eitaa logo
مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه
619 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
614 ویدیو
95 فایل
باسمه تعالی.این کانال با هدف انعکاس فعالیت های مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه فعالیت خواهد نمود انشاالله. ارتباط با ادمین کانال: @markaz_rahbari
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 سنت نیکو 🎙آيت‌الله جوادی آملی 🔹آدم کاری بکند که محصول کشور خودش را استفاده کند. خدا سیدحسن مدرس را غریق رحمت کند! ایشان همان لباس کرباسی محدوده اصفهان را می‌پوشید. این اگر سنت بشود، سنت حسنه است، چیز خوبی است. 🔹اگر کسی واقعاً طوری جامعه را تربیت کند که این جامعه مثل سیدحسن مدرس بشود بگوید من منسوجات کشور خودم را می‌پوشم، چرا اینها بیکار باشند چرا اشتغال نباشد چرا این عزیزان به سبب بیکاری ازدواج نکنند، این چیز خوبی است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
1.mp3
49.04M
📢 صوت 🔹سلسله نشست های علمی هسته های حل مسأله 🔸استاد ارائه دهنده: حجت الاسلام محمد مادرشاهی 🔸استاد ناقد: حجت‌الاسلام عباس شفیعی نژاد 🔺موضوع: خلق پول توسط بانک های عامل •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
📉موضوع شناسی فقهی سپرده های بانکی| برشی از نشست "خلق پول توسط بانکهای عامل" 🔰سلسله نشست های علمی هسته های حل مسأله |استاد ارائه دهنده: حجت الاسلام محمد مادرشاهی| استاد ناقد: حجت‌الاسلام عباس شفیعی نژاد ✳️ خلق پول انواعی دارد: خلق پول توسط بانک مرکزی، خلق پول توسط بانکهای عامل ( شامل خلق پول در سپرده گذاری، خلق پول در تسهیلات، خلق پول در بنگاهداری بانکها)، خلق پول در چک (که توسط خود مردم خلق می شود) و برخی سرعت گردش پول را نیز بنابر آثار، نوعی خلق پول می دانند. ما تصریح کرده ایم که موضوع بحث ما خلق پول توسط بانکهای عامل است. 🔹در مورد ماهیت سپرده های بانکی، خلط هایی صورت گرفته است؛ گاهی گفته می شود ماهیت سپرده و منظور عملیات سپرده گذاری است و گاهی سپرده به معنای اسم مصدری منظور است، یعنی آن چیزی که بالاخره به حساب فرد منتقل می شود. 🔹سپرده های بانکی در حقیقت بدهی بانکها به مردم است و نکته مهم این است که این نوع بدهی، بدون سبب شرعی و حقوقی توسط بانکها ایجاد می شود. 🔹از نظر فقهی اعتبار حاکمیتی (پول بانک مرکزی)، پول واقعی است اما خلق پول، در حقیقت خلق بدهی است که کارکرد پول دارد. 📥موضوع شناسی فقهی سپرده های بانکی | 🎧صوت کامل نشست •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه
📉موضوع شناسی فقهی سپرده های بانکی| برشی از نشست "خلق پول توسط بانکهای عامل" 🔰سلسله نشست های علمی هس
💢 موضوع شناسی فقهی سپرده های بانکی ✳️ موضوع شناسی فقهی با موضوع شناسی اقتصادی و حقوقی متفاوت است. در نگاه اقتصادی، پول بانک مرکزی، چک و حسابهای بانکی، همه ماهیت بدهی دارند و تفاوت بین این موارد فقط در طرفین بدهی است. (اینجا) اما در نگاه فقهی تفاوت های ماهوی جدی بین اینها وجود دارد: فقه برای اسکناس (یعنی بدهی که توسط بانک مرکزی خلق می شود) ماهیت مالیت مستقل قرار داده و تمام آثار پول را بر آن بار می کند. (البته در جای خود باید بحث شود که آیا جایز بود که چنین ماهیتی، به عنوان پول اعتبار شود؟). اما همین فقه، در مورد چک، فقط احکام سند بدهی بر آن بار می کند؛ از جمله اینکه با پرداخت آن در ازاء بدهی، قطعا دین ادا نشده، به خلاف اسکناس. 🔰ماهیت سپرده های بانکی از نگاه فقهی (نه اقتصادی) چیست؟