🔅 قاعده «غرور»
قاعده غرور را از ۵ جهت بررسی می کنیم:
- مفاد
- مدارک
- اعتبار جهل در صحت تمسک به قاعده
- فروعات
- تطبیقات
#قاعده_غرور
@Qabasat
MAKTAB6.mp3
10.49M
- بیان فوائد مکتب شناسی فقهی
🔊 حجت الاسلام رئوفی(زید عزّه)
💠 جلسه ششم
🔅 بررسی مصداقی سه منهج در فقه الأقوال
#مکتب_شناسی_فقهی
@salmanraoofi
@Qabasat
[۲۷ساله هستم هوش و استعدادی خوبی دارم، اما در تحصیل بیبرنامه و سردرگم میباشم و همچنین کسل و تنبل هستم، چه کار کنم؟]
آیتالله العظمی بهجت(قدّس سرّه):
باسمهتعالی
1⃣ در برنامه تحصیل راه متعارف را پیش گیرید؛ اشکالی داشتید سؤال کنید.
2⃣ برای پیشرفت در تحصیلات نافعه، ملتزم به تعقیبات مشترکه باشید؛ «سبحان من لا یعتدی علی أهل مملکته» بعد از هر فریضه.
📚 به سوی محبوب/ صفحه ۷۸
#مدرس_فقه
@Qabasat
#قاعده_دوازدهم
1⃣ مفاد
«المغرور یرجع علی من غرّه»
از لحاظ مفردات تنها نقطه مبهم این قاعده، فهم معنای «غرور» است:
- «غرور» یعنی «خدیعه»(و فریب) و باید میان آن با «غرر» تفاوت گذاشت زیرا مراد از «غرر» هر جهالتیست که معامله مشتمل بر آن است.
و به لحاظ ترکیبی مفاد قاعده این است:
«هر که دیگری را فریب دهد و او را به خسارتی بیندازد، در مقابل آن خسارت ضامن است.»
این قاعده أخص مطلق از قاعده «تسبیب به ضمان» میباشد و قاعده تسبیب در بعضی مصادیق جداست، مثلا:
اگر انسان فرش دیگری را نجس کند و تطهیر آن نیاز به هزینه داشته باشد، به خاطر قاعده تسبیب ضامن آن هزینه است نه قاعده غرور.
📚 دروس تمهیدیه فی القواعد الفقهیه: ۲/۱۵۴
#قاعده_غرور
@Qabasat
29.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آه از آن ساعتی ...
▪️«اَعْظَمَ اللهُ اُجُورَنا وَاُجورَکُم بِمُصابِنا بِالْحُسَین عَلَیه السَّلامُ وَجَعَلَنا وَاِیّاکُم مِنَ الطّالِبین بِثارِه مَعَ وَلِیِّه الاِمامِ المَهدِى مِن آلِ مُحمدٍ عَلیهِمُ السَّلام»
@Qabasat
سیرمطالعه هدفمند حدیث.pdf
905.5K
♨️ «حدیث خوانی روشمند»
#سیر_مطالعاتِ تخصصی حدیث
@Qabasat
MAKTAB7.mp3
19.89M
- بیان فوائد مکتب شناسی فقهی
🔊 حجت الاسلام رئوفی(زید عزّه)
💠 جلسه هفتم
🔅 بررسی مصداقی «گرهگشایی از معضلات فقه سیاسی با بهرهبردن از نکات کلیدی مکتبشناسی فقهی»
#مکتب_شناسی_فقهی
@salmanraoofi
@Qabasat
امام خامنهای(دامت برکاته):
🔅 عدّهای خیال میکنند «فقه» چون اسمش«فروع دین» است یعنی کارهای فرعی!
نخیر، فقه استخوانبندی و در واقع ستون فقرات زندگی اجتماعی است؛ فقه این است، متکفّل این است.
حالا اگر ما به خیلی از بخشهایش توجّه نمیکنیم، نقص از ما است وَالّا فقه یعنی ادارهی زندگی، یعنی «تبیین نظام زندگی اجتماعی و سیاسی».
📚 ۱۸ اریبهشت ۱۳۹۸
@Qabasat
«رنگ نابغگی برای توجیه خود»
استاد علیدوست(دام ظلّه):
یکیاز مشکلها آناست که بزرگان و شخصیتهای موفق خود را رنگ نابغگی بزنیم و دلیل موفقیت آنان در خدمت به دین را استعدادی خاص و هوشی سرشار بدانیم و بعد علت عدم موفقیت خود را نابغه نبودن خود تصور کنیم:
«صاحب جواهر که نابغه بود اما من نیستم؛ لذا نمی توانم اثری خالد مانند جواهر الکلام تولید کنم.»
این یک فکر انحرافی و خلاف واقعیت است! هرچند در میان بزرگان ما نوابغ هم هستند، (اما) این وضعیت عمومی آنان نیست. عموم بزرگان از استعداد متوسط رو به بالا برخوردار بودند و باهمت بالا (و) تلاش فراوان به این موفقیتها رسیده اند.
- دیدار با اساتید مدرسه علمیه امام خمینی(ره) ارومیه
#مدرس_فقه
@Qabasat
F.m.3.mp3
15.2M
- جستاری در استعداد فقه امامیه در حل مسائل معاصر
🔊 حجت الاسلام استاد عبدی(زید عزّه)
💠 جلسه سوم
1⃣ «مبادی» فقه، استعدادی دیگر برای پژوهش در مسائل معاصر
2⃣ تقسیم مبادی فقه
3⃣ تواناییهای فقه در سه عرصه زبانشناسی عمومی، زبانشناسی روانی و زبانشناسی حقوقی
4⃣ بررسی اَسنادی، مکمّلی برای استعداد علوم استظهاری در صحنه گسترش قلمرو فقه
#فقه_المسائل_المعاصرة
@feghahat_3
@Qabasat
#قاعده_دوازدهم
2⃣ مستندات
الف) سنت
اولین مدرک این قاعده، متنی است که به عنوان حدیث نبوی معروف شده: «المَغرورُ یَرجِعُ إلی مَن غَرَّهُ».
دلالت این عبارت بر مدّعی واضح است، زیرا عرفا «رجوع مغرور به غارّ» معنایی جز جواز أخذ مالی برای جبران ضررش ندارد.
اما در مورد سند:
بعض علماء ادعا کردهاند چنین حدیثی حتی به صورت مرسل در کتب روایی یافته نشده و هر چند عدم الوجدان لا یدلّ علی عدم الوجود، اما صرف احتمال وجود هم نمیتواند منشأ اثری فقهی شود.
پس ولو قائل باشیم عمل مشهور جابر ضعف سند است، در مقام نمیتوانیم آن قانون را تطبیق دهیم زیرا اصل وجود حدیث محرز نیست تا بحث به حجیتش برسد.
بله ممکن است گفته شود این متن، معقد اجماع و از مسلمات است که طبیعتا خارج از استدلال به سنت میباشد.
📚 القواعد الفقهیه للبجنوردی: ۱/۲۷۰
#قاعده_غرور
@Qabasat
لغت استاد مروی.mp3
1.35M
🔅 دو نکته مهم در استناد به قول لغوی
🔊 استاد مروی(دام ظلّه)
#شمّ_الفقاهة
@Qabasat
هدایت شده از حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی مدظله العالی
#اخبار و #بیانات
💠پیام مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی دامت برکاته درپی آتش زدن قرآن کریم.
📜متن پیام معظم له
بسم اللّه الرحمن الرحیم
اقدام شرم آور اهانت به ساحت به مقدس قرآن کریم موجب تألم خاطر همه انسانهای آزاده گردید.
بی شک این اقدام سبک سرانه با پشتیبانی اندیشکده های صهیونیستی و آمریکایی در راستای اسلام هراسی صورت گرفته لازم است مسلمانان جهان با اتحاد و همبستگی در مقابل این نقشه شوم ایستادگی نمایند.
اینجانب ضمن محکوم کردن این حادثه اسفناک، از سران کشورهای اسلامی و سازمانهای بین المللی در خواست میکنم نسبت به این موضوع واکنش جدی داشته و مانع از تکرار این قبیل جریانات شوند.
حسین نوری همدانی
١٥شهریور١٣٩٩
١٦محرم الحرام ١٤٤٢
https://eitaa.com/noorihamadani
#قاعده_دوازدهم
2⃣ مستندات
الف) سنت
تنها دلیلی که به نحو عام دلالت بر حجیت قاعده غرور دارد، نبوی سابق بود. اما حجیت این قاعده از سه روایت خاص هم قابل استفاده است:
- عَنْ أَبِي عَبْدِاَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فِي اِمْرَأَةٍ شَهِدَ عِنْدَهَا شَاهِدَانِ بِأَنَّ زَوْجَهَا مَاتَ فَتَزَوَّجَتْ ثُمَّ جَاءَ زَوْجُهَا اَلْأَوَّلُ قَالَ: «لَهَا اَلْمَهْرُ بِمَا اِسْتَحَلَّ مِنْ فَرْجِهَا اَلْأَخِيرُ وَ يُضْرَبُ اَلشَّاهِدَانِ اَلْحَدَّ وَ يُضَمَّنَانِ اَلْمَهْرَ بِمَا غَرَّا اَلرَّجُلَ ثُمَّ تَعْتَدُّ وَ تَرْجِعُ إِلَى زَوْجِهَا اَلْأَوَّلِ»
به این تقریب که: لفظ «باء» در تعبیر «بما غرّا الرجلَ» برای سبییت استو این یعنی سبب ضمان آنها فریب و غرور است، حال با تمسک به عموم این تعلیل میتوان قاعده غرور را به نحو مطلق حجت دانست.
- سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِاَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ ... عَنِ اَلْبَرْصَاءِ؟ فَقَالَ: قَضَى أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فِي اِمْرَأَةٍ زَوَّجَهَا وَلِيُّهَا وَ هِيَ بَرْصَاءُ أَنَّ لَهَا اَلْمَهْرَ بِمَا اِسْتَحَلَّ مِنْ فَرْجِهَا وَ أَنَّ اَلْمَهْرَ عَلَى اَلَّذِي زَوَّجَهَا وَ إِنَّمَا صَارَ اَلْمَهْرُ عَلَيْهِ لِأَنَّهُ دَلَّسَهَا.
استدلال به این روایت هم مربوط به عموم تعلیل مذکور درفقره پایانیست: «لأنّه دلّسها»؛ زیرا تدلیس عبارت أخری فریب و غرور است.
- سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِاَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنْ رَجُلٍ نَظَرَ إِلَى اِمْرَأَةٍ فَأَعْجَبَتْهُ فَسَأَلَ عَنْهَا فَقِيلَ هِيَ اِبْنَةُ فُلاَنٍ فَأَتَى أَبَاهَا فَقَالَ زَوِّجْنِي اِبْنَتَكَ فَزَوَّجَهُ غَيْرَهَا فَوَلَدَتْ مِنْهُ فَعَلِمَ أَنَّهَا غَيْرُ اِبْنَتِهِ وَ أَنَّهَا أَمَةٌ؟ فَقَالَ: يَرُدُّ اَلْوَلِيدَةَ عَلَى مَوْلاَهَا وَ اَلْوَلَدُ لِلرَّجُلِ وَ عَلَى اَلَّذِي زَوَّجَهُ قِيمَةُ ثَمَنِ اَلْوَلَدِ يُعْطِيهِ مَوَالِيَ اَلْوَلِيدَةِ كَمَا غَرَّ اَلرَّجُلَ وَ خَدَعَهُ.
📚 دروس تمهیدیة فی القواعد الفقهیه: ۲/۱۵۸
#قاعده_غرور
@Qabasat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 پیام رهبر انقلاب در پی اهانت یک نشریه فرانسوی به ساحت مقدس پیامبر اعظم
▫️ حضرت آیتاللهخامنهای در پیامی، اهانت اخیر یک نشریه فرانسوی به ساحت نورانی پیامبر اعظم صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم را محکوم کردند.
📝 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است:
بسمهتعالی
گناه بزرگ و نابخشودنی یک نشریّهی فرانسوی در اهانت به چهرهی نورانی و قدسی حضرت رسول اعظم (صلّی الله علیه و آله) بار دیگر عناد و کینهی شرارتبار دستگاههای سیاسی و فرهنگی دنیای غرب با اسلام و جامعهی مسلمانان را آشکار ساخت. بهانهی آزادی بیان برای محکوم نکردن این جرم بزرگ که از سوی برخی سیاستمداران فرانسوی گفته شده کاملاً مردود و غلط و عوامفریبانه است. سیاستهای عمیقاً ضدّ اسلامی صهیونیستها و دولتهای استکباری عامل اینگونه حرکتهای دشمنانه است که هر چند یکبار بُروز مییابد. این حرکت در این برههی زمانی میتواند، نیز به انگیزهی منصرف کردن ذهن ملّتها و دولتهای غرب آسیا از نقشههای شومی باشد که آمریکا و رژیم صهیونیستی برای این منطقه در سر دارند. ملّتهای مسلمان بویژه کشورهای غرب آسیا، ضمن حفظ هوشیاری در مسائل این منطقهی حسّاس، باید هرگز دشمنیهای سیاستمداران و سردمداران غربی نسبت به اسلام و مسلمین را فراموش نکنند.
والله غالب علی امره
سیّدعلی خامنهای
۹۹/۶/۱۸
MAKTAB8.mp3
10.2M
- بیان فوائد مکتب شناسی فقهی
🔊 حجت الاسلام رئوفی(زید عزّه)
💠 جلسه هشتم
🔅 ادامه بررسی مصداقی «گرهگشایی از معضلات فقه سیاسی با بهرهبردن از نکات کلیدی مکتبشناسی فقهی»
#مکتب_شناسی_فقهی
@salmanraoofi
@Qabasat
#قاعده_دوازدهم
2⃣ مستندات
ب) اجماع
اجماع محصل وجود دارد که فقهاء حکم میکنند مغرور در مقدار ضرری که غارّ متوجه او کرده، میتواند رجوع به غارّ کند.
البته چون احتمال استناد فقهاء(رضوان الله تعالی علیهم) به نبوی معروف یا سایر ادله وجود دارد، اجماع مذکور محتمل المدرک است و دلیل مستقلی نمیباشد.
ج) سیره عقلاء
بنای عقلاء هم مستقرّ بر رجوع مغرور به غارّ میباشد؛ و اگر مجرد عدم الردع را کافی برای امضاء بدانیم، این سیره دلیل حجیت قاعده است.
بله ظاهر این است که قاعده و بناء عقلاء موردا تساوی ندارند؛ زیرا محرز نیست عقلاء حتی در فرض جهل غارّ، او را ضامن بدانند. کما اینکه گاهی عقلاء غارّ را مستقیما ضامن میدانند اما طبق قاعده چنین نیست، مثلا اگر شخصی غذای دیگری را به نفر سوم بدهد و او جاهلانه آن غذا را بخورد، عقلاء فرد غذا دهنده را مستقیما ضامن میدانند نه آکل را، ولی طبق قواعد آکل ضامن است و میتواند خسارتش را از غارّ بگیرد.
📚 القواعد الفقهیة للفاضل: ۲۲۱
#قاعده_غرور
@Qabasat
«اسراف در استعدادها»
حجت الإسلام و المسلمین ناصری(زید عزّه):
اگر شخصيت فرعون را در قرآن نگاه کنيد، مکرر خداي متعال در تعريف شخصيت او، او را از مسرفين محاسبه و قلمداد ميکند. چرا؟ به خاطر اينکه فضاي آماده توحيدي را آنچنان با حساب و کتاب از دست مردم گرفت و فضاي کفر را آنچنان به مردم تزريق کرد که تا نسلها مردم مجبور به تفالهخوري شدند. دور افتادند و استعدادهايشان هدر رفت و ضايع شد. مسيرهاي توحيدي که بايد ميرفتند از بين رفت.
هيچ اسراف کاري مثل فرعون به سرمايههاي فطري افراد لطمه نزد. در کنار دم و دستگاه خداي متعال، يک دم و دستگاهي براي خودش، براي نفسانيت خودش تعريف کرد و استعدادهاي مردم را از بين برد.
ما نیز اگر روی معارف قرآن و اهلبیت علیهم السلام کار نکنیم به همین اسراف مبتلا شده ایم.
اگر کار نکنيم، تا مدتهاي طولاني استعدادهاي ما و نسلهاي بعد به جای اینکه معارف ناب دریافت کنند، اطلاعات بدلی بزک کرده دیگران آنها را مشغول میکند.
#فائده
@nasery_ir
@Qabasat
عدم مانعیت سیاق از انعقاد اطلاق.mp3
1.47M
🔅 عدم مانعیت سیاق از انعقاد اطلاق
🔊 استاد شبزندهدار(دام ظلّه)
#شمّ_الفقاهة
@Qabasat
اَللَّهُمَّ إِنِّا نسْأَلُكَ تَعْجِيلَ عَافِيَتِكَ، وَ صَبْراً عَلَى بَلِيَّتِكَ وَ خُرُوجاً إِلَى رَحْمَتِكَ
@Qabasat
F.m.4.mp3
15.96M
- جستاری در استعداد فقه امامیه در حل مسائل معاصر
🔊 حجت الاسلام استاد عبدی(زید عزّه)
💠 جلسه چهارم
1⃣ «اجتهاد»؛ روشی در خدمت «دستورِ پدیدار ساز» نه «توصیفِ پدیدار شناس»
2⃣ «اجتهاد تطبیقی»، «اجتهاد تفریعی»، «اجتهاد تجهیزی» و «اجتهاد تنظیمی» چهار استعداد حوزه فقاهت برای حلّ مسائل معاصر و حوادث واقعه
🔅 «وراثت علمی»؛ سرّ استعداد اجتهاد
#فقه_المسائل_المعاصرة
@feghahat_3
@Qabasat
#قاعده_دوازدهم
3⃣ اعتبار جهل در صحت تمسک به قاعده
گاهی غارّ عالم به خدیعه و خسارتی است که بر اثر فعلش متوجه دیگری میشود، و گاهی جاهل به آن است. از طرف مقابل هم گاهی مغرور جهل به واقع حال دارد و گاهی عالم به آن است.
- فرض علم غارّ و جهل مغرور قدر متیقن از قاعده غرور است.
- فرض علم مغرور هم بدون اشکال خارج از قاعده است چون واقعا عنوان «غرر» صدق نمیکند، حال چه غارّ عالم باشد و چه جاهل.
- اما در فرضی که هر دو جاهل باشند:
بعضی علماء در این صورت فرمودهاند: عنوان «غرور» صدق دارد زیرا عناوین افعال متقوّم به قصد آن عناوین نیستند.
بعضی دیگر هم فرمودهاند قاعده «غرور» عنوانا شامل این فرض نمیشود اما ملاکا چرا! لذا شخص ضامن است.
ولی این دو نظر صحیح نیست:
اولی صحیح نمیباشد زیرا عرفا صدق «غرر» و فریب تقوّم به علم غارّ و جهل مغرور دارد.
و
دومی غلط است از آن جهت که ملاک ضمان در باب غرور «تسبیب به خسارت»(همراه با غرر) است(و در فرض مذکور غرر صادق نیست)، پس اگر قاعده «تسبیب» معتبر باشد ضمان هم ثابت است، و اگر نباشد چون غرر صدق نمیکند نمیتوان به ملاک این قاعده تمسک کرد بلکه باید حسب اختلاف موارد سراغ قواعدی مانند اتلاف، علی الید و ... رفت.
📚 دروس تمهیدیه فی القواعد الفقهیة: ۲/۱۶۴
#قاعده_غرور
@Qabasat