eitaa logo
مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه
617 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
616 ویدیو
95 فایل
باسمه تعالی.این کانال با هدف انعکاس فعالیت های مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه فعالیت خواهد نمود انشاالله. ارتباط با ادمین کانال: @markaz_rahbari
مشاهده در ایتا
دانلود
‌💢حذف مناطق آزاد از مالیات بر سوداگری ضد تولید و سرمایه‌گذاری است ✳️ هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، اخیرا طی بررسی طرح مالیات بر سوداگری، دو ایراد بر آن وارد نمود که یکی از این ایرادها، مربوط به ماده 12 طرح می‌شود. علت این ایراد، مغایرت با بند 11 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی اعلام شده است. 🔰در همین راستا دکتر عادل پیغامی، مدیر عامل منطقه آزاد قشم در مصاحبه با خبرگزاری فارس اظهار داشت: 🔘از چالش‌های موجود در مناطق آزاد، فرایند اخذ مالیات بر ارزش افزوده و همچنین اخذ مالیات بر ارزش افزوده از صادر کننده است. این مسائل باید بررسی و حل شود اما معافیت مناطق آزاد از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه دقیقا ضد فعالیت های مولد است و موجب توزیع رانت می شود. 🔘به جای معافیت دادن به فعالیت‌های سوداگرانه در مناطق آزاد، باید قوانین و مقررات در حوزه پرداخت مالیات بر ارزش افزوده حل شود زیرا در برخی مواقع در عمل دو بار مالیات بر ارزش افزوده گرفته شود و فرایند بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده از خزانه زمان بر است و همین مساله موجب کاهش سرمایه در گردش برای تولیدکنندگان می شود. 🔘باید از ابزارهای مالیاتی برای سیاست‌گذاری و هدایت فعالان اقتصادی به سمت فعالیت های مولد استفاده شود. حذف مناطق آزاد از دایره طرح یا قانون مالیات بر سوداگری، موجب افزایش فعالیت‌های سوداگرانه و کاهش انگیزه سرمایه‌گذاری‌های مولد و فعالیت‌های تولیدی در این مناطق خواهد شد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر انقلاب: "یؤمن للمؤمنین" یعنی اعتقاد و اعتماد به مردم سوره مبارکه التوبة، آیه ۶۱: وَمِنهُمُ الَّذينَ يُؤذونَ النَّبِيَّ وَيَقولونَ هُوَ أُذُنٌ ۚ قُل أُذُنُ خَيرٍ لَكُم يُؤمِنُ بِاللَّهِ وَيُؤمِنُ لِلمُؤمِنينَ وَرَحمَةٌ لِلَّذينَ آمَنوا مِنكُم ۚ وَالَّذينَ يُؤذونَ رَسولَ اللَّهِ لَهُم عَذابٌ أَليمٌ ترجمه: از آنها کسانی هستند که پیامبر را آزار می‌دهند و می‌گویند: «او آدم خوش‌باوری است!» بگو: «خوش‌باور بودن او به نفع شماست! (ولی بدانید) او به خدا ایمان دارد؛ و (تنها) مؤمنان را تصدیق می‌کند؛ و رحمت است برای کسانی از شما که ایمان آورده‌اند!» و آنها که رسول خدا را آزار می‌دهند، عذاب دردناکی دارند! 🆔 @emh_ismc_ir •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
✳️تحریف و مصادره اندیشه‌های امام(ره) از سوی لیبرال‌ها ✍️ حجت‌‎الاسلام استاد جواد عبادی 🔹حضرت امام راحل به عنوان یک اسلام‌شناس به تمام معنا، معتقد بود اسلام در عین اینکه به مالکیت خصوصی و آزادی انسان‌ها در انتخاب نوع معامله تأکید دارد اما ترتب آثار این مالکیت را منوط به رعایت یک سری ضوابط و قواعدی می‌داند که ازجمله آنها می‌توان قاعده ممنوعیت ضرر، ممنوعیت غرر، ممنوعیت ربا، ممنوعیت قمار، ممنوعیت تداول ثروت بین اغنیا و ... نام برد. 🔹 از دیدگاه اسلام، حاکم اسلامی یا به تعبیری دولت اسلامی را مسئول تنظیم روابط اقتصادی بین اشخاص دانسته و علاوه بر این در مواردی دولت را مالک برخی اموال مانند انفال و جزیه و ... می‌داند. 🔹مقصود از «مالکیت دولتی»، «مالکیت حکومت اسلامی» یا «مالکیت امام» است؛ این نوع مالکیت، مالکیت منصب امامت و رهبری امت اسلامی است، نه مالکیت شخص امام. 🔹شهیدبهشتی در «نفی دولتی شدن بیش از حدّ اقتصاد» در دیداری که با دو تن از اعضای سازمان چریک‌های فدایی خلق اکثریت که در سال ۱۳۶۰ داشت تصریح می‌کند: «ما سخت طرفدار غیردولتی بودن اقتصادیم، تا آنجا که بشود. در اقتصاد دولتی فاجعه وجود دارد. بد‌ترین نظام مزدوری را برای یک جامعه می‌آورد.» 🔹امام خمینی(ره) در طول حیات مبارکشان غیر از یکی دو سال آخر، حداکثر ده بار از واژه لیبرال استفاده کرده و نسبت به آن‌ها برائت تند و تیزی کرده‌اند، اما در ایام پایانی عمر مبارکشان، بار‌ها از این واژه در ادبیات و نامه‌هایشان بهره گرفتند که این مهم بیانگر خطری است که ایشان در انتهای دهه ۶۰ از نفوذ لیبرال‌ها در بدنه انقلاب اسلامی احساس کردند. 📎متن کامل
♻️دو نگرش به نظام اقتصادی 1️⃣ نگرش اول این است که نظام اقتصادی به صورت طبیعی و خودکار و به بهترین وجه در خارج موجود است و ما باید تنها آن را درک کنیم و از دخالت های ناروایی که سبب اختلال کارکرد آن می شود، بپرهیزیم. 🔹آدام اسمیت، پدر علم اقتصاد، از اصحاب این نگرش است. نظام اقتصادی خودکار و کارا که به وسیله نفع شخصی ایجاد و حفظ می شود، محور و اساس اندیشه های آدام اسمیت است 🔹نظریه خودسازی نظام اقتصادی از مهمترین نظریه های دانش اقتصاد است که پس از اسمیت، از طرف همه علمای اقتصاد تقریبا بدون جرح و تعدیل تکرار شده و امروز نیز اساس نظریه تولیدی است. نظریه نیک و خیر بودن نظام طبیعی اقتصاد، پس از اسمیت، به وسیله مالتوس و ریکاردو و اقتصاددانان بعد از آنها انکار شد. 2️⃣نگرش دوم این است که نظام اقتصادی یک طرح از پیش تعیین شده است که باید به اجرا درآید. این دیدگاه اجتماعیون دولتی مانند رود برتوس است ✳️ بر اساس نگرش اول، نظام سازی بی معنا است؛ زیرا نظام اقتصادی، موجود است و تنها باید با ابزار علمی آن را مطالعه کنیم. ولی بر اساس نگرش دوم، نظام اقتصادی طرحی برای دگرگون کردن واقع خارجی است و علم تنها به تجزیه و تحلیل واقع، که بر اساس نظام خاصی شکل گرفته است، می پردازد. ❇️ این تفکیک در مطالعات اسلامی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. فلسفه اسلامی با نگرش دوم تناسب دارد؛ با این تفاوت که از دیدگاه اسلام، طرح نظری نظام اقتصادی ساخته بشر نیست؛ بلکه خداوند حکیم آن را طراحی کرده است و ما باید با پژوهش در نصوص به کشف آن بپردازیم. 📚نظام اقتصادی اسلام، دفتر اول، ص 22-21؛ حجت الاسلام استاد .
✅ انجمن اقتصاد اسلامی با مشارکت پژوهشکده امور اقتصادی و ستاد همکاری حوزه علمیه و وزارت امور اقتصادی و دارایی و مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و مرکز فقه اقتصادی طیبات برگزار می‌کند؛ سلسله نشست‌های ترسیم مرزهای دانش اقتصاد اسلامی Exploring the Frontiers of Islamic Economics موضوع: تحریف و مصادره اندیشه اقتصادی امام خمینی ره توسط لیبرالها با ارائه حجت الاسلام جواد عبادی پژوهشگر فقه اقتصادی 🪑نشست چهارم 🗒چهارشنبه 17خرداد 1402 ⏰ساعت 17 تا 19 📌قم میدان معلم مدرسه عالی امام کاظم علیه السلام طبقه3 اتاق 308 ✌️حضوری و مجازی ♻️مسیر ارتباطی: ۰۹۱۹۶۶۵۱۲۳۳ 🔗 پخش مجازی: https://live.onlineamoozan.ir/ch/skyroom/anjomaneghtesad •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🆔 @emh_ismc_ir
