eitaa logo
انگاشت | مارکت علوم انسانی (نسل زد)
146 دنبال‌کننده
234 عکس
81 ویدیو
11 فایل
جایی از نسل زد برای گفتن از مسائل فرهنگی،نقداجتماعی،علمی،ادبی و خلاصه روایتی از تجربه زندگی! 👤[ایده های یک #دهه_هشتادی]: @Mojshik کست باکس: https://castbox.fm/va/6100095 شنوتو: https://shenoto.com/channel/podcast/Engasht آیدی تلگرام و سروش: engasht_ir@
مشاهده در ایتا
دانلود
توییت استاد رحیم پور درباره نامزدی حسن روحانی در انتخابات مجلس خبرگان: @enegasht_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 برگزاری دادگاه علنی برخط با موضوع: " تحصیل مال از طریق نامشروع " ✅ شعبه: ۱۱۳ دادگاه کیفری ۲ شیراز 🎙 قاضی رسیدگی کننده: جناب آقای دکتر رزمجویی 🗓 شنبه ۲۷ آبان ماه 🕗 ساعت: ۸:۰۰صبح ⬅️ لینک ورود به وبینار(با امکان حضور مهمان): 🌐 https://http:/Skyroom.adliran.ir/ch/fars-dadgah
⭕️گفتگوی ویژه پیرامون مسئله ی فلسطین تاریخچه اشغال ، وضعیت داخلی و جایگاه آن در عرصه گذار بین الملل 🔺امشب در : 🇵🇸@Serat1357talabe | صراط 🇵🇸@enegasht_ir | انگاشت
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤گفتگوی ویژه پیرامون مسئله ی فلسطین تاریخچه اشغال ، وضعیت داخلی و جایگاه آن در عرصه گذار بین الملل 🇵🇸@Serat1357talabe | صراط 🇵🇸@enegasht_ir | انگاشت
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
00:01 چرا طلبگی؟! 4:00 تذکراتی برخاسته از تجربیات 7:25 درسها همه مفید نیستند 9:26 آخوند خوب 13:08 سوال آ.گلپایگانی از آ.قرائتی 13:22 شروط طلبگی کردن 16:05 درسهای زائد حوزه و دانشگاه 17:03 دو خاطره مهم 23:50 علامه مصباح و شهید مطهری: تو فلسفه نخون!!! 31:44 خاطره با آ.گلپایگانی و شهید مطهری 32:45 خاطره خاص با شهید بهشتی 35:14 آ‌.گلپایگانی: شما را بیرون کردند! 42:48 چند توصیه بسیااار مهم 51:15 بی امکاناتی قدیم و امکانات الان 54:12 حفظ قرآن در روایات نداریم! 58:25 اگه نمیخواهید مجتهد شوید... 58:50 زبان انگلیسی اصلا لازم نیست!!! «عضویت در گهگاهی جات»
جلسه اخیر استاد قرائتی با طلاب، لطایف زیادی دارد. چه طلبه باشید چه نه از دست ندهید!
الان یک نهاد معتبر در زیر مجموعه خود بودجه و تبلیغات صرف کاری می کند که از چند جهت اشکال دارد: ماکیاولیزم اصلأ بر خلاف برداشت های ویکی پدیایی امر مطلقی نیست که بخواهید همه جوانبش را در یکی دو ساعت جمع کنید. ماکیاولیزم برداشت های سیاسی، مذهبی و اخلاقی از آرای نیکلا ماکیاولی در کتاب شهریار است. این مکاتب نه توسط او بوجود آمده اند و نه حتی مکتب شمرده می شوند زیرا عمق لازم برای یک چهارچوب نظری را ندارند. قاعده فقهی اهم و مهم بقدری جزئی است که توان ورود در یک پژوهش مستقل را ندارد. اصلأ ما چیزی به اسم قانون فقهی نداریم. ما قواعد فقهی در مقابل قواعد عملی داریم که طلاب در شروع لمعتین و مظفر به آن التفاتی پیدا می کنند. قانون در دایره کار پژوهشی کلمه ای حقوقی است که موضوع این دانش قرار می گیرد. در حالی که ما در فقه فتوا و حکم را داریم. و ملحق به مباحث فقه و اصول متأخرِ متأخرین چون جناب مصطفی محقق داماد از آن بحث کرده اند. اگر قرار به مقایسه سیاسی [به احتمال زیاد]مباحث ماکیاولی با قواعد فقهی بود بایستی مجموعه قواعد فقهی را که دسته بندی ولایت یا غیره دارند طرح می کردند. پ.ن: در حالی که این جلسه یک طرفه (بدون ناقد) قرار به برگزاری دارد و نام استادان علوم دینی را یدک می کشد؛ بهتر بود کمی دقت متوجه کار خود می کردند تا بیسوادی شأن را در چشم نکنند! @enegasht_ir
عزیزان بدانند که دلیل وجود انگاشت از آبشخور دین است و هیچگاه از این خط قرمز پا فرا تر نمی نهد. ولی انصاف در دین لحاظ می کند که برای شناخت و البته جلوگیری از احتمال خطا نقاد باشیم. پس به هیچ وجه این گفتار متوجه علمیت شأن حوزه علمیه ولی عصر ارواحنا فداه و علمای مجاهد آن نیست🙏
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در این روز های سردرگم سراغ از من نمی گیرد، مگر فرجام تنهایی من را او نمی داند 👤قاضی @enegasht_ir
عکسی از روز های جوانی حضرت استاد ابراهیم دینانی @enegasht_ir
می پرسند چرا بعد از چهل و خورده ای سال از انقلاب، مردم هنوزم از اینکه چرا انقلاب کردن، چیزی نمیدونن؟ پاسخ: مردم تصور ایدیولوژیکی و آن چنان در منظر علوم انسانی دقیقی از نداشتند. مردم شعار حفظ ارزش های دینی، بهبود اقتصاد و آزادی و نفی دیکتاتوری و استعمار را می خواستند. مردم نمی خواستند که گروهی اندک آن ها را به بی دینی متهم کند، سردار ملی (شهید عزیز) را تصاحب کنند، مدام رهبری را توجیه و تفسیر و مصادره به مطلوب کنند و به قول خودشان خوراک فکری و عقل ایشان بشوند. این شعار ها نباید هزینه ای برای مردم داشته باشد بدون اینکه اصلأ عاقبت خیر داشته باشد. مردم دین را می خواهند و بر مدار آن دنیای خود را درست می کنند. اقتصاد و ارزشمندی نیز حق آن هاست که نباید تفسیر به رأی شود. ما ها فقط خوشحالی پدر و مادر و زندگی سالم و مرفه و آرام می خواهیم. ما به ارزش ها نه در شعار بلکه در عمل پایبندیم...... خدا داور میان ما و این تندروی ها باشد🤲 @enegasht_ir
درباره لایحه عفاف و حجاب ۱. ایرادات مجمع به سیاست های کلی قانون گذاری و شفاف و بدون ابهام بودن عبارات باز می‌گردد ۲. ایرادات شرعی درباره بدپوششی مردان است و اجاره دادن مدارس موقوفه و امثال آن است ۳. ایرادات قانون اساسی به بار مالی قسمت فرهنگی و اجتماعی مربوط است ۴. ابهامات عمدتا به قسمت فرهنگی اجتماعی مصوبه مربوط است و مانند قانون جوانی و جمعیت که نویسنده به حرف کارشناسان مرکز پژوهش‌ها گوش فرا نداد, دوباره آن همه ابهام گرفته شد. که خب مشخص می‌شود نوشتن قانون تخصص است و با دکتری غیرحقوق نمی‌شود قانون نویس شد ۵. جرم بودن و در دست پلیس نبودن بدون ایراد بوده ۶. مجازات سنگین نقدی بدون ایراد بوده ۷. ایرادات عموما برطرف شده و به شورا خواهد رفت ۸. برخی ایرادات را برطرف نکرده اند که احتمال زیاد دوباره باز خواهد گشت ۹. سیاسی بازی هنر نیست مقدمه جهنم است. ۱۰. به فریاد آی دزد توجه نکنید @jalilmoheby
👤جناب محبی از جمله حقوق دانان مطرح و جا افتاده کشور و سبب بسیاری از لایحه های مجلس اند. اما از این نوشتار ایشان به راحتی نمی شود گذشت: 🔸ایشان بهتر می دانند که در جزا و جرم شناسی با اصل برائت پایه بر عدم جرم انگاری است. هم چنین به قاعده فقهی اُسکُتْ ما أن سکتَ الله و اصل آزادی (نهم قانون اساسی) نمی توانیم بر تعداد قوانین و تحدید حقوق شهروندی بیفزاییم. 🔹موضوعیت اخلاق حسنه در ماده ۹۷۵ ضرورت پاسداری از عفت عمومی را ایجاب می کند. اما قانون گذاری در انحصار اندیشه حقوقی امنیت زده نیست. ما خلأ قانونی نداریم بلکه خلأ اجرای آن را داریم. به قول خودشان برخی قوانین مصوبه حوزه عمومی را مجرم می کند مانند فیلترشکن که البته ایشان خرید و فروش نمی کنند، فقط مصرف شخصی دارند! 🔸به نظرتان در این دوره فهم مدل ها، مطالعات و اکت فرهنگی بر الزام های قانونی ترجیح ندارد؟ اول حوزه عمومی را اقناع کنید بعد قانون مقبولیت می یابد. @enegasht_ir
🔶🔹 متن نظر شورای نگهبان در مورد لایحه‌ی عفاف و حجاب منتشر شد 🔴 تعداد ایرادها به غیر از موارد شکلی و ویرایشی، ۱۱۶ مورد است. ایرادها عبارتند از: 🔻 ابهام: ۷۸ مورد؛ 🔻 مغایرت با قانون اساسی: ۲۳ مورد؛ 🔻 مغایرت با : ۱۰ مورد؛ 🔻 مغایرت با سیاست‌های کلی نظام: ۵ مورد؛ 💠 پی‌نوشت طی ماه‌های گذشته که بارها اشکالات لایحه را مطرح کردیم، بارها با برچسب‌زنی مواجه شدیم. بارها عرض کردیم این سبک از نظارت، خودش خلاف شرع هست و پاسخ‌مان به‌جای حرف منطقی، تعدادی عبارات ثابت نامحترمانه بود! حال که شورای نگهبان ۱۰ مغایرت شرعی اعلام کرده، چه پاسخی دارید؟! ⬅️ بارها عرض کردیم اصلا اجرای فریضتین در بعد حجاب و عفاف نیاز به قانون جدید ندارد، فقط قوانین معطله را اجرا کنید. 💎 اساساً کافی است همان نظر امام جامعه مبنی بر احیای کمیته‌های مردمی محقق شود و صورت گیرد تا مسائل حل شود. اما ... اما ‌... ⭕️ این قانون هم فقط وقت تلف کرد و ثمری که در شأن جامعه‌ی اسلامی باشد و مانع و شود نخواهد داشت. ✍️ تمدن‌نگار | شکوهیان‌راد @SHRChannel 🌐 لینک: https://eitaa.com/joinchat/2793996420C418ac5a508
در ضمن اختلاف سلیقه درباره مبانی، انقلاب اسلامی و برخی رویکرد های عملی با جناب شکوهیان راد، با این سنخ از بازبینی و نقد لایحه موافقم. به دلیل عقلانیت بکار رفته در متن از ایشان سپاسگزارم.
ماجرایی درباره شخصیت آیت الله محمد تقی مصباح یزدی شکل گرفته اساس علمی ندارد. هر کسی چه موافق چه مخالف در این باره سخن بگوید اگر هم مقصودش نقد علمی و عملی این شخص باشد امتداد کار از دستش می رود. ندیده گرفتن بهتر از واکنش است. از این رو علیرغم نقد های نظری ام به این چهره از سخن گفتن با دارم. می دانم که خدا از فتنه گر روی بر می گرداند. @enegasht_ir
👤هنری کیسینجر درگذشت: 🔹هنری کیسینجر، دیپلمات و وزیر خارجه پیشین آمریکا، در سن ۱۰۰ سالگی در منزلش در کنتیکت درگذشت. 🔹او در دولت‌های ریچارد نیکسون و جرالد فورد بر سیاست خارجی آمریکا تاثیرگذار بود. @enegasht_ir
وقتی که با تمام وجودت تلاش کردی تا کار درست رو انجام بدی؛ بعد از اون دستاورد بزرگی که زندگیتو برای رسیدن بهش گذاشتی تو رو باز خواست می کنن. وقتی به قدر کافی تنبیه شدی همه کسایی که بهت صدمه زدن، با اتهام اعتمادتو خدشه دار کردن یه روزی برات مراسم می گیرن، ازت حرف می زنند و تقدیر می کنند و بهت جایزه می دن. اون روز اونها می گن که همه چیو فراموش کردن ولی یادت باشه این برای تو نیست. اونا این کار رو برای خودشون انجام می دن. 🎬اوپنهایمر ۲۰۲۳ (برداشت آزاد از سکانس دیالوگ انیشتن با اوپنهایمر) @enegasht_ir
‏آقای سهرابی پیشنهاد کرد مناظره ای در باب حجاب شرکت کنم. به ایشان عرض کردم خوب است جلسه سه جانبه باشد: یک نفر مثل آقای عبدالکریمی که مخالف هر کنش حکومتی اند، یک نفر مانند آقای جمشیدی که موافق اقدامات سلبی پلیسی اند ‌و بنده به عنوان مخالف هر دو. آقای جمشیدی مناظره سه جانبه را ‏قبول نکرد و بنده به عنوان نظر سوم غایب بودم. در هر صورت مناظره زیر را ببینید. نظر فرد غایب هم این است: ‏در حکمرانی نه میتوانید فرهنگ را رها کنید نه چماق به دست گیرید. افراط و تفریط کار عقل نیست. ‏پی نوشت: جامعه ایران در همه موضوعات در حال قیچی شدن بین این افراط ‌‌و تفریط است… aparat.com/v/iOnTJ https://twitter.com/msohrabi88/status/1730691813646758343?t=sMgSJt5BNeQP5cpzIPzDrQ&s=19
تمام مناظره را دیدم. جناب عبدالکریمی صحبت خیلی جدید نداشتند ولی در مقابل آقای جمشیدی هم راهکار اجرایی ارائه نکردند. هر دو متفکر هم را کوبیدند و این دو ساعت و چهل دقیقه تا فرجام ماند. تحلیل جناب محبی_ از آنجا مانند ایشان در بستر حقوقی زیست می کنم هر چند دست پری در شناخت عناصر فکری دانش های انسانی دارم_ نظرشان در عمل از آقای جمشیدی اجرایی تر است اگرچه مانند دکتر عبدالکریمی فرهنگ را رها نکرده اند. جناب سهرابی نیز البته ناسویی بیشتری از آقای جمشیدی داشت. ولی مشکل حاضران عدم تسلط به فقه و دانش های حوزوی بود. این خلأ با بودن جناب محبی_حقوق دان و فقیه_ می توانست پر شود که استنکاف بی جای دکتر جمشیدی جلسه را در خامی گذاشت. در خصوص توسعه و عناصر فهم غربی نیز هر کس روایت خود را داشت و جناب جمشیدی در پایان فضای علمی خود را در این مفاهمه رعایت نکرد. جناب عبدالکریمی نیز مانند همیشه به کلی گویی بسنده کرد و از راه خود پرده بر نداشت. در کل مناظره خوبی بود. چیز های زیادی را روشن کرد پس حتماً ببینید و دیدگاه نفر سوم غایب (محبی) را هم در ذهن داشته باشید.
⏺ فلسفه دین؛ مسئله شر از جمله مباحث مطرح در شرور را برخی ملحدان جدید پیش آورده اند. آنها عناصر مادی آفرینش را دلیل ضعف خدا یا آفرینش می بینند. مدعای آن ها تزاحم، محدودیت یا به عبارتی شر در عالم است. اگر خدا کمال مطلق است کمالش با شرور سازگاری ندارد. عالم محل شرور است؛ پس خدا کمال مطلق نیست. این استدلال در نهایت کنار ربوبیت اصل باور به خدا را زیر پا می نهد. @enegasht_ir
(بخش یکم) در جامعه فرهنگی استدلال وجه کامل اقناع عمومی نیست. بافت فرهنگی از چهار مولفه قدرت یعنی امر سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و نظامی تغذیه می کند. اینها سخت افزار پر توان یک فرهنگ فراگیر اند. کمبود و نارسایی این مولفه ها عواطف را در جامعه تحریک و حتی آنها را تا مرز چند قطبی شدن می برد. از این رو جامعه ایران بخاطر ضعف های مختلف اقتصادی، نام همگونی سیاسی و گسست های اجتماعی تا حدودی از فرهنگ غنی اش فاصله گرفته. *ادامه دارد... @enegasht_ir
(بخش دوم) در چنین فضایی سلبریتیسم جایگزین مصلحان اجتماعی و روشنفکران به مثابه طبقه الیت جامعه می شود. ظهور افرادی چون تتلو با آن بدنه اجتماعی سیال، فراگیر، احساسی و جوان از پیامد های دوران بیماری یک فرهنگ است. پاسخ به اینکه چرا امیرحسین مقصود لو تبدیل به تتلو شد و همینطور چرا این اندازه اوج گرفت محل اختلاف است؛ اما از این مطمئن هستم که سلبریتی نه تنها نماینده بلکه آینه جامعه است. اگرچه در زمان گذشته اندیشمندانی چون شریعتی، باهنر، مطهری، بازرگان، سحابی و بهشتی این نقش را بدوش می کشیدند ولی زمانه ما پدیدار دیگری است و طبعاً بازنمود دیگری هم می خواهد. من به عنوان یک دهه هشتادی که هنوز از نوجوانی ام چنان فاصله ای نگرفته ام اعتراف می کنم که همچون دیگر نوجوان های پر شور طبقه متوسط فن او بودم. هنوز هم گاهی در خلوت بیت های او را زمزمه می کنم مانند:« تن تو قفلی داره قفل به رو هر کی وان نکن» و یا «من دلم تنگه واسه یه دلخوشی کوچیک». من ولی آنقدر خوش شانس بوده ام که فن تعصبی او نباشم و او را الگوی خود قرار ندهم! ولی خب چه می شود کرد دیگران شاید مانند من چنین گزینشی را رعایت نکردند. تتلو در اصل همان آینه جامعه بود. پسری از طبقه متوسط یا بهتر بگویم پایین که پلکان شهرت را طوفانی بالا رفت. لایف استایل او مملو سکس و روابط بی حد و مزر، الکل، گل، موزیک و رقص و خوشگذرانی، تتو و استایل گنگ و استقلال شخصی و رفتار های آولنگارد و نوعی بر خلاف جریان سنت شنا کردن بود. برای نوجوان هایی که درگیر درس و فشار کنکور، سخت گیری های پدر و مادر، بلوغ جنسی_عاطفی زود هنگام و روابط ناپایدار، بحران اقتصادی در سنین پایین و یأس از آینده، افسردگی و پوچی معنوی زندگی، سلایق جدید در سبک زندگی متفاوت از والدین و انزوا و فردگرایی تحمیل شده در زیست جمعی و تروما های کودکی اند تتلو، طغیانی علیه همه چیز است. *ادامه دارد... @enegasht_ir