آیا ماهیت پول دارند، ماهیت بدهی دارند یا ماهیت تلفیقی دارند؟! در مورد ماهیت سپرده های بانکی، خلط هایی صورت گرفته است؛ گاهی گفته می شود ماهیت سپرده و منظور عملیات سپرده گذاری است که شامل مجموعه عقودی از قبیل قرض، ودیعه و ... است. اما گاهی سپرده به معنای اسم مصدری منظور است، یعنی آن چیزی که بالاخره به حساب فرد منتقل می شود. خیلی مواقع به این نکته توجه نمی شود. (اینجا) 🔵به نظر ما با توجه به بررسی های انجام شده سپرده های بانکی از منظر فقهی، ماهیت دارند: ♻️ هم در مرحله ابتدایی عملیات، که سپرده های بانکی شکل می گیرد؛ یعنی وقتی فرد اسکناس را به بانک قرض می دهد این اسکناس به ملکیت بانک در می آید و چیزی در ازاء آن در حساب فرد نوشته می شود (حتی اگر عملیات سپرده گذاری را در ماهیت قرض نبریم). ♻️و هم در معنای اسم مصدری از عملیات سپرده گذاری؛ خواه قرض باشد که به محض قبض (دریافت) و خواه ودیعه باشد که با تصرف آن، سپرده تبدیل به بدهی می شود. 🔵 با توجه به اینکه خطابات شرعی به عرف القاء شده و ما باید فهم و ارتکازات عرفی را در ماهیت شناسی موضوعات فقهی لحاظ کنیم؛ با شواهد بسیاری نشان داده ایم که سپرده های بانکی، ماهیت بدهی دارد: ♻️یکی از دلائل واضح آن خود ساختار تشکیل بانک است. هنگام تاسیس یک بانک، طبق فرایندی مشخص، باید حسابی نزد بانک مرکزی ایجاد شود که با پول پرقدرت شارژ شده باشد (اینجا ) نه با اعتباراتی که نزد خود این بانکهاست. در روابط بین بانکی نیز تلقی نظام بانکی این است که فقط پول بانک مرکزی، پول حقیقی است و پول خلق شده توسط خود بانکها، اعتباراتی است که آنها خلق کرده اند و در حقیقت بدهی است که نزد خودشان نیز مقبولیت ندارد. 🔵 خلق پول از ناحیه تسهیلات بانکی: ♻️تسهیلات بانکی پول نیستند بلکه بدهی هستند که از طریق خلق پول از هیچ (یعنی لازم نیست از جایی بگیرند و به شما بدهند) بلکه با خلق بدهی، شکل می گیرند. به عبارتی بانک با خلق تسهیلات هم اعتبار می کند شما به بانک بدهکار هستید و هم اعتبار می کند بانک به شما بدهکار است. ♻️سپرده های بانکی در حقیقت بدهی بانکها به مردم است و نکته مهم این است که این نوع بدهی، بدون سبب شرعی و حقوقی توسط بانکها ایجاد می شود. اینکه گفته می شود خلق پول از هیچ، نکته از هیچ بودن آن همین است: 🔺یک موقع بدهی در قالب معامله اتفاق می افتد؛ من با فرد الف معامله ای می کنم و می گویم زمین شما را خریداری می کنم اما الان پولی برای پرداخت ندارم؛ شما مالک ذمه من باش. 🔻اما گاهی اینگونه نیست و به تعبیر فقهاء چک دوستانه می نویسم؛ به عبارتی بر بدهی معامله صورت می گیرد، بدون اینکه واقعا سببی برای تحقق بدهی باشد. ♻️از نظر فقهی اعتبار حاکمیتی (پول بانک مرکزی)، پول واقعی است اما خلق پول، در حقیقت خلق بدهی است که کارکرد پول دارد و به عبارت دقیق تر "خلق بدهی پول" است. بدهی هر چیزی، اکثر آثار آن شیء را دارد. اگر شما یک کالای ربوی را بدهکار شوید، نمی توانید به اکثر یا اقل آن را بفروشید، چون ربا پیش می آید. پول واسطه در مبادله می شود، بدهی آن هم می تواند واسطه در مبادله شود. 🔵 خلق پول از ناحیه فعالیت : در نوع قبلی خلق پول، بانکها حداقل، اعتباری را به مردم داده اند و فعالیتهایی صورت می گیرد اما نوع وحشتناکتر خلق پول، در عرصه بنگاهداری بانکهاست. مثلا یک باب آپارتمان را از فرد الف که ارزش آن 20 میلیارد است به 30 میلیارد خریداری می کند و به ملک خود در می آورد و در مقابل سپرده او را به مبلغ 30 میلیارد شارژ می کند. ✳️ ما با تعمق در این نوع موضوع شناسی، به این نتیجه رسیدیم که با اتخاذ این روش در خلق پول، کل پول واقعی از چرخه اقتصادی کنار گذارده شد و جوامع صرفا از طریق بدهی، به مبادله مبادرت ورزیدند. این نکته ای است که خود اندیشمندان غربی زودتر از ما به آن رسیده اند؛ "خانه بدهی" (اینجا) از جمله آثاری است که نشان می دهد جهان را بر بدهی بار کرده اند.
