eitaa logo
انگاشت | مارکت علوم انسانی (نسل زد)
129 دنبال‌کننده
286 عکس
109 ویدیو
11 فایل
جایی از نسل زد برای گفتن از مسائل فرهنگی،نقداجتماعی،علمی،ادبی و خلاصه روایتی از تجربه زندگی! 👤[ایده های یک #دهه_هشتادی]: @Mojshik کست باکس: https://castbox.fm/va/6100095 شنوتو: https://shenoto.com/channel/podcast/Engasht آیدی تلگرام و سروش: engasht_ir@
مشاهده در ایتا
دانلود
شام غریبان حسین امشب است امشب است
مقاله📃 ادامه..... ایدئولوژی موازی مکتب مفهوم مدرن ایدئولوژی نیز در نسبت با دین در فضای علمی معاصر مورد بحث است. از این رو شایسته است که با تعریف آن نسبتش را با دو مفهوم مکتب و دین باز شناسیم. ایدئولوژی چهارچوب منسجمی از مجموعه امور عملی (ما ان یعمل) است که گاه از آن به دو گروه بایسته ها [امر و نهی] و شایسته ها [حسن و قبح] و گاه منحصرا به مجموعه بایسته ها تعبیر می‌شود. نخست بار این مفهوم پس از انشعاب دو قرائت راست و چپ فلسفی هگل پدید آمد اما گستره استعمال آن در پارادایم های فکری مختلف و زوایای پرداخت به آن؛ چنان این مفهوم را منعطف گردانید که جدای از پیشینه اش به هر گونه عقلانیت معطوف به عملی اطلاق می شود. با چنین تصوری مکتب با بر خورداری از ضلع جهان‌بینی (دانسته ها)، از موضع عام مطلقی مقابل [خاص خویش] ایدئولوژی برخوردار است. (۳) @enegasht_ir
⏺سیر مطالعاتی|فلسفه 🔶️سیر پیشنهادی مطالعه فلسفه/ فلسفه دین 🔷️مدت زمان تقریبی ۳ سال. سطح اول تخصصی: ۱. معرفت شناسی حسین غفاری ۲. بداية الحکمه علامه ۳و۴. دو جلدی فلسفه مصباح ۵. تاریخ فلسفه اسلامی هانری کربن ۶. فلسفه فلسفه یزدان پناه سطح دوم تخصصی: ۷. فلسفه شناخت خسرو پناه ۸و۹و۱۰. تاریخ فلسفه اسلامی اشکوری ۱۱و۱۲و۱۳. ماجرای فکر فلسفی اسلام دینانی سطح سوم تخصصی: ۱۴. اساس الاقتباس ۱۵. منطق الشفای بوعلی ۱۶. نهاية الحكمه علامه ۱۷و۱۸. شرح منظومه مطهری ۱۹. فراز و فرود فکر فلسفی دینانی ۲۰. هستی و چیستی فیاضی ۲۱و۲۲و۲۳و۲۴و۲۵. اصول فلسفه علامه و مطهری ۲۶. منزلت عقل در دین جوادی آملی سطح چهارم تخصصی/ فلسفه دین: ۲۷. فلسفه دین حسین زاده ۲۸. فلسفه دین ویلیام رایت ترجمه موسسه امام ۲۹. فلسفه دین چاد مایستر سطح پنجم تخصصی/ تاریخ علم: ۳۰. خدمات متقابل ۳۱. سر آغاز علم در غرب ۳۲. ریشه های شرقی تمدن غربی @enegasht_ir
⏺ادبیات عاشورا 🖤به مناسبت شهادت امام سجاد‌(علیه السلام)🖤 همان وقتی که خنجر از تن خورشید سر می‌خواست امامت از دل آتش چنان ققنوس برمی‌خاست 💠💠💠 علی باشی و در میدان نجنگی، داغ از این بدتر؟  خدا او را به بزم عشق بازی شعله‌ور می‌خواست 💠💠💠 علی در خونِ خود پرپر علی با تیرِ در حنجر علی از شعله سوزان‌تر علی بودن هنر می‌خواست 💠💠💠 نباید شعله این ماجرا یک لحظه بنشیند عبایش سوخت در آتش که آتش بال و پر می‌خواست 💠💠💠 به پای این کبوتر نامه‌ای از جنس زنجیر است که فریاد بلند تشنگان پیغامبر می‌خواست 💠💠💠 مصیبت تازه بعد از کربلا آغاز شد یعنی به غیر از خونِ تن، دشمن از او خون جگر می‌خواست 💠💠💠 خرابه، خیزران، خنیاگری‌ها، خارجی خواندن نمک از زخم‌هایش زخم‌های تازه‌تر می‌خواست 💠💠💠 امامت را زنی با خود به هر جان کندنی می‌برد که زینب بود، اگر او زیر دست و پا سپر می‌خواست 💠💠💠 پدر لب‌تشنه جان داد و گذشت اما تمام عمر صدای گریه باران چه از جان پسر می‌خواست 💠💠💠 غریب است آنچنان کعبه میان آشنایانش که استعلام حقانیتش را از حجر می‌خواست 👤سید حمید رضا برقعی @enegasht_ir
مقاله📃 ادامه..... دین شناخت دین برخاسته از تلقی های گوناگونی است. اما تعریفی عمومی از دین وجود دارد که آن را مسائل و گزاره هایی می داند که به علت غایی می پردازند. این تعریف پیشینی، هر چند شمول مناسبی را داراست اما از آن جایی که نقطه ثقل ما اسلام هست کفایت بحث نکرده و ما، با فرض پذیرش آن خود را از تعریفی درون دینی بی نیاز نمی دانیم. در رویکرد درون دینی ما بی واسطه مستمسک به قرآن خواهیم شد. قرآن دین را به معنای اسلام می داند که به دو معنای گردن نهادن و دور بودن از آسیب امراض است؛ البته جمعشان در تنافی با هم نبوده و چنین بر ساختی دین را، پذیرش امر قدسی [خداوند]_ به عنوان علت غائی در ادیان_ می داند که به مطابق ترین باور و درست ترین عمل بر آمده از آن باور می انجامد. پذیرش حیث معرفتی دین در بینش و کنش مطابق، مستلزم برخورداری دین از منبعی معرفت بخش است. یعنی؛ دین مدار در مقام مدرِک، بتواند با پرداخت به آبژه کسب معرفت کند. در اسلام از وحی نبوی (قرآن) و تبيين های پیامبر [و در نظر شیعه معصومین] به عنوان منبع شناخت نام برده شده. برداشت سنتی از این میراث وحیانی در نگاه متقدمین و متأخرین به سه حوزه عقاید (دانسته ها)، اخلاق (شایسته ها) و احکام (بایسته ها) تقسیم می گردد. اینجاست امکان پرداخت به اسلام در جایگاه مکتب تصور روشنی می یابد. بدین منظور خروجی وحی، هر سه حوزه را پوشش داده و جامعیت ابعادی معارف سنت اسلامی ضمانت بخشیده. سنتی با ۱۴۰۰ سال پیشنه و ۱۳۰۰ سال فعالیت منظم فکری که زیرشاخه های آن اعم از فلسفه و فقه، خود استغنای بالایی را به عنوان مکاتبی مستقل دارند. (۴) @enegasht_ir
🌿مدرسه 📚آموزش‌های برای و دانشجویان 📚دوره‌های مقاله‌نویسی، پایان‌نامه‌نویسی، روش‌های تحقیق کیفی، نرم‌افزار مکس‌کیو، آینده‌پژوهی، سواد رسانه‌ای و ... با تضمین کیفیت آموزش 🌿مدرسه 👇👇👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/3648323715C970376fb41 🆔 https://eitaa.com/mroyesh
مقاله📃 ادامه..... حال پردازش ما در برسی درگیری های سنن فکری به دو گونه است. یکی آنکه به تفصيل یکایک مویدات تاریخی بحث را ذکر کنیم و در پس چگونگی چینش آن ها نتیجه مورد نظر را بیابیم. اما نحوه دیگر آن است که با تبیین عرصه بروز هر مکتب، ضمن اشارت های تبارشناسانه با نشان دادن تاثیر های علمی طرفین؛ برنده و بازنده این کشاکش را معلوم سازیم. از آنجا که ما نگاشته مان را با تحلیل محتوایی این اندیشه ها آغاز نمودیم طریق دوم را می پوییم. این گونه علاوه بر تبیین سنت فکر دینی مان به اصلاح رویه دانشی در فرایند اجتهاد نیز می پردازیم. (۵) @enegasht_ir
مقاله📃 ادامه..... مسیحیت از نخستین برخورد های اولیه پیامبر اکرم(صل الله) و آیین های دیگر، رویارویی با مسیحیت است که از آن در قرآن در خلال ماجراهایی چون مباهله و... اشاره شده. مسیح علیه السلام را نبی طریقت یهود نامیده اند چرا که کیش وی در مقام مکتب مجموعه گزاره های الهیاتی عمدتا شهودی و پند های اخلاقی است. در دوران میانه_که شروع تشنج های دو دین ابراهیمی است_ فیدئیسم اصل حاکم بر کلیسای شرقی و غربی بود آن هم محدود به همان دو حوزه یاد شده که کردمان راهبری اجتماع را به عقلانیت عرفی واگذاشته بود و جز احکامی چون منع زنا و ربا عملا میزان مشخصی را عرضه نداشته بود. اسلام در نقطه مقابل نصرانیت هندسه سیال اجتماعی را بر پایه قرآن و حدیث مطرح کرد که حوزه نظریه پردازی آن به تفقه و اجتهاد تعریف می شود. از این رو است که اسلام با برخورداری از نظام عملی مضبوط و غنی [علاوه بر دستگاه الهیاتی و اخلاقی]، بر مسیحیت پیشی گرفت. (۶) @enegasht_ir
✒ اهمیت درک صحیح از دو مفهوم مبنا و بنا در خوانش تراث اندیشه ما از ضرورت بسیاری برخوردار است. مبنا یعنی پایه یک امر و بنا به ظاهر آن امر گفته می شود. مثلا اسلام به علت داشتن پیش‌فرض‌های خاص درباب انسان و مسائل بنیادین او مانند هستی و خدا مبانی خاصی را عرضه می کند. از طرفی دین، دست به بیان گزاره هایی می زند که پذیرش و رسیدن به آن گزاره ها بستگی که قبول پیش‌فرض‌های یاد شده است همچون قاعده قبح عقاب بلا بیان در اصول فقه. این گزاره ها به صورت ساده نتیجه پذیرفتن آن پیش فرض ها و آوردنشان در قالب ادلّه هست. ما به معارف دسته اول مبانی و به مباحث دسته دوم بنا می گوییم. @enegasht_ir
مقاله📃 ادامه..... یهودیت اما ضلع اصلی جدال بینا ادیانی با اسلام یهودیت بود. یهودیت به اتکای نگاه الاهیاتی خاص و شریعت گسترده تنظیم گر اجتماعاتش، رقیب قدرتمندی برای اسلام به شمار می رفت اما فقدان بعد عرفانی تئولوژی و تعلیمات اخلاقی مقبول، چالشی را بین مسلمین و جهود، حتی ضعف هایی را در خود قبایل یهودی ایجاد نمود که در زد و خورد شدید آنها و اسلام به نابودی ایشان منتج گردید. پاشنه آشیل یهودیت به عنوان مکتب از دو چیز نشأت گرفته بود؛ نخست دنیا نگری که ثمره نگاه فقهی صرف و عدم رواج ملاطفت های شهودی_ اخلاقی میان آن ها بود. دوم نژاد گرایی تفسیر شده از عهد عتیق که حتی کیش را به مولفه ای نژادی تقلیل می‌داد. عدم این آسیب ها در تعالیم نبوی به تفوق جامعه مدنی برابر اجتماع های بنی اسرائیلی [در پنج حوزه سیاسی، نظامی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی قدرت] انجامید. (۷) @enegasht_ir
مقاله📃 ادامه..... نوع برخورد با مسیحیت مبتنی بر سیر تاریخی حاکمیت مسلمین در چند مرحله است. در زمان پیامبر ما دو سطح درگیری نظامی و فرهنگی را می‌بینیم که اولی در نبرد تبوک با روم انجام گرفت و دیگری در خلال ماجرای مباهله با نصارای نجران صورت گرفت. عدم شکست در این دو عرصه حاکمیت اسلام را تثبیت و موجب دلگرمی استحکام مبانی دینی میان توده مؤمنین شد. در زمان خلفای راشد فتوحات، راهبرد اصلی تعامل با ملل همسایه گردید که از ثمرات آن برابر روم مسیحی به فتح شام انجامید. سیطره بنی امیه بر شام فصل گذاری به دوران دیگری از فرم کشاکش دو آیین شد. در زمان بنی امیه پیش از تبدیل خلافت به سلطنت، نفوذ فرهنگی روم [به نمایندگی از قلمرو حاکمیت مسیحی] بسیار ملموس بود. از جمله آن اقوالی هست که حتی زبان محافظان کاخ سبز و زندان دمشق را رومی خوانده اند. سر جون (جان) مشاور مسیحی معاویه و یزید بود که از مشوقان یزید در به شهادت رساندن سید الشهداء بود. جالب آن است که تحلیل های بر آمده از گزارش های تاریخی گونه ای از اختلاف سیاست روم با سرزمین های اسلامی را در دوران گذار از خلافت و سلطنت را نشان می دهند. گویی آنکه ما از جانب امپراطوری روم نوعی تسامح با معاویه را شاهدیم تا او بتواند با تحت فشار قراردادن امام حسن (علیه السلام) به نام مصلحت مسلمین و حفظ اصل اسلام قبضه خلافت را از دستان حضرت خارج سازد. اما در زمان اسقرار حکومت اموی، ما از زمان خود معاویه معدود ترجمانی را از چند کتب پزشکی و فلسفی می بینیم که کم و بیش اقبالی از طرف مسلمین دارد. اما این پذیرایی در فترت میان امویان و عباسیان شدت خارج از تصوری پیدا می کند و ادواری را در سابقه تمدنی مسلمین رقم می زند که به نهضت ترجمه مشهور می شود. در این میان از دست برتر جامعه مسلمین در عرصه سیاسی_ نظامی شکی نیست اما آیا ما با چنین صراحتی نیز می توانیم در دیگر حوزه ها سخن بگوییم؟ در حوزه اقتصادی شدید ترین روابط حکومت اسلامی با روم مسیحی در زمان عبدالملک مروان است. تحریم بازار های اسلامی که گردش مالی آن با سکه های ضرب روم بود ضربه سهمگینی را به نهاد بازار وارد کرد. این حربه با مشاوره امام باقر (علیه سلام) به دولت خنثی شد. پس از این واقعه و استقلال ارزی جامعه، دیگر مسلمین با چنین آسیب هایی روبه رو نشدند. (۸) @enegasht_ir