📊تراکم شهری در ایران| مدیریت قیمت مسکن در گرو واگذاری زمین‌های 99 ساله به مردم‌ ✳️کارشناسان معتقدند برای واگذاری 4 میلیون قطعه زمین به متراژ 400 مترمربع به مردم، فقط 160 هزار هکتار زمین نیاز است که کمتر از 0.1 درصد از اراضی کشور را شامل می‌شود و دولت با واگذاری ارزان زمین و اجاره 99 ساله می‌تواند سهم بالای زمین در هزینه تمام شده ساخت مسکن را حذف کند. 🔹 بر اساس به‌روزترین اطلاعات وزارت راه و شهرسازی، زمین مهم‌ترین نهاده تولید مسکن در ایران است و بیش از 55 درصد از هزینه‌ تمام‌شده ساخت مسکن، مربوط به هزینه زمین است؛ درحالی‌که این آمار برای کشورهای موفق در حوزه زمین و مسکن، کمتر از 25 درصد است. 🔹وسعت کل محدوده‌های شهری در ایران، نزدیک به 900 هزار هکتار بوده است. در مقایسه با وسعت 165 میلیون هکتاری ایران، مشخص است که حتی یک درصد از اراضی کشور، برای توسعه شهری و ساخت مسکن استفاده نشده و بارگذاری شهرها فقط در 0.5 درصد از پهنه کشور اتفاق افتاده است. 🔹به منظور بررسی دقیق‌تر در ارتباط با استفاده نامناسب از اراضی کشور، ضروری است آمار تراکم شهرها مورد بررسی قرار گیرد. همان‌طور که در نمودار مشخص است، بسیاری از شهرهای دنیا، تراکمی کمتر از 40 نفر در هکتار را دارند و به خوبی از ظرفیت اراضی موجود در کشور خود، برای توسعه شهری بهره برده‌اند. این درحالی‌ است که شهرهای ایران متراکم بوده و همین تراکم بالا، موجب افزایش هزینه‌‌ تولید مسکن و اداره‌ ‌شهرها شده است. / فارس •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d 🌐 @eghtesad_mardomi
🔵چرا در ایران مکتب اقتصادی اسلام به نظام اقتصادی تبدیل نشد؟ ✳️دکتر محمد خوش چهره، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران 🗂 بعد از انقلاب اسلامی اندیشه‌های حضرت امام خمینی(ره)، تأکیدات و تلاش‌های ایشان به شکل‌گیری نظام سیاسی اسلام یا همان جمهوری اسلامی انجامید. شعار نه شرقی نه غربی، نفی وابستگی، استقلال، اهمیت به مالکیت‌های فردی، اجتماعی و عمومی بخشی از اندیشه‌های سیاسی امام راحل محسوب می‌شوند و نگاه مطلق‌گرایانه نداشته‌اند. 🗂 با وجود اینکه مکتب اسلام در عرصه سیاسی به اجرا درآمده و پیاده‌سازی شده ولی در عرصه اقتصادی این مکتب مورد استفاده و تبلور قرار نگرفته است؛ یعنی عناصر کلیدی مکتب اسلام در اقتصاد امروز ایران دیده نمی‌شود، درصورتی‌که این عناصر کلیدی می‌توانند منشأ سیاستگذاری‌های کلان اقتصادی شوند. 🗂 در جمهوری اسلامی در همان اوایل خیزهایی برای پیاده‌سازی نظام اقتصاد اسلامی برداشته شد و خوشبختانه این مباحث در قانون اساسی به صورت اصول درآمدند - به همین دلیل است من بارها گفته‌ام قانون اساسی ایران به ویژه در حوزه‌های اقتصادی خیلی مترقی است – ولی بعدها به دلیل غالب شدن برخی الگوها و نظریات از سوی بانک جهانی و سازمان ملل، اقتصاد ایران به ابزار دست سرمایه‌داران تبدیل شد. 🗂 در ابتدای انقلاب اسلامی بنیاد مستضعفان، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و حساب ۱۰۰ راه‌اندازی شدند تا به امور محرومان و افراد مستضعف رسیدگی شود و در آن زمان واقعاً بخش مهمی از مشکلات محرومان را حل و فصل کردند ولی بعد از جنگ، واژه مستضعف و محروم به واژه قشر آسیب‌پذیر تغییر نام داد و این یک واژه نامأنوس است. گزارش تفصیلی
✅بیست و پنجمین جلسه شورای مرکزی جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی؛ 🕔پنجشنبه(18 خرداد 1402)-ساعت 13 تا 15 🕌قم؛ مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی ❇️دستور جلسه: 1-مطالبه گری استفاده از اساتید اقتصادی مجرب در حل مسائل اقتصادی کشور؛ 2-همکاری با نهادهای حاکمیتی در واگذاری بنگاه‌های اقتصادی به بخش مردمی؛ 3-طرح گام با هدف تامین اقتصاد خانوار؛ 3-پیگیری تغییر رویکرد مولد سازی در استان ها 4-پیشنهادات ارتقایی در جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی 5-امور جاری 🆔 @emh_ismc_ir •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بجای درس گرفتن از اشتباهات خصوصی سازی سراغ مولدسازی رفتند! دکتر فرشاد مومنی: در سه دهه گذشته ۲۰۰ میلیارد دلار ثروت بین نسلی مردم ایران را از طریق خصوصی سازی نابود کردند. هیچ کدام از وعده هایی که دولتمردان درباره خصوصی سازی میدادند محقق نشده است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
💢جایگاه بازار پول در بخش تعاونی (عضو محور) ✳️ در که بخش های تجاری و واسطه گری آن فعالیت های گسترده دارند، نقش بانک، قوی بوده و می‌توان گفت بانک محور هستند و خیلی فعال است. در ساختار ، بازار پول وجود دارد و ارزش پول بر اساس میزان عرضه و تقاضا تعیین می شود. ✳️ اما در بخش های اقتصادی که واسطه گری نقش چندانی ندارد، سرمایه های نقدی و غیرنقدی به سمت تولید هدایت می شوند. ♻️در ساختار اقتصادی‌ که هدف فعالان اقتصادی، تأمین منافع خود و سایرین، براساس و اصل رفتاری است شرایط واسطه گری به کمترین حد می‌رسد. اصل تأسیس این نوع ساختار برای قطع واسطه گری است. ♻️به ویژه در ساختار اقتصادی با ، بخش عمده نیاز به وجوه نقدی با آورده‌های اعضای این‌گونه بنگاه های اقتصادی تأمین می شود. حتی پس اندازهای اعضا برای گسترش فعالیت های اقتصادی بنگاه های خودشان به کار گرفته می‌شوند. بنابراین، چنین ساختار اقتصادی بانک محور نیست. 🔰البته، نهاد پولی در این ساختار اقتصادی وجود دارد و فعالیتهای پولی انجام می دهد، اما تفاوت های مهمی با بخش قبل دارد: 1️⃣ اولا میزان نیاز به نهادهای پولی در این ساختار اقتصادی به مراتب کمتر از میزان نیاز به نهادهای پولی ساختار بخش سرمایه محور است. 2️⃣ ثانیا وظایف نهادهای پولی در این ساختار متفاوت است. این امر به آن جهت است که جریان واسطه گری یا وجود ندارد یا خیلی کمتر از بخش سرمایه محور است. 📚نظام اقتصاد مقاومتی، ص250 (با اندکی دخل و تصرف).
✳️ لزوم نهادینه سازی فرهنگ پرداخت مالیات در جامعه | دریافت مالیات نباید سبب نارضایتی مردم شود 🔰 در دیدار رئیس سازمان امور مالیاتی کشور 🔹 قانون نباید آرمانی باشد؛ بلکه باید متناسب با واقعیت‌های جامعه تنظیم گردد. اگر می‌خواهیم اتکای بودجه به نفت را کم کنیم، نباید به گونه‌ای مالیات بر درآمدها ببندیم که نارضایتی در بین مؤدیان مالیاتی پیش بیاید. 🔹 رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن تأکید بر لزوم فرهنگ سازی نسبت به پرداخت مالیات گفت: مهم‌ترین سرمایه نظام، رضایت و اعتماد مردم است و باید میان دریافت مالیات و حفظ رضایت عمومی مردم، تناسب برقرار باشد. 🔹افزایش مالیات در شرایط کنونی، با توجه به گرانی و تورم بالا، آسیب‌زا خواهد بود؛ بنابراین مسئولین باید آسیب‌پذیری مردم را در نظر بگیرند و با توجه به واقعیت‌ها، برنامه‌ها و اهداف خود را تنظیم کنند و در رابطه با رشد تولید، شرکت‌های دانش بنیان، مجموعه‌های کم درآمد و مؤسساتی که در پیشرفت فرهنگ جامعه تأثیرگذارند، ملاحظه بیشتری صورت گیرد. 📎گزارش کامل •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
گزارش عملکرد مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه سال 1401.pdf
4.36M
❇️گزارش عملکرد مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه در سال ۱۴۰۱ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🆔 @emh_ismc_ir
♨️ حواشی یک بانک خصوصی؛ از مدیریت ۱۸ساله تا وام‌های کلان به کارکنان ✳️هفته ابتدایی خردادماه، خبری مبنی بر صدور کیفرخواست دادستانی تهران برای ۵ نفر از مدیران بانک پاسارگاد به اتهام «اخلال کلان در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل مال نامشروع به میزان ۱۲هزار میلیارد ریال» منتشر شد. بررسی بیشتر این خبر حکایت از این دارد که فرد مورد نظر، کسی نیست جز آقای مجید قاسمی، مدیرعامل بانک و رئیس هیأت مدیره شرکت پارس آریان. 🌀مجید قاسمی در سال‌های ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۸ رئیس کل بانک مرکزی بود. وی در سال ۱۳۸۴ پس از تأسیس بانک پاسارگاد مدیریت این بانک را تاکنون بر عهده داشته و بنظر می‌رسد هیچ مدیریتی در تاریخ بانکداری دنیا، به اندازه سابقه ۱۸ ساله مدیریت قاسمی بر بانک پاسارگاد یافت نشود. مدیریتی که ریشه بقای آن را باید در ترکیب سهام‌داری بانک و چینش خاص آن پیدا کرد. مجید قاسمی همزمان با حفظ سمت مدیرعاملی بانک، ریاست هیأت مدیره شرکت پارس آریان را نیز برعهده دارد. شرکتی که عمده سهام بانک پاسارگاد در ید آن است. 🌀بر اساس یادداشت تسهیلات کلان مندرج در آخرین گزارش حسابرسی شده بانک پاسارگاد که مربوط به دوره مالی منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ می‌شود، این شرکت قریب به ۴ هزار میلیارد تومان از تسهیلات این بانک را به خود اختصاص داده است. گزارش تفصیلی: https://irna.ir/xjMFPv •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
✅ مدرسه تابستانه سیاستگذاری اقتصادی 🔰وزارت اقتصاد و امور دارایی برگزار می‌کند ❇️مخاطبین این مدرسه دانشجویان دوره های کارشناسی ارشد، دکتری و پژوهشگران رشته های مرتبط بخصوص اقتصاد، مدیریت و حقوق میباشند. 📌 پس از کسب آموزشهای لازم در حوزه دانشی با کارگاههایی که در مرحله 1️⃣ برگزار شده است، دانشجویان آمادگی لازم جهت حضور در فضای تخصصی مرتبط در نهاد یا سازمان مربوطه را کسب خواهند کرد تا به مدت سه هفته از نزدیک با مسائل و چالشهای ذکرشده آشنا شوند. 2️⃣ انتظار میرود پایان این مرحله، دانشجو بتواند به صورت دقیق پروپوزال علمی خود را ناظر به حل مساله تدوین نماید. در مرحله 3️⃣، طرح اولیه دانشجویان با تایید یک استاد مشاور طی سه هفته بعد از دوره کارورزی به کمیته ارزیابی داده میشود. 📎ثبت‌نام تنها از طریق لینک زیر صورت میپذیرد epschool.ir 🗓مهلت ثبت نام تا ۳۱ خرداد ۱۴۰۲. 📎داوطلبین می‌توانند از طریق بسترهای زیر اطلاعیه‌ها و اخبار مربوط به مدرسه را دنبال کنند. 🔗 آدرس در بله https://ble.ir/epschool2 🔗آدرس در ایتا https://eitaa.com/epschool2 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
🔷 طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی به مجلس برگشت| ابهام در عبارت "رمز پول و رمز دارایی" 🔰سخنگوی شورای نگهبان در گزارشی تشریح کرد 🗂 این طرح در ۲۷ ماده و در قالب اصلاح موادی از قانون «پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان» و قانون «مالیات‌های مستقیم» تدوین شده و متناظر با اصلاحات صورت‌گرفته در خصوص هر یک از این دو قانون، مصوبه به دو بخش «بستر اجرایی» و «محاسبه و اخذ مالیات» تقسیم شده است. 🗂 بخش «بستر اجرایی» که مواد ۳ تا ۱۰ طرح را در بر می‌گیرد، موادی از قانون «پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان» را اصلاح کرده است و با گسترش دایره شمول قانون مذکور و به‌روزرسانی آن، تلاش دارد زیرساخت‌های لازم برای اخذ مالیات بر عایدی سرمایه را فراهم کند. بخش دوم، یعنی بخش «محاسبه و اخذ مالیات» نیز که شامل مواد ۱۱ تا ۲۷ طرح است، پایه مالیاتی جدیدی تحت عنوان «مالیات بر عایدی سرمایه» را وضع و مشمولان، معافیت‌ها و نرخ آن را تبیین و تشریح می‌کند. ✳️ غالب ایرادات شورای نگهبان به «طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی»، ناظر به ابهاماتی بود که شورا مرتفع شدن آن‌ها توسط مجلس را برای اظهارنظر خود ضروری دانسته است. از جمله مهم‌ترین این ابهامات، می‌توان به ابهام عبارت «رمزپول و رمزدارایی» در بند ۵ ماده ۱۲ طرح اشاره کرد. بند مذکور انواع رمزپول و رمزدارایی را در کنار چهار نوع دارایی دیگر مذکور در ماده ۱۲، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه دانسته بود؛ با این‌حال به جهت فقدان تعریف مشخص از رمزپول و رمزدارایی، این بند توسط شورای نگهبان دارای ابهام شناخته شد. 🌿متن کامل گزارش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 اعتراف می‌کنم ما در مجلس از پس مافیای بانکداری ربوی برنیامدیم، تا خواستیم قانونی علیه شان تصویب کنیم نمایندگان مجلس رأی ندادند 🔰 روح‌الله ایزدخواه، نماینده مردم تهران در مجلس: باید تأسف بخوریم، بعد از هفت بار ادغام و تفکیک، الان در ابتدای سال تولید دوباره دولت و مجلس می‌خواهند وزارت صمت را تفکیک کنند. /نود اقتصادی •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