📊دارایی‌های باکیفیت موسسه نور به بانک ملی منتقل شد ✳️بانک مرکزی در رویه جدید خود در سال جاری که قانون جدید بانک مرکزی نیز آن را تقویت می کند، دومین موسسه ناتراز اعتباری را منحل کرد. بانک مرکزی در این دوره به اندازه سپرده‌های موسسه نور، دارایی‌های باکیفیت (شامل شعب، سایر اموال بدون مشکل و …) را به بانک ملی منتقل می کند. (اطلاعیه بانک مرکزی) 🔹مصطفی قمری وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی: سیاست قطعی بانک مرکزی برخلاف گذشته، عدم انتقال مشکل از موسسات ناتراز به بانک‌های بزرگ است. اما مساله دارایی‌های مشکل‌دار موسسه نور ( که دیگر فاقد ماهیت بانکی است) نیز توسط بانک مرکزی پیگیری و حل و فصل خواهد شد. 🔹 مهدی محمدی، مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی: در این روند صرفا نزدیک به ۳۳ هزار میلیارد تومان سپرده موسسه نور به بانک ملی انتقال یافته و معادل آن از دارایی های موسسه نور به بانک ملی منتقل شده است. سایر بدهی‌های موسسه نور از جمله بدهی ناشی از اضافه برداشت از منابع بانک مرکزی، در فرایند تصفیه تعیین تکلیف خواهد شد و هیچگونه مسئولیت و ضرر و زیانی متوجه بانک ملی نخواهد بود. ♻️بر خلاف تجربه های گذشته برای اولین بار در کشور الگوی خرید و تعهد purchase and assumption که یک الگوی استاندارد جهانی برای تعیین تکلیف بانک‌های معسر است به کار گرفته شد که نوید بخش استقرار نظام گزیر Resolution بانکی در ایران است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
💠مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی با همکاری مرکز نوآوری آلاء برگزار می‌کند ❇️ششمین پیش نشست تخصصی از سلسله نشست‌های ششمین مجمع عمومی جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی 🔷موضوع: تجمیع و بررسی الگوهای محرومیت‌زدایی نهادها و بنیادها 🎤 استاد: حجت الاسلام حبیب الله جلالی 🗓زمان: چهارشنبه 15 آذر 1402 🕒ساعت:15 الی 17:30 🔸به خاطر اهمیت موضوع نشست، فقط به صورت حضوری برگزار می‌شود. 🏢مکان: قم، بلوارامین، کوچه 8، پلاک 133، ساختمان المرتضی(علیه السلام)، مرکز نوآوری آلاء 📎 ثبت نام در نشست: ❗️👉 https://aalaa.ir/economy2/ 👈 @aalaa_ir 🆔 @emh_ismc_ir •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥شعار «در شهر نگرد»، یک فریب است | سهم تولیدکننده‌های ایرانی در جیب کالا سرا‌ها ✳️ همواره بخش توزیع و بازار برای دلالان جذاب‌تر بوده است، به ویژه دلالانی که با سپرده‌های مردم سود کلانی از این راه به جیب می‌زنند. بانک‌ها از آن دست دلالانی هستند که در سایه عدم‌نظارت دستگاه‌های نظارتی و بانک مرکزی به جای تسهیلات‌دهی به بخش تولید و صنعت، سرمایه‌های مردم را به سمت بازار مصرف و توزیع سوق می‌دهند. نتیجه آن می‌شود که در سال رشد تولید، بخش صنعت افت ۰/۹ درصدی را تجربه می‌کند و در بخش توزیع و بازار، تسهیلات بانکی بدون محدودیت، بین شش تا ۲۴ ماه توزیع می‌شود. نمونه این دلال‌بازی فروش اقساطی کالا در کالا سرا‌های ایرانی است که از سال ۱۴۰۰ تاکنون رواج یافته است. http://www.javann.ir/0052qi •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دم کشیدن دلارهای رانتی ✳️پرونده تخلف ارزی یکی از نشان های تجاری فعال در حوزه چای، از مهمترین موضوعات رسانه های داخلی و خارجی در هفته اخیر بوده است. در جریان این پرونده، یک شرکت برای یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار از ارز‌های دریافتی خود، هیچ کالایی وارد کشور نکرده. 🔹آخرین وضعیت این پرونده نشان می دهد با ورود به‌موقع دولت سیزدهم، فرد متخلف ممنوع‌الخروج و برخی اموال وی مصادره‌ شده است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
