eitaa logo
انگاشت | مارکت علوم انسانی (نسل زد)
135 دنبال‌کننده
282 عکس
108 ویدیو
11 فایل
جایی از نسل زد برای گفتن از مسائل فرهنگی،نقداجتماعی،علمی،ادبی و خلاصه روایتی از تجربه زندگی! 👤[ایده های یک #دهه_هشتادی]: @Mojshik کست باکس: https://castbox.fm/va/6100095 شنوتو: https://shenoto.com/channel/podcast/Engasht آیدی تلگرام و سروش: engasht_ir@
مشاهده در ایتا
دانلود
مقاله📃 ادامه..... مسیحیت از نخستین برخورد های اولیه پیامبر اکرم(صل الله) و آیین های دیگر، رویارویی با مسیحیت است که از آن در قرآن در خلال ماجراهایی چون مباهله و... اشاره شده. مسیح علیه السلام را نبی طریقت یهود نامیده اند چرا که کیش وی در مقام مکتب مجموعه گزاره های الهیاتی عمدتا شهودی و پند های اخلاقی است. در دوران میانه_که شروع تشنج های دو دین ابراهیمی است_ فیدئیسم اصل حاکم بر کلیسای شرقی و غربی بود آن هم محدود به همان دو حوزه یاد شده که کردمان راهبری اجتماع را به عقلانیت عرفی واگذاشته بود و جز احکامی چون منع زنا و ربا عملا میزان مشخصی را عرضه نداشته بود. اسلام در نقطه مقابل نصرانیت هندسه سیال اجتماعی را بر پایه قرآن و حدیث مطرح کرد که حوزه نظریه پردازی آن به تفقه و اجتهاد تعریف می شود. از این رو است که اسلام با برخورداری از نظام عملی مضبوط و غنی [علاوه بر دستگاه الهیاتی و اخلاقی]، بر مسیحیت پیشی گرفت. (۶) @enegasht_ir
✒ اهمیت درک صحیح از دو مفهوم مبنا و بنا در خوانش تراث اندیشه ما از ضرورت بسیاری برخوردار است. مبنا یعنی پایه یک امر و بنا به ظاهر آن امر گفته می شود. مثلا اسلام به علت داشتن پیش‌فرض‌های خاص درباب انسان و مسائل بنیادین او مانند هستی و خدا مبانی خاصی را عرضه می کند. از طرفی دین، دست به بیان گزاره هایی می زند که پذیرش و رسیدن به آن گزاره ها بستگی که قبول پیش‌فرض‌های یاد شده است همچون قاعده قبح عقاب بلا بیان در اصول فقه. این گزاره ها به صورت ساده نتیجه پذیرفتن آن پیش فرض ها و آوردنشان در قالب ادلّه هست. ما به معارف دسته اول مبانی و به مباحث دسته دوم بنا می گوییم. @enegasht_ir
مقاله📃 ادامه..... یهودیت اما ضلع اصلی جدال بینا ادیانی با اسلام یهودیت بود. یهودیت به اتکای نگاه الاهیاتی خاص و شریعت گسترده تنظیم گر اجتماعاتش، رقیب قدرتمندی برای اسلام به شمار می رفت اما فقدان بعد عرفانی تئولوژی و تعلیمات اخلاقی مقبول، چالشی را بین مسلمین و جهود، حتی ضعف هایی را در خود قبایل یهودی ایجاد نمود که در زد و خورد شدید آنها و اسلام به نابودی ایشان منتج گردید. پاشنه آشیل یهودیت به عنوان مکتب از دو چیز نشأت گرفته بود؛ نخست دنیا نگری که ثمره نگاه فقهی صرف و عدم رواج ملاطفت های شهودی_ اخلاقی میان آن ها بود. دوم نژاد گرایی تفسیر شده از عهد عتیق که حتی کیش را به مولفه ای نژادی تقلیل می‌داد. عدم این آسیب ها در تعالیم نبوی به تفوق جامعه مدنی برابر اجتماع های بنی اسرائیلی [در پنج حوزه سیاسی، نظامی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی قدرت] انجامید. (۷) @enegasht_ir