♦️ نشست «اقتصاد دهه ۶۰ و عدالت اقتصادی –اجتماعی» زمان سه‌شنبه ۲۳-۴-۱۴۰۲ . ساعت ۱۵_۱۷ ♦️ نشانی حضور مجازی https://www.skyroom.online/ch/ricac/research نیز پخش خواهد شد. 🍀در حال برگزاری میباشد •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
✳️ نظام ارزی شناور در خدمت تضعیف پول ملی است 🔰دکتر ، در سی‌امین همایش سیاست‌های پولی و ارزی 🔹واقع‌بینی در انتخاب رژیم ارزی ضرورت دارد؛ باتوجه‌به اینکه ارز به‌عنوان موتور اصلی تورم در اقتصاد ایران است، باید برای کنترل و ثبات آن اقداماتی انجام شود. به‌خلاف نظریات اقتصادی که افزایش نقدینگی را عامل تورم می‌دانند، در ایران نرخ ارز بر تورم اثرگذار است. 🔹تأثیر نرخ ارز بر تورم عمدتاً ناشی از عواملی مثل فشار هزینه در طرف عرضه اقتصاد، تحریک انتظارات تورمی، رهاسازی و جهانی‌شدن قیمت‌های داخلی، کاهش ارزش پول ملی و تقاضای جدید برای حفظ ارزش و افزایش تقاضا برای سفته‌بازی است که بر اثر افزایش نرخ ارز شکل می‌گیرند. هر 1 درصد افزایش نرخ ارز موجب کاهش 4.8درصدی ارزش پول ملی می‌شود. 🔹نظام ارزی شناور در خدمت تضعیف پول ملی است و رهاسازی نرخ ارز توجیهی ندارد، زیرا در شرایطی که تراز حساب تجاری در تابستان 1401، 15 میلیارد دلار مثبت بود شاهد افزایش نرخ ارز بودیم که دلیل عمده آن قیمت‌سازی کانال‌های تلگرامی در بازار سیاه بوده است. نرخ ارز شناورشده باید از مؤلفه‌های اصلی اقتصاد تبعیت کند و نباید دستمایه سوداگران و بازار سیاه باشد. 🔹تعامل و هم‌افزایی سیاست تجاری با سیاست ارزی بسیار مهم است. سیاست‌های تجاری در کشور‌های پیشرفته در خدمت تولید ملی و افزایش تراز پرداخت‌ها است؛ بنابراین هدف تراز پرداخت‌ها و تولید ملی در سیاست‌های پولی و ارزی باید جایگاه ویژه داشته باشد. / تسنیم •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d 🌐 @eghtesad_mardomi
پژوهشکده امور اقتصادی با همکاری مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری برگزار می‌کنند: ✳️ همایش اقتصاد ایران؛ اصلاحات ساختاری در گام دوم دومین پیش‌نشست اصلاح ساختار نظام سیاست‌گذاری اقتصادی 🔰 موضوع نشست: حکمرانی اقتصادی مالکیت و مدیریت معادن 🎙 سخنران: امین‌رضا عابدی نژاد قائم مقام مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری ✅ اعضاء نشست: مصطفی اراکی دانش‌پژوه فقه نظام اقتصادی مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر (عج) مصطفی عبداللهی پژوهشگر پژوهشگاه فقه نظام سیدمصطفی محمدی پژوهشگر فقه نظام و استاد حوزه علمیه 🕰 چهار‌شنبه ۲۴ خرداد‌ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۰ الی ۱۲:۳۰ 🌍 قم. میدان رسالت. ابتدای بسیج. ساختمان دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری طبقه سوم. لینک حضور در نشست: https://b2n.ir/earcc •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
💠 باید سیاست‌های اقتصادی به سمت دفاع از محرومان بازگردد 🔰دکتر حسن سبحانی، استاد اقتصاد دانشگاه تهران، در نشست «اقتصاد دهه ۶۰ و عدالت اقتصادی _ اجتماعی» 🔹باید برای دفاع از محرومان که رویکرد اصلی اقتصادی امام(ره) بود، سیاست‌های اقتصادی تغییر کند و از مسیر اشتباه باز گردیم.
مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه
💠 باید سیاست‌های اقتصادی به سمت دفاع از محرومان بازگردد 🔰دکتر حسن سبحانی، استاد اقتصاد دانشگاه تهرا
🔰بخش یک | دکتر حسن سبحانی ✳️ از امام نباید همانند یک اقتصاددان یا سیاست‌گذار اقتصادی انتظار داشت اما به عنوان پیشوا و رهبر یک انقلاب بزرگ در مناسبت‌هایی که مطرح بود، جهت‌گیری‌هایی را مطرح می‌کردند که اسلامی است و به طور طبیعی وقتی که نظامی هم شکل بگیرد، آن جهت‌گیری‌ها نمونه اصلی است. 1️⃣ یکی از جهت‌گیری‌های اصلی امام در راستای حفظ منافع محرومان بود. در وصیت‌نامه امام، آمده است، از افتخارات و برکات کشور، انقلاب و روحانیت ماست که به حمایت از پابرهنگان پرداخته و شعار دفاع از حقوق مستضعفان را زنده کرده است. خدا نیاورد روزی که سیاست ما و سیاست مسئولان ما پشت کردن به دفاع از مستضعفین و روی آوردن به سرمایه‌داران باشد. 2️⃣دوم اینکه، امام (ره) جهت‌گیری محرومیت زدایی را در راستای امنیت ملی کشور می‌دیدند. به عنوان مثال چون محرومیت‌زدایی عقیده و راه و مسیر زندگی ماست، جهانخواران ما را راحت نگذاشتند. ♻️ بدون شک طلبکاران به همان میزان که از شهادت‌طلبی و سایر ارزش‌های ایثارگران واهمه دارند، از گرایش و روح اقتصاد اسلام به طرف حمایت از پابرهنگان نیز در هراس هستند. امام بر این باور بود که هر چقدر کشور به سمت فقرزدایی و دفاع از محرومان حرکت کند، امید جهان‌خواران از ما قطع می‌شود. ♻️واقع بینانه باید گفت نه امام و نه دیگران در سال‌های پیش از پیروزی و آن دهه انقلاب و جنگ، فرصت کافی برای تبیین آن چیزی که مطرح می‌شد، نداشتند، اما مردم اعتماد کرده و حمایت کردند. ♻️در این میان قانون اساسی طراحی شد، ۷۹ درصد افرادی که این قانون اساسی را تدوین کردند یا مجتهد یا برخاسته از آن بودند. امام فرمودند من دیدم و در این مطلب غیراسلامی ندیدم؛ می‌توان گفت تا حدودی حداقل‌هایی از آرمان‌های اقتصاد انقلاب در قانون اساسی نشست.
🔰بخش دو| دکتر حسن سبحانی 🔹بعد از جنگ و ارتحال امام، افرادی آمدند و گفتند این قانون اساسی از این روشی که ما در نظر داریم به سامان می‌رسد؛ یعنی راه تحقق اصول قانون اساسی، سیاست‌هایی است که ما مطرح می‌کنیم. 🔸با نگاه خیلی خوشبینانه کسانی در سازمان اقتصادی کشور روش اجماع واشنگتنی را برای کشور خوب تلقی کردند و مقام‌ها نیز به دلیل آنکه اقتصاد نمی‌دانستند، برای اینکه مخالف جامعه اقتصاددان‌ها معرفی نشوند، عمدتاً قبول کردند. نظام آموزشی هم با آنها همراهی کرد. 🔹نتیجه سیاست اقتصادی چیزی شد که اکنون همه از شرایط موجود اقتصادی راضی نیستند و آن محرومانی که قرار بود به فرموده امام، تار موی آنها را به کاخ‌ نشینان ندهند، در ضعف مفرط هستند و مرفهان دارند جولان می‌دهند و این چیزی است که کسی نمی‌تواند منکر آن شود. 🔸 از نظر کارشناسی هرچه نگاه می‌کنیم در مناسبات اقتصادی مالی ما ربا حاکم است. تنها بهره‌ای که در اقتصاد می‌تواند با ربا متفاوت باشد بهره طبیعی است که به آن مابه‌ التفاوت درآمد و هزینه در کار واقعی اقتصاد می‌گویند. امروز مالک زمین و یا ساختمان کیمیاگر است؛ یعنی از مس به راحتی می‌تواند طلا درست کند. 🔹منویات امام از یک ساز و کاری به مدت ۳۰ سال عبور داده شده است؛ بدون شک جمهوری اسلامی اگر بخواهد ظرف اقتصادی مناسبی برای انقلاب اسلامی باشد باید سیاست اقتصادی خود را تغییر دهد، حداقل این سیاست اقتصادی جواب نداده است. 