eitaa logo
انگاشت | مارکت علوم انسانی (نسل زد)
126 دنبال‌کننده
287 عکس
109 ویدیو
11 فایل
جایی از نسل زد برای گفتن از مسائل فرهنگی،نقداجتماعی،علمی،ادبی و خلاصه روایتی از تجربه زندگی! 👤[ایده های یک #دهه_هشتادی]: @Mojshik کست باکس: https://castbox.fm/va/6100095 شنوتو: https://shenoto.com/channel/podcast/Engasht آیدی تلگرام و سروش: engasht_ir@
مشاهده در ایتا
دانلود
از جمله بیانات آیت الله احمد عابدی در آسیب شناسی حوزه های علمیه: ضعف ادبیات [عرب] کارایی حوزه را کم کرده است. @enegasht_ir
انگاشت | مارکت علوم انسانی (نسل زد)
از جمله بیانات آیت الله احمد عابدی در آسیب شناسی حوزه های علمیه: ضعف ادبیات [عرب] کارایی حوزه را کم
یادداشت📃 از مسائلی که طلاب در حوزه علمیه بدان کم توجهند ادبیات عرب است. بسیاری فکر می‌کنند که این درس منطبق بر نیازهای آنها نبوده و عملاً ربطی به رسالت طلبگی شان ندارد لذا از کنار آن آسان گذشته ولی در روند علم آموزی و خروجی دهی؛ همواره ضعف ادبیات عرب را در پژوهش های خود موثر می بینند. به طور کلی باید گفت که تمامی علوم انسانی و دانش های زیر مجموعه آن متکی به سه زبان هست، لاتین عربی و عبری. کسی در غرب و شرق بر قله های دانش عالی_ انسانی می نشیند که در یکی از این سه زبان مسلط باشد. این‌ها دقیقاً سه زبان پایه دین بزرگ ابراهیمی یعنی اسلام مسیحیت و یهودیت اند. هر خوانش انسان شناسانه که از آن تلقی خاصی از کنش های انسانی فهم شود متکی به نوعی الاهیات بوده که کلید اخذ آن زبان آن الهیات است. در مجامع علوم عالی_ انسانی جهان و مخصوصا مد نظر ما ایران، هیچ کس به صرف دانستن انگلیسی و استفاده از ترجمه ها و متون دست دوم فارسی نمی تواند داعیه نظریه پردازی داشته باشد. قریب به اتفاق متون فلسفی، فقهی، حدیثی_تاریخی و.... اصلا خود کتاب مقدس ما قرآن؛ به زبان عربی می باشد. اگر کسی بدون تسلط به زبان دین بخواهد خود را اسلام شناس بخواند باید بدین پرسش پاسخ دهد که چگونه وقتی‌ نمی تواند متون دین را بفهمد از آن معارف استخراج کرده و اضهار نظر قطعی می نماید؟ درست که در نوع آموزش حوزه علمیه گرفتار آسیب است اما عدم اهتمام به این دانش عملا بنیان حوزه علمیه فهم دین را بر باد می دهد چه رسد به مدعیانش. خلاصه آنکه ادبیات کلید دانش دین و نظریه پردازی و تحقق امتداد های اجتماعی آن است. با یاد گیری و آموزش درست ادبیات عرب است که نسل های آینده حوزه علمیه توان تعمق در منابع، بهره گیری و تشکیل چرخه معرفت معطوف به دین و دیالوگ یافته هاشان با عموم را دارند. @enegasht_ir
مقاله📃 در نیمه قرن دوم بیستم و شروع نهضت های آزادی بخش در قرن انقلاب ها، نگاهی نو در خداشناسی مسیحیت در کشور های لاتین، آفریقایی و دیگر ملل جهان سوم و گروه های فمينيستی متنی بر تلقی کاتولیک صورت گرفت. این نگاه با قرائت های نوین از کتاب مقدس، به تجدید نظر در نوع رابطه مذهب و سیاست، دین جامعه و.... پرداخت. این نگاه با اصولی چون تقدم عمل بر اندیشه، تغییر نه تفسیر جهان، تحقق عدالت علیه ستم به نفع خداوند، نجات الهی در بستر امر سیاسی، گناه پنداری ظلم سیاسی و ساختار های استبدادی و محقق در سه شاخصه الاهیات سیاه، لاتین و فمينيستی به مبارزه با خوانش های سنتی و حکومت های توتالیتار و امپریالیستی و اصلاحات سیاسی_ اجتماعی پرداخت. این خوانش و امتداد های اجتماعی آن به تشکیل شورای دوم واتیکان و مواضع دیگر اصحاب کلیسا در برابر این خوانش به نام الاهیات رهایی بخش مسیحی انجامید. در همان زمان در نیمه دوم ۱۹۶۰ و نیمه اول ۱۹۷۰ نگاه های مجدد دینی در ایران با ظهور افرادی چون مطهری، شریعتی، بهشتی و... طبق انقلاب اسلامی امام خمینی با اخذ اندیشه سیاسی ولایت فقیه به تلاش های احیای دینی و مبارزه با ظلم و تحقق جامعه آرمانی مهدوی پرداخت. این واقعه که در ۱۹۷۹ به پیروزی دین مداران علیه سلطنت دست نشانده غرب گرا و تشکیل جمهوری اسلامی انجامید؛ توجهات بسیاری در متفکران شرق و غرب را به خود جلب کرد. حتی اشخاصی چون لئوناردو بوف الاهی دان پرکار نیکاراگوئه ای، صریحا به تلازم دیالوگ میان اسلام و مسیحیت [با گرایش های مبارزاتی دینی علیه ظلم] اشاره کرد. با این حال پرسشی میان اسلام پژوهان غرب و شرق و اندیشمندان ایرانی ایجاد شد که آیا به گونه ای می توان از قرائتی رهایی طلبانه در الاهیات اسلامی سخن گفت؟ ما با تعریف شیعه به عنوان الاهیات رهایی بخش به پاسخ گویی می پردازیم. (۱) @enegasht_ir
بدون شرح از تدبیر لیبرال ها
با سلام با توجه به اشکال پیش آمده و حذف برخی آرشیو ها احتمالا چند روزی از ارائه مطالب و ادامه مقالات معذوریم. امیدواریم در این مدت با ما همراه بوده و به خاطر این اختلال پیش‌آمده عذر ما را پذیرا باشید.
مقاله📃 ادامه.... لازمه پاسخ گویی در مقام رد یا قبول الاهیات رهایی بخش توضیح اصطلاح، بیان اصول و امتداد های اجتماعی این خوانش است. رهایی طلبی در اصطلاح نجات خود و دیگران از هر گونه استکبار عامل و ساختار ستم و تحقق انسان توحیدی است. این الاهیات مبتنی بر آگاهی بر رهایی بخشی و انگیزه بخشی موافق آن آگاهی، فرصت سازی و اقدام معطوف به آگاهی مذکور به ظهور در متن خارج می انجامد. اما فرض در کیفیت آگاهی بر اساس این اصول است: توحید در تمام شئون، تفسیر آدم و عالم و تغییر آن معطوف به غایت فهم شده از آن تفسیر، تقدم اندیشه بر عمل، ربوبیت تامه خداوند در خلقت و احاطه وی بر تمام هستی، شریان عدالت الهی در نظام احسن آفرینش و غلبه نهایی خیر بر شر، تحقق عدالت توسط انسان توحیدی در جهت غایت انسانی علیه ظلم، آرمان ولایت الهی و حکومت صالحان (معصومین روات نائب از ایشان)، نجات انسان در بستر توحید در امر سیاسی، گناه پنداری ظلم فردی تا شئون سیاسی_ اجتماعی و ساختار های سرکوب گر بر آمده از آن، اطلاق دین در نسبتش با سیاست و تعریف سیاست در امتداد حیات دینی، تقوا محوری در ارزش گذاری انسان و نفی هرگونه سیستم طبقاتی و جنسیتی برساخته سوداگران، تحدید رفتار های انسانی در دایره حقوق و تکالیف الهی با فهم نسبت دو سویه انسان و پروردگار. موجّه بر این فروض است که می توان دست به خوانی رهایی بخش از الاهیات؛ با تعمیق در تراث دینی و مواجهه انتقادی با هم‌تراز کاتولیکی اش زده، این شاخه را در ادامه خداشناسی اسلامی به حساب آورد. (۲) @enegasht_ir
13.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶🔹 سخنان ناب و کم‌نظیر ، شاگرد طراز علامه ذوالفنون حسن‌زاده‌ آملی و شارح آثار ایشان؛ در باب ضعف‌های مدیریت کرونا و اشکالات بنیادین علمی این حوزه: 1⃣ شما [مسئولان وزارت بهداشت و ستاد کرونا] به عقبه‌ی دینی و علمی خودمون رجوع نکردید و رفتید از ترامپ، رمدسیویر گرفتید! 2⃣ چرا سالیان سال بر اثر عینی و تجربه شده‌ی تربت امام حسین در درمان بیماری‌ها مطالعه و تحقیق نکردید؟! 3⃣ مقلد بودن هنر نیست، محقق بودن هنر است! 4⃣ راه، برای حل وجود داشت و شما راه‌ها رو بستید! 5⃣ به احترام اینکه رهبر بزرگوار فرمودند «هر چه شما تصمیم گرفتید، ما در مقابل تصمیم شما خاضعیم»؛ به احترام ایشان، مردم دست از شما کشیده‌اند وگرنه هم در دنیا باید مؤاخذه شوید، هم در آخرت! ✍️مهندس شکوهیان‌راد @SHRChannel 🌐 لینک: https://eitaa.com/joinchat/2793996420C418ac5a508
مقاله📃 ادامه..... قرائت رهایی بخش از اسلام، با نگاهی که به انسان مسلمان عرضه داشته او را به سمت حرکت های رهایی بخش سوق می دهد. این خوانش مبتنی بر غایت انسان_ یعنی بُعد توحیدی اش_ بودن او را معنا یابی کرده و در همان جهت سعی بر نجات وی از وضع موجود به وضع مطلوب دارد؛ چرا که اساس هرگونه آرمان خواهی در همان وضع مطلوبی است که بر تارک اندیشه او می درخشد. او با تلقی که از مطلوب خود دارد در برابر ظلم سر به زیر نمی آورد. حال این ظلم به هر نحوی که می خواهد باشد خواه ظلم عامل و خواه ظلم ساختار. انسان معتقد به نجات و رهایی، شان الهی انسان و رضایت و مرضیت شارع را از هر چیزی بالاتر می انگارد. این دقیقا همان توجیهی است که انسان را از نهیلیسم سایه افکنده بر مارکسیسم و روزمرگی (ابزودیسم) ناشی از لیبرالیسم دور می کند. انسان رهایی طلب آموخته که معنایی در زندگی خود دارد که با هیچ فلسفه و ایدئولوژی مادی و سکولاری قابل جمع نیست. با این حساب این معنا او را از رکود در آورده، وادار به حرکت معطوف به معنای خود می کند که با تحقق عدل و زمینه رشد هر انسان و نفی ظلمه؛ رَهنمای سیر صیرورت ابدی در حقیقت مقوم آدم و عالم می شود. (۳) @enegasht_ir
🔸 نشست علمی فلسفه تکنولوژی و علامه طباطبایی(ره) 🔰 به مناسبت چهلمین سالگرد ارتحال علامه طباطبایی توسط گروه و با همکاری قطب علمی فلسفه دین برگزار می‌‌شود: ▪️حجت‌الاسلام دکتر به عنوان ارائه‌دهنده و حجت‌الاسلام ابوالحسن غفاری به عنوان دبیر علمی در این نشست حضور خواهند داشت. ⏰ چهارشنبه 26 آبان ماه، ساعت 13:00 🆔 @iictchannel