🔵ابزارهای حکمرانی پولی و مالی حلقه مفقوده مدیریت اقتصادی 🔰محمد طاهر رحیمی ✳️ فسادهای رخ داده در نظام اقتصادی بیشتر از اینکه ناشی از سیاست‌گذاری نظام تصمیم‌ساز ما باشد، ناشی از عدم بهره‌گیری از ابزارهای پولی و مالی است. حتی در ماجرای اخیر واردات چای هم این فساد نه متأثر از رژیم ارزی کشور، بلکه ناشی از عدم استفاده از ابزارهای گفته شده است. ♻️ وزارت صمت رفتار مصرفی بلندمدت شرکت‌های تولیدی نسبت به‌ مواد اولیه و واردات را می‌داند؛ چرا باید یک سفارش که چند برابر رفتار مصرفی یک شرکت واردکننده است را تأیید کند؟! همچنین بانک مرکزی کاملاً مطلع است که هر کدام از واردکنندگان ما چه میزان نیاز به‌ واردات دارند، چرا چند برابر میزان مورد نیاز یک واردکننده ارز تخصیص می‌دهد، این نشان‌دهنده نبود ابزارهای حکمرانی است. ♻️در آمریکا تراکنش‌های بیش از ۱۰هزار دلار و در منطقه یورو تمامی تراکنش‌ها توسط نظامات رگولاتوری مورد رصد قرار می‌گیرد و یک شخص نمی‌تواند خارج از رفتار پولی خود تراکنش داشته باشد مگر اینکه اثبات کند این تراکنش‌ها از یک منبع مشخص و برای یک هدف مشخص انجام شده است وگرنه تحت محدودیت‌های جدی پولی، مالی و حتی امنیتی و قضایی قرار می‌گیرد. ♻️ابزارهای حکمرانی از مسیرهای متفاوتی چون مالیات بر درآمدهای اتفاقی و رصد تراکنش‌های کلان پولی اعمال می‌شوند و به‌صورت کلی هزینه فساد را افزایش می‌دهند و به‌گونه‌ای رفتار می‌کنند که اساساً فسادی رخ ندهد. https://qudsonline.ir/xb2Cq •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d 🌐 @eghtesad_mardomi
🔰 تشویق خودروسازان به افزایش عمق ساخت داخل|برای توسعه محصول جدید برنامه‌ریزی کنید ✳️ مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت: خودروهای مونتاژی که با عمق داخلی‌سازی کمتر از ۲۰ درصد تولید یا در حقیقت مونتاژ می‌شوند، تفاوتی با خودروهای وارداتی ندارند؛ بنابراین تعرفه واردات قطعات منفصله آن‌ها نیز با تعرفه واردات خودروهای وارداتی که به صورت کامل وارد می‌شوند، نباید تفاوت چندانی داشته باشند.| بهتر است که خودروسازان به‌جای آنکه بر این تمرکز کنند که یک خودروی خارجی را طی چند سال به داخلی‌سازی بالا برسانند، تمرکز و برنامه‌ریزی خود را بر توسعه محصول جدیدی که پلتفرم و ابتکار عمل آن به دست خودشان است، بگذارند. 🔹سود بازرگانی دولت از خودروهای کمتر از ۱۵۰۰ سی‌سی با ساخت داخل ۲۰ تا ۵۰ درصد تا پیش از این ۶، ۱۱ و ۱۶ درصد محاسبه می‌شد اما پس از مصوبه آبان ماه دولت، سود بازرگانی این بخش به ۲۸ درصد رسیده است. 🔹اما سود بازرگانی برای خودروهای با حجم موتور کمتر از ١۵٠٠ سی‌سی با میزان داخلی‌سازی ۵٠ درصد و بیشتر همان یک درصد سابق باقی مانده و برای برخی خودروها حتی پنج درصد کاهش داشته و از شش درصد به یک درصد رسیده است./ ایسنا •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