🔸جامعه به جایی رسیده که نمی‌شود در آن تولید کرد. بنابراین با جریان اقتصادی همراه شده و متناسب با این اقتصادی که جواب نداد با آن جلو آمده است. در مجموع اگر منابع، کارخانه و نیروی انسانی هم داشته باشیم یک ذهنیت‌های سرمایه‌پرور داریم؛ یعنی آن آفتی که بر ما وارد شده فقط فقر ظاهری نیست، اندیشه‌هایی است که دیگر باور نمی‌کند. باید خیلی سال بگذرد که باور کند. ✳️ وظیفه ما این است که برگردیم از راهی که در آن اشتباه کردیم اما این راه سخت است؛ زیرا کسانی باید از این راه برگردند که خودشان این تصمیم را گرفته‌اند؛ این احتیاج به یک نوع خودزنی دارد و کار ساده‌ای نیست. / ایرنا
💠 تمدن اسلامی از ضرب عنصر ولایت و عدالت به دست می آید 🔰دکتر ، رئیس مؤسسه پژوهشی مبانی و مدل‌های اقتصادی بومی در نشست «اقتصاد دهه ۶۰ و عدالت اقتصادی _ اجتماعی» 💢کلیات بحث آقای سبحانی و آقای نبوی را قبول دارم ولی من اعتقاد ندارم راهی که آمده‌ایم را باید برگردیم. اگر بفهمیم چرا این راه را آمده‌ایم، خیلی مهمتر از این است که این راه را برگردیم. ❇️ من شخصا معتقدم تمدن اسلام از ضرب عنصر ولایت و عدالت به دست می‌آید؛ اگر یکی از اینها هم نیاید این تمدن شکل نمی‌گیرد. 🌿دو برش از ارائه استاد زریباف را در ادامه مطالعه بفرمایید:
مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه
💠 تمدن اسلامی از ضرب عنصر ولایت و عدالت به دست می آید 🔰دکتر #سیدمهدی_زریباف، رئیس مؤسسه پژوهشی مبان
🔰بخش یک| دکتر 💢 کلیات بحث آقای سبحانی و آقای نبوی را قبول دارم ولی من اعتقاد ندارم راهی که آمده‌ایم را باید برگردیم. اگر بفهمیم چرا این راه را آمده‌ایم، خیلی مهمتر از این است که این راه را برگردیم. ♻️ اصلا دهه 60 بحث اسلام و غیر اسلام بوده، نه لیبرالیسم و کمونیسم، اصلا این دوگانه غلط است که عده‌ای مطرح می‌کنند. یعنی ما می‌خواستیم در حوزه‎های اجتماعی، حاکمیتی و مدیریتی اسلام را پیاده کنیم و دنبال عدالت بودیم. ♻️ من شخصا معتقدم تمدن اسلام از ضرب عنصر ولایت و عدالت به دست می‌آید؛ اگر یکی از اینها هم نیاید این تمدن شکل نمی‌گیرد. ولایت به معنای حاکم کردن اراده خدا بر زمین است؛ نه اراده من، تو، حزب و گروه. از همین جا تمایز سیاسی ما با غرب آشکار می‌شود. حتی حاکمیت پیامبر اسلام(ص) هم مسیر اراده خدا است. ♻️ 40 سال در جریان تمدنی و تاریخی هیچ چیزی نیست؛ همین که برای ما دارد تبیین می‌شود که راه ما جدا است، بزرگترین موفقیت است. ولی به شرط اینکه اعتراف کنیم ما با دست فرمان اجماع واشنگتنی به عدالت نخواهیم رسید. نظام سرمایه‌داری یک نظام زورمندانه و رقابت است. رقابت به معنای حذف رقیب برای انحصار بیشتر است. بعد شعار آزادی می‌دهد. این معضل را حل کنید. اگر به سراغ عدالت بروید اصلا تعارض منافع وجود ندارد و اقتصاد اسلامی می‌شود. ♻️ما باید ببینیم اساس اقتصاد اسلامی و تفکر دینی در حوزه معاش مردم چیست. من شخصا معتقدم «کیفیت توزیع» است. اقتصاد اسلامی اقتصاد تجربی نیست. یعنی منشأ معرفت آن آزمون و خطای بازار نیست. ضمنا اقتصاد اسلامی اقتصاد فقهی نیست. یعنی شما نمی‌توانید صرفا بر اساس احکام فردی فقهی عدم تعارض یا عدم مغایرت تولید علم کنید. اقتصاد اسلامی مبتنی بر روابط حقوقی شکل می‌گیرد که مبتنی بر عدالت تکوینی، طبیعی و تشریعی الهی است.