مقاله📃 ادامه..... نوع برخورد با مسیحیت مبتنی بر سیر تاریخی حاکمیت مسلمین در چند مرحله است. در زمان پیامبر ما دو سطح درگیری نظامی و فرهنگی را می‌بینیم که اولی در نبرد تبوک با روم انجام گرفت و دیگری در خلال ماجرای مباهله با نصارای نجران صورت گرفت. عدم شکست در این دو عرصه حاکمیت اسلام را تثبیت و موجب دلگرمی استحکام مبانی دینی میان توده مؤمنین شد. در زمان خلفای راشد فتوحات، راهبرد اصلی تعامل با ملل همسایه گردید که از ثمرات آن برابر روم مسیحی به فتح شام انجامید. سیطره بنی امیه بر شام فصل گذاری به دوران دیگری از فرم کشاکش دو آیین شد. در زمان بنی امیه پیش از تبدیل خلافت به سلطنت، نفوذ فرهنگی روم [به نمایندگی از قلمرو حاکمیت مسیحی] بسیار ملموس بود. از جمله آن اقوالی هست که حتی زبان محافظان کاخ سبز و زندان دمشق را رومی خوانده اند. سر جون (جان) مشاور مسیحی معاویه و یزید بود که از مشوقان یزید در به شهادت رساندن سید الشهداء بود. جالب آن است که تحلیل های بر آمده از گزارش های تاریخی گونه ای از اختلاف سیاست روم با سرزمین های اسلامی را در دوران گذار از خلافت و سلطنت را نشان می دهند. گویی آنکه ما از جانب امپراطوری روم نوعی تسامح با معاویه را شاهدیم تا او بتواند با تحت فشار قراردادن امام حسن (علیه السلام) به نام مصلحت مسلمین و حفظ اصل اسلام قبضه خلافت را از دستان حضرت خارج سازد. اما در زمان اسقرار حکومت اموی، ما از زمان خود معاویه معدود ترجمانی را از چند کتب پزشکی و فلسفی می بینیم که کم و بیش اقبالی از طرف مسلمین دارد. اما این پذیرایی در فترت میان امویان و عباسیان شدت خارج از تصوری پیدا می کند و ادواری را در سابقه تمدنی مسلمین رقم می زند که به نهضت ترجمه مشهور می شود. در این میان از دست برتر جامعه مسلمین در عرصه سیاسی_ نظامی شکی نیست اما آیا ما با چنین صراحتی نیز می توانیم در دیگر حوزه ها سخن بگوییم؟ در حوزه اقتصادی شدید ترین روابط حکومت اسلامی با روم مسیحی در زمان عبدالملک مروان است. تحریم بازار های اسلامی که گردش مالی آن با سکه های ضرب روم بود ضربه سهمگینی را به نهاد بازار وارد کرد. این حربه با مشاوره امام باقر (علیه سلام) به دولت خنثی شد. پس از این واقعه و استقلال ارزی جامعه، دیگر مسلمین با چنین آسیب هایی روبه رو نشدند. (۸) @enegasht_ir
هدایت شده از مرد
مقاله📃 ادامه..... اما جدال دو مکتب اسلام و مسیحیت از همان آغاز سیاق متفاوتی داشت. قدرت نرم نصرانیت از عقبه ۶۰۰ساله اش برابر کیش نو پای محمد هاشمی (صل الله و آله) به مثابه دست بالای نبرد سود می برد. این وجه دستاویز معاویه برای به حاشیه راندن قرائت علوی دین و سپس اصل اسلام بود که البته پس از مرگ یزید هدف دوم به سبب عدم کفایت لازم شاخه مروانی فراموش شد. معاویه خود ابتدا کاخی به سبک رومیان در دمشق بنا کرد و از نخبگان مسیحی (شامی_روم) و ایرانی در دیوان سالاری حکومتش بهره برد. وی حتی در تربیت ولیعهد خویش یزید از ایشان استمداد کرد. بدین ترتیب ثمره چنین تربیتی، دوری جانشینان او از روح اسلامی و سبک مقلدانه ای از زندگی اشرافی مغرب نشینان بود که فجایعی چون کربلا و واقعه حرّه را رقم زد. این تقلید ساده انگارانه از فرهنگ رومی نصرانی اما از بُعد علمی و ساختمان فکری تهی بود. ما تا دوران انتقال قدرت از بنی امیه به بنی عباس عملا رشد علمی والا و