📈مصرف بالای بنزین و گاز ریشه در «متنوع نبودن سبد انرژی» دارد ✳️ سه دیدگاه در خصوص یارانه پنهان مطرح است که اولی به مابه‌التفاوت قیمت مصرف‌کننده انرژی در داخل و خارج کشور اشاره دارد، دومی به مابه‌التفاوت قیمت داخلی انرژی با صادرات آن اشاره دارد و سومی نیز به عادلانه نبودن توزیع آن اشاره دارد. استاد ، متنوع نبودن سبد مصرف انرژی در ایران را دلیل اصلی بالا بودن مصرف بنزین و گاز می داند و معتقد است: مصرف سرانه انرژی در کشور در مقایسه با بسیاری از کشورها بالا نیست و در چنین شرایطی صرف افزایش قیمت بنزین و گاز نمی‌تواند به کاهش مصرف منجر شود و لازم است راهکارهای غیرقیمتی همچون تنوع بخشی به سبد مصرف انرژی و ایجاد جایگزین برای مردم در دستورکار قرار بگیرد. ♦️ یارانه چیزی است که به افراد می‌دهیم مثل پرداخت مبلغ ماهانه ۳۰۰ هزار تومان به مردم. اما تعبیر "یارانه پنهان" در واقع پولی است که از مردم گرفته نمی‌شود و مفهوم دیگر آن تخفیف قیمتی است. به طور مثال بنزین به جای اینکه لیتری ۷۵ هزار تومان به مردم فروخته شود اکنون به میزان فقط ۳ هزار تومان فروخته می‌شود که این اعتبار نادرستی است. ♦️بخش خانگی ۲۴ درصد، بخش صنعت ۲۱، بخش کشاورزی ۱۵ درصد و نیروگاه‌ها ۳۳ درصد از انرژی کشور را مصرف می‌کنند. یعنی حتی با پذیرش نظریه یارانه پنهان، این یارانه به صنعت، کشاورزی و تولید اختصاص داده می‌شود. https://masireqtesad.ir/169047 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
📊تعطیلی 20 درصد شعبه‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای تهران ✳️ اردیبهشت ماه سال 98 بود که در گزارشی منتسب به وزارت صمت عنوان شد ایرانی‌ها چهار برابر میانگین جهانی مغازه و فروشگاه دارند. براساس سالنامه آماری شهرداری تهران از تعداد فروشگاه‌ها و شعب آنها در شهر تهران، اغلب آنها در پنج ساله اخیر، یعنی از سال 98 تا 1401 روند صعودی و سپس سقوط را تجربه کرده‌اند. طبق این آمارها، تعداد شعب فروشگاه‌های مشهور در چهار سال اخیر حدود 20 درصد کاهش یافته است. 🔹برخی دیگر از فروشگاه‌ها اما روند برعکس را طی کردند و توسعه شعب را در شهر تهران رقم زدند. از جمله این فروشگاه‌ها می‌توان به برندهای رفاه، ویوان، اسنوا، دیلی‌مارکت و کویر اشاره کرد. http://fdn.ir/page/246017/ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
📚اقتصاد تعاونی از منظر اسلام ✳️کتاب «اقتصاد تعاونی از منظر اسلام» اثر حجت الاسلام و المسلمین استاد می باشد که به همت انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در 832 صفحه چاپ و منتشر گردیده است. 🔰این کتاب، دو بخش اساسی دارد. در بخش اول، این پدیده مستحدثه – – شناسایی و نقد و بررسی می ‌شود و در بخش دیگر از منظر اسلام الگوی مطلوب کشف و ارائه می ‌گردد. واضح است که در هر دو بخش، از روش بیان شده استفاده می ‌شود. 📝به ‌طور خلاصه اهداف مورد انتظار این کتاب عبارتند از: ➖کشف الگوی مطلوب اقتصاد تعاونی بر اساس تعالیم اسلامی؛ ➖تعیین جایگاه اقتصاد بخش تعاونی به عنوان یکی از بخش ‌های نظام اقتصادی اسلام؛ ➖اثبات همسویی الگوی اقتصاد تعاونی براساس تعالیم اسلامی با مبانی بینشی، ارزشی و اهداف نظام اقتصادی اسلام؛ ➖اثبات ناسازگاری الگوی اقتصاد تعاونی با آموزه های نظام اقتصادی کمونیسم و سرمایه ‌داری؛ ➖مطلوب اقتصاد تعاونی براساس تعالیم اسلامی، الگوی مناسبی برای تولید متعادل، رفع بیکاری، ایجاد اشتغال متعادل، کنترل رکود و تورم، توزیع عادلانه‌ ی ثروت و درآمد در جامعه و جلوگیری از انحصارات است؛ ➖الگوی مطلوب اقتصاد تعاونی مبتنی بر آموزه‌ های اسلامی، به عنوان یکی از بخش ‌های نظام اقتصادی اسلام، دارای ظرفیت مناسبی در وصول نظام اقتصادی اسلام به اهدافش است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
🔰هشتاد و یکمین کرسی از سلسله کرسی های علمی پژوهشگاه فقه نظام برگزار می شود. ✅ کرسی ترویجی «بررسی قاعده ربح و تأثیر آن در عدالت اقتصادی» 👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین کمیل قنبرزاده، استاد سطوح عالی و مدیر مجتمع عالی حوزوی ولی امر علیه السلام 👤ناقد: حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی، استاد دروس خارج حوزه علمیه قم، معاون پژوهش حوزه های علمیه 👤دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین محمد مادرشاهی؛ استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، دبیر گروه علمی فقه نظام اقتصادی پژوهشگاه فقه نظام 👤با حضور آیت الله محمد سعید واعظی؛ استاد دروس خارج حوزه علمیه قم، عضو شورای فقهی بانک مرکزی 🗓سه شنبه 21 آذر 1402 ⏰ساعت 15:30 📍قم، خیابان جمهوری، خیابان عطاران، خیابان مفتح، کوی 11، پلاک 5، مدرسه عالی حوزوی ولی امر علیه السلام 👈🏻شرکت مجازی در کرسی از طریق: 🌐https://gharar.ir/r/4335a4e4 ◻️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
📚 اقتصاد نهاد وقف ✳️کتاب اثر حجت‌الاسلام در گروه اقتصاد اسلامی پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و توسط سازمان انتشارات آن منتشر شد. این کتاب تلاشی است برای درک عمیق آسیب‌های نهاد وقف و ارائه راهبردها و الگوهای عملیاتی در سطوح مختلف برای دولت اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه و بنگاه‌های وقفی، تا مسیر آینده «پیشرفت اقتصاد نهاد وقف» اولاً برای ایران اسلامی و ثانیاً برای جهان اسلام هموار گردد. ♻️یکی از زیرشاخه‌های «علم اقتصاد اسلامی»، «اقتصاد نهاد وقف» است که در تمدن قدیم اسلامی توانست با سازمان‌های عرضه و تقاضای وقفی در هماهنگی با نظام تدبیر وقف، خدمات شایانی به جوامع اسلامی ارائه کند و به‌ویژه در تمدن‌های عثمانی و صفوی سهم فراوانی در تولید ناخالص ملی اقتصادهای این حوزه‌های تمدنی اسلامی داشته باشد. ♻️باوجود پیشرفت‌هایی که در اقتصاد نهاد وقف ایران اسلامی پدید آمده است، باتوجه به طراز انقلاب اسلامی و ظرفیت مردم و ثروت‌های کشور، می‌توان گفت وضعیت بالفعل این نهاد در ایران از وضعیت مطلوبش فرسنگ‌ها فاصله دارد؛ ازاین‌رو لازم است به‌نحو علمی و در چهارچوب الگوی مطلوب فقهی مکتبی اقتصاد اسلامی، دو کار اساسی انجام داد: ۱.شناسایی آسیب‌های واقعی اقتصاد نهاد وقف؛ ۲.تبیین نقشه کلان و عملیاتی اصلاح این اقتصاد. 📎فهرست و مقدمه + خرید کتاب •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
💠دبیرخانه جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی با همکاری مرکز نوآوری آلاء برگزار می‌کند ❇️هفتمین پیش نشست تخصصی 🔰از سلسله نشست‌های ششمین مجمع عمومی جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی ♦️موضوع: نقشه مفهومی و نظام مسائل انفال در اقتصاد جمهوری اسلامی ایران ✳️استاد ارائه دهنده: حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر سید محمدرضا رضی (دبیر حلقه مردمی‌سازی اقتصاد مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه قم) ✏️عناوین : ✅ انفال معدنی،باستانی،طبیعی،نفت و گاز ✅ مردمی سازی انفال ✅ انفال و تولید پیش از تولید ✅ انفال و عدالت ✅ ولایت معصوم و انفال 🗓سه‌شنبه ۲۱ آذرماه ۱۴۰۲ ⏰ساعت ۱۳:۳۰ الی ۱۵:۳۰ برگزاری به صورت حضوری و مجازی قم | بلوار امین | کوچه ۸ | پ ۱۳۳ |ساختمان المرتضی (علیه السلام) | مرکز نوآوری آلا | 📎 ثبت نام در نشست: https://aalaa.ir/economy7/@aalaa_ir 🆔 @emh_ismc_ir •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
📹نشست نقشه مفهومی و نظام مسائل انفال توسط استاد رضی تا لحظاتی دیگر آغاز می شود 🌿شرکت مجازی👇 https://meet.ala.org.ir/b/aal-cpe-mmm-wd7 🆔 @emh_ismc_ir •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
زن ملکهٔ اقتصاد-22آذر-نهایی.pdf
3.84M
منبر مکتوب «زن، ملکهٔ اقتصاد» کاری از: حلقهٔ تولید محتوای اقتصاد مقاومتی اقتصادُنا ــــــــــــــــــــــــ پنج جلسه سخنرانی روشمند ویژۀ ایام فاطمیه، با موضوع نگاهی به نقش زن در اقتصاد خانه و جامعه با الگوگیری از حضرت زهرا علیهاسلام منتشر شد. ج۱: اسوهٔ حسنه ج۲: زن، ملکهٔ اقتصاد ج۳: اینجا حرم است ج۴: تربیت اقتصادی خانه ج۵: زن، مصلح اجتماع ــــــــــــــــــــــــ https://eitaa.com/khorramshahr_eqtesadi •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 بسیج دانشجویی و انجمن علمی اقتصاد اسلامی دانشگاه قم برگزار می کنند: 💯 سلسله نشست های اقتصادی «حرف نو» ⛔️ بررسی ابعاد پنهان اقتصاد ایران 🔻 با حضور اندیشمندان و صاحب نظران حوزه های مختلف علم اقتصاد ⁉️ محلی برای پاسخ به سوالات اقتصادی که ذهنتان را درگیر کرده: 〽️ چرا اقتصاد ایران به ثبات نمی رسد؟ 📊 چرا تورم کنترل نمی شود؟ 🧐 راهکارهای بهبود اوضاع اقتصادی چیست؟ ✅ عدالت اقتصادی چیست؟ ⏰ پاییز و زمستان 1402 📍 دانشگاه قم، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، سالن شهید صدر 📜 همراه با اعطای گواهی معتبر شرکت در دوره 🌐 @QomBasij •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
💠مختصات تربیت اقتصادی خانواده مقاوم|برشی از نشست "تربیت اقتصادی خانواده در فضای سیطره ارزش های نظام سرمایه داری" ☑️حجت الاسلام محسن خاکی ✳️اگر ما به دنبال مفهوم هستیم گام اول و حرکت مبنایی ذیل اقتصاد سیاسی است (مالکیت همگانی و به تعبیر شهید صدر توزیع عادلانه منابع اولیه). اگر این نباشد به تعبیر علامه طباطبایی تلاشهای اخلاقی، تلاشهای مذبوحانه است. 🔹واژه ای که می خواهم در مقابل آن بیشترین موضع گیری را داشته باشم است که جایگزین شده؛ در مالی شخصی، با یک انسان فردگرای خودخواه مواجه هستیم که ایده اجتماعی ندارد. 🔹چگونگی مقاومت از طریق هسته های تولید خانوادگی و جمعی، حضور ادبیات اقتصاد سیاسی در تربیت اقتصادی نه صرفا مالی شخصی و تغییر در دانش رسمی به عنوان نقاط کانونی مقاومت قابل شکل گیری است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه
💠مختصات تربیت اقتصادی خانواده مقاوم|برشی از نشست "تربیت اقتصادی خانواده در فضای سیطره ارزش های نظام
💠مختصات تربیت اقتصادی خانواده مقاوم|برشی از نشست "تربیت اقتصادی خانواده در فضای سیطره ارزش های نظام سرمایه داری" ☑️حجت الاسلام محسن خاکی ✳️با دو وجه از امام (ره) بحث را آغاز می کنم: یکی در آداب الصلاه، است که "امام آسمان" را معرفی می کند و دیگری در جلد 21 صحیفه، که به معرفی "امام زمین" می پردازد. اگر ما به دنبال مفهوم هستیم گام اول و حرکت مبنایی ذیل اقتصاد سیاسی است (مالکیت همگانی و به تعبیر شهید صدر توزیع عادلانه منابع اولیه)؛ اگر این نباشد به تعبیر علامه طباطبایی تلاشهای اخلاقی، تلاشهای مذبوحانه است. پس از اینکه پذیرفتیم مبنای اساسی و نقطه آغاز توزیع عادلانه منابع اولیه است؛ در هر حال - خواه آن عدالت بنیادین حاصل شده باشد یا خیر- باید در مساله به کنش بپردازیم. ♻️منظور از مقاومت، مبارزه با استعلا و استکبار است (همین که امام می گوید نبرد مستضعفین و مستکبرین) 🔰در بحث تربیت اقتصادی با چهار، دو گانه مواجه هستیم: دو گانه رنج و لذت: دوگانه تولید و تکثر: دوگانه شغل و جایگاه: دوگانه یاریگری و رقابت می خواهیم از این چهار دوگانه، سه نتیجه بگیریم: 1️⃣ هسته های تولید خانوادگی و جمعی شکل بگیرد. 🔹در ابتدای انقلاب یک سه گانه کنار هم می نشیند: طرح کاد (دانش آموز در هفته، دو روز در محیط واقعی کار کند) + فعال شدن شاخه دانش آموزی حزب جمهوری اسلامی (در راستای احیاء امر سیاسی برای دانش آموزانی که دو روز در هفته، در محیط واقعی کار می کنند) + اصل 104 قانون اساسی (تشکیل شورایی مرکب از نمایندگان بخش های مختلف به منظور تامین قسط اسلامی و پیشرفت امور در واحدهای تولیدی) ♻️بدین ترتیب شورا در محیط تولید، واحد سیاسی حزب جمهوری اسلامی در مدرسه و طرح کاد یک سه گانه است که به دانش آموز امر تولید جمعی و تعاون گری را منتقل می کند. 2️⃣ حضور ادبیات اقتصاد سیاسی در تربیت اقتصادی: 🔹واژه ای که می خواهم در مقابل آن بیشترین موضع گیری را داشته باشم است که جایگزین شده. سواد مالی انسان را به لایه ثانویه در اقتصاد می برد تا دست به تولید گری و عمل یداوی نزند و عملا تبدیل شود به یک هلدینگ کوچک که صرفا از جامعه بهره می برد. در مالی شخصی، با یک انسان فردگرای خودخواه مواجه هستیم که ایده اجتماعی ندارد. 3️⃣ تغییر دانش رسمی: ما تحت تاثیر هژمونی دانش اقتصاد متعارف جدید که در رویکرد سیاسی خود نئولیبرال، در رویکرد علمی، نئوکلاسیک و در روان شناسی پشت این اقتصاد، کاملا رفتارگراست؛ که البته با کمک علوم شناختی ها CBT شده؛ یعنی می خواهد با نظام محرک - پاسخ، یک موجود شرطی غیر تصمیم گیر بسازد که میز انتخاب هایش را خودش نمی چیند بلکه چیدمان شده است و او فقط انتخاب می کند. به تعبیر علامه طباطبایی یک فاعل بالعنایه است نه فاعل بالقصد. سرمایه داری می خواهد فاعل بالعنایه درست کند. ما نمی توانیم بر آن ادبیات اقتصادی، تربیت اقتصادی خود را سوار کنیم. ❇️بنابراین برای اینکه دچار دوگانهای چهارگانه نشویم، چگونگی مقاومت از طریق هسته های تولید خانوادگی و جمعی، حضور ادبیات اقتصاد سیاسی در تربیت اقتصادی نه صرفا مالی شخصی و تغییر در دانش رسمی به عنوان نقاط کانونی مقاومت قابل شکل گیری است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 گفتگو «میز اقتصاد» با دکتر پیرامون «شبکه ربا» |قسمت اول 🔺نقش سلسله اقتصاددانان یهودی در نهادینه کردن بهره در اقتصاد 🖥 گزارش کامل: https://mizeghtesad.com/?p=1856 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi