eitaa logo
انگاشت | مارکت علوم انسانی (نسل زد)
139 دنبال‌کننده
282 عکس
108 ویدیو
11 فایل
جایی از نسل زد برای گفتن از مسائل فرهنگی،نقداجتماعی،علمی،ادبی و خلاصه روایتی از تجربه زندگی! 👤[ایده های یک #دهه_هشتادی]: @Mojshik کست باکس: https://castbox.fm/va/6100095 شنوتو: https://shenoto.com/channel/podcast/Engasht آیدی تلگرام و سروش: engasht_ir@
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از فلسفه زبان اسلامی
✍ دکتر علی شریعتی ▫️ما داستان کربلا را از روز تاسوعا می دانیم و عصر عاشورا ختمش می کنیم؛ بعد دیگر نمی دانیم چه شد! داستان کربلا, نه از آغاز تاسوعا و یا محرم شروع می شود و نه به عصر عاشورا و اربعین تمام می شود. این است که از دو طرف قیچی اش کردیم و آن را از معنی انداختیم, مثل قلبی که از داخل بدن در بیاوریم, که دیگر قلب نیست. باید قلب را در این سینه و اندام بزرگ بشری و در تسلسل عظیم یک دست تاریخ انسان بگذاریم؛ و آن وقت تپش پیدا می کند و آن وقت خون "حسین", خون می شود. اما الان از آن ماده تخدیری درست کرده ایم. ▫️در عجبم از مردمی که خود زیر شلاق ظلم و ستم زندگی می‌کنند اما برای حسینی که آزاده زندگی کرد٬می‌گریند. ▪️حسین بیشتر از آب تشنه ی لبیک بود.افسوس که به جای افکارش، زخم های تنش را نشانمان دادند و بزرگترین دردش را بی آبی نامیدند. ▫️دیدم عده ای مرده متحرک که بر زنده ی همشه جاوید عزاداری میکردند! ▫️اگر در جامعه ای فقط یک حسین و یا چند ابوذر داشته باشیم هم زندگی خواهیم داشت هم آزادی هم فکر و هم علم خواهیم داشت و هم محبت هم قدرت و سرسختی خواهیم داشت و هم دشمن شکنی و هم عشق به خدا... ▫️آنان که رفتند، کاری حسینی کردند. آنان که ماندند باید کاری زینبی کنند، وگرنه یزیدی‌اند. ▪️از کودک حسین (ع) گرفته تا برادرش، و از خودش تا غلامش، و از آن قاری قرآن تا آن معلم اطفال کوفه، تا آن مؤذن، تا آن مرد خویشاوند یا بیگانه، و تا آن مرد اشرافی و بزرگ و باحیثیت در جامعه خود و تا آن مرد عاری از همه فخرهای اجتماعی، همه برادرانه در برابر شهادت ایستادند تا به همه مردان، زنان، کودکان و همه پیران و جوانان همیشه تاریخ بیاموزند که باید چگونه زندگی کنند . ▫️این که حسین (ع) فریاد می‌زند:آیا کسی هست که مرا یاری کند و انتقام کشد؟» «هل من ناصر ینصرنی؟» مگر نمی داند که کسی نیست که او را یاری کند و انتقام گیرد؟ این سؤال، ‌سؤال از تاریخ فردای بشری است و این پرسش از آینده است و از همه ماست. ▪️حسین‏علیه السلام زنده جاویدی است که هر سال، دوباره شهید می‏شود و همگان را به یاری جبهه حق زمان خود، دعوت می‏کند . ▫️امام حسین‏ علیه السلام یک شهید است که حتى پیش از کشته شدن خویش به شهادت رسیده است؛ نه در گودى قتلگاه، بلکه در درون خانه خویش، از آن لحظه که به دعوت ولید - حاکم مدینه - که از او بیعت مطالبه مى ‏کرد، «نه» گفتُ .این، «نه» طرد و نفى چیزى بود که در قبال آن، شهادت انتخاب شده است و از آن لحظه، حسین شهید است. ▪️فتواى حسین این است: آرى! در نتوانستن نیز بایستن هست. ▫️حسین ضعیفی که باید برای او گریست نبود... آموزگار بزرگ شهادت اکنون برخاسته است تا به همه آنها که جهاد را تنها در توانستن مى ‏فهمند و به همه آنها که پیروزى بر خصم را تنها در غلبه، بیاموزد که شهادت نه یک باختن، که یک انتخاب است؛ انتخابى که در آن، مجاهد با قربانى کردن خویش در آستانه معبد آزادى و محراب عشق، پیروز مى ‏شود و حسین «وارث آدم» - که به بنى‏آدم زیستن داد - و «وارث پیامبران بزرگ» - که به انسان چگونه باید زیست را آموختند ... ▫️مقتدایان امام حسین‏ علیه السلام کسانى هستند که از مایه جان خویش در راه خدا نثار مى‏کنند و به راستى حسین آموزگار بزرگ شهادت است که هنر خوب مردن را در جان بى‏تاب انسان‏هاى عاشق، تزریق می کند. ▫️"آنها که تن به هر ذلتى مى ‏دهند تا زنده بمانند، مرده‏ هاى خاموش و پلید تاریخند و ببینید آیا کسانى که سخاوتمندانه با حسین به قتلگاه خویش آمده ‏اند و مرگ خویش را انتخاب کرده ‏اند - در حالى که صدها گریزگاه آبرومندانه براى ماندنشان بود و صدها توجیه شرعى و دینى براى زنده ماندن شان بود - توجیه و تأویل نکرده ‏اند و مرده‏ اند، اینها زنده هستند؟ آیا آنها که براى ماندن‏شان تن به ذلت و پستى، رها کردن حسین و تحمل کردن یزید دادند، کدام هنوز زنده ‏اند؟ ▪️اکنون شهیدان کارشان را به پایان رسانده‌اند. و ما شب شام غریبان می‌گرییم، و پایانش را اعلام می‌کنیم و می‌بینیم چگونه در جامعه گریستن بر حسین (ع)، و عشق به حسین (ع)، با یزید همدست و همداستانیم؟ ✍ در کلاس های معناشناسی استفاده دو گانه دکتر علی شریعتی از ساخت شکنی _ساخت گرایی را مطرح کرده ام. دوگانه سازی تشیع علوی _صفوی در همین راستا ارزیابی می شود ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⏺ترجمه|حدیث انما خرجت لطلب الاصلاح في امة جدي (ص) اريد ان امر بالمعروف و انهي عن المنكر و اسير بسيرة جدي و ابي علي ابن ابي طالب (ع) همانا من قیام کردم به جهت اصلاح امت جدم، اراده کرده ام به امر به معروف و نهی از منکر و سیره ام سیره جدم رسول خدا و علی ابن ابی طالب هست بحار، ج۴۴، ص۳۲۹ @engasht_ir
⏺ترجمه|حدیث الناس عبيد الدنيا والدين لعق علي ألسنتهم يحوطونه مادرت معايشهم ، فاذا محصوا بالبلاء قل الديانون مردم بندگان دنیایند. دین از زبانشان آویزان است. گرد آن هستند تا هنگامی که زندگی‌شان بگذرد. پس هنگامی که با گداخته شدن در امتحان خالص گردند دین داران اندک می شوند سفینة البحار، ج۱، ص۲۵۷ بحار الانوار، ج۴۴، ص۳۸۳ @engasht_ir
...... چنین روزگاریست که در آن خورشید بر بلندای نیزه طلوع می کند @engasht_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⏺ شناخت منافق؛ سمرة بن جندب: سمرة بن جندب شخص معروف ماجرای فروختن نخل به مردی از انصار رسول خدا و بیان قاعده فقهی لاضرر از پیامد رفتار آزار دهنده اوست. چنان در آن زمان لجاجت از خود نشان داد که پیامبر صلوات الله علیه او را بیمار دل خواند. وی پس سال ها از عمّال معاویه و جاعلان حدیث و تأویل قرآن گشت. او همچنین در بسیج لشگریان یزید برای شهادت امام حسین علیه السلام نقش پر رنگی ایفا کرد. از جمله جنایات او کشتن هشت هزار تن از مردم بصره در زمان نیابت از زمام داری زیاد بن ابیه به این شهر بود. طبری از ابو سوار عبدی گفته است: در یک صبح گاه، سمره از خویشاوندان من چهل و هفت نفر را کشت که همه حافظ قرآن بودند (طبری، تاریخ، ج ۵، ص ۲۳۷ و ابن کثیر، الکامل فی التاریخ، ج ۳، ص ۴۶۳). وی چندی پس از واقعه کربلا در حال بیماری مُرد. @engasht_ir
⏺ترجمه|قرآن ... أَنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَیْرِ نَفْس أَوْ فَساد فِی الْأَرْضِ فَکَأَنَّما قَتَلَ النّاسَ جَمیعاً وَ مَنْ أَحْیاها فَکَأَنَّما أَحْیَا النّاسَ جَمیعاً وَ لَقَدْ جاءَتْهُمْ رُسُلُنا بِالْبَیِّناتِ ثُمَّ إِنَّ کَثیراً مِنْهُمْ بَعْدَ ذلِکَ فِی الْأَرْضِ لَمُسْرِفُونَ ... هر کس، انسانى را بدون ارتکاب قتل یا فساد در روى زمین، بکشد، چنان است که گوئى همه انسان ها را کشته; و هر کس، انسانى را از مرگ رهائى بخشد، چنان است که گوئى همه مردم را زنده کرده است. و رسولان ما، با دلائل روشن براى ارشاد آنها آمدند، اما بسیارى از آنها، پس از آن در روى زمین، تعدّى و اسراف کردند. سوره مائده، آیه ۳۲ @engasht_ir
⏺ترجمه|حدیث نِعمَ الرَّبُّ رَبُّنا وَ بِئسَ العِبادُ اَنتُم، اَقرَرتُم بِالطاعَةِ وَ آمَنتُم بِالرَّسولِ محمد(صلی الله علیه وآله) ثُمَّ اَنتُم رَجَعتُم اِلی ذُرّیَّتِهِ وَعِترتِهُِ تُریدونَ قَتلَهُم، لَقد استَحوَذَ علیکم الشَّیطانُ فَاَنساکُم ذِکرَاللهِ العَظیم چه خوب پروردگاری است پروردگار ما و چه بد بندگانی هستید شما؛ به فرمانبری از خداوند اعتراف کردید و به پیامبری محمد(صلی الله علیه وآله وسلم) ایمان آوردید و اینک کمر به قتل فرزندان وعترت او بسته اید ، هرآینه شیطان بر شما چیره شده است و یاد خداوند بزرگ را از ذهن شما برده است مناقب ابن شهرآشوب،ج۴ص۱۰۰ @engasht_ir
⏺ترجمه|زیارت نامه وَ الشِّمْرُ جالِسٌ عَلى صَدْرِکَ وَ مُولِـغٌ سَیْفَهُ عَلى نَحْرِک َ، قابِضٌ عَلى شَیْبَتِک َ بِیَدِهِ ، ذابِـحٌ لَک َ بِمُهَنَّدِهِ ، قَدْ سَکَنَتْ حَوآسُّک َ وَ خَفِیَتْ أَنْفاسُک َ وَ رُفِـعَ عَلَى الْقَناةِ رَأْسُک َ... و شمر بر سینه است نشست و شمشیرش را بر گلویت نهاد، ریش تو را با دستش گرفته بود، گلویت را با تیغ آخته میبرید، تا آنکه حواسّت ایستاد و نفست پنهان شد و سرت به بلندای نیزه رفت... ❤️‍🩹 زیارت ناحیه مقدسه @engasht_ir
هر عاشورا که می گذرد و مهدی نمی آید یک حسین کشته می شود.
شام غریبان حسین امشب است امشب است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صبور باش که به راستی صبر سرانجامی شیرین، و عاقبتی فرخنده دارد. 👤 امیرالمؤمنین @engasht_ir
پدر لب‌تشنه جان داد و گذشت؛ اما تمامِ عمر صدای گریه‌ی باران، چه از جانِ پسر می‌خواست؟! |شهادت امام زین العابدین علیه السلام تسلیت باد🕯| @engasht_ir
اگه معتقد به "کارما" باشه ۱۰ امتیاز داره اگه معتقد به "چوب خدا" باشه امتیاز نداره! پی نوشت: کارما بزنه به کمرتون... @engasht_ir
«وَإِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلَا رَادَّ لِفَضْلِهِ» اگه من بخوام به چیزی برسونمت،میرسونمت!کسی هم نمیتونه مانع ام بشه✨ @engasht_ir
وقتی سرورهای جهانی قطع میشه: @engasht_ir
34.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نسل زد [نوجوانان و جوانان این دوره] کیا هستن؟ 🎙Z. Cast (زی کست) @engasht_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 مرد و زنی که با دل همسرشون راه نیان (مشروع و معقول) شبیه اهل بیت نیستن... 👤 استاد حامد کاشانی @engasht_ir
⏺ترجمه|حدیث عن الإمام الجواد عليه السلام لَمّا سَألَهُ عبدُ العَظيمِ الحَسَنيُّ عن ذي الكِفلِ ما اسمُهُ ؟ وهلَ كانَ مِن المُرسَلينَ ؟ بَعَثَ اللّه ُتعالى جَلَّ ذِكرُهُ مِائةَ ألفِ نَبيٍّ وأربَعةً وعِشرينَ ألفَ نَبيٍّ، المُرسَلونَ مِنهُم ثلاثُمِائةٍ وثلاثَةَ عَشَرَ رجُلاً، وإنّ ذا الكِفلِ مِنهُم صلواتُ اللّه ِ علَيهِم. وكانَ بَعدَ سُليمانَ بنِ داوودَ عليه السلام، وكانَ يَقضي بينَ النّاسِ كما كانَ يَقضي داوودُ ، ولَم يَغضَبْ إلّا للّه ِعَزَّوجلَّ، وكانَ اسمُهُ عُويديا ، وهُو الّذي ذَكرَهُ اللّه ُتعالى جَلّت عظَمتُهُ في كِتابهِ حيثُ قالَ: واذْكُرْ إسْماعيلَ و اليَسَعَ و ذا الكِفْلِ و كُلٌّ مِنَ الأخْيارِ. امام علیه السلام در پاسخ به عبدالعظيم حسنى كه پرسيد نام ذوالكفل چه بود و آيا از پيامبران مرسل بوده است يا نه؟ فرمود: خداوند متعال يكصد و بيست و چهار هزار پيغمبر فرستاد كه سيصد و سيزده نفر آنان مرسل بودند و ذوالكفل يكى از آن مرسلين عليهم السلام مى باشد. او بعد از سليمان بن داوود عليه السلام مى زيست و در ميان مردم مانند داوود قضاوت مى كرد و جز براى خداوند عز و جل خشم نگرفت. نامش عويديا بود و او همان كسى است كه خداوند متعال در كتاب خود از وى نام برده است، آنجا كه مى فرمايد: و ياد كن اسماعيل و يَسَع و ذوالكفل را كه همه از نيكانند. قصص الأنبياء، ص ۲۱۳ @engasht_ir
خطاب به همسر آینده‌ام: من بدون شما هم می‌تونم موفق بشم ولی می‌خوام شما هم کنارم باشی که دو سال دیگه عکسمونو بذارم بگم من هرچی دارم از این زن دارم. 👤 مهاجر @engasht_ir