مواجهه فعالانه با علوم ملل همجوار را نمی یابیم. مثل مشهوری از عبد العزیز هست که برای نشر بازگردانی از یک کتاب پزشکی ۴۰ روز خلوت گزید و سپس با استخاره ای از قرآن حکم به نشر داد. چنین سطح تفکری هرگز نمی تواند نشانگر یک انقلاب علمی و شکوفایی فرهنگی در آن زمان باشد. اینطور که بر می آید ما نمی توانیم از پیشروی فرهنگی در دوران اموی سخن بگوییم بلکه بر عکس، ما دورانی صد ساله از رکود بُعد معنوی اسلام در اذهان توده مسلمان را می بینیم که علیرغم تکاپوی تمام عیار امامان حسین بن علی، زین العابدین تا امام جعفر صادق (علیهم السلام)؛ به چنان هرج و مرج فکری_عقیدتی ای انجامید که آتش آن خرمن حکومت امویان را در شعله های سهمگین خود سوزاند. امتداد های سیاسی این بحران فرهنگی، دستاویز دیگری بنی امیه گردید تا با داعیه بازگشت به خوانش اصیل اسلام [در قالب شعار الرضا من آل محمد] موجبات زوال خلافت شام و ظهور امپراطوری عباسی را محقق سازد. (۹) @enegasht_ir
هدایت شده از فرهنگ ‌فمینیستی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی خانمی با تحقیق و مطالعه مسلمان می شود این گونه از دینش و حجابش دفاع عقلانی می کند ایشان در پاسخ به سوال جوانی ایرانی که می گوید در قرآن آیه ای بر حجاب وجود ندارد و اصلا فلسفه حجاب چیست می گوید 👆👆👆 @روانبخش ✅فرهنگ فمینیستی @farhangfeministi
⏺سیر مطالعاتی|فلسفه و کلام اسلامی 🔶️سیر پیشنهادی مطالعه مبانی اسلامی بر گرفته از آثار علامه مصباح (ره) 🔷️مدت زمان تقریبی ۴ ماه. ۱. آموزش عقاید ۲. معارف قرآن جلد اول – خداشناسی ۳. معارف قرآن جلد دوم – جهان شناسی ۴. معارف قرآن جلد سوم – انسان شناسی ۵. معارف قرآن جلد چهارم – راه شناسی ۶. معارف قرآن جلد پنجم – راهنما شناسی ۷. معارف قرآن جلد ششم – قرآن شناسی ۸. معارف قرآن جلد هفتم – اخلاق یا انسان سازی قرآن ۹. معارف قرآن جلد هشتم – برنامه های عبادی قرآن ۱۰. معارف قرآن جلد نهم – احکام فردی قرآن ۱۲. معارف قرآن جلد دهم – احکام اجتماعی قرآن ۱۳. آموزش فلسفه (دو جلدی) @enegasht_ir
✒ محبوب و دلپذیر معرفی کردن خدا، از راههای ترغیب جامعه بشری به دین است. اگر مبلغ اسلامی، خدا را در بخش نظر با علم و حکمت، و در بخش حقوق بر اساس قسط و عدل، و در بخش عواطف بر اساس رفتار و رحمت معرفی کند و اوصاف جمال الهی را بنمایاند، زمینه گرایش انسان به بدین فراهم می شود. اگر متولی امر تبلیغ، برخی از اسمای حسنای الهی را از نصوص متقن کتاب و سنت معتبر اهل عصمت (علیه السلام) تبیین، و خود را به آن آراسته، و از لغزش پیراسته کند و در برابر انحراف وارسته باشد، جاذبه دین پذیری جامعه به نصاب بالایی خواهد رسید. ر.ک. علامه جوادی آملی، دین شناسی، ص۵۱. @enegasht_ir
1400-06-10 تبیین مفهوم رسانه در عصر شناخت و واکاوی جایگاه آن در حاکمیت.mp3
24.14M
📢 صوت برنامه با موضوع: «تبیین مفهوم رسانه در عصر شناخت و واکاوی جایگاه آن در حاکمیت» 🔰 محمدعلی شکوهیان‌راد متخصص مطالعات سایبرنتیک 1️⃣ نسبت‌شناسی مفاهیم، دانش‌ها و تکنولوژی‌های بشری با اعصار تمدن‌سازی 2️⃣ آغاز مفهوم رسانه در حوزه‌ی کنترل جامعه از چه عصری آغاز شده است؟ 3️⃣ چیست و چه تفاوتی با دارد؟ 4️⃣ نگاه امام خامنه‌ای به 5️⃣ ، ضرورت اصلی در زمینه‌سازی جهانی مهدویت 📆 این برنامه مورخ چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ برگزار شده است. ✍️مهندس شکوهیان‌راد @SHRChannel 🌐 لینک: https://eitaa.com/joinchat/2793996420C418ac5a508
هدایت شده از 
‏"دانش، قدرت است" فرانسیس بیکن در قرن حاضر که عرصه برخورد در بین تمدن ها، منازعات کم شدت می باشد، نباید از "قدرت" که گاه ملبس به جنگ، گاه حقوق، گاه سیطره حاکمیت پروتکل های سایبری است غافل شد. با اصطناعت انسان متعالی، صنعتی الهی رقم خورده و استحصال بی امان زمین پایان می پذیرد. ‏اگر صنعت قرآنی جایگزین تکنولوژی امروزی گردد، میتوان جابه جایی اجسام را به گونه ایی دیگر تصور کرده و اسباب و لوازم آن را ایجاد نمود، یعنی شیفت پارادایم از اجبار در قوانین فیزیکی به اختیار در ترانس فیزیک! یعنی تاویل پدیده ها با اسباب مرتبط که منابع و معادن زمین را نابود نمی کند. ‏فرانسیس بیکن که با تقسیم علوم، رنسانس و مدرنیته را رقم زده معتقد بود که «طبیعت را باید زجر داد تا رازهایش را برملاء کند» او با این عقیده و تئوریزه کردن استخراج، بشر را در شرف نابودی خانه خاکی اش قرار داد. و حال با انواع قوانین و اجرای توطئه کاهش جمعیت، سعی در نجات خود دارند! ✍️قاسم پروینی @nabardgah_zehn
مقاله📃 ادامه..... اما دوران عباسیان نحوه رقابت اسلام و مسیحیت تفاوتی اساسی یافت. سالهای نخست حکومت، سیاست باز حاکم بر جامعه توانی را به متولیان دین (ائمه و تابعین) داد تا برابر متافیزیک یونان و ایران و دیگر ملل تثبیت مکتب و تربیت شاگرد کنند. دو جریان عدلیه (جعفری و معتزله) گوشه ای از این نهضت علمی بودند. ترجمه میراث دانشی ملل موجب آگاهی درست از ظرفیت های آن مکاتب شد، به گونه ای که در طی دو قرن دیگر اثری از جریان هایی چون زنادقه باقی نماند. آن چه که زیرساخت این تفوق را تأمین می کرد خود باوری برآمده از پیروزی های نظامی و استقلال سیاسی_اقتصادی آن دوران در مقابل روم و دیگر ملل بود. همچنین بافت اولیه منسجمی که بر مدار اسلام شکل گرفته بود و آگاهی پایه متوسط میان عموم، موجب اقبال مردم به سمت عالمان بومی گشت که همگام با داعیه اسلام، از علوم دیگر نیز بیگانه نبودند و سعی در هضم آنها در فرهنگ اسلامی داشتند. چنین خود باوری موجب اتخاد سیاست های متفاوتی از سوی خلفای عباسی در قبال جامعه بود. بسیاری از آن ها چون هارون و مأمون خود از علوم روز بی بهره نبودند و حتی مستقیم در برخی مناظرات علمی عرض اندام می کردند. در این دوران مسیحیت حربه ای در دست ایشان شد تا هرگاه که خواستند با آن شخصی را از مرجعیت علمی ساقط کنند و با پیروزی هایی بر تناقضات گفتمانی ایشان مشروعیت خود را تحکیم سازند. از جمله این اقدامات مناظرات امام رضا (علیه السلام) در دربار مأمون است که به غلبه ایشان و ناکامی مأمون انجامید. به عنوان شاهد دیگر ماجرای المحنه نیز علیرغم فراز و فرود های فراوانش؛ نشان دهنده متافیزیک قوی مورد اتکا و حمایت خلافت است که توانست برتری خود را در برابر جریان های رقيب به روشنی نمایش دهد. چنین قدرت‌نمایی کم نظیر عباسیان به تمامی موید یک وقوع نهضتی پویا و شکوفایی علمی یک تمدن متکی به اندیشه ای خاص در آن زمان است. پس با اطمینان می توانیم از سلطه فرهنگی اسلام در دوران بنی عباس سخن بگوییم. این وضعیت متفاوت با سلطنت فرسوده اموی خواسته یا ناخواسته، جریان های فرهنگی گوناگونی را بوجود آورد که با تمام اختلافات شان بواسطه مرکزیت گفتمانی اسلام، دیالکتیک سازنده ای را موجب شدند که هر گونه نفوذ محسوس و نیرومند غیر بومی جون نصرانیت را، به مثابه دیگری خرده پایی به حاشیه راندند و به نوبت هر کدام، بر گرده قرائت شایع دین در جهان اسلام سوار شدند. تحلیل مواضع فعالانه اسلام و یهودیت، حلقه وصل ما به مباحث آتی است که ما بدان می پردازیم. (۱۰) @enegasht_ir
👤بنشینید لاطائلات بگویید..... 🔶️برخورد تند استاد رحیم پور با مسئولین ناکارآمد. @enegasht_ir
مقاله📃 ادامه..... مخاصمه با یهود تنازعات اسلام و یهودیت از اساس شیوه ای متفاوت با دیگر نحل داشت. ما به سبک سابق سه برهه را در تبار شناسی این برگ تاریخ معلوم میداریم. در حیات نبی اکرم (صل الله علیه) ما مانند مسیحیت، دو سطح درگیری نظامی_ فرهنگی را شاهدیم که اولی در نبرد پیامبر با بنی قریظه و سپس غزوه خیبر، به فروپاشی مدنیت یهودی در عربستان و تثبیت حکومت نبوی انجامید. اما در سطح فرهنگی به زودی با تعلیم صحابه و تشریع احکام؛ قرائت احبار جهود رسمیت نیافت ولی میان صحابه ای چون عمر، علقه های شخصی با ایشان صورت گرفت که البته تا پایان زندگانی پیامبر (صل الله علیه)، حضرت به شدت با رجوع به تورات و منابع تاریخی_ فقهی یهود مقابله می کردند. اینگونه بود که با تلاش های رسول الله، یهودیان دیگر مانند جاهلیت نتوانستند پایگاه اکثریت در افکار عمومی پیدا کنند. اما عمر از نیمه دوم خلافتش، برای تحکیم مشروعیت خود در مقابل صحابی ذی نفوذ و قدری چون امام علی (علیه السلام) و شیعیانشان و.... از یهودیان ظاهر الاسلامی چون کعب الاحبار و ابوهریره دعوت نمود تا منابر عمومی و تعلیم احادیث نبوی را طبق سیاست دستگاه خلافت بر عهده گیرند تا قرائت دیگر اصحاب از اسلام ایشان را دچار بحران مشروعیت و مقبولیت نسازد. وظیفه ایشان نهادینه کردن مرجعیت دینی موافق با حکومت بود که اولا، اعمال خلفا را موجه سازند و دیگر آنکه هادی افکار توده در جهت علایق طبقه حاکم باشند؛ به گونه ای که پایگاه منسجم اجتماعی تشکیل گردد که مطیع مطلق منطق حاکمان و پشتیبان قدرت سیاسی آنها باشد. موید این امر با سیاست منع حدیث، آرام آرام در طی صد سال بابی نو در فقاهت عامه گشود که به چالش اسرائیلیات معروف گشت. (۱۱) @enegasht_ir
مقاله📃 ادامه..... ولی در زمان بنی امیه و پس از آن خلافت عباسی، یهودیان تاثیر بسیار نا محسوسی در جریان های فکری_سیاسی جهان اسلام داشتند. هر چند در برخی موارد مانند به حاشیه راندن خاندان شیعی نوبختی و افول جندی شاپور توسط بختیشوع ها با نفوذ و تحت لوای بیت الحکمه _ که این رقابت خاندانی ریشه های پیش از اسلام در جندی شاپور داشت_ به توفیقاتی دست یافتند اما قدرت نظری فرق مسلمین و انفجار علمی آن زمان به حدی بود که آراء عالمان یهودی چون ابن میمون در آن امواج عظیم نظریات قدرتمند حذف شد و حتی در نخبگانی از ایشان مانند ابوالبرکات، این سیر روندی معکوس داشت. (۱۲) @enegasht_ir
✒ وحدت انگاری در فرایند معرفت دینی مبتنی بر دو اصل است. اول آنکه طلبه باید بداند که علوم دینی کاملا با یگدیگر پیوستگی و وابستگی دارند. مثلا ادبیات عرب مقدمه فهم قرآن و سنت وحیانی است و یا بسیاری از فروع فقهی جدای از گزارش های تاریخی (روایات و احادیث) عملا استنباط پذیر نیستند. و دیگر اینکه خروجی این علوم نیر بایستی در هماهنگی با یکدیگر و در تلقی منظومه وار باشند. مثلا یک فقیه در هنگام استباط نباید جدا از ریشه های الهیاتی، شناخت شناسی و انسان شناسانه و امتداد های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و حتی باز تاب های جهانی دست به فتوا شود. چرا که هیچگاه دین و خروجی های آن در خلا وضع نگردیده اند و جز در نسبت خدا_بشر کارکردی ندارند. بنابر این، نگاه یکپارچه در علوم دینی و خروجی های آن؛ اصل ضروری اسلام شناسی معاصر انقلاب اسلامی است. 👤 سردبير @enegasht_ir
✒ یکی از مشکلات تشکیلات های انقلابی، اختلاف میان طیف فکری و اجرایی است. معمولا عملگرایان افراد اندیشه ای را زیادی ایدئال گرا می بینند و فکری ها هم متقابلاً ایشان را تهی از معرفت درست و کارشان را کم ثمر می خوانند. رکن اصلی این اختلاف ها نشنیدن سخن طرف مقابل و عدم مشورت میان این طیف هاست. افراد مجموعه مدام باید با یکدیگر تبادل نظر کرده تا اولا؛ کدورت ها بر طرف شود و دیگر آنکه هر دو عیوب همدیگر را با محاسن مقابل تصحیح کنند. آسیب آخِر اما دید صفر و صدی به موضوع است که از نتایج آسیب نخست است. باید پذیرفت که کار بدون مبانی و جدا از حیطه نظر به مرور همان ثمرات اولیه را هم از دست داده و فرد را در خلا عقیدتی فرو می برد. از آن سو توقع دیسیپلین سنگین علمی و مطالعات عمیق نظری، جایش در دانشگاه و حوزه‌ است نه در متن جمعی که می خواهد کار فرهنگی بکند و سطح متوسطی از معارف را به مخاطبانش عرضه بدارد. فهم و رعایت این دو نکته؛ با تعیین چهارچوبی معین و توجه به ضرورت ها، به یکپارچگی اعضا و قوت تشکیلات انقلابی می انجامد. @enegasht_ir
دستورات، مطالبات و تبیینات امام خامنه‌ای در موضوع کرونا.pdf
156.7K
💠 آخرین بروز رسانی از مجموعه‌ی دستورات، مطالبات و تبیینات امام خامنه‌ای در مسأله‌ی کرونا 💢 با تقدم تاریخی و ذکر تاریخ بیان مطلب ✍️مهندس شکوهیان‌راد @SHRChannel 🌐 لینک: https://eitaa.com/joinchat/2793996420C418ac5a508
◾متاسفانه با خبر شدیم که امروز پدر استاد حسن رحیم پور جناب حاج حیدر رحیم پور پس از عمری مجاهدت در راه انقلاب به رحمت الهی رفتند. متن کانال رسمی استاد رحیم پور در سروش: إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ ◾️حاج حیدر او که تا پایان، ماند، یک نسل از عدالتخواهان، مرد اندیشه و قلم، مجاهدی که همه عمر با درد دین و مردم زیست و نوشت و گفت، اینک به دیدار خدایش رفت. ◾️تشییع پیکر یار دیرین امام راحل و رهبری، نویسنده عدالتخواه و منتقد و استاد حاج حیدر فردا شنبه ۲۰ شهریور ماه، ساعت ۹:۳۰ صبح، مشهد، صحن کوثر حرم مطهر رضوی. @enegasht_ir
از جمله افتخارات ارزنده ایشان در اختیار قرار دادن خانه خود برای آقایانی چون مرحوم شریعتی و محمد رضا حکیمی و.... جهت برگزاری جلسات متعدد نشر مباحث روشنگرانه انقلاب بود.
⏺ پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت آقای حاج حیدر رحیم‌پور ◾بسم الله الرّحمن الرّحیم جناب آقای حسن رحیم‌پور ازغدی، دانشمند متفکر، دام بقائه درگذشت پدر گرامی آن جناب، مرحوم آقای حاج حیدر آقارحیم‌پور رحمةالله علیه را به شما و والده‌ی گرامی و دیگر بازماندگان محترم و همه دوستان و همفکران آن مرحوم تسلیت عرض میکنم. سالهای متمادی تلاش صادقانه‌ی برخاسته از غیرت دینی و انگیزه‌ی تحقق احکام و معارف اسلامی، نمایشگر بخش مهم زندگی آن مرحوم است و این موجب رضا و رحمت الهی و علو درجات اخروی ایشان خواهد بود ان‌شاءالله. دوام توفیقات جنابعالی را از خداوند مسألت میکنم. @enegasht_ir
⏺ پیام تسلیت استاد به جناب آقای رحیم پور در پی درگذشت پدر ایشان ◾ برادر ارجمند جناب آقای رحیم پور ازغدی رحلت عالم عدالت جو و مصلح اجتماعی، مرحوم حاج حیدر آقای رحیم پور را به جنابعالی و خاندان انقلابی رحیم پور تسلیت عرض می کنم. اکنون که آن فاضل مجاهد به فرزندان شهیدش پیوست و در دنیای فانی در بین ما نیست، اما پرچم اقامه قسط را که در همه‌ی عمر بر پا نگه داشته بود، به همت یاران و فرزندان ایشان، همچنان برافراشته خواهیم دید، ان شاءالله. @enegasht_ir
⏺ پیام تسلیت محترم جمهوری اسلامی ایران بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون ◼️با تاسف و تاثر بسیار از درگذشت اندیشمند پرتلاش و انقلابی حاج حیدر رحیم پور ازغدی مطلع شدم. ◼️آن مرحوم عمر پرثمر خود را در راه خدمت به اسلام و مکتب شریف اهل بیت(ع) و تحقق آرمان رفیع عدالت گذراند و چه در ایام مبارزه با رژیم ستم شاهی و چه در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی، همواره ملجاء و راهنمای جمع زیادی از مجاهدان بویژه در مشهد مقدس بود که این تلاشها قطعا توشه ای ارزشمند برای یوم الحسابش است. ◼️اینجانب مصیبت وارده را به عموم علاقمندان و شاگردان و نیز خانواده ایشان، به ویژه جناب آقای حسن رحیم پور ازغدی تسلیت گفته، برای آن مرحوم از درگاه خداوند متعال مغفرت و حشر و نشر با اولیاء الهی و برای بازماندگان صبر و اجر مسألت دارم. سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران @enegasht_ir
مقاله📃 ادامه..... اسرائیلیات آنچه که بی تردید از ضربات مهلک یهود به معارف اسلام شمرده می شود اسرائیلیات است. درک ماهیت این امر و چگونگی تاثیراتش موجب باز شناسی سنت و پدافند نظری صحیح در برابر آن است. اسرائیلیات به مجموعه گزارش های تاریخی مربوط به پیامبر گفته می شود که مدعی است در آنها، ختمی مرتبت حوادثی از تاریخ و آینده بشر و معارف برهان ناپذیر عالم را بیان داشته اند. از این نظر اینها قسمی از فتنه جعل حدیث شمرده می شوند که وجه تفاوتشان در غیر بومی بودن منشاء جعلشان (یعنی عدم نقل توسط صحابی و تابعینی چون عایشه و شهاب زهری و....) هست. در اینجا ما به الاهیات عقلی یا دستگاه فقاهتی خاصی نمی رسیم بلکه صرفا بینشی تاریخی_ هستی شناسانه نقل محور را بدست می آوریم. البته انحصار اسرائیلیات بدین بعد، نوعی تقلیل گرایی در گستره آن است که بایستی با تدقیق در امتداد های معرفتی اش در فرق اسلامی، از این خطا مصون ماند. نوع ضربه اسرائیلیات به دین پژوهی مسلمین را در همان برهان پذیر نبودن و البته مشابهتشان با متون یهودی باید جست. این شبه روایت ها بر نوعی قوم گرایی (شرافت بنی ابراهیم)، جسمانیت خداوند و عدم عصمت انبیاء و ظاهر گرایی در فهم دلالت دارد که اینها با حمایت ادله عقلی توحید و.... و در قالب توجیهات کلامی به صرف گزارش های تاریخی محدود نگردیده و پایه های ساختمان کلامی و حتی نوعی جامعه سازی را پی می‌ریزد. موید اصلی ما در این موارد شباهت های برخی فرق ضاله چون مرجئه، وهابیت و گروه های تکفیری اند. مثلا در خصوص وهابیت اول آنکه، محتوای احادیث آنها بسیار همسو با داستان های تورات است مانند قامت پیامبرانی چون آدم و ابراهیم (علیهما السلام) و کوتاه شدن بشر در آخر الزمان. و دیگر آنکه ایشان با فرض تکیه خداوند بر صندلی در یوم الحشر بحث در چگونگی آن صندلی و الخ به صراحت جسمانیت خداوند را معترف اند که اساسا نوعی انحراف از عقاید اساسی اسلام محسوب می شود. در روش تفسیر قرآن نیز آن ها مطابق با ظاهر گرایی افراطی برداشت جسمانیت و مرکب بودگی خدا را با تاکید بر آیاتی چون يد الله فوق ایدیهم کردند. در آخر پشتیبانی از سکولاریسم، جایگزینی حکومت در اسلام با حکومت اسلام، محدویت امر به معروف و نهی از منکر در قلمرو قلب و لسان و عداوت با تشیع دوازده امامی و بسیاری فتاوای دیگر از جمله مویدات ما در قرابت خوانش اسلام این فرقه و دیگر فرق با نگاه های یهودی_صهیونیستی_ می باشد. با این حساب، ما بواسطه اسرائیلیات گرفتار کژ اندیشی در برخی فرق عامه شدیم که با تقلیل سطح معارف اسلام به یهودیت، راهی را در جهت مسیحی سازی اسلام گشود که هر چند به اضمحلال و بی مایگی نصرانیت در الهیات و تفقه نینجامید اما؛ همین سطح از نفوذ توانست خوانشی از اسلام را پدید آورد که پیامد های آن در طول بیش از یک قرن اخیر، جهان اسلام را در منجلاب برادر کشی، فقر و عقب ماندگی و زوال شکوه سابق تمدنی در امواج عصر مدرن فرو برد. (۱۳) @enegasht_ir
مقاله📃 ادامه..... نتیجه آنچه که_ با تمام کاستی های قلم نگارنده_ از بیان اجمالی این مقاله فهمیده می شود اینست که اسلام؛ از صدر تا قرن چهار که به عنوان زیر بنای تمدنی کم نظیر مسلمین قرار گرفت، برای نشان دادن ظرفیت هایش با فراز و نشیب های بسیاری دست و پنجه نرم کرد. تحلیل روند تاریخی این چالش ها، ما را علاوه بر درک کلی از چگونگی تفوق اسلام؛ با دید کلانی بر سنتمان آشنا ساخت که از طریق مقایسه آن با دیگر سنن فکری، اکنون توانایی آن را داریم که از حیثیت غنی محتوایی دینمان با آنها به دفاع بپردازیم. از آن سو این امر، گستره اجتهاد را بنا بر شمول بر حیات متعلقش (انسان) و قدرت هاضمه شناختی اش برایمان معلوم ساخت که در جهان معاصر نیز علیرغم ادعا بر نو شدگی انسان و مفاهیم زیستی اش، شیوه ای مقبول، کارآمد و قابل استمرار است. حال با چنان دستاوردی در فهم سنت وحیانی است که می توان از خوانش های نوین و همراستا با سیر ۱۴۰۰ ساله مکتب اسلام سخن گفت. (۱۴) @enegasht_ir
⏺سخن سردبیر 🔷️ با سلام و ضمن عرض تسلیت به مناسبت ماه صفر، از مخاطبین کانال بابت کاستی های ناخواسته در بیان مطالب و احیانا نا خرسندی های پیش‌آمده در محتوا و بارگذاری پست ها صمیمانه پوزش می طلبیم.🙏🏻 🔶️ انشالله نسخه کامل، اصلاح و ویرایش شده مقالات و یادداشت ها در قالب هایی چون pdf خدمت عزیزان بارگذاری می شود. از اینکه که ما را همراهی می نمایید بسیار سپاسگزاریم. قدر دان همراهی شما خواهیم بود. 👤سردبیر @enegasht_ir