eitaa logo
انگاشت | مارکت علوم انسانی (نسل زد)
135 دنبال‌کننده
282 عکس
108 ویدیو
11 فایل
جایی از نسل زد برای گفتن از مسائل فرهنگی،نقداجتماعی،علمی،ادبی و خلاصه روایتی از تجربه زندگی! 👤[ایده های یک #دهه_هشتادی]: @Mojshik کست باکس: https://castbox.fm/va/6100095 شنوتو: https://shenoto.com/channel/podcast/Engasht آیدی تلگرام و سروش: engasht_ir@
مشاهده در ایتا
دانلود
با سلام 💠شما به کانال "انگاشت" دعوت شدید. 🔷️نشریه فضای نخبگانی جریان حزب الله 🔶️تبیین مبانی نظری انقلاب اسلامی و امتداد های اجتماعی آن 🔷️حاوی یاداشت ها، مقالات، سخنرانی ها و.... در باب اسلام شناسی، انقلاب اسلامی، تمدن نوین اسلامی و نقش روحانیت در پیشبرد اندیشه اسلام و انقلاب و موضوعاتی چون عقلانیت سیاسی اسلام و .... 🔶️ارتباط مستقیم و مستمر با مدیران کانال جهت ارائه پیشنهاد ها، انتقادات و آماده به همکاری در ارائه محتوای مناسب و غنا بخشی به ظرفیت دانشی اسلام ناب محمدی (صل الله علیه و آله) و..... با ما همراه باشید🙏🏻 لینک عضویت👇👇👇 @enegasht_ir
به سمت گودال از خیمه دویدم من/ شمر جلو تر بود؛ دیر رسیدم من........
⏺ترجمه|حدیث نِعمَ الرَّبُّ رَبُّنا وَ بِئسَ العِبادُ اَنتُم، اَقرَرتُم بِالطاعَةِ وَ آمَنتُم بِالرَّسولِ محمد(صلی الله علیه وآله) ثُمَّ اَنتُم رَجَعتُم اِلی ذُرّیَّتِهِ وَعِترتِهُِ تُریدونَ قَتلَهُم، لَقد استَحوَذَ علیکم الشَّیطانُ فَاَنساکُم ذِکرَاللهِ العَظیم چه خوب پروردگاری است پروردگار ما و چه بد بندگانی هستید شما؛ به فرمانبری از خداوند اعتراف کردید و به پیامبری محمد(صلی الله علیه وآله وسلم) ایمان آوردید و اینک کمر به قتل فرزندان وعترت او بسته اید ، هرآینه شیطان بر شما چیره شده است و یاد خداوند بزرگ را از ذهن شما برده است مناقب ابن شهرآشوب،ج۴ص۱۰۰ @engasht_ir
آقای من! وقت نماز است.... _ خدا تو را از نمازگزاران قرار دهد.
و آخرین نماز را می خوانند. تجلی عشق، گردیدن پروانه وار دور شمعی است که بر بلندای عبودیت می درخشد. @enegasht_ir
هر عاشورا که می گذرد و مهدی نمی آید یک حسین کشته می شود.
مقاله📃 دولت بسیجی ها👇 🔵چند نوع دولت داریم که معمولا در همه جای جهان متعارف هستند. 1⃣دولت ژنرال ها مانند آنچه آقای روحانی و آقای خاتمی در ایران تشکیل داده بودند، و معمولا به دولت هایی اطلاق می گردد که در آن همه وزرا افراد با تجربه و سابقه طولانی در امر وزارت هستند و رئیس دولت می خواهد هر کدام یک طرف کار را بگیرند و معمولا در این شرایط رئیس دولت خود را آنقدر مقتدر می داند که باور دارد می تواند این همه ژنرال را هدایت کند. 2⃣ دولت سربازها مانند دولت هایی که آقایان میر حسین موسوی و رفسنجانی و احمدی نژاد تشکیل داده بودند که در آن رئیس دولت می خواهد همه وزرا فقط مجری دستورات رئیس دولت هستند و رئیس دولت ترجیح می دهد که خود سیاست گذاری کند و مدیریت امور را بر عهده بگیرد و وزرا مجری دستورات ما فوق باشند. هر کدام از این نوع دولت ها مزایای خاص خود را دارند و معایب خاص خود. 3⃣در برخی کشورها حتی احزاب مخالف دولت های حاضر در قدرت دولت های در سایه ایجاد می کنند و وزرای دولت در سایه تمرین می کنند تا در شرایط مختلف تصمیم گیری های مختلف انجام دهند و بعد با بررسی نتایج تصمیم گیری های خود ببینند که آیا تصمیم آنها صحیح تر بوده یا تصمیم دولت حاضر در قدرت، و وقتی که آن حزب قدرت را به دست می گیرد بلا فاصله دولت در سایه سر کار می آید. مثل کشور انگلیس که این امر در آن بسیار متعارف است. 4⃣در برخی کشورها هم یک حزب یا جناح حاکم وجود دارد که همه وزرا باید سیاست آن حزب و جناح را پیاده کنند و فرقی زیادی ندارد چه کسی در چه پستی باشد، همه به دنبال محقق کردن اهداف حزب هستند. حتی برخی در ایران به سمت و سوی ایجاد دولت سایه رفتند مثل آقای جلیلی و توقع داشتند در صورت به قدرت رسیدن آنها دولت در سایه شان بلا فاصله سر کار بیاید. برخی هم تصور می کردند بنا است دولت جدید ایران به نوعی یک دولت ائتلافی متشکل از وزرای جناح های مختلف باشد. که البته با توجه به بسیاری از مسایل شاید بتوان گفت در ایران محقق شدن این امر بسیار دشوار می باشد و رئیس دولت مجبور می باشد بخش بزرگی از وقت خود را صرف رتق و فتق اختلافات فیما بین اعضای دولت کند. 🛑به نظر می آید جناب آقای رئیسی تصمیم گرفته اینبار یک دولت بسیجی تشکیل دهد. ⚪️دولتی که افراد موجود در آن همه در زمینه های مختلف هم زمانی با او همکار بوده اند و هم توانمندی آنها را در انجام کارهای مختلف سنجیده هم جویای نام و نشان نیستند و به دنبال انجام کار می باشند. ⚫️ما این تجربه را در جنگ ایران و عراق داشتیم، زمانی که بسیجی ها بدون هیچ توقعی وارد میدان جنگ شدند و همه معادلات را به هم ریختند. 🔵البته می توان گفت در شرایط موجود مملکت شاید چنین تصمیمی بسیار سخت باشد که امور را به مدیران بسیجی سپرد اما مشخص است که تجربه نشان داده مشکل اصلی مملکت با ژنرال ها و یا سربازها در این است که بسیاری از آنها جویای نام و نشان هستند و برخی هم جویای مال و منال و ثروت و به همین دلیل هم دولت ها پس از انقلاب با ناکامی مواجه می شدند. 👈امروزه هم بزرگترین مشکل اصلی ایران بحث فساد افسار گسیخته است که در ساختار دولتی ایران ریشه دوانده. 👊به نظر می آید آقای رئیسی تصمیم گرفته با استفاده از وزرایی که دارای روحیه بسیجی هستند به سمت و سوی مبارزه با این فساد افسار گسیخته برود و امیدوار است این وزرا فقط به دنبال کار کردن و خدمت به مردم باشند نه به دنبال نام و نشان و نه به دنبال مال و منال. 🔷وزرای بسیجی ای که بی ترس و واهمه دل به دریای جنگ و مبارزه با فساد و مشکلات کشور بزنند. دکتر عماد آبشناس ۱۹/۸/۲۰۲۱ ۲۸/۵/۱۴۰۰ لینک منبع اصلی: https://ir.sputniknews.com/opinion/202108198182077-دولت-بسیجی-ها/ @engasht_ir
شام غریبان حسین امشب است امشب است
مقاله📃 ادامه..... ایدئولوژی موازی مکتب مفهوم مدرن ایدئولوژی نیز در نسبت با دین در فضای علمی معاصر مورد بحث است. از این رو شایسته است که با تعریف آن نسبتش را با دو مفهوم مکتب و دین باز شناسیم. ایدئولوژی چهارچوب منسجمی از مجموعه امور عملی (ما ان یعمل) است که گاه از آن به دو گروه بایسته ها [امر و نهی] و شایسته ها [حسن و قبح] و گاه منحصرا به مجموعه بایسته ها تعبیر می‌شود. نخست بار این مفهوم پس از انشعاب دو قرائت راست و چپ فلسفی هگل پدید آمد اما گستره استعمال آن در پارادایم های فکری مختلف و زوایای پرداخت به آن؛ چنان این مفهوم را منعطف گردانید که جدای از پیشینه اش به هر گونه عقلانیت معطوف به عملی اطلاق می شود. با چنین تصوری مکتب با بر خورداری از ضلع جهان‌بینی (دانسته ها)، از موضع عام مطلقی مقابل [خاص خویش] ایدئولوژی برخوردار است. (۳) @enegasht_ir
⏺سیر مطالعاتی|فلسفه 🔶️سیر پیشنهادی مطالعه فلسفه/ فلسفه دین 🔷️مدت زمان تقریبی ۳ سال. سطح اول تخصصی: ۱. معرفت شناسی حسین غفاری ۲. بداية الحکمه علامه ۳و۴. دو جلدی فلسفه مصباح ۵. تاریخ فلسفه اسلامی هانری کربن ۶. فلسفه فلسفه یزدان پناه سطح دوم تخصصی: ۷. فلسفه شناخت خسرو پناه ۸و۹و۱۰. تاریخ فلسفه اسلامی اشکوری ۱۱و۱۲و۱۳. ماجرای فکر فلسفی اسلام دینانی سطح سوم تخصصی: ۱۴. اساس الاقتباس ۱۵. منطق الشفای بوعلی ۱۶. نهاية الحكمه علامه ۱۷و۱۸. شرح منظومه مطهری ۱۹. فراز و فرود فکر فلسفی دینانی ۲۰. هستی و چیستی فیاضی ۲۱و۲۲و۲۳و۲۴و۲۵. اصول فلسفه علامه و مطهری ۲۶. منزلت عقل در دین جوادی آملی سطح چهارم تخصصی/ فلسفه دین: ۲۷. فلسفه دین حسین زاده ۲۸. فلسفه دین ویلیام رایت ترجمه موسسه امام ۲۹. فلسفه دین چاد مایستر سطح پنجم تخصصی/ تاریخ علم: ۳۰. خدمات متقابل ۳۱. سر آغاز علم در غرب ۳۲. ریشه های شرقی تمدن غربی @enegasht_ir
⏺ادبیات عاشورا 🖤به مناسبت شهادت امام سجاد‌(علیه السلام)🖤 همان وقتی که خنجر از تن خورشید سر می‌خواست امامت از دل آتش چنان ققنوس برمی‌خاست 💠💠💠 علی باشی و در میدان نجنگی، داغ از این بدتر؟  خدا او را به بزم عشق بازی شعله‌ور می‌خواست 💠💠💠 علی در خونِ خود پرپر علی با تیرِ در حنجر علی از شعله سوزان‌تر علی بودن هنر می‌خواست 💠💠💠 نباید شعله این ماجرا یک لحظه بنشیند عبایش سوخت در آتش که آتش بال و پر می‌خواست 💠💠💠 به پای این کبوتر نامه‌ای از جنس زنجیر است که فریاد بلند تشنگان پیغامبر می‌خواست 💠💠💠 مصیبت تازه بعد از کربلا آغاز شد یعنی به غیر از خونِ تن، دشمن از او خون جگر می‌خواست 💠💠💠 خرابه، خیزران، خنیاگری‌ها، خارجی خواندن نمک از زخم‌هایش زخم‌های تازه‌تر می‌خواست 💠💠💠 امامت را زنی با خود به هر جان کندنی می‌برد که زینب بود، اگر او زیر دست و پا سپر می‌خواست 💠💠💠 پدر لب‌تشنه جان داد و گذشت اما تمام عمر صدای گریه باران چه از جان پسر می‌خواست 💠💠💠 غریب است آنچنان کعبه میان آشنایانش که استعلام حقانیتش را از حجر می‌خواست 👤سید حمید رضا برقعی @enegasht_ir
مقاله📃 ادامه..... دین شناخت دین برخاسته از تلقی های گوناگونی است. اما تعریفی عمومی از دین وجود دارد که آن را مسائل و گزاره هایی می داند که به علت غایی می پردازند. این تعریف پیشینی، هر چند شمول مناسبی را داراست اما از آن جایی که نقطه ثقل ما اسلام هست کفایت بحث نکرده و ما، با فرض پذیرش آن خود را از تعریفی درون دینی بی نیاز نمی دانیم. در رویکرد درون دینی ما بی واسطه مستمسک به قرآن خواهیم شد. قرآن دین را به معنای اسلام می داند که به دو معنای گردن نهادن و دور بودن از آسیب امراض است؛ البته جمعشان در تنافی با هم نبوده و چنین بر ساختی دین را، پذیرش امر قدسی [خداوند]_ به عنوان علت غائی در ادیان_ می داند که به مطابق ترین باور و درست ترین عمل بر آمده از آن باور می انجامد. پذیرش حیث معرفتی دین در بینش و کنش مطابق، مستلزم برخورداری دین از منبعی معرفت بخش است. یعنی؛ دین مدار در مقام مدرِک، بتواند با پرداخت به آبژه کسب معرفت کند. در اسلام از وحی نبوی (قرآن) و تبيين های پیامبر [و در نظر شیعه معصومین] به عنوان منبع شناخت نام برده شده. برداشت سنتی از این میراث وحیانی در نگاه متقدمین و متأخرین به سه حوزه عقاید (دانسته ها)، اخلاق (شایسته ها) و احکام (بایسته ها) تقسیم می گردد. اینجاست امکان پرداخت به اسلام در جایگاه مکتب تصور روشنی می یابد. بدین منظور خروجی وحی، هر سه حوزه را پوشش داده و جامعیت ابعادی معارف سنت اسلامی ضمانت بخشیده. سنتی با ۱۴۰۰ سال پیشنه و ۱۳۰۰ سال فعالیت منظم فکری که زیرشاخه های آن اعم از فلسفه و فقه، خود استغنای بالایی را به عنوان مکاتبی مستقل دارند. (۴) @enegasht_ir
🌿مدرسه 📚آموزش‌های برای و دانشجویان 📚دوره‌های مقاله‌نویسی، پایان‌نامه‌نویسی، روش‌های تحقیق کیفی، نرم‌افزار مکس‌کیو، آینده‌پژوهی، سواد رسانه‌ای و ... با تضمین کیفیت آموزش 🌿مدرسه 👇👇👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/3648323715C970376fb41 🆔 https://eitaa.com/mroyesh
مقاله📃 ادامه..... حال پردازش ما در برسی درگیری های سنن فکری به دو گونه است. یکی آنکه به تفصيل یکایک مویدات تاریخی بحث را ذکر کنیم و در پس چگونگی چینش آن ها نتیجه مورد نظر را بیابیم. اما نحوه دیگر آن است که با تبیین عرصه بروز هر مکتب، ضمن اشارت های تبارشناسانه با نشان دادن تاثیر های علمی طرفین؛ برنده و بازنده این کشاکش را معلوم سازیم. از آنجا که ما نگاشته مان را با تحلیل محتوایی این اندیشه ها آغاز نمودیم طریق دوم را می پوییم. این گونه علاوه بر تبیین سنت فکر دینی مان به اصلاح رویه دانشی در فرایند اجتهاد نیز می پردازیم. (۵) @enegasht_ir
مقاله📃 ادامه..... مسیحیت از نخستین برخورد های اولیه پیامبر اکرم(صل الله) و آیین های دیگر، رویارویی با مسیحیت است که از آن در قرآن در خلال ماجراهایی چون مباهله و... اشاره شده. مسیح علیه السلام را نبی طریقت یهود نامیده اند چرا که کیش وی در مقام مکتب مجموعه گزاره های الهیاتی عمدتا شهودی و پند های اخلاقی است. در دوران میانه_که شروع تشنج های دو دین ابراهیمی است_ فیدئیسم اصل حاکم بر کلیسای شرقی و غربی بود آن هم محدود به همان دو حوزه یاد شده که کردمان راهبری اجتماع را به عقلانیت عرفی واگذاشته بود و جز احکامی چون منع زنا و ربا عملا میزان مشخصی را عرضه نداشته بود. اسلام در نقطه مقابل نصرانیت هندسه سیال اجتماعی را بر پایه قرآن و حدیث مطرح کرد که حوزه نظریه پردازی آن به تفقه و اجتهاد تعریف می شود. از این رو است که اسلام با برخورداری از نظام عملی مضبوط و غنی [علاوه بر دستگاه الهیاتی و اخلاقی]، بر مسیحیت پیشی گرفت. (۶) @enegasht_ir
✒ اهمیت درک صحیح از دو مفهوم مبنا و بنا در خوانش تراث اندیشه ما از ضرورت بسیاری برخوردار است. مبنا یعنی پایه یک امر و بنا به ظاهر آن امر گفته می شود. مثلا اسلام به علت داشتن پیش‌فرض‌های خاص درباب انسان و مسائل بنیادین او مانند هستی و خدا مبانی خاصی را عرضه می کند. از طرفی دین، دست به بیان گزاره هایی می زند که پذیرش و رسیدن به آن گزاره ها بستگی که قبول پیش‌فرض‌های یاد شده است همچون قاعده قبح عقاب بلا بیان در اصول فقه. این گزاره ها به صورت ساده نتیجه پذیرفتن آن پیش فرض ها و آوردنشان در قالب ادلّه هست. ما به معارف دسته اول مبانی و به مباحث دسته دوم بنا می گوییم. @enegasht_ir
مقاله📃 ادامه..... یهودیت اما ضلع اصلی جدال بینا ادیانی با اسلام یهودیت بود. یهودیت به اتکای نگاه الاهیاتی خاص و شریعت گسترده تنظیم گر اجتماعاتش، رقیب قدرتمندی برای اسلام به شمار می رفت اما فقدان بعد عرفانی تئولوژی و تعلیمات اخلاقی مقبول، چالشی را بین مسلمین و جهود، حتی ضعف هایی را در خود قبایل یهودی ایجاد نمود که در زد و خورد شدید آنها و اسلام به نابودی ایشان منتج گردید. پاشنه آشیل یهودیت به عنوان مکتب از دو چیز نشأت گرفته بود؛ نخست دنیا نگری که ثمره نگاه فقهی صرف و عدم رواج ملاطفت های شهودی_ اخلاقی میان آن ها بود. دوم نژاد گرایی تفسیر شده از عهد عتیق که حتی کیش را به مولفه ای نژادی تقلیل می‌داد. عدم این آسیب ها در تعالیم نبوی به تفوق جامعه مدنی برابر اجتماع های بنی اسرائیلی [در پنج حوزه سیاسی، نظامی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی قدرت] انجامید. (۷) @enegasht_ir
مقاله📃 ادامه..... نوع برخورد با مسیحیت مبتنی بر سیر تاریخی حاکمیت مسلمین در چند مرحله است. در زمان پیامبر ما دو سطح درگیری نظامی و فرهنگی را می‌بینیم که اولی در نبرد تبوک با روم انجام گرفت و دیگری در خلال ماجرای مباهله با نصارای نجران صورت گرفت. عدم شکست در این دو عرصه حاکمیت اسلام را تثبیت و موجب دلگرمی استحکام مبانی دینی میان توده مؤمنین شد. در زمان خلفای راشد فتوحات، راهبرد اصلی تعامل با ملل همسایه گردید که از ثمرات آن برابر روم مسیحی به فتح شام انجامید. سیطره بنی امیه بر شام فصل گذاری به دوران دیگری از فرم کشاکش دو آیین شد. در زمان بنی امیه پیش از تبدیل خلافت به سلطنت، نفوذ فرهنگی روم [به نمایندگی از قلمرو حاکمیت مسیحی] بسیار ملموس بود. از جمله آن اقوالی هست که حتی زبان محافظان کاخ سبز و زندان دمشق را رومی خوانده اند. سر جون (جان) مشاور مسیحی معاویه و یزید بود که از مشوقان یزید در به شهادت رساندن سید الشهداء بود. جالب آن است که تحلیل های بر آمده از گزارش های تاریخی گونه ای از اختلاف سیاست روم با سرزمین های اسلامی را در دوران گذار از خلافت و سلطنت را نشان می دهند. گویی آنکه ما از جانب امپراطوری روم نوعی تسامح با معاویه را شاهدیم تا او بتواند با تحت فشار قراردادن امام حسن (علیه السلام) به نام مصلحت مسلمین و حفظ اصل اسلام قبضه خلافت را از دستان حضرت خارج سازد. اما در زمان اسقرار حکومت اموی، ما از زمان خود معاویه معدود ترجمانی را از چند کتب پزشکی و فلسفی می بینیم که کم و بیش اقبالی از طرف مسلمین دارد. اما این پذیرایی در فترت میان امویان و عباسیان شدت خارج از تصوری پیدا می کند و ادواری را در سابقه تمدنی مسلمین رقم می زند که به نهضت ترجمه مشهور می شود. در این میان از دست برتر جامعه مسلمین در عرصه سیاسی_ نظامی شکی نیست اما آیا ما با چنین صراحتی نیز می توانیم در دیگر حوزه ها سخن بگوییم؟ در حوزه اقتصادی شدید ترین روابط حکومت اسلامی با روم مسیحی در زمان عبدالملک مروان است. تحریم بازار های اسلامی که گردش مالی آن با سکه های ضرب روم بود ضربه سهمگینی را به نهاد بازار وارد کرد. این حربه با مشاوره امام باقر (علیه سلام) به دولت خنثی شد. پس از این واقعه و استقلال ارزی جامعه، دیگر مسلمین با چنین آسیب هایی روبه رو نشدند. (۸) @enegasht_ir
هدایت شده از مرد
مقاله📃 ادامه..... اما جدال دو مکتب اسلام و مسیحیت از همان آغاز سیاق متفاوتی داشت. قدرت نرم نصرانیت از عقبه ۶۰۰ساله اش برابر کیش نو پای محمد هاشمی (صل الله و آله) به مثابه دست بالای نبرد سود می برد. این وجه دستاویز معاویه برای به حاشیه راندن قرائت علوی دین و سپس اصل اسلام بود که البته پس از مرگ یزید هدف دوم به سبب عدم کفایت لازم شاخه مروانی فراموش شد. معاویه خود ابتدا کاخی به سبک رومیان در دمشق بنا کرد و از نخبگان مسیحی (شامی_روم) و ایرانی در دیوان سالاری حکومتش بهره برد. وی حتی در تربیت ولیعهد خویش یزید از ایشان استمداد کرد. بدین ترتیب ثمره چنین تربیتی، دوری جانشینان او از روح اسلامی و سبک مقلدانه ای از زندگی اشرافی مغرب نشینان بود که فجایعی چون کربلا و واقعه حرّه را رقم زد. این تقلید ساده انگارانه از فرهنگ رومی نصرانی اما از بُعد علمی و ساختمان فکری تهی بود. ما تا دوران انتقال قدرت از بنی امیه به بنی عباس عملا رشد علمی والا و مواجهه فعالانه با علوم ملل همجوار را نمی یابیم. مثل مشهوری از عبد العزیز هست که برای نشر بازگردانی از یک کتاب پزشکی ۴۰ روز خلوت گزید و سپس با استخاره ای از قرآن حکم به نشر داد. چنین سطح تفکری هرگز نمی تواند نشانگر یک انقلاب علمی و شکوفایی فرهنگی در آن زمان باشد. اینطور که بر می آید ما نمی توانیم از پیشروی فرهنگی در دوران اموی سخن بگوییم بلکه بر عکس، ما دورانی صد ساله از رکود بُعد معنوی اسلام در اذهان توده مسلمان را می بینیم که علیرغم تکاپوی تمام عیار امامان حسین بن علی، زین العابدین تا امام جعفر صادق (علیهم السلام)؛ به چنان هرج و مرج فکری_عقیدتی ای انجامید که آتش آن خرمن حکومت امویان را در شعله های سهمگین خود سوزاند. امتداد های سیاسی این بحران فرهنگی، دستاویز دیگری بنی امیه گردید تا با داعیه بازگشت به خوانش اصیل اسلام [در قالب شعار الرضا من آل محمد] موجبات زوال خلافت شام و ظهور امپراطوری عباسی را محقق سازد. (۹) @enegasht_ir
هدایت شده از فرهنگ ‌فمینیستی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی خانمی با تحقیق و مطالعه مسلمان می شود این گونه از دینش و حجابش دفاع عقلانی می کند ایشان در پاسخ به سوال جوانی ایرانی که می گوید در قرآن آیه ای بر حجاب وجود ندارد و اصلا فلسفه حجاب چیست می گوید 👆👆👆 @روانبخش ✅فرهنگ فمینیستی @farhangfeministi
⏺سیر مطالعاتی|فلسفه و کلام اسلامی 🔶️سیر پیشنهادی مطالعه مبانی اسلامی بر گرفته از آثار علامه مصباح (ره) 🔷️مدت زمان تقریبی ۴ ماه. ۱. آموزش عقاید ۲. معارف قرآن جلد اول – خداشناسی ۳. معارف قرآن جلد دوم – جهان شناسی ۴. معارف قرآن جلد سوم – انسان شناسی ۵. معارف قرآن جلد چهارم – راه شناسی ۶. معارف قرآن جلد پنجم – راهنما شناسی ۷. معارف قرآن جلد ششم – قرآن شناسی ۸. معارف قرآن جلد هفتم – اخلاق یا انسان سازی قرآن ۹. معارف قرآن جلد هشتم – برنامه های عبادی قرآن ۱۰. معارف قرآن جلد نهم – احکام فردی قرآن ۱۲. معارف قرآن جلد دهم – احکام اجتماعی قرآن ۱۳. آموزش فلسفه (دو جلدی) @enegasht_ir
✒ محبوب و دلپذیر معرفی کردن خدا، از راههای ترغیب جامعه بشری به دین است. اگر مبلغ اسلامی، خدا را در بخش نظر با علم و حکمت، و در بخش حقوق بر اساس قسط و عدل، و در بخش عواطف بر اساس رفتار و رحمت معرفی کند و اوصاف جمال الهی را بنمایاند، زمینه گرایش انسان به بدین فراهم می شود. اگر متولی امر تبلیغ، برخی از اسمای حسنای الهی را از نصوص متقن کتاب و سنت معتبر اهل عصمت (علیه السلام) تبیین، و خود را به آن آراسته، و از لغزش پیراسته کند و در برابر انحراف وارسته باشد، جاذبه دین پذیری جامعه به نصاب بالایی خواهد رسید. ر.ک. علامه جوادی آملی، دین شناسی، ص۵۱. @enegasht_ir