eitaa logo
مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه
614 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
614 ویدیو
94 فایل
باسمه تعالی.این کانال با هدف انعکاس فعالیت های مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه فعالیت خواهد نمود انشاالله. ارتباط با ادمین کانال: @markaz_rahbari
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 الگوی مسکن مولّد؛ بستری برای مشارکت مردم در تولید ✳️ مهدی عسگری رئيس کارگروه احیاء اراضی برنامه هفتم: 🔹یکی از بسترهای مهم برای تحقق مشارکت مردم در اقتصاد، اصلاح الگوی ساخت شهر و مسکن است. 🔹بلندمرتبه‌سازی و متراکم‌سازی جمعیت در الگوی شهر مصرفی، در جهت کار می‌کند نه ؛ 🔹برای مشارکت مردم در شبکه تولید و توزیع، باید به سمت الگوی مسکن مولّد و به تعبیری مسکن معیشت‌محور، دار واسعه (خانه‌ی حیاط‌دار) و شهرهای محله‌محور برویم. 🇮🇷 نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس 🆔 @mahdiasgari133 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👥 تعاونی زنانه مزرعه خورشیدی ای در روستای پنداس کاشان راه اندازی شد که برق ۵روستا را تامین می کند. نکته جالبش این است که تعاونی ای زنانه با مشارکت ۴۰بانو آن را موجب شده است. حالا نه فقط قطعی برق روستا حل شده بلکه برق ۲۳۰خانه در ۴روستای همجوار هم تامین می شود. با کمک بنیاد برکت هر بانو برای این کار ۱۵۰میلیون تسهیلات گرفته که سال اول ۱ونیم میلیارد عایدی خواهد داشت و در ظرف ۴سال همه تسهیلات برگشت داده شده از سال پنجم سودش برای خودشان خواهد بود. • پ.ن: در تحقیقات دکتر مرتضی فرهادی آمده تا سال۱۳۳۵ ، دو میلیون زن عشایر در ۴۰۰هزار واره (تعاونی سنتی ویژه زنان عشایر در حوزه لبنیات) عضویت داشتند که دولت مدرن پهلوی ها آنها را نابود کرد! زن ایرانی باز هم می تواند احیای تعاونی های زنانه خود را برای پیشرفت ایران و عدالت در نیازهای جدید از سر بگیرد. 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۱/۲۸ ☑️ @m_ghanbarian •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
📜تاریخچه پیمان سپاری ارزی در ایران و چالش های اجرایی آن/ تنها راه مقابله با خروج سرمایه ✳️ یکی از تصمیمات سیاست گذاران اقتصادی در شرایط تحریم و مضیقه های تامین ارز، در دستور کار قراردادن سیاست پیمان سپاری ارزی است. بدین معنا که دولت همه صادر کنندگان را مکلف می کند تا ارز حاصل از صادرات خود را به دولت تحویل دهند. اما اجرای این سیاست با چالش هایی رو به رو است که هر بار سبب می شود تا اجرای آن متوقف شود. بررسی قوانین نشان می دهد در بازه سال های 1319 تا 1390 پیمان سپاری ارزی پنج بار قطع و وصل شده است. این سیاست اولین بار به علت مضیقه دولت در تامین ارز در سال 1319 تحت عنوان «قانون راجع به واگذاری معاملات ارزی به بانک ملی ایران» به تصویب رسید. 🔹طرفداران و مخالفان پیمان سپاری از منظر عدالت نیز اختلاف نظر دارند. موافقان معتقدند، «ارز» یک ثروت ملی است و هیچ کس حق ندارد آن را برخلاف مصالح ملی صرف نماید. در مقابل مخالفان پیمان سپاری معتقدند ارز حاصل از صادرات، جزء اموال و حقوق صادر کننده است و دولت حق اعمال نظر در چگونگی مصرف آن را ندارد. 🔹 یکی از دلایل اینکه پیمان سپاری ارزی هر از گاهی بعد از اجرا متوقف می شود چالش های اجرایی آن است. چالش اول آنکه اساسا صادر کننده علاقه ندارد تا ارز خود را به قیمت مصوب بانک مرکزی به او بفروشد بلکه میخواهد ارز خود را در بازار آزاد و با حداکثر قیمت به فروش برساند. چالش دوم عدم توانایی دستگاه اجرایی در ردیابی مالی است. https://tn.ai/3069441 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d 🌐 @eghtesad_mardomi
📣 سلسله نشست های تبیین شعار سال ✳️حجت الاسلام سید محمدرضا رضی {محقق اقتصاد مقاومتی} 🔰با موضوع: نگاهی کوتاه به سه مفهوم جنگ اقتصادی ،جهش تولید ، اقتصاد مردم بنیاد و ارائه راهکار برای تحقق شعار سال 🕛 زمان: چهارشنبه ۲۹ فروردين ساعت ۱۶:۳۰ 💢 لینک وبینار: https://vc.ostanyazd.ir/b/c2m-nrg-bym-xj5 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
💢تحلیل فقهی مبنای عدم مغایرت در تصویب قوانین اقتصادی|معنای عدم مغایرت ✳️موضوع قوانین اقتصادی که در مجلس وضع می‌شوند معمولاً مربوط بـه رفـتارها و روابط اقتصادی مردم و دولت است. این قوانین یا امر الزامی (ایجابی یا سلبی) است یا به عنوان امـر مـباح و مـجاز اعلام می‌شود. حکم رفتار و رابطه ای را که مجلس به عنوان قانون وضع می‌کند با ادله شـرعی بـررسی می‌شود؛ اگر دلیل برخلاف آن قانون پیدا شد، در این صورت آن با شریعت احرازمی شود. اگـر دلیل شـرعی خاصی مطابق با آن قانون باشد همانند قانون زکات، یا حتی دلیلی همانند «اوفوا بـالعقود» بـه نـحو عموم بر مباح و مجاز بودن مثل قانون بیمه‌های تجاری دلالت کند، آن با شریعت نـیز احـراز می‌شود. اگر دلیلی نه برخلاف آن قانون و نه طبق آن وجود نداشته باشد، تعبیر به می‌شود. 🔹اولین بار در زمان انقلاب مشروطیت از مبنای عدم مغایرت در تصویب قوانین اسـتفاده شـد. در آن زمان قرار شد پنج نفر از مجتهدین بر قوانینی که نمایندگان مجلس تصویب می‌کنند، نظارت نمایند تا مغایر اسلام نباشد. پس ازآن، یکـی از شخصیت‌هایی که با قوانین نشئت گرفته از مبانی عرفی و طبیعی دنیا و نظام حاصل از آن مخالفت کرده و آن را برای جامعه اسلامی ناکافی دانسته، بـوده اسـت. ایشان معتقد بود بـراساس مـبانی اسلامی باید ساختارهای اجتماعی و اقتصادی را کشف و طراحی کرد و خود نیز با انتقاد شدید از نهادهای اقتصادی عرفی دنیا همانند بانک، الگوی اقتصادی جدیدی براساس مبانی اسلامی طراحی و ارائه کرد. 📚برشی از مقاله "تحلیل فقهی مبنای عدم مغایرت در تصویب قوانین اقتصادی"
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 شهرک های صنعتی؛ ساخت یا توقف؟!| مزایای شهرک های صنعتی برای صنایع کوچک 🔷شهرک‌های صنعتی در دهه های اخیر یکی از موتورهای اصلی رشد تولید کشور شناخته شده اند. سیاستگذاری برای صنایع و تامین زیربناهای مورد نیاز آنها، یکی از اهداف اولیه تاسیس این شهرک ها به حساب می آید. اما علی رغم مزایای این طرح برای صنایع کوچک، برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند باید نوسازی شهرک های فعلی به جای ساخت شهرک جدید در اولویت قرار بگیرد. ♻️سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن ۸۶۲ شهرک و ناحیه صنعتی و ۳ منطقه ویژه اقتصادی در حال بهره‌برداری، ۸۴ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، ۷ شهرک فناوری، ۴۰ مرکز خدمات فناوری و کسب و کار، ۲ مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم افزاری، ۱۰۴ هزار و ۶۵۴ قرارداد منعقده و بهره‌برداری از ۵۲ هزار و ۲۴ واحد صنعتی و سه هزار و ۳۸۷ واحد کارگاهی به بهره برداری رسیده، زمینه اشتغال مستقیم یک میلیون و ۴۸ هزار و ۵۴۰ نفر را در سراسر کشور فراهم کرده است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 توليد و اشتغال با ربا ممکن نيست| مزدوري و اجیری در اسلام مکروه است ❇️ پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به همایش ملی اقتصاد اسلامی 💠 مال در اسلام به منزله ستون فقرات است، ملّت بيمار فقير است؛ يعني ستون فقراتش شکست است. اگر نظام دولت‌سالاري سوسيال شرق باشد که شکست مي‌خورد و اگر نظام کاپيتال غرب باشد که سرمايه در دست گروه خاص باشد که شکست مي‌خورد و اگر تلفيقي از دولت و سرمايه‌داران باشد که شکست مي‌خورد و اگر مردمي باشد که محفوظ مي‌ماند و اين بدون بانک‌هاي منزّه از ربا و مطهّر از نزول محقق نخواهد شد. توليد و اشتغال با ربا ممکن نيست و جنگ با خداست و ﴿يَمْحَقُ اللّهُ الرِّبَا﴾ بنابراين اگر ملّت اين چنين باشد به توليد و اشتغال توجه مي‌کند. 💠مزدوري و اجیری در اسلام مکروه است. نهي‌هاي فراواني شده که انسان مزدور ديگري نباشد، چون تمام حيثيت‌هاي علمي و عملي خود را در طَبَق اخلاص براي کارفرما مي‌گذارد. طرزي بايد جامعه را با اقتصاد اداره کرد که هر کسي در کنار سفره خودش بنشيند، نه اينکه براي ديگري کار کند و مزد بگيرد. حيثيت يک ملّت در سايه کرامت‌هاي آنهاست. ↙️ مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/2572361 ✅پ.ن: دکتر توکلی 🌀اقتصاد ربوی رشد نمی‌کند 🌀سهم بری برتر از دستمزد گیری است. 🌀حکمرانی اقتصادی سفیهانه موجب فقر است. 🌀 اقتصاد مردمی به مفهوم بالا بودن سهم بخش عمومی در اقتصاد اسلامی است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
💠مشکل اقتصاد کشور زمانی حل می‌شود که پول را حقیقی کنیم ✳️ آیت‌الله در همایش ملی اقتصاد اسلامی: مبنای ارزش پول اعتباری، قدرت سیاسی‌ست نه ارزش اقتصادی حقیقی و چون مبنای چنین پولی قدرت است همان قدرت هر زمان که بخواهد ارزش این کاغذ را تغییر می‌دهد؛ پس این پول اقتصادی نیست، پول سیاسی است و این در اسلام ممنوع است و پول حقیقی که در اسلام برای معاملات پذیرفته‌شده یا طلاست یا نقره. مشکل اقتصاد کشور زمانی حل می‌شود که پول را حقیقی کنیم. ▪️در نظام اقتصادی اسلامی یک چرخه اقتصادی داریم که اقتصاد جامعه به وسیله آن شکل می‌گیرد، که از توزیع نخستین به تولید و سپس به توزیع ثانوی و پس‌از آن به مبادله و مصرف می‌رسد. این چهار حلقه، نظام اقتصادی اسلام را شکل می‌دهد. ▪️یکی از مهم‌ترین مباحث مبادله پول است که اساس مبادله را در بازار شکل می‌دهد. وقتی دانستیم که پول یعنی واسطه مبادله، می‌توانیم پی ببریم که کارکرد این واسطه عمدتاً دو چیز است؛ یک تعیین ارزش کالای دو طرف مبادله یا معیار ارزش بودن و دوم تسهیل مبادله. ▪️پول اعتباری در اقتصاد اسلام نامشروع است، مگر در شرایط اضطراری که توسط دولت اعتباری برای پول قائل شود. واسطه بین دو کالا باید خود هم ارزش حقیقی و مصرفی داشته باشد. در فقه اسلامی مبنای ارزش مبادله‌ای باید وجود ارزش حقیقی باشد و چیزی که هیچ ارزش حقیقی ندارد قابل استفاده در معاملات نیست. https://qom.ac.ir/Notifications/Pages/807.aspx •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d 🌐 @eghtesad_mardomi
🌀 به یاد پدر اقتصاد اسلامی ایران 🔻مرحوم دکتر را باید پدر اقتصاد اسلامی ایران نامید،او در دهه ۶۰ با اندیشمندانی همچون آیت الله هاشمی شاهرودی به تدوین آثار برجسته اقتصاد اسلامی همچون مبانی اقتصاد اسلامی و پول در اقتصاد اسلامی در دفتر همکاری حوزه و دانشگاه پرداخت 🔻ایشان به عنوان معاون اقتصادی دکتر نمازی تحقیقات اقتصادی گسترده‌ای را پایه‌ریزی کرد و از عوامل موثر در کنترل تورم سال۱۳۷۴ بود 🔹 دکتر داودی در همکاری با علامه مصباح گروه اقتصاد موسسه امام خمینی را تأسیس و رشته فلسفه اقتصاد اسلامی را پایه‌گذاری کرد 🔹هنگامیکه معاون اول رئیس جمهور دولت نهم شد،از ظرفیت محققان اقتصاد اسلامی در تدوین برنامه پنجم توسعه استفاده کرد. در ادامه به عنوان رییس مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری در دولت دهم زمینه تدوین کتابهای متعدد شاخص‌های الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را فراهم کرد 🔻ایشان در نقش معاون اقتصادی قوه قضاییه و رئیس دفتر ریاست مجمع تشخیص مصلحت همواره حامی صیانت از معیشت مردم در مقابل سیاست های اقتصاد لیبرالی بود، در ادامه به عنوان عضو مجمع تشخیص مصلحت نیز مردانه جنگید 🔹وی از اساتید برجسته اقتصاد خرد بود که در دانشگاه شهید بهشتی و سایر مراکز آموزشی شاگردان بسیاری تربیت کرد. او الگوی تفکیک بانکداری اسلامی را ارائه داد 🔹 دکتر داودی شیفته اقتصاد اسلامی بود، خط قرمزش سفره مردم و آرمانش مقابله با سیاستهای مخرب نئولیبرالهای داخلی بود، در این مسیر حتی از آبروی خود مایه گذاشت، حیف که بسیاری قدر ایشان را ندانستند و به هشدارهای مشفقانه اش گوش ندادند ✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
📌 نباید منابع مادی کشور مثل نفت و معادن برای هزینه‌های جاری مورد استفاده قرار گیرند|دریافت مالیات عادلانه و با رضایت مؤدیان باشد آیت الله‌العظمی مکارم‌شیرازی در دیدار با دکتر سبحانیان رئیس سازمان مالیاتی کشور 🔹 مالیات سنگین سبب تعطیلی کارگاه‌ها و سوق‌دادن سرمایه به سمت بازارهای غیرتولیدی برای فرار از مالیات و بیکار شدن کارگران می شود. 🔹از سویی برخی به هر نحوی از پرداخت مالیات فرار می کنند و از سویی سازمان مجبور به تأمین هزینه های جاری کشور با مالیات است، لذا باید به گونه ای برنامه ریزی شود که مالیات عادلانه ستانده شود. 🔹 اقتصاد جامعه سالم بر پایۀ مالیات عادلانه است؛ باید مصارف مالیات تبیین شود تا مردم نسبت به پرداخت آن توجیه شوند. ✅ آیت الله العظمی سبحانی در دیدار رئیس سازمان امور مالیاتی کشور 🔹نباید منابع مادی کشور مثل نفت و معادن برای هزینه‌های جاری مورد استفاده قرار گیرند چرا که این منابع سرمایه کشور محسوب شده و باید به صورت‌های مفیدتر از آنها بهره برد تا شاهد رشد و شکوفایی هرچه بیشتر در سطح کشور باشیم. 🔹مالیات باید از درآمد افراد اخذ شود و درآمد حاصل از فعالیت‌های اقتصادی مشمول پرداخت مالیات شود. 🔹مردم باید نسب به نقش مالیات در آبادنی کشور توجیه شوند، مردم باید متوجه شوند که مالیات پرداختی آنها در کشور هزینه می‌شود برای عمران و آبادانی جامعه مصرف می‌شود و به هیچ عنوان مورد اتلاف قرار نمی‌گیرد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
✅راهکارهای توسعه کیفی بخش تعاون در اقتصاد ایران|گزارشی از نشست "ظرفیت‌های بخش تعاون در جهش تولید" 🔰حامد ویس کرمی؛ معاون امور تعاون وزارت تعاون ♨️من معتقدم که استقبال مردم از بخش تعاون خیلی بیشتر از مدیران و مسئولان دولتی است اما باید توجه داشت که مشارکت مردم یک سری الزاماتی دارد؛ اگر ما مشارکت مردم در اقتصاد را بررسی کنیم می‌بینیم که یک مدل همه این الزامات شامل: مالکیت، مدیریت، عاملیت و نظارت مردم را در خود جای می‌دهد و آن همان الگوی تعاونی است. ♨️ توسعه تعاون در کشور ما تا به امروز یک توسعه خطی بوده و ما به توسعه کمی تعاونی‌ها بیش از هر چیزی توجه کرده‌ایم. تا به امروز در کشور بالغ بر 103 هزار تعاونی داریم که در عرصه‌های مختلف در حال فعالیت هستند. این سیاست توسعه‌ای را باید به یک سیاست سه وجهی تغییر دهیم که در کنار توسعه کمی، گسترش اجتماعی و عمق اقتصادی تعاونی‌ها یک مسئله جدی و اساسی خواهد بود. 🔰رضا وفایی یگانه، معاون اقتصادی اتاق تعاون ایران 📊برخی راهکارها و پیشنهادهای سیاستی: استفاده از ظرفیت شرکت‌های توسعه عمران شهرستان‌ها، ایجاد بسترهای لازم برای واگذاری شرکت‌های دولتی در قالب روش‌های پیمان و ...، ایجاد شهرک‌های تخصصی و جذب سرمایه‌گذاری آحاد مردم در قالب ساختار تعاونی برای ایجاد نیروگاه‌های کوچک و متوسط، استفاده بهینه از نهادهای تخصصی مالی بخش تعاون در فرایند تأمین مالی بنگاه‌های تولیدی و ... گزارش کامل |دریافت فایل •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d 🌐 @eghtesad_mardomi
✳️ سلسله نشست های تبیین شعار سال 🔹حجت الاسلام محمد مادرشاهی (پژوهشگر پژوهشگاه فقه نظام) 🔰با موضوع: اقتصاد مردمی به مثابه یک مکتب، مبانی و الگوهای عملیاتی ⏰ زمان: یکشنبه ۲ اردیبهشت ماه، ساعت ۱۶:۳۰ 💢 لینک وبینار: https://vc.ostanyazd.ir/b/c2m-nrg-bym-xj5 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
🟠 اقتصاد مردمی یک مکتب است| کالبد اقتصاد مردمی سلول‌های خاص خودش را می‌‌طلبد 💠 اهم نکات ارائه شده در نشست رمضانی مسئولان، صاحب‌نظران و حلقه‌های‌میانی عرصه‌ تولید و اقتصاد مردمی با رئیس‌جمهور ✳️ : (نماینده مجلس و مدیرعامل اندیشکده توسعه منطقه‌ای فن‌آوران) ●● حرف اول بنده این است که اقتصاد‌مردمی نه یک شعار و نه حتی یک راهبرد بلکه یک مکتب است. ما باید یک پایگاه علمی و فکری مستمر و منسجم برای اقتصاد مردمی ایجاد کنیم که تنه به حلقه نیاورانی بزند که در اقتصاد لیبرال مطرح است. ●● حرف دوم من این است که کالبد اقتصاد مردمی سلول‌های خاص خودش را می‌‌طلبد و این سلول‌های بنیادی اقتصاد مردمی را باید ایجاد کرد. ●● عرض سوم بنده این است که کارویژه دولت آقای رئیسی ریل‌گذاری برای اقتصاد مردمی است و بدین جهت دولت باید به همه دستگاه‌ها ماموریت بدهد که در حوزه خودشان برای اقتصاد مردمی ریل‌گذاری کنند. ●● حرف آخرم این است که منابع عمومی کشور باید برای مردم آزادسازی بشود؛ ...همچنین ظرفیت بازارچه‌های مرزی را باید در اختیار تعاونی‌های مردمی بدهیم این درحالی است که امروز ۶۰ درصد ظرفیت این تعاونی‌ها در کشور راکد است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
✳️ همایش «ظرفیت‌های اندیشۀ شهید صدر در تحول علوم انسانی» 🔰 جمعی از انجمن‌های علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار می‌کنند: 💠 همایش «ظرفیت‌های اندیشۀ شهید صدر در تحول علوم انسانی» 💠 🗓 شروع همایش از یکشنبه، ۲ اردیبهشت 🕌 مکان: حرم مطهر، صحن امام حسن مجتبی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، ساختمان شماره ۱، سالن شهید سلیمانی 🔹کانال اطلاع‌رسانی همایش: @hamayesh_ShahidSadr •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
💠 نقش ناگفته مرحوم دکتر داوودی در حفظ ارزش پول ملی و مقابله با سیاست‌های تورمی ❇️ پافشاری مرحوم دکتر به عنوان استاد تمام اقتصاد بر حفظ ارزش پول ملی و معیشت مردم موجب شده بود تا همواره مورد هجمه رانت‌خواران ارزی، برخی تجار و صادرکنندگان انحصارگر، دلالان و بورس‌بازان قرار گیرد. 🔰برخلاف قشر وسیعی از اقتصاددانان در کشور که با برداشت سطحی و تک‌بعدی از برخی نظریات اقتصادی، دست به توصیه‌های سیاستی غیر واقع‌ بینانه و حتی مخرّب در دولت‌های مختلف زده و بستر تضعیف ارزش پول ملی و تنزل معیشت مردم را در اقتصاد ایران فراهم کردند، مرحوم داوودی بواسطه تسلط بر دانش اقتصاد، تحلیل‌ها و توصیه‌های واقع‌بینانه بر اساس اقتضائات ایران را در دستور کار خود قرار داد. 📮حمایت بی‌ دریغ او از ادراکات و یافته‌های کارشناسانه و عدالت‌ محورش و ارائه تحلیل‌های واقع‌ بینانه بر آن اساس، برایش بی‌هزینه نبود. در دولت نخست مرحوم هاشمی اقتصاددانان جریان غربگرا و مجذوب صندوق بین‌المللی پول همچون نیلی، طبیبیان، نوربخش و روغنی زنجانی، برنامه مخرّب و غیر واقع‌ بینانه تعدیل ساختاری را اجرایی کردند، برنامه‌ای که نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورها نیز نتایج ناگواری را در اقتصاد رقم زد. 🔹مرحوم دکتر داوودی به همراه گروهی از اقتصاددانان همچون دکتر نمازی و دکتر احمد توکلی در حمایت از معیشت مردم و اقشار مستضعف، به مخالفت با این برنامه پرداخت که در نهایت با انتقاد عتاب‌گونه و توهین‌آمیز مرحوم هاشمی به قصد سرکوب و ساکت کردن منتقدان روبرو شد. https://irna.ir/xjQkVp
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥راه حل اولیه این است که مردم ثروت تولید کنند |حاکمیت وظیفه دارد مردم را در حد کفاف تامین کند 🔰نماینده ولی فقیه و امام جمعه همدان: حاکمیت اسلامی وظیفه دارد زندگی مردم را در حد کفاف تامین کند؛ دولت باید برنامه ریزی کند. اما مردم نیز در اقتصاد نقش موثری دارند. جامعه، مردم و خانواده ها نیاز هایی دارند که این نیاز ها باید برطرف شود اما اسراف و تجملات هم نباشد. ♨️راه حل اولیه این است که مردم ثروت تولید کنند البته باید دولت بستر را مهیا کند و مردم بتوانند از دست رنج خود درآمد داشته باشند. ♨️توصیه نمی شود که افراد حقوق بگیر باشند اما نظام آموزشی در کشور ما به گونه ای است که فرد تحصیل کرده دانشگاه انتظار دارد که بعد از تحصیلات حقوق بگیر دولت شود که این روش باید اصلاح شود. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
🟠عموم مردم در فعالیت‌های اقتصادی، مالک، مدیر و منتفع از منافع اقتصادی باشند؛ معنای صحیح مردمی‌سازی اقتصاد 💠 اهم نکات ارائه شده در نشست رمضانی مسؤولان، صاحب‌نظران و حلقه‌های‌میانی عرصه‌ تولید و اقتصاد مردمی با رئیس‌جمهور 🔰 حجت‌الاسلام استاد محمد مادرشاهی (دبیر گروه اقتصادی پژوهشگاه فقه نظام) ●● از مسائل اساسی و مهم در مقولهٔ مردمی‌سازی اقتصاد و مشارکت مردم در اقتصاد، عدم درک صحیح خود این مقوله است. ●● مردمی‌سازی اقتصاد، نه به معنای واگذاری به بخش خصوصی و نه به این معناست که به صورت تزئینی برخی از کارهای خُرد و جزئی را به مردم بدهیم درحالی‌که روند اصلی اقتصاد در اختیار دولت یا ثروتمندان باشد. ●● معنای صحیح مردمی‌سازی اقتصاد این است که عموم مردم در فعالیت‌های اقتصادی، مالک، مدیر و منتفع از منافع اقتصادی باشند. این مهم با موانعی مواجه است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از ساختارها و ریل‌هایی که با نظام سرمایه‌داری بر اقتصاد ایران حاکم شده است. ●● وقتی تسهیلات کلان بانکی به عدّه معدودی می‌رسد، وقتی که پشتیبانی‌های بانکی فقط از هایپرمارکت‌ها و سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای است و وقتی که انفال به «دولةً بین الأغنیاء منکم» تبدیل شده است، صحبت از مردمی‌سازی اقتصاد در مقام عمل جز شوخی چیزی نخواهد بود. ●● غیر از رفع موانع باید به الگوهای عملیاتی نیز توجه کرد که توسط مراکزی نظیر گروه فقه نظام اقتصادی پژوهشگاه فقه نظام و با همکاری مجموعه‌های دیگر تهیه شده است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d 🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 انتقاد شدید از عملکرد بانک‌های خصوصی و بنگاه‌داری بانک‌ها 💠 دغدغه‌ها و هشدارهای دلسوزانه مرحوم دکتر در برنامه ثریا در گفت‌وگو با معاون وقت نظارت بانک مرکزی - مردادماه ۱۳۹۵ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
📸| نشست هم اندیشی در راستای تحقق شعار سال ✳️ در راستای تحقق شعار سال (جهش تولید با مشارکت مردم) با محوریت اقتصاد مردمی، جلسه هم اندیشی مسئولین بنیاد تعاون و اقتصاد مقاومتی سازمان بسیج سازندگی استان قم با حجت الاسلام و المسلمین استاد رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه، روز یکشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۲ برگزار شد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه🔰 🆔 @emh_ismc_ir
🔰 هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) برگزار می‌کند: 💠 نشست رونمایی از گزارش پیوست عدالت اجتماعی طرح مالیات بر عایدی سرمایه (CGT) 🔰 پیش نشست اولین رویداد آموزشی- پژوهشی عین ✅ با حضور حجت الاسلام قنبریان و ارائه دکتر تراب‌زاده ⚠️ به جهت محدودیت مکان، برای حضور در این نشست نام و نام خانوادگی خود را به شماره ۰۹۳۳۳۰۶۳۷۶۲ پیامک کنید. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
♨️ مجوز فعالیت به بانکهای خصوصی؛ آغازی بر بازگشت پرشتاب به عقب در نظام بانکداری ایران 🏷تاریخ بانکداری اسلامی در ایران ✳️ همزمان با اجرای قانون عملیات بانکی بدون ربا از سال 63 که مهمترین اتفاق بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه اقتصاد و تحولات بانکی به شمار می رود، تا اواسط دهه 80 که تلاش های جدیدی در این راستا شکل می گیرد، شاهد پنج اتقاق یا تحول مهم در حوزه بانکداری هستیم؛ اتفاقاتی که تمام آنها تحت عنوان ایجاد سهولت در اجرای بانکداری اسلامی و در راستای بهبود شرایط و در مسیر تحقق بانکداری اسلامی اجرایی می شود؛ اما گاهی نتیجه عکس را به دنبال دارد. 💢چهارمین اقدامی که بعد از اجرای قانون عملیات بانکی بدون ربا در نظام بانکی کشور انجام شد، اجازه به بانک های خصوصی و موسسات اعتباری غیربانکی برای فعالیت بود. در واقع از این زمان بود که نظام بانکی ایران یک بازگشت پرشتاب به عقب را آغاز کرد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d 🌐 @eghtesad_mardomi
مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه
♨️ مجوز فعالیت به بانکهای خصوصی؛ آغازی بر بازگشت پرشتاب به عقب در نظام بانکداری ایران 🏷تاریخ بانکدا
📤 مجوز فعالیت به بانک های خصوصی؛ آغازی بر بازگشت پرشتاب به عقب در نظام بانکداری ایران 🏷تاریخ بانکداری اسلامی در ایران ✳️ همزمان با اجرای قانون عملیات بانکی بدون ربا از سال 63 که مهمترین اتفاق بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه اقتصاد و تحولات بانکی به شمار می رود، تا اواسط دهه 80 که تلاش های جدیدی در این راستا شکل می گیرد، شاهد پنج اتقاق یا تحول مهم در حوزه بانکداری هستیم؛ اتفاقاتی که تمام آنها تحت عنوان ایجاد سهولت در اجرای بانکداری اسلامی و در راستای بهبود شرایط و در مسیر تحقق بانکداری اسلامی اجرایی می شود؛ اما گاهی نتیجه عکس را به دنبال دارد. 📮چهارمین اقدامی که بعد از اجرای قانون عملیات بانکی بدون ربا در نظام بانکی کشور انجام شد، اجازه به بانک های خصوصی و موسسات اعتباری غیربانکی برای فعالیت بود. در واقع از این زمان بود که نظام بانکی ایران یک بازگشت پرشتاب به عقب را آغاز کرد. در حالی که در ماه های ابتدایی پیروزی انقلاب و در راستای حرکت به سمت بانکداری اسلامی تمام بانکهای خصوصی، ملی اعلام شده بودند، در سال 71 مقررات تاسیس و نحوه فعالیت موسسات اعتباری غیر بانکی در 40 ماده و 5 تبصره به تصویب شورای پول و اعتبار رسید. این مصوبه به بانک مرکزی اجازه می داد تا برای فعالیت موسسات غیر دولتی مجوز دهد. 🔻شهریور ماه سال 76، سه ماه بعد از روی کار آمدن دولت اصلاحات، مجوز فعالیت اولین موسسه اعتباری غیر بانکی متعلق به بخش خصوصی با عنوان "موسسه اعتباری توسعه صنعت ساختمان" تصویب شد؛ موسسه ای که در حال حاضر نیز با عنوان "موسسه اعتباری توسعه" در حال فعالیت است. [این مؤسسه در تاریخ ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ توسط بانک مرکزی منحل شد]. در پایان سال 78 علاوه بر این موسسه اعتباری، دو موسسه دیگر با عنوان کارآفرینان و سامان مجوز فعالیت دریافت کردند؛ موسساتی که بعدها به بانک های کارآفرین و سامان تبدیل شدند. تا سال 78 همین سه موسسه اعتباری رسما در حال فعالیت بودند. آذر ماه سال 79، شورای پول و اعتبار در مصوبه ای ضوابط تاسیس بانک های غیر دولتی را تصویب می کند. از این تاریخ بود که قانون اجازه تاسیس بانک های غیر دولتی را نیز صادر کرد؛ موضوعی که در ماده 98 برنامه سوم توسعه نیز به آن اشاره شد. 🔹این در حالی بود که در ماه های اول پیروزی انقلاب تعداد قابل توجهی از کارشناسان این حوزه علی الخصوص نجات الله صدیقی - به عنوان یکی از تئوریسین های اقتصاد اسلامی - معتقد بود بانک اسلامی، بانک دولتی است. این طیف از افراد معتقد بودند از آنجا که خلق پول یک امتیاز است، نمی توان این امتیاز را در اختیار بخش غیردولتی و خصوصی قرار داد؛ لذا این اقدام یعنی خلق پول صرفا باید در اختیار دولت به نمایندگی از مردم باشد. با این حال اجازه تاسیس و فعالیت موسسات مالی و سپس بانکهای غیر دولتی در کنار مصوبه سود علی الحساب را می توان از انحرافات رخ داده در نظام بانکداری ایران بعد از اجرای قانون عملیات بانکی بدون ربا دانست؛ انحرافاتی که منجر به افزایش ابهام ها و دور شدن بانکداری ایران از یک بانکداری عاری از ربا بود. 📚تاریخ بانکداری اسلامی در ایران، میثم مهرپور. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi