eitaa logo
انگاشت | مارکت علوم انسانی (نسل زد)
129 دنبال‌کننده
286 عکس
109 ویدیو
11 فایل
جایی از نسل زد برای گفتن از مسائل فرهنگی،نقداجتماعی،علمی،ادبی و خلاصه روایتی از تجربه زندگی! 👤[ایده های یک #دهه_هشتادی]: @Mojshik کست باکس: https://castbox.fm/va/6100095 شنوتو: https://shenoto.com/channel/podcast/Engasht آیدی تلگرام و سروش: engasht_ir@
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از پونز
▪️ غائله واکسن و پایان ماجرا 💢 واکسن کرونا دارای چهار گروه مخالف است: ↙️ عده‌ای زدن واکسن را لازم و ضروری می‌دانند و به خصوص برای نسخه آمریکایی آن تلاش می‌کنند. ↙️ عده‌ای واکسن را از باب توصیه و تاکید رهبر انقلاب به واکسیناسیون لازم و ضروری می‌دانند و برایشان بسیار مهم است. ↙️ عده‌ای مخالف زدن واکسن هستند اما تابع نظرات ولی جامعه هستند ولی نکاتی دارند که برای ماندن در تاریخ بیان می‌کنند. ↙️ عده‌ای به طور مطلق مخالف واکسن هستند و بر مبنای نظر کارشناسی، بر این باور هستند که می‌توان خلاف نظر ولی جامعه نکاتی را به زبان آورد. 💢 البته عده‌ای سایبری نیز فعالیت می‌کنند که در میان این چهار نظر پخش شده‌اند و مسیر مشخص خودشان را دارند که می‌توان در تکنیک ، ، و جای داد یا از طرف دیگر با استناد به رسانه‌های غربی تلاش برای اثبات خود دارند. 💢 حال با این وجود و با این گستردگی نظرات باید چگونه رفتار کرد؟ مهمترین خط کش برای این موضوع امام جامعه است که مسیر را نشان می‌دهند و هموار می‌کنند ولی جریان انقلابی به تعبیر (أین عمار) لازم است که به طور منطقی به روشنگری درست و به دور از دوقطبی‌سازی بپردازد. 💢 فرزندان انقلاب در تقابل با مسئله واکسن یک حجتی را بیان می‌کنند که پیرامون نسخه سازمان بهداشت جهانی برای کنترل جمعیت در دهه هفتاد بود که تبعات سنگینی داشت تا جایی که امام جامعه مجبور شد تا بعدها نسبت به این موضوع واکنش نشان دهد. اما امروز نسخه جامعه برای کشوری که به سمت پیری می‌رود، چه چیزی است؟ 💢 موافقان واکسن این اتفاق را قیاس مع الفارق می‌دانند و معتقدند که باید در این موضوع به تبعیت از امر ولی تلاش کنیم. رهبر انقلاب توصیه به واکسیناسیون عمومی می‌کنند اما یک مقدمه واجب دارند برای انتشار اسناد علمی . بنابراین، این قرائت از بیانات رهبر معظم انقلاب گزینشی بوده است که بدترین کار ممکن به عنوان در دستور کار موافقان واکسن قرار گرفته است. 💢 مطالبه امروز جامعه، واکسن است، سیاست نظام نیز به رای مردم و برای برطرف شدن این دغدغه بود. شاید اگر عمارهای انقلابی در ارتباطات با کرونا اقدامات دقیق‌تری داشتند و روشنگری را به عنوان اولویت واجب از ابتدای کرونا به دست می‌گرفتند، قطعا فضای جامعه به این سمت نمی‌رفت و بنابراین مطالبه جامعه به جای واکسن، رسیدن و عمل بیشتر به ترغیب می‌شد. اما این فرصت وارونه‌نمایی یک رویا نمودار شد. 💢 نکات حجت الاسلام و المسلمین پناهیان و نقدهایشان به برخورد دوگانه با مسئله کرونا در کشور به خصوص در مواجهه سیاست خارجی ما با ترکیه و عراق از طرفی و عدم توجه وزیر بهداشت کنونی به موضوع از جمله نکاتی است که نباید به سادگی از کنار آن گذشت و این اشتباه بزرگی است که امثال ، ، و بسیاری از روشنگران جامعه را به بهانه‌های مختلف تخریب کنیم، چرا که سرمایه اجتماعی بدون بازگشتی را از دست خواهیم داد. 💢 نگاه تاکتیکی است و برایش تزریق بی چون و چرا مهم است، اما گفتگوی نخبگانی و نظرات موافق و مخالف با نگرش راهبردی مبتنی بر جذب است که رویش‌ها و ریزش‌هایی را رقم می‌زند، در میانه تخریب‌ها و هجمه سنگین سایبری‌ها باید مراقب بود. اشتباهی که تسنیم و فرهیختگان در برهه زمان کوتاهی رقم زدند و رسانه‌های اصلاح طلب این اقدام را ادامه دادند. 📌 @ponezs
مقاله📃 با گذشت نزدیک به دو سده از پرسش چگونگی تعامل ما با نحوه زیست مدرن؛ هنوز این پرسش در حالتی نو و پاسخ نیافتگی بسر می برد. این امر علاوه بر نشان دادن خامی افراد به نوعی بیانگر کاستی های شیوه مواجه با این پرسش هست که به عدم هضم آن انجامیده. نگاه های متصلّبانه و کلیشه ای و تنگ کردن واقعیت در مفاهیم پیش ساخته_ خواه وارداتی خواه بومی_ رهیافتی به پاسخ مطلوب را میسر نمی سازد. بنابراین؛ ما ضمن توضیح روش خود در پرداخت مسئله، آسیب های نگاه مرسوم را هم مشخص کرده و به جواب در خور بحث می رسیم. از آنجا که دیدن تاریخ درهم تنیده بشر ذیل دو مفهوم شرقی_غربی تصویری واژگونه از این بُعد واقعیت را به ما می دهد، ما برای ریشه یابی وضعیت معاصر خود با رجوع به گذشته ناگزیر به تبار شناسی هستیم. با توسل به چنین رویکردی ما در روند پژوهش به توجه به نکاتی سوق پیدا می‌کنیم. در آغاز آنکه ما با پذیرش روابط انسانی، مطالعه تاریخ را از خلأ نگری دور ساخته و آن را متاثر از داد و ستد های افراد و جوامع انسانی با هم می دانیم. در ثانی از آنجا که جوامع در تعدد های نژادی، جغرافیایی، دینی، فرهنگی و.... هستند؛ ما با جایگزین کردن نگاه طیفی با تقسیم ثنوی، از روش تفسیر شرقی_غربی و پیامد های ایدئولوژیک آن دوری می گزینیم. آخر آنکه به ارمغان نکته دوم یعنی ایدئولوژی زدایی از واقعیت، ما به تمام دیدگاه ها می پردازیم و در بسیاری از اوقات، به اتخاذ تصوری نو نگاه کهنه و رایج در آن مقوله را کنار می گذاریم. این گونه می توان به دور از حواشی فرساینده به گذشته پژوهی و تحلیل وضعیت در مسیری درست دست زد. (۱) @enegasht_ir
هدایت شده از 🏁چــپـگرام🏁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نام اثر: تیپیکال رد شدن مجلس انقلابی از کنار طرح شفافیت!
مقاله📃 ادامه..... زیست مدرن در اصل عرصه تعامل جهان های اجتماعی با یکدیگر است که ثمره آن، وجود عناصر وحدت بخشی است که علیرغم اختلافات استقلال بخش، موجبات گردآوری تمام آن جوامع تحت حیات جدید را موجب می گردد. زیست مدرن به لحاظ تاریخی از قرن ۹ و ۱۰ ه. ش (۱۵_۱۶ میلادی) با چنین خصوصیاتی در حاکمیت جوامع تعریف می شود: حکومت مرکزی، وحدت سرزمینی، ملی گرایی و باز سازی مفهوم شهروندی، مشارکت مردمی، نهاد بازار (سیستم اقتصادی، اندیشه حاکم بر دولت و جامعه (اعم از جهانبینی و نظام حقوقی)، ارتش متحد سازمانی، دیوان سالاری. با چنین تعبیری تنها مللی را مدرن می توان شمرد که از آغاز حیات مدرن، چنین عناصری را در درون خود تشکیل داده و مرتبط با آنها، به نقش آفرینی فعال در تاریخ بشری پرداخته اند. در شروع رویدادگی امر مدرن، چند حکومت مدرن به عنوان آغاز گر راه شناخته می شوند که عبارت اند از: در آسیا صفویه و امپراتوری عثمانی و در اروپا انگلستان، اسپانیا، هاپسبورگ. در سال‌های بعد با انقلاب فرانسه و تشکیل امیر نشین متحده آلمان (امپراتوری پروس) و روی کار آمدن رومانف ها و خصوصا اصلاحات پطر کبیر، دول فرانسه آزاد و پروس و روسیه نیز به این جمع پیوستند. (۲) @enegasht_ir
💢 مهم❗️ 💠 ملت سرافراز ایران اسلامی، ضمن سلام و آرزوی سلامتی، با توجه به برخی اقداماتی که اخیراً به‌نام موضوع واکسن در کشور رخ داده، صراحتاً اعلام می‌کنیم با کسانی که به بهانه‌ی موضوعات مرتبط با کرونا، خصوصا مسأله‌ی واکسن، از سویی به ساختارهای رسمی نظام جمهوری اسلامی و مسئولین محترم (خصوصاً رئیس‌جمهور) هجمه نموده و اتهامات ناروا مطرح می‌کنند، و از سوی دیگر در تلاش هستند این قبیل موضوعات علمی را به هیجانات خیابانی بدل نمایند، قویاً مخالفیم! چنین اقداماتی نه تنها به صلاح مردم شریف ایران نخواهد بود، بلکه باعث افزایش التهابات و فروکاست سرمایه‌ی اجتماعی انقلاب اسلامی می‌گردد. مشی و روش ما در موضوع کرونا و سایر مسائلی که از جنبه‌های تخصصی، مشابهت علمی و راهبردی دارند: 1⃣ اولا تدوین و نگارش متون علمی - راهبردی است؛ 2⃣ ثانیاً ارسال خروجی‌ها‌ برای مسئولان مربوطه و شرح فرامتن از طریق جلسات حضوری است؛ 3⃣ ثالثاً برگزاری جلسات حضوری با مردم در راستای ارائه‌ی اطلاعات صحیح و علمی است به گونه‌ای که باعث کاهش التهابات حاصل از اخبار و مطالب متضاد و غیرصحیح فضای سایبر گشته و مطالبات امام جامعه را برای مخاطبان گرامی در حوزه‌ی مورد بررسی، شفاف و مفهوم سازد؛ ان‌شاءالله. به امید سرافرازی روزافزون کشور عزیزمان و رسیدن زودهنگام پرچم انقلاب اسلامی به دست حضرت مهدی (عج) 📆 ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ ✍️مهندس شکوهیان‌راد @SHRChannel 🌐 لینک: https://eitaa.com/joinchat/2793996420C418ac5a508
مقاله📃 ادامه..... زمینه های حکومت مدرن در ایران پس از حمله مغول و خصوصا فتح بغداد بدست هلاکو مفهوم خلافت و حکومت اسلامی دیگر توان وحدت بخشی به مسلمین را نداشت. حکومت عثمانی در بدو تاسیس سعی کرد تا بواسطه عباسیان مصر امیر الامرائی را احیاء کند اما در خلال کار متوجه شد که نه خلیفه و نه جامعه، هیچکدام ظرفیت پیوند سابق را ندارند از همین رو، با انتقال قدرت به سلطان زمینه ایجاد امپراطوری خود را ایجاد نمودند. این واقعه متاثر از حمله مغول بود که پس از رخوت جامعه ایرانی و عراقی و فروپاشی سایه سنگین خلافت عربی؛ حال هر کدام از جوامع، ضمن حفظ هویت اسلامی خواستار استقلال در برابر برتری قوم دیگر و انسجام از درون بودند. این عامل زمینه ساز جایگزینی خلافت با حاکمیت های اسلامی_ملی شد. ایران از همان آغاز تاسیسش به عنوان کشور، روحیه حفظ استقلال و تاثیر گذاری در روند تاریخ جوامع را با خود به همراه داشت. ادغام ایران در سرزمین های اسلامی و پذیرش اسلام، به معنای حذف مولفه ملی چون زبان، آداب، اندیشه، نحوه حکومت و دیوان نبود بلکه بالعکس؛ این دیوان سالاری ایرانی و کمک ایرانیان بود که بنای خلافت اسلامی را در شکل اداره و اقتدار دولت مرکزی قوت بخشیدند. در همان هنگام نیز این ایرانیان بودند که با شاگردی صحابه و تابعین، در رأس قرائت های فقهی، کلامی و.... شیعه و عامه قرار گرفتند. نیز وارد کردن میراث علمی ایرانی در جامعه نو بنیاد مسلمین از زمینه های شکل گیری نهضت ترجمه و شکوفایی علمی در قرون ۴ به بعد گردید. از طرفی اما با روی کار آمدن طاهریان زمان مأمون، روندی از حکومت داری شکل گرفت که جلوی نفوذ مستقیم خلیفه در اداره یک را سرزمین می گرفت و امیران محلی، با کسب مشروعیت از خلیفه، ضمن مقبولیت عمومی خود به حکمرانی می پرداختند. این روند در عرض کمتر از دو سده تمام قلمرو شرقی خلافت را از سیطره مستقیم عباسیان در آورد که با شکل گیری امپراطوری سلجوقی عملا خلافت را از بُعد سیاسی تهی کرده به دستمایه ای جهت توجیه کردار سلطان (امیر الامراء) بدل کرد. در اینجا هم به نوعی حکومت عربی از میان رفت و هم خاندان های ترک تبار در فرهنگ ایرانی استحاله شدند و بدین ترتیب، ایرانیان در کمتر از دو قرن دگر بار حیات استقلال ملی خود را باز یافتند. (۳) @enegasht_ir
انگاشت | مارکت علوم انسانی (نسل زد)
با سلام 💠شما به کانال "انگاشت" دعوت شدید. 🔷️نشریه فضای نخبگانی جریان حزب الله 🔶️تبیین مبانی نظری
با سلام ◽از آنجایی که ما بر خلاف دیگر کانال ها تبلیغات و تبادل نداریم؛ لذا این امر را به اختیار اعضا واگذار می کنیم که اگر صلاح دیدند، این کانال و محتوای آن را به دیگران معرفی کرده و ایشان را با مطالب ما آشنا سازند. ◽ضمن قبول عزاداری هايتان با تشکر🙏🏻
مقاله📃 ادامه..... اما در شکل گیری ایران جدید دین و علم، دو مولفه ای هستند که لاجرم تاثیر به سزایی را در تکوین امر مدرن به سیاق متفاوت آن با مغرب زمین گذاشتند. در غرب پیش از مسیحیت اسطوره های هلنیستی همراستا با قدرت حاکم، بر باور های جامعه سایه افکنده، ایشان را مطیع حکومت می ساخت. تفسیر کاهنان از تحولات طبیعی و نظام علّی عالم به گونه ای بود که هر مدعای علمی می توانست صدق گزاره های آنها را به چالش بکشد و هژمونی حاکم را سست نماید از این رو؛ طبقه مذکور هر مدعایی که به نوعی مغایر با آموزه های رایج بود را با عناوینی چون جادوگری و... از دور خارج می کرد. پس از رسمیت نصرانیت در زمان کنستانتین، این کیش با تاثیراتی که جهت مقبولیت در جامعه رومی به خود گرفته بود جانشین اسطوره گرایی یونانی_رومی شد. کلیسا بعد ها نهاد علم را محدود و تحت تفسیر ارسطو گرایانه و بطلمیوسی کتاب مقدس در آورد که دست آخر همین؛ دستمایه روشنگری قرون ۱۷ و ۱۸ گشت تا با قرائت های گوناگون هر یک به نحوی قدرت دین را محدود کرده و زمینه نسبیت معرفتی و پلورالیسم دینی را مهیا سازند. در اسلام اما توجه به علم در طول معرفت دینی و ضروری زیست یکپارچه دنیوی_ اخروی انسان قرار می گرفت. قرآن _در آیاتی چون علّم آدَمَ الاسماءَ کلّها [بقره ۳۱]_ روایت تورات از آفرینش را بر انداخت و علم را والاترین شأن آدمی برای احراز خلیفة اللهی تعریف نمود. در جامعه اسلامی علم نه تنها منافاتی با دین نداشت بلکه حتی در تنظیم روابط حقوقی دولت_ملت و ارکان نظامی و... بسیار مهم جلوه می نمود از همین رو؛ گروه دانشمندان در جامعه اغلب همزمان با تسلط در علوم دینی، در یکی دو رشته علمی چون پزشکی و نجوم و صناعات صاحب نظر بودند. در این جا دانش مکمل معرفت دینی بود و دین نیز، پشتیبانی نظری و احیانا عملی قدرت حاکمه برای سامان دهی امر اجتماع را عهده دار بود. این نگاه اسلام در وحدت دین و علم سبب شد، تا تمدن مدرن صفوی نیز در آغاز حياتش بر خلاف همتایان اروپایی خود، دین را امر قوام بخش حکومت و عنصر حیاتی هویت ایرانی ببیند. (۴) @enegasht_ir
🔶️ فتوشاپ علیه تولید ملی! @enegasht_ir
مقاله📃 در خصوص واکنش درست به امر کوید۱۹ و واکسن آن، نگاه حضرت امام خامنه ای بایستی مبنا بر عمل ما باشد. از این رو ما به تشریح نظام حل مسئله ایشان در امر کرونا و بالتبع آن واکسن می پردازیم. این دیدگاه برخواسته از مبانی انقلاب اسلامی و هویت ایرانی اسلامی است که در همین چهارچوب مسائل خرد و کلان کشور سیاست گذاری و حل می‌شوند. در اینجا نگاه معظم له بر دو رکن حفظ استقلال هویتی و اثر گذاری بر روند حیات انسانی (میل به معاصریت) است. اهل سیاست در جمهوری اسلامی بایستی همواره از هر گونه خلل در استقلال و ایجاد وابستگی به خارج بکوشند. تصمیمات دولت مردان نباید در خلا و بی توجه به ظرفیت های بومی و موقعیت کشور باشد که تاریخ متأخر ایران، از این گونه بی تدبیری ها و فرجام تلخشان برای میهن حکایت ها دارد. از آن طرف ایران اسلامی خود را افق گشای آینده و مکلف به رسالتی جهانی می بیند. این رسالت در قالب تفاوت های ایران با جریان غالب سلطه بین المللی هم از نحو سلب و هم ایجاب می بیند. پس به هیچ عنوان نباید پیام انقلاب، تحت عناوینی چون تعامل سازنده و ترس از انزوای جهانی به تساحل و تسامح مغلوب مقابل ارزش های رقیب کشیده شود. حال با توجه به‌ مبانی فلسفه سیاسی انقلاب، فهم می شود که شعار _ نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی_ حامل دو رکن مهم ایجابی_ سلبی در تعامل با داخل و خارج است. اول اتکا به توانمندی داخل (رکن ایجابی) و دوم، استقلال برابر بیگانه و مواجهه فعالانه با ایشان که رکن سلبی موازنه قدرت در جهان امروز تلقی می شود. با در نظر گرفتن این دو رکن است که می توان از منظومه فکری حاکم بر حل مسئله کرونا سخن گفت. بر اساس این نگاه ما نیز در همین دو جهت یاد شده به پروژه امام خانه ای در امر کرونا و ضمن آن واکسن می پردازیم. در وهله‌ اول اولویت کشور در اتکا به درمان های بومی است. اینجاست که حکم امام جامعه در عدم واردات دارو و واکسن از خارج تبیین می شود. مخصوصا از کشور هایی چون آمریکا و دول اروپای غربی که سابقه موازنه منفی با آنها همچنان استمرار دارد؛ مانند تجربه خون های آلوده فرانسوی که عامل اصلی ایدز در ایران شدند. همینطور توصیه به پاسداشت از دستاورد نخبگان ایرانی در ساخت واکسن و شفافیت اسناد علمی آن از دیگر توصیه ایجابی ایشان در درمان مسئله کرونا بود. ضلع دیگر مباحث امام خامنه ای اما استقلال در پروتکل های حاکم بر پیشگیری و درمان کرونا می باشد. ویژگی پروتکل های بومی آن است که اولا؛ نشان دهنده سیستم انتظام بخش ملی در جریان درمانگری جامعه هست. در ثانی مواد آن منطبق بر نیاز ها و خصوصیات داخل طرح ریزی شده و ديگر آنکه؛ روند تدوین، اجرا و اصلاح آن کاملاً در کنترل‌ داخل و خارج از حیطه نفوذ و اخلال گری عوامل غیر بومی صورت می گیرد و در آخر، نحوه متفاوت، اثر بخش و به بازده درمان کرونا سبب نمایش قدرت علمی ایران و مرجعیت جهانی آن در امور پزشکی در برابر نهاد های غربی_استکباری است. به طور مثال حضرت امام خامنه ای در اولین دیدار با دولت جدید، با جایگزینی صابون به جای الکل در تهویه دست ها، به نوعی اقدام به تغییر پروتکل های بهداشتی پیشگیری از کوید۱۹، هر چند به صورت جزئی کردند. بنابر این؛ امام خامنه ای با توصیه به توانمند سازی درمان داخلی و اقدام به بومی سازی پروتکل های بهداشتی، ضمن راه کاری برای برون رفت از مسئله کرونا، افق نوینی را در حفظ هویت ایرانی_اسلامی و رسالت جهانی اسلام انقلابی گشودند. @enegasht_ir
⏺ پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله حسن‌زاده‌آملی ▪️ با تأسف خبر درگذشت عالم ربّانی و سالک توحیدی، آیةالله آقای حسن‌زاده‌ی آملی رحمةالله‌علیه را دریافت کردم. این روحانی دانشمند و ذوفنون از جمله‌ی چهره‌های نادر و فاخری بود که نمونه‌های معدودی از آنان در هر دوره، چشم و دل آشنایان را می‌نوازد و توأماً دانش و معرفت و عقل و دل آنان را بهره‌مند می‌سازد. ▪️نوشته‌ها و منشأت این بزرگوار منبع پر فیضی برای دوستداران معارف و لطائف بوده و خواهد بود ان‌شاءالله. اینجانب به همه‌ی دوستان و شاگردان و ارادتمندان ایشان بویژه به مردم مؤمن و انقلابی آمل و جوانان مشتاقی که مجذوب مواضع انقلابی و خلقیات والای انسانی آن مرحوم بودند تسلیت عرض می‌کنم و رحمت و مغفرت و علو درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم. @enegasht_ir
حرم امانم را بریده دوایش چیست؟
اربعین عهدی است که در زمان شکل می گیرد تا مُحاط بر مکان، زمان مقدس را به دست امام و مردانش رقم زند.....
اَلسَّلاَمُ عَلَي أَسِيرِ الْكُرُبَاتِ وَ قَتِيلِ الْعَبَرَاتِ.... سلام بر آن دچار گرفتاريها و كشته اشكها....
علی لندی، شهید فهمیده، مهندس احمدی روشن، استاد فرج نژاد، محسن حججی، آوینی، بهنام محمدی.......
مقاله📃 ادامه..... سیاست صفوی صفویان به محض روی کار آمدن دقیقا با چالش هایی مواجه بودند که گرچه جدا از عقبه از سنت نبود اما؛ چهره نوینی داشت که همتی تازه می طلبید. نخست سر و شکل دادن به نظام حکمرانی پس از آشوب های سده پیشین جهت رفع آن آشوب ها. دوم ایجاد همبستگی اجتماعی با اتکا به میراث فرهنگي بومی (ایرانی_اسلامی) که چندین نسل جامعه ایرانی از آن بی بهره شده بود. سوم ساماندهی امور اقتصادی_نظامی تحت حکومت مرکزی تا حراست از ایران نوپا و آرامش معیشت نچندان راحت بدست آمده مردم را تضمین گرداند. مجموع این مسائل به اقدامات معطوف به اصلاحی توسط شاهان صفوی انجامید که تا کنون، عنوان وضعیت مطلوب پیشرفت ایران شیعی را یدک می کشند. شاهان صفوی اما، کلید اصلی مسائل خود را در اندیشه پشتیبان می دیدند که در نظرشان، بقای قدرت خود و پی ریزی ایران جدید بدان بستگی داشت. آنان نهاد علم و دین را دگر بار وارد قدرت کردند. اینکار هم مشروعیت حکومتشان را زیر سوال نمی برد و هم در تنظیم، اداره و حفظ جامعه چاره را در يد تدبیر شاه قرار می داد. آنان خوب می‌دانستند که تصوف تزریق شده به جامعه پسا مغول، جر انزوا و از هم گسیختگی نیرو و تهی کردن سیاست رهبران از اقامه دلیل چیزی ندارد. روابط کور کورانه قزل باش و قطب، بالاخره در امتداد نسل ها قوت خود را از دست می دهد و این اطاعت؛ اگر پشتوانه معرفتی صحیح نداشته باشد باز هرج و مرج هیئتی نو خواهد گرفت. تمام اینها وجوب تدوین تئوری های اصلاحی و تزریقشان به دولت و ملت را گوشزد می کرد اما در این میان؛ مشکلی اساسی به ناهمواری و پیچ خم راه می افزود. ایراد پیش‌آمده در نقشه سلاطین صفوی، نبود دانشمندان و اندیشمندان لازم در ایران بود. در دوران جنگ و آشوب های پس از خدابنده، به تدریج دانشمندان که نه مقبولیتی در دربار و جامعه متشنج آن زمان داشتند و نه سرمایه ای جهت تلاش های علمی و گذران زندگی؛ ناچار منزوی شده و یا از ایران به هند و سرزمین های عربی و... کوچیدند که این‌ به خلا ایران از نهاد علم انجامید. به همین سبب صفویان با دعوت علمای شیعه ساکن لبنان و عراق و... که از حوادث روزگار سرزمین ایران دور مانده و البته تا حدی نیز توسط قوه حاکمه عثمانی معذب بودند، دعوت شاهان را اجابت کردند و این سر آغاز تولد ایران شیعی شد. (۵) @enegasht_ir
هدایت شده از 🏁چــپـگرام🏁
249.8K
آیا کتاب های ترجمه شده دارای جهت گیری خاصی است؟ 👤 استاد رحیم پور ازغدی
✒ از ملزومات تداوم تشکیلات های معطوف به هدف؛ گفت و گوی سازنده میان اعضا است. این امر در حد اعلی خود به تدوین ایدئولوژی مقبول مجموعه می انجامد که کنش فردی_ جمعی افراد را موجه می سازد. از سوی دیگر صرف ارتباطات کلامی؛ کشف علقه ها و وجوه تفاوت و تشابه اشخاص را با خود داراست. کار بست این آگاهی در نوع خود با معلوم ساختن توانمندی هر عضو و تعیین مسئولیت متناسب با وی، به ظهور استعداد ها و رشد هویت افراد و دستیابی بهینه به هدف ختم می شود. بدین ترتیب چنین تلقی از دیالوگ های درون تشکیلاتی؛ به اتخاذ صحیح این مهارت به مثابه روشی سامان دهنده، در روند پایداری و تکامل این منظومه های انسانی منجر می گردد. @enegasht_ir
⏺کتاب تردیدی نیست که حضور تاریخی دین حاصل از تعامل متدینان و تلاش فکری آنان برای استقرار اصول و سنت‌های دینی در عرصه فرهنگی و تمدنی بشر بوده است و این تلاش بدون شک در رقابت با عوامل دنیوی رقیب و موانع فرهنگی و تاریخی موجود، همواره موفقیت ها و شکست هایی را به همراه داشته است. رنسانس دینی و سکولاریسم پنهان، حمید پارسانیا @enegasht_ir
انگاشت | مارکت علوم انسانی (نسل زد)
مقاله📃 ادامه..... سیاست صفوی صفویان به محض روی کار آمدن دقیقا با چالش هایی مواجه بودند که گرچه ج
مقاله📃 ادامه..... بحران در روند تکوین امر مدرن اما پس از ۱۱۰۴ و سقوط اصفهان توسط افغان ها در ایران دچار خلل شد. افول صفویه دیگر دول رقیب هم تراز آسیایی و اروپایی را دچار حیرت کرد. آن ها هر چند از چنین رخداد مشابهی در امان ماندند اما شکست سلاطین ایران؛ درس عبرتی برای دیگر حکومت ها شد که با اتخاذ رویکرد بهتری چون عدم عقل گریزی، دوگانه انگاری در تفسیر رابطه دین و علم و حفظ یکپارچگی دولت_ملت؛ خود از گزند چنین عاقبتی مصون بدارند. به هر حال از اواخر حکومت سلطان حسین صفوی تا پایان جنگ های ایران روس در ۱۲۴۳ هجری، ما شاهد هرج و مرج بیش از صد ساله در ایرانیم. ما در اینجا دولت قدرتمندی را نمی‌بینیم اما؛ پیوند قوی دین و ملت موجب مقاومتی مردمی شد که تحت نام ایران شیعی به جلوگیری از فروپاشی بیش از پیش ایران انجامید. این مقاومت گرچه بی هزینه نبود و علاوه بر تمامیت سرزمینی، غرور ملی ما را خدشه دار ساخت ولی همین بحران؛ سبب جهشی در فکر ایرانی شد تا به نحوه جدیدی از حضور فعال در زیست جهان مدرن بپردازد. (۶) @enegasht_ir
هدایت شده از پویش
متأسفانه ظهر امروز قطعی برق غیرمنتظره در یکی از دیتاسنترهای ایتا در تهران، موجب آسیب سخت افزاری به برخی سرورها و قطع ارتباط کاربران گردید. بابت این اختلال که خارج از اراده ایتا به وجود آمد، از همه کاربران صمیمانه پوزش می‌طلبیم. @pooyesh
امروز صبح ابوالحسن بنی صدر در بیمارستان سالپتریه پاریس فوت کرد.
مقاله📃 ادامه..... محصول این مواجهه نابهنگام با ملل دیگر انزوای ملی بود. در سلسله صفوی و تا حدودی افشار و زند، ایران مولد و صادر کننده محصولات و در موازنه ای برابر و گاه دست بالا قرار داشت. این موازنه موجب شده بود تا دیگر دولت ها ناگزیر به تعامل ملایم با ایران باشند. تجربه های جنگ با پرتغال و عثمانی [مخصوصا رزم مشترک ایران_ بریتانیا علیه پرتغال]، وجه ای قدرتمند به ایران می بخشید اما در پس شکست قاجار از روسیه؛ دیپلماسی ایران سیری معکوس را تا سال های پایانی سلطنت پهلوی در پیش گرفت. در اینجا ایران نه ارتش فاتحی داشت و نه دیوانسالاری منظمی و نه دولت و شاه مدبری. تمامیت ارضی ایران تحت پیمان نامه های گلستان و ترکمنچای زیر سوال رفت. ملت دچار خود تحقیری شد و میان دولت و ملت انفصال رخ داد؛ از طرفی حیثیت ایران به عنوان کشوری پیشرفته و تاثیر گذار در میان ممالک مدرن مخدوش شد و در این بین هم بواسطه آشوب های صد ساله و ویرانی های آغا محمد خانی؛ ایران بنیه ای برای باز تولید زیرساخت‌های احیا گر کشور نداشت. همین عوامل سبب رخوت ایرانی و پدید آمدن روح کرنش گری در مقابل اندیشه و شئون حیات جهان اجتماعی بیگانه گردید. (۷) @enegasht_ir
پاسخی جامع به توییت مبهم رسول جعفریان.
انگاشت | مارکت علوم انسانی (نسل زد)
◽این نامه تاریخی شهید باکری؛ حجت قدسیت انقلاب اسلامی مان را بر همه مسئولین در هر جایی از این مملکت اعم نظامی، دیوان سالاری، حوزوی و دانشگاهی و اقسام مدیریت ها تمام می کند. @enegasht_ir
🔶️خلاصه ای از یکسال و هشت ماه بازی رسانه ای و بمباران تبلیغاتی @enegasht_ir