eitaa logo
انگاشت | مارکت علوم انسانی (نسل زد)
129 دنبال‌کننده
286 عکس
109 ویدیو
11 فایل
جایی از نسل زد برای گفتن از مسائل فرهنگی،نقداجتماعی،علمی،ادبی و خلاصه روایتی از تجربه زندگی! 👤[ایده های یک #دهه_هشتادی]: @Mojshik کست باکس: https://castbox.fm/va/6100095 شنوتو: https://shenoto.com/channel/podcast/Engasht آیدی تلگرام و سروش: engasht_ir@
مشاهده در ایتا
دانلود
👤بنشینید لاطائلات بگویید..... 🔶️برخورد تند استاد رحیم پور با مسئولین ناکارآمد. @enegasht_ir
مقاله📃 ادامه..... مخاصمه با یهود تنازعات اسلام و یهودیت از اساس شیوه ای متفاوت با دیگر نحل داشت. ما به سبک سابق سه برهه را در تبار شناسی این برگ تاریخ معلوم میداریم. در حیات نبی اکرم (صل الله علیه) ما مانند مسیحیت، دو سطح درگیری نظامی_ فرهنگی را شاهدیم که اولی در نبرد پیامبر با بنی قریظه و سپس غزوه خیبر، به فروپاشی مدنیت یهودی در عربستان و تثبیت حکومت نبوی انجامید. اما در سطح فرهنگی به زودی با تعلیم صحابه و تشریع احکام؛ قرائت احبار جهود رسمیت نیافت ولی میان صحابه ای چون عمر، علقه های شخصی با ایشان صورت گرفت که البته تا پایان زندگانی پیامبر (صل الله علیه)، حضرت به شدت با رجوع به تورات و منابع تاریخی_ فقهی یهود مقابله می کردند. اینگونه بود که با تلاش های رسول الله، یهودیان دیگر مانند جاهلیت نتوانستند پایگاه اکثریت در افکار عمومی پیدا کنند. اما عمر از نیمه دوم خلافتش، برای تحکیم مشروعیت خود در مقابل صحابی ذی نفوذ و قدری چون امام علی (علیه السلام) و شیعیانشان و.... از یهودیان ظاهر الاسلامی چون کعب الاحبار و ابوهریره دعوت نمود تا منابر عمومی و تعلیم احادیث نبوی را طبق سیاست دستگاه خلافت بر عهده گیرند تا قرائت دیگر اصحاب از اسلام ایشان را دچار بحران مشروعیت و مقبولیت نسازد. وظیفه ایشان نهادینه کردن مرجعیت دینی موافق با حکومت بود که اولا، اعمال خلفا را موجه سازند و دیگر آنکه هادی افکار توده در جهت علایق طبقه حاکم باشند؛ به گونه ای که پایگاه منسجم اجتماعی تشکیل گردد که مطیع مطلق منطق حاکمان و پشتیبان قدرت سیاسی آنها باشد. موید این امر با سیاست منع حدیث، آرام آرام در طی صد سال بابی نو در فقاهت عامه گشود که به چالش اسرائیلیات معروف گشت. (۱۱) @enegasht_ir
مقاله📃 ادامه..... ولی در زمان بنی امیه و پس از آن خلافت عباسی، یهودیان تاثیر بسیار نا محسوسی در جریان های فکری_سیاسی جهان اسلام داشتند. هر چند در برخی موارد مانند به حاشیه راندن خاندان شیعی نوبختی و افول جندی شاپور توسط بختیشوع ها با نفوذ و تحت لوای بیت الحکمه _ که این رقابت خاندانی ریشه های پیش از اسلام در جندی شاپور داشت_ به توفیقاتی دست یافتند اما قدرت نظری فرق مسلمین و انفجار علمی آن زمان به حدی بود که آراء عالمان یهودی چون ابن میمون در آن امواج عظیم نظریات قدرتمند حذف شد و حتی در نخبگانی از ایشان مانند ابوالبرکات، این سیر روندی معکوس داشت. (۱۲) @enegasht_ir
انگاشت | مارکت علوم انسانی (نسل زد)
#نکته ✒ محبوب و دلپذیر معرفی کردن خدا، از راههای ترغیب جامعه بشری به دین است. اگر مبلغ اسلامی، خدا
✒ وحدت انگاری در فرایند معرفت دینی مبتنی بر دو اصل است. اول آنکه طلبه باید بداند که علوم دینی کاملا با یگدیگر پیوستگی و وابستگی دارند. مثلا ادبیات عرب مقدمه فهم قرآن و سنت وحیانی است و یا بسیاری از فروع فقهی جدای از گزارش های تاریخی (روایات و احادیث) عملا استنباط پذیر نیستند. و دیگر اینکه خروجی این علوم نیر بایستی در هماهنگی با یکدیگر و در تلقی منظومه وار باشند. مثلا یک فقیه در هنگام استباط نباید جدا از ریشه های الهیاتی، شناخت شناسی و انسان شناسانه و امتداد های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و حتی باز تاب های جهانی دست به فتوا شود. چرا که هیچگاه دین و خروجی های آن در خلا وضع نگردیده اند و جز در نسبت خدا_بشر کارکردی ندارند. بنابر این، نگاه یکپارچه در علوم دینی و خروجی های آن؛ اصل ضروری اسلام شناسی معاصر انقلاب اسلامی است. 👤 سردبير @enegasht_ir
✒ یکی از مشکلات تشکیلات های انقلابی، اختلاف میان طیف فکری و اجرایی است. معمولا عملگرایان افراد اندیشه ای را زیادی ایدئال گرا می بینند و فکری ها هم متقابلاً ایشان را تهی از معرفت درست و کارشان را کم ثمر می خوانند. رکن اصلی این اختلاف ها نشنیدن سخن طرف مقابل و عدم مشورت میان این طیف هاست. افراد مجموعه مدام باید با یکدیگر تبادل نظر کرده تا اولا؛ کدورت ها بر طرف شود و دیگر آنکه هر دو عیوب همدیگر را با محاسن مقابل تصحیح کنند. آسیب آخِر اما دید صفر و صدی به موضوع است که از نتایج آسیب نخست است. باید پذیرفت که کار بدون مبانی و جدا از حیطه نظر به مرور همان ثمرات اولیه را هم از دست داده و فرد را در خلا عقیدتی فرو می برد. از آن سو توقع دیسیپلین سنگین علمی و مطالعات عمیق نظری، جایش در دانشگاه و حوزه‌ است نه در متن جمعی که می خواهد کار فرهنگی بکند و سطح متوسطی از معارف را به مخاطبانش عرضه بدارد. فهم و رعایت این دو نکته؛ با تعیین چهارچوبی معین و توجه به ضرورت ها، به یکپارچگی اعضا و قوت تشکیلات انقلابی می انجامد. @enegasht_ir
دستورات، مطالبات و تبیینات امام خامنه‌ای در موضوع کرونا.pdf
156.7K
💠 آخرین بروز رسانی از مجموعه‌ی دستورات، مطالبات و تبیینات امام خامنه‌ای در مسأله‌ی کرونا 💢 با تقدم تاریخی و ذکر تاریخ بیان مطلب ✍️مهندس شکوهیان‌راد @SHRChannel 🌐 لینک: https://eitaa.com/joinchat/2793996420C418ac5a508
◾متاسفانه با خبر شدیم که امروز پدر استاد حسن رحیم پور جناب حاج حیدر رحیم پور پس از عمری مجاهدت در راه انقلاب به رحمت الهی رفتند. متن کانال رسمی استاد رحیم پور در سروش: إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ ◾️حاج حیدر او که تا پایان، ماند، یک نسل از عدالتخواهان، مرد اندیشه و قلم، مجاهدی که همه عمر با درد دین و مردم زیست و نوشت و گفت، اینک به دیدار خدایش رفت. ◾️تشییع پیکر یار دیرین امام راحل و رهبری، نویسنده عدالتخواه و منتقد و استاد حاج حیدر فردا شنبه ۲۰ شهریور ماه، ساعت ۹:۳۰ صبح، مشهد، صحن کوثر حرم مطهر رضوی. @enegasht_ir
انگاشت | مارکت علوم انسانی (نسل زد)
#فوری ◾متاسفانه با خبر شدیم که امروز پدر استاد حسن رحیم پور جناب حاج حیدر رحیم پور پس از عمری مجاهد
از جمله افتخارات ارزنده ایشان در اختیار قرار دادن خانه خود برای آقایانی چون مرحوم شریعتی و محمد رضا حکیمی و.... جهت برگزاری جلسات متعدد نشر مباحث روشنگرانه انقلاب بود.
⏺ پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت آقای حاج حیدر رحیم‌پور ◾بسم الله الرّحمن الرّحیم جناب آقای حسن رحیم‌پور ازغدی، دانشمند متفکر، دام بقائه درگذشت پدر گرامی آن جناب، مرحوم آقای حاج حیدر آقارحیم‌پور رحمةالله علیه را به شما و والده‌ی گرامی و دیگر بازماندگان محترم و همه دوستان و همفکران آن مرحوم تسلیت عرض میکنم. سالهای متمادی تلاش صادقانه‌ی برخاسته از غیرت دینی و انگیزه‌ی تحقق احکام و معارف اسلامی، نمایشگر بخش مهم زندگی آن مرحوم است و این موجب رضا و رحمت الهی و علو درجات اخروی ایشان خواهد بود ان‌شاءالله. دوام توفیقات جنابعالی را از خداوند مسألت میکنم. @enegasht_ir
⏺ پیام تسلیت استاد به جناب آقای رحیم پور در پی درگذشت پدر ایشان ◾ برادر ارجمند جناب آقای رحیم پور ازغدی رحلت عالم عدالت جو و مصلح اجتماعی، مرحوم حاج حیدر آقای رحیم پور را به جنابعالی و خاندان انقلابی رحیم پور تسلیت عرض می کنم. اکنون که آن فاضل مجاهد به فرزندان شهیدش پیوست و در دنیای فانی در بین ما نیست، اما پرچم اقامه قسط را که در همه‌ی عمر بر پا نگه داشته بود، به همت یاران و فرزندان ایشان، همچنان برافراشته خواهیم دید، ان شاءالله. @enegasht_ir
⏺ پیام تسلیت محترم جمهوری اسلامی ایران بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون ◼️با تاسف و تاثر بسیار از درگذشت اندیشمند پرتلاش و انقلابی حاج حیدر رحیم پور ازغدی مطلع شدم. ◼️آن مرحوم عمر پرثمر خود را در راه خدمت به اسلام و مکتب شریف اهل بیت(ع) و تحقق آرمان رفیع عدالت گذراند و چه در ایام مبارزه با رژیم ستم شاهی و چه در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی، همواره ملجاء و راهنمای جمع زیادی از مجاهدان بویژه در مشهد مقدس بود که این تلاشها قطعا توشه ای ارزشمند برای یوم الحسابش است. ◼️اینجانب مصیبت وارده را به عموم علاقمندان و شاگردان و نیز خانواده ایشان، به ویژه جناب آقای حسن رحیم پور ازغدی تسلیت گفته، برای آن مرحوم از درگاه خداوند متعال مغفرت و حشر و نشر با اولیاء الهی و برای بازماندگان صبر و اجر مسألت دارم. سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران @enegasht_ir
مقاله📃 ادامه..... اسرائیلیات آنچه که بی تردید از ضربات مهلک یهود به معارف اسلام شمرده می شود اسرائیلیات است. درک ماهیت این امر و چگونگی تاثیراتش موجب باز شناسی سنت و پدافند نظری صحیح در برابر آن است. اسرائیلیات به مجموعه گزارش های تاریخی مربوط به پیامبر گفته می شود که مدعی است در آنها، ختمی مرتبت حوادثی از تاریخ و آینده بشر و معارف برهان ناپذیر عالم را بیان داشته اند. از این نظر اینها قسمی از فتنه جعل حدیث شمرده می شوند که وجه تفاوتشان در غیر بومی بودن منشاء جعلشان (یعنی عدم نقل توسط صحابی و تابعینی چون عایشه و شهاب زهری و....) هست. در اینجا ما به الاهیات عقلی یا دستگاه فقاهتی خاصی نمی رسیم بلکه صرفا بینشی تاریخی_ هستی شناسانه نقل محور را بدست می آوریم. البته انحصار اسرائیلیات بدین بعد، نوعی تقلیل گرایی در گستره آن است که بایستی با تدقیق در امتداد های معرفتی اش در فرق اسلامی، از این خطا مصون ماند. نوع ضربه اسرائیلیات به دین پژوهی مسلمین را در همان برهان پذیر نبودن و البته مشابهتشان با متون یهودی باید جست. این شبه روایت ها بر نوعی قوم گرایی (شرافت بنی ابراهیم)، جسمانیت خداوند و عدم عصمت انبیاء و ظاهر گرایی در فهم دلالت دارد که اینها با حمایت ادله عقلی توحید و.... و در قالب توجیهات کلامی به صرف گزارش های تاریخی محدود نگردیده و پایه های ساختمان کلامی و حتی نوعی جامعه سازی را پی می‌ریزد. موید اصلی ما در این موارد شباهت های برخی فرق ضاله چون مرجئه، وهابیت و گروه های تکفیری اند. مثلا در خصوص وهابیت اول آنکه، محتوای احادیث آنها بسیار همسو با داستان های تورات است مانند قامت پیامبرانی چون آدم و ابراهیم (علیهما السلام) و کوتاه شدن بشر در آخر الزمان. و دیگر آنکه ایشان با فرض تکیه خداوند بر صندلی در یوم الحشر بحث در چگونگی آن صندلی و الخ به صراحت جسمانیت خداوند را معترف اند که اساسا نوعی انحراف از عقاید اساسی اسلام محسوب می شود. در روش تفسیر قرآن نیز آن ها مطابق با ظاهر گرایی افراطی برداشت جسمانیت و مرکب بودگی خدا را با تاکید بر آیاتی چون يد الله فوق ایدیهم کردند. در آخر پشتیبانی از سکولاریسم، جایگزینی حکومت در اسلام با حکومت اسلام، محدویت امر به معروف و نهی از منکر در قلمرو قلب و لسان و عداوت با تشیع دوازده امامی و بسیاری فتاوای دیگر از جمله مویدات ما در قرابت خوانش اسلام این فرقه و دیگر فرق با نگاه های یهودی_صهیونیستی_ می باشد. با این حساب، ما بواسطه اسرائیلیات گرفتار کژ اندیشی در برخی فرق عامه شدیم که با تقلیل سطح معارف اسلام به یهودیت، راهی را در جهت مسیحی سازی اسلام گشود که هر چند به اضمحلال و بی مایگی نصرانیت در الهیات و تفقه نینجامید اما؛ همین سطح از نفوذ توانست خوانشی از اسلام را پدید آورد که پیامد های آن در طول بیش از یک قرن اخیر، جهان اسلام را در منجلاب برادر کشی، فقر و عقب ماندگی و زوال شکوه سابق تمدنی در امواج عصر مدرن فرو برد. (۱۳) @enegasht_ir
مقاله📃 ادامه..... نتیجه آنچه که_ با تمام کاستی های قلم نگارنده_ از بیان اجمالی این مقاله فهمیده می شود اینست که اسلام؛ از صدر تا قرن چهار که به عنوان زیر بنای تمدنی کم نظیر مسلمین قرار گرفت، برای نشان دادن ظرفیت هایش با فراز و نشیب های بسیاری دست و پنجه نرم کرد. تحلیل روند تاریخی این چالش ها، ما را علاوه بر درک کلی از چگونگی تفوق اسلام؛ با دید کلانی بر سنتمان آشنا ساخت که از طریق مقایسه آن با دیگر سنن فکری، اکنون توانایی آن را داریم که از حیثیت غنی محتوایی دینمان با آنها به دفاع بپردازیم. از آن سو این امر، گستره اجتهاد را بنا بر شمول بر حیات متعلقش (انسان) و قدرت هاضمه شناختی اش برایمان معلوم ساخت که در جهان معاصر نیز علیرغم ادعا بر نو شدگی انسان و مفاهیم زیستی اش، شیوه ای مقبول، کارآمد و قابل استمرار است. حال با چنان دستاوردی در فهم سنت وحیانی است که می توان از خوانش های نوین و همراستا با سیر ۱۴۰۰ ساله مکتب اسلام سخن گفت. (۱۴) @enegasht_ir
انگاشت | مارکت علوم انسانی (نسل زد)
مقاله📃 ادامه..... نتیجه آنچه که_ با تمام کاستی های قلم نگارنده_ از بیان اجمالی این مقاله فهمیده م
⏺سخن سردبیر 🔷️ با سلام و ضمن عرض تسلیت به مناسبت ماه صفر، از مخاطبین کانال بابت کاستی های ناخواسته در بیان مطالب و احیانا نا خرسندی های پیش‌آمده در محتوا و بارگذاری پست ها صمیمانه پوزش می طلبیم.🙏🏻 🔶️ انشالله نسخه کامل، اصلاح و ویرایش شده مقالات و یادداشت ها در قالب هایی چون pdf خدمت عزیزان بارگذاری می شود. از اینکه که ما را همراهی می نمایید بسیار سپاسگزاریم. قدر دان همراهی شما خواهیم بود. 👤سردبیر @enegasht_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان جنجالی و کمیاب مداح اهل بیت ع مرحوم حاج حسن جمالی درباره سنت شکنی برخی هیئات! حقیقتا که نور به قبرت بباره... ➕حتما یه فاتحه براشون بخونید
✒ قرآن در بیان معارف خود از روش خاصی در انتقال مفاهیم استفاده می کند. این کتاب به تلازم غایت دانشی اش (هدایت انسان) در حوزه مشخصی از یک علم سخن نگفته که همین موجبات خرده گیری های مخالفین بر آن شده اما؛ ما با تبیین روش قرآن این را امتیازی در سبک ترویج دکترین اسلام می دانیم. این روش که امروزه به میان رشته ای معروف است که دارای چند وجه تشخیص می باشد. نخست آنکه دامنه گزاره های آن وسیع است و محدود به دریچه نظر دانشی خاص چون جامعه شناسی، فلسفه، علوم سیاسی و.... نیست. دوم آنکه غایت محور است یعنی از هر علم، نکته موثر در هدف پژوهشی اش را استفاده می کند. در آخر اینکه به سبب غایت مندی اش، تناسب گرایی در ورود هر حوزه علمی به بحث را پی می گیرد و به نوبه خود به وجه ارتباط هر رشته علمی با دیگر رشته ها بر ثقل مورد نظرش تاکید دارد. بنابراین نگاه فرا رشته ای قرآن، دیدی کلان را به وحی عطا کرده در خصوص هر مسئله به پاسخ فعالانه با آن دست یازد. @enegasht_ir
هدایت شده از پونز
▪️ غائله واکسن و پایان ماجرا 💢 واکسن کرونا دارای چهار گروه مخالف است: ↙️ عده‌ای زدن واکسن را لازم و ضروری می‌دانند و به خصوص برای نسخه آمریکایی آن تلاش می‌کنند. ↙️ عده‌ای واکسن را از باب توصیه و تاکید رهبر انقلاب به واکسیناسیون لازم و ضروری می‌دانند و برایشان بسیار مهم است. ↙️ عده‌ای مخالف زدن واکسن هستند اما تابع نظرات ولی جامعه هستند ولی نکاتی دارند که برای ماندن در تاریخ بیان می‌کنند. ↙️ عده‌ای به طور مطلق مخالف واکسن هستند و بر مبنای نظر کارشناسی، بر این باور هستند که می‌توان خلاف نظر ولی جامعه نکاتی را به زبان آورد. 💢 البته عده‌ای سایبری نیز فعالیت می‌کنند که در میان این چهار نظر پخش شده‌اند و مسیر مشخص خودشان را دارند که می‌توان در تکنیک ، ، و جای داد یا از طرف دیگر با استناد به رسانه‌های غربی تلاش برای اثبات خود دارند. 💢 حال با این وجود و با این گستردگی نظرات باید چگونه رفتار کرد؟ مهمترین خط کش برای این موضوع امام جامعه است که مسیر را نشان می‌دهند و هموار می‌کنند ولی جریان انقلابی به تعبیر (أین عمار) لازم است که به طور منطقی به روشنگری درست و به دور از دوقطبی‌سازی بپردازد. 💢 فرزندان انقلاب در تقابل با مسئله واکسن یک حجتی را بیان می‌کنند که پیرامون نسخه سازمان بهداشت جهانی برای کنترل جمعیت در دهه هفتاد بود که تبعات سنگینی داشت تا جایی که امام جامعه مجبور شد تا بعدها نسبت به این موضوع واکنش نشان دهد. اما امروز نسخه جامعه برای کشوری که به سمت پیری می‌رود، چه چیزی است؟ 💢 موافقان واکسن این اتفاق را قیاس مع الفارق می‌دانند و معتقدند که باید در این موضوع به تبعیت از امر ولی تلاش کنیم. رهبر انقلاب توصیه به واکسیناسیون عمومی می‌کنند اما یک مقدمه واجب دارند برای انتشار اسناد علمی . بنابراین، این قرائت از بیانات رهبر معظم انقلاب گزینشی بوده است که بدترین کار ممکن به عنوان در دستور کار موافقان واکسن قرار گرفته است. 💢 مطالبه امروز جامعه، واکسن است، سیاست نظام نیز به رای مردم و برای برطرف شدن این دغدغه بود. شاید اگر عمارهای انقلابی در ارتباطات با کرونا اقدامات دقیق‌تری داشتند و روشنگری را به عنوان اولویت واجب از ابتدای کرونا به دست می‌گرفتند، قطعا فضای جامعه به این سمت نمی‌رفت و بنابراین مطالبه جامعه به جای واکسن، رسیدن و عمل بیشتر به ترغیب می‌شد. اما این فرصت وارونه‌نمایی یک رویا نمودار شد. 💢 نکات حجت الاسلام و المسلمین پناهیان و نقدهایشان به برخورد دوگانه با مسئله کرونا در کشور به خصوص در مواجهه سیاست خارجی ما با ترکیه و عراق از طرفی و عدم توجه وزیر بهداشت کنونی به موضوع از جمله نکاتی است که نباید به سادگی از کنار آن گذشت و این اشتباه بزرگی است که امثال ، ، و بسیاری از روشنگران جامعه را به بهانه‌های مختلف تخریب کنیم، چرا که سرمایه اجتماعی بدون بازگشتی را از دست خواهیم داد. 💢 نگاه تاکتیکی است و برایش تزریق بی چون و چرا مهم است، اما گفتگوی نخبگانی و نظرات موافق و مخالف با نگرش راهبردی مبتنی بر جذب است که رویش‌ها و ریزش‌هایی را رقم می‌زند، در میانه تخریب‌ها و هجمه سنگین سایبری‌ها باید مراقب بود. اشتباهی که تسنیم و فرهیختگان در برهه زمان کوتاهی رقم زدند و رسانه‌های اصلاح طلب این اقدام را ادامه دادند. 📌 @ponezs
مقاله📃 با گذشت نزدیک به دو سده از پرسش چگونگی تعامل ما با نحوه زیست مدرن؛ هنوز این پرسش در حالتی نو و پاسخ نیافتگی بسر می برد. این امر علاوه بر نشان دادن خامی افراد به نوعی بیانگر کاستی های شیوه مواجه با این پرسش هست که به عدم هضم آن انجامیده. نگاه های متصلّبانه و کلیشه ای و تنگ کردن واقعیت در مفاهیم پیش ساخته_ خواه وارداتی خواه بومی_ رهیافتی به پاسخ مطلوب را میسر نمی سازد. بنابراین؛ ما ضمن توضیح روش خود در پرداخت مسئله، آسیب های نگاه مرسوم را هم مشخص کرده و به جواب در خور بحث می رسیم. از آنجا که دیدن تاریخ درهم تنیده بشر ذیل دو مفهوم شرقی_غربی تصویری واژگونه از این بُعد واقعیت را به ما می دهد، ما برای ریشه یابی وضعیت معاصر خود با رجوع به گذشته ناگزیر به تبار شناسی هستیم. با توسل به چنین رویکردی ما در روند پژوهش به توجه به نکاتی سوق پیدا می‌کنیم. در آغاز آنکه ما با پذیرش روابط انسانی، مطالعه تاریخ را از خلأ نگری دور ساخته و آن را متاثر از داد و ستد های افراد و جوامع انسانی با هم می دانیم. در ثانی از آنجا که جوامع در تعدد های نژادی، جغرافیایی، دینی، فرهنگی و.... هستند؛ ما با جایگزین کردن نگاه طیفی با تقسیم ثنوی، از روش تفسیر شرقی_غربی و پیامد های ایدئولوژیک آن دوری می گزینیم. آخر آنکه به ارمغان نکته دوم یعنی ایدئولوژی زدایی از واقعیت، ما به تمام دیدگاه ها می پردازیم و در بسیاری از اوقات، به اتخاذ تصوری نو نگاه کهنه و رایج در آن مقوله را کنار می گذاریم. این گونه می توان به دور از حواشی فرساینده به گذشته پژوهی و تحلیل وضعیت در مسیری درست دست زد. (۱) @enegasht_ir
هدایت شده از 🏁چــپـگرام🏁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نام اثر: تیپیکال رد شدن مجلس انقلابی از کنار طرح شفافیت!
مقاله📃 ادامه..... زیست مدرن در اصل عرصه تعامل جهان های اجتماعی با یکدیگر است که ثمره آن، وجود عناصر وحدت بخشی است که علیرغم اختلافات استقلال بخش، موجبات گردآوری تمام آن جوامع تحت حیات جدید را موجب می گردد. زیست مدرن به لحاظ تاریخی از قرن ۹ و ۱۰ ه. ش (۱۵_۱۶ میلادی) با چنین خصوصیاتی در حاکمیت جوامع تعریف می شود: حکومت مرکزی، وحدت سرزمینی، ملی گرایی و باز سازی مفهوم شهروندی، مشارکت مردمی، نهاد بازار (سیستم اقتصادی، اندیشه حاکم بر دولت و جامعه (اعم از جهانبینی و نظام حقوقی)، ارتش متحد سازمانی، دیوان سالاری. با چنین تعبیری تنها مللی را مدرن می توان شمرد که از آغاز حیات مدرن، چنین عناصری را در درون خود تشکیل داده و مرتبط با آنها، به نقش آفرینی فعال در تاریخ بشری پرداخته اند. در شروع رویدادگی امر مدرن، چند حکومت مدرن به عنوان آغاز گر راه شناخته می شوند که عبارت اند از: در آسیا صفویه و امپراتوری عثمانی و در اروپا انگلستان، اسپانیا، هاپسبورگ. در سال‌های بعد با انقلاب فرانسه و تشکیل امیر نشین متحده آلمان (امپراتوری پروس) و روی کار آمدن رومانف ها و خصوصا اصلاحات پطر کبیر، دول فرانسه آزاد و پروس و روسیه نیز به این جمع پیوستند. (۲) @enegasht_ir
💢 مهم❗️ 💠 ملت سرافراز ایران اسلامی، ضمن سلام و آرزوی سلامتی، با توجه به برخی اقداماتی که اخیراً به‌نام موضوع واکسن در کشور رخ داده، صراحتاً اعلام می‌کنیم با کسانی که به بهانه‌ی موضوعات مرتبط با کرونا، خصوصا مسأله‌ی واکسن، از سویی به ساختارهای رسمی نظام جمهوری اسلامی و مسئولین محترم (خصوصاً رئیس‌جمهور) هجمه نموده و اتهامات ناروا مطرح می‌کنند، و از سوی دیگر در تلاش هستند این قبیل موضوعات علمی را به هیجانات خیابانی بدل نمایند، قویاً مخالفیم! چنین اقداماتی نه تنها به صلاح مردم شریف ایران نخواهد بود، بلکه باعث افزایش التهابات و فروکاست سرمایه‌ی اجتماعی انقلاب اسلامی می‌گردد. مشی و روش ما در موضوع کرونا و سایر مسائلی که از جنبه‌های تخصصی، مشابهت علمی و راهبردی دارند: 1⃣ اولا تدوین و نگارش متون علمی - راهبردی است؛ 2⃣ ثانیاً ارسال خروجی‌ها‌ برای مسئولان مربوطه و شرح فرامتن از طریق جلسات حضوری است؛ 3⃣ ثالثاً برگزاری جلسات حضوری با مردم در راستای ارائه‌ی اطلاعات صحیح و علمی است به گونه‌ای که باعث کاهش التهابات حاصل از اخبار و مطالب متضاد و غیرصحیح فضای سایبر گشته و مطالبات امام جامعه را برای مخاطبان گرامی در حوزه‌ی مورد بررسی، شفاف و مفهوم سازد؛ ان‌شاءالله. به امید سرافرازی روزافزون کشور عزیزمان و رسیدن زودهنگام پرچم انقلاب اسلامی به دست حضرت مهدی (عج) 📆 ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ ✍️مهندس شکوهیان‌راد @SHRChannel 🌐 لینک: https://eitaa.com/joinchat/2793996420C418ac5a508
مقاله📃 ادامه..... زمینه های حکومت مدرن در ایران پس از حمله مغول و خصوصا فتح بغداد بدست هلاکو مفهوم خلافت و حکومت اسلامی دیگر توان وحدت بخشی به مسلمین را نداشت. حکومت عثمانی در بدو تاسیس سعی کرد تا بواسطه عباسیان مصر امیر الامرائی را احیاء کند اما در خلال کار متوجه شد که نه خلیفه و نه جامعه، هیچکدام ظرفیت پیوند سابق را ندارند از همین رو، با انتقال قدرت به سلطان زمینه ایجاد امپراطوری خود را ایجاد نمودند. این واقعه متاثر از حمله مغول بود که پس از رخوت جامعه ایرانی و عراقی و فروپاشی سایه سنگین خلافت عربی؛ حال هر کدام از جوامع، ضمن حفظ هویت اسلامی خواستار استقلال در برابر برتری قوم دیگر و انسجام از درون بودند. این عامل زمینه ساز جایگزینی خلافت با حاکمیت های اسلامی_ملی شد. ایران از همان آغاز تاسیسش به عنوان کشور، روحیه حفظ استقلال و تاثیر گذاری در روند تاریخ جوامع را با خود به همراه داشت. ادغام ایران در سرزمین های اسلامی و پذیرش اسلام، به معنای حذف مولفه ملی چون زبان، آداب، اندیشه، نحوه حکومت و دیوان نبود بلکه بالعکس؛ این دیوان سالاری ایرانی و کمک ایرانیان بود که بنای خلافت اسلامی را در شکل اداره و اقتدار دولت مرکزی قوت بخشیدند. در همان هنگام نیز این ایرانیان بودند که با شاگردی صحابه و تابعین، در رأس قرائت های فقهی، کلامی و.... شیعه و عامه قرار گرفتند. نیز وارد کردن میراث علمی ایرانی در جامعه نو بنیاد مسلمین از زمینه های شکل گیری نهضت ترجمه و شکوفایی علمی در قرون ۴ به بعد گردید. از طرفی اما با روی کار آمدن طاهریان زمان مأمون، روندی از حکومت داری شکل گرفت که جلوی نفوذ مستقیم خلیفه در اداره یک را سرزمین می گرفت و امیران محلی، با کسب مشروعیت از خلیفه، ضمن مقبولیت عمومی خود به حکمرانی می پرداختند. این روند در عرض کمتر از دو سده تمام قلمرو شرقی خلافت را از سیطره مستقیم عباسیان در آورد که با شکل گیری امپراطوری سلجوقی عملا خلافت را از بُعد سیاسی تهی کرده به دستمایه ای جهت توجیه کردار سلطان (امیر الامراء) بدل کرد. در اینجا هم به نوعی حکومت عربی از میان رفت و هم خاندان های ترک تبار در فرهنگ ایرانی استحاله شدند و بدین ترتیب، ایرانیان در کمتر از دو قرن دگر بار حیات استقلال ملی خود را باز یافتند. (۳) @enegasht_ir
انگاشت | مارکت علوم انسانی (نسل زد)
با سلام 💠شما به کانال "انگاشت" دعوت شدید. 🔷️نشریه فضای نخبگانی جریان حزب الله 🔶️تبیین مبانی نظری
با سلام ◽از آنجایی که ما بر خلاف دیگر کانال ها تبلیغات و تبادل نداریم؛ لذا این امر را به اختیار اعضا واگذار می کنیم که اگر صلاح دیدند، این کانال و محتوای آن را به دیگران معرفی کرده و ایشان را با مطالب ما آشنا سازند. ◽ضمن قبول عزاداری هايتان با تشکر🙏🏻
مقاله📃 ادامه..... اما در شکل گیری ایران جدید دین و علم، دو مولفه ای هستند که لاجرم تاثیر به سزایی را در تکوین امر مدرن به سیاق متفاوت آن با مغرب زمین گذاشتند. در غرب پیش از مسیحیت اسطوره های هلنیستی همراستا با قدرت حاکم، بر باور های جامعه سایه افکنده، ایشان را مطیع حکومت می ساخت. تفسیر کاهنان از تحولات طبیعی و نظام علّی عالم به گونه ای بود که هر مدعای علمی می توانست صدق گزاره های آنها را به چالش بکشد و هژمونی حاکم را سست نماید از این رو؛ طبقه مذکور هر مدعایی که به نوعی مغایر با آموزه های رایج بود را با عناوینی چون جادوگری و... از دور خارج می کرد. پس از رسمیت نصرانیت در زمان کنستانتین، این کیش با تاثیراتی که جهت مقبولیت در جامعه رومی به خود گرفته بود جانشین اسطوره گرایی یونانی_رومی شد. کلیسا بعد ها نهاد علم را محدود و تحت تفسیر ارسطو گرایانه و بطلمیوسی کتاب مقدس در آورد که دست آخر همین؛ دستمایه روشنگری قرون ۱۷ و ۱۸ گشت تا با قرائت های گوناگون هر یک به نحوی قدرت دین را محدود کرده و زمینه نسبیت معرفتی و پلورالیسم دینی را مهیا سازند. در اسلام اما توجه به علم در طول معرفت دینی و ضروری زیست یکپارچه دنیوی_ اخروی انسان قرار می گرفت. قرآن _در آیاتی چون علّم آدَمَ الاسماءَ کلّها [بقره ۳۱]_ روایت تورات از آفرینش را بر انداخت و علم را والاترین شأن آدمی برای احراز خلیفة اللهی تعریف نمود. در جامعه اسلامی علم نه تنها منافاتی با دین نداشت بلکه حتی در تنظیم روابط حقوقی دولت_ملت و ارکان نظامی و... بسیار مهم جلوه می نمود از همین رو؛ گروه دانشمندان در جامعه اغلب همزمان با تسلط در علوم دینی، در یکی دو رشته علمی چون پزشکی و نجوم و صناعات صاحب نظر بودند. در این جا دانش مکمل معرفت دینی بود و دین نیز، پشتیبانی نظری و احیانا عملی قدرت حاکمه برای سامان دهی امر اجتماع را عهده دار بود. این نگاه اسلام در وحدت دین و علم سبب شد، تا تمدن مدرن صفوی نیز در آغاز حياتش بر خلاف همتایان اروپایی خود، دین را امر قوام بخش حکومت و عنصر حیاتی هویت ایرانی ببیند. (۴) @enegasht_ir
🔶️ فتوشاپ علیه تولید ملی! @enegasht_ir
مقاله📃 در خصوص واکنش درست به امر کوید۱۹ و واکسن آن، نگاه حضرت امام خامنه ای بایستی مبنا بر عمل ما باشد. از این رو ما به تشریح نظام حل مسئله ایشان در امر کرونا و بالتبع آن واکسن می پردازیم. این دیدگاه برخواسته از مبانی انقلاب اسلامی و هویت ایرانی اسلامی است که در همین چهارچوب مسائل خرد و کلان کشور سیاست گذاری و حل می‌شوند. در اینجا نگاه معظم له بر دو رکن حفظ استقلال هویتی و اثر گذاری بر روند حیات انسانی (میل به معاصریت) است. اهل سیاست در جمهوری اسلامی بایستی همواره از هر گونه خلل در استقلال و ایجاد وابستگی به خارج بکوشند. تصمیمات دولت مردان نباید در خلا و بی توجه به ظرفیت های بومی و موقعیت کشور باشد که تاریخ متأخر ایران، از این گونه بی تدبیری ها و فرجام تلخشان برای میهن حکایت ها دارد. از آن طرف ایران اسلامی خود را افق گشای آینده و مکلف به رسالتی جهانی می بیند. این رسالت در قالب تفاوت های ایران با جریان غالب سلطه بین المللی هم از نحو سلب و هم ایجاب می بیند. پس به هیچ عنوان نباید پیام انقلاب، تحت عناوینی چون تعامل سازنده و ترس از انزوای جهانی به تساحل و تسامح مغلوب مقابل ارزش های رقیب کشیده شود. حال با توجه به‌ مبانی فلسفه سیاسی انقلاب، فهم می شود که شعار _ نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی_ حامل دو رکن مهم ایجابی_ سلبی در تعامل با داخل و خارج است. اول اتکا به توانمندی داخل (رکن ایجابی) و دوم، استقلال برابر بیگانه و مواجهه فعالانه با ایشان که رکن سلبی موازنه قدرت در جهان امروز تلقی می شود. با در نظر گرفتن این دو رکن است که می توان از منظومه فکری حاکم بر حل مسئله کرونا سخن گفت. بر اساس این نگاه ما نیز در همین دو جهت یاد شده به پروژه امام خانه ای در امر کرونا و ضمن آن واکسن می پردازیم. در وهله‌ اول اولویت کشور در اتکا به درمان های بومی است. اینجاست که حکم امام جامعه در عدم واردات دارو و واکسن از خارج تبیین می شود. مخصوصا از کشور هایی چون آمریکا و دول اروپای غربی که سابقه موازنه منفی با آنها همچنان استمرار دارد؛ مانند تجربه خون های آلوده فرانسوی که عامل اصلی ایدز در ایران شدند. همینطور توصیه به پاسداشت از دستاورد نخبگان ایرانی در ساخت واکسن و شفافیت اسناد علمی آن از دیگر توصیه ایجابی ایشان در درمان مسئله کرونا بود. ضلع دیگر مباحث امام خامنه ای اما استقلال در پروتکل های حاکم بر پیشگیری و درمان کرونا می باشد. ویژگی پروتکل های بومی آن است که اولا؛ نشان دهنده سیستم انتظام بخش ملی در جریان درمانگری جامعه هست. در ثانی مواد آن منطبق بر نیاز ها و خصوصیات داخل طرح ریزی شده و ديگر آنکه؛ روند تدوین، اجرا و اصلاح آن کاملاً در کنترل‌ داخل و خارج از حیطه نفوذ و اخلال گری عوامل غیر بومی صورت می گیرد و در آخر، نحوه متفاوت، اثر بخش و به بازده درمان کرونا سبب نمایش قدرت علمی ایران و مرجعیت جهانی آن در امور پزشکی در برابر نهاد های غربی_استکباری است. به طور مثال حضرت امام خامنه ای در اولین دیدار با دولت جدید، با جایگزینی صابون به جای الکل در تهویه دست ها، به نوعی اقدام به تغییر پروتکل های بهداشتی پیشگیری از کوید۱۹، هر چند به صورت جزئی کردند. بنابر این؛ امام خامنه ای با توصیه به توانمند سازی درمان داخلی و اقدام به بومی سازی پروتکل های بهداشتی، ضمن راه کاری برای برون رفت از مسئله کرونا، افق نوینی را در حفظ هویت ایرانی_اسلامی و رسالت جهانی اسلام انقلابی گشودند. @enegasht_ir
⏺ پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله حسن‌زاده‌آملی ▪️ با تأسف خبر درگذشت عالم ربّانی و سالک توحیدی، آیةالله آقای حسن‌زاده‌ی آملی رحمةالله‌علیه را دریافت کردم. این روحانی دانشمند و ذوفنون از جمله‌ی چهره‌های نادر و فاخری بود که نمونه‌های معدودی از آنان در هر دوره، چشم و دل آشنایان را می‌نوازد و توأماً دانش و معرفت و عقل و دل آنان را بهره‌مند می‌سازد. ▪️نوشته‌ها و منشأت این بزرگوار منبع پر فیضی برای دوستداران معارف و لطائف بوده و خواهد بود ان‌شاءالله. اینجانب به همه‌ی دوستان و شاگردان و ارادتمندان ایشان بویژه به مردم مؤمن و انقلابی آمل و جوانان مشتاقی که مجذوب مواضع انقلابی و خلقیات والای انسانی آن مرحوم بودند تسلیت عرض می‌کنم و رحمت و مغفرت و علو درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم. @enegasht_ir
حرم امانم را بریده دوایش چیست؟
اربعین عهدی است که در زمان شکل می گیرد تا مُحاط بر مکان، زمان مقدس را به دست امام و مردانش رقم زند.....