بر اساس بهروزترین اطلاعات وزارت راه و شهرسازی، زمین مهمترین نهاده تولید مسکن در ایران است و بیش از 55 درصد از هزینه تمامشده ساخت مسکن، مربوط به هزینه زمین است؛ درحالیکه این آمار برای کشورهای موفق در حوزه زمین و مسکن، کمتر از 25 درصد است.
🔹وسعت کل محدودههای شهری در ایران، نزدیک به 900 هزار هکتار بوده است. در مقایسه با وسعت 165 میلیون هکتاری ایران، مشخص است که حتی یک درصد از اراضی کشور، برای توسعه شهری و ساخت مسکن استفاده نشده و بارگذاری شهرها فقط در 0.5 درصد از پهنه کشور اتفاق افتاده است.
🔹به منظور بررسی دقیقتر در ارتباط با استفاده نامناسب از اراضی کشور، ضروری است آمار تراکم شهرها مورد بررسی قرار گیرد. همانطور که در نمودار مشخص است، بسیاری از شهرهای دنیا، تراکمی کمتر از 40 نفر در هکتار را دارند و به خوبی از ظرفیت اراضی موجود در کشور خود، برای توسعه شهری بهره بردهاند. این درحالی است که شهرهای ایران متراکم بوده و همین تراکم بالا، موجب افزایش هزینه تولید مسکن و اداره شهرها شده است. / فارس
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
🌐 @eghtesad_mardomi
🔵چرا در ایران مکتب اقتصادی اسلام به نظام اقتصادی تبدیل نشد؟
✳️دکتر محمد خوش چهره، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
🗂 بعد از انقلاب اسلامی اندیشههای حضرت امام خمینی(ره)، تأکیدات و تلاشهای ایشان به شکلگیری نظام سیاسی اسلام یا همان جمهوری اسلامی انجامید. شعار نه شرقی نه غربی، نفی وابستگی، استقلال، اهمیت به مالکیتهای فردی، اجتماعی و عمومی بخشی از اندیشههای سیاسی امام راحل محسوب میشوند و نگاه مطلقگرایانه نداشتهاند.
🗂 با وجود اینکه مکتب اسلام در عرصه سیاسی به اجرا درآمده و پیادهسازی شده ولی در عرصه اقتصادی این مکتب مورد استفاده و تبلور قرار نگرفته است؛ یعنی عناصر کلیدی مکتب اسلام در اقتصاد امروز ایران دیده نمیشود، درصورتیکه این عناصر کلیدی میتوانند منشأ سیاستگذاریهای کلان اقتصادی شوند.
🗂 در جمهوری اسلامی در همان اوایل خیزهایی برای پیادهسازی نظام اقتصاد اسلامی برداشته شد و خوشبختانه این مباحث در قانون اساسی به صورت اصول درآمدند - به همین دلیل است من بارها گفتهام قانون اساسی ایران به ویژه در حوزههای اقتصادی خیلی مترقی است – ولی بعدها به دلیل غالب شدن برخی الگوها و نظریات از سوی بانک جهانی و سازمان ملل، اقتصاد ایران به ابزار دست سرمایهداران تبدیل شد.
🗂 در ابتدای انقلاب اسلامی بنیاد مستضعفان، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و حساب ۱۰۰ راهاندازی شدند تا به امور محرومان و افراد مستضعف رسیدگی شود و در آن زمان واقعاً بخش مهمی از مشکلات محرومان را حل و فصل کردند ولی بعد از جنگ، واژه مستضعف و محروم به واژه قشر آسیبپذیر تغییر نام داد و این یک واژه نامأنوس است.
گزارش تفصیلی
✅بیست و پنجمین جلسه شورای مرکزی جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی؛
🕔پنجشنبه(18 خرداد 1402)-ساعت 13 تا 15
🕌قم؛ مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی
❇️دستور جلسه:
1-مطالبه گری استفاده از اساتید اقتصادی مجرب در حل مسائل اقتصادی کشور؛
2-همکاری با نهادهای حاکمیتی در واگذاری بنگاههای اقتصادی به بخش مردمی؛
3-طرح گام با هدف تامین اقتصاد خانوار؛
3-پیگیری تغییر رویکرد مولد سازی در استان ها
4-پیشنهادات ارتقایی در جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی
5-امور جاری
🆔 @emh_ismc_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بجای درس گرفتن از اشتباهات خصوصی سازی سراغ مولدسازی رفتند!
دکتر فرشاد مومنی: در سه دهه گذشته ۲۰۰ میلیارد دلار ثروت بین نسلی مردم ایران را از طریق خصوصی سازی نابود کردند. هیچ کدام از وعده هایی که دولتمردان درباره خصوصی سازی میدادند محقق نشده است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
💢جایگاه بازار پول در بخش تعاونی (عضو محور)
✳️ در #نظام_اقتصادی که بخش های تجاری و واسطه گری آن فعالیت های گسترده دارند، نقش بانک، قوی بوده و میتوان گفت بانک محور هستند و #بازار_پول خیلی فعال است. در ساختار #بخش_سرمایه_محور، بازار پول وجود دارد و ارزش پول بر اساس میزان عرضه و تقاضا تعیین می شود.
✳️ اما در بخش های اقتصادی که واسطه گری نقش چندانی ندارد، سرمایه های نقدی و غیرنقدی به سمت تولید هدایت می شوند.
♻️در ساختار اقتصادی که هدف فعالان اقتصادی، تأمین منافع خود و سایرین، براساس #مالکیت_مشاع و اصل رفتاری #تعاون است شرایط واسطه گری به کمترین حد میرسد. اصل تأسیس این نوع ساختار برای قطع واسطه گری است.
♻️به ویژه در ساختار اقتصادی با #مالکیت_مشاع_فراگیر، بخش عمده نیاز به وجوه نقدی با آوردههای اعضای اینگونه بنگاه های اقتصادی تأمین می شود. حتی پس اندازهای اعضا برای گسترش فعالیت های اقتصادی بنگاه های خودشان به کار گرفته میشوند. بنابراین، چنین ساختار اقتصادی بانک محور نیست.
🔰البته، نهاد پولی در این ساختار اقتصادی وجود دارد و فعالیتهای پولی انجام می دهد، اما تفاوت های مهمی با بخش قبل دارد:
1️⃣ اولا میزان نیاز به نهادهای پولی در این ساختار اقتصادی به مراتب کمتر از میزان نیاز به نهادهای پولی ساختار بخش سرمایه محور است.
2️⃣ ثانیا وظایف نهادهای پولی در این ساختار متفاوت است. این امر به آن جهت است که جریان واسطه گری یا وجود ندارد یا خیلی کمتر از بخش سرمایه محور است.
📚نظام اقتصاد مقاومتی، ص250 (با اندکی دخل و تصرف).
✳️ لزوم نهادینه سازی فرهنگ پرداخت مالیات در جامعه | دریافت مالیات نباید سبب نارضایتی مردم شود
🔰#آیتالله_حسینی_بوشهری در دیدار رئیس سازمان امور مالیاتی کشور
🔹 قانون نباید آرمانی باشد؛ بلکه باید متناسب با واقعیتهای جامعه تنظیم گردد. اگر میخواهیم اتکای بودجه به نفت را کم کنیم، نباید به گونهای مالیات بر درآمدها ببندیم که نارضایتی در بین مؤدیان مالیاتی پیش بیاید.
🔹 رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن تأکید بر لزوم فرهنگ سازی نسبت به پرداخت مالیات گفت: مهمترین سرمایه نظام، رضایت و اعتماد مردم است و باید میان دریافت مالیات و حفظ رضایت عمومی مردم، تناسب برقرار باشد.
🔹افزایش مالیات در شرایط کنونی، با توجه به گرانی و تورم بالا، آسیبزا خواهد بود؛ بنابراین مسئولین باید آسیبپذیری مردم را در نظر بگیرند و با توجه به واقعیتها، برنامهها و اهداف خود را تنظیم کنند و در رابطه با رشد تولید، شرکتهای دانش بنیان، مجموعههای کم درآمد و مؤسساتی که در پیشرفت فرهنگ جامعه تأثیرگذارند، ملاحظه بیشتری صورت گیرد.
📎گزارش کامل
#نهاد_پشتیبان
#حوزه_علمیه
#جامعه_مدرسین
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
گزارش عملکرد مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه سال 1401.pdf
4.36M
❇️گزارش عملکرد مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه در سال ۱۴۰۱
#شورای_سیاست_گذاری
#شورای_هماهنگی
#معاونت_علمی
#معاونت_آموزش
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🆔 @emh_ismc_ir
♨️ حواشی یک بانک خصوصی؛ از مدیریت ۱۸ساله تا وامهای کلان به کارکنان
✳️هفته ابتدایی خردادماه، خبری مبنی بر صدور کیفرخواست دادستانی تهران برای ۵ نفر از مدیران بانک پاسارگاد به اتهام «اخلال کلان در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل مال نامشروع به میزان ۱۲هزار میلیارد ریال» منتشر شد. بررسی بیشتر این خبر حکایت از این دارد که فرد مورد نظر، کسی نیست جز آقای مجید قاسمی، مدیرعامل بانک و رئیس هیأت مدیره شرکت پارس آریان.
🌀مجید قاسمی در سالهای ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۸ رئیس کل بانک مرکزی بود. وی در سال ۱۳۸۴ پس از تأسیس بانک پاسارگاد مدیریت این بانک را تاکنون بر عهده داشته و بنظر میرسد هیچ مدیریتی در تاریخ بانکداری دنیا، به اندازه سابقه ۱۸ ساله مدیریت قاسمی بر بانک پاسارگاد یافت نشود. مدیریتی که ریشه بقای آن را باید در ترکیب سهامداری بانک و چینش خاص آن پیدا کرد. مجید قاسمی همزمان با حفظ سمت مدیرعاملی بانک، ریاست هیأت مدیره شرکت پارس آریان را نیز برعهده دارد. شرکتی که عمده سهام بانک پاسارگاد در ید آن است.
🌀بر اساس یادداشت تسهیلات کلان مندرج در آخرین گزارش حسابرسی شده بانک پاسارگاد که مربوط به دوره مالی منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ میشود، این شرکت قریب به ۴ هزار میلیارد تومان از تسهیلات این بانک را به خود اختصاص داده است.
گزارش تفصیلی:
https://irna.ir/xjMFPv
#بانک_خصوصی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi