مقاله📃
ادامه.....
زمینه های حکومت مدرن در ایران
پس از حمله مغول و خصوصا فتح بغداد بدست هلاکو مفهوم خلافت و حکومت اسلامی دیگر توان وحدت بخشی به مسلمین را نداشت. حکومت عثمانی در بدو تاسیس سعی کرد تا بواسطه عباسیان مصر امیر الامرائی را احیاء کند اما در خلال کار متوجه شد که نه خلیفه و نه جامعه، هیچکدام ظرفیت پیوند سابق را ندارند از همین رو، با انتقال قدرت به سلطان زمینه ایجاد امپراطوری خود را ایجاد نمودند. این واقعه متاثر از حمله مغول بود که پس از رخوت جامعه ایرانی و عراقی و فروپاشی سایه سنگین خلافت عربی؛ حال هر کدام از جوامع، ضمن حفظ هویت اسلامی خواستار استقلال در برابر برتری قوم دیگر و انسجام از درون بودند. این عامل زمینه ساز جایگزینی خلافت با حاکمیت های اسلامی_ملی شد.
ایران از همان آغاز تاسیسش به عنوان کشور، روحیه حفظ استقلال و تاثیر گذاری در روند تاریخ جوامع را با خود به همراه داشت. ادغام ایران در سرزمین های اسلامی و پذیرش اسلام، به معنای حذف مولفه ملی چون زبان، آداب، اندیشه، نحوه حکومت و دیوان نبود بلکه بالعکس؛ این دیوان سالاری ایرانی و کمک ایرانیان بود که بنای خلافت اسلامی را در شکل اداره و اقتدار دولت مرکزی قوت بخشیدند. در همان هنگام نیز این ایرانیان بودند که با شاگردی صحابه و تابعین، در رأس قرائت های فقهی، کلامی و.... شیعه و عامه قرار گرفتند. نیز وارد کردن میراث علمی ایرانی در جامعه نو بنیاد مسلمین از زمینه های شکل گیری نهضت ترجمه و شکوفایی علمی در قرون ۴ به بعد گردید. از طرفی اما با روی کار آمدن طاهریان زمان مأمون، روندی از حکومت داری شکل گرفت که جلوی نفوذ مستقیم خلیفه در اداره یک را سرزمین می گرفت و امیران محلی، با کسب مشروعیت از خلیفه، ضمن مقبولیت عمومی خود به حکمرانی می پرداختند. این روند در عرض کمتر از دو سده تمام قلمرو شرقی خلافت را از سیطره مستقیم عباسیان در آورد که با شکل گیری امپراطوری سلجوقی عملا خلافت را از بُعد سیاسی تهی کرده به دستمایه ای جهت توجیه کردار سلطان (امیر الامراء) بدل کرد. در اینجا هم به نوعی حکومت عربی از میان رفت و هم خاندان های ترک تبار در فرهنگ ایرانی استحاله شدند و بدین ترتیب، ایرانیان در کمتر از دو قرن دگر بار حیات استقلال ملی خود را باز یافتند.
#ما_و_نقش_آفرینی_در_روند_امر_مدرن (۳)
@enegasht_ir
انگاشت | مارکت علوم انسانی (نسل زد)
با سلام 💠شما به کانال "انگاشت" دعوت شدید. 🔷️نشریه فضای نخبگانی جریان حزب الله 🔶️تبیین مبانی نظری
با سلام
◽از آنجایی که ما بر خلاف دیگر کانال ها تبلیغات و تبادل نداریم؛ لذا این امر را به اختیار اعضا واگذار می کنیم که اگر صلاح دیدند، این کانال و محتوای آن را به دیگران معرفی کرده و ایشان را با مطالب ما آشنا سازند.
◽ضمن قبول عزاداری هايتان با تشکر🙏🏻
مقاله📃
ادامه.....
اما در شکل گیری ایران جدید دین و علم، دو مولفه ای هستند که لاجرم تاثیر به سزایی را در تکوین امر مدرن به سیاق متفاوت آن با مغرب زمین گذاشتند. در غرب پیش از مسیحیت اسطوره های هلنیستی همراستا با قدرت حاکم، بر باور های جامعه سایه افکنده، ایشان را مطیع حکومت می ساخت. تفسیر کاهنان از تحولات طبیعی و نظام علّی عالم به گونه ای بود که هر مدعای علمی می توانست صدق گزاره های آنها را به چالش بکشد و هژمونی حاکم را سست نماید از این رو؛ طبقه مذکور هر مدعایی که به نوعی مغایر با آموزه های رایج بود را با عناوینی چون جادوگری و... از دور خارج می کرد. پس از رسمیت نصرانیت در زمان کنستانتین، این کیش با تاثیراتی که جهت مقبولیت در جامعه رومی به خود گرفته بود جانشین اسطوره گرایی یونانی_رومی شد. کلیسا بعد ها نهاد علم را محدود و تحت تفسیر ارسطو گرایانه و بطلمیوسی کتاب مقدس در آورد که دست آخر همین؛ دستمایه روشنگری قرون ۱۷ و ۱۸ گشت تا با قرائت های گوناگون هر یک به نحوی قدرت دین را محدود کرده و زمینه نسبیت معرفتی و پلورالیسم دینی را مهیا سازند. در اسلام اما توجه به علم در طول معرفت دینی و ضروری زیست یکپارچه دنیوی_ اخروی انسان قرار می گرفت. قرآن _در آیاتی چون علّم آدَمَ الاسماءَ کلّها [بقره ۳۱]_ روایت تورات از آفرینش را بر انداخت و علم را والاترین شأن آدمی برای احراز خلیفة اللهی تعریف نمود. در جامعه اسلامی علم نه تنها منافاتی با دین نداشت بلکه حتی در تنظیم روابط حقوقی دولت_ملت و ارکان نظامی و... بسیار مهم جلوه می نمود از همین رو؛ گروه دانشمندان در جامعه اغلب همزمان با تسلط در علوم دینی، در یکی دو رشته علمی چون پزشکی و نجوم و صناعات صاحب نظر بودند. در این جا دانش مکمل معرفت دینی بود و دین نیز، پشتیبانی نظری و احیانا عملی قدرت حاکمه برای سامان دهی امر اجتماع را عهده دار بود. این نگاه اسلام در وحدت دین و علم سبب شد، تا تمدن مدرن صفوی نیز در آغاز حياتش بر خلاف همتایان اروپایی خود، دین را امر قوام بخش حکومت و عنصر حیاتی هویت ایرانی ببیند.
#ما_و_نقش_آفرینی_در_روند_امر_مدرن (۴)
@enegasht_ir
مقاله📃
در خصوص واکنش درست به امر کوید۱۹ و واکسن آن، نگاه حضرت امام خامنه ای بایستی مبنا بر عمل ما باشد. از این رو ما به تشریح نظام حل مسئله ایشان در امر کرونا و بالتبع آن واکسن می پردازیم.
این دیدگاه برخواسته از مبانی انقلاب اسلامی و هویت ایرانی اسلامی است که در همین چهارچوب مسائل خرد و کلان کشور سیاست گذاری و حل میشوند. در اینجا نگاه معظم له بر دو رکن حفظ استقلال هویتی و اثر گذاری بر روند حیات انسانی (میل به معاصریت) است. اهل سیاست در جمهوری اسلامی بایستی همواره از هر گونه خلل در استقلال و ایجاد وابستگی به خارج بکوشند. تصمیمات دولت مردان نباید در خلا و بی توجه به ظرفیت های بومی و موقعیت کشور باشد که تاریخ متأخر ایران، از این گونه بی تدبیری ها و فرجام تلخشان برای میهن حکایت ها دارد. از آن طرف ایران اسلامی خود را افق گشای آینده و مکلف به رسالتی جهانی می بیند. این رسالت در قالب تفاوت های ایران با جریان غالب سلطه بین المللی هم از نحو سلب و هم ایجاب می بیند. پس به هیچ عنوان نباید پیام انقلاب، تحت عناوینی چون تعامل سازنده و ترس از انزوای جهانی به تساحل و تسامح مغلوب مقابل ارزش های رقیب کشیده شود.
حال با توجه به مبانی فلسفه سیاسی انقلاب، فهم می شود که شعار _ نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی_ حامل دو رکن مهم ایجابی_ سلبی در تعامل با داخل و خارج است. اول اتکا به توانمندی داخل (رکن ایجابی) و دوم، استقلال برابر بیگانه و مواجهه فعالانه با ایشان که رکن سلبی موازنه قدرت در جهان امروز تلقی می شود. با در نظر گرفتن این دو رکن است که می توان از منظومه فکری حاکم بر حل مسئله کرونا سخن گفت.
بر اساس این نگاه ما نیز در همین دو جهت یاد شده به پروژه امام خانه ای در امر کرونا و ضمن آن واکسن می پردازیم. در وهله اول اولویت کشور در اتکا به درمان های بومی است. اینجاست که حکم امام جامعه در عدم واردات دارو و واکسن از خارج تبیین می شود. مخصوصا از کشور هایی چون آمریکا و دول اروپای غربی که سابقه موازنه منفی با آنها همچنان استمرار دارد؛ مانند تجربه خون های آلوده فرانسوی که عامل اصلی ایدز در ایران شدند. همینطور توصیه به پاسداشت از دستاورد نخبگان ایرانی در ساخت واکسن و شفافیت اسناد علمی آن از دیگر توصیه ایجابی ایشان در درمان مسئله کرونا بود. ضلع دیگر مباحث امام خامنه ای اما استقلال در پروتکل های حاکم بر پیشگیری و درمان کرونا می باشد. ویژگی پروتکل های بومی آن است که اولا؛ نشان دهنده سیستم انتظام بخش ملی در جریان درمانگری جامعه هست. در ثانی مواد آن منطبق بر نیاز ها و خصوصیات داخل طرح ریزی شده و ديگر آنکه؛ روند تدوین، اجرا و اصلاح آن کاملاً در کنترل داخل و خارج از حیطه نفوذ و اخلال گری عوامل غیر بومی صورت می گیرد و در آخر، نحوه متفاوت، اثر بخش و به بازده درمان کرونا سبب نمایش قدرت علمی ایران و مرجعیت جهانی آن در امور پزشکی در برابر نهاد های غربی_استکباری است. به طور مثال حضرت امام خامنه ای در اولین دیدار با دولت جدید، با جایگزینی صابون به جای الکل در تهویه دست ها، به نوعی اقدام به تغییر پروتکل های بهداشتی پیشگیری از کوید۱۹، هر چند به صورت جزئی کردند.
بنابر این؛ امام خامنه ای با توصیه به توانمند سازی درمان داخلی و اقدام به بومی سازی پروتکل های بهداشتی، ضمن راه کاری برای برون رفت از مسئله کرونا، افق نوینی را در حفظ هویت ایرانی_اسلامی و رسالت جهانی اسلام انقلابی گشودند.
#کوید19_در_نظام_حل_مسئله_امام_خامنهای
@enegasht_ir
⏺ پیام تسلیت رهبر انقلاب #امام_خامنهای در پی درگذشت آیتالله حسنزادهآملی
▪️ با تأسف خبر درگذشت عالم ربّانی و سالک توحیدی، آیةالله آقای حسنزادهی آملی رحمةاللهعلیه را دریافت کردم. این روحانی دانشمند و ذوفنون از جملهی چهرههای نادر و فاخری بود که نمونههای معدودی از آنان در هر دوره، چشم و دل آشنایان را مینوازد و توأماً دانش و معرفت و عقل و دل آنان را بهرهمند میسازد.
▪️نوشتهها و منشأت این بزرگوار منبع پر فیضی برای دوستداران معارف و لطائف بوده و خواهد بود انشاءالله. اینجانب به همهی دوستان و شاگردان و ارادتمندان ایشان بویژه به مردم مؤمن و انقلابی آمل و جوانان مشتاقی که مجذوب مواضع انقلابی و خلقیات والای انسانی آن مرحوم بودند تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت و علو درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت مینمایم.
@enegasht_ir
اربعین عهدی است که در زمان شکل می گیرد تا مُحاط بر مکان، زمان مقدس را به دست امام و مردانش رقم زند.....
اَلسَّلاَمُ عَلَي أَسِيرِ الْكُرُبَاتِ وَ قَتِيلِ الْعَبَرَاتِ....
سلام بر آن دچار گرفتاريها و كشته اشكها....
علی لندی، شهید فهمیده، مهندس احمدی روشن، استاد فرج نژاد، محسن حججی، آوینی، بهنام محمدی.......
انگاشت | مارکت علوم انسانی (نسل زد)
علی لندی، شهید فهمیده، مهندس احمدی روشن، استاد فرج نژاد، محسن حججی، آوینی، بهنام محمدی.......
مقاله📃
ادامه.....
سیاست صفوی
صفویان به محض روی کار آمدن دقیقا با چالش هایی مواجه بودند که گرچه جدا از عقبه از سنت نبود اما؛ چهره نوینی داشت که همتی تازه می طلبید. نخست سر و شکل دادن به نظام حکمرانی پس از آشوب های سده پیشین جهت رفع آن آشوب ها. دوم ایجاد همبستگی اجتماعی با اتکا به میراث فرهنگي بومی (ایرانی_اسلامی) که چندین نسل جامعه ایرانی از آن بی بهره شده بود. سوم ساماندهی امور اقتصادی_نظامی تحت حکومت مرکزی تا حراست از ایران نوپا و آرامش معیشت نچندان راحت بدست آمده مردم را تضمین گرداند. مجموع این مسائل به اقدامات معطوف به اصلاحی توسط شاهان صفوی انجامید که تا کنون، عنوان وضعیت مطلوب پیشرفت ایران شیعی را یدک می کشند.
شاهان صفوی اما، کلید اصلی مسائل خود را در اندیشه پشتیبان می دیدند که در نظرشان، بقای قدرت خود و پی ریزی ایران جدید بدان بستگی داشت. آنان نهاد علم و دین را دگر بار وارد قدرت کردند. اینکار هم مشروعیت حکومتشان را زیر سوال نمی برد و هم در تنظیم، اداره و حفظ جامعه چاره را در يد تدبیر شاه قرار می داد. آنان خوب میدانستند که تصوف تزریق شده به جامعه پسا مغول، جر انزوا و از هم گسیختگی نیرو و تهی کردن سیاست رهبران از اقامه دلیل چیزی ندارد. روابط کور کورانه قزل باش و قطب، بالاخره در امتداد نسل ها قوت خود را از دست می دهد و این اطاعت؛ اگر پشتوانه معرفتی صحیح نداشته باشد باز هرج و مرج هیئتی نو خواهد گرفت. تمام اینها وجوب تدوین تئوری های اصلاحی و تزریقشان به دولت و ملت را گوشزد می کرد اما در این میان؛ مشکلی اساسی به ناهمواری و پیچ خم راه می افزود.
ایراد پیشآمده در نقشه سلاطین صفوی، نبود دانشمندان و اندیشمندان لازم در ایران بود. در دوران جنگ و آشوب های پس از خدابنده، به تدریج دانشمندان که نه مقبولیتی در دربار و جامعه متشنج آن زمان داشتند و نه سرمایه ای جهت تلاش های علمی و گذران زندگی؛ ناچار منزوی شده و یا از ایران به هند و سرزمین های عربی و... کوچیدند که این به خلا ایران از نهاد علم انجامید. به همین سبب صفویان با دعوت علمای شیعه ساکن لبنان و عراق و... که از حوادث روزگار سرزمین ایران دور مانده و البته تا حدی نیز توسط قوه حاکمه عثمانی معذب بودند، دعوت شاهان را اجابت کردند و این سر آغاز تولد ایران شیعی شد.
#ما_و_نقش_آفرینی_در_روند_امر_مدرن (۵)
@enegasht_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶️ توصیه استاد مرحوم حاج محمد حسین فرج نژاد به طلاب و دانشجویان.
@enegasht_ir
هدایت شده از 🏁چــپـگرام🏁
249.8K
آیا کتاب های ترجمه شده دارای جهت گیری خاصی است؟
👤 استاد رحیم پور ازغدی
#نکته✒
از ملزومات تداوم تشکیلات های معطوف به هدف؛ گفت و گوی سازنده میان اعضا است. این امر در حد اعلی خود به تدوین ایدئولوژی مقبول مجموعه می انجامد که کنش فردی_ جمعی افراد را موجه می سازد. از سوی دیگر صرف ارتباطات کلامی؛ کشف علقه ها و وجوه تفاوت و تشابه اشخاص را با خود داراست. کار بست این آگاهی در نوع خود با معلوم ساختن توانمندی هر عضو و تعیین مسئولیت متناسب با وی، به ظهور استعداد ها و رشد هویت افراد و دستیابی بهینه به هدف ختم می شود. بدین ترتیب چنین تلقی از دیالوگ های درون تشکیلاتی؛ به اتخاذ صحیح این مهارت به مثابه روشی سامان دهنده، در روند پایداری و تکامل این منظومه های انسانی منجر می گردد.
#کار_تشکیلاتی
#صفر
#انقلاب_اسلامی
@enegasht_ir
⏺کتاب
تردیدی نیست که حضور تاریخی دین حاصل از تعامل متدینان و تلاش فکری آنان برای استقرار اصول و سنتهای دینی در عرصه فرهنگی و تمدنی بشر بوده است و این تلاش بدون شک در رقابت با عوامل دنیوی رقیب و موانع فرهنگی و تاریخی موجود، همواره موفقیت ها و شکست هایی را به همراه داشته است.
رنسانس دینی و سکولاریسم پنهان، حمید پارسانیا
#معرفی_کتاب
#اندیشه_انقلاب
#دین_و_تجدد
@enegasht_ir
انگاشت | مارکت علوم انسانی (نسل زد)
مقاله📃 ادامه..... سیاست صفوی صفویان به محض روی کار آمدن دقیقا با چالش هایی مواجه بودند که گرچه ج
مقاله📃
ادامه.....
بحران در روند
تکوین امر مدرن اما پس از ۱۱۰۴ و سقوط اصفهان توسط افغان ها در ایران دچار خلل شد. افول صفویه دیگر دول رقیب هم تراز آسیایی و اروپایی را دچار حیرت کرد. آن ها هر چند از چنین رخداد مشابهی در امان ماندند اما شکست سلاطین ایران؛ درس عبرتی برای دیگر حکومت ها شد که با اتخاذ رویکرد بهتری چون عدم عقل گریزی، دوگانه انگاری در تفسیر رابطه دین و علم و حفظ یکپارچگی دولت_ملت؛ خود از گزند چنین عاقبتی مصون بدارند.
به هر حال از اواخر حکومت سلطان حسین صفوی تا پایان جنگ های ایران روس در ۱۲۴۳ هجری، ما شاهد هرج و مرج بیش از صد ساله در ایرانیم. ما در اینجا دولت قدرتمندی را نمیبینیم اما؛ پیوند قوی دین و ملت موجب مقاومتی مردمی شد که تحت نام ایران شیعی به جلوگیری از فروپاشی بیش از پیش ایران انجامید. این مقاومت گرچه بی هزینه نبود و علاوه بر تمامیت سرزمینی، غرور ملی ما را خدشه دار ساخت ولی همین بحران؛ سبب جهشی در فکر ایرانی شد تا به نحوه جدیدی از حضور فعال در زیست جهان مدرن بپردازد.
#ما_و_نقش_آفرینی_در_روند_امر_مدرن (۶)
@enegasht_ir
امروز صبح ابوالحسن بنی صدر در بیمارستان سالپتریه پاریس فوت کرد.
مقاله📃
ادامه.....
محصول این مواجهه نابهنگام با ملل دیگر انزوای ملی بود. در سلسله صفوی و تا حدودی افشار و زند، ایران مولد و صادر کننده محصولات و در موازنه ای برابر و گاه دست بالا قرار داشت. این موازنه موجب شده بود تا دیگر دولت ها ناگزیر به تعامل ملایم با ایران باشند. تجربه های جنگ با پرتغال و عثمانی [مخصوصا رزم مشترک ایران_ بریتانیا علیه پرتغال]، وجه ای قدرتمند به ایران می بخشید اما در پس شکست قاجار از روسیه؛ دیپلماسی ایران سیری معکوس را تا سال های پایانی سلطنت پهلوی در پیش گرفت. در اینجا ایران نه ارتش فاتحی داشت و نه دیوانسالاری منظمی و نه دولت و شاه مدبری. تمامیت ارضی ایران تحت پیمان نامه های گلستان و ترکمنچای زیر سوال رفت. ملت دچار خود تحقیری شد و میان دولت و ملت انفصال رخ داد؛ از طرفی حیثیت ایران به عنوان کشوری پیشرفته و تاثیر گذار در میان ممالک مدرن مخدوش شد و در این بین هم بواسطه آشوب های صد ساله و ویرانی های آغا محمد خانی؛ ایران بنیه ای برای باز تولید زیرساختهای احیا گر کشور نداشت. همین عوامل سبب رخوت ایرانی و پدید آمدن روح کرنش گری در مقابل اندیشه و شئون حیات جهان اجتماعی بیگانه گردید.
#ما_و_نقش_آفرینی_در_روند_امر_مدرن (۷)
@enegasht_ir
انگاشت | مارکت علوم انسانی (نسل زد)
◽این نامه تاریخی شهید باکری؛ حجت قدسیت انقلاب اسلامی مان را بر همه مسئولین در هر جایی از این مملکت اعم نظامی، دیوان سالاری، حوزوی و دانشگاهی و اقسام مدیریت ها تمام می کند.
#باشد_که_گوش_شنوا_و_دیده_بینایی_بشنود_و_ببیند
@enegasht_ir
🔶️خلاصه ای از یکسال و هشت ماه بازی رسانه ای و بمباران تبلیغاتی
@enegasht_ir
مقاله📃
ادامه.....
مشروطه
شکست ایران در جنگ با روسیه تزاری موجبات نوعی بازیابی هویت کنشگر در امر مدرن را برای ایران قاجاری به ارمغان آورد. اما این حرکت جدید از آنجا که ریشه ای در خود تحقیری داشت؛ از نطفه بیمار متولد شد. این بیماری روحیه ای از تقلید توام با سرسپردگی را در برخی شاهزادگان و صاحب منصبان و مزدوران دول خارجی پدید آورد که از جمله اولین تاثیر های این قشر را می توان در خلال همان نبرد یاد شده و عهد نامه های گلستان و ترکمنچای مشاهده نمود.
در مقابل افرادی که بعد ها منور الفکر و غرب زده نامیده شدند دو گروه قرار داشت؛ یکی علما دینی و دیگر سیاستمداران استقلال خواه. این دو گروه که البته با دو شاخصه اسلام و ایران گرایی وحدت نظر و عمل داشتند از همان آغاز مناقشات قاجار و روسیه، در نبود قدرت سیاسی مدبر و موثر تحت مرجعیت علمای دین، به دفاع از ارزش های دینی و تمامیت سرزمینی ایران پرداختند. آنچه ایشان تا پایان استبداد صغیر و جنگ جهانی اول و اوایل رضاخان در انجام آن همت گذارده بودند، تثبیت همین دو اولویت مذکور بود. سر انجام ولی با دخالت بیگانه و خیانت مزدوران وطنی، این جریان آنگونه که باید به هدف نرسیدند و ایران در چنگال استبداد سلطنت وابسته پهلوی و انگلیس گرفتار گشت.
نقطه عطف رویش این جریان در دوران ناصری و با ظهور سیاستمدارانی چون امیر کبیر و اندیشمندانی چون سید جمال بود. اصلاحات امیر کبیر شروع پیشرفتی بومی و البته بیشتر معطوف به تکنیک بود. این شکوفایی اما بیش از چهار سال دوام نیاورد و جریان منوالفکری، همگام با استعمار انگلیس و روس روند آن را در اختیار خود گرفتند. در اینجا جریان مصلحان وطنی چاره را در مقابله فکری دیدند و از طریق باز ساخت پایگاه اجتماعی ایرانی_اسلامی، سعی در جلوگیری از این انحراف ها داشتند. نخستین نمود قدرتمند این جریان در نهضت تنباکو و با راهنمایی های امثال شیخ فضل الله، جمال الدین و رأس ایشان رهبری آیت الله میرزای شیرازی بود. فتوای مرحوم میرزا چونان دمیدن روحی تازه بر پیکره رنجور جامعه ایران شد که ضمن خودباوری ملی؛ نسبت نیرومند دین_ملت را در سیاقی متفاوت با اروپا نشان می داد. این قضایا و تحولات اجتماعی_ فرهنگی ممتد از آن پس از مرگ ناصرالدین شاه به انقلاب مشروطه ختم گردید.
#ما_و_نقش_آفرینی_در_روند_امر_مدرن (۸)
@enegasht_ir
هدایت شده از تمدننگار | شکوهیانراد
🔸 سلسله نشستهای علمی
Corona+X
📝 نشست دهم:
عنوان: «عوارض مستند و علمی واکسنهای کرونا در سایهی بایکوتهای علمی و پژوهشی»
با سخنرانی
دکتر علیرضا اصلانی زکریا
- دکترای شیمی دارویی
- متخصص نانوبیوتکنولوژی
دبیر نشست:
مهندس محمدعلی شکوهیان راد
زمان:
📅 پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۰
⏰ ساعت ۱۸:۳۰ به وقت محلی تهران
🔻 محل برگزاری:
تالار اجتماعات مجازی شماره ۲ دانشکده مهندسی:
http://vroom.ut.ac.ir/farabi4
کارگروه بایوسایبرنتیک
آزمایشگاه پژوهشی فضای سایبر
دانشگاه تهران
🌐 http://cysp.ut.ac.ir
🆔 @ut_cyber
نفری یه جُک منشن کنید بخندیم؛
+مجلس انقلابی...
👤حاج کمال
#توییت
#مجلس_عندلابی
#شفافیت_آراء_نمایندگان
@enegasht_ir
مقاله📃
ادامه.....
مشروطه وجه غالب و محقَق از دیگری سر سختش یعنی عدالت خانه بود. به طور کلی این نهضت بر خواسته از دو تلقی متضاد و معطوف به شیوه ای خاص در جهت اصلاح مملکت شمرده می شد. مشروطه خواهان متاثر روشنگری فرانسوی قوانین عرفی (قوه مقننه) و تئوریزاسیون آن توسط منورالفکران را می خواستند اما عدالت خانه؛ خواهان ضمانت اجرایی قانون و انضباط حقوقی جامعه را طلب می کرد. رهبران نهضت عدالت خانه (مشروعه خواهان) همان گروه علما و مصلحان مذهبی_ وطنی چون شهید شیخ فضل الله، مرحوم نائینی، صاحب کفایه و ستار خان و باقر خان شناخته می شدند. این دو طیف در تقابل با هم به مبارزه با استبداد قجری پرداختند.
آنچه در این بین کفه پیروزی را به سود مشروطه خواهان برگرداند به دو عامل اصلی منحصر است. نخست خلأ پیش آمده به دلیل اعتصاب علما در قم بود. در آن مدت سفارت انگلیس لژنه غربگرایان شد تا با بار کردن دیگ های پلو، اعتصاب توده را به مرکزیت سفارت انتقال دادند و قرائت مشروطه را به مطالبه عمومی بدل گرداندند. دیگر اما نفوذ بریتانیا در لایه های حاکمیتی، نخبگانی و اجتماعی ایران فرصتی را ایجاد نمود تا آنها بتوانند با آسیب و از دست رفتن منافع کمتری این رویداد را پشت سر بگذارند. اینجا ولی روس ها و عثمانی که آرام آرام روند انحطاط و گذار از سلطنت را طی می کنند گویی میدان را به رقیب غربی خود واگذاشتند تا بریتانیا یکه تاز اجماع بخشی درون منور الفکران شود. این امر موجب گردید تا امثال شیخ فضل الله در وهله اول با شروط و قیودی مشروطه را پذیرفتند و به مبارزه پرداختند.
#ما_و_نقش_آفرینی_در_روند_امر_مدرن (۹)
@enegasht_ir
هدایت شده از پونز
آیت الله رئیسی: به شبهات کرونایی پاسخ علمی داده شود
رییس جمهور در ستاد ملی مقابله با کرونا:
🔹واکسیناسیون عمومی باید با قوت ادامه یابد.
🔹عادیانگاری و رعایت نکردن شیوهنامههای بهداشتی تبعات خطرناکی دارد
🔹بازگشاییها با برنامهریزی و نظارت دقیق باشد تا سلامت مردم به خطر نیفتد
🔹در مقابله با کرونا سیاست ما باید اقناعی باشد نه اجباری
🔹به شبهات درباره کرونا پاسخ علمی و منطقی داده شود
🔹کاهش محدودیتهای کرونایی باید با ضوابط همراه باشد
🔹دانشگاهیان و صاحبان تریبون در ترغیب و تشویق مردم به رعایت شیوهنامههای بهداشتی و واکسینه شدن در برابر ویروس کرونا نقش بسزایی دارند.
📌